Interrail kaikkine kuluineen?

reilaamaan

Oon suunnitellut kesäksi 2013 reilaamista. Paljoko teillä on menny rahaa reissulle? Miten voi säästää kustannuksissa? Ideoita, kiitos :) Aion ostaa 22pv global passin.

7

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minty---

      Mä oon ensi kesänä menossa myös , ja ensimmäistä kertaa. Kannattaa selailla foorumeita, suomeksikin löytää vaikka mitä.
      Kustannuksia nipistää nukkumalla halvimmissa hostelleissa, teltassa tai hyvällä säällä taivasalla - ja yösijaa voi kysellä paikallisilta (ja hospitalityclubista). Ruoka kannattaa valmistaa mahdollisuuksien mukaan itse.

      http://www.hospitalityclub.org/
      http://www.hostellit.fi/hostellit-ulkomailla.aspx
      http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?board=5.0

      Oletko lähdössä reissuun yksin vai ystävän kanssa ?

    • ---

      Mä oon lähdössä kanssa, yksin kuukaudeksi. Oon budjetoinut mun matkan noin 1500 euroa, sisältäen interrail lipun.

    • Senioripassi

      Nakkasimme vaimoni kans keväällä 2012 reput pykälään ja suuntasimme surutta eteläeurooppaan tarkotuksena palata sieltä kottiin päin junan kyyvillä. Paluumatkaa varten junalippuna oli 15pv:n seniorien Glopal Passi. Passi makso sillon 380€ / nokka. Matkareitti oli seuraava: Ensin lento Köpiksen kautta Roomaan johon oli majoitus etukätteen varattu 3vrk:si. Sitte sieltä Pisaan > Firentze ja Venetsia. Sieltä vapun jälkeen edelleen Verona > Insbruck > Mynchen > Berliini > Hampurg > Lyybec ja Kööpenhamina josta lento Suomeen. Siis 15 matkapäivää. Kustannuksista voi säästää perinteisellä tavalla mm. kattelemalla etukätteen suunnitelmissa olevien kaupunkien halvimmat majapaikat =B&B, hostellit ja hotellit. Välttämällä hienoja = kalliita ravintoloita ja rautatieasemien baareja, no aina ei voi. Mikäli mahollista niin majapaikan hintaa sais sisältyä aamiainen, sillä monasti pärjää päivälliseen saakka, väliin tietysti "salakahavit" = capucciinot. Jos majapaikassa on keittomahollisuus niin mikä estää ite kokkaamasta ainakin välipalan, varsinkinkun niitä vastapaistettuja sämpylöitäkin on helposti saatavilla. Tapana meillä kuitenkin oli että kerran paivässä syödään kunnolla maha täyteen, ylleensä päivällisaikaan tai sitten kun uus majapaikka oli saatu hankittua. Kännykkää jossa olis ollut nettiyhteys ei meillä ollut mutta seuraavalle matkalle (2013) semmonen pittää hankkia ja siihen vielä hyvät kaupunkikartat sekä sanakirjaohjelma. Kaiken kaikkiaa matka tuli meillä maksamaa n.1500€ / nokka, mutta oli hintansa väärti. SUOSITTELEN KOKEILEMMAAN.

    • Kolumbus

      Meilä ei ollut mitään reilipassia, kun lähdettiin vain summan mutikasssa viikon matkalle. Itä-Euroopassa matkustaminen halpaa, Länsi-Euroopassa kallista.
      Bussilla via Baltica Tallinna-Varsova 40e/hlö. Krakova-Berliiniin junalippu 25e/hlö (matka-aika 10 h). Berliini-Kööpenhamina juna 140e/hlö (sis. laivamatkan). Köpis-Tukholma juna 80e/hlö. Viikkarilla Tukholmasta Helsinkiin 70e/hlö. Interrailille kannattaa lähteä vain ajan kanssa.Juna-aikataulut: bahn.de. Matkustamiset, hotellit, nähtävyydet, ruoka, heräteostokset yht. n. 1200 e/hlö. VR neuvoi, kesällä Tukholma-Pariisi osuus huippusuosittu eli varaa paikka junasta etukäteen.

      Inter-railille mielin uudelleen, niin ihanaa se on!!!

      ps. Berliinistä Tukholmaan matkalippu olisi ehkä tullut halvemmaksi, jos oltais ostettu InterRail-lippu, eikä normilippu, se jäi jälkeen päin pohdituttamaan. Myyjäkään ei paljoa pohdiskellut asiaa kanssamme lippuluukulla.

    • !!!!!!

      Mä oon myös suunnitellut lähteväni, onko kettän yksin lähtijää etelä eurooppaan, olisin vähän niinkuin seuraa vailla... suuntana Espanja? 30 olen.

    • pupeli

      Hei!
      Tässä tulee vähän samaa asiaa kuin aikaisemmin, mutta mutta:

      - osta ruoat paikallisesta ruokakaupasta ja kokkaa mahdollisuuksien mukaan itse ( esim. monissa hostelleissa on omat keittiöt) ja musta nyt paikalliset ruokakaupatkin ovat itsessään jo elämys:)
      - katso tosiaan etukäteen esim. hostellin koneelta/ internetkahvilasta seuraavan paikan hostelleja jos mahdollista tai tiedätte minne päin olisitte menossa
      - rautatieasemien infotiskeiltäkin voi kysyä halvoista hostellimajoituksista
      - ota selvää jos mahd. juna-aikatauluista etukäteen ( esim. jo saapuessanne kaupunkiin voi katsoa mites täältä lähtee junia pois) koska joihinkin juniin joutuu maksamaan lisämaksua
      - luonnollisesti Länsi-Eurooppa on kalliimpi kuin itäinen ja esim. Venetsia kalliimpi kuin tuntemattomampi kaupunki.. Noh, Venetsiaa en suosittelisi muutenkaan!

      Tossa nyt joitakin, ei nyt mitään järisyttäviä vinkkejä mitä ette olisi hoksanneet omin päin mutta kuitenkin :)

      Ps. Olin muuten omana reiliaikanani liikkeellä koulurepun kokoisella repulla, suosittelen! Ei sinne paljoa tarvi mukaan ja joskus sääliksi kävi katsoa niitä isoja ja painavia rinkkoja kantavia reililäisiä... Tietenkin se pienempikin reppu täytyy olla hyvä selässä.

      Reilaus on hyvä valinta! Hyvää matkaa!

    • nyyti

      Heps,

      Olin viime kesänä yksin reilaamassa ensimmäistä kertaa elämässäni, ikä 40 . Ostin 15 pvän lipun ja korkkasin sen vasta Krakovasta, jonne lensin Norweiweigianin koneella. Lippua ostaessa pitää ilmoittaa, minä päivänä sen ottaa käyttöön. Reissusta päätin n. kaksi viikkoa ennen lähtöä. Sen ajan myös googletin muiden kokemuksia ja luin VR:n sivuilta vinkkejä. Mitä sitten neuvoisin muille kokemani perusteella:

      Puhelin, jossa nettiyhteys on ehdoton, maailmalta löytyy ilmaisia verkkoja hotelleista, kahviloista, junista jne. Varsinkin kesällä hostellit ja hotellit täynnä, joten kannattaa varata yösija etukäteen, jos ei halua viettää yötä taivasalla. Varasin lähes joka junaan istumapaikan (edellisenä päivänä viimeistään), jolla varmistin että sain matkustaa rauhassa ilman jatkuvaa paikan vaihtamista. Junat olivat välillä niin täynnä, että porukkaa istui lattialla. Joihinkin juniin on pakollinen paikkavaraus.

      Yöpyä voi hotellissa tai hostellissa tai vaikka teltassa. Teltta tuo kuitenkin lisää painoa matkatavaroihin ja leirintäalueet voivat sijaita kaukana, mikäli haluaa tutustua kaupunkien keskustoihin. Hostellit, joissa itse vietin muutaman yön olivat meluisia ja epäsiistejä ja lähes yhtä kalliita kuin hotellihuone.

      Itse puntaroin rinkan ja matkalaukun välillä. Päädyin cabin-kokoiseen vedettävään laukkuun ja pieneen 10 l urheilureppuun. Oli muuten oiva valinta, kun Italiassa ja Ranskassa katselin rinkka selässä hikoilevia kanssakulkijoita. Laukkua oli helppo kuljettaa junassa ja pikkurepustani löysin heti liput, rahat ym. päivittäiset tykötarpeet. Interraillipulle ja passille ostin pienen, vetoketjullisen säilytyspussin parilla eurolla. Lippu säilyi ehjänä ja oli aina helposti löydettävissä, kun sitä kaivattiin. Lippuunhan pitää etukäteen kirjoittaa junan nro ja matkustusreitti. Joskus meinasi unohtua ja kiireessä kirjoitin tietoja konnarin lähestyessä. Deutsche Bahnilla on tosi hyvät aikataulut euroopan junista, joten heidän nettisivuillaan kannattaa vierailla, kun reittejä suunnittelee.

      Ruokaan meni päivässä 10-20 euroa, joskus enemmänkin. Yöpymiseen 30-50 euroa mutta matkustin siis yksin eli ei ollut kumppania jakamassa kustannuksia. Liian tiukaksi budjettia ei kannata kiristää, koska matkalla sattuu yllätyksiä. Lisäksi pitää varata rahaa sisäänpääsymaksuihin, busseihin, metroihin jne. Kohteessa kannattaa hyödyntää turistitoimistoja, niistä saa yleensä ilmaiset kartat ja muuta tärkeää infoa.

      Jonottamiseen kannattaa myös varautua, varsinkin jos matkustaa kesällä. Hyvät kengät on a ja o, itsellä Merrelin sandaalit toimi hyvin. Visa Electron toimii lähes kaikkialla, käteistä rahaa käytin vähän. Kukaan ei ryöstänyt minua tai huijannut korttiostoissa (en ole ainakaan huomannut).

      Maltti on myös valttia eli tietenkin tekee mieli nähdä kaikki mahdolliset maat mutta kannattaa keskittyä pariin, kolmeen ja viipyä kohteissa pidempään. Itse ahnehdin liikaa, kun plakkariin kertyi Puola, Itävalta, Italia, San Marino, Ranska, Saksa, Tanska ja Ruotsi. Siksi siis ensi kesänä uudestaan reissuun.

      Kannattaako reilaaminen? Kyllä! Voiko yksin matkustaa ja onko se turvallista? Kyllä voi ja matkalla tutustuu muihin ihmisiin ja turvallisuuteen vaikuttaa oma käytös ja toiminta. Meneekö rahaa? Kyllä, rahaa kuluu enemmän kuin etelän valmismatkalla mutta matkakin on sitten ihan erilainen. Entäs sää; kaikenlaiseen säähän pitää euroopan kesässäkin varautua. Itävallassa meinasin paleltua ja Roomassa paistua, Pariisissa paleltua ja Hampurissa paistua jne. Eli kaikkea kylmän, kuuman, sateen ja kuivan väliltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe