Perustietoa migreenistä kärsiville.

juhohynninen

6

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsivä

      Siinä oli hienoa tietoa josta en kyllä paljon ymmärtänyt mitään. Kyllähän migreenistä on tietoa vaikka kuinka paljon mutta ei se kyllä ole minua auttanut . Migreeniä on melkein päivittäin , estolääkkeet eivät auta tai sovi haittavaikutuksien takia . Olen käynyt kiropraktikolla ( 10 kertaa ) joka sanoi migreenin kyllä katoavan mutta ei migreeni edes vähentynyt mutta rahaa kyllä meni . Olen myös käynyt kiinalaista akupunktiota kokeilemassa mutta ei auttanut sekään . Joten nyt sitten kärsitään migreenistä kun neurologit ovat luovuttaneet . Triptaanit ainakin ovat vielä auttaneet .

    • Niinkuin sanottua, migreeni ei "katoa" mihinkään sillä se on krooninen sairaus. Migreenikohtauksen lukumäärään ja intensiteettiin taas voidaan vaikuttaa.

      Voit konsultoida omalääkäriäsi tai neurologiasi seuraavien testien saamiseksi (jos niitä ei ole vielä tehty):

      1. D-vitamiini -tasot (normaali 60-160nmol/l, migreenistä kärsijöille suositellaan n. 100nmol/l)

      2. Homosysteiinitasot (normaali 6.0 - 14.0 umol/L, mutta alle 9.0 jos sinulla on C677T-alleeli MTHFR-geenistä, ks. alla)

      3. B12-vitamiinitasot (normaali 145 - 637 pmol/L, mutta parempi olla tuolla normaalin yläpäässä - vähintään 300 - jos homosysteiinitasot ovat korkeat; joidenkin tutkijoiden mukaan jopa 800 on suotavaa)

      4. MTHFR (C677T) genotyypin testaus.
      - MTHFR geeniä tarvitaan muuttamaan/hajottamaan homosysteiini metioniiniksi kehossa folaatin avulla. C677T-versio MTHFR-geenistä (methyleenitetrahydrofolaattireduktaasi) aiheuttaa hitaampaa konversiota (n. 30% normaalisti) jolloin veren homosysteeinitasot nousevat. Veren korkea homosysteiini on liitetty kasvaneeseen riskiin aivoverenvuotoihin, sydän- ja verenpaineteihin sekä, yllätys yllätys, migreeniin.

      Hivenaineterapia suunnitellaan lähtöarvojen pohjalta yhdessä omalääkärisi/neurologisi kanssa. Arvojen kohottamiseen menee yleensä n. 6-12kk.

      • kärsivä

        Olen koko ikäni kärsinyt migreenistä joka on viiden vuoden ajan lisääntynyt ( olen 57 v ) Kuten kirjoitin olen juossut omalääkärillä joka laittaa neurologille joka sanoo nostavansa käden pystyyn ja taas omalääkärille joka ei pysty auttamaan . Miksei esim. neurologit tee noita testejä jos arvot vaikuttavat migreeneihin , minulle ei ole tehty minkäänlaisia verikokeita migreenin takia , miksi potilas heitetään ulos kun ei pystytä auttamaan ?
        Minulla on mennyt älyttömästi rahaa eri lääkkeisiin ja lääkäreihin , enkä oikein jaksa enää uskoa että apua löytyisi . Tällä hetkellä migreenilääkkeitä menee noin 20 tabl / kk .
        Itse mietin vaihdevuosien vaikutusta migreenin lisääntymiseen .


      • kärsivä kirjoitti:

        Olen koko ikäni kärsinyt migreenistä joka on viiden vuoden ajan lisääntynyt ( olen 57 v ) Kuten kirjoitin olen juossut omalääkärillä joka laittaa neurologille joka sanoo nostavansa käden pystyyn ja taas omalääkärille joka ei pysty auttamaan . Miksei esim. neurologit tee noita testejä jos arvot vaikuttavat migreeneihin , minulle ei ole tehty minkäänlaisia verikokeita migreenin takia , miksi potilas heitetään ulos kun ei pystytä auttamaan ?
        Minulla on mennyt älyttömästi rahaa eri lääkkeisiin ja lääkäreihin , enkä oikein jaksa enää uskoa että apua löytyisi . Tällä hetkellä migreenilääkkeitä menee noin 20 tabl / kk .
        Itse mietin vaihdevuosien vaikutusta migreenin lisääntymiseen .

        Pitää muistaa, että terveydenhuollon areena on todella laaja ja tietomme taudinkuvista ja prosesseista laajenee jatkuvasti. Pysyäkseen ns. ajan hermolla jatkuvat koulutus sekä tiedejulkaisujen seuraaminen on erittäin tärkeää. Ikävä kyllä suuri osa kaikista terveysalojen ammattilaisista aloittaa laakereilla lepäämisen valmistumisensa jälkeen lukien vain ammattiliittonsa julkaisuja eli vain murto-osan tiedejulkaisuista.

        Kannattaa myös pitää mielessä, että "lääketiede", "fysioterapia", "kiropraktiikka" tai "luontaislääkintä" eivät ole muutakuin sateenvarjotermejä koulutussuunnille terveyttä kohtaan; ne eivät määritä yksittäisen terveysalan ammattilaisen ammattitaitoa vaan peruslähtökohtia ongelmanratkaisulle (ts. diagnoositaidolle). Erikoistuminen ja oman alansa osaaminen on siis kiinni henkilökohtaisesta asenteesta ja vaivannäöstä alaa kohtaan.

        Suomesta puuttuu myös suuresti integroidun terveynhuollon lähtökohdat, eli ns. "multi-disciplinary approach" potilaan ongelmiin. Tässä maassa yhden ihmisen auktoriteetti näyttää päihittävän suuremman terveydenhuoltajista koostuvan verkoston konsensuksen potilaan taudinkuvasta ja mahdollisista ratkaisumahdollisuuksista.


      • vbm
        kärsivä kirjoitti:

        Olen koko ikäni kärsinyt migreenistä joka on viiden vuoden ajan lisääntynyt ( olen 57 v ) Kuten kirjoitin olen juossut omalääkärillä joka laittaa neurologille joka sanoo nostavansa käden pystyyn ja taas omalääkärille joka ei pysty auttamaan . Miksei esim. neurologit tee noita testejä jos arvot vaikuttavat migreeneihin , minulle ei ole tehty minkäänlaisia verikokeita migreenin takia , miksi potilas heitetään ulos kun ei pystytä auttamaan ?
        Minulla on mennyt älyttömästi rahaa eri lääkkeisiin ja lääkäreihin , enkä oikein jaksa enää uskoa että apua löytyisi . Tällä hetkellä migreenilääkkeitä menee noin 20 tabl / kk .
        Itse mietin vaihdevuosien vaikutusta migreenin lisääntymiseen .

        Näin on käynyt minullekin. Kaikki mahdolliset on jo kokeiltu.lääkkeet ja lääkärit. Nyt on sitten tilanne,jossa neurologit ovat laittaneet kädet pystyyn. Mielestäni ei niin kuitenkaan saisi tehdä.
        Ei tilannetta ainakaan paranneta sillä. Olen täysin jäänyt omanonnen ohjiin lääkäreiden ja tyovoimaviranomaisten suhteen. Näillä sitä on vain mentävä.
        Kyllä itselläni ainakin vaihdevuoret ovat pahentaneet huomattavasti tilannetta. Juuri unettomuus pahentaa tilannetta. Unihan on tärkeä ihmiselle ja varsinkin migreenikoille.


      • kärsivä
        vbm kirjoitti:

        Näin on käynyt minullekin. Kaikki mahdolliset on jo kokeiltu.lääkkeet ja lääkärit. Nyt on sitten tilanne,jossa neurologit ovat laittaneet kädet pystyyn. Mielestäni ei niin kuitenkaan saisi tehdä.
        Ei tilannetta ainakaan paranneta sillä. Olen täysin jäänyt omanonnen ohjiin lääkäreiden ja tyovoimaviranomaisten suhteen. Näillä sitä on vain mentävä.
        Kyllä itselläni ainakin vaihdevuoret ovat pahentaneet huomattavasti tilannetta. Juuri unettomuus pahentaa tilannetta. Unihan on tärkeä ihmiselle ja varsinkin migreenikoille.

        Olen samaa mieltä , lääkäri ei saisi koskaan jättää potilasta yksin, minulle ainakin tuli sellainen tunne että neurologi toivoi etten enää tulisi valittamaan migreenistä ? Jatkuva migreeni vie voimat ja lääkärit eivät edes mieti miksi migreeni on pahentunut iän myötä , ennen kohtauksia oli noin 2 kuukaudessa nykyään 20 . Vedotaan siihen että ainahan sinulla on ollut migreeniä .
        Ajatellaan että migreeni on vaaratonta , pitäisi olla lääkäreillä enemmän yhteistyötä esim. neurologit ja gynekologit ja fysiatrian erikoislääkärit voisivat tehdä yhteistyötä .
        Minulla ainakaan ei ole varaa yksityislääkäreihin enää eikä kokeisiin , kävin neurologilla ja laitettiin botoxia joka auttoi ensimmäisen kerran mutta sitten teho loppui . Minulla on sama juttu näillä nyt mennään .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe