Typen räjähdys 1963

ex. Oululainen

Typen räjähdys tapahtui aamuyöllä 9.1.1963 eli ensi keskiviikkona siitä tulee kuluneeksi 50v.

Olin itse tuolloin juuri täyttänyt 4 vuotta ja asuin Ummelo nimisessä kerrostalossa Hoikantiellä ja meillä tuli ikkunat sisään ja kukkapurkit ikkunalaudoilta lenteli pitkin seiniä. Vaikka olin pikkupoika on asia jäänyt kirkkaana mieleeni ja selvästi vieläkin muistan sen pelon tunteen kun jysähti.

Millaisia muistoja muilla on tapauksesta?

8

485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typpi ka

Joo ikävä, että kakkasit huosuun, mutta sellaista sattuu.
      itse nukuin sikeästi, en edes herännyt.

• Minä vain

Minä vuonna Ummelo muuten valmistui?

Siinä on asunut monia kuuluisuuksia kuten pitkäaikainen kaupunginvaltuutettu ja erään sanomalehden päätoimittaja. Tien toisella puolella asui erään rockyhtyeen laulusolisti.

• ex. oululainen

En tiedä Ummelon valmistumisvuotta mutta itse asuin siinä 61-65, ummelosta muutimme puolivälinkankaalle juuri valmistuneeseen kerrostaloon osoitteeseen Hiidentie 4. Luulisin että Ummelo on rakennettu joskus 50-luvun lopulla.

• Minä vain
        ex. oululainen kirjoitti:

En tiedä Ummelon valmistumisvuotta mutta itse asuin siinä 61-65, ummelosta muutimme puolivälinkankaalle juuri valmistuneeseen kerrostaloon osoitteeseen Hiidentie 4. Luulisin että Ummelo on rakennettu joskus 50-luvun lopulla.

Asuitko kauan Hiidentiellä? Minäkin asuin siellä 70- ja 80-luvuilla. Muistat varmasti E-rapun Mokke- ja Pia-kissat..? Ja olihan siellä kolmaskin kissa, jonka nimi on päässyt unohtumaan...

• ex. Oululainen
        Minä vain kirjoitti:

Asuitko kauan Hiidentiellä? Minäkin asuin siellä 70- ja 80-luvuilla. Muistat varmasti E-rapun Mokke- ja Pia-kissat..? Ja olihan siellä kolmaskin kissa, jonka nimi on päässyt unohtumaan...

Muutin pois hiidentie 4 E 4:stä vuonna 1968 ja en ole sen jälkeen Oulussa asunut. Noita kissoja en muista vaikka E rapussa asuttiinkin, ovat varmaan tulleet sinne meidän poismuuton jälkeen.

• Minä vain
        ex. Oululainen kirjoitti:

Muutin pois hiidentie 4 E 4:stä vuonna 1968 ja en ole sen jälkeen Oulussa asunut. Noita kissoja en muista vaikka E rapussa asuttiinkin, ovat varmaan tulleet sinne meidän poismuuton jälkeen.

Oliko siinä lähellä jo tuolloin kaksi kauppaa samassa rakennuksessa? K-kauppa ja jonkin toisen ketjun kauppa.

Nyt siellä näyttää aivan tosenlaiselta. Bussipysäkin taakse on noussut kerrostalo ja niin myös vasemmalle puolelle tien alkupäähän.

E-rapun päätyasunnot olivat suuria viiden huoneen kokoisia.

• ex. Oululainen
        Minä vain kirjoitti:

Oliko siinä lähellä jo tuolloin kaksi kauppaa samassa rakennuksessa? K-kauppa ja jonkin toisen ketjun kauppa.

Nyt siellä näyttää aivan tosenlaiselta. Bussipysäkin taakse on noussut kerrostalo ja niin myös vasemmalle puolelle tien alkupäähän.

E-rapun päätyasunnot olivat suuria viiden huoneen kokoisia.

Muistan K-kaupan, oli Vähäsarja niminen kauppias toista kauppaa en muista. Asunto oli iso päätyhuoneisto.

• k.kylä

Minäkin asuin jonkin aikaa Hoikantie 8:ssa 50-60 vaiheessa, mutta silloin räjähdyksen aikana aika lähellä tehdasta Hintassa. Silloin oli hyvät unenlahjat enkä herännyt vaikka naapuritalon seinästä meni lohkare läpi seinän. Oli aamulla kyllä sellainen "omituinen olo"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe