Hei! Olen täysin epätoivoinen tilanteeseeni ! Olen toiminut nyt n.1,5 vuotta toiminimellä parturi-kampaajana ja nyt olen joutunut tilanteeseen että minulla ei ole ollut varaa maksaa arvolisävero maksuja joten ne päätyivät ulosottoon jonka johdosta olen joutunut totaaliseen oravanpyörään! Pelkään joutuvani kohta totaaliseen velkahelvettiin koska asiakkaita ei ole ja vakkari asiakkaat venyttää kampaaja käyntejään! mitä minun kuuluu tehdä, mistä voisin saada apua ?Tiedän että minun olisi syytä lopettaa koko toiminimellä toimiminen,ei tässä ole mitään järkeä koska kulut ovat valtavat !mutta jos näin teen niin pitääkö minun mennä ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi vai mitä ihmettä teen,alan olemaan niin rikki poikki puhki ettei ajatuskaan enää pelaa!:( en saa kirjanpitäjältäni mitään neuvoja joten päädyin tänne huutelemaan apua tähän epätoivoon ! Olen yrittäny etsiä palkkahommia mutta niitä ei täältä hanki saada eikä edes lähikunnista !
mitä enää tehdä?
52
2214
Vastaukset
- ToivottavastiAuttoi
Voit saada tilapäisesti toimeentulotukea sosiaalivirastolta, mutta ne myöntävät sitä vain lyhytaikaisesti yrittäjille koska sosiaalitoimen tehtävä ei ole tukea yritystoimintaa joka on tappiollista.. Mutta ne jeesaa sen verran että saat katettua perus toimeentulosi, eli vuokran vähäiset muut kulut jotka elämiseen menee.. Kannattaa käydä oman paikkakuntasi sosiaalivirastossa juttelemassa ja jättämässä hakemus, saisit sen verran lisäaikaa että saat ensinnäkin ne alv-maksut hoidettua (sosiaalivirasto ei katso yrityksen tilillä olevia rahoja automaattisesti sinun omiksi rahoiksesi, jos lyhennät niillä joitain yrityksen kuluja) ja muutenkin talouden tasapainoon. Mutta kannattaa tosiaan ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja pistää se yritystoiminta jäihin JOS tosiaan näyttää että se ei siitä lähde enää virkoamaan.. olisiko mahdollista että löydät toisen osa-aikaisen työn tuon toiminimen ohelle? Saisit pitää nykyisen työsi ja sen lisäksi pääsisit tekemään jotain muuta ja saisit kuukausipalkkaa jos löytyisi joku osa-aikainen toinen työ :)
Onnea, kyllä ne asiat järjestyy kun alkaa vaan järjestelemään! Itse olen yrittäjänä kolmatta vuotta, ja vieläkään yritys ei tuota ihmeempiä.. nämä on kovia aikoja yrittäjälle, mutta jos uskoo siihen mitä tekee ja etsii keinot saada se toimimaan,niin se toimii kyllä!
Ja noi sossut ym. instanssit kannattaa pitää vaan väliaikaisena apukeinona, niin että saat avun pahimman vaiheen yli, mutta ettei jää pitkäksi aikaa siihen kierteeseen, se saattaa aiheuttaa syrjäytymistä ym. jos ei käy töissä/opiskele.. - T. Rolli
Nimimerkki "totaaliväsynyt" on Suomi-24:n lähettämä, firman oma aktivointiviesti, eli siis spämmi.
Kirjoitelkaa vastauksia jos huvittaa. Mutta ei tosiaan kannata ottaa taakkaa taikka muuta painoa sielullensa tästä kerrotusta, tekaistusta tapauksesta. Kirjoittajan tyylistä näkee mailien päähän että se on taattua S24-tarinankertojien feikkistooria. - totaaliväsynyt
viestini ei ole spämmi,kyllä täällä ihan oikeasti kirjottelee kahden lapsen totaaliväsynyt yrittäjä-äiti joka on oikeasti huolissaan omasta ja perheeeni hyvinvoinnista tämän jatkuvan stressin ja raha-asioiden kanssa tahimisen vuoksi !kiitos sinulle "toivottavastiauttoi" vastauksestasi ! :) se todella auttoi ,sain suurimman palan pois kurkusta ja rohkenin ottaa yhteyttä sosiaalivirastoon sekä soitin asiani kirjanpitäjälleni joka otti ongelmani ensimmäistä kertaa vakavasti ja varasi minulle tunnin ajan huomiselle jossa alamme selvittelemään ongelmia yhteisvoimin!
Tää on kyllä yrittäjälle vaikeeta aikaa ja monikaan ei sitä tunnu ymmärtävän kun olen puhunut ahdingostani ! Moni minunkin tuttavapiiristäni luulee minun tienaavan käsittämättömän paljon rahaa vain siksi koska olen yrittäjä vaikka yrittäjyys ja rikkaus ei todellakaan kulje käsi kädessä varsinkin jos on vasta näin alkutaipaleella ! - Miksi jäit jumiin?
"Moni minunkin tuttavapiiristäni luulee minun tienaavan käsittämättömän paljon rahaa vain siksi koska olen yrittäjä "
Tuo on aika tuttua että palkkatöissä olevat arvelevat ilman muuta asian olevan noin, että rahhoo virtaa.
Sitten toisaalta jos tapaa joitakin omia yrittäjätuttujansa, niin he kertovat että on nyt on just ollut paras vuosi ikinä. Firman kasvu on uskomattoman hyvää, uusia tuotealueita tulee koko ajan jne. Ei tämäänkään suuntaisia kehuskelujuttuja kaikkia voi eikä kannata ihan tosissansa ottaa.
Hiukan kyllä ihmettelen että miten parturikampaajan hommassa voi 1.5 vuodessa noin mennä asiat noin täyteen jumiin. Ilmeisesti kertaalleen käyneet asiakkaasi eivät olekaan enää tulleet toistamiseen, vai mikä hannaa vastaan?
Aika helppoahan on itselleen joku tila vuokrata ja sinne parturituoli ja hiusvehkeet. Mutta pääseehän toisaalta niistä samalla tavalla aika nopeasti myös eroon. Sitten koettaa päästä takaisin entisiin palkkahommiinsa.- totaaliväsynyt
Minun kohdallani lähetulkoon kaikki asiakkaat ovat palanneet takaisin,mutta kampaamo välejä venytetään viimiseen asti sekä voin varmastikin suurimmalta osalta syyttää itseäni,koska en ole ehkä nostanut hintoja tarpeeksi arvolisäveron noustua! muutin tähän kaupunkiin 2 vuotta sitten ja ryhdyin lähestulkoon heti yrittäjäksi joka myös vaikeuttaa asiakkaiden saantia,koska en tunne ketään täältä.
Tällä hetkellä työskentelen vuokratuolilaisena ja haaveena olisi oma liike ,mutta se ei todellakaan ole niiin helppoa että vuokrataan vaan tila,tuoli ja vehkeet! ensinnäkin tämä tila pitäisi varmasti remontoida ensin,sen jälkeen terveystarkastaja tulee katsomaan onko liikkeessä varmasti kaikki vaaditut vesihanat siellä missä pitääkin,putkirempat ym ym ! tähän vaaditaan jo melkoinen laina ! :(
Palkkatöitä olen etsinyt koko ajan, mutta tässä kaupungissa ei ole yhtään kampaamoa mihin haettaisiin palkkatyöntekijää..
Mutta ei mitään,eteenpäin sanoi pukki lumessa ,hain uuteen kouluun ja toivottavasti pääsen sisään ja opinnot alkaisi elokuussa ..
- kauneusyrittäjä
Oletko vuokratuolilla vai ihan oma huoneisto?
Olet aloittanut liiketoiminnan 9% alvilla ja viimevuoden alusta se nousi 23% ja tämän vuoden alusta 24% ja hintoja on saanut nostaa aika rutkasti, asiakkaiden kipukynnys maksaa kampaamopalveluista noin paljon on ylittynyt.
Meikäläisellä myös tiukkaa, mutta olen onneksi jo velaton ja vuoden päästä 60v jotenkin sitä pitää vaan sinitellä, kun ei tän ikäistä enään kukaan edes työllistä.
Aloitin myös tuon halvan alvin aikana sitä ennen olin vallan muissa töissä, kouluttauduin tähän ammattiin aika vanhana tämä siis toinen ammattini.Pidän kovasti tästä työstä.
Olet vielä nuori, lopeta ja kouluttaudu uuteen ammattiin, jos mahdollista ja hae kiireapulaisen paikkaa kampaamoista niin saat rahaa opiskeluihisi opintorahan lisäksi.- totaaliväsynyt
Olen vuokratuolilla:) maksan tuolivuokraa suhteellisen paljon mielestäni (750e ) ,en vain ole tajunnut asiaa ennenkuin nyt kun olen jo ns.kusessa.Olen kotoisin helsingistä mutta muutin tosiaan n.2 vuotta sitten tänne huomattavasti pienempään kaupunkiin ja en ymmärtänyt että tämän kokoisessa kaupungissa noin iso tuolivuokra ei todellakaan ole normaalia,varsinkaan koska liike ei sijaitse ydinkeskustassa.Helsingissä tuo hinta on ihan ok käsittääkseni! 9% Alvilla homma luisti huomattavasti paremmin luonnollisesti,mutta kun nostimme hintoja asiakkaat alkoi venyttämään välejä sekä värjäämään hiuksiaan itse kotona,lisäksi luulen että nostin hintoja ihan liian vähän jos vertailen muiden tämän kaupungin kampaamoihin! Toisaalta en uskalla nostaa hintoja enempää siinä pelossa että menetän viimeisetkin asiaakkaat ketkä käyvät n.5 viikon välein ! Rakastan tätä työtä mutta nyt tuntuu että tämä on vain suorittamista koska en pysty palkitsemaan itseäni koskaan tiukan rahatilanteen vuoksi!Hain juuri uuteen kouluun ja toivottavasti pääsen sisään:) kyllä tämä tästä vielä iloksi toivottavasti muuttuu, tarvitseen vaan saada itseään niskasta kiinni ja toimia :)
- gftg
Alvit ei ole missään vaiheessa sun omaa rahaasi vaan sinun on välitettävä ne valtiolle.
Nosta hintoja, ota huoneistoon vuokratuolilainen, jos mahdollista. - Ei ne suuret tulot,
Sanot että "Kulut on valtavat", onko niitä mahdollista karsia?
- totaaliväsynyt
Voi kumpa olisikin ,yel,alv,vakuutukset,tuolivuokra,värikulut ,ennakkoverot jne on pakko hoitaa joka kuukausi ja pelkästään nämä kulut ovat niin isot että syövät jo huiman määrän tuloistani!
- 1511
Jos ongelmana on se, että ei kykene tilittämään myynnistä kertyvää arvonlisäveroa tarkoittaa käytännössä sitä, että toiminnan kulut suhteessa myynnin määrään ovat liian isot. Sen korjaamiseen on olemassa kaksi keinoa: lisää myyntiä tai vähennä kuluja - voit päättää itse kumpaa käytät vai peräti molempia....
- Trolli se oli
> > yel,alv,vakuutukset,tuolivuokra,värikulut ,ennakkoverot jne on
Okei, tämä paljasti lopullisesti että olet trollipelle, et mikään yrittäjä. Äläkä lässytä vastaan, olet pelkkä aivoton trollaaja.
-Mitkä helvatan värikulut?? Jos laitat asaiakkaasi hiuksiin jotakin värejä niin totta kai ne asiakkalta laskutat etkä tietenkään omasta pussistasi maksa!
-Ennakkoverot! Ennakkoveroja ei tarvitse maksaa jos ei todellisuudessa makseta palkkojakaan. Jos taas kykenet maksamaan itsellesi tai jollekin apulaisillesi palkkaa maksamaan, niin kyllä siitä palkasta pitää Suomessa kuuluu veroakin maksaa. Ei pitäisi olla mikään yllätys.
- Vakuutukset? Mitä ihmeen vakuutuksia yksityinen parturikampaaja tarvitsee? Sanos nyt että koti/palovakuutusko on niin suuri kuluerä sinulla, vaiko toiminnan keskeytysvakuutus vai mikä?
==> Olet Suomi-24:n omia trollipellekirjoittelijoita. Tästä asiasta olen 99.95% varma.- en ole kampaaja
Eiköhän noita erilaisia vakuutuksia kerry vähän jokaiselle kun tarkemmin alkaa ajattelemaan.
Vastuuvakuutus, liiketilan vakuutukset: palo/ilkivalta yms. Saattaa olla vielä jotain laitevakuutuksiakin? Sitten vielä henkilöiden vakuutukset päälle. - liik.harj.
Värikuluilla kirjoittaja tarkoittaa luultavasti varastossa olevia aineita, joita ilman ei kampaaja pysty kuin leikkaamaan hiuksia.
Kampaajalla pitää olla permisaineet, shampoot, hoitoaineet, värit ja kaikki muutkin aIneet, mitä asiakkaan päähän laitetaan ja ne pitää tietenkin olla valmiina kaapissa. Mistä niitä sitten tekee kun niitä tarvitaan?
Ainevaraston arvo on tuhansia euroja, tarkallakin tekijällä. Ne ostetaan tukusta ja ne laskutetaan ja laskut on maksettava, eikös niin? Asiakas tietenkin maksaa sen mitä on vailla, mutta varastossa on oltava aineet valmiina.
Ennakkoverot maksetaan kuukausittain, samoin alvit. Alvit ovat todellisia, tuloihin perustuvia mutta ennakot eivät välttämättä. Ennakot voivat olla tuloihin nähden isot, jos niitä ei ymmärrä pienentää tulojen vähentyessä.
Onko nuorelle yrittäjälle kaupattu muka tarpeellisina vakuutuksina jotain ylimääräistä?
YEL on kuin onkin vakuutus ja pakollinen, lakiin perustuva. Siitä ei pääse mihinkään.
Tuolinvuokra on pakollinen kuluerä. Ei kukaan ota yritykseensä loisijoita, paikasta auringossa on maksettava.
Nettinäkyvyys on ihan pimeetä kauppaa. Lukekaa näitä yrittäjäjuttuja eteenpäin, niistä selviää miten näkyvyyttä kaupataan. Sikamaista touhua ja lankaan menee moni.
Miksi muuten sinä "trolli se oli" roikut yrittäjäpalstalla jos et ole yrittäjä, sen paljastaa tietämättömyytesi. - ennakkoverovelvollin
Mistä sinulla on käsitys, ettei ennakkoveroja tarvitse maksaa jos ei ole työntekijöitä?? Mistä ihmeessä sinulla on käsitys, ettei vakuutuksia tarvita? Ota selvää äläkä huutele tyhmyyksiä.
- jäännösvero
liik.harj. kirjoitti:
Värikuluilla kirjoittaja tarkoittaa luultavasti varastossa olevia aineita, joita ilman ei kampaaja pysty kuin leikkaamaan hiuksia.
Kampaajalla pitää olla permisaineet, shampoot, hoitoaineet, värit ja kaikki muutkin aIneet, mitä asiakkaan päähän laitetaan ja ne pitää tietenkin olla valmiina kaapissa. Mistä niitä sitten tekee kun niitä tarvitaan?
Ainevaraston arvo on tuhansia euroja, tarkallakin tekijällä. Ne ostetaan tukusta ja ne laskutetaan ja laskut on maksettava, eikös niin? Asiakas tietenkin maksaa sen mitä on vailla, mutta varastossa on oltava aineet valmiina.
Ennakkoverot maksetaan kuukausittain, samoin alvit. Alvit ovat todellisia, tuloihin perustuvia mutta ennakot eivät välttämättä. Ennakot voivat olla tuloihin nähden isot, jos niitä ei ymmärrä pienentää tulojen vähentyessä.
Onko nuorelle yrittäjälle kaupattu muka tarpeellisina vakuutuksina jotain ylimääräistä?
YEL on kuin onkin vakuutus ja pakollinen, lakiin perustuva. Siitä ei pääse mihinkään.
Tuolinvuokra on pakollinen kuluerä. Ei kukaan ota yritykseensä loisijoita, paikasta auringossa on maksettava.
Nettinäkyvyys on ihan pimeetä kauppaa. Lukekaa näitä yrittäjäjuttuja eteenpäin, niistä selviää miten näkyvyyttä kaupataan. Sikamaista touhua ja lankaan menee moni.
Miksi muuten sinä "trolli se oli" roikut yrittäjäpalstalla jos et ole yrittäjä, sen paljastaa tietämättömyytesi.Myös tulee sähkömaksut, maksupääte laajakaista, puhelin, kirjanpitäjä, markkinointi ja vesi jollei sisälly vuokraan.
- minäkin oli yrittäjä
Sinähän se vasta trolli olet. Et tajua selviä tosiasioita, joten lakkaa mollaamasta aloittajaa. Hän ei kirjoita mitään puuta heinää, nuo mainitut verot ja vakuutukset ovat jokaisen yrittäjän maksettava. Kyllä toiminimellä työtä tekevä joutuu maksamaan arvonlisäveron, yrittäjäeläkevakuutusmaksun, vastuuvakuutuksen, kaikki kulut kuten vuokran jne. sekä näiden kulujen jälkeen käteen jäävästä tulostaan ennakkoveron. Ei yrittäjä työskentele verokortilla, koska ei hänellä ei ole työnantajaa. Vero on pakko maksaa, sitä varten verottaja lähettää koko vuoden ennakkoverolaput ja ne pitää maksaa joka tapauksessa.
Lopeta höpinät, sinä et ole ikinä ollut itse yrittäjä kun et näemmä ymmärrä yrityksen pidosta mitään. Toiminimellä työskentelevä henkilö on yrittäjä.
- hyvä uutinen
Sinulla on mahdollisuus lopettaa liiketoiminta ja saada työttömyysturvaa. Onneksesi laki muuttui siltä osin 1.1.2013 tarkoituksena poistaa yrittäjien ja palkansaajien sosiaaliturvan perusteettomia eroja.
http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2012/12/27/yrittajan-tyottomyysturva-muuttuu-ensi-tiistaina/201244428/137 - Paljonko vakutukset?
> Vastuuvakuutus,
Aika ihme juttu on jos kampaajalla on tällainen vastuuvakuutus olemassa. Eihän tuollainen vakuutus mitään korvaisi, vaikka jonkun asiakkaan hiukset kähertäisikin karrelle.
Mielenkiinnolla kuulen jos joku kähertäjä tällaisen vakuutuksen on ottanut ja pitää sitä vakuutuksen korvausehdoiltaan järkevänä.
> liiketilan vakuutukset: palo/ilkivalta yms.
Jos palo- tai ilkivaltavakuutuksen on tarkoitus kattaa maksimiarvoltaan vaikka n. 5.000 € arvoiset kähertäjän tuoli, leikkuukoneet ja aineet, niin tämä vakuutus ei satastakaan vuodessa maksa.
> Saattaa olla vielä jotain laitevakuutuksiakin?
Siis vakuutuksia särkymisen varalle saksille ja hiustenkuivaushuuvalleko vai? Olisi jälleen hyvin mielenkiintoista kuulla millaisia summia vakuutusmaksuja joku oikeasti alalla toimiva yksittäinen Tmi Kampaamo tällaisista maksaa.
> Sitten vielä henkilöiden vakuutukset päälle.
Jos TEL-työsuhteisia työntekijöitä ei ole, niin yrittäjä itse ei tarvitse mitään vakuutuksia. Jonkinlainen kokoaikainen tapaturmavakuutus kannattanee ihmisellä olla, mutta ei sekään mikään pakollinen ole, aika monella ei ole mitään.
Niitä vakuutusmaksuja ei ihan oikeasti yhden ihmisen kampaamo kovinkaan tarvitse. Ei ainakaan sillä tavalla että tällaiseen itkuvuodatuslistaan kannattaisi "vakuutukset" ottaa yhdeksi itkeskeltäväksi positioksi mukaan.
Mikäli alkuperäinen ketjun aloittaja on vielä keskustelussa mukana, niin olisi mukava kuulla että millaisista vakuutusmaksusummista hänen kohdallaan oli kyse. Minä olen melko varma että mitään vastausta vakuutuksienmaksun erittelyineen ei tule, koska alkuperäinen itkunsekainen kirjoittaja oli Suomi-24:n trollipelle.- tuoli.
Tämä kyseessäoleva yrittäjä on tuolinvuokralainen niin ei kai hänellä nyt tarvi olla palo,varkaus,ilkivalta ym vakuutuksia, eikö ne pidä olla sillä liikkeen omistajalla tai päävuokralaisella ja tään vuokralaisen vuokrassa sitte joku osuus vakuutuksesta.
Näitä vuokratuolisopimuksiahan montaa eri versiota, toisilla vuokraan sisältyy aineet vedet, sähköt ym, toisilla taas ei mitään. - itse olet trolli
Yrittäjäeläkevakuutusmaksu on pakollinen, lakiin perustuva. Sillä yrittäjä maksaa tulevaa eläketurvaa itselleen. Vai kenen luulet sitä vakuutusta maksavan?
- 16+8
Vakuutuksiin luetaan myös yrittäjän pakollinen Yel-vakuutus. Jos sen ottaa vaikkapa sovitun 20 000 euron vuositulojen mukaan, vakuutusmaksua menee n. 500 euroa kuussa... eli on siinä itkemisen aihetta siinäkin, jos on muutenkin rahasta tiukkaa.
- Eläkemaksut
Minimi hyväksyttävä YEL-eläketulo on 7105 € jostaYEL-eläkemaksu vastaavasti 133 €/kk. Mistä tuon "sovitun 20.000" euron vuositulot ja sitä vastaavan 500€kk-maksun tiedon nappasit? Tuo alussa mainittu huono kirjanpitäjäkö tähänkin oli syypäänä vai?
Vaikka olisi "sovittu" etukäteen mitä jonkun kanssa, niin omaa YEL-eläkemaksuansa voi muuttaa koska tahansa.
Kytkeytyy omilla pankkitunnuksillaan Ilmarisen tai Varman järjestelmiin sisään ja alentaa siellä oman eläketulonsa vaikka ko. 7105 € tasolle. Kukaan ei eläkeyhtiöltä perään soittele eikä kysele yhtään mitään. - 16+8
Nappasin 20 000 euron sovitun työansion siitä, että kyseisellä Yel-tulolla kertyy edes jonkinlainen eläke vanhuuden turvaksi ja että sillä saa edes siedettävän suuruisen sairauspäivärahan Kelalta. Minimimaksuilla saa minimieläkkeet ja minimipäivärahat, joilla ei kukaan oikeasti tule toimeen.
Omaa eläkekertymää ja sairauspäivärahan suuruutta voi miettiä kukin yrittäjä omalle kohdalleen. Netissä löytyy laskurit kelan päivärahalle ja myös yrittäjän eläkkeelle. Neuvoni on, että maksakaa niin paljon, kuin rahkeissa on varaa. Yel-maksut ovat täysin verovähennyskelpoisia kuluja tiettyyn ylärajaan saakka.
Nuorella iällä niitä ei paljoa mieti, mutta kun on 50 v mittarissa, asia alkaa silloin kummasti kiinnostamaan. Takautuvasti kertynyttä eläketurvaa ei voi muuttaa ja siksi eläkemaksut kannattaa maksaa heti alusta alkaen oikean suuruisena.
Aina löytyy viisastelijoita siihen, miten kuluja voi minimoida, tai inttäjiä siihen, tarvitseeko maksaa eläkemaksuja.
Jos yrittäjällä menee niin huonosti, että yritystoiminnalla ei pysty maksamaan itselleen asianmukaista palkkaa ja turvaamaan omaa vanhuuttaan samalle tasolle, kuin palkansaajilla on, miksi yrittää puskea päin seinää ja tehdä ylipitkiä työpäiviä ilman vuosilomia? Lopulta menee terveys ja edessä on köyhyys sossun luukulla eläkeiän koittaessa. Siinä se yrittämisen vapaus sitten on, saa vanhana valita, minkä veneen alla yönsä viettää.
Uuden kampaamoyrityksen vakituisen asiakaspiirin muodostumiseen menee normaalisti 3 - 5 vuoteen aikaa. Eli jos on vasta reilun vuoden kokeillut yritystä saada pystyyn, tarvitaan alkuvaiheen toimintaan väliaikaista käyttöpääomarahoitusta niin, että yritystoiminta on sitten lopulta kannattavaa, kun asiakaspiiri on rakentunut riittavän laajaksi.
Jotta yritys menestyy, tarvitaan siihen hyvää ammattiosaamista ja erityisen laadukasta asiakaspalvelutaitoa. Toisilla se lopulta onnistuu kokemuksen karttuessa, mutta valitettavasti kaikki eivät kokemuksesta huolimatta opi asiakaspalvelua koskaan. - Eläkemaksut
>> kyseisellä Yel-tulolla kertyy edes jonkinlainen eläke vanhuuden turvaksi ja että sillä saa edes siedettävän suuruisen sairauspäivärahan Kelalta. >>
Varmasti noin on pidemmällä tähtäimellä. Mutta uuden firman vähillä alkupääomilla aloittavan ensimmäinen, *alkuvuosien* prioriteetti ei ole alkaa miettiä eläkepäiviensä hyvinvointia.
Jo plakkarissa aikaisemmista työsuhteista olevat eläkekertymät eivät taustalta minnekään katoa. Jos saa firmansa saa jäämään eloon ja liikkeelle, voi 2..3 vuoden kuluttua sitten vaikka nostaakin alkuvaiheen 7105€ YEL-eläketulonsa vaikka 20.000 euroon.
>>Nuorella iällä niitä ei paljoa mieti, mutta kun on 50 v mittarissa, asia alkaa silloin kummasti kiinnostamaan.>>
Älä jäkätä joutavia. Ihan sama aloitatko 21 vuotiaana vai 51 vuotiaana yrittäjäksi. Sama huutava alku- ja käyttöpääoman puute siinä on vastassa kaikissa tapauksissa.
Molemmissa ikäluokissa on monesti ihan järkevää aloittaa minimi YEL:illä, ja nostaa se sitten parin vuoden perästä vasta kuntoon. Parissa vuodessa oma eläkekertymä ei vielä ehdi rapautua yhtään minnekään. Mikäli yrittäminen ei luonnaa, niin palaa takaisin kortistoon tai työlämään.
>>Aina löytyy viisastelijoita siihen, miten kuluja voi minimoida, tai inttäjiä siihen, tarvitseeko maksaa eläkemaksuja. >>
Minä varmaankin olen yksi noista viisastelijoista sitten, ja alkuvaiheen kulujen pienenä pitämisen merkityksestä paasaaja. Aikoinaan 90-luvun puolella tein alkuun melkein pari vuotta hommia etten ilmoittautunut YEL-rekisteriin lainkaan. Verottaja taikka Eläkevakuutusyhtiöt eivät ottaneet lainkaan yhteyksiä ja huomautelleet asiasta.
Pystyin elämään pienillä menoilla ja jäin verstaineni henkiin. Otin kunnollisen YEL-eläkkeen vasta parin vuoden taaperruksen jälkeen
>>Jotta yritys menestyy, tarvitaan siihen hyvää ammattiosaamista ja erityisen laadukasta asiakaspalvelutaitoa. Toisilla se lopulta onnistuu kokemuksen karttuessa, mutta valitettavasti kaikki eivät kokemuksesta huolimatta opi asiakaspalvelua koskaan.>>
Tietenkin esimerkiksi parturikampaajalla se osoittaisi huonohkoa tekemisen ammattitaitoa jos asiakkaat eivät tule toistamiseen. Käyvät kerran, mutta eivät tule hitaalle parturille tai huonolle värjääjälle uudelleen. Jos miesten hiustenleikkuuseen kuluu 45 - 55 minuuttia, en mene uudelleen ko. paikkaan.
Usein se suurin ongelma alkavilla yrittäjillä, alalla kuin alalla, on markkinoinnissa. Hiuspuolen osaamiset kyllä ovat kunnossa.
Mutta ei jakseta pitää sopivaa meteliä itsestä ja kiinostavan kampaamon paikalla olemisesta.
-Näyteikkunapuonen ja sisäänkäynnin esillepano
-Markkinointikirjeiden lähettely kähiympärostöön
-Pienimuotoinen lehti-ilmoittelu
-Tutustimistarjouskortit ja kanta-asiakkuudet ym.
jne jne
Yllättävän nopeasti ko. aloittaja on jo 1,5 vuodessa mennyt aivan piippuun. Tietenkään ei ketään voi moittia, toiset kestävät erilaisia asioita eri tavalla kuin toiset. Yrityksen vetäminen ei ole ihan helppoa hommaa ollenkaan. - Eerikka1
Pienennä YEL pienimpään summaan. Muita vakuutuksi et tarvitse. Myy asiakkailesi shampoota yms. hiustuotteita. Kilpailuta tilitoimisto.
- 8+11
"Uuden kampaamoyrityksen vakituisen asiakaspiirin muodostumiseen menee normaalisti 3 - 5 vuoteen aikaa. Eli jos on vasta reilun vuoden kokeillut yritystä saada pystyyn, tarvitaan alkuvaiheen toimintaan väliaikaista käyttöpääomarahoitusta niin,"
Sisälukutaidostako asia on kiinni vai mistä? Ei ketjun aloittajalla ole mitään tekemistä "yrityksen perustamisen" kanssa. Hän on ammatinharjoittaja, joka harjoittaa parturi/kampaajan ammattia jonkin kampaamon tiloissa ns. vuokratuolilla. Hän on siis vuokrannut itselleen valmiin työpisteen. Suurin osa asiakkaista ei edes tiedä kuka kampaajista on "yrittäjä", kuka "palkattu työntekijä" ja kuka "vuokratuolilla".
Siten kaikki viisaudet palovakuutuksista sun muista ovat aivan puuta-heinää. Samoin, kuin avuliaat neuvot kampaamokiinteistön ehostamisesta ja lehti-ilmoittelusta. Vuokratuolilla olevan kampaajan asiakasvirtaan vaikuttaa eniten sen varsinaisen kampaamon sijainti ja maine. Suuri asiakasmäärä tuo paljon asiakkaita myös vuokratuoliyrittäjälle ja päin vastoin. Eipä siinä kovin hirveästi ole omia eväitä asian muuttamiseen. Omia vakioasiakkaitakin kertyy, mutta ne harvoin riittävät. Jos homma ei toimi, niin silloin asiakasvirta ei ole riittävä ja/tai vuokra on liian suuri. Nämä molemmat asiat ketjun aloittaja oli havainnut itsekin. - Juttu on provoa
>>Sisälukutaidostako asia on kiinni vai mistä? Ei ketjun aloittajalla ole mitään tekemistä "yrityksen perustamisen" kanssa. Hän on ammatinharjoittaja, joka harjoittaa parturi/kampaajan ammattia jonkin kampaamon tiloissa ns. vuokratuolilla. >>
Opetahan sinä meille sitä sisälukutaitoa. Näytä edeltä se tekstikohta josta tuo ylämainittu sanomasi vuokratuolin asia käy selville.
Jos on useampia vuokratuolilaisia, niin kyllähän siinä voidaan jo keskenäänkin keskustella asioista. Ja sama tilitoimistokin todennäköisesti on useammalla vuokratuolilaisella, joten siitäkin voi vaihtaa mielipiteitä jne.
Kyllä minun korvaani enemmän kuulosti siltä että vuokratuolin sijaan yrittäjä olisi itsekseen aloittanut oman parturikampaamon. Asiakkaita ei ole tarpeeksi, eikä tiedä ketään keltä kysellä apua.
Kaikkein eniten, ja 99,5% varmuudella olen sitä mieltä että tätä kyseistä kampaamoyrittäjää ei ole missään olemassa. Teksti on Suomi-24:n omaa "aktivointiosaston" kirjoittamaa tekstituubaa.- yrittäjä.
Hän sanoo sen ihan selvällä Suomen kielellä "olen vuokratuoliyrittäjä" kun sitä häneltä tuolla yllä eräs kauneusalan yrittäjä kysyy,kantsii lukea koko ketju ennekö alkaa väitteleen.
Mitä sinä provo teet näillä sivuilla kun ilmeisesti et edes ole yrittäjä? - yrittäjä
No kun et ymmärrä niin et ymmärrä.
Selvästi aloituksessa oli maininta vuokratuoliyrittäjyydestä. Sinä et vaan tajua mitä se tarkoittaa.
Edelleenkin vänkäät tietämättömyydessäsi.
Meille yrittäjille asia on ihanselvä, jo aloituksen jälkeen.
Lopeta jo riidan haastaminen, ääliö....
- Sekava stoori
> Hän sanoo sen ihan selvällä Suomen kielellä "olen vuokratuoliyrittäjä"
Eikä sano, vaan sekalainen selostus menee ja etenee näin:
""Tällä hetkellä työskentelen vuokratuolilaisena ja haaveena olisi
oma liike ,mutta se ei todellakaan ole niiin helppoa että
vuokrataan vaan tila,tuoli ja vehkeet! ensinnäkin tämä tila
pitäisi varmasti remontoida ensin,sen jälkeen terveystarkastaja
tulee katsomaan onko liikkeessä varmasti kaikki vaaditut
vesihanat siellä missä pitääkin,putkirempat ym ym ! tähän
vaaditaan jo melkoinen laina ! :(""
Mitä ihmeen remontteja ja tarveystarkastajan käyntejä sen vuokratuolilaisen muka oikein tarvii suunnitella? Tuolit omistavan isäntäfirman asioitahan sellaiset ovat.
Koko stoorin sävynä on ihmeellinen sekava valittelu. On muka voimat ja rahat nyt jo loppu vuokratuolillakin, ja silti haahuilee jotakin omaa liikettä ja sinne vesihanoja.- yrittäjä
No voi juma... Ihan selvästi ap sanoo, kuten sinäkin kirjoitat, "tällä hetkellä työskentelen VUOKRATUOLILAISENA". Mitä siinä nyt sitten on sekavaa, etkö osaa lukea?
Sitten ap jatkaa "HAAVEENA olisi oma liike". Mikä tässä lauseessa on sulle utopiaa?
Meille kampaamoyrittäjille asia on ihan selvä ja muillekin pienyrittäjille, jotka yleensä tietävät pienyritystoiminnasta jotain, oman kokemuksensa perusteella.
Edelleenkin kysyn, miksi helvetti vänkäät ja haastat riitaa?
Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi vai oletko yksinkertaisesti tyhmä?
Ymmärrän täysin ap ajatukset. Nuori yrittäjä, jolla ei ollut aiempaa kokemusta on lähtenyt soitellen sotaan. Kaikki näyttää paperilla huomattavasti helpommalta kuin käytännössä.
Kuten jo ennenkin joku ketjussa totesi, että palkallisilla työntekijöillä ei ole realista käsitystä yrittäjyydestä ja yrittäjän kuluista. Samoin suurin osa asiakkaista luulee, että se summa, minkä yrittäjä perii asiakkaalta tehdystä työstä, se on KOKONAISUDESSAAN yrittäjälle tuloa. Ei ymmärretä menoista yhtikäs mitään.
Tässä olis pieni kooste allekirjoittaneen työstä johtuvista kustannuksista, siis olen liikkeenharjoittaja parturi- kampaaja.
Alv, sähkö, vesi, mainonta, asiakaslehdet, vuokra, aineet ja tarvikkeet, välineiden huolto, YEL, vastuuvakuutus, ilkivalta ja varkausvakuutus, palovakuutus, puhelin, laajakaista, teosto, gramex, tilitoimisto, siivous, koulutus, ennakkovero, ja mitä vielä, nyt ei muistu mieleeni mutta joku asiaa tunteva voi jatkaa.
Vastuuvakuutus tahtoo sanoa näissä hommissa sitä, että jos tahraan värillä jonkun hienon rouvan kalliin silkkipuseron, vakuutus tulee mukaan kuvioon. Toki siinä on omavastuu, kuten kaikissa muissakin vakuutuksissa.
Jos ääliö (trolli se oli, ym. nikkisi) et tiedä mitä ovat gramex ja teosto, googleta, en jaksa jauhaa itsestään selvistä asioista.
Aapeelle vielä, että tsemppiä ja rohkeutta lopettaa koko homma, jos se tappion puolelle menee. Ei muuta kuin asiantuntijan puheille ja lappu luukulle. Mitään suurempaa et vielä ole menettänyt.
Muuten mistä ihmeestä tämä yksi yrittäjä kertoi? Hän teki kaksi vuotta yrittäjänä töitä, ennen kuin alkoi maksamaan YEL:ää.
Eikö tieto uudesta yrityksestä mene virkateitse vakuuttajalle, siis kun ilmoitat yrityksesi rekisteriin ja maistraattiin ja haet ennakkoverolipun? - että näin
yrittäjä kirjoitti:
No voi juma... Ihan selvästi ap sanoo, kuten sinäkin kirjoitat, "tällä hetkellä työskentelen VUOKRATUOLILAISENA". Mitä siinä nyt sitten on sekavaa, etkö osaa lukea?
Sitten ap jatkaa "HAAVEENA olisi oma liike". Mikä tässä lauseessa on sulle utopiaa?
Meille kampaamoyrittäjille asia on ihan selvä ja muillekin pienyrittäjille, jotka yleensä tietävät pienyritystoiminnasta jotain, oman kokemuksensa perusteella.
Edelleenkin kysyn, miksi helvetti vänkäät ja haastat riitaa?
Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi vai oletko yksinkertaisesti tyhmä?
Ymmärrän täysin ap ajatukset. Nuori yrittäjä, jolla ei ollut aiempaa kokemusta on lähtenyt soitellen sotaan. Kaikki näyttää paperilla huomattavasti helpommalta kuin käytännössä.
Kuten jo ennenkin joku ketjussa totesi, että palkallisilla työntekijöillä ei ole realista käsitystä yrittäjyydestä ja yrittäjän kuluista. Samoin suurin osa asiakkaista luulee, että se summa, minkä yrittäjä perii asiakkaalta tehdystä työstä, se on KOKONAISUDESSAAN yrittäjälle tuloa. Ei ymmärretä menoista yhtikäs mitään.
Tässä olis pieni kooste allekirjoittaneen työstä johtuvista kustannuksista, siis olen liikkeenharjoittaja parturi- kampaaja.
Alv, sähkö, vesi, mainonta, asiakaslehdet, vuokra, aineet ja tarvikkeet, välineiden huolto, YEL, vastuuvakuutus, ilkivalta ja varkausvakuutus, palovakuutus, puhelin, laajakaista, teosto, gramex, tilitoimisto, siivous, koulutus, ennakkovero, ja mitä vielä, nyt ei muistu mieleeni mutta joku asiaa tunteva voi jatkaa.
Vastuuvakuutus tahtoo sanoa näissä hommissa sitä, että jos tahraan värillä jonkun hienon rouvan kalliin silkkipuseron, vakuutus tulee mukaan kuvioon. Toki siinä on omavastuu, kuten kaikissa muissakin vakuutuksissa.
Jos ääliö (trolli se oli, ym. nikkisi) et tiedä mitä ovat gramex ja teosto, googleta, en jaksa jauhaa itsestään selvistä asioista.
Aapeelle vielä, että tsemppiä ja rohkeutta lopettaa koko homma, jos se tappion puolelle menee. Ei muuta kuin asiantuntijan puheille ja lappu luukulle. Mitään suurempaa et vielä ole menettänyt.
Muuten mistä ihmeestä tämä yksi yrittäjä kertoi? Hän teki kaksi vuotta yrittäjänä töitä, ennen kuin alkoi maksamaan YEL:ää.
Eikö tieto uudesta yrityksestä mene virkateitse vakuuttajalle, siis kun ilmoitat yrityksesi rekisteriin ja maistraattiin ja haet ennakkoverolipun?Eräs pienyrittäjä sanoi kerran, että häneltä menee puolet työstään saamastaan rahasta kuluihin ja se toinen puoli sitten oli sitä ansiotuloa. Hän työskentelee jalkahoitajana. Sama tilanne se on varmaan parturikampaamoyrittäjälläkin.
Ihan tahallaan tuo yksi tässä ketjussa provoja lähettelee, ei tunnu käsittävän mistä tässä keskustellaan.
Ja tuo yksi joka oli "yrittäjä" pari vuotta ennen kuin alkoi maksamaa Yel-maksuja ja veroja, no juu katsos kun on tehnyt ihan pimeitä töitä eli nykytermillä sanotaan., että on harjoittanut harmaata taloutta. - ilmarinen..
että näin kirjoitti:
Eräs pienyrittäjä sanoi kerran, että häneltä menee puolet työstään saamastaan rahasta kuluihin ja se toinen puoli sitten oli sitä ansiotuloa. Hän työskentelee jalkahoitajana. Sama tilanne se on varmaan parturikampaamoyrittäjälläkin.
Ihan tahallaan tuo yksi tässä ketjussa provoja lähettelee, ei tunnu käsittävän mistä tässä keskustellaan.
Ja tuo yksi joka oli "yrittäjä" pari vuotta ennen kuin alkoi maksamaa Yel-maksuja ja veroja, no juu katsos kun on tehnyt ihan pimeitä töitä eli nykytermillä sanotaan., että on harjoittanut harmaata taloutta.Ei välttämättä ole tehnyt harmaana,jos vuositulo on ollut alle 8000€ v niin ei ole pakko maksaa yelliä, ja jos on sivutoiminen yrittäjä ja päätyö vielä palkansaajana, niin sieltähän se eläkemaksu maksetaan.
- Tekastu säälistoori
> Sitten ap jatkaa "HAAVEENA olisi oma liike". Mikä tässä lauseessa
> on sulle utopiaa?
Se että kirjoittaja puhui omasta *nykyisestä* liiketilastansa joka viittaa siihen että on itse isäntänä eli omistajana nykyisessä työskentelytilansa:
# "ensinnäkin tämä tila pitäisi varmasti remontoida ensin,sen jälkeen
terveystarkastaja tulee katsomaan "
Jos olisi puhunut tulevasta, haveissa olevasta liiketilasta niin teksti olisi ollut näin:
# "ensinnäkin hankkimani tila pitäisi varmasti remontoida ensin,sen jälkeen
terveystarkastaja tulee katsomaan "
Mikäli alkuperäinen kysyjä tosiaan on pelkkänä yksinkertaisena vuokratuolin omistajana, niin onhan hänellä silloin *työkaverina* toisia vuokratuolilaisia ja toiminimenomistajia.
"en saa kirjanpitäjältäni mitään neuvoja
joten päädyin tänne huutelemaan apua
tähän epätoivoon"
Keskustelemalla vertaisten tuoliyrittäjien kanssa, moniin aloitusviestin epäselvyyksiin löytyy listätietoa. Myös muiden tuolilaisten kokemukset omien kirjanpitäjän kanssa kommunikoinnista auttavat, ja asiat selviävät.
Koko alkuviestin sepustus oli sekava ja, ja säälinkerjäämisen mielessä kirjoitettu epäuskottava stoori, ja se oli Suomi-24:n konttorilta peräisin.- liik.harj.
Kaikki eivät todellakaan osaa laittaa asioita johdonmukaisesti kirjoitusmuotoon kuten kaikki eivät osaa puhuakaan järkevästi.
Olen edelleenkin kampaajayrittäjä, asiakaspalvelija jonka pitää osata lukea rivien välistä asiakkaiden epätäydellisiä sepustuksia, esim. haluamastaan leikkausmallista.
Ei siihen tarvita kuin HALUA ymmärtää käsittämättömiä puheita.
Ajatusten lukemista sen sijaan ole vieläkään oppinut, vaikka harjoitteluvuosia on takana muutama kymmenen.
Aapeen kirjoitus oli mulle kuitenkin ihan simppeli, siinä ei pitäisi olla muillekaan pienyrittäjille epäselvyyksiä.
Sinä se vaan jaksat yhä vängätä.
Aapee voi olla ainoa vuokratuolilainen siinä kampaamossa, missä hän nyt työskentelee, joka tahtoo sanoa sitä, että vertaistukea samassa tilassa työskenteleviltä ei ole mahdollisuus saada.
Kaikilla ei ole ollut onnea valita kirjanpitäjäkseen empatiiaa tuntevaa henkiöä.
Itselläni on kolmas kirjanpitäjä menossa. Eka hyvä piti vaihtaa kaupungista muuton myötä. Toinen oli ihan paska jätkä, joka ei osannut edes omia raha-asioitaan hoitaa. Tämä kolmas on täydellinen, mulle. Sieltä on tullut neuvoja vuosien myötä, niitä neuvoja mitä olen tarvinnut.
Itse taidat olla spämmi ja vieläpä tyhmä, herää pikku hiljaa sen suuntainen epäilys!
- Säästyy mania
Hei, tarviiko parturi-kampaaja kirjanpitäjää? Ammatinharjoittaja, kosmetologiystäväni tekee kirjanpitonsa ruutupaperiille ja verottaja hyväksyy sen. Näin hän säästää mukaan summan. Jospa sinäkin, alkuperäinen kirjoittaja tekisit näin.
- liik.harj.
No, ei todellakaan onnistu, tai sitten ystäväsi on käynyt joitain kirjanpitotoimintaan liittyviä koulutuksia.
Se on kuitenkin ammattitaitoa vaativa työ ja kirjanpitäjien täytyy hallita melkoinen määrä työhönsä liittyviä lakeja, jotta kaikki jutut tulee hoidettua niiden ehtojen mukaan, mitä verottaja vaatii.
Päivittäisen kirjanpidon (menot ja tulot) osaa jokainen järkevä ihminen ilman mitään koulutustakin mutta kun mennään tilinpäätökseen, tuleekin tenkkapoo.
Miksi ihmisten ylipäätään edes täytyy hallita kaikki asiat koska joka juttuun on olemassa ammattilaisia, joilta asiat sujuvat ammattimaisesti.
Tulojen ja menojen kirjaus ja alv-laskelma ja tilitys ei niitä erikoisosaamisia vaadi, ne hoituvat allekirjoittaneellakin. Alv-laskelmaan on tiedettävä alv-kanta ja kaava, ei se sen kummempi ole.
Mutta kun aletaan kirjata esim. vähennyskelpoisia poistoja, elinkeinotoiminnan positiivista nettovarallisuutta, elinkeinotoiminnan negatiivista nettovarallisuutta, tasetta, voittoja/tappioita ennen satunnaisia eriä, vastaavaa, vaihtuvaa vastaavaa,
vastattavaa, suunnitelman mukaisia poistoja jne. niin voisin esittää ystävällesi kysymyksen, että tajuaako hän noita termejä?
Minä en tajua, eikä mua edes kiinnosta. En koe olevani "paperin pyörittäjä" sitten hetkeäkään. Sitä varten on ihan omat tyypit ja kun hyvän olen löytänyt, maksan mielelläni sievoisen summan siitä, että firmani tilinpäätös on tehty lakien ja asetusten mukaisesti.
Ammattitaitoiset kirjanpitäjätkin joutuvat kouluttamaan itseään verolakien muuttuessa.
Olen muuten varma siitä, että verottaja ottaa paljon todenperäisemmin yrittäjän, joka ulkoistaa vuosittaisen tilinpäätöksensä kuin yrittäjän, joka yrittää rääpiä itse kokoon verottajalle toimitettettavat tilinpäätösasiakirjat.
- Ruutupaperit roskiin
>>Ammatinharjoittaja, kosmetologiystäväni tekee kirjanpitonsa ruutupaperiille ja verottaja hyväksyy sen.>>
Kuka tahansa voi tehdä kirjanpitonsa vaikka ruutupaperille, Nokiaa myöten, ja verottaja hyväksyy sen.
Ruutupaperin "yksinkertaisuus" ei kuitenkaan tee koko kirjanpidon hommasta yksinkertaista. Kyse on siitä että kuka osaa sen homman paperille taikka kirjanpito-ohjelmaan tehdä.
Jos oikeasti alkaa tehdä oman kirjanpitonsa itse, kannatata avuksi ottaa joku ilmainen tai kaupallinen kirjanpidon ohjelma. Niiden käytöön löytyy ja saa muilta käyttäjiltä helposti ohjeita netistä.
Ruutupaperille ja täysin käsin Excelillä ja Wordilla tms. tekemällä, aivan hullun hommaa sellainen nykyaikana. - Ei kirjanpitäjää
Pienelle toiminimelle riittää yksinkertainen kirjanpito. Kunhan maksaa verot oikein ja säilyttää tositteet. Kampaaja maksaa kirjanpitäjästä vain, jos oma matikkapää ei riitä verojen laskemiseen. Kannattaisi opetella, niin säästää monta sataa vuodessa ja tulot ja menot pysyvät muutenkin paremmin hanskassa. Siihen menee aluksi yksi viikonloppu kuukaudessa, myöhemmen vähemmän.
- merkonomi.
Juu, meikä opetteli ja menin kouluun ja valmistuin merkonomiksi ja lopetin kampaamotoiminnan ja olen nyt kirjanpitotoimistossa työssä.
- Pikamerkonomit
Merkonomitutkinnosta tuli mieleen, veljeni asuu Kirkkonummella ja hänen 45 v. vaimonsa suoritti vastikään merkonomitutkinnon etäopiskeluna Raisiossa.
http://www.rko.raseko.fi/Sivut/default.aspx
Aika hupaisa kurssitus minun mielestäni. Kurssitus kesti vuoden verran, ja sinä aikana erilaisia kotitehtäviä tai harjoitustöitä oli ehkä kymmenkunta kappaletta. Tänä aikana ei tarvinnut kertaakaan mennä Raisioon, vaan kaikki hoitui kotona. Taisi kerran tai pari käydä josskain Helsingin puolella.
Vain se "loppututkinto" eli päivän kevyt kysely- ja tenttauskierros oli Raisiossa. Sen jälkeen merkonomin paperit tulivat postissa. Kirjanpitokin oli tuolla yhtenä "osaamisalueena" joka tutkintopaperin mukaan uudella Merkonomilla nyt oli.
Kysyin kokeeksi ihan normaaleja Debet Kredit kirjaamisia, että kuinka hänen mukaansa pitää tehdä. Ei ymmärtänyt koko kysymystäni, sanoi että ei se kirjanpito tuolla tällaista ollut, eikä osannut vastata yhtään mitään.
Siksi tuo ko. Merkonomitutkinto todistuksineen oli mielestäni niin hupaisa. Mutta ei ne Kauppakorkeakoulusta ja Hankeneilta valmistuneet osaa kirjanpidosta yhtään enempää. Ne ovat ihan yhtä pihalla jos jotain Debeteistä tai Tuloslaskelmista kysyy.- 13-3
Merkonomeja on monenlaisia jos hän onkin suorittanut liiketalouden perustutkintona asiakaspalvelut myynti ja markkinointi puolen tai kirjastopalvelu puolen, eikä tuota talous/kirjanpito aluetta.
- kirjanpitovelvolline
Aha, siis tässä ketjussa arvosteltiin ensin yrittäjää ja sanottiin, että spämmäys koko stoori ja nyt täällä aliarvioidaan jo kirjanpitäjien koulutusta.
On täällä sitten "viisaita" kommentoimassa ja arvostelemassa.
Taitaa olla yksi ja sama henkilö joka aliarvio ja haastaa riitaa?
Mikähän itse olet muuta kuin räkyttäjä ja oman egon pönkittäjä?
Anna muiden keskustella pienyrittäjän arjesta asiallisesti, äläkä joka väliin laita noita tyhmiä kommenttiasi koska et tajua asiasta yhtään mitään. - Mitä vaateita on?
> ja nyt täällä aliarvioidaan jo kirjanpitäjien koulutusta.
> Taitaa olla yksi ja sama henkilö joka aliarvio ja haastaa riitaa?
Aika lailla syytön olen minä siihen, että esim. Raision ammattioppilaitoksesta pystyy hakemaan itsellensä merkonomin tutkintopaperin tuolla tavalla.
Siinä ei ole sinällään mitään pottuilua jos toteaa että kauppakoulutetut vastavalmistuneet ovat aika huonoja *käytännön kirjanpidon osaamisen* kanssa.
Asia vaan on näin. Vasta työelämässä nekin sen kirjanpidon(kin) tekemisen useimmat oppii.
Mitä oikein vaadit? Mitä haluaisit minun tekevän toisin, että asia ei olisi tällä tavalla?- kirjanpitovelvolline
Kerro vielä meille, että veljen vaimo on tyhmä kuin aasi, hyvä että Raisiosta selvisi kunnialla!
- Eiksjuuh
Eiköhän olisi aika vetää asiasta ne johtopäätökset että liian pieni kylä tai liian kilpailtu ala. Muuta kasvukeskukseen ja homma alkaa toimia?
- Parturit ja Taksit
Kaikki parturit valittaa aina että ei ole hommia, ja ei tienaa mitään.
Toinen samanlainen valittelijoiden ammattiryhmä ovat taksikuskit. Nekin ovat aina "ollut jo aamuviidestä saakka tässä passissa ja nyt on kello 14, kolme parinkymnpin reissua ollut koko tänä aikana..."- renkejä
Taxikuskit ovat palkansaajia mitä niiden asiat kuuluu yrityspalstalle.
- Taksi-isännät
Aika moni taksinomistaja itse ajaa taksiansa tai jotakin takseistansa. Samanlaisia ne tuntuvat puheiltansa olevan niin isännät kuin rengitkin. Moni renki alkaa myöhemmin isännäksi, saa oman taksilupansa.
- Isännän poika
Jees, rengeillä on hirveä hinku taksiyrittäjiksi, vaikka "ei tienaa mitään" ja "verottaja vie kaiken". Jotkut vaan haluavat ehdoin tahdoin alalle, jolla "ei tienaa mitään". Hassua.
- ihme hommia
tuohon yel:in maksuun lisäsin että kannattaa maksaa sitä kunnolla..itse olen toiminut tuolivuokra yrittäjänä 3v . vuosi sitte loukkasin jalkani ja joutuin pitkään operaatioon kuntoutuksen puoolestakin. Onnekseni olin maksanu yel:in asnio tuloa 22 000€ mukkaan ja sen mukaan myös maksettiin minulle sairaspäivä raha ..kannatti maksaa heti alussa jo hyvin. ilman nuita tuoloja ois saattanu kämppä mennä alta ja muutenki talous kärsiä.
Onnekseni pääsin jo palaamaan töihin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi813898Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693707Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442215Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522179- 582074
- 511746
- 271429
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151173Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1051153- 601099