Perueläkeläinen kannattaako olla naimisissa vai ei?

musti7

Mitä mieltä olette, kannattaako peruseläkkeellä olevien työkyvyttömyyseläkkeellä/vanhuuseläkkeellä olevien olla naimisissa vai ei, taloudellisia asioita silmällä pitäen.
Naimisissa olevat eläkeläiset saavat pienempää eläkettä kuin ns. yksinasuvat.
Yksinasuvien on myös paljon helpompi saada asumistukia, toimeentulotukia ym.
Vaikka naimisissa olevilla olisi omat rahat ja omat menot kuin nyky-yhteiskunnassa olevilla muillakin pariskunnilla on. Nyky-yhteiskunnassa muutenkin avioliitto on menettänyt merkityksensä taloudelliselta kannalta. Kummallakin puolisolla on nykyään omat rahat ja omat menot. Omistaakin voi erikseen eikä sekään ole yhteistä, silti esimerkiksi toimeentulotukea hakiessa myös toisen eläke lasketaan toisen puolison tuloksi. Samoin on asumistukien ym. tukien kanssa naimisissa oleva on eriarvoisessa asemassa, huonommassa asemassa, kuin yksineläjä. Kulut ovat kuitenkin kaksinkertaiset vaikka eläkkeet yhteensovitetaan. Ruokaa tuodaan kaupasta kahdelle, pitää olla isompi asunto kuin yksinäiselle, sähkökulut ovat isommassa asunnossa isommat, vettä kuluu kahdelta enemmän...kaikkea tulee tuplaten, paitsi rahasumma on pienempi kahdelta kuin yhdeltä.

3

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyyh3

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/271010144910HN?OpenDocument

Kannattaa erota, eihän se rakkaus siitä mihinkään katoa vaikka asuukin eri osoitteessa.
      Itse olen henkilököhtasesti kokenut miten eriarvoisessa asemassa parisuhteessa oleva on yksinäiseen nähden. Puolisoni ja minä haimme eläkkeensaajan asumistukea erään sosiaalialan henkilön toimesta, koska puolisoni on pienimmällä vanhuuseläkkeellä ja minä pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, pieneen omistamaani taloon, josta on vielä lainaakin. Haimme sitä kumpikin erikseen kuten neuvottiin. Emme saaneet, puolisoni asumistuki evättiin sillä perusteella, että omistan kiinteistön. Minä nyt arvasinkin, etten mitään tukia saa itselleni. Mutta huvittavaa on, että omaisuus katsotaan kummankin omaisuudeksi vaikka se olisikin vain toisen rahoittama.

Minusta kaikkien pitäisi olla samassa asemassa, oli sitten parisuhteessa tai ei.

• mummi

Kyllä tässä pitää eroa alata harkitsemaan, jos vaikka saisi asumistuen itselleen.
      Äsken tuli kummallekin Kelan tiedote eläkkeistä minun, 558 e/kk , yhteensovitettyna puolison kanssa. Millähän tässä taas elää kun kuukausitulo yhteensä jää alle 1300 e/kk.
      Apeaksi vetää mielen kun ajattelee sähköä, lääkkeitä, ruokaa, polttoaineita jne.

Ottaiskohan se Katainen töihin tälläisen 70 ikävuotta olevan nuoren tyttösen?

• Ei ota Katainen töihin mutta kehoittaa kyllä itse itseäsi hakeutumaan työelämään. Päättäjätaho on unohtanut maassamme vallitsevan työttömyyden. Lukevatkohan yhtään päivälehtiä tai katsovatko uutisia.. Sieltähän on luettavissa miten työttömiä tulee pilvin pimein kuukausittain lisää. Ja jos et satu tietämään, juuri oli uutisointia siitä että Katainen itse on pahassa palkkakuopassa joten senkin vuoksi kehoitan sinua hakeutumaan takaisin työelämään, heh, että Katainen voidaan verorahoin nostaa palkkakuopastaan riittävän ylös, ettei heti ole pelkoa langeta uudelleen syvään kuoppaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      21
      2662
    2. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      103
      2620
    3. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      38
      2522
    4. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      74
      2391
    5. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      33
      2280
    6. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      10
      2254
    7. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      77
      1888
    8. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      196
      1752
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      86
      1664
    10. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      134
      1655
    Aihe