haluisin tietää...

ponista haaveileva :)

Että onko mahdoton idea että ottaisimme talliimme pienen ponin vaikka shettiksen kaverina olisi vuohi mutta käykö se? Vai onko sen pakko olla hevonen tai poni? Olen siis 12 vuotias tyttö minä huolehtisin ponista pää asiassa mutta toki koko perhe oisi mukana hoitamisessa. En ole käynyt vakituisilla ratsastus tunneilla mutta olen ollut todella paljon hevosten ja ponien kanssa tekemisissä. Poni olisi siis lemmikki että ei mikään ratsu eikä kisa poni ja olemme tosi eläin rakas perhe ja meillä on jos jonkun näköisistä karvakorvista kokemusta että poni saisi todella rakastavan kodin :). Eli kertokaahan oisiko tuo täysin mahdoton aaajatus? Ja unohin sanoa että laiduntahan meillä riittäisi..

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine__

      Hevonen on laumaeläin ja tarvitsee toisen hevosen seuraksi. Ei se toinen poni tule paljoakaan sen kalliimmaksi kuin vuohi tai lammas, joten ihan vaan on pelkästään omaa tyhmyyttä olla ostamatta kahta ponia.

      Ensimmäisenä kannattaa huomioida, että ponit tarvitsee kunnon tallin tai pihaton. Tästä tulee vuoden päästä voimaan ihan EU-säädökset, pihatoksi ei riitä mikään ladonnurkka tai katos. Oletteko valmiit rakentamaan kunnon tilat poneille?
      Toiseksi huomoi, että shettikset lihoo helposti ja välttämättä niitä ei pysty pitämään laitumella koko kesää. Laidun on toki kiva, mutta hyvä ja riittävän iso tarha tulee myös olla talven ja osan kesästä varalle. Tarhan rakentaminen ei ole ihan halpaa sekään, jos haluaa kunnollisen tarhan, josta ponit ei karkaa ja joka ei ole aivan mutavelliä syksyllä.
      Tarha tulee voida myös jakaa puoliksi, jos ponit ei tule toimeen samassa tarhassa.

      Kolmanneksi ponit tulee jollain keinolla pystyä iiikuttamaan. Toki jos ne on isossa tarhassa ja ruokitaan riittävän vähän, ei välttämättä kunnon ratsastustreeniä tarvita, mutta niitä tulee silti lähes päivittäin juoksuttaa, taluttaa tms. Jos olet noin kokematon, pystytkö hoitamaan ponien liikutuksen? Entä jos ponit heittäytyy hankaliksi, osaatko toimia (poni esim. jyrää taluttaessa tai puree)? Poni ei todellakaan ole sama asia kuin vaikkapa koira.


      Ei tuo mahdoton ajatus ole, mutta vaatii vähän pohtimista.

      • ponista haaveileva :)

        Kiitos että vastasit! Joo sitten varmqan hankkisimme 2 ponia. Ja meillä on oma talli jo valmiina ja siellä on joskus ollut kaksi hevosta ennen kuin muutimme tänne joten tilaa olisi siis ja sillä laidun asialla tarkoitin että meillä on sitäkin että ponien ei tarvitsisi olla koko kesää sisällä ja ei myöskään aina ulkona tietenkään :D. Kyllä tietysti liikkuttaisin niitä koska eihän ne voi vain tallissa möllöttää sehän olisi kamalaa! Mitä shettis suunnilleen maksaa? Tallissamme on nyt kovin hiljaista kun sieltä kuoli pari lammasta ja vähän aikaq sitten vuohi :'(.


      • ponista haaveileva :)
        ponista haaveileva :) kirjoitti:

        Kiitos että vastasit! Joo sitten varmqan hankkisimme 2 ponia. Ja meillä on oma talli jo valmiina ja siellä on joskus ollut kaksi hevosta ennen kuin muutimme tänne joten tilaa olisi siis ja sillä laidun asialla tarkoitin että meillä on sitäkin että ponien ei tarvitsisi olla koko kesää sisällä ja ei myöskään aina ulkona tietenkään :D. Kyllä tietysti liikkuttaisin niitä koska eihän ne voi vain tallissa möllöttää sehän olisi kamalaa! Mitä shettis suunnilleen maksaa? Tallissamme on nyt kovin hiljaista kun sieltä kuoli pari lammasta ja vähän aikaq sitten vuohi :'(.

        Ja olen käynyt hyvin läpi kaikkia hevosten ja sairauksia ja muutenkin luulisin osaavani toimia suhkot hyvin eri tilanteissa :). Osaan satuloida ja suitsia, puhdistaa karsinoita , koota ja purkaa suitset, ratsastaa kaikissa perus askellajeissa, taluttaa, ruokkia, puuhdistaa kaviot jne... Eli siis kaikki perus jutut. Olen käynyt eri talleilla hoitelemassa heppoja ja tekemässä talli hommia kun siihen on saatu tilaisuus :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe