Suositelkaa kirjaa seuraavanlaiselle miehelle:

ei koskaan lue

- Kolmekymppinen
- Ei ole koskaan ennen lukenut yhtään romaania loppuun
- Nyt olisi kiinnostunut kokeilemaan
- Kirjan pitäisi olla heti ensisivuilta koukuttava ja jännittävä
- Katsoo elokuvista scifiä mm. alienit suosikkielokuvia. Sarjoista mm. Sopranos ja Wired.
- On aika älykäs, joten kirjan olisi kuitenkin hyvä olla tasoltaan vähän pohtivampi ja uskottava. Kirja, jossa näsäviisastelevaa, itsestäänselvää pohdintaa ei tule menemään läpi.
- Kieli ei saa olla liian "lyyrista." tai ajatuksenvirtaa.

Tarkoitus olisi ostaa syntymäpäivälahjaksi jokin kirja divarista tai uutena, mutta ei mitään ideaa mistä voisi tykätä. Ehdotuksia plis?

14

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pari ehdotusta

      McCarthy - Menetetty maa
      Vonnegut - Teurastamo 5
      Palahniuk - Fight club
      Easton Ellis - Amerikan psyko

    • ei koskaan lue

      Kiitos, hyviä ehdotuksia, mutta koska on nähnyt elokuvina noista ainakin 3, niin ei taida riittää kärsivällisyys lukea kirjaa, kun tietää jo juonen. Teurastamo 5 mietin itsekin. En ole sitä koskaan itse lukenut. Mietin, että eihän kirjan rakenne ole liian kompleksinen ymmärtää, jos ei ole lukenut ennen kirjoja? Ja kuinkahan paljon sotakuvausta kirjassa on?

    • Juuri sinulle

      Kalle Päätalon Pohjalta ponnistaen. Tai joku muu Päätalon n. 40 teoksesta. Suosittelen!

    • mette.soderman

      Lee Childin kirjat, varsinkin "Tappotahti". Eipä tee mieli kesken heittää.

      • ei koskaan lue

        Kiitos ehdotuksista jälleen! Kalle päätalo ei ikävä kyllä osu ja uppoa tähän kategoriaan ja tilanteeseen oikein hyvin. Nyt haetaan jotain enemmän elokuvallisempaa, toimintaa, scifiä tms.
        Koska katsoo todella paljon elokuvia ja tietää niistä valtavasti, luulen, että on helpompi aloittaa jos kirja on enemmän jollain tavalla elokuvallisempi.

        Tuo tappotahti ehkä, mutta nythän se Jack Reacher on tullut elokuvana juuri ja epäilen, että mies ehtii katsoa elokuvan ennenkuin tarttuu tuohon kirjaan.

        Teurastamo 5 on tällä hetkellä edelleen kärkiehdotus.

        Ite mietin Mc Carthyn veren ääriin teosta (ei filmatisoitu vielä), mutta se ei ole alusta saakka tarpeeksi koukuttava ja vaikka kieli on äärimmäisen kaunista, mies saattaisi kyllä arvostaa kaunista kieltä ja pitää siitä jne. mutta luulen, että kärsivällisyys ei riittäisi, että lukisi teoksen loppuun.


      • mette.soderman
        ei koskaan lue kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksista jälleen! Kalle päätalo ei ikävä kyllä osu ja uppoa tähän kategoriaan ja tilanteeseen oikein hyvin. Nyt haetaan jotain enemmän elokuvallisempaa, toimintaa, scifiä tms.
        Koska katsoo todella paljon elokuvia ja tietää niistä valtavasti, luulen, että on helpompi aloittaa jos kirja on enemmän jollain tavalla elokuvallisempi.

        Tuo tappotahti ehkä, mutta nythän se Jack Reacher on tullut elokuvana juuri ja epäilen, että mies ehtii katsoa elokuvan ennenkuin tarttuu tuohon kirjaan.

        Teurastamo 5 on tällä hetkellä edelleen kärkiehdotus.

        Ite mietin Mc Carthyn veren ääriin teosta (ei filmatisoitu vielä), mutta se ei ole alusta saakka tarpeeksi koukuttava ja vaikka kieli on äärimmäisen kaunista, mies saattaisi kyllä arvostaa kaunista kieltä ja pitää siitä jne. mutta luulen, että kärsivällisyys ei riittäisi, että lukisi teoksen loppuun.

        Elokuva perustuu ymmärtääkseni kirjaan, jonka suomennettu nimi on "Tappaja". "Tappotahti" on ensimmäiseksi kirjoitettu Jack Reacher -kirja ja niistä paras - Lee Child taisi ajatella vain yhden kirjan kirjoittamista päähenkilöstään, mutta intoutui sitten kirjoittamaan kokonaisen (melko epätasaisen) sarjan.


    • tohtori veriraha

      Jos tykkää scifistä niin suosittelen Philip K. Dickin teoksia. Ne ovat enemmän viihdekirjallisuutta, mutta löytyy niistä jonkun verran filosofiaa. Suosituimmista teoksista on tehty elokuvia kuten Blade runner ja Minority report.

    • Charles Bukowski: Postitoimisto
      Mario Puzo: Kummisetä
      George Orwell: Vuonna 1984
      Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille
      Mika Waltari: Johannes Angelos

      Jälkikirjoitus.
      Mahtaneeko kolmikymppiseltä enää onnistua kirjallisuusharrastuksen aloittaminen; se vaatii intohimoisuudeksi muututtuaan paljon aikaa, päiviä ja öitä, arkia ja juhlia, rahaa ja energiaa, vaikka ei ulkopuolisesta sellaisesta tuntuisikaan. Ja koettelee usein lähimmäisten kärsivällisyyttä.

    • ei koskaan lue

      Kiitos kaikista ehdotuksista! Luulisi näistä nyt jonkun löytyvän. Mitä mieltä olette Stephen Kingistä, olisiko hänellä jotain teoksia, joilla voisi aloittaa? En ole itse hänen teoksiaan lukenut.

      En usko, että koskaan voi olla liian myöhäistä alkaa lukemaan kirjoja. Ja en usko että hän on mitään pakkomiellettä kirjallisuudesta hankkimassa. Kunhan haluaisi "opetella lukemaan", koska uskoo sen olevan kaikin puolin kehittävää, yleissivistävää ym. ja haluaisi, että voisi esim. lomamatkalla rentoutua kirjan parissa ja lukea aina silloin tällöin, edes muutaman romaanin vuodessa.

    • mette.soderman

      Kingiltä on "Pimeä yö, tähdetön taivas", jossa on neljä eri tarinaa.

    • Hiroshimaan

      Moi
      Itse olen "tylsä insinööri jolla ei ole aikaa lukea" mutta ystäväni lykkäsi kerran Remeksen dekkarin kouraan ja sanoi että sopii juuri minunlaiselle ihmiselle. Kauhistelin kirjan paksuutta ja se olikin pöydän reunalla toista viikkoa. Eräs ilta avasin sen ja ajattelin että pakko kai se on lyhyt pätkä lukea. Noh.. ensimmäisen 10 sivua ja ensimmäinen henkilö kirjassa oli jo murhattu ja sama tiivis tahti jatkui koko kirjan. Remes on tehnyt valtavasti taustatyötä kirjojen eteen ja ne ovat siksi täynnä pientä nippelitietoa joka pitää "älykkään" ihmisen mielenkiinnon yllä. Kirjat on ennalta arvaamattomia ja nopeatempoisia. Neljä on tällä hetkellä omassa hyllyssä ja kaikki luettuja. Kokeile vaikkapa "Hiroshiman portti":a miehellesi ;) Takaan että tykkää. Enemmän kirjoja lukevien taiteellisten hienoistoihmisten kommentit Remeksestä voit jättää omaan arvoonsa.

    • fap fap

      Oletko vain yksinkertaisesti harkinnut pakonomaisen masturboinnin jatkamista??

    • Ilpo Tuskin

      Minusta Kingiä parempi olisi esim. The Night of the Hunter (kirj. Davis Grubb, suom. "Räsynukke").

      Siinäpä jännä teos, hyvä lukea, varsinkin ellei ole nähnyt elokuvaa.

    • lukumammutti

      Doublas Preston: Isku (koukuttava ja mukaansatempaava)
      Hannu Rajaniemi: Kvanttivaras (parasta scifiä aikoihin)
      Stephen King: Carrie (lyhyt ja koukuttava)
      Ilkka Remes: Uhrilento tai Ruttokellot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe