Okt:n kaukolämpökeskus resonoi sisälle!?

EVP Okt-Marsalkka

Mitähän vattua. Havahduin seuraamaan alakerran työhuoneessa (n. 6m päässä tekninen tila) jatkuvaa resonoivaa ääntä - tasainen matala ääni, kuin märkää sormea kiertäisi viinilasin reunaa, mutta matalampi. Huonetilan pinnat ja esineet tarkistin, ääni ei tullut niistä. Epäilys siirtyi tekniseen tilaan jonka "perusäänen" yhdistin ääneen. Napsautin virrat pois lämmityksestä ja höh, resonoiva ääni lakkasi myös rakennuksen sisällä. Hmmm. Lähikorvakuulolla kiertovesipumput(?) pitävät tasaista suhinaa, muuta mahdollisuutta ei ole kuin että ääni tulee siitä kaukolämmön "harmaasta koteloidusta pömpelistä"? Täytyypä lähteä vielä tekniseen tilaan kopeloimaan. Onko tuolle mitään tehtävissä / kohtalotovereita?

4

1454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takkamies.

Täytyypä mennä kokeilemaan tuota viinilasin ääntä.

• Kalukankeena PÄIN

Perse irti seinästä runkatessa, niin ei talo tärise.. sormillan en ole juuri lasinreunoja pyöritelly.. märät sormet lähinnä kai watussa kastuneina nekin...

• frrf

onko se tummanharmaa koteloitu paketti? käyttöveden kiertojohdon linjasäätöventtiili saattaa antaa ääntä jos liian pienellä.

• rakennusfyysikko

Tässä täytyy nyt ottaa huomioon, että äänet harvemmin ovat yksitaajuisia.

Esim. nuo kiertovesipumput tuottavat todennäköisesti ääntä useammallakin taajuusalueella, mutta ensimmäiseksi niistä vaimenevat ne korkeimmat, jolloin ääni voi kuulostaa toisenlaiselta.

"Koteloitu pömpeli" on aika epätarkka ilmaisu, mutta minulle siitä tulee tässä yhteydessä mieleen lähinnä lämmönvaihdin, jota en kyllä ihan heti äänenlähteeksi uskoisi.

Toisaalta, ääni voi johtua myös virtaavasta vedestä. Ja todennäköisesti johtuukin. Pumpun sammuttamisen yhteys äänen loppumiseen ei suoranaisesti todista äänen tulevan pumpusta, vaan täytyy muistaa että samalla vesi lakkaa virtaamasta.

Äänten vaimentaminen on usein vaikeaa, mutta ei välttämättä mahdotonta. Ja tehtävissä voi olla paljonkin, vähän riippuen mitä osaa ja/tai paljonko on valmis siihen sijoittamaan. Mutta se mitä olisi järkevää tehdä riippuu aika pitkälti siitä mistä se ääni oikeastaan tulee. Jos on minkäänlaista ymmärrystä äänenvaimennuksesta, niin aika pienilläkin voi saada aikaiseksi paljonkin. Tai sitten ei.

Joissain tapauksissa ongelman ratkaisu saattaisi vaatia joidenkin osien eristämistä rungosta, ja pahimmillaan se saattaa vaatia aika paljonkin muutoksia laitteistoihin. (Mm. monien putkien ja kannakointien uusimista). Toisinaan ongelma saattaa poistua niinkin helpolla kuin lämpökäyrää säätämällä, eikä se maksa mitään jos itse tekee.. Mutta kaikki riippuu siitä mistä se ääni johtuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe