Moi,
Olen vakavasti harkitsemassa ilmalämpöpumpun hankkimista pieneen suoralämmitteiseen omakotitaloon (2kerroksinen, 100m2), mutta muutama asia mietityttää....alustavasti kallistumassa Pana E9 invertterimalliin.
Talo kaksikerroksinen - avarahko porrastila.
Kesällä ylhäällä kuuma (olohuone, keittiö, työhuone) alhalla sopivan viileä (makuuhuone, peuhuone, varasto ym...)
Talvella yläkerta sopiva alakerta hieman kylmä...nurkat isoissa huoneissa vetää kylmäksi.
Takka yläkerrassa (hölmöä, lämpöä ei kulkeudu alas)
Olisin asentamassa pumppua porraskäytävään noin 1m yläkerran lattiatason yläpuolelle (normaalit huonekorkeudet) tarkoituksena Puhaltaa sillä lämpöä alakertaan (sekä ulkoa pumpattua lämpöä, että yläkerran lämpöä)
Kysymykset?
1. Riittääkö puhallusvoima puhaltaamaan lämpöä alas?
2. Riittääkö ilmastointi jäähdyttämään yläkertaa kesällä...saako suuttimet puhaltamaan ylöspäin? Siis ilman että viileä ilma on kaikki alakerrassa?
3. Voiko pumppua käyttää puhaltimena...siis yli 15 asteen pakkasilla olisi mukavaa, että ite kompura sammutettaisiin, mutta sisäyksikköä käytettäisiin puhaltamaan yläkerran lämmintä ilmaa alas ja samalla tasaoittamaan lämpötilaeroja?
Kommentteja/arvioita käyttäjiltä, Kiitos!
Ilmalämpöpumpun harkintaa - taas
2
897
Vastaukset
- Kokemus
Asun matalamallisessa omakotitalossa noin 160 m3, minulla on Sharp inverter 5 kw, tämä tuntuu ihan sopivan kokoiselta. Tässä mallissa ilmavirran suuntaus voidaan säätää vaakatasosta portaittain alaspäin, näissä on myös automaattiasento. Pojalleni asennettiin kesällä Panasoninic E 12 ( 4 Kw ) koska hänellä on 168 m2 talo ja 1 1/2 kerroksinen avara olohuoneratkaisu. Sinun Pan. E 9 riittänee kyllä lämmittämään mutta jäähdytykseen ollee liian heikkotehoinen ( 3 Kw ) !. Muistaakseni Panasonic puhaltaa aivan samallaisesti kuin Sharppi, eli vaakatasoon asti ei ylöspäin.
Vastaukset !
1. Riittää
2. Riittää, mielestäni sisäyksikkö pitäisi asentaa alakerran katon kodalle ( yläkerran lattian kohdalle )," kompromissi", lämpöhän nousee ylöspäin.
3. Mielestäni ei, vaikka niissä on ehkä jonkinlainen automaattisäätö, joka pienentää tehoa lämpötilan laskiessa (miinus 15-20 astetta), näin alhaisissa lämpötiloissa pitää pumppu sammuttaa, hyötysuhde on olematon.
Yhteenveto: sisäyksikkö kierrättää ilmaa, ja näinollen tasoittaa lämpötilakerrostumia, ja näinolle tämä on tehokas tapa hyödyntää sinun takasta tulevaa lämpöä talvella, suuntaus alapäin nimihän on ilmalämpöpumppu, parhaillaan sisäyksikön läpi virtaa 600 kuutiota ilmaa tunnissa, kesällä jäähdyttäen (tämähän tietysti on kulutusta,mutta mukavuudella on hintansa,vertaa auton ilmastointilaite). Katsoisin kuitenkin että E 9 on hyötysuhteeltaan paras ratkaisu.
Ps.Onnittelen etukäteen hyvästä ratkaisusta,lämpöä saadaan 3-4 kertaisesti kulutettuun energiaan nähden. Minulla öljylämmitystalossa öljynkulutus väheni noin 500- 1000 lt/v. Viime lämmityskaudella meni 2200 lt, normaalisti on mennyt 3000-3500 lt/v. - Laskettu on
Olen rakentamassa OK-taloa.185m2 at/var 40m2.
LÄmmityksenä 2-tariffimittari, sähkölämmitys hyvä varaava takka ilmalämpöpumppu.
verrattuna öljylämmitykseen/kaukolämpöön ehdottomasti halvin rakentaa.
vrt. sähkö/öljy: öljylämmityksen takaisinmaksuaika 13v, jolloin saat jo alkaa uusiin kattilaa/laitteita.
Kaveri hankki rintamamiestaloon ilmalämpöpumpun (2 krs). Asensi sen porraskäytävään. Sähkölaskut tipahti huomattavasti kesällä on mukavan vilpoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."542212Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1992041- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki49872Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933845- 61746