Krooninen suolistotulehdus

Vatsahuonona

Eli olen 32-vuotia mies ja olen sairastanut crohnin tautia vuodesta 2007 lähtien. Vatsavaivoja olen tosin potenut jo kauemmin,mutta 2007 tuo todettiin ja muutaman kerran tuona aikana tauti on yltynyt todella pahaksi.
Nyt sain kuulla 3vko sitten,että työt loppuvat ja kaksi päivää sen jälkeen alkoi todella piinaava aktiivinen vaihe. Mikään ei tunnu tällä kertaa auttavan ja nyt olen syönnyt 2 päivää prednisolonia 30mg/pvä sekä asacolia 6x400mg pillereinä ja 1000mg peräruiskeena,mutta tämä tuntuu vain pahenevan. Ennen kortisooni on vaikuttanut jo päivän jälkeen ja nyt tuntuu,ettei tuosta ole mitään tehoa? Miten teillä muilla on kortisooni auttanut ja mikä sillä on ollut vasteaika? Yleensä en ole joutunut syömään lääkkeitä juuri ollenkaan ja tämän tauti ei ikinä ole ollut näin pahana joten tuntuu todella oudolta tämä tilanne missä mikään lääke ei tunnu auttavan. Aloitin myös d-vitamiinin syönni 120mikroa päivässä kun kuulin sen olevan erittäin hyvä apu kontrolloimaan tätä tautia.
Vessassa juoksen 4-7 kertaa päivässä ja välillä suoleen saattuu ihan saatanasti. Onneksi ei ihan hirveästi verta ollut vielä ulosteen mukana....

8

2695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lennu00

      Mulla todettiin kolme vuotta sitten koliitti ja viimeiset kolme talvea on mennyt todella huonossa kunnossa. Kortisonit on määrätty joka kerta, mutta jotenkin ne ei ole tuntunut auttavan. Syön myös Pentasaa 3g/pvä. Viime talvena söin lopulta kortisonia jo 40mg/pvä eikä olo alkanut helpottaa. Lopulta käännyin luontaistuotteiden puolelle ja sainkin sieltä kunnon probiootit sekä apua ruokavalioon. Myös monivitamiineja, joissa ei ole niin paljon täyteaineita kuin apteekin versioissa (kroppa saa paremmin niiden tehon irti). Ruuansulatusentsyymit aloitin viime elokuussa ( olen joutunut syömään 5 vuotta närästyslääkettä pahan närästyksen vuoksi). Tällä hetkellä mulla on 60 päivää takana ILMAN näitä närästysnappeja (joka on aivan uskomatonta näiden vuosien jälkeen) ja koko talvi on mennyt mahan/suoliston kanssa todella hyvin! Viime viikolla kävin kontrollikokeissa ja ensi viikolla saan tulokset. Odotan niitä innolla, koska en muista milloin viimeksi minulla olisi ollut näin hyvä olla :) Aikaisemmin olin tosi skeptinen noiden luontaistuotteiden kanssa, joten uskon kyllä että voi ottaa aikaa ennenkuin sinne menee. Minulla tilanne meni vaan jo siihen, etten uskonut enää minkään auttavan ja elämänhalukin alkoi olla melko heikoilla kantimilla. Viimeinen pisara oli kun lääkäri vihjaili, että pitäisi aloittaa vielä vahvemmat napit (ilmeisesti jotain mitä käytetään myös syöpäpotilailla lääkityksenä?). Jos siis vaan kiinnostusta riittäää, niin kokeilehan rohkeasti. Luultavasti joudut selittelemään lääkärille luontaistuotteista (mulla onneks mahtava lääkäri, hoitajat sitä vastoin olivat vastaan), mutta itsehän sinä kuitenkin päätät :) Ja kyllä ne sulta tasaisesti maksakokeita ottaa, ainakin minulta ottavat, eikä ole vielä mitään nousua ollut. Aina on olemassa oireille syy, eikä riitä että pelkkä oire hoidetaan! Tsemppiä taudin kanssa :)

    • toimii.

      Viljat täytyy jättää. Aivan kaikki viljat.

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk
      Magnesiumia (sitraatti) 300-400mg/vrk

    • Vatsahuonona

      Laitetaanpa pientä päivitystä tilanteeseen!
      Eli nyt suolisto on rauhoittunut ja tuntuu,että kortisooni on alkanut tehoamaan,joten toivotaan tämän jatkuvan siten,että vatsa ja suoli olisi kunnossa parissa päivässä.
      Muutan vähän ruokavaliota ja lähden kokeilemaan VHH ja SCD ruokavalioita niin toivon myös sieltä tulevan apua tämän taudin hoitoon. Itselläni tauti on ollut suht helppo kun olen lukenut muiden taistelua tämän kanssa,koska yleensä en lääkitystä ole pahemmin käyttänyt. Katsotaan miten menee jatkossa.
      Lisäravinteita menee tällä hetkellä:
      D-vitamiinia 120 µg / vrk
      C-vitamiinia 500-100 mg/vrk
      Magnesiumia 350mg/vrk
      möllerin kalamaksaöljyä 5 milliä/vrk
      Calsiumia 1200mg/vrk
      Rautaa 100mg/vrk

      Aloitin siis n. viikko sitten näiden syömisen joten en osaa sanoa onko niistä ollut vielä apua kun sen verran muitakin lääkkeitä käytössä.

      • reumamummo

        viisaampaa lainaten: ärtyneelle suolelle probiootteja ja hyvin sulavaa kypsää ruokaa, ja kun suolen saa kuntoon tarvitaan kuitua ja 'raakaruokaa'.


      • lisäys
        reumamummo kirjoitti:

        viisaampaa lainaten: ärtyneelle suolelle probiootteja ja hyvin sulavaa kypsää ruokaa, ja kun suolen saa kuntoon tarvitaan kuitua ja 'raakaruokaa'.

        ... ja "ruokaa" probiootteille, eli prebiootteja, esimerkiksi frukto-olisakkarideja maa-artisokasta. Jos ei itse kasvata, niin esimerkiksi Topinulin Aktiv-nimisestä ravintolisästä näitä löytyy. Näin suolen saa tehokkaasti kuntoon.


    • vatsahuonona

      Päivitetään tilannetta.
      Eli kun kortisooni annostusta alettiin pienentämään niin alkoi hirveä vessaralli ja nyt popsitaan taas 25mg kortisonia/pvä. Ulostamiskerrat on silti lisääntyneet ja mukaan on tullut veri ja se on punaista ja välillä vähän tummempaa. Eli loppupäässä on ainakin haava koska veri on punaista tämä voi johtua siitä että käy 5-8 kertaa päivässä paskomassa,mutta tuo tummempi veri huolestuttaa enemmän,koska se on syvemmältä jostain suolistosta.
      Ei tunnu millään helpottavan tämä vaihe taas ja alkaa tulla aika epätoivoinen olo.

    • Anonyymi

      Isältäni on siitä syystä suoli poistettu,ei hän siitä pitänyt eikä suosittele, mutta oli suoli menossa puhki olisi kuollut.Itselläni on diaknosoimattomia oireita mutta samalta kuulostavia.Kuulin 8/16 dietistä jonka muutin siedettävämmäksi 10/14 dietiksi,siinä suoli saa levätä 14tuntia ,helpotti 3 -4viikoa aloittamisest vai olisiko vain muutoin oireiden tilapäistä helpottamista.Toinen mitä vähensin oli margariinin lopettaminen ja vähemmän säilöntä aineita.Eikö säilöntäaine toimi juuri niin että se estää bakteereita tuhoamasta ruokaa,eikö sama torjunta bakteereita vastaan tapahdu suolistossakin jolloin se tulehtuu.

    • Anonyymi

      Lisään vielä viestiini,isäni oli 60 ikäisenä 2viikkoa Israelissa ilman oireita,miksiköhän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe