katselin alkon sivuilta erilaisia juomia ja huomasin kategorian nimeltään katkerot. miltähän tällainen juoma maistuu?
Päivi
4
669
Vastaukset
- Vha pieru
Katkera ei kuitenkaan ole pahanmakuisen synonyymi.
Matkustin laivalla Saksaan kesällä 1969, juuri 18 vuotta täytettyäni. Pukeutumiseni siisteys varmaankin sai minut näyttämään vanhemmalta, koskapa minua palveltiin laivan baarissa sujuvasti ja papereita kyselemättä. Näin hyllyssä Campari-pullon ja päätin maistella moista (olin kuullut tuollaisesta juomasta puhuttavan). Ensimmäinen siemaus maistui järkyttävältä. Tuntui, kuin vatsahapot olisivat hyökänneet suuhuni! Seuraava siemaus tuntui jo mielenkiintoisemmalta ja mausta löytyi uusia ulottuvuuksia.
Saatuani lasin tyhjäksi tilasin toisen. Sen jälkeen huomasin olevani Camparin ystävä, ja sellaisena olen pysynyt kaikki 35 vuotta tuosta ensimaistelusta lukien.
Monet muutkin katkerot ovat tulleet sittemmin tutuiksi, eikä mikään ole tuntunut varsinaisesti vastenmieliseltä. Fernet Branca on suuri suosikkini.
'Grogikatkeroiksi' luetaan Campari, Champion ja Carillo. Loput Alkossa myytävät katkerot kuuluvat ryhmään 'Maha- ja maustekatkerot'. Niiden yrteillä sanotaan olevan ruuansulatusta edistäviä, vatsaa rauhoittavia tms. ominaisuuksia. Joidenkin mielestä mahakatkerot (esim. saksalainen Underberg) ovat oivallisia krapulalääkkeitä.
Campari muuten oli aikoinaan vahvempaa kuin nykyisin (muistaakseni noin 27 %). Jossakin välissä sitä miedonnettiin (ainakin Suomeen tuotavien ja täällä päin tax-free-myynnissä olevien erien osalta) 21 prosenttiin, jotta juoma saatiin mietojen alkoholijuomien luokkaan.- nainen
kiitos tiedosta vois joskus sitten kokeilla!
- she
Campari on petollista...
- joel
Ostin pullon Carilloo ja kaduin sitä katkerosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3406345Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483786- 81953
- 52870
- 56816
- 41810
Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v8793- 68790
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,134774Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue14691