Saako näin tehdä omalla hepalla?

Elli & Suski

Hei. Olen 14-vuotias tyttö ja omistan risteytysponin. (Säkäkorkeus 135cm)
Se on luonteeltaan kiltti, reipas ja varma. Voinko mennä ratsastamaan kaupunkiin sillä kaverini kanssa jolla on myös hevonen? Ajateltiin mennä vain käyntiä asvalttiteitä. (ei ajotiellä vaan kävelytiellä.) Tarviiko jonkun ratsastusluvan? Jos tarvii niin mistä hankin sen? Onko se vaarallista? Kaverini on vasta 13v.
Kiitti niille jotka vaivautu lukee. Tarviin vastauksii :)

21

3152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole varma mutta..

      .. mielestäni voisit mennä :) Ei ole vaarallista kun ponisi on kiltti ja varma. Riippuu tietenkin kaverisi hevosesta..
      Ratsastuslupaa ei tarvi paitsi reki ja kärryajeluissa.

    • katherine__

      Kaupungissa saa ratsastaa, mutta ratsukko on ajoneuvo, eli lain mukaan tulisi ratsastaa autotiellä. Varsinkin kaupunkien keskustoissa ei kävelytielle välttämättä ole mitään asiaa.
      Asfalttitiet ei hevosen jaloille ole kovinkaan hyväksi pitkiä matkoja ja vaara on suuri, jos sattuu tippumaan.

      Kannattaa siis miettiä, onko mitään järkeä kaupunkiin lähteä, varsinkaan keskustaan. Jossain rauhallisemmalla kaupungin reuna-alueilla (jotain omakotitaloalueita) nyt ehkä vielä voi mennä.


      Ottakaa myös huomioon, että vaikka teidän hepat olisi tosi maastovarmoja, kaikki ihmiset ei ole kaupungeissa hevosiin tottuneet. Helposti käy niin, että jotkut älypäät päättävät esim. autolla kaasutella aivan vierestä tms.

      • Elli & Suski

        Kiitos ku kerroit katherine :) itseäni kyllä pelottaisi ratsastaa ajotiellä, joten emme menekkään kaupunkiin. Olisi ollut kiva ratsastaa entisen kotimme ohi ja tervehtimässä kamujani, jotka vieläkin asuvat siellä. Siellä missä asuin ei ole paljoo ruuhkaa, mutta matka on pitkä ja en halua ponini kärsivän kävelystä kovalla asfaltilla. :)


    • katherine__

      Tähän voisin toki vielä lisätä, että harvemmin ne poliisit sanoo mitään vaikka ajotiellä ratsastaa, koska onhan se nyt selvä, että autotiellä on varsin vaarallista. Mutta riippuu toki kaupungista, jossain helsingin keskustassa olisi varmaan aika turha yrittää kapeille kävelyteille mahtua...

      Ja jos ponilla on terveet jalat ja hyvät kaviot, ei satunnainen asfaltilla kävely ole niin vaarallista. Mutta itse en nyt toki mitään parin tunnin lenkkiäkään lähtisi asfaltille tekemään.

      • Elli & Suski

        Okei :) sit viel yks kysymys joka ei liity tähän mut voiko auraamattomassa lumihangessa, missä on noin 30cm lunta nii laukata? Onks se raskasta ponille? :)


      • öö ööö
        Elli & Suski kirjoitti:

        Okei :) sit viel yks kysymys joka ei liity tähän mut voiko auraamattomassa lumihangessa, missä on noin 30cm lunta nii laukata? Onks se raskasta ponille? :)

        On
        Enpä usko että saat siinä laukkaa nostettua hyvä jos ravin saat


      • Anonyymi
        öö ööö kirjoitti:

        On
        Enpä usko että saat siinä laukkaa nostettua hyvä jos ravin saat

        Hyvää treeniä se on vaikka menisit reiåpaasti kävellen.Riippuu ponin koosta .Itse käytän kaikki pehmeän hangen päivät kunnon voima treeniin..


    • Kasiro

      Et tarvi lupaa, hevonen on ajoneuvo lain mukaan. Samasta syystä sillä ei saa mennä kävelyteitä, joskin kaikkialla poliisit ei siihen puutu. Itselleni kävi niin että ratsastin ajotien reunaa ja poliisi tuli ja komensi minut jalkakäytävälle. Tein työtä käskettyä. Vähän ajan kuluttua tuli toinen partio ja komensi minut ajotielle sakon uhalla. Kun kerroin että toinen poliisi käski jalitsulle niin piliisi meni vaikean näköiseksi.( Muistin edellisen poliisiauton numeron) Sanoin että menen kyllä maantietä tai jalkakäytä'vää mutta haluaisin että poliisilla olisi yhtenäinen käytäntö asiasta. Näin Tampereella.
      Jos ponisi on liikennevarma voit mennä kaupungissa mutta jotkut toitottaa torvea hevosen kohdalla, joko tyhmyyttään tai typeryyttään.

      • Elli&Suski

        Voisinko ratsastaa pyörätiellä? Tai jos on tosi levee kävelytie? :) ja jos menisin autotiel ni pitäiskö pysähtyy jos tulis liikenne valo ja tulee punanen valo? :D


      • Ponityttö
        Elli&Suski kirjoitti:

        Voisinko ratsastaa pyörätiellä? Tai jos on tosi levee kävelytie? :) ja jos menisin autotiel ni pitäiskö pysähtyy jos tulis liikenne valo ja tulee punanen valo? :D

        Tottakai pysähdyt, eihän siinä ole mitään järkeä kävellä vaan eteenpäin kun muut autot pysähtyvät. Olisi aika tyhmän näköistä.

        Ratsukko on tavallaan kuin auto tai ajoneuvo. Ajotiellä ratsastaessa ratsukkoa koskee samat säännöt kuin autolla. Risteyksessä olisi sitäpaitsi vaarallista jatkaa köpöttelyä kuun muut pysähtyvät!


    • jeeeee3

      En tiiä missä kaupungissa asut, mut täällä meillä oon kyllä törmänny pyörätiellä ratsastaviin. Ja en rupeis ite mitää pitkii lenkkejä asvaltilla menemää, eli jos pystyt ni kannattaa pehmeellä ratsastaa, esim. pientareella missä ois sitte hiekkaa/ruohoo jopa. Ja sillon ois myös poissa tieltä periaatteessa että olis kanssa turvallisempaa. Ja tietty samat säännöt koskee ku ketä tahansa liikenteessä liikkujaa. Ja vissiin samat säännöt ku autoilijoilla jos aiot ajotiellä mennä. Ja tosissaan vaik se ois sulle itestää selvää et mite hevoset ohitetaa liikenteessä, ei sitä kyl kaikki tiiä ja saattaa torvet soida. Oman harkinnan mukaan, kyllä sä siellä sitten tajuut mitä kannattaa tehä ja mitä ei.
      Siihe lumessa laukkaamiseen. Oon ite ollu pari kertaa sellasella pellolla talvel laukkaamas, kyl se heppaa väsyttää enemmä ku tasasella eli siinä ei voi kovin kauaa laukata. Mut oon laukannu lumihangessa energisemmäl hevosella, että se saa turhat energiat pois ja käyttäytys paremmi tunnil, ees vähä aikaa : D

      Kauhee romaani taas eikä oikeestaa ees mitää uutta kertonu xd

    • Pikkushettis

      Lumihangessa laukkaaminen on ok, jos hevosesi jaksaa. Monet nauttivat siitä. Esim shettis, vaikka pieni onkin pystyy siihen ja monet nauttivat täysin rinnoin. Olen laukannut silloin, että hevosen jalkoja ei näkynyt ja voi kuinka se nautti kun vain antoi mennä! Oli siis shettis. :)

    • päivi pelto

      Elli ei sinun tarvitse hankkia lupaa jos aijot ratsastaa kävely tiellä paitsi jos vuokraponisi omistaja on kieltänyt sen ;)

    • Ai? Sinullekin, Kasiro, on käynyt noin? Äidilleni kävi täsmälleen samalla tavalla erinäisiä vuosia sitten, myös tampereella. Äiti tosin ilmaisi asiansa poliisille vähemmän kohteliaasti, ja käski heidän tapella keskenään asiasta j atulla sitten kertomaan mikä tuli tulokseksi. Sitä tulosta ei koskaan kuulunut.

      • Kasiro

        Joo, kävi niin kun kerran olin Tampereella ja ratsastin siskoni hevosella. Sisko asuu Tampereella, minä pohjois- pohjanmaalla. Jos siskolla on ongelmia hevosensa kanssa niin hän kutsuu minut apuun. Saamehan samalla tavata kun muuten asumme kaukana toisistamme. Olin silloin loppukäyntiä menemässä kun poliisi pysäytti.


      • Kasiro kirjoitti:

        Joo, kävi niin kun kerran olin Tampereella ja ratsastin siskoni hevosella. Sisko asuu Tampereella, minä pohjois- pohjanmaalla. Jos siskolla on ongelmia hevosensa kanssa niin hän kutsuu minut apuun. Saamehan samalla tavata kun muuten asumme kaukana toisistamme. Olin silloin loppukäyntiä menemässä kun poliisi pysäytti.

        Tiedä vaikka olisivat olleet saman poliisit asialla! :D

        Teillä on sitten asiat hyvin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla, hevoset ja tapaaminen. Ei kyllä tosiaan taitais tulla ihan ohimennen poikettua...


    • Lorde.2.

      Tyypit saako shettiksiä pitää kaupungissa pliis vastatkaa äkkiä );

    • Minna Oulusta

      Kaupungeissakin on talleja ja niissä saa tietysti pitää minkä rotuisia tahansa. Mutta esim. omassa autotallissa ei saa pitää tai ainakin siihen on saatava lupa jostakin. Ja selvitettävä miten jätteiden ( lannat,) poisto on järjestetty. Hajuhaittoja ei saa naapurille aiheutua.

    • Hevosrakas

      kaupungissa saa mennä vain autotietä pitlin äitini on poliisi ja tuntee lait ja itsekkin ratsastan

    • Anonyymi

      Hmm

    • Anonyymi

      Mä ratsastan ja myös tiellä että maastossa mut ei oo kyl tullu poliisei vastaa mut eiköhän se käy mut kävely tiellä ei saa nennä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe