Ennakkoluulot ja väärä tieto

tiedonväärti

On surullista että monella on väärää tietoa tai hyvin ennakkoluuloiset ajatukset epilepsiaan. Esimerkiksi joillain sivustoilla varoitellaan tekemästä kaikenlaista, kuten autolla ajoa, uimista tai vaikkapa pitäisi joka kerta kun menee suihkuun siitä ilmoitella toisille.

Tuollaiset tekstit pitäisi tarkkaan kirjoittaa, sillä on myös niitä epileptikoita joilla sairaus on tasapainossa eikä kohtauksia ole, ja on vaikkapa ajokortti tai käy uimahallissa ja töissä normaalisti. Eihän epilepsia pois lähde, mutta pitäisikö ihmisen olla elämättä siksi että on joku sairaus? Jos lääkärin kanssa on asiat juteltu, on surullista että kaikki laitetaan saman otsikon alle.

Epileptikkokin on ihan tavallinen ihminen, eikä elämästä mitään tule jos stressaa ja pelkää koko ajan. Stressi sitäpaitsi ei oikein sovi epileptikolle:)

Kysykää ihmiset mieluummin, kuin selän takana tuomitsette kysymättä. Ihmisillä joilla epilepsia, voi taudin muoto olla hyvin erilainen. Toisilla sitä ei juuri huomaa tai hoitotasapaino on pitkään ollut hyvä, toisilla ei.

Monella ihmisellä on myös ihan outoja mielipiteitä, mitä ei saisi tehdä jos ystävä on epilepsiaa sairastava. Kannattaa kysyä henkilöltä suoraan mieluummin kuin arvuuttelee esim. voiko kysyä ystävää uimaan tai diskoon, joillekin sopii toisille ei.

15

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitini mielestä ...

      "Pitäisikö ihmisen olla elämättä siksi että on joku sairaus" oli hyvä näkökulma! Äitini mielestä minun olisi kuulunut kuolla heti, kun aikanaan diagnosoitiin epilepsia. Tilanne ei ole muuttunut, vaikka olen ollut kohtaukseton yli 22 vuotta. Hänen mielestä minun ei kuulu vielä nousta sängystä.

      • minun mielipiteeni

        Tuon perusteella äitisi voisi painua siihen h:lla alkavaan paikkaan.


      • Hugo.
        minun mielipiteeni kirjoitti:

        Tuon perusteella äitisi voisi painua siihen h:lla alkavaan paikkaan.

        Ei äidit ole täydellisiä. Minun hyvä isäkin olisi laittanut minut laitokseen, jos olisin kertonut lapsena kohtauksista. Joten en kertonut ja elin elämää.


    • Saatan kuulostaa varomattomalta, välinpitämättömältä ja uhkarohkealta, mutta kirjoitanpa silti. Monet haluavat moralisoida tyyliäni, mutta en välitä siitä koska tällä tavalla olen sairauden kanssa parhaiten saanut elettyä kaikki nämä vuodet. Vuodesta 1994 siis...

      Itse vihaan syvästi noita vanhoillisia käsityksiä epilepsiasta. Tai lähinnä juuri tuota ennakkoluuloa, mikä perustuu vanhoihin ohjeistuksiin ja käsityksiin. Oma epini ilmenee tajunnanhämärtymiskohtauksina, jotka eivät aiheuta fyysistä vaaraa juurikaan. Vuosien varrella kohtaukseni ovat pysyneet pienempinä poissaoloinakin. Minä en ole elämääni liiaksi rajoittanut. Harrastan esimerkiksi uintia, olen uidessa saanut kohtauksen -> mitään ei ole tapahtunut. Pyöräilen paljon, olen saanut pyöräillessä kohtauksen -> en ole kaatunut. Alkoholin juontia rajoitan niin, etten ylitä 5 annosta niinä iltoina/päivinä kun juon. En kaipaa vahvaa humalatilaa pitääkseni hauskaa, tuo 5 annosta on kiva määrä.

      Työelämäni on ollut tukalinta tämän sairauden takia, koska esimiehillä joko on noita ennakkoluuloja tai ei ole. Niille joilla ei ole, on helppoa kertoa sairaudesta. Asiakaspalvelutyössä en kerran saanut jatkaa...

      • Mariona

        Minulla on ollut tajunnanhämärtymisiä ja lyhyitä poissaoloja noin vuoden verran ja olen asiakaspalvelutyössä, josta valtaosin kassalla. Esimiehelläni on asiaan aivan ihana suhtautumistapa, onneksi, sillä se vaikuttaa voimakkaasti turvallisuudentunteeseeni. Olen samassa työpaikassa ja samassa asemassa kuin ennen sairauden puhkeamista.
        Mikä sinulla oli irtisanomisperuste, silloin kun et saanut jatkaa?


      • Mariona kirjoitti:

        Minulla on ollut tajunnanhämärtymisiä ja lyhyitä poissaoloja noin vuoden verran ja olen asiakaspalvelutyössä, josta valtaosin kassalla. Esimiehelläni on asiaan aivan ihana suhtautumistapa, onneksi, sillä se vaikuttaa voimakkaasti turvallisuudentunteeseeni. Olen samassa työpaikassa ja samassa asemassa kuin ennen sairauden puhkeamista.
        Mikä sinulla oli irtisanomisperuste, silloin kun et saanut jatkaa?

        Olin ollut työharjoittelussa vähittäiskaupassa. Olin osastolla myyjänä, en edes kassalla hetkeäkään. Sain kerran myymälässä kohtauksen, en muistaakseni edes asiakkaan kanssa. Hain kesätöitä jatkoksi myymälästä, enkä saanut koska "kohtaukseni voisivat karkottaa asiakkaita" (hieman muunnellusti). Kerran myös erään ketjun työhaastattelussa erehdyin mainitsemaan epilepsiani. Haastattelija lähes lopetti haastattelun tuohon paikkaan.

        Ihana, että positiivisesti suhtautuviakin on!


      • yksi huomautus
        itkijanainen kirjoitti:

        Olin ollut työharjoittelussa vähittäiskaupassa. Olin osastolla myyjänä, en edes kassalla hetkeäkään. Sain kerran myymälässä kohtauksen, en muistaakseni edes asiakkaan kanssa. Hain kesätöitä jatkoksi myymälästä, enkä saanut koska "kohtaukseni voisivat karkottaa asiakkaita" (hieman muunnellusti). Kerran myös erään ketjun työhaastattelussa erehdyin mainitsemaan epilepsiani. Haastattelija lähes lopetti haastattelun tuohon paikkaan.

        Ihana, että positiivisesti suhtautuviakin on!

        Muistattehan muuten, että työhaastattelussa haastattelijan ei saa KYSYÄ vakavasta sairaudesta. Voihan sairauksista mainita jos itse haluaa ja kokee sen tarpeelliseksi.


      • toinenkin huomautus
        yksi huomautus kirjoitti:

        Muistattehan muuten, että työhaastattelussa haastattelijan ei saa KYSYÄ vakavasta sairaudesta. Voihan sairauksista mainita jos itse haluaa ja kokee sen tarpeelliseksi.

        Lisätään vielä että jos sairaus vaikuttaa työkykyyn niin siitä täytyy kertoa. Nämä jutut on laissa, kannattaa tarkistaa ettei tule väärin kohdelluksi.


      • toinenkin huomautus kirjoitti:

        Lisätään vielä että jos sairaus vaikuttaa työkykyyn niin siitä täytyy kertoa. Nämä jutut on laissa, kannattaa tarkistaa ettei tule väärin kohdelluksi.

        Kyllähän minä nämä tiedän. Minkä vain liialle rehellisyydelle mahtaa. Tuossa eräässä haastattelussa kun käteeni iskettiin lomake, jossa eräs kohta (eli kysymys) oli "sairaudet". Kyse oli vain kesätyöstä, joten en siinä sitten alkanut kyseistä työllistäjää kohtaan alkaa sen suurempaa numeroa tehdä. Muuten en koskaan haastatteluissa sairaudestani kerrokaan. Enkä edes hae sellaisia töitä, joihin en sairauteni takia kykenisi, miksi ihmeessä hakisin.

        27 vuotta elämää opettaa...


      • Mariona
        itkijanainen kirjoitti:

        Kyllähän minä nämä tiedän. Minkä vain liialle rehellisyydelle mahtaa. Tuossa eräässä haastattelussa kun käteeni iskettiin lomake, jossa eräs kohta (eli kysymys) oli "sairaudet". Kyse oli vain kesätyöstä, joten en siinä sitten alkanut kyseistä työllistäjää kohtaan alkaa sen suurempaa numeroa tehdä. Muuten en koskaan haastatteluissa sairaudestani kerrokaan. Enkä edes hae sellaisia töitä, joihin en sairauteni takia kykenisi, miksi ihmeessä hakisin.

        27 vuotta elämää opettaa...

        Kiitoksia selvennyksestäsi, minä vähän ihmettelin, mutta niinhän se on että ns. nuoria tyttöjä eli juuri harjoittelijoita on helppo simputtaa ja toimia heitä kohtaan lainvastaisesti. Hyvä että huono kokemuksesi oli vain kesäharjoittelupaikka.


      • Hugo.
        toinenkin huomautus kirjoitti:

        Lisätään vielä että jos sairaus vaikuttaa työkykyyn niin siitä täytyy kertoa. Nämä jutut on laissa, kannattaa tarkistaa ettei tule väärin kohdelluksi.

        No onneksi lakijutut voittaa, jos jaksaa tapella, mutta tuskinpa jaksaa mulkkuja vastaan tapella, jos ei muutenkaan viihtynyt töissä. Saipahan kiusata myös työnantajaa takaisin. Parasta aikaa töissä oli, kun hän oli usein sairaslomalla hulluuden takia tai verenpaineen takia. En tiedä, mikä hänen virka edes oli. Täysin hyödytön ja aina työt sujui paremmin, kun ei ollut hän töissä.

        Tällaista valtiolla joskus.


    • 6+2

      Itse en ole nykyään kertonut epistä kenellekään, koska olen vuosia ollut kohtaukseton. Alussa kerroin ja sit alkoi kaduttaan, joten en ole enään kertonut.

      Häpeän tätä sairautta juuri siksi, koska en voi tietää miten uudet ihmiset suhtautuvat. En halua sääliä enkä tuntea itseäni jotenki huonommaksi työntekijäksi(ei saisi tehä "normaaleja" töitä).

      Onneksi nuoremmille ihmisille ei ole enään näitä iänikuisia käsityksiä tuputettu, mutta nämä vanhemmat ihmiset( 50) ovat sitten kysymysmerkkejä et mite suhtautuvat.

      Olen myös kehitellyt itse melkoiset kauhukuvat et miten työpaikalla suhtauduttas ja kerrottas eteenpäin tästä sairaudesta ja sit kauhisteltas yhdessä selän takana et miten voin tehdä tätä työtä yms. ja kuinka jotku pelkäis olla seurassani JOS sattusin saamaan juuri silloin kohtauksen... Tämä tulee siis siitä kun olen itse kuullut kun toisista työntekijöistä ns. puhutaan paskaa ym. yksityisasioita...

      Tuntuis nii helpottavalle kertoa tästä, koska välillä töissä tuntuu kun kantais suurta taakkaa henkisesti kun omistan tämmöisen "luurangon kaapissa"... Toiset kertoo omista sairauksistaa ilman ongelmaa(astma, diabetes) mutta pelkään itse aukaista suuta ja sanoa et mulla on epilepsia... taas tulee kauhukuvia mielee mite jokainen kääntyis katsoon eikä kukaan osais sanoa mitään kun järkyttyisivät niin paljon...

      Voimia kaikille! Työelämä on muutekin rankkaa henkisesti nykyään ja sit kun vielä omistaa epilepsian nii se ei ainakaan yhtään helpota tätä työelämästä selviämistä!

    • weeti5v

      joo.................. 37vuotta epilepsiaa ei sellasta juttua ookkaan mitä en olis kuullu .............mutta päätin jossain vaiheessa et puhukaa te mitä puhutte ei liikuta mua..................paras oli varmaan kun mummuni meni hautaan sinä uskossa et sairauteni oli rangaistus isäni pahoista teoista........................mieheni kanssa ollaan monet hyvät naurut saatu ..................nyt on leikattu ja melkein oireetomana pysytty ....................mutta voimia teille muille..........................

    • Ihan normaali mies

      Itsellä on ollut epilepsia aina 12-vuotiaasta saakka (olen nyt 21) ja kyllä sitä välillä joutuu korjailemaan ihmisten harhaisia käsityksiä sairaudesta. Ensinnäkin todella monet on tosi yllättyneitä kun kerron heille olevani epileptikko. He olettavat että epilepsian näkisi jotenkin päällepäin tai että jokainen epileptikko käyttäytyy oudosti jatkuvasti. Sitten on se "välkkyvät valot"-juttu. Monet luulevat että kaikki epileptikot saavat kohtauksen kirkkaista ja välkkyvistä valoista. Myös monille tuntematon asia on se, että epilepsiaa voidaan hoitaa täysin onnistuneesti lääkkeillä. Itsellä ei ole ollut kohtausta kolmeen vuoteen kun syön lääkkeitä enkä juo viinaa.

    • Nuori epileptikko

      Epilepsiaa ja epilepsiakohtauksiakin on niin monenlaisia. Itsellä ne on näitä että aamulla pätkii, saattaa murokulho lentää lattialle ennen kohtausta. Joskus saan menemään sen ohi. Syön suklaata ja menen lepäämään niin pätkiminen menee ohi ja jatkan normaalisti päivää. Jos en tee näin ja varsinkin jos mietin paljon asioita niin sitten tulee kunnon tajuttomuuskohtaus. Pari tuntia katoaa jonnekin, puren kieleen ja on kuin olisi saanut turpaan. Herään kuin olisin jossain vieraassa pelottavassa paikassa.
      Kumma kyllä mitkään välkkyvät elokuvat, pelit tai 3d-elokuvat eivät ole koskaan aiheuttaneet näitä. Saattaa kyllä liittyä siihenkin että kohtaukseni ovat 95% aamulla.
      Jotkut ihmiset silti vähän pelkäävät lähteä kanssani elokuviin tai yökerhoon kun ovat nähneet kohtaukseni. Naispuoleiset varsinkin ovat itkeneet järkytyksestä näitä kramppeja :( Aika hyvin kuitenkin ihmisillä tietoa että eivät ainakaan tunge suuhun mitään kapulaa kun kohtaus tulee.
      Työhaastatteluissa en silti uskalla välttämättä asiasta kertoa. En tiedä onko se väärin, mutta yleensä ilme muuttuu kun kerron ja vastaus: "Me ilmoitamme sitten myöhemmin tulitko valituksi" Ja eipä koskaan kuulu enää mitään.
      Tietämättömälle epileptikko on epileptikko. Eli hän ei tiedä että epilepsioita on eriasteisia. Mielessä vain kuva henkilöstä joka saa joka päivä kouristuskohtauksia maassa sätkien.
      Työn kannalta inhottavaa. Töitä muutenkin vähän joten pitäisi olla erityisen hyvä jos haluaa tulla valituksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe