Miksi media ym. on nyt aivan hissun kissun????????

miksi aivan hiljasta

Riihimäen metsästysmuseosta varastettiin iso kasa toimintakuntoisia aseita.
Miksi mediassa ollaan nyt aivan hiljaa aseiden säilytyksestä??
Toista oli kun toukokuussa perheen jäsen vei asianmukaisesti lukitusta asekaapista aseita ja ammuskeli Hyvinkään keskustassa. Silloin huudeltiin miksi avaimet eivät olleet tarpeeksi hyvin piilossa tai miksi aseita pitäisi edes säilyttää kotona ym ym...
Voisin kysyä nyt miten on mahdollista että sellaisesta laitoksesta kuin metsästys museo on nyt varastettu aseita: lukitut tilat, lukitut kaapit, hälytysjärjestelmät. Kyllä aseet on mahdollista varastaa myös tällaisesta paikasta ja monessa suhteessa aseiden keskitetysti säilyttäminen on vielä riskialttiinpaa touhua. Nämäkin vorot olivat poliisin tuttuja konnia, joten ties mitä olisi voinut käydä. Onneksi heidät saatiin kiinni!

46

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45546

      Koska illuminati

    • Tosentti

      Perinteisesti museoissa kokoelma-aseiden säitytysturvallisuus on varsin vaatimatonta. Lähes kaikki aseet voi viedä vääntämällä ne irti telineistä.

      Muutoinkin pitäisi miettiä pitääkö yleisötiloissa näytteillä olevat aseet olla toimintakuntoisia. Näyttelyaseet voisivat olla huomaamattomasti deaktivoituja ja varsinaiset keräilykappaleet pidettäisiin holvissa säilössä ja niitä pääsisi eri luvalla tutkimaan. Asehistorian kannalta on tärkeää, että myös alkuperäiskappaleita säilötään tuleville supupolville.

      Se miksei media kiinnostunut johtuu siitä, ettei museovarkaus ole seksikästä. Väkivalta, tappo, murha tai sellaisen uhka kiihottaa yleisöä.

    • l-h

      juu tuo oli elava esimerkki keskitestysta aseiden sailytyksesta... onko muita yhta viisaita ehdotuksia?

      • mitä idiootit?

        Voi helvetti, kenen idiootin mielestä museo on siis joku keskusteluissa tarkoitettu aseiden säilytyspaikka? Ei kukaan ole tietääkseni ehdottanut aseiden säilyttämistä museoissa?!


    • Ite Saatana 666

      "Miksi mediassa ollaan nyt aivan hiljaa aseiden säilytyksestä??
      Toista oli kun toukokuussa perheen jäsen vei asianmukaisesti lukitusta asekaapista aseita ja ammuskeli Hyvinkään keskustassa."

      Taikasana "ammuskeli." Ja olisit voinut myös lisätä "tappoi".

      Siksi isompi meteli.

    • Eihän vaan kiinnostus lopahtanut syyllisten vähemmistökansallisuuden selvittyä.

      • ei mutua

        Tiemmä kantasuomalaiset ovat vielä enemmistökanssallisuutta tässä maassa. Ryöstäjät olivat kantasuomalaisia Helsingin seudulta.


    • Ryynäsen Topi

      Koska media haluaa mässäillä vain verellä, ihmisten peloittelulla ja hysterialla. Ketään ei kiinnosta vaikka yks hallillinen olisi aseita päätynyt rikollisille esim Tampereen syksyinen 54kpl ase varkaus. Ainoastaan se kiinnostaa kuinka monen rehellisen ihmisen kotona on aseita ja hui kuinka monta. Ihmisillä on käsitys että 10kpl aseita yhdessä esim metsästäjän kodissa olisi suurempi riski kuin yksi ase samaisen ihmisen kotona.
      Ihmiset/politiikot ovat hysterisoinnissaan jopa sairaita ajattelultaan sillä he oikein odottavat ikäviä kouluampumis uutisia vaikkapa yhdysvalloista että "ahaa voisimme käsitellä taas aselakia myös meillä"
      Jokainen ammuskelu ja aina uusi ihmisiin vetoava hysteria politiikko avaa sen iänikuisen keskustelun "otamme aselait käsittelyyn"
      No jokaisen ikävän tapauksen jälkeen ne on käsitelty uudestaan ja uudestaan mutta onko se edesauttanut mielenvikaisten hoitoa? Ei!!
      Yhteenvetona voimmekin vain pitää että kansalaisemme haluaa aseet rehellisiltä rikollisille kuin myös ovat tyytyväisempiä siihen että aseet ovat pois kirjoista ja kansista pimeästi maassamme kuin taas luvissa ja näinollen myös poliisin rekisterissä.
      Mielenkiintoista sinällään että pimeät asemarkkinat nyt lisääntyvät kun tavan kansalaiselle se pidetään jo kohta ylitsepääsemättömän vaikeana omata asetta. Nyt sen sinunkin kukkahattu täti väkivaltaisella naapurilla voi suuremmalla todennäköisyydellä olla pimeä ase nurkissa kun aikanaan jolloin aselaissa ja luvissa oli vielä järjen hiven lainlaatijaa myöden. Huom luvaton ase ei kiinnosta enään ketään mutta luvallisten perään itketään ja maristaan.

      • repe suolenmutka

        Näinhän se pitkälti on. Valitettavasti poliitikkoja on vaikea saada vastuuseen halpahintaisesta politikoinnistaan. Mutta voihan heitä nimellä mainiten muistutella jatkossa kun nuo luvattomilla aseilla tehdyt tempaukset lisääntyvät. Halpahintainen politiikka tullaan maksamaan mm. Suomen lähiöissä kalliisti. Ja maksetaan jo nyt.


      • turhaa mätinää

        meillä on nyt päivitetty aselaki ja sillä mennään. Sinänsä ihan hyvä, että aseita ei jaeta liian helpolla. Kunhan säilytykseen tulee vielä selvyys, niin siihen sitten totutaan, oli se mikä tahansa. Minulla ainakin löytyy riittävän hyvä asekaappi, joten ei huolta henk.kohtaisesti.
        Laittomat asemarkkinat eivät korreloi laillisten kanssa mitenkään. Paitsi jos rikollisille ennen myytiin aseita mistä vain. Näin ei minusta ollut kyllä ennenkään.
        Voisi olla palstan katkerille hönöillekin helpompi elää, kun ei hautoisi tuota katkeruutta asiaa kohtaan.
        Minulle metsästäjänä näistä uusista aselaista ei juuri haittaa aiheutunut. Metsästysseuran puheenjohtajana tosin joudun antamaan aselupiin puoltavia lausuntoja, mutta ei siitä suurta vaivaa ole. itsellä on aseita kaapin täydeltä, jos jonkun vaihtaa, niin vähän enempi vaiva ei juuri haittaa, kun sen ei anna haitata.


      • Ryynäsen Topi
        turhaa mätinää kirjoitti:

        meillä on nyt päivitetty aselaki ja sillä mennään. Sinänsä ihan hyvä, että aseita ei jaeta liian helpolla. Kunhan säilytykseen tulee vielä selvyys, niin siihen sitten totutaan, oli se mikä tahansa. Minulla ainakin löytyy riittävän hyvä asekaappi, joten ei huolta henk.kohtaisesti.
        Laittomat asemarkkinat eivät korreloi laillisten kanssa mitenkään. Paitsi jos rikollisille ennen myytiin aseita mistä vain. Näin ei minusta ollut kyllä ennenkään.
        Voisi olla palstan katkerille hönöillekin helpompi elää, kun ei hautoisi tuota katkeruutta asiaa kohtaan.
        Minulle metsästäjänä näistä uusista aselaista ei juuri haittaa aiheutunut. Metsästysseuran puheenjohtajana tosin joudun antamaan aselupiin puoltavia lausuntoja, mutta ei siitä suurta vaivaa ole. itsellä on aseita kaapin täydeltä, jos jonkun vaihtaa, niin vähän enempi vaiva ei juuri haittaa, kun sen ei anna haitata.

        Minä minä minä politikointi paistaa kun naantalin aurinko kirjoituksestasi. Olet malli esimerkki päättäjistä ja porvareista jotka ajattelevat että "minä ensin sitten muut"
        "Meillä on päivitetty aselaki ja sillä mennään"
        Meillä on useaan kertaan päivitetty aselaki ja sitä päivitetään taas seuraavan ampumatapauksen jälkeen.

        "Minulla ainakin löytyy riittävän hyvä asekaappi, joten ei huolta henk.kohtaisesti"
        Eiköhän useinmilla ole riittävän hyvä asekaappi mutta jos vähääkään ymmärrät kuulemaasi yms uutisointia ei edes asekaapit ole kuulemma nykyään turvallisia edes sinun minä minä minä mies.

        "Laittomat asemarkkinat eivät korreloi laillisten kanssa mitenkään"
        Tutkittua faktaa löytyy mutta ymmärrän että herra minä minä mies konjakkilasi kädessään tärkeämpänä kun muut vähääkään ole faktasta kiinnostunut.

        "Minulle metsästäjänä näistä uusista aselaista ei juuri haittaa aiheutunut"
        Minä mieshän ei ajattelekaan muuta kuin itseään. Myös minulle ei laista ole muuta haittaa kun uusien aselupien hankinnan pitkittyminen, rahastus, palikkatestit yms mutta ajattelen myös niitä jotka haluaisivat harrastuksen pariin meinaan nuoret. Nykyinen laki vaan ajaa uusia nuoria pois metsästys ja ase harrastuksesta koska jo pelkkä aloitus harrastuksesta tehdään tarkoituksella hankalaksi mutta minä minä miestä se ei haittaa olethan elämäsi viimeinen aseharrastaja tulevista viis veisaat.

        Ketään ei kiinnosta kuinka paljon vaivaa minä minä miehelle eli sinulle koituu puoltavista lausunnoistasi vaan se kiinnostaa kuinka hankala rehellisen harrastajan on päästä toimintaan mukaan. Taidat vaan nauttia ja tuntea porvarillista ylemmyyden tunnetta puoltavine lausuntoinesi kun nokka pystyssä ja lukulasit nenän kärjellä "arvioit" sitä onnetonta aseluvan hakijaa.

        Kyllä, omaan kaapillisen aseita ja kuulun useampaankin metsästys seuraan ja toimin hirvijahdin johtajanakin mutta sinunlaista asennetta emme siedä.
        Harrastuksessamme puhalletaan yhteen hiileen ja silloin myös lakiasiat ovat yhteisiä. Itsevaltiaat on aina syösty hallitsemasta ennemmin tai myöhemmin!!


      • Mälsä tilanne
        Ryynäsen Topi kirjoitti:

        Minä minä minä politikointi paistaa kun naantalin aurinko kirjoituksestasi. Olet malli esimerkki päättäjistä ja porvareista jotka ajattelevat että "minä ensin sitten muut"
        "Meillä on päivitetty aselaki ja sillä mennään"
        Meillä on useaan kertaan päivitetty aselaki ja sitä päivitetään taas seuraavan ampumatapauksen jälkeen.

        "Minulla ainakin löytyy riittävän hyvä asekaappi, joten ei huolta henk.kohtaisesti"
        Eiköhän useinmilla ole riittävän hyvä asekaappi mutta jos vähääkään ymmärrät kuulemaasi yms uutisointia ei edes asekaapit ole kuulemma nykyään turvallisia edes sinun minä minä minä mies.

        "Laittomat asemarkkinat eivät korreloi laillisten kanssa mitenkään"
        Tutkittua faktaa löytyy mutta ymmärrän että herra minä minä mies konjakkilasi kädessään tärkeämpänä kun muut vähääkään ole faktasta kiinnostunut.

        "Minulle metsästäjänä näistä uusista aselaista ei juuri haittaa aiheutunut"
        Minä mieshän ei ajattelekaan muuta kuin itseään. Myös minulle ei laista ole muuta haittaa kun uusien aselupien hankinnan pitkittyminen, rahastus, palikkatestit yms mutta ajattelen myös niitä jotka haluaisivat harrastuksen pariin meinaan nuoret. Nykyinen laki vaan ajaa uusia nuoria pois metsästys ja ase harrastuksesta koska jo pelkkä aloitus harrastuksesta tehdään tarkoituksella hankalaksi mutta minä minä miestä se ei haittaa olethan elämäsi viimeinen aseharrastaja tulevista viis veisaat.

        Ketään ei kiinnosta kuinka paljon vaivaa minä minä miehelle eli sinulle koituu puoltavista lausunnoistasi vaan se kiinnostaa kuinka hankala rehellisen harrastajan on päästä toimintaan mukaan. Taidat vaan nauttia ja tuntea porvarillista ylemmyyden tunnetta puoltavine lausuntoinesi kun nokka pystyssä ja lukulasit nenän kärjellä "arvioit" sitä onnetonta aseluvan hakijaa.

        Kyllä, omaan kaapillisen aseita ja kuulun useampaankin metsästys seuraan ja toimin hirvijahdin johtajanakin mutta sinunlaista asennetta emme siedä.
        Harrastuksessamme puhalletaan yhteen hiileen ja silloin myös lakiasiat ovat yhteisiä. Itsevaltiaat on aina syösty hallitsemasta ennemmin tai myöhemmin!!

        Oikeassapa olet, mutta ainakaan poliitikkoja ei kiinnosta, kun et ole heidän linjaustensa kannalta "oikeata mieltä". Ei ole siis kysymys siitä, oletko oikeassa.

        Ja pipertäjätkään eivät juuri ole totuudesta kiinnostuneita. Enemmänkin odottavat innokkaina seuraavaa ampumistapausta, että pääsisivät taas riekkumaan. Eivät hekään muista, että ammuskelijat ovat enimmäkseen heidän omasta joukostaan, sivari- ja hörhöpiireistä. Riippumatta siitä, onko ollut kyse luvallisesta vai luvattomasta aseesta.


    • turhaa mätinää

      Eipä ole ryynäsellä muuta kun mutu-katkeruus mielipiteidensä tueksi.
      Aikuistu vähän, mikä lie proletaari lienetkään.
      Asekaapit todennäköisesti tulevat pakollisiksi ja se on vain hyvä asia, eikö?

    • xxllxx

      Kaikkein varmin asekaappi on se joka laitetaan lukkoon ja avain nakataan suohon..myös vara-avain.

    • tällä mennään

      Aivan ei taida Topilla tieto päätä painaa. Jos olisi viitsinyt asiaaa seurata, niin tietäisi aselain linjaukset. Selvästi on tuotu esiin, että kiristykset on nyt kiristetty, kunhan säilytys asetus saadaan vielä ulos työryhmältä ja käy läpi lausuntokierroksen ja rustataan hyväksyttävään muotoon.
      Nykyisen aselain kanssa pystytään elämään, nykyisessä yhteiskunnassa on oltava kontrolia asiaan, ei siitä mihinkään pääse.
      Turhaa se on katkeruutta ruokkia, ei se asiaa miksikään muuta, niinkuin joku sanoi, tällä mennään ja sillä hyvä. Olisi aika sopeutua siihen.

      • Amerikan malliin

        "tällä mennään" Hehheh sallikaa mun nauraa:)) Tiedätte varmasti yhtä hyvin kun kaikki muutkin että seuraava suomea järkyttävä teko unohduttaa nämä teidän "tällä lailla mennään" puheet! Katkeruutta nämä puheet eivät ole keneltäkään vaan lähinnä näiden tyerien poliitikkojen hysterialla hyssyttely touhujen ihmettelyä. Jos joka ikisestä auto onnettomuudestakin nousisi samanlainen kohu niin tässä maassa ei olisi varmaan jälkeen -60 luvun ollut enään ainoatakaan autoa!
        Yhdysvalloissa lähes jokaisella on ase ja on tällaisia suomen kokoisia osavaltioita joissa silti eletään rauhallisesti vaikka lähes joka ainoalla onkin ase. Toisaalta samanlainen oikeuden käytäntö kuin yhdysvalloissa rantautuessaan suomeen lopettaisi henkirikokset täältä käytännössä kokonaan. Teloitustuomio tai 500 vuodeks vankilaan ilman lomia tai armahdusta pistää kummasti miettimään tekiskö pahaa vai ei!


    • pikkasen mallia

      Niin juuri oli uutisissa, kuinka siellä Yhdysvalloissakin aletaan aselakeja kiristää, New Yorkin osavaltiossa. Lääkärit sielläkin pantu ilmoitusvelvollisiksi, niinkuin meilläkin.
      Nuo sinun "eletään rauhallisesti" jutut, kyllä naurattaisivat, jos ei olisi täysin hatusta tempaistu typeryyden huippu. Kouluampumisia siellä on vähän väliä ja ampumalla tapetaan ihmisä, enenmmän kuin missään ei sotivassa maassa.

      • Amerikan malliin

        New York=Yhdysvallatko? Osavaltioita on viitisenkymmentä ja sie otat yhden esimerkin. Jos em osavaltiossa harkitaan rynnäkkökiväärien hallussapitoa ja vaaditaan tällaiselta henkilöltä näyttöä jää silti kaikki muut aseet vielä jäljelle. Tottakai tuo halutaan uutisoida suomeen niin että kansa luulee oikeasti siellä jotain kieltoja tulevan mutta miksi faktaa ei tuoda mustana valkoisella uutisissa suomalaisille? No siksi jos tämä huonon itsetunnon omaava maa saisi kansaan vaikutteita isoveli yhdysvaltojen yhden osavaltion väärin otsikoiduilla uutisilla.
        Kun kerran uutisoidaan niin puhuttaisiin sitten samalla Texasin ja Alaskan osavaltioiden aseasiat niin että ne faktana kerrotaan suomalaisille.
        Kun vouhkaat niin suhteuta yhden osavaltion väkimäärä suomen väkilukuun ja tilastoi niin ampuma tapaukset julki. Saattaa hieman yllättää.


      • On se kamala

        kiristys, kun konetuliaseita ei saa ostaa vapaasti, vaan myyjän on todettava ostajan henkilöllisyys, ja mielenvikaisille ei myydä.

        Oikein puistattaa, kun ajattelee miten ne lait tiukentuvat.


    • helppo yhtälö

      Kiristyy ne lait sielläkin, vaikka vertailu on aika turhaa. Sen verran on erilaiset yhteiskuntarakenteet ja ennenkaikkea tuo suhtautuminen aseisiin.
      Siellä kuitenkin tapetaan ihmisiä aseilla ennemmän kuin missään muualla, eikä tilastot siitä parane, vaikka otetaan osavaltiot erikseen tarkasteluun.
      No niissä missä on vähemmän aseita suhteessa väestöön, niissä kuolee vähemmän ihmisiä ampumisiin.
      Kyllä sen nyt luulisi tyhmemmänkin tajuavan.

      • helpompi yhtälö

        Et sinä asevastaisena fanaatikkona sitä vaan tunnu/halua tajuta vaan vouhkaat asekielloista suu vaahdossa. Sun ase tietämys jenkeistä tulee pelkän uutisoinnin mukaan eikä faktana. No mitäs herra kaikki tietävä sitten tietää Sveitsin aselaista saati niillä tehdyistä murhista?


      • Äkämys
        helpompi yhtälö kirjoitti:

        Et sinä asevastaisena fanaatikkona sitä vaan tunnu/halua tajuta vaan vouhkaat asekielloista suu vaahdossa. Sun ase tietämys jenkeistä tulee pelkän uutisoinnin mukaan eikä faktana. No mitäs herra kaikki tietävä sitten tietää Sveitsin aselaista saati niillä tehdyistä murhista?

        Etpä jenkeissäkään kerää pois semmoisia aseita jotka ei oo kirjoissa, kansissa. Sama mitä lakeja säätää, jos ne ei vaikuta.

        Suomessa aselain tiukennus vie ameriikan malliin, jossa aseita paljon tietymättömillä. Ja niillä sitten riehutaan.

        Eli ratkaisu Suomessa olisi aselaki, joka on tiiukka, mutta järkevästi salliva. Ennen kouluampumisia vallinnut laki ei olisi kaivannut muuta tiukennusta kuin rankan tiukennuksen ensiaseen ostamiseen. Nyt on pilattu paljon.


      • Faktaa!!!

        Arvioitaessa yhteiskunnan väkivaltaongelmaisuutta "Yhdysvallat" ei ole relevantti tarkastelukohde, koska keskiarvo kuvastaa vain hyvin pientä osaa Yhdysvalloista. Maan eteläosa on selvästi väkivaltaisempi kuin Länsi-Eurooppa, mutta suuri osa pohjois- ja länsiosista ei ole. Yhtä epäinformatiivista olisi tuijottaa Afrikan henkirikosindeksiä (17,0), koska tämä keskiarvo sisältää Pohjois-Afrikan arabivaltiot, joiden lukema on alle 2 (siis pienempi kuin Suomen tai Belgian), ja toisaalta esimerkiksi Etelä-Afrikan (31,8), Lesothon (35,2) ja Norsunluurannikon (56,9).


    • näillä mennään

      Aselaki on yksi asia. Laittomat aseet taas aivan toinen, jos väitetään aselain lisäävän laittomia aseita, niin voisi kysyä. Miten se on selitettävissä?
      Ei metsästyksen tai ampumaurheilun harrastaja tee mitään laittomalla aseella.
      Joten jos ei täytä lain asettamia kriteerejä, niin silloin kyse on siitä, että kyseinen henkilö katsotaan sopimattomaksi saamaan asetta. Jos sitten tällainen henkilö hommaa laittoman aseen, niin miten se riski aseen väärinkäyttöön siitä lisääntyisi?
      Sehän on ollut jo olemassa ja perusteena kieltävälle päätökselle.
      Näin ollen, mikäli kyseinen henkilö käyttää laitonta asetta ja jää siitä kiinni, häntä pystytään rankaisemaan siitä.
      Nyt mennään nykyisellä aselailla ja siihen ei mätinät vaikuta.

      • Mihin mennään?

        Se kun on niin, että idioottia eivät mitkään rangaistusseuraamukset pelota. Ja ongelma on juuri siinä, että nykytilanteessa on laittomille aseille aiempaa suuremmat markkinat ja tarjonta tulee perässä. Kun lähiökapakassa tai raveissa tarjotaan laiton pistooli "heti viiteensataan" ja uhoa on jo nostettu hörpöttelemällä, niin kauppahan siitä syntyy. Ja loppuillasta pitää pyssyä näyttää ja käyttää, kun on hörpötelty vielä lisää. Ja vähän suututtukin. Näitä tapauksiahan on jo nyt aivan liikaa.

        Tarjonta on aktiivista. Kun on kysyntää järeämmistä aseista, niin myydään niitäkin. Jatkossa lähiöiden monitoimiviikonloppuihin tulee kuulumaan myös reipas sarjatuliammunta.

        Miten aselupakäytäntö tähän johtaa. Sitähän voi kysyä, että kun aseiden myynti luville on pudonnut radikaalisti, niin eikö muka osakaan kysynnästä siirry mihinkään. Siirtyy. Pöhköin osa ostajista ja se osa, joka ei lupaa olisi missään tapauksessa saanut, kääntyy nyt laittomille markkinoille, ainakin osittain. Kun aseharrastajien joukko on suuri, se pieni joukko, jota idiooteiksi voi kutsua, on määrällisesti suuri. Se määrä voi pöllyttää tätä yhteiskuntaamme vielä oikein kunnolla.


      • Ja sitten kun
        Mihin mennään? kirjoitti:

        Se kun on niin, että idioottia eivät mitkään rangaistusseuraamukset pelota. Ja ongelma on juuri siinä, että nykytilanteessa on laittomille aseille aiempaa suuremmat markkinat ja tarjonta tulee perässä. Kun lähiökapakassa tai raveissa tarjotaan laiton pistooli "heti viiteensataan" ja uhoa on jo nostettu hörpöttelemällä, niin kauppahan siitä syntyy. Ja loppuillasta pitää pyssyä näyttää ja käyttää, kun on hörpötelty vielä lisää. Ja vähän suututtukin. Näitä tapauksiahan on jo nyt aivan liikaa.

        Tarjonta on aktiivista. Kun on kysyntää järeämmistä aseista, niin myydään niitäkin. Jatkossa lähiöiden monitoimiviikonloppuihin tulee kuulumaan myös reipas sarjatuliammunta.

        Miten aselupakäytäntö tähän johtaa. Sitähän voi kysyä, että kun aseiden myynti luville on pudonnut radikaalisti, niin eikö muka osakaan kysynnästä siirry mihinkään. Siirtyy. Pöhköin osa ostajista ja se osa, joka ei lupaa olisi missään tapauksessa saanut, kääntyy nyt laittomille markkinoille, ainakin osittain. Kun aseharrastajien joukko on suuri, se pieni joukko, jota idiooteiksi voi kutsua, on määrällisesti suuri. Se määrä voi pöllyttää tätä yhteiskuntaamme vielä oikein kunnolla.

        alunperin haettiin lupaa vaikkapa lippaalliselle kertatulelle, niin nyt Igor-marketista ostetaankin sarjatulimalli varmuuden vuoksi.


    • luodin kääntöpuoli

      1. Pitäisikö laittomille aseille säätää laki, esim laittomat aseet säilytettävä asekaapeissa tai että laittomiin aseisiin saisi hakea poliisiviranomaisilta patruunoiden ostoluvan.

      2. Miksi ei enää keskustella Suomen kouluampumisista. Odotetaan vaan uutta koulu-ampumistapausta ja siinä sivussa kirjoitellaan Amerikassa tapahtuvista ampumistapauksista.

      3. Miksi ei media reagoi yhtä näkyvästi kun lähi-idässä tapetaan ihmisiä joka päivä. Suurin piirtein hymy kasvoilla uutisten lukija kertoo uutisen jossa sanotaan 10 ihmisen kuolleen kapinallisten luoteihin.

      4. Olisiko uutiset yhtä mitättömiä jos Suomessa tapahtuisi jokainen päivä yksi tai useampi koulu-ampuminen, uutisten lukija lukisi uutisen ja sillä selvä, asia olisi jo huomenna unohtunut.

      Tuossa edellä viestissä kysyttiin.."niin miten se riski aseen väärinkäyttöön siitä lisääntyisi.."

      Mikä väärinkäyttö, sekö jos aseella ampuu toisen ihmisen, eihän siinä asetta ole väärin käytetty, aivan oikeinhan sitä on käytetty jos se on toiminut niin että joku on osumasta kuollut, se olisi väärin käyttöä jos esim patruunan survoisi väärinpäin lippaaseen tai ampuisi aseella niin että piippu osoittaisi itse ampujaa otsaan.

      Aseet on keksitty ihmisen tai eläimen tappamiseen, ei niitä aikoinaan keksitty siksi että joku halusi näyttää että kuinka sellaisella esineellä tai laitteella osuu pahviseen tauluun 100 metrin päästä..ei ei..kyllä siinä tämän laitteen takana oli suunnitelma kuinka tuhota vihollinen.

      Lisäksi tuosta että "ei metsästyksen tai ampumaurheilun harrastaja tee mitään laittomalla aseella"..

      Kyllä tietääkseni salametsätyksen harrastajat käyttävät myös laittomia aseita.

      Jos henkilö jää kiinni laittoman aseen hallussapidosta tai käytöstä (mihin käyttää) niin tottakai häntä siitä rangaistaan, annetaan muutama satanen sakkoa, näin siitä pystytään Suomessa rankaisemaan.

    • koska ei yksityinen

      Yksityistä vanhaa harrastajaa on niin kiva kyykyttää!

      Museon kanssa median "ruuti menee harakoille":)

    • pois turhat aseet

      Parasta kun kiellettäisiin aseet muilta, kuin metsästäjiltä. Turhaa touhua on radalla paukuttelu, sellainen harrastus voitaisiin hyvin kieltää. Metsästäjät tarvitsee aseita, että saa hengen pois elukoilta. Siinä on ero huviampujilla ja metsästäjillä.
      Kielletään huviammunta, niin ongelmat hoituvat ajan kanssa itsestään.

      • Vapausmaa

        Mielipiteen vapaus Suomessa: mielestäni sinä olet kokonaan turha!


      • Kielletään

        ralliautoilut ja golf ensin. Ne ovat minun, rata-ampujan ja metsästäjän, mielestä täysin turhia, eikä niitä tarvita mihinkään.


    • metsässä puita

      Vai että radalla paukuttelu turhaa!!

      Metsästäjätkin paukuttelee radalla ja ei nyt "aivan turhaan" sillä on hyvinkin suotavaa että ammuntataitoa pidetään yllä ja näin vältetään ehkä monta haavakkoa ja muutenkin aseen käsittely pysyy "hanskassa" ja vahinkoja ei pääse syntymään kun aseen käsittely ja hallinta on hallussa.

      Nyt on helppo sanoa että aseet pois ja ammunta radalla on turhaa.

      En ole sotahullu enkä ihannoi sotaa mutta sotaa käydään taukoamatta aina jossain päin maailmaa ja tuntuu että ollaan menossa siihen suuntaan että leimahtaa yhä herkemmin.

      Täällä idän karhun kainalossa olemme olleet jo monta vuosikymmentä ja suurin osa on tuudittautunut lintukoto-ajatukseen.

      Itänaapuri on suorastaan vaatinut nämä vuosikymmenet että Suomessa on oltava sellainen puolustusvalmius ja suuruus jotta Suomi ei ole läpimarssimaa.

      On hyvä että ampumataito siviileillä säilyy ja aseita, nämä seikat tukee maanpuolustusvalmiutta jo pelkästään niin että ampumataito on tallella ja sitä kehitetään tai ainakin pidetään yllä.

      Jos Suomi olisi täysin aseeton ja puolustusvoimia supistetaan niin aivan varmasti itänaapuri siihen jotenkin reagoi, ei ehkä näkyvästi mutta asiasta aivan varmasti käytäisiin poliittisia keskusteluja.

      Aseiden pois kerääminen tuntuu mitättömältä henkilöstä joka ei ajattele mitään muuta kuin sitä että "aseet pois". Mutta uskon että sillä on jotakin muuta, suurempaa merkitystä. Eihän siviilien aseilla maata puolusteta mutta se joka tämän asian ymmärtää niin ei kyseenalaista asiaa.

    • Tosi kuitenkin

      Tämä aihe on sen verran vakava, että se ei oikein kestä viherpipertäjien leikinlaskua ja valehtelua.

      Fakta: lupakäytännön muutoksen jälkeen aseita anastettu aiempaa enemmän.
      Fakta: lupakäytännön muutoksen jälkeen ilmennyt, että aseiden valmistukseen ja elvyttämiseen liittyvää "kotiteollisuutta" paljastunut lisääntyvästi.
      Fakta: lupakäytännön muutoksen jälkeen luvattomille aseille lisää kysyntää.
      Fakta: lupakäytännön muutoksen jälkeen lisääntyvästi luvattomien aseiden esiintymistä riehumistapauksissa.
      Fakta: lupakäytännön muutoksen jälkeen luvattomille aseille lisääntyvästi tarjontaa.

      Eli lupajärjestelmä pukkaa kyljestään ikävänlaista koiranputkea, osoittautuu lähemmässä tarkastelussa ukonputkeksi. Kohta ei kitkettävissä.

    • höpöä vaan faktat

      Faktoja tulee, mutta missä lähteet. Kaikkea mutua voi faktaksi sanoa, mutta sitä se ei siitä tee.

      • Hengästyttää

        Aika hyvin löytyi lähteitä jo siinä kun luki tämän ja tuon vieressä olevan lupakeskustelun viestit. Suoria lainauksia uutisista ja lähteistä. Eli tieto löytyy, ellei tahallaan heittäydy taitamattomaksi. Mutta ethän tahtonutkaan puhua tosiasioista?!!!


    • aku ankka

      Ai että jos lehdissä lukee, niin siitä tulee fakta. Vähän pitää olla vahvempi se lähdeaineisto, ennenkuin siitä faktaa saa.

      • Synkeätä yötä

        Niin että väkisin pitäisi sitten levittää hulluutta tähän maahan. Sittenkö vasta on ilo sinulla.


      • russian hunting
        Synkeätä yötä kirjoitti:

        Niin että väkisin pitäisi sitten levittää hulluutta tähän maahan. Sittenkö vasta on ilo sinulla.

        Mulla onkin luvaton ryssistä tuotu ak 47 mut sehän ei ketään kiinnosta:) Heh siinä tappelette lupien kanssa kun rajat on kokoajan auki!!!


      • Kello käy...
        Synkeätä yötä kirjoitti:

        Niin että väkisin pitäisi sitten levittää hulluutta tähän maahan. Sittenkö vasta on ilo sinulla.

        Laiton asekauppa organisoituu parhaillaan. Tähän asti luvattomien aseiden kauppa on ollut satunnaista. Nyt on syntynyt markkinatilanne, jossa laajemmallekin jakelulle on kysyntää. Parin vuoden päästä pääsemme niittämään seurauksia.

        Miten tällaisen kehityksen voisi vielä pysäyttää?


    • karsintaa

      Joo, eipä tuollainen ak47 sohlo kiinnosta, parempiakin aseita on olemassa.

      Mistäs tämä "kello käy..." tietää että laiton asekauppa organisoituu parhaillaan??

      Kovin vähän kuitenkin noilla laittomilla aseilla ammuskellaan, jos ammuskellaan niin rikolliset ammukselee toisiaan ja sehän on vain hyvä asia sillä näin vähenee rikolliset jos sattuu osuma kohdalle, joskus tosin viaton sivullinenkin jää tulituksen jalkoihin.

      Rikolliset voitaiskin vuosittain kerätä jollekin saarelle ja patruunoita paljon, jopa juomat ja purtavat valtio voisi tarjota, rikollisryhmittymät voisivat sitten pitää muutaman totisen pistoolihipan ja valtio myös järjestäisi vaatimattomat hautajaiset, sekin olisi halvempaa kuin rikollisten hyysääminen vankiloissa (lue: hotelleissa)

      • Karsastusta

        Taas lisää vastuutonta puhetta sinulta.

        Lisää kaipaamiasi lähteitä: Aamulehti tänään uutisoi melko laajasti valmistustoiminnan organisoitumisesta. Valmistetaan aseita, tilaillaan aseita ulkomailta (yksittäinen osa kerrallaan), puretaan deaktivointeja. Poliisin lausunnossa todettiin, että kysyntää on eniten rynnäkkökivääreillä ja konepistooleilla. Valmistus tietysti vastaa kysyntää. Iso valmistuskapasiteetti tietysti kohdistuu organisoituun myyntiin, palvelee sitä.

        Eli totuus taas ikävämpi kuin punavihersokeille menee perille.

        Ja todella murheellista tuo, että valvomattomassa asekaupassa tosiaan kursailematta liikkuu ykkösinä konepistoolit ja rynnäkkökiväärit.


      • Tulostimella
        Karsastusta kirjoitti:

        Taas lisää vastuutonta puhetta sinulta.

        Lisää kaipaamiasi lähteitä: Aamulehti tänään uutisoi melko laajasti valmistustoiminnan organisoitumisesta. Valmistetaan aseita, tilaillaan aseita ulkomailta (yksittäinen osa kerrallaan), puretaan deaktivointeja. Poliisin lausunnossa todettiin, että kysyntää on eniten rynnäkkökivääreillä ja konepistooleilla. Valmistus tietysti vastaa kysyntää. Iso valmistuskapasiteetti tietysti kohdistuu organisoituun myyntiin, palvelee sitä.

        Eli totuus taas ikävämpi kuin punavihersokeille menee perille.

        Ja todella murheellista tuo, että valvomattomassa asekaupassa tosiaan kursailematta liikkuu ykkösinä konepistoolit ja rynnäkkökiväärit.

        Saa jo kohta aivan kelvollisia tulivälineitä.
        Mitenkähän sitten suu pannaan?

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=803397


    • Rosvolle herkut

      Tuo Riihimäen tapaus on yksi monista varoitusmerkeistä. Kun luvattomille aseille on syntynyt markkinat, on tullut kannattavaksi hankkia luvattomia aseita määrissä. Ja luvattomien aseiden hankkiminen on tietysti aina tavalla tai toisella rikollisuutta.

      Jos on tietoa, että jossain on hiemankin isompi määrä aseita samassa paikassa, aseiden myyntiä harjoittavat rikollisorganisaatiot kiinnostuvat heti. Mikään etävalvonta ja aitaaminen ei silloin auta. Ovat uskaliasta sakkia ja tulevat voimalla läpi ja selviytyvät turvatekniikastakin, kuten Tamperelaisen asekaupan tapauksessa kävi ilmi.

      Sikäli onkin mielettömyyttä ylläpitää utopioita, että yksityisten aseita voisi koota jonnekin radoille tai varastoihin, määriin. Säilytyspaikkojen määrästä tulisi niin iso, että toki kustannuksetkin olisivat hurjat, mutta kustannuksista huolimatta osa säilytyspaikoista joutuisi väkisinkin ryöstön kohteeksi. Tilanteessa, jossa poliisinkin resursseja koko ajan pienennetään, on naurettava ajatus, että pitkin maata olevilla lukuisille aseiden säilytyspaikoille saataisiin pätevä suojaus.

      Mutta lupajärjestelmän sotkeminenhan onkin lähtenyt lyhytnäköisen politikoinnin perustalta, ohittaen kaikenlaisen laskennan ja järjenkäytön.

    • Miksi ja miksi?

      "Miksi media ym. on nyt aivan hissun kissun???????? "

      Siksi, että mediassa vaikuttavat punaviherpipertäjät ovat jo etukäteen päättäneet, että aseharrastajia pitää ahdistella. Vaikka osoitettaisiin, että nyt valittu politiikka on virheellistä, pipertäjäthän eivät tule sitä missään vaiheessa tunnustamaan.

      On jo jonkin aikaa ollut selvää, että aselakien tiukennukset ovat olleet vain halpahintaista politikointia ja ovat johtaneet juuri päinvastaiseen lopputulokseen kuin on väitetty tai tarkoitettu. Luvattomien aseiden määrä on rynnistänyt kasvuun ja luvattomien aseiden vaarallisuus (esim. kp:t, rynkyt...) on oleellisesti suurempi kuin niiden aseiden, joita lupajärjestelmän piirissä päätyisi harrastajille. Ja lisäksi nykytilanteessa on avautunut aseiden saanti juuri sellaisille henkilöille, joiden ei tulisi aseita milloinkaan saada ja jotka eivät lupajärjestelmän piirissä niitä saisi. Luvattomien aseiden tarjonnan lisäyksen kautta nämä nyt saavat...

      Olisi suoranainen ihme, jos mediassa tunnustettaisiin, että aiemmat aselait eivät oikeastaan olisi kaivanneet muuta korjausta kuin tiukemman seulan ensiaseen ostoon. Ja että nyt on tehty virhe, joka alkaa olla peruuttamaton.

    • ketä kiinnostaa

      Mikähän lehti uskaltautuisi eturiviin palauttamaan järjestystä aseasioihin.

      Aikamoista rohkeutta vaadittaisiin. Pitäisi esittää nykyisen aselain lieventämistä sellaiselle tasolle, että luotettavaksi katsottu kansalainen saisi ilman tahallisen nöyryyttävää ja vaivalloista lupamenettelyä luvan haluamalleen aseelle. Jolloin asekanta pysyisi mahdollisimman kattavasti lupajärjestelmän piirissä. Ja jolloin voitaisiin pitää kaikkien mahdottomimmat tyypit erossa aseista. Ainakin niin pitkälle kuin mahdollista.

      Pitäisi kirjoittaa siitä kehityksestä, joka on nyt menossa. Luvattomien aseiden markkinat ovat avautuneet ja tarjonta tulee kovaa vauhtia perässä. Jo viime vuoden uutisissa on runsaasti hälyttävää esimakua siitä, miksi tilanne on menossa. Pitäisi kirjoituksissa todeta, että luvattomien aseiden markkinoiden avautuminen on aiheutunut siitä, että lupajärjestelmä on menty pilaamaan poliittisen teatterin vuoksi.

      Eli tarvittaisiin sellaisia toimittajia ja julkaisijoita, joita kiinnostaa totuus.

    • RAPORT

      pASKAAHAN OSAAN MINÄKIN KIRJOITTAA, MUTTA JOS TEEN FAKTOIHIN PERUSTUVAA JUTTUA SE EI EHTISI HUOMISEKSI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe