näön epätarkkuus

ruskeasilmäinen

Olen 25-vuotias nainen ja ollut diabeetikko viimeiset 16 vuotta. Joskus näköni on epätarkka kun katson kauas esim. en näe tekstiä mainoksissa tai liikennemerkissä vaikka normaalisti näen tarkasti ne. Kuitenkin lähelle näen silloinkin normaalisti ja tarkasti.
Tällainen jatkuu yleensä muutaman päivän ajan ja sitten häviää ja näen taas kauaskin normaalisti.
Ja tällainen "ilmiö" tulee yleensä myös sen jälkeen, jos olen ottanut alkoholia.
Diabeteshoitajani ei osannut sanoa asiaan oikein mitään,sanoi että luultavasti johtunee jotenkin verensokerista ja sen ylös-alas heittelystä.
Onko muilla diabeetikoilla samanlaista, mistä se voisi johtua?
Asia ei sinänsä ole ongelma, mutta häiritsee joskus kun joutuu "sirristellä" silmiä että näkee jotenkin kauas.
Silmänpohjat olen käynyt tarkistuttamassa vuonna 2002 viimeksi ja ensi kuussa menen seuraavan kerran. Niissä ei ole ainakaan tähän mennessä ollut mitään mainittavaa.
Mietin myös voisiko kyse olla ns. ikänäöstä eli kaukonäköhän heikkenee joillakin ihmisillä kun ikää tulee?

6

1632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yogi

Se on ihan yleistä. Esim. sen jälkeen kun tyypin 2 diabetes todetaan, vanhoilla silmälaseilla ei näe mitään vähään aikaan. Tilanne kuitenkin tasaantuu pian. Silmänpohjan sairauden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Liittyy jotenkin silmän paineisiin.

• ei ole

silmän paineissa mitään vikaa. Kun olin vielä työelämässä, muutama vuosi sitten, huomasin eräänä iltapäivänä bussia odotellessani, että en näekään niitä bussien numeroita yhtä kaukaa kuin ennen. Myös katuvalot näkyivät erilaisena, kuin jokin kehä ympärillä. Tästä vähän säikähdin. Kotona mittasin verensokerin, oli yli 20! Kun sokeri palautui "normaali" lukemiin, joka oli siihen aikaan noin 10, näkö oli taas entisenlainen. Puhuin tästä sitten lääkärin kanssa, hän sanoi, että korkea verensokeri aiheuttaa turvotusta silmänpohjiin (tai ainakin johonkin silmissä) ja siitä johtuu ne näön huononemiset. Tällaista on sitten joskus muulloinkin esiintynyt, mutta en enää ole niin kovasti säikähtänyt, kun tiedän mistä on kyse. Olen tyyppiä 2. Silmänpohjat on kuvattu viimeksi 2003 keväällä ja ei mitään muutoksia.

• Totto

Oon 15 ja diabetes on ollu mul jo 8 vuotta. Mul on "kaukonäkö ongelmii" jos verensokeri on korkee tai muuten vaa hyppii ihan hullusti. Tosin vaa toisel silmäl näkyy epäselvemmin.

• vsokeri 7,2

Mulla ja on oik. silmässä välillä hirveästi näköhäikkää. Lähinnä yhdessä ja samassa kohdassa sellainen "tollo", joka liikkuu ja kelluu. Käynyt tsekkauttamassa paastoarvoja 3 kk välein nyt kohta 1 vuoden. Ne koko ajan about 7. Nyt kokeillaan jotain diformiinia tms. Tuntuu, ettei tehoa, olen syönyt sitä vasta 1,5 vkoa. Menossa silmänpohjakuvauksiin.

• sugasuga

saman suuntasia oireita on ollut. Kun ensin on katsellut jonkin aikaa lähelle ja siirtänyt sitten katsetta kauemmas, ei näkö olekaan tarkentunut kovin nopeasti uuteen kohteeseen. Ei vaan ole tullut ajateltua, että tällä olisi mitää tekemistä sokereiden kanssa.

• Esa

Niinhän ne sanovat että diabeetikolla pitäisi olla joka päivälle eri silmälasit. Sokeriarvoja on äärimmäisen vaikeaa pitää niin hyvässä tasapainossa että vaihteluväli olisi 2 mmol.
      Minulle on kerrottu että näkötarkkuden vaihtelu johtuu nestetasapainon muutoksista, sokerihan sitoo nestettä siinä missä suolakin. Se selittänee myös alkoholin käytön aiheuttamat muutokset näöntarkkuudessa. Niin että tsemppiä vaan meille kaikille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      111
      2742
    2. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      20
      1734
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      62
      1734
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      273
      1623
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      11
      1564
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      28
      1281
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      27
      1149
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1072
    9. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      94
      1062
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1022
    Aihe