- Mitä tarkastuksia / pöytäkirjoja pitää olla kun tilaa paikalliselta sähköyhtiöltä mittarin ? (Jos pitää olla jotain lomakkeita täytettynä, mitkä niiden nimet/numerot on?)
- Eli ei siis ole sähköt kokonaisuudessaan valmiit (ryhmiä ei kytketty)
- Tarkoitus on päästä eroon sähköyhtiöltä vuokratusta keskuksesta. (Eli ottaa raksan sähköt nyt oman pääkeskuksen kautta)
Okt sähkökeskus käyttöönotto.
29
2941
Vastaukset
- Mittarointipyyntö
Lomake löytyy sähköyhtiösi nettisivuilta. Sähkötöistä vastaava sen täyttää.
- tein näin
Noita sähköyhtiön keskuksia ei kannata vuokrata ok-projektissa. Muutamalla agregaatin vuokrauspäivällä syntyy perustukset ja sitten voikin pyytää sähköliittymän teknisen tilan paikalle. Sinne sähkökaappi väliaikaisesti lattialle pystyyn ja seinien valmistuessa on helppo nostaa se lopulliseen asennuspaikkaan.
- Tonttikeskus
Miksei sitä tonttikeskusta ja sähköliittymää voisi tilata jo ennen kuin tarvitsee sähköä mihinkään?
- kyävoi
Tonttikeskus kirjoitti:
Miksei sitä tonttikeskusta ja sähköliittymää voisi tilata jo ennen kuin tarvitsee sähköä mihinkään?
Kyllä sen voi tilata, joutuu vain heti maksamaan liittymän ja se on ilmeisesti toisille ylipääsemätöntä.
- +k234
Tonttikeskus kirjoitti:
On parempi kaikinpuolin, että talon sähkökeskus on lämpimässä ja kuivassa tilassa. Siksi joku erillinen pömpeli tonttimaalla on hölmöä hommaa.
Näin etälukuaikakaudella varsinkin sähköyhtiöillä ei ole mitään tarvetta päästä mittarille vapaasti. - kylläkylläkyllä...
+k234 kirjoitti:
On parempi kaikinpuolin, että talon sähkökeskus on lämpimässä ja kuivassa tilassa. Siksi joku erillinen pömpeli tonttimaalla on hölmöä hommaa.
Näin etälukuaikakaudella varsinkin sähköyhtiöillä ei ole mitään tarvetta päästä mittarille vapaasti.No voi hyvät hyssykät. Muutama viesti alaspäin: "Etäluettavuudella ei ole mitään tekemistä mittarin sijoituksen kanssa. Sähkölaitoksen on joka tapauksessa tarvittaessa päästävä mittariin helposti käsiksi, oli mittari etäluettava tai ei. Mittarin lukemisella ei ole ollut aikaisemminkaan tekemistä mittarin sijoituksen kanssa, koska ennen etäluettaviakin lukemat ilmoitettiin yleensä itse. Kyse on huollosta ja vianetsinnästä, ettei sähköyhtiön tarvitse alkaa joka kerta soittelemaan missä mittari on, mistä saa avaimet, milloin sopii mennä ja parhaimmassa tapauksessa etsimään mittaria ties mistä kellarin komerosta. Tämän takia mittarin sijoitus ei ole vapaa, vaan mittarin omistajan (sähköyhtiö) määräämä."
Ja tuolla "kaikinpuolin parempi" -mutuilullakaan ei ole todellisuuden ja käytännön kanssa mitään tekemistä.
- -B-
Yleistietolomake pitää täyttää. Tuolla esim. Fortumin lomake...
http://www.fortum.com/countries/fi/yritysasiakkaat/sahkon-siirto-ja-liittymat/tilaa-sahkoliittyma/ohjeet-rakentajalle-ja-urakoitsijalle/pages/default.aspx - IP 68
Itse otin sähkö ennen keskuksen tuloa NAAPURISTA
kysyppä sinäkin ? - Cableguy
- Energiayhtiön vuokrakeskus ja nyt vaihdetaan rakennuksen sisälle sijoitettuun rakennuksen pääkeskukseen talojohto. siis ei aukaisemassa uutta liittymää.
- Ja ei.. en halua erillistä tonttikeskusta pihalle.
- Taitaapi olla tuosta ST 51.21.05 lomakkeesta tällä hetkellä mitattavissa olevat kohdat...- halusit tai et
Et halua? Sähköyhtiö päättää missä mittauskeskus on sijaittava ja useimmiten ei hyväksytä että se on sisällä lukkojen takana vaan ulkoseinässä ja siitä nousu sisällä olevaan ryhmäkeskukseen.
- dryyrrs
halusit tai et kirjoitti:
Et halua? Sähköyhtiö päättää missä mittauskeskus on sijaittava ja useimmiten ei hyväksytä että se on sisällä lukkojen takana vaan ulkoseinässä ja siitä nousu sisällä olevaan ryhmäkeskukseen.
Sähköpääkeskuksen pitää nimenomaan olla lukitussa tilassa tai lukitussa kaapissa.
Etäluettavat mittarit nykyään niin miksi ihmeessä pitäisi ulkoseinälle ne ripustaa. - johjohjohjojojooo
dryyrrs kirjoitti:
Sähköpääkeskuksen pitää nimenomaan olla lukitussa tilassa tai lukitussa kaapissa.
Etäluettavat mittarit nykyään niin miksi ihmeessä pitäisi ulkoseinälle ne ripustaa.Kysy sähköyhtiöltä. Ei ole minun keksimäni tarina, että yleensä toimitusehdot määräävät pientaloissa mittauskeskuksen sijoituspaikaksi talon ulkoseinän. Lukko se on kolmioavaimellakin avattava lukko. Sähköyhtiöllä tulee olla pääsy omistamalleen mittarille. Voit toki yrittää neuvotella mittarin paikasta esim. talon olohuoneen seinässä kunhan luovutat talosi avaimen sähköyhtiölle, jotta sähköyhtiöllä on aina tarvittaessa pääsy mittarille.
Etäluettavuudella ei ole mitään tekemistä mittarin sijoituksen kanssa. Sähkölaitoksen on joka tapauksessa tarvittaessa päästävä mittariin helposti käsiksi, oli mittari etäluettava tai ei. Mittarin lukemisella ei ole ollut aikaisemminkaan tekemistä mittarin sijoituksen kanssa, koska ennen etäluettaviakin lukemat ilmoitettiin yleensä itse. Kyse on huollosta ja vianetsinnästä, ettei sähköyhtiön tarvitse alkaa joka kerta soittelemaan missä mittari on, mistä saa avaimet, milloin sopii mennä ja parhaimmassa tapauksessa etsimään mittaria ties mistä kellarin komerosta. Tämän takia mittarin sijoitus ei ole vapaa, vaan mittarin omistajan (sähköyhtiö) määräämä. - 235
johjohjohjojojooo kirjoitti:
Kysy sähköyhtiöltä. Ei ole minun keksimäni tarina, että yleensä toimitusehdot määräävät pientaloissa mittauskeskuksen sijoituspaikaksi talon ulkoseinän. Lukko se on kolmioavaimellakin avattava lukko. Sähköyhtiöllä tulee olla pääsy omistamalleen mittarille. Voit toki yrittää neuvotella mittarin paikasta esim. talon olohuoneen seinässä kunhan luovutat talosi avaimen sähköyhtiölle, jotta sähköyhtiöllä on aina tarvittaessa pääsy mittarille.
Etäluettavuudella ei ole mitään tekemistä mittarin sijoituksen kanssa. Sähkölaitoksen on joka tapauksessa tarvittaessa päästävä mittariin helposti käsiksi, oli mittari etäluettava tai ei. Mittarin lukemisella ei ole ollut aikaisemminkaan tekemistä mittarin sijoituksen kanssa, koska ennen etäluettaviakin lukemat ilmoitettiin yleensä itse. Kyse on huollosta ja vianetsinnästä, ettei sähköyhtiön tarvitse alkaa joka kerta soittelemaan missä mittari on, mistä saa avaimet, milloin sopii mennä ja parhaimmassa tapauksessa etsimään mittaria ties mistä kellarin komerosta. Tämän takia mittarin sijoitus ei ole vapaa, vaan mittarin omistajan (sähköyhtiö) määräämä."Ei ole minun keksimäni tarina, että yleensä toimitusehdot määräävät pientaloissa mittauskeskuksen sijoituspaikaksi talon ulkoseinän. "
Taisi olla täälläkin vuonna 2005 jotain tuollaista höpinää. Siltikin sähkökaapi tuli tekniseen tilaan ja sähköyhtio on ollut tyytyväinen ratkaisuun. - lukutaito
235 kirjoitti:
"Ei ole minun keksimäni tarina, että yleensä toimitusehdot määräävät pientaloissa mittauskeskuksen sijoituspaikaksi talon ulkoseinän. "
Taisi olla täälläkin vuonna 2005 jotain tuollaista höpinää. Siltikin sähkökaapi tuli tekniseen tilaan ja sähköyhtio on ollut tyytyväinen ratkaisuun.Opettele lukemaan. Tekninen tila on hyväksytty paikka, jos ovessa on sähköyhtiön sarjaan sarjoitettu lukko kuten tässäkin ketjussa on jo mainittu.
- Cableguy
Kyllä se nyt hieman on omasta päätöksestä kiinni mitä pihallani kaivetaan.
- Sähköyhtiö sijoittaa omat laatikkonsa minne haluaa, mutta ei minun pihalle. Talojohto tulee rakennukseen sisälle ja sinne myös tulee sähkömittari.- vänkävänkä
Juu juu. Kaivele mitä kaivelet. Sähköyhtiö kyllä siirrättää mittauskeskuksen sitten sellaiseen paikkaan, jonka heidän liittymisehtonsa edellyttävät. Sitten kaivellaan tarvittaessa lisää. Joten kyllä sähköyhtiön toimitusehtojen mukainen hyväksytty paikka mittarille kannattaa selvittää ennen turhia kaiveluita. Tuollaiset asiakkaat ovat niitä kaikista hankalimpia, jotka luulevat että "kun on minun talo niin minä määrän itse joka asian". Paha koko taloakaan on rakentaa, jos tontin omistaja huutelee vieressä jatkuvasti mistä saa kaivaa ja mistä ei. Vaikeutuu monet muutkin asiat kuin sähkömittarin sijoitus.
"Omat laatikkonsa"
Mittauskeskus ei ole sähköyhtiön "oma laatikko" vaan se on kiinteistön omistajan, eli sinun omaisuuttasi. Ainoastaan sen sisällä oleva mittari on sähköyhtiön omaisuutta, ja sen takia sähköyhtiöllä on oikeus määrätä missä se tulee sijaita. Lue lisää ylemmästä viestistä.
"Talojohto tulee rakennukseen sisälle ja sinne myös tulee sähkömittari."
Muista hyväksyttää paikka sähköyhtiöllä ensin, ja luovuttaa mittarille pääsyksi tarvittavat avaimet sähköyhtiölle. Muuten menee siirtohommiksi, vänkäsit mitä vänkäsit. - 3463
vänkävänkä kirjoitti:
Juu juu. Kaivele mitä kaivelet. Sähköyhtiö kyllä siirrättää mittauskeskuksen sitten sellaiseen paikkaan, jonka heidän liittymisehtonsa edellyttävät. Sitten kaivellaan tarvittaessa lisää. Joten kyllä sähköyhtiön toimitusehtojen mukainen hyväksytty paikka mittarille kannattaa selvittää ennen turhia kaiveluita. Tuollaiset asiakkaat ovat niitä kaikista hankalimpia, jotka luulevat että "kun on minun talo niin minä määrän itse joka asian". Paha koko taloakaan on rakentaa, jos tontin omistaja huutelee vieressä jatkuvasti mistä saa kaivaa ja mistä ei. Vaikeutuu monet muutkin asiat kuin sähkömittarin sijoitus.
"Omat laatikkonsa"
Mittauskeskus ei ole sähköyhtiön "oma laatikko" vaan se on kiinteistön omistajan, eli sinun omaisuuttasi. Ainoastaan sen sisällä oleva mittari on sähköyhtiön omaisuutta, ja sen takia sähköyhtiöllä on oikeus määrätä missä se tulee sijaita. Lue lisää ylemmästä viestistä.
"Talojohto tulee rakennukseen sisälle ja sinne myös tulee sähkömittari."
Muista hyväksyttää paikka sähköyhtiöllä ensin, ja luovuttaa mittarille pääsyksi tarvittavat avaimet sähköyhtiölle. Muuten menee siirtohommiksi, vänkäsit mitä vänkäsit.ite vänkäät. sähkökaapille paras paikka on kuivassa ja lämpimässä tilassa, PISTE.
- perustele.
3463 kirjoitti:
ite vänkäät. sähkökaapille paras paikka on kuivassa ja lämpimässä tilassa, PISTE.
Miten se on paras? Miksi? Jotain perusteluita, muitakin kun, että "vain tuntuu siltä, että tottakai on parempi". On aivan se ja sama toimivuuden ja kestävyyden kannalta sijaitseeko mittari "sisällä lämpimässä ja kuivassa" vai IP65-kotelossa ulkona. Tietysti maallikon maalaisjärkipäättelyt ovat toista mieltä, mutta ei sähköhommia maallikon tarvitsekaan ymmärtää. PISTE.
- zzzzzzzzzzzzzzzzzzzx
Voihan mittarin sijoittaa sisällekin jos järjestää pääsyn sille. Eli esim. kyseisen alueen sarjaan tehty putkilukko seinään jolla pääsee keskukselle. Ei sekään ilmaista ole.
- 3164
Mitään erillisiä lukkoja ei tarvitse, osaavat sähköyhtiön tyypit kopuutta ovea, jos on jotain asiaa.
- toimitusehdot.
3164 kirjoitti:
Mitään erillisiä lukkoja ei tarvitse, osaavat sähköyhtiön tyypit kopuutta ovea, jos on jotain asiaa.
Lue toimitusehdot. Sähköyhtiön henkilöillä tule aina olla pääsy tilaan. PISTE.
- tekninen tila...
Tekninen tila on hyväksytty paikka mittarille, jos sinne on suora pääsy ulkoa, ja tilan ovi tulee varustaa sähköyhtiön sarjaan sopivalla lukolla, tai välittömään läheisyyteen asentaa avainsäilö (putkilukko) jossa on sähköyhtiön sarjaan sopiva lukko ja putkilukon sisällä tekniseen tilan avain.
Lue minkä sähköyhtiön liittymisehdot, niin siellä sanotaan jotain tyyliin, että sähköyhtiön henkilöiden on päästävä tilaan suoraan ulkoa, joten ulko-ovi on varustettava sähköyhtiön lukolla tai putkilukolla tms.- Turhaako huolestunut
Mikä sitten olisi paras tapa varmistaa ettei asiattomat (pikkkupojat tms.) käy pistämässä sähköjä pois päältä huvikseen?
Noi kaapit kolmioavaimilla kun aukeaa turhan helposti.
Toisaalta tekniseen tilaan ei haluaisi antaa melkein vapaata pääsyä kymmenille tuhansille "satunnaisille" kulkijoille. - epäselvyys?
Turhaako huolestunut kirjoitti:
Mikä sitten olisi paras tapa varmistaa ettei asiattomat (pikkkupojat tms.) käy pistämässä sähköjä pois päältä huvikseen?
Noi kaapit kolmioavaimilla kun aukeaa turhan helposti.
Toisaalta tekniseen tilaan ei haluaisi antaa melkein vapaata pääsyä kymmenille tuhansille "satunnaisille" kulkijoille.Miten sekin jäi epäselväksi tässä keskustelussa? Varustat kaapin Abloy-lukolla joka on sarjoitettu sähköyhtiön haluamaan sarjaan, ja jos mittari on jonkun oven takana niin sarjoitat kyseisen oven lukon samaan kyseessä olevaan sarjaan tai asennat seinään putkilukon, johon sähköyhtiö sijoitetaan pääsyyn tarvittava(t) avai(n/met). Ei sitä avainta kymmenillä tuhansilla satunnaisella ihmisellä ole.
- Cableguy
epäselvyys? kirjoitti:
Miten sekin jäi epäselväksi tässä keskustelussa? Varustat kaapin Abloy-lukolla joka on sarjoitettu sähköyhtiön haluamaan sarjaan, ja jos mittari on jonkun oven takana niin sarjoitat kyseisen oven lukon samaan kyseessä olevaan sarjaan tai asennat seinään putkilukon, johon sähköyhtiö sijoitetaan pääsyyn tarvittava(t) avai(n/met). Ei sitä avainta kymmenillä tuhansilla satunnaisella ihmisellä ole.
Alkuperäinen kysymys oli jalan sijasta ja täällä alettiin pohtia juttuja sian jaloista...
Eli Kysymys (ilmeisesti paikkakunnittain eri käytäntöjä):
- Mitä tarkastuksia / pöytäkirjoja pitää olla kun tilaa paikalliselta sähköyhtiöltä mittarin ?
- Tarkoitus on päästä eroon sähköyhtiöltä vuokratusta keskuksesta. (Eli ottaa raksan sähköt nyt oman pääkeskuksen kautta)
Lähtötilanne:
1. Energiayhtiön toimittama vuokrakeskus (sisällä sähkömittari).
2. OKT-Talossa tekninen tila jossa PÄÄKESKUS (sisällä EI sähkömittaria).
3. Rakennus sisätiloitaan säältäsuojattu / lämmin.
3. Tuplapesäinen lukko johon energia yhtiöllä avain.
Lopputulema:
1.Energia yhtiö katkaisee sähkön vuokrakeskuksesta ja siirtää syötön TALOJOHTOON joka on kiinni PÄÄKESKUKSESSA.
2. OKT-talon PÄÄKESKUKSEEN asennetaan energiayhtiön sähkömittari. (edelleen sisällä=ei pihalla)
UUDESTAAN kysymys:
- Mitä tarkastuksia / pöytäkirjoja pitää olla kun tilaa paikalliselta sähköyhtiöltä mittarin ?
VASTAUS voisi olla esim:
1. Lomake ST 51.21.05 täytettynä seuraavin osin:
- Silmämääräinen tarkastus sähkötöille Pääkeskuksen osalta.
- Suojajohtimien ja potentiaalintasausjohtimien jatkuvuus
- Eristysresistanssi Talojohdosta
- Eristysresistanssi Pääkeskuksesta
Ja tiedossa on, että mittari voi sijaita ulkona seinässä tai tolpassa. mutta nyt näin ei ole ! - Tp k
epäselvyys? kirjoitti:
Miten sekin jäi epäselväksi tässä keskustelussa? Varustat kaapin Abloy-lukolla joka on sarjoitettu sähköyhtiön haluamaan sarjaan, ja jos mittari on jonkun oven takana niin sarjoitat kyseisen oven lukon samaan kyseessä olevaan sarjaan tai asennat seinään putkilukon, johon sähköyhtiö sijoitetaan pääsyyn tarvittava(t) avai(n/met). Ei sitä avainta kymmenillä tuhansilla satunnaisella ihmisellä ole.
Onko tuollaisessa ulkona olevassa kaapissa, mitään sellaista, mitä talon omistajan täytyisi päästä katsomaan?
Vai riittääkö se, että sen kaapin lukon sarjoittaa sähköyhtiön sarjaan ja sitten itse ei pääse sitä kaappia edes avaamaan - vai olisiko se parempikin niin ettei itse pääse sinne? - 3x25A
Tp k kirjoitti:
Onko tuollaisessa ulkona olevassa kaapissa, mitään sellaista, mitä talon omistajan täytyisi päästä katsomaan?
Vai riittääkö se, että sen kaapin lukon sarjoittaa sähköyhtiön sarjaan ja sitten itse ei pääse sitä kaappia edes avaamaan - vai olisiko se parempikin niin ettei itse pääse sinne?- pääsulakkeet...
- kaksoispesä.
Tp k kirjoitti:
Vai riittääkö se, että sen kaapin lukon sarjoittaa sähköyhtiön sarjaan ja sitten itse ei pääse sitä kaappia edes avaamaan - vai olisiko se parempikin niin ettei itse pääse sinne?Siihen laitetaan kaksoipesälukko. Toinen pesä on sähköyhtiön sarjaan sopiva ja toinen omaan avaimeesi.
- sähköpäällikkö
Äh. Mutu-tietoa ihan liikaa. Mittarin sijoituspaikkavaatimus vaihtelee verkkoyhtiöittäin. Esimerkiksi Elenialla (ent. Vattenfall) ei omakotitaloissa ole erityisiä vaatimuksia mittarin sijainnille. (www.elenia.fi -> Urakoitsijan palvelut -> Yleisohje). Kysy paikalliselta verkonhaltijalta, se on ainoa paikka, josta saat varmasti oikean vastauksen.
Ennen mittarointitilausta teet/teetät käyttöönottotarkastuksen jo tehdyistä asennuksista ja sitten soitat verkkoyhtiöön ja pyydät mittarointia ja kytkentää. Joillain verkkoyhtiöillä on käytössä yleistietolomake, joka pitää lähettää ja joillain on mittaroinnille nettitilauslomake. Soitolla selviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802