Kysyisin tietämättömyyttäni, että onko veneen patjojen tampeilla jokin merkitys vai voiko ne patjojen uusinnan yhteydessä jättää laittamatta.Tarkoitus olisi, että patjanpäälliset olisivat irroitettavat ja pestävät.
Patja-asiaa
41
3811
Vastaukset
- Älä ota pois
Jos tarkoitat patjassa olevia nappeja tms.,niillä on merkitys. Pitävät päällisen paikoillaan suhteessa patjaan ja patjan ryhdissä muutenkin. Hyvin hankalaa on tehdä selkänojapatjoja ilman niitä. Myös paksummassa makuu/istuinpatjassa ovat paikallaan.
- vetskarit sekä napit
Samaa mieltä patjanapeista. Ne pitävän päällisen paikallaan. Vetskarillisiet päälliset ovat erinomaiset, suosittelen.
Napit ja vetskarit eivät ole toisiaan poissulkevia. Napit kannattaa tilata, jos olet uusimassa päällisiä. Ne päällystetään samalla kankaalla.
Kun tulee päällisten pesun aika (omassa venessäni joka kolmas vuosi), napit voi raksia pois. Pesun jälkeen ne on aika helppo laittaa takaisin. Tarvitset siihen pitkän neulan, koska se pitää työntää patjan läpi. Nurjalle puolelle tulee tukinappi, johon langat solmitaan. - seppomartti
Minulla on kahden viimeisen veneen patjat vetoketjuilla pesua varten mutta ilman nappeja. Jos kangas patjassa helposti liikkuu niin sitten on ilmeisesti tehty pussi liian löysäksi. Yleensä ei kierry/ liiku mihinkään. Pienissä patjoissa, olipa selkänojia tai istuimia, napit ovat turhia. Kangas pysyy paikallaan. Bunkan pituisissa patjoissa napeille voi olla käyttöä jos päälyskangas on raidallista. Silloin kankaan mahdollinen liikkuminen näkyy helposti. Yksivärisessä kankaassa napit ovat isossakin patjassa turhia.
Tavallinen vetoketju hapettuu muutamassa vuodessa eikä sitten toimi. Kannattaa etsiä hyvä muovinen. Patjan nurjan puolen kankaaseen kannattaa kiinnittää huomiota. Saatavilla on esim. verkkomaista ja kumitettua: hengittää ja pysyy paikallaan. - 16+1
Patjat napeilla, toisin kuin seppomartti tuossa opastaa.
Ryhdistää ja kohentaa muutoin helposti tylsää ulkonäköä. Nappien irrotus/asennus ei ole mikään ongelma pitkällä neulalla. Vahvista asia verhoilijalta ja pyydä neula vaikka kylkiäiseksi.
Vetoketjut olleet muovia jo parikin vuosikymmentä, eivätkä hapetu.
Patjan "takapuoleen" käytetään tiettyä huokosta kangasta, nyt en muista nimikettä, verhoilija tietää.
Jos pulmia luisumisen suhteen, niin sitten lisätään se verkko sinne alustaan.- seppomartti
Ulkonäkösyistä siis napit jos niistä tykkää. Muuten ei ole ollut tarpeen.
- muovivetskari+napit
Minäkin ihmettelen seppomartin juttua hapettuvista vetskareista ja löysistä pusseista. Tuskinpa kukaan ammattitaitoinen verhoilija tekee veneeseen sellaisia! Nimim.16 1 on oikeassa!
Vaikka venesohvien päälliset istuvat napakasti, ne kyllä tahtoo käytössä siirtyä vetäen saumoja vinoon. Siihen napit auttaa, vaikka päällysmateriaali onkin tukevaa ja venekäyttöön tarkoitettua (raidallista päällyskangasta en omaan veneeseeni laittaisi).
Ulkonäkö on tietysti maksuasia. Omasta mielestäni päällinen on siistimpi, kun saumat pysyvät paikoillaan ja päällisissä on ryhdikkyyttä kohentavia nappeja. - napeilla
muovivetskari+napit kirjoitti:
Minäkin ihmettelen seppomartin juttua hapettuvista vetskareista ja löysistä pusseista. Tuskinpa kukaan ammattitaitoinen verhoilija tekee veneeseen sellaisia! Nimim.16 1 on oikeassa!
Vaikka venesohvien päälliset istuvat napakasti, ne kyllä tahtoo käytössä siirtyä vetäen saumoja vinoon. Siihen napit auttaa, vaikka päällysmateriaali onkin tukevaa ja venekäyttöön tarkoitettua (raidallista päällyskangasta en omaan veneeseeni laittaisi).
Ulkonäkö on tietysti maksuasia. Omasta mielestäni päällinen on siistimpi, kun saumat pysyvät paikoillaan ja päällisissä on ryhdikkyyttä kohentavia nappeja.Napeilla ehdottomasti. Tässä pieni mainos hyvästä ompelijasta Länsi-Suomen alueella, jos haluaa hyvät patjat, mm. tekee aina vain kaavojen mukaan. Hinta ihan kilpailukykyinen ja muutenkin olin tyytyväinen lopputulokseen.
http://www.verhoomolinnea.fi/tyonayte26.html - napeilla vai ilman
napeilla kirjoitti:
Napeilla ehdottomasti. Tässä pieni mainos hyvästä ompelijasta Länsi-Suomen alueella, jos haluaa hyvät patjat, mm. tekee aina vain kaavojen mukaan. Hinta ihan kilpailukykyinen ja muutenkin olin tyytyväinen lopputulokseen.
http://www.verhoomolinnea.fi/tyonayte26.htmlvielä; ainakin ompelija meille sanoi patjojen pysyvän paremmin muodossaan napituksella (kun kuvan muotopatjoja katsoo, helppo on uskoakin). Suositteli myös makuutilojen patjoihin, ei otettu vielä nukkumismukavuuden takia (vain lakana, ei erillistä petaria käytössä). Sovittiin, että helposti saa tarvittaessa jälkikäteenkin laitettua napit. Edelliset patjat olivat käytössä 1981-2011, tehty Pohjanmaalla silloisen Baltic:n,Swanin hovihankkijalla. Veneen "itse"rakentaja sai palkaksi tilata patjat, kun suostui viemään veistämön sisarveneen Venenäyttelyyn Helsinkiin. Nämä vanhat patjat olisivat menneet pitempääkin käytössä, jos virheellinen talvisäilytys ei olisi aiheuttanut patjojen homehtumista.
Kaikesta täällä saadaankin keskustelua:)
- seppomartti
Selasin myynnissä olevat mallit 33ft-42ft: Oceanis, First, X-yachts, Dehler, Bavaria, Hanse, Jeanneau...EI AINOATAKAAN NAPPIA PATJOISSA!. Ilmeisesti ammattitaitoa patjojen tekoon löytyy vain Suomesta ja nettipurjehtijoilla. Eli napit ovat makuasia ja "ehdottomasti" -ilmaisu on uskon asia. Sekä Beneteaun, että Dufourin vetoketjut alkavat hajota 5-10v välillä kovassa käytössä. Jos jollakulla on paremmat niin hyvä niin.
- napista asiaa
Onko suomalaiset ompelijat todellakin nyt jotenkin jälkeenjääneitä, kun tuntuvat käyttävän yleisesti napitusta verhoilussaan? Enpä usko. Toinen tapa saada ryhtiä/muotoilua näyttää olevan pitkittäiset/poikittaiset saumat.
http://www.essma.fi/fin/mainframe.php?page=segelbatar.htm
http://www.mauronet.fi/veneverhoilu.html - napeilla pelaaminen
Älähän seppomartti kiihdy napeista, vaikka huomasit olevasi väärässä. Voit itsekin vielä uudelleen tsekata veneiden sisustuksia venevalmistajien kotisivuilta. Esim. X-yachtissa näytti olevan oikein siistit sohvien päälliset nappeineen. Ehkä katselit kuvia huolimattomasti? Joissakin sinun mainitsemissasi veneissä näyttää käytettävän saumoja päällisten keskiosissa. Ne varmastikin pitävät sohvien päälliset ryhdikkäästi paikoillaan (nappien sijaan). Vetskareita ei sisustuskuvissa näy.
Olisiko niin, että massatuotannossa on pyritty käyttämään mahdollisimman halpoja komponentteja ja siksi Beneteaun ja Dufourin vetskarit olivat hajonneet sinun toteamassasi ajassa. Koskiko tämä havaintosi charter-veneitä vai omia veneitäsi?
Yksityiskäytössä, kovassakin, patjojen vetskarit ovat omissa veneissäni kestäneet oikein hyvin. Itse uskon, että kovassa käytössä kangas nuhrautuu ja kuluu uusintakuntoon ennen vetoketjujen hajoamista. Jos kuitenkin vetskari hajoaa 5-10 vuoden kuluttua, uusiminen ei ole iso juttu! - 3736
Napit ovat laatua ;)
- Laatutietoinen..
napista asiaa kirjoitti:
Onko suomalaiset ompelijat todellakin nyt jotenkin jälkeenjääneitä, kun tuntuvat käyttävän yleisesti napitusta verhoilussaan? Enpä usko. Toinen tapa saada ryhtiä/muotoilua näyttää olevan pitkittäiset/poikittaiset saumat.
http://www.essma.fi/fin/mainframe.php?page=segelbatar.htm
http://www.mauronet.fi/veneverhoilu.htmlEi näy isojen Swanien sohvissa nappeja. Ovat sitä oikeaa laatutyötä.
http://www.essma.fi/fin/mainframe.php?page=nautor112.htm - Ei näy
Laatutietoinen.. kirjoitti:
Ei näy isojen Swanien sohvissa nappeja. Ovat sitä oikeaa laatutyötä.
http://www.essma.fi/fin/mainframe.php?page=nautor112.htmEi näy nappeja Swanissa. Sen sijaan näkyy saumat puolen metrin välein. Ne ajavat saman asian kuin napit.
Samalla sivustolla esitellään myös Balticin sisustuksia. Laatutyötä nekin. Ja sohvissa napit.
- 9+18
seppomartti; suuri WNB tietäjä.
suomi24 veneilyn hakukone ja kaikkien Googlettajien äiti :)
KVS!- sivusta seurannut
seppomartti on sentään purjehtinut muutaman kerran atlantin yli. Sitä ennen ties kuinka paljon. Kyllä siinä jo kokemusta tulee.
- Napista asiaa
sivusta seurannut kirjoitti:
seppomartti on sentään purjehtinut muutaman kerran atlantin yli. Sitä ennen ties kuinka paljon. Kyllä siinä jo kokemusta tulee.
Hauska...
Kyllähän sitä kouluuntuu vaikka nappitietäjäksi kunhan vain on ylittänyt atlantin.
Mitäs muita asioita siinä ylityksessä oppii? Voiko sitä reissun jälkeen tilata diplomin asiasta kuin asiasta?
Jokunen innostuu täällä tarjoamaan ehdotonta totuutta ja jos se ei mene läpi, niin harmistuu.
Juu
ja sitten on nämä "sivusta seuranneet" perässähiihtäjät jotka ylistävät näitä urotekojen tekijöitä. Hys, Hys älkää epäilkö kaveri on ylittänyt ties mitä....
Tiesittekö muuten että lapin käsivarteen on pystytetty ihan patsas näille perässähiihtäjille. - Ocean mind
Napista asiaa kirjoitti:
Hauska...
Kyllähän sitä kouluuntuu vaikka nappitietäjäksi kunhan vain on ylittänyt atlantin.
Mitäs muita asioita siinä ylityksessä oppii? Voiko sitä reissun jälkeen tilata diplomin asiasta kuin asiasta?
Jokunen innostuu täällä tarjoamaan ehdotonta totuutta ja jos se ei mene läpi, niin harmistuu.
Juu
ja sitten on nämä "sivusta seuranneet" perässähiihtäjät jotka ylistävät näitä urotekojen tekijöitä. Hys, Hys älkää epäilkö kaveri on ylittänyt ties mitä....
Tiesittekö muuten että lapin käsivarteen on pystytetty ihan patsas näille perässähiihtäjille.Lähde sinäkin Atlanttia ylittämään. Omalla veneellä tai miehistöksi jonkun noista tietäjistä veneeseen. Ei tarvitse reissun jälkeen enää noin katkerana kirjoitella.
- Nässy mun mielessäin
Ocean mind kirjoitti:
Lähde sinäkin Atlanttia ylittämään. Omalla veneellä tai miehistöksi jonkun noista tietäjistä veneeseen. Ei tarvitse reissun jälkeen enää noin katkerana kirjoitella.
Atlantti ja muutama muukin meri on mielessä veneillä.
Omalla tai gastina.
Luoja minua varjelkoon, etten kenenkään "nappitieteilijän" veneesen jalallani astu.
Luin kirjoitukseni läpi enkä siinä katkeruudenkalkin makua maistanut.
- Alkuperäinen hoo
Kiitos viesteistä. Eipä saanut tolkkua, mutta kai se riippuu myös patjojenkin ryhdistä kannattaako kangasta lähteä puhkomaan napeilla tai vastaavilla. Taidan olla juuri tuo perässähiihtäjä ja otan patsaan vastaan mielihyvin :)
- Saivaara 4
Valitan tekstini sekavaa ulkoasua.
En viitannut kirjoituksella Sinuun.
Tosiaan patsas sijaitsee Saivaaran laella käsivarressa, lähellä sitä peukalon hankaa.
Kartassa on merkki, UKK:n muistolaatta.
Voit halutessasi käydä lisäämässä nimesi tähän laattaan.
Jos joku epäilee oikeuksiasi, niin sano että suoli24 palstalta on tähän toimenpiteeseen annettu lupa.
- 7+8
Makuutilojen patjoista raksin nuo hittoon, painavat ikävästi lakanan alta. En tiedä, onko niillä muuten väliä.
- k4xx
Itse teetätin patjat veneeseeni viime keväänä. Laitettiin napit kaikkiin patjoihin, eivätkä ole painaneet nukkuessa. Lienee merkitystä sillä kuinka paksut patjat ovat ja miten tiukalle napit ommellaan. Itselle tuli patjat joissa 8cm jäykempää vaahtomuovia alla ja 2cm hieman pehmeämpää pintaan. Siihen vielä väliin kankaan ja vaahtomuovin erottava vanu. Salongin istuinpatjojen etuosaan laitettiin pieni korotus jolla hieman ryhtiä lisää. Napit tuli kaikkiin. Nappien osuus hinnasta on marginaalinen, joten ainakaan sillä on paha perustella niiden poisjättämistä.
Oikeastaan sitä tajusi vasta uusien patjojen myötä, kuinka väsyneet vanhat patjat olivat. Ei niissä sinänsä mitään vikaa ollut, ei hometta ja ehjät, mutta nukkuessa sen huomasi. Vene muuttuikin heti sisältä paljon "päivitetymmäksi" ja viihtyvyys lisääntyi selkeästi.
- Tampilla
Tarkoittaisin päistään kiinni olevaa nauhalenkkiä - napeilla tai muuten kiinni. Esimerkiksi selkänojien pehmusteiden kiinnitys niin etteivät kaatuile merenkäynnissä. Patjassa, istuinosassa harvemmin tarvitaan...
- tamppitumppi
siis varmaan tarranauhalla on yleisimmin ja hyvä.
- jdsojd
Eiköhän se vetoketjujen hapettuminenkin riipu hieman siitä kuinka suolaisissa olosuhteissa vene purjehtii, aika tuhraa juupas-eipäs meinikiä taas.
Viime kesänä tilattiin kotimaiselta verhoilijalta laadukkaat napilliset nahat isoon Swaniin, ensimmäisen 1300nm jälkeen oli 3 nappia irti. Ei kovin laadukasta, eikä kovinkaan näyttävää.- outoja ilmiöitä
Varmaankin napit alkavat irtoilla, jos ne on kiinnitetty liian heikolla langalla tai solmut tehty ämmänsolmuina!
Tutussa 80-luvun alun Swanissa on alkuperäiset päälliset (yhä siistit!) eikä napit ole irtoilleet. Sillä on seilattu mm. Välimeri ja Karibia, tuhansia maileja suolaislla vesillä. Toisessa samanikäisessä Balticissa on niin ikään alkuperäiset päälliset nappeineen, yhä siistit. Kangas näyttää olevan aivan samaa laatua kuin Swanissa, olisikohan sama verhoiluliike kummassakin? Tämän perusteella epäilen, että jdsojd:n käyttämä verhoilija on mokannut jotenkin.
Jos uusien päällisten napit irtoavat jo lyhyen käytön jälkeen (purjehdittu vain 1300 nm) , eikö korjaus ilman muuta kuulu takuuseen?
Miten muovivetskarit muka hapettuvat??
- Ap hoo
Käyn sitten kaivertamassa nimeni ja kaikkitietäviä jokaiseen satamaan. Ps. ollaan se perhe, joka pitää suurinta meteliä yömyöhään...
- seppomartti
Vastoin yllä olevia epäilyjä Atlantin ylitys on ihan hyvä testi patjojen toimivuudelle. 2.5-3 viikkoa samalla halssilla ja reilusti kallellaan olevilla patjoilla joku on koko ajan istumassa tai nukkumassa. Eivät siis pyöri napeilla tai ilmankaan. Nappeja ei tosin ole 51 vuotiseen veneen omistukseen sattunut kertaakaan.
Tarrakiinnitys ei ole kovin hyvä pitemmän päälle koska pito myöhemmin heikkenee ja ovat alkuaankin liian pienet. Kankaan sijaan kumitettu verkko alapinnassa helpottaa. Tarroja voi lisätä mutta yhden patjan paikallaan pysymisen olen joutunut tekemään kaksipuolisilla teipeillä. Patjan alla olevan laatikon kansi on teipillä kiinni patjan alapinnassa- ei luista enää peffan alla. Oikea tapa, jota veneen valmistajat eivät noudata, olisi tehdä muutaman sentin puureunus, joka estää patjan/tyynyn valumisen. Selkänojat ovat pysyneet tarroilla hyvin.
Pitkittäiset saumat isoissa patjoissa eivät ole pelkästään kankaissa ja koristeita vaan ainakin Beneteaussani saumassa on kangas etu-ja takapinnan välillä. Kyseessä on siis vetskarieristetyt kammiot. Sisusta ei voi liikkua.
Leveät takahyttien patjat ovat huonoja. Kaksi erillistä on helpompi käsitellä ja väliin saisi kangaslaidan "lee clotch", mikä täysleveässä ei toimi.
Vetskarit tosiaan jumittaa ja hajoaa. Ohuissa vetoketjuissani helat taitaa kaikissa olla alumiinia sisältään.. Muovista ei niin pieniä pystyisi ehkä valmistamaan?. Kaikki patjat jossain vaiheessa ovat kastuneet. Etelässä ilma on kuumaa ja kosteaa. Ventilaation puute on ongelma kovemmassa kelissä. Sitten kansiluukuista tai sivuikkunasta saadaan aalto sisään ja kastelee paikat. Tapahtunut 1-2x pitemmällä reissulla eli muutama kerta vuodessa.
Muovivetskarit pitäisi toimia? Vaan ainakin MustoXP ja Lloyd haalariasuissa ehdottoman muoviset taskuvetskarit jumittui 1-2 v käytössä. Menossa nyt pesuun ja teflonilla tai silikonilla katson lähteekö toimimaan.- täh?
Ei voi olla totta. Ovatko valmistajat tosiaan lakanneet tekemästä sellaista perusjuttua kuin punkkien reunat? En ole edes messuilla huomannut, mutta en osaisi epäillä mastoakaan jätetyn veneistä pois. Pitääpä katsella, pianhan ne messut taas on, vaikkei montaa venettä näytillä taida ollakaan. Siksi puhe patjan pohjien tarranauhoista tai muista liukuesteistä meinasi mennä yli hilseen.
- inttämistä?
On hiukan hullunkurista verrata haalarin vetskaria patjan vetskariin, koska niiden käyttö on kovin erilaista. Haalarin tai muiden asusteiden vetskareita suljetaan ja avataan useita kertoja/vrk. Patjan vetskaria ehkä kerran vuodessa.
- ihmetystä napeista..
täh? kirjoitti:
Ei voi olla totta. Ovatko valmistajat tosiaan lakanneet tekemästä sellaista perusjuttua kuin punkkien reunat? En ole edes messuilla huomannut, mutta en osaisi epäillä mastoakaan jätetyn veneistä pois. Pitääpä katsella, pianhan ne messut taas on, vaikkei montaa venettä näytillä taida ollakaan. Siksi puhe patjan pohjien tarranauhoista tai muista liukuesteistä meinasi mennä yli hilseen.
Samaa ihmettelen. Itselläni nyt seitsemäs vene ja jokaisessa on ollut punkkien laidat, jotka pitävät patjat paikoillaan. Ei niissä tarvita teippejä eikä liukuesteitä, jos vene on merikäyttöön suunniteltu ja rakennettu. Muutamassa veneessäni sohvien selkätyynyt oli kiinni isoilla neppareilla, nykyisessä ja edellisessä venessäni tarranauhoilla.
Nappien "ongelmaa" en käsitä ollenkaan, vaikka joissakin veneissäni on ollut napit ja joissakin pehmusteiden lokerot.
Päällisten materiaaleissa on suuria eroja. Kannattaa valita sellainen tekstiili, joka sietää merivettä ja joka ei ole syttymisherkkää. Patjat kastuu joka tapauksessa. Ne pysyvät siisteinä, jos materiaali on hyvä (oma kokemus perustuu useisiin valtamerien ylityksiin ja yhteen pallonkiertoon). ihmetystä napeista.. kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Itselläni nyt seitsemäs vene ja jokaisessa on ollut punkkien laidat, jotka pitävät patjat paikoillaan. Ei niissä tarvita teippejä eikä liukuesteitä, jos vene on merikäyttöön suunniteltu ja rakennettu. Muutamassa veneessäni sohvien selkätyynyt oli kiinni isoilla neppareilla, nykyisessä ja edellisessä venessäni tarranauhoilla.
Nappien "ongelmaa" en käsitä ollenkaan, vaikka joissakin veneissäni on ollut napit ja joissakin pehmusteiden lokerot.
Päällisten materiaaleissa on suuria eroja. Kannattaa valita sellainen tekstiili, joka sietää merivettä ja joka ei ole syttymisherkkää. Patjat kastuu joka tapauksessa. Ne pysyvät siisteinä, jos materiaali on hyvä (oma kokemus perustuu useisiin valtamerien ylityksiin ja yhteen pallonkiertoon).Etteivät käsitteet menisi sekaisin: Tarra(nauha) on sellaista tavaraa, jossa on liimapinta. Patjojen ja/tai selkänojatyynyjen kiinnipitoon käytetään sen sijaan takiaisnauhaa, jossa tosin saattaa olla tarrakiinnitys.
- tarra tai vetskari
Hakro kirjoitti:
Etteivät käsitteet menisi sekaisin: Tarra(nauha) on sellaista tavaraa, jossa on liimapinta. Patjojen ja/tai selkänojatyynyjen kiinnipitoon käytetään sen sijaan takiaisnauhaa, jossa tosin saattaa olla tarrakiinnitys.
En ole samaa mieltä tarranauhasta kuin Hakro. Tarranauhoja voi toki ostaa liimattavina, mutta niitä on myös ommeltavina nauhoina.
Wikipedian mukaan tarranauha eli velkro on tekstiilien tai vastaavien kiinnittämiseen tarkoitettu tuote.
Velcrosta on kattava katsaus engl.kielisessä wikipediassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Velcro
Koska tarranauhaa voidaan käyttää vetskarien sijaan, eikö veneen tekstiileissä voisi mainiosti tehdä samoin? Jos vetskarin jumittuminen on ongelma, teettäkää uusiin päällisiin tarranauhat niiden tilalle!
Oman veneeni patjoissa on alkuperäiset ruostumattomat vetskarit, jotka kyllä toimivat edelleen monien valtamerireissujen jälkeen. Olen irroittanut päälliset telakoinnin ajaksi ja säilytän ne talven yli lämpimässä. Päällisen pannaan pesukoneeseen muutaman vuoden välein ja ovat yhä siistit. Vetskareissa ei ole ollut ongelmaa. - 4ki
Hakro kirjoitti:
Etteivät käsitteet menisi sekaisin: Tarra(nauha) on sellaista tavaraa, jossa on liimapinta. Patjojen ja/tai selkänojatyynyjen kiinnipitoon käytetään sen sijaan takiaisnauhaa, jossa tosin saattaa olla tarrakiinnitys.
Joo. Nauhamaista tarraa kutsutaan yleensä teipiksi.
tarra tai vetskari kirjoitti:
En ole samaa mieltä tarranauhasta kuin Hakro. Tarranauhoja voi toki ostaa liimattavina, mutta niitä on myös ommeltavina nauhoina.
Wikipedian mukaan tarranauha eli velkro on tekstiilien tai vastaavien kiinnittämiseen tarkoitettu tuote.
Velcrosta on kattava katsaus engl.kielisessä wikipediassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Velcro
Koska tarranauhaa voidaan käyttää vetskarien sijaan, eikö veneen tekstiileissä voisi mainiosti tehdä samoin? Jos vetskarin jumittuminen on ongelma, teettäkää uusiin päällisiin tarranauhat niiden tilalle!
Oman veneeni patjoissa on alkuperäiset ruostumattomat vetskarit, jotka kyllä toimivat edelleen monien valtamerireissujen jälkeen. Olen irroittanut päälliset telakoinnin ajaksi ja säilytän ne talven yli lämpimässä. Päällisen pannaan pesukoneeseen muutaman vuoden välein ja ovat yhä siistit. Vetskareissa ei ole ollut ongelmaa.Tämä ei ole miepideasia vaan kyse on tiedosta. Wikipedian tarjoama tieto oli tällä(kin) kertaa väärä.
Kun "velcro" tuli Suomen markkinoille, sille annettiin nimi takiaisnauha. Takiaisista tuotteen alkuperäinen ideakin oli lähtöisin. Tarralla sen sijaan tarkoitetaan itseliimautuvaa materiaalia.
Tämä on sen verran sivussa ketjun varsinaisesta aiheesta, että keskustelua tarroista ja takiaisista voidaan jatkaa vaikkapa suomi24:n kielipalstalla, jos mielenkiintoa riittää.
- seppomartti
Patjat, bunkat ja koko sisusta ylipäänsä ovat monessa veneessä tehty satamaoleskelua silmälläpitäen ja soveltuvat huonosti matkapurjehdukseen. Jonkun vanhan Swanin sisutus on tässä mielessä parempi. Sääli, että Nautorkin on kadottanut identiteettinsä ja yrittää pysyä mukana samalla tuoteidealla kuin muutkin suuremmat valmistajat. Vanha maine rapisee. Huolestuttavaa.
- Halparassi
Eipä näy uusissa HR:ssä nappeja:
http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/images/gc_gallery/hallbergrassy310interior/HR310saloon187.jpg- katsopa tarkemmin!
Katsopa lisää uusien HR:n interiöörikuvia. Niitä löytyy, kun klikkaat esitekuvia. Keulapunkkien patjoissa näkyy sittenkin olevan napit! Mitä isompi istuin- tai selkänojatyyny, sitä oleeellisempaa on fiksoida päällinen jollain tavalla pehmusteeseen. Keulapunkkien poatjat näyttävät olevan yhtenäisiä ja varmaankin siksi niihin on pantu napit.
Sitä HR:n kuvista ei näe onko päällisissä vetskarit eli voiko niitä irrottaa pesua varten. HR:n yksivärinen vaalea materiaali varmasti sottaantuu helposti. Kirjavissa tai tummemmissa pikkutahrat ei näy yhtä helposti. - nappikauppaa!
Yachting Worldin tammikuun numerossa esiteltiin uusia veneitä. Myös hienoja. Spirit 54 esiintyy Bond-leffassa Casino Royale. Spiritin sohvan selkänojan napitusta voi ihailla täältä (jos napit kovasti kiinnostaa):
http://www.spirityachts.com/spirityachts_gallery_ss.htm
- seppomartti
Eikä reunalistoja. Tarrakiinnitys kuten useimmissa. Väärin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094246
- 783476
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?803302Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243209Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223162- 722906
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452780Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim622743Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852549- 332384