Ei juotavaa ruuan kanssa?!

Ihmettelijä112

Osaakohan joku antaa mitään järkevää selitystä tähän asiaan? Olin sijaistamassa eräässä ryhmässä missä oli pieniä lapsia ja ruokahetkellä lasia ja maitoa etsiessäni tajusin, että kenelläkään, ei lapsilla eikä aikuisilla ole laseja nenän edessään eikä juotavia. Kysyin sitten ihmeissäni, että eikö teidän ryhmässä juoda maitoa ruuan kanssa. Ei kuulemma! Maito juodaan ruuan JÄLKEEN.

Jotenkin nyt olen tyrmistynyt koko asiasta, olen itse koko ikäni juonut jotain ruuan kanssa ja joka ikisessä työpaikassa ja ryhmässä (paitsi tässä) ollaan juotu jotain ruuan kanssa. Itseni on ainakin pakko juoda jotain, ruokahan jää kurkkuun muuten. Totesin vain, että kaipa saisin nyt edes sitten vettä juoda pikkasen tämän ruuan kanssa (mistä maksan). Kierrellen ja kaarrellen sain luvan.

Pitäisikö minun kunnioittaa ryhmän päätöstä ja olla juomatta ruuan kanssa (mahdollisesti myös tukehtua vaikkapa kuiviin perunoihin) vai saanko juoda vaikkapa maitoa ruuan kanssa jos niin haluan? Muissa ryhmissä siis juodaan ihan normaalisti ruuan kanssa maidot jne.

Mietin vain jotain 1,5 vuotiastakin, eikös lapsen ole hieman vaikea syödä ilman juotavaa??!

36

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pk-sijainen

      Hmm kuulostaahan tuo vähän hassulta. Ehkäpä yksi syy voi olla se, että lapsi joisi sitten vain sitä maitoa ja ruoka ei maistuisi. Tosin pystyisihän siinä aikuinen kontrolloimaan liiallista maidon juontia, joten en sitten tiedä... :/

    • Ihmettelijä112

      Juu ei tietenkään saa korvata maidolla ruokaa, mutta annettaisiin edes vähän vettä tms. Ruuan jälkeen sitten vaikka maitoa, mutta mun mielestä ruoka kaipaa kaveriksi jotain nestettä.

      Lähinnä nyt vaan pohdin sitä, että otanko "tökerösti" vesilasin vaan itselleni kun syön. Monesti myös tulee niin erikoisia ruokia, että saa itsensä pakottaa syömään. Lapsille kun ei oikein voi näyttää ettei tykkää. Tässä tilanteessa se juoma on ollut tarpeessa kun saa kivuttomammin syötyä pahankin ruuan eikä kukaan aavista mitään.

      • Lasi pöytään

        Minusta sinä otat lasin ja siihen juotavaa ja samalla suureen ääneen ihmettelet että miksi lapsilla ei ole juotavaa. Ketään ei voida pakottaa olemaan juomatta ruualla, se on sinun oma valinta. Ja muutenkin tuosta käytännöstä pitää ottaa yhteyttä ensin pomoon, sitten vanhempiin aj sitten vaikka neuvolaan, ei ole oikein.


    • pk-sijainen

      Oletko kysynyt muilta ryhmän työntekijöiltä, että miksi näin? Entäs jos ruoka on todella kuumaa niin millä lapsi sitten suunsa viilentää jos ei ole ruoan kanssa juomista? En minäkään pystyisi syömään ilman mitään juomista eli onhan tuo sinulle aika pattitilanne.

      • sääntö xzx

        Minä ihmettelin tuota samaa ja luulen,että se on useammassakin päiväkodissa käytössä. Eli maitoa saa vasta ruuan jälkeen ja toinen asia mikä ihmetytti on se, että leipää saa myös vasta sitten kun on syönyt ruuan. Minä ainakin syön varsinkin keiton kanssa samalla leipää enkä ensiksi keiton ja kun se on loppu niin otan leipää. Hullua!


      • jthrth
        sääntö xzx kirjoitti:

        Minä ihmettelin tuota samaa ja luulen,että se on useammassakin päiväkodissa käytössä. Eli maitoa saa vasta ruuan jälkeen ja toinen asia mikä ihmetytti on se, että leipää saa myös vasta sitten kun on syönyt ruuan. Minä ainakin syön varsinkin keiton kanssa samalla leipää enkä ensiksi keiton ja kun se on loppu niin otan leipää. Hullua!

        Meillä jää kyllä tuolla 3,5v neidillä ruoka syömättä, jos pöytään laittaa sen leivän :D Eli ruoka syödään ensin ja sitten vasta leipä tai joka ruualla ei syödä leipää ollenkaan. Karmea äiti ;) Juomista kyllä tarjotaan joka aterialla alusta loppuun, ei nuo niin maitovasikoita ole.

        Ap:nä minä kysyisin asiaa uudelleen ja perusteluja miksi.


    • lh.

      Joidenkin asiantuntijoiden mielestä ruoka sulaa paremmin vatsassa, jos vesi juodaan vasta ruokailun päätteeksi. Itse toimin tämän teorian mukaan, mutta enpä ole ennen kuullut, että kokonainen ryhmä noudattaa tällaista ohjetta.

      • fghdfghdfhg

        Jos vatsa on kovalla vettä pitää juoda ennen ruokailua, ruokailun välissä ja ruokailun jälkeen. Näin "massa" pysyy kauttaaltaan kostempana ja vatsa toimii paremmin.
        Sama ohje neuvolasta ja ravitsemusterapeutilta.

        Minä en suostuisi siihen ettei lapseni saisi riittävästi nestettä päivähoidossa, ruokaillessa ja ilman ruokailua.

        Tekisin päivähoidosta virallisen kantelun aluehallintovirastoon.


      • ettänäinmeillämenee
        fghdfghdfhg kirjoitti:

        Jos vatsa on kovalla vettä pitää juoda ennen ruokailua, ruokailun välissä ja ruokailun jälkeen. Näin "massa" pysyy kauttaaltaan kostempana ja vatsa toimii paremmin.
        Sama ohje neuvolasta ja ravitsemusterapeutilta.

        Minä en suostuisi siihen ettei lapseni saisi riittävästi nestettä päivähoidossa, ruokaillessa ja ilman ruokailua.

        Tekisin päivähoidosta virallisen kantelun aluehallintovirastoon.

        Vaikka lapsellasi onkin juotava tarjolla koko ruokailun ajan, niin mistä tiedät että hän juo sitä ennen ruokaa, ruoan aikana ja ruoan jälkeen. Ei varmasti ehditä tällaista asiaa missään vahtimaan joka päivä. Tai jos pystytään, niin onneksi olkoon, sitten on oikeita supertyöntekijöitä siellä päiväkodissa tai sitten yksikään lapsi ei tarvitse ruokailun aikana apua. '



        Meillä pienten ryhmässä lapset saavat ensin pienet leivät, että jaksavat odotella ruokaa ja sen jäähtymistä. Maidon, veden, piimän saavat samaan aikaan ruoan kanssa. Leipää saa lisää kun ruokaa on syöty se yksi annos. Juotavaa saa lisää, mutta ei montaa kertaa, ennen kuin ruoka on syöty. Ja meillä syödään porrastetusti, pienet aloittavat ruokailun ensin ja isommat tulevat sisälle ja aloittavat ruokailun 10-20 min pienten ruokailun alusta. Näin saadaan rauhallisempi ruokailu, eikä vessassa ole ennen ruokaa eikä ruoan jälkeen ruuhkaa ja lepohetken aloituskin sujuu rauhallisemmin.


      • fghdfghdfhg
        ettänäinmeillämenee kirjoitti:

        Vaikka lapsellasi onkin juotava tarjolla koko ruokailun ajan, niin mistä tiedät että hän juo sitä ennen ruokaa, ruoan aikana ja ruoan jälkeen. Ei varmasti ehditä tällaista asiaa missään vahtimaan joka päivä. Tai jos pystytään, niin onneksi olkoon, sitten on oikeita supertyöntekijöitä siellä päiväkodissa tai sitten yksikään lapsi ei tarvitse ruokailun aikana apua. '



        Meillä pienten ryhmässä lapset saavat ensin pienet leivät, että jaksavat odotella ruokaa ja sen jäähtymistä. Maidon, veden, piimän saavat samaan aikaan ruoan kanssa. Leipää saa lisää kun ruokaa on syöty se yksi annos. Juotavaa saa lisää, mutta ei montaa kertaa, ennen kuin ruoka on syöty. Ja meillä syödään porrastetusti, pienet aloittavat ruokailun ensin ja isommat tulevat sisälle ja aloittavat ruokailun 10-20 min pienten ruokailun alusta. Näin saadaan rauhallisempi ruokailu, eikä vessassa ole ennen ruokaa eikä ruoan jälkeen ruuhkaa ja lepohetken aloituskin sujuu rauhallisemmin.

        Jos sitä juomaa ei ole edes tarjolla, että lapsella olisi mahdollisuus juoda ennen ruokailua, sen aikana ja sen jälkeen, niin tiedän varmasta että kanteluun on aihetta.

        Jos taas juomaa on tarjolla, niin en toki velvoita hoitajia ohjaamaan missä välissä lapsi sitä juo. Kunhan sitä vaan on tarjolla kaiken aikaa. Minä vanhempana itse opetan lastani juomaan ennen, kesken ja jälkeen ruokailun. Toki, jos resursseja olisi toivoisin että kasvatuskumppanuudennimissä myös päivähoidossa panostettaisiin samoihin linjoihin, mitä kotonakin tehdään, mutta koko kasvatuskumpanuus on pelkkä klisee, jota käytännössä ei päivähoidossa toteuteta ollenkaan.


      • eipelkkiävaatimuksia
        fghdfghdfhg kirjoitti:

        Jos sitä juomaa ei ole edes tarjolla, että lapsella olisi mahdollisuus juoda ennen ruokailua, sen aikana ja sen jälkeen, niin tiedän varmasta että kanteluun on aihetta.

        Jos taas juomaa on tarjolla, niin en toki velvoita hoitajia ohjaamaan missä välissä lapsi sitä juo. Kunhan sitä vaan on tarjolla kaiken aikaa. Minä vanhempana itse opetan lastani juomaan ennen, kesken ja jälkeen ruokailun. Toki, jos resursseja olisi toivoisin että kasvatuskumppanuudennimissä myös päivähoidossa panostettaisiin samoihin linjoihin, mitä kotonakin tehdään, mutta koko kasvatuskumpanuus on pelkkä klisee, jota käytännössä ei päivähoidossa toteuteta ollenkaan.

        Kyllä sitä kasvatuskumppanuutta pyritään toteuttamaan, mutta kasvatuskumppanuus ei ole sitä että päiväkodissa tehdään asiat niin kuin lapsen vanhemmat haluavat. Silloin olisi jokaisessa ryhmässä jokaiselle lapselle eri säännöt ulkoiluun, syömiseen, nukkumiseen ym. Kasvatuskumppanuutta on mielestäni se, että asioista keskustellaan, kuunnellaan puolin ja toisin miten asioita hoidetaan ja pyritään löytämään lapsen kannalta se paras ratkaisu päiväkotiin päiväkodin puitteissa ja kotona kodin puitteissa, mutta kuitenkin lapsen parasta ajatellen.


      • --------------
        ettänäinmeillämenee kirjoitti:

        Vaikka lapsellasi onkin juotava tarjolla koko ruokailun ajan, niin mistä tiedät että hän juo sitä ennen ruokaa, ruoan aikana ja ruoan jälkeen. Ei varmasti ehditä tällaista asiaa missään vahtimaan joka päivä. Tai jos pystytään, niin onneksi olkoon, sitten on oikeita supertyöntekijöitä siellä päiväkodissa tai sitten yksikään lapsi ei tarvitse ruokailun aikana apua. '



        Meillä pienten ryhmässä lapset saavat ensin pienet leivät, että jaksavat odotella ruokaa ja sen jäähtymistä. Maidon, veden, piimän saavat samaan aikaan ruoan kanssa. Leipää saa lisää kun ruokaa on syöty se yksi annos. Juotavaa saa lisää, mutta ei montaa kertaa, ennen kuin ruoka on syöty. Ja meillä syödään porrastetusti, pienet aloittavat ruokailun ensin ja isommat tulevat sisälle ja aloittavat ruokailun 10-20 min pienten ruokailun alusta. Näin saadaan rauhallisempi ruokailu, eikä vessassa ole ennen ruokaa eikä ruoan jälkeen ruuhkaa ja lepohetken aloituskin sujuu rauhallisemmin.

        Joo, ei kai siellä päiväkodissa tuolla logiikalla tarvitse ruokaakaan antaa, kun eihän kukaan voi lasta kuitenkaan pakottaa sitä syömään.

        Jos lapsella on oikeasti vatsa kovalla, siis ongelmaksi asti, jatkuvasti, niin kyllä todellakin päiväkodissakin kuuluu silloin vahtia lapsen juomiset, mikäli siitä on apua todettu olevan tai sitä on asiantuntijat suositelleet kokeilemaan. Ihan samalla tavalla kun diabeetikkolapselle annetaan insuliinit. Lapsen terveyden hoitaminen KUULUU osana lapsen hoitoon. Onneksi harvalla lapsella on tuollaisia ongelmia, joten ei tietenkään kaikkien veden juomista tarvitse vahtia, ihan kuin ei kaikille anneta sitä insuliiniakaan vain siksi, että yksi saa.

        Mutta alkuperäiseen aiheeseen palataksemme, ei tuollainen käytäntö todellakaan ole asiallista, eikä ilmeisesti muissa päiväkodeissa käytössä. On epäterveellistä yleensäkin juoda liian vähän ja kuuman tai kuivan ruuan kanssa tarvitsee juotavaa, keitto voi mennä ilmankin (jos ei ole kuumaa). Eikä niille lapsille tarvitse litratolkulla sitä maitoa juottaa ennen syömistä, jos sillä meinaa mennä ruokahalu.

        Itse näkisin ainoan ymmärrettävän (hoitajan kannalta) syyn tuohon sen, että lapset tuppaavat kaatamaan juomiaan ja hoitajat joutuvat sitten kesken ruokailun niitä kaatuneita maitoja ja vesiä siivoilemaan.


      • älyhoiäläjätätä
        -------------- kirjoitti:

        Joo, ei kai siellä päiväkodissa tuolla logiikalla tarvitse ruokaakaan antaa, kun eihän kukaan voi lasta kuitenkaan pakottaa sitä syömään.

        Jos lapsella on oikeasti vatsa kovalla, siis ongelmaksi asti, jatkuvasti, niin kyllä todellakin päiväkodissakin kuuluu silloin vahtia lapsen juomiset, mikäli siitä on apua todettu olevan tai sitä on asiantuntijat suositelleet kokeilemaan. Ihan samalla tavalla kun diabeetikkolapselle annetaan insuliinit. Lapsen terveyden hoitaminen KUULUU osana lapsen hoitoon. Onneksi harvalla lapsella on tuollaisia ongelmia, joten ei tietenkään kaikkien veden juomista tarvitse vahtia, ihan kuin ei kaikille anneta sitä insuliiniakaan vain siksi, että yksi saa.

        Mutta alkuperäiseen aiheeseen palataksemme, ei tuollainen käytäntö todellakaan ole asiallista, eikä ilmeisesti muissa päiväkodeissa käytössä. On epäterveellistä yleensäkin juoda liian vähän ja kuuman tai kuivan ruuan kanssa tarvitsee juotavaa, keitto voi mennä ilmankin (jos ei ole kuumaa). Eikä niille lapsille tarvitse litratolkulla sitä maitoa juottaa ennen syömistä, jos sillä meinaa mennä ruokahalu.

        Itse näkisin ainoan ymmärrettävän (hoitajan kannalta) syyn tuohon sen, että lapset tuppaavat kaatamaan juomiaan ja hoitajat joutuvat sitten kesken ruokailun niitä kaatuneita maitoja ja vesiä siivoilemaan.

        Kyse olikin siitä ettei pystytä katsomaan, että lapsi juo ennen ruokaa, ruoan aikana, ja ruoan jälkeen vettä/maitoa/piimää. Kyllähän jokaiselta lapselta näkee onko juonut mukin tyhjäksi vai ei, mutta jos pitää juoda ennen, aikana ja jälkeen, sitä on hieman hankalaa isossa ryhmässä kontrolloida, varsinkaan isommilla, jotka hakevat juotavat itse. Eli ei ole mitenkään verrattavissa ruoan tarjoamiseen tarjoamatta jättämiseen.


    • lapsilähtöistäkö?

      Eli, jos lapsi saa juoman vasta ruokailun jälkeen (ja sitä ennen on jo ulkoiltukin),
      hän on ollut juomatta ainakin 3 1/2 tuntia!!!
      Melkoisen pöyristyttävää ja kuulostaa melkein uskomattomalta, että tänä päivänä suomalaisessa päivähoidossa näin tapahtuu!
      Sillä ei ole mitään vaikutusta ruuan maistumiseen jos ennen ruokailua saa vaikka puoli lasia vettä/maitoa. Tietämätön on se joka muuta väittää.
      Pienelle nälkäiselle suulle voi vaikka antaa pienen leipäpalan ennen ruokailua, jos ei muuten jaksa ruokaa odottaa.
      Ihmettele vaan aloittaja suureen ääneen ja useasti noita ihmeellisiä toimintatapoja.
      Ehkä sinä olet se joka muuttaa käytännön parempaan suuntaan!

    • 12+13

      Mieletäni apselle olisi hyvä antaa ennen syömistä esim pieni määrä vettä ihan esim. janon takia.
      On ihan normaalia,ettei ihan litratokulla maitoa anneta (ettei vatsa ttäyty tosiaan pelkästä maidota) mutta kohtuus kaikessa.

    • Ihmettelijä112

      Ainiin ja yksi lapsi oli vielä sanonut kovaan ääneen, että hänellä on jano, saisiko hän vettä. "Et!".

      :/ Itse olisin ilman muuta vettä antanut jos toisella jano on. En siis voi itsekään antaa sitä vettä jos siinä ryhmässä olen ...? Tai voin, mutta tämä koulutetumpi varmaan kokisi että hänen varpailleen hypitään.

      Jos kyse on siitä, ettei lapset pissi housuunsa, niin sitten on vain pissatettava useammin, lapset ovat hyvin omatoimisia ja selviävät pissailusta ilman apua. En näe ongelmaa ...

      Kysyin kyllä syytä, mutta mitään syytä ei kuulemma ole. On vaan aina tehty niin ...

      • jhoooo

        Näinhän se päivähoidossa menee. Ryhmän etu on tärkeämpää kuin yksilön etu.


      • päiväkotilainen

        Voithan ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa, ja ihmetellä hänelle tuota asiaa, jos se kerran poikkeaa muun päiväkodin tavoista. Ei nimittäin esimieskään tiedä tuota ja voi haluta puuttua tuohon. Meillä ainakin ruokailuasiat on kirjattu päiväkodin vasuun ja niitä pitää jokaisen ryhmän noudattaa. Meilläkin oli pari vuotta sitten jossain ryhmässä joku leipäongelma, lapsi ei saanut ollenkaan leipää, jos ei syönyt ruokaa. Ja tämä kun tuli esimiehen tietoon, otettiin vasu uudelleen käsittelyyn ja koko päiväkodille painotettiin samojen toimintatapojen tärkeyttä kaikissa ryhmissä ja myös sitä, että se leipä on osa ateriaa ja kuuluu myös niille, joille jokin ruoka ei maistu. Ei sitä leipää tarvitse kilo kaupalla antaa, mutta yksi leipäpala kuuluu joka aterialla saada, samoin kuin se lasi maitoa tai piimää tai vettä. Kannattaa jossain ottaa tuo asia puheeksi ja katsoa päiväkodin vasusta, mitä sinne on kirjattu ruokailusta.


    • Terveellinen tapa

      Itse toteutan omalla kohdallani tuota periaatetta, että juon aina vasta ruuan jälkeen.

      Ruoka kuuluu pureskella, jolloin siihen sekoittuu sylkeä, mikä edistää ruuan sulamista eikä ruokaa ole siis tarkoitus huuhdella nesteellä alas. Siksi kuulosti hiukan huvittavalta tuo avauksessa oleva: "mahdollisesti myös tukehtua vaikkapa kuiviin perunoihin"

    • eräs lto päiväkodist

      Työskentelen 10kk-6v ikäisten lasten ryhmässä. Meillä on tapana antaa ruoka ensin. Pienet aloittavat ruokailun pääruoasta ja kun ovat syöneet ruoan, annamme leivän ja maidon. Tämä siksi, että ruoan syömisessä/kaapimisessa pienet tarvitsevat apua. Olemme apuna tässä kohtaa ja kun päästään leipä ja maito vaiheeseen pienet selviävät itse ja isommat lapset tulevat syömään. Pienet saavat rauhassa mutustella ja pystymme keskittymään isojen ruokailun aloittamiseen. Heillekin annetaan ruoka ensin ja kun sitä on ainakin maistanut niin voivat omaan tahtiinsa tulla hakemaan maitoa ja leipää, jotka annosteltu valmiiksi tarjottimelle. Mikäli ruokaa ei suostu edes maistamaan niin saa vain minileivän ja maidon (juomista emme rajoita luonnollisestikaan) mutta kun leipää ei syö mielettömiä määriä niin seuraavalla ruoalla maistuukin sitten jo muukin kun alkaa olla jo nälkä.

    • Ihmettelijä112

      "Ruoka kuuluu pureskella, jolloin siihen sekoittuu sylkeä, mikä edistää ruuan sulamista eikä ruokaa ole siis tarkoitus huuhdella nesteellä alas. Siksi kuulosti hiukan huvittavalta tuo avauksessa oleva: "mahdollisesti myös tukehtua vaikkapa kuiviin perunoihin"

      Selvä, mutta niin kuin sanoin, en saa ruokaani itse päättää ja joskus eteen tulee mitä kummallisimpia ruokia mitkä ei alas mene ilman nestettä! Pakko syödä että töissä jaksaa ja tämmöisen ruuan eteen sattuessa on pakko saada nestettä että voi ruuan nieleskellä alas ja näytellä että se on syötävää. En tiedä sitten olenko maailman ainoa ihminen, jolla esimerkiksi kanasuikaleiden sattumat, kaalilaatikot, paistetut vihannekset aiheuttavat yökkäys refleksin yms. Ei sitä ole kiva lapsille näyttää. :) Voin myös samaistua lapsiin, koska kaikki eivät pidä aina kaikesta ja huomattavasti helpompaa se "paha" ruoka, kuuma ruoka tai muu sellainen on syödä nesteen kera.

      Mutta ilmeisesti on ihan tavallista tämmöinen ... Kysymykseni tosin liittyi enemmänkin siihen, että pitääkö hoitajienkin noudattaa tätä samaa kaavaa? Eli jos menen tähän ryhmään sijaistamaan, kuuluu minunkin juoda vasta ruuan jälkeen jos joku lastentarhaopettaja on näin päättänyt?

      Kummallista sinänsä jos pitäisi, kyllä muissa päiväkodeissa hoitajat noudattavat jopa ihan omia ruokailutottumuksiansa. Joku vetää jogurttia ja jotain protsu jauhetta siihen sekoitettuna. Kyllähän lapset sitä ihmettelevät ja pitävät epäreiluna kun edessä on kalakeittoa, mutta niin. Joku taas syö kasvisruokaa koska on kasvissyöjä. Antaako hän huonoa esimerkkiä kun ei syö lihaa? Ihan esimerkkinä vain. :) Pitääkö minun siis toimia tämän lastentarhaopettajan näkemyksen mukaan?

      • Terveellinen tapa

        Tämä ei ole mielestäni aikuiselle ihmiselle ihan normaalia:
        "... kanasuikaleiden sattumat, kaalilaatikot, paistetut vihannekset aiheuttavat yökkäys refleksin yms. "

        Ja tähän "vaivaan/sairauteen" vedoten voit mielestäni pyytää, että saat pitää tilkan vettä ruualla.

        En myöskään pitäisi pahana, että lapsilla olisi mahdollsuus juoda vettä tarpeen tullen ruokailun aikana. Lapsille pitää kuitenkin opettaa, että ruoka kuuluu rauhassa pureskella, eikä vain huuhtoa alas nesteellä.


      • ....................

        Hmmm, voiko aikuiselle ihmiselle tulla vielä vastaan "mitä kummallisimpia ruokia" päiväkodissa? :O

        Ainakaan kanasuikaleet, kaalilaatikot ja paistetut vihannekset kuulostavat peruskotiruualta.

        Sen toki tiedän, että paljon valitetaan päiväkotiruuan einestyyppisestä ruuasta. Ruoka tulee joltain suurelta ruuan toimittajalta eikä siitä aina tiedä, onko se kalaa vaiko lihaa.

        Mielestäni avaajan kannattaa myös harkita ehkä jotain muuta kuin kasvatusalaa, jos syöminen ja juominen muodostuu noin ongelmalliseksi. Onkohan työpaikalla vain esitetty tämä asia niin, että se on loukannut itsemääräämisoikeutta? Itse toimisin niin, että "talossa talon tavalla" tai lähtisin nostelemaan.


      • ?????????????????
        .................... kirjoitti:

        Hmmm, voiko aikuiselle ihmiselle tulla vielä vastaan "mitä kummallisimpia ruokia" päiväkodissa? :O

        Ainakaan kanasuikaleet, kaalilaatikot ja paistetut vihannekset kuulostavat peruskotiruualta.

        Sen toki tiedän, että paljon valitetaan päiväkotiruuan einestyyppisestä ruuasta. Ruoka tulee joltain suurelta ruuan toimittajalta eikä siitä aina tiedä, onko se kalaa vaiko lihaa.

        Mielestäni avaajan kannattaa myös harkita ehkä jotain muuta kuin kasvatusalaa, jos syöminen ja juominen muodostuu noin ongelmalliseksi. Onkohan työpaikalla vain esitetty tämä asia niin, että se on loukannut itsemääräämisoikeutta? Itse toimisin niin, että "talossa talon tavalla" tai lähtisin nostelemaan.

        En tietysti ole kasvatusalalla enkä humanisti muutenkaan, mutta minusta tuollainen on ihan normaalia, että jos ruoka on pahaa, sitä ei saa syötyä. Itse en söisi edes nesteen kanssa. Mikä ihmeen järki siinä on, että väkisin syödään jotain pahaa, kun maailma on täynnä hyviä ja terveellisiä ruokia? Yökkäysrefleksi on minullekin siis tuttu.

        Jos ruuasta ei tiedä onko se lihaa vai kalaa, niin silloin se on "mitä kummallisin ruoka". Eikö aikuisen ihmisen pitäisi normaalista ruuasta se tunnistaa. Mutta vaikka tunnistaisikin, niin ei kaikkien tarvitse tykätä edes kaikesta ihan perusruuasta, eikä mielestäni kasvatustaidoilla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten paljon mistäkin ruuasta tykkää.

        Tuo talossa talon tavalla tai nostelemaan on sikäli ikävä asenne, että töissä on käytävä, töitä on tehtävä. Jos ei ole muita työpaikkoja juuri sillä hetkellä valittavana, niin onko muita vaihtoehtoja kuin tehdä sitä mikä on, vaikka ei pystyisikään sopeutumaan heidän epäinhimillisiin vaatimuksiinsa? Miksi ihmeessä työpaikalla olisi oikeus loukata kenenkään itsemääräämisoikeutta?


      • Mitä teette yhdelle
        ????????????????? kirjoitti:

        En tietysti ole kasvatusalalla enkä humanisti muutenkaan, mutta minusta tuollainen on ihan normaalia, että jos ruoka on pahaa, sitä ei saa syötyä. Itse en söisi edes nesteen kanssa. Mikä ihmeen järki siinä on, että väkisin syödään jotain pahaa, kun maailma on täynnä hyviä ja terveellisiä ruokia? Yökkäysrefleksi on minullekin siis tuttu.

        Jos ruuasta ei tiedä onko se lihaa vai kalaa, niin silloin se on "mitä kummallisin ruoka". Eikö aikuisen ihmisen pitäisi normaalista ruuasta se tunnistaa. Mutta vaikka tunnistaisikin, niin ei kaikkien tarvitse tykätä edes kaikesta ihan perusruuasta, eikä mielestäni kasvatustaidoilla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten paljon mistäkin ruuasta tykkää.

        Tuo talossa talon tavalla tai nostelemaan on sikäli ikävä asenne, että töissä on käytävä, töitä on tehtävä. Jos ei ole muita työpaikkoja juuri sillä hetkellä valittavana, niin onko muita vaihtoehtoja kuin tehdä sitä mikä on, vaikka ei pystyisikään sopeutumaan heidän epäinhimillisiin vaatimuksiinsa? Miksi ihmeessä työpaikalla olisi oikeus loukata kenenkään itsemääräämisoikeutta?

        Niin, lapsillehan voi syöttää ruokaa, josta ei tiedä onko se lihaa vaiko kalaa, mutta aikuisille ei?
        Mitä luulet, tarttisko tälle päiväkoti- ja kouluruuan surkealle laadulle tehdä jotain, jollei aikuisetkaan pysty syömään sitä yököttelemättä? :D


      • eiongelmaa
        Mitä teette yhdelle kirjoitti:

        Niin, lapsillehan voi syöttää ruokaa, josta ei tiedä onko se lihaa vaiko kalaa, mutta aikuisille ei?
        Mitä luulet, tarttisko tälle päiväkoti- ja kouluruuan surkealle laadulle tehdä jotain, jollei aikuisetkaan pysty syömään sitä yököttelemättä? :D

        Meillä on päiväkodissa sama ruoka kuin suurimmassa osassa kouluistakin meidän kunnassa. Minusta ruoka ainakin on hyvää. Toki on ruokia joista en välitä, ja tällöin syön salaattia ja leipää.


      • Malliruokailu
        eiongelmaa kirjoitti:

        Meillä on päiväkodissa sama ruoka kuin suurimmassa osassa kouluistakin meidän kunnassa. Minusta ruoka ainakin on hyvää. Toki on ruokia joista en välitä, ja tällöin syön salaattia ja leipää.

        Miten sen esimerkin laita on, kun syöt salaattia ja leipää samassa pöydässä lasten kanssa silloin kun et jostain ruoasta tykkää. Kaikenlaista sitä kuuleekin!!!


    • hilpuri tilli

      Ei pidä eikä pidä ryhmän lastenkaan. Erikoinen ja ikävä tapa päiväkodissasi.

    • ihapimeetätäällä

      ..."voit mielestäni pyytää, että saat tilkan vettä ruualla.."
      Voi hyvänen aika, ei kai tämä aikuinen ihminen tarvitse kenenkään lupaa siihen juoko ruokailun yhteydessä vai ei. Vai olisiko vielä hullumpaa, että toinen aikuinen määrittäisi juoman määrän ja laadunkin.
      Ihan sama onko kyseessä "vaiva" tai mikä tahansa.

      • Terveellinen tapa

        Sinä, et vain ymmärtänyt, että kyseessä on esimerkkiruokailija.


    • inhimillinenOpettaja

      20v. esimerkkiruokailijana olleena voisin kommentoida tähän, että tapa on hyvin erikoinen sekä lasten, että aikuisten kannalta. En voisi kuvitella tilannetta, että joku toinen määrittelisi missä kohtaa minä juon ja mitä.
      Eikä ole kovin esimerkillistä se, että lapset ei saa juotavaa useaan tuntiin perusteella että syövät ruokansa kun ei anneta juomaa ennen sitä.
      Aloittajan päiväkodin toimintatapa on poikkeuksellinen,vanhanaikainen ja kurja.
      Mutta hyvä, että näistä asioista keskustellaan ja vanhempia kehoittaisin kyselemään ja kyseenalaistamaan muitakin asioita enemmän.Asioita selviäisi sitten ehkä enemmän paikan päällä aiemmin kuin tällasilla keskustelupalstoilla.
      Vuosia sitten naapurini ihmetteli minulle 2v. lastaan joka aina päiväkodista kotiin tultuaan oli aivan mielettömän janoinen. Kun asiaa sitten selviteltiin kävi ilmi, ettei tosiaan ollut näiden "ruoka ensin sitten juoma"-asioiden seurauksena, saanut koko päivänä kuin yhden mukin juotavaa.Myöskään ruokailujen välissä ei siinä hoitopaikassa ollut juotavaa tapana tarjota. Mutta niin ne tavat ja tyylit muuttui sielläkin päiväkodissa kun asioista alettiin rohkeasti puhua.

    • dfghdfhdfhg

      Kyllä voit ap. juoda työaikanasi ruokajuomia niin paljon kuin haluat. Et ole kenenkäään holhokki, vaan aikuinen työntekijä, joka määrää itse mitä syö/juo ja milloin. Suotavaa olisi, että tarjoat ruokajuomaa myös lapsille, koska olet töissä ja lasten kuuluu saada juotavaa.

    • Ihmettelijä112

      Ilmeisesti nyt pointtia ei taas ymmärretty. Tottakai esim. kanasuikaleet on perus kotiruokaa, mutta minkäs minä sille voin että lihan sitkeät kohdat ja sattumat ei vaan mene alas kuin nielemällä. Jos alan pureskelemaan jotain rustoja, jänteitä tai läskiä lihassa, niin aika lähellä on yökkäysrefleksi. JOKAISELLA ihmisellä on jokin inhokkiruoka, oli lapsi tai aikuinen. Aikuinen vaan pystyy pakottamaan itsensä syömään, mutta joskus siihen tarvitaan nestettä. Tunnen Itseäni 20 vuotta vanhemman ihmisen, joka ei pysty syömään riisiä eikä kasviksia missään muodossa, ei edes juoman kera. Mullahan menee tähän nähden ihan hyvin, kun pystyn syömään mitä vain ruokaa kunhan juoma on vieressä. ;)

      Ja kyllä, koen hieman että itsemääräämisoikeutta loukataan sillä, että joku sanelee minulle milloin juon ja milloin en. Ymmärtäisin, jos tämä olisi joku peruskäytäntö joka paikassa, mutta tämä on ensimmäinen ryhmä missä törmään ikinä tähän. Edes saman päiväkodin muissa ryhmissä ei toimita näin, eikä saman ketjun muissa saman ikäisten ryhmissä. Joskus toki ymmärtää, että lasten takia tehdään jotain erikoisjärjestelyjä, mutta en ole vielä nähnyt, että aikuisetkin niitä noudattaisivat. Joskus aikuinen saattaa syödä kaksikin leipää välipalalla, koska on iso ihminen ja ehkäpä iltavuorossa myöhään. Lapset syövät yhden (plus muuta lisäksi) ja ehkä joku lapsi sitä pitää epänä, mutta aikuinen on aina aikuinen.

      Täydellinen päiväkotitäti sitten varmaan rakastaa jokaista ruokalajia mikä eteensä tulee. En vain ole vielä törmännyt tämänkaltaiseen ihmiseen. :) Jos törmään, niin varmasti valehtelee. Ehkä en nyt kuitenkaan aio alaa vaihtaa yhden ryhmän takia.

      Olen nyt kuitenkin aina ottanut vesilasin viereeni ruokailulla, en aina välttämättä edes juo siitä ruokaillessa, enkä tee siitä numeroa.

    • janoinensyöjä

      Näin kannattaa tehdäkin, otat juotavaa siihen ruoan kanssa ja juot milloin haluat, eivät voi sitä sinulta kieltää. Voisitko ottaa ryhmän työntekijöiden kanssa tuon juomisasian ja kysyä perusteita heiltä siihen ettei lapsille anneta ruoan kanssa juotavaa. Ja voithan myös kysyä talon esimieheltä mitä mieltä hän on tällaisesta käytännöstä.

      Ja itse en syö päiväkodissa sellaisia ruokia, mistä en pidä, Kyllä aikuisena ihmisenä tiedän, jos en jostain välitä, enkä sitä väkipakolla syö. Ei niitä montaa ruokaa ole, mutta muutama kumminkin. Tällöin syön salaattia ja leipää. Meillä ei enää saa syödä omia eväitä, vaan ruoka veloitetaan tilistä, syö sitä tai ei.

    • Alaikäinen

      Mä nyt aattelen lähinnä lasten kannalta tätä, olin kerran yhessä hoitopaikassa, jossa piti syyä eka se ruoka ja sit vasta sai juoda. se oli ihan kauheeta. tietenkin sun ja kaikkien muidenkin pitää saada juoda samalla kun syö.

      • Emännille töitä!!!!!

        Kun ruoka on hyvää, niin itse unohdan silloin juoda. :)

        Pitäisikö päiväkodeissa ja kouluissa alkaa edes hiukan kiinnittää huomiota ruuan makuun ja laatuun?

        Lapsille ei saisi syöttää epäterveellistä einesruokaa, kumisia nahkaperunoita, vetisiä, ylikypsiä, mauttomia kasviksia, etikkaisia salaatteja ym. huonolaatuista ruokaa. Tarjotkaa heille oikeaa laitoskeittiöissä alusta alkaen valmistettua ruokaa,.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe