On tullut 3-kuukauden aikana koeajettua noin 10 eri autoa ja tänään oli vuorossa uusi Leon.
Ulkoa auto ei näytä kovin isolta ja viralliset mitat vahvistavat tämän huomion. Sisältä Leon taas tuntuu jopa suuremmalta mitä ulkomitoista voisi päätellä. Etuistuimissa on voimakas sivuttaistuki joka tuntuu miellyttävältä ajossa. Reisitukea ei kuitenkaan voi säätää kuten BMW:n lisävarusteisissa urheilujakkaroissa tai Opelin AGR-penkeissä. Tavaratila on hieman kasvanut edellisestä mallista, mutta lastauskorkeus on melko suuri. Kojelaudan ja ovien pintamateriaali on kumimaista ja pehmeää. Kojelaudan keskiosa on reilusti käännetty kuljettajaan päin. Vanhaan Leoniin verrattuna laatutaso on parantunut pari pykälää ja vastaa aika lailla Golfia.
Liikkeelle lähdössä huomio kiinnittyy jäykkään kytkimeen ja tunnokkaaseen kaasupolkimeen. Pieni turboviive alussa mutta sitten mennään. Ihan käsittämättömästi voimaa jo kiihdytyksessä vaikkei oikea poljin ole edes pohjassa. Tarkistus isolta kosketusnäytöltä varmistaa, että sport moodi on päällä. Autossahan pystyy ajoprofiilin muuttamaan sport - comfort - eco.
Koeajoautossa oli 18" kitkat ja odotukset ei ollut tästä syystä kovin korkealla. Fr-mallissa on vakiona lisäksi hieman jäykempi alusta. Alusta toimii kuitenkin jopa tällä yhdistelmällä loistavasti. Ääni maailma on miellyttävän hiljainen. Muutenkin ohjaustuntuma on hyvä ja auto tosiaan menee suoraan, vaikka välillä irrotti kädet ohjauspyörästä. Ratti on tyylikäs ja voimakkaasti muotoiltu tässä FR-mallissa ja punaiset ompeleet viimeistelee tyylin. Kehä voisi olla kuitenkin hieman paksumpi.
Moottori edustaa ehkä parasta osaa uudessa Leonissa. Vaikka huipputehoja ei olekaan kovin ihmeellisesti, niin huippuvääntö ja laaja alue tuntuu kyllä ajossa.
Aivan käsittämätöntä että pienestä turbosta saadaan 250Nm vääntö 1500-3500 kierroksilla ja vielä tavallisessa perheautossa. Vitosellakin auto kiihtyy vielä satasen vauhdissa diisselin lailla. Kutonen on selvä ylivaihde ja kierrokset 100 km/h nopeudessa on n.2200 r/min. Kulutuslukemia seuratessa voi arvailla, että alle kuuden litran keskikulutuksen voi hyvinkin päästä. Virallinen CO2-päästölukema on 119 g/km
LED-valoista eisaanut oikein käsitystä päiväsaikaan. Samantapainen automaattisäätö kuin Xenoneissa ja lisänä vielä moottoritienopeuksilla automaattisesti hieman ylöspäin kääntyvä valokeila. Tyylikkään näköiset kuitenkin.
Iso kosketusnäyttö keskellä on hieno ja helppokäyttöinen. Harmi että oli niin vähän aikaa kokeilla, mutta tällainen pitäisi löytyä joka autosta. Oli ihan pakko pysähtyä selailemaan toimintoja ja olo oli kuin jouluaattona. Myös ajotietokoneen 3.5" värinäyttö nopeusmittarin keskellä oli erittäin selkeä ja informatiivinen.
Kaikkinensa jäi erittäin posittinen olo uudesta Leonista. Varsinkin moottori oli jättiläisharppaus edellisestä versiosta. Laatuvaikutelma on parantunut reippaasti ja voisi melkein ennustaa reipasta kasvua sekä myyntiin että brändiin.
Koeajo Leon 1.4 TSI FR 103kW
33
5324
Vastaukset
- Posittinen olo mulla
No oletko laittanut niistä yhdeksästä muusta koeajosta arvostelun tänne? Mistä niitä voi lukea?
- Leo S.
Lyhyemmät koeajo jutut löytyy seuraavista:
Opel Mokka 4x4 1.4T, Chevrolet Cruze 1.4 LTZ SW, Ford Focus 125HP 1.0 Titanium EcoBoost ja Ford Modeo 1.6 EcoBoost.
Lisäksi olen käynyt ajamassa BMW 116i Business automatic ja 116d Business automatic, Honda Civic 1.8 sport, Opel Astra 1.4T Enjoy Wagon ja Mercedes A 180 BE.- omalla autolla
Kiva harrastus on tuo koeajeleminen, mutta syntyykö ostopäätöstä ?
- Leo S.
omalla autolla kirjoitti:
Kiva harrastus on tuo koeajeleminen, mutta syntyykö ostopäätöstä ?
Hyvä kysymys - mutta harrastus tämä ei ole vaan on oikeastaan muuttunut jo rasitteeksi. Normaalisti olen koeajanut 1-2 autoa ja ospäätös on syntynyt nopeasti. Jotenkin vain olen tällä kertaa ajautunut tällaiseen ratkaisuun.
Mitä useampia automerkkejä koeajaa, niin sen epävarmemmaksi muuttuu ostopäätös. Jokaisella merkillä ja mallilla on omat vahvuutensa Voisi äkkiseltään luulla että Mersu ja Bemari on näistä ihan omaa luokkaansa, mutta kun ei vaan ole. Toivottavasti tässä saa pian itselle vakuutettua parhaan valinnan.
. - herää pahvi!
Leo S. kirjoitti:
Hyvä kysymys - mutta harrastus tämä ei ole vaan on oikeastaan muuttunut jo rasitteeksi. Normaalisti olen koeajanut 1-2 autoa ja ospäätös on syntynyt nopeasti. Jotenkin vain olen tällä kertaa ajautunut tällaiseen ratkaisuun.
Mitä useampia automerkkejä koeajaa, niin sen epävarmemmaksi muuttuu ostopäätös. Jokaisella merkillä ja mallilla on omat vahvuutensa Voisi äkkiseltään luulla että Mersu ja Bemari on näistä ihan omaa luokkaansa, mutta kun ei vaan ole. Toivottavasti tässä saa pian itselle vakuutettua parhaan valinnan.
.Nuyt on Leolta päässyt mopo keulimaan tosi pahasti.
Ostat auton 2-3 vuodeksi ja sen jälkeen vaihdat toiseen merkkiin tai malliin jos et ollut tyytyväinen, niin helppoa se on. Vaikka kuinka ajelet monia autoja, niin et pysty tekemään optimaalista päätöstö, sillä olosuhteet ja monet muuttujat vaikuttavat asiaan ja testien välillä on pitkiä aikoja.
- Leon 007
Kävin koeajamassa 1,4 90 kw. version Style varusteltuna.Todella onnistunut paketti kaikin puolin: moottorin luonne, tilat, ajoergonomia pidemmälle kuskille. Todellakin kierrosten ollessa 2000 kulki auto 100 kmh kuutosvaihteella.
Ainut mikä mietityttää on vw taustaisten autojen ns. pikkuturbojen kestävyys, kaikenlaista häikkäähän noissa tsi koneissa on ollut. - AjoKoeKoeAjo
Kävin myös tekemisen puutteen vuoksi koeajamassa eilen uuden Leonin ja se vaikutti kyllä mukavalta autolta ajaa. Se on paljon hiljaisempi, kuin edellinen malli ja maantieajossa vakaan tuntuista menoa. Kuoppaisella tiellä alusta ottaa hyvin töyssyt vastaan. Sisätilat ja penkit aika peruskamaa, ei mitään hurraamista, ei myöskään mitään moittimista.
Liikkeelle lähdettäessä huomasin sivupeilien olevan aika pienet, polkimet oli hiukan jäykät ja rattia piti pyörittää aika paljon, jotta auto kääntyy. Maantieajossa tämä on hyvä, mutta kaupunkiajossa ei niin näppärä. (Makuasioita ja niihin varmasti tottuu nopeasti.)
Vanhempi Leon mitä olen ajanut muutaman kerran on bensa FR malli DSG-laatikolla ja 200hv moottorilla. Tämä koeajoauto oli joku diesel ja manuaali-laatikolla. (En omista itse Leonia tai Volkswagen-ryhmän autoa...)
Hyvä auto kaikinpuolin :) - seatti1
Mitä mieltä seatin Cuprasta 1,4 Tdi,kaksoisturbo ahdetusta pikku-autosta?
Siinä golfin kone ja vääntöäkin löytyy,tekniikanmaailman testit 2010 oli aika hyvät.
mietityttä vaan koneen kestävyys ja vaihdelaatiko,kun auto on automaatti..- Autokuumeilua
Onhan nämä vw moottori taustaiset autot käyttöominaiksuuksiltaan hienoja, silloin kun ne toimivat. Mutta lukekaapa vaikka vagarena sivustolta miten paljon on ollut häikkää esin 1.4 tsi koneiden kanssa. Ketutus on armotonta jos tällainen tavis duunari laittaa autoon vaikka sen 24 000 e rahaa ja toteaa iskeneensä kätensä pa....n myöhemmin takuiden umpeuduttua ( vain 2 vuotta ). Tavallinen vapari ilman turboja on " huonompi " mutta toiminnaltaan pommin varma. Voihan tietysti olla tämän uuden hihnakoneen kohdalla että jotain parannusta on tapahtunut, itsekkin mietin uskaltaako tuon ottaa ( Leon 1.4 Style 90 kw )
- nainen ratintakana
Autokuumeilua kirjoitti:
Onhan nämä vw moottori taustaiset autot käyttöominaiksuuksiltaan hienoja, silloin kun ne toimivat. Mutta lukekaapa vaikka vagarena sivustolta miten paljon on ollut häikkää esin 1.4 tsi koneiden kanssa. Ketutus on armotonta jos tällainen tavis duunari laittaa autoon vaikka sen 24 000 e rahaa ja toteaa iskeneensä kätensä pa....n myöhemmin takuiden umpeuduttua ( vain 2 vuotta ). Tavallinen vapari ilman turboja on " huonompi " mutta toiminnaltaan pommin varma. Voihan tietysti olla tämän uuden hihnakoneen kohdalla että jotain parannusta on tapahtunut, itsekkin mietin uskaltaako tuon ottaa ( Leon 1.4 Style 90 kw )
Olen ajanut TSI 1,4 turboahdetuilla Golfeilla ja mitään ongelmaa ei ole ollut,
nyt jo kolmas auto. Työkaverin Skodasta moottori petti takuu autosta oli
jo mennyt kilometrejä noin 60000. Kaikki korjattiin takuuseen.
Uusien 1.4 moottorien viat korjattu (?).
- gs birotor
Kannattaa muistaa, että nuo kaikki moottorit ovat uusia joten kokemusta ei oikein kenelläkään ole.
- leon_13
Koeajettu 1.4 122 hevosen koneella. Tosi mahtava peli, mietin vain että pitäisikö ottaa 140 heppanen kun siinä on 50nm enemmän vääntöä. Toisaalta netissä suositellaan jopa 1.2 konetta. Mutta ehkäpä tuo välimalli on sopiva. Kone on täysin uusi esim kansi eri päin, joten toivottavasti samalla lämmitys on parantunut entiseen verrattuna. Nythän ei tule 1.2 koneeseenkaan sitä lisä lämmitintä joten uskoisin että lämmitykselle on tehty jotain. Kattoluukku, ledit ja sound system varusteet ajattelin ottaa sekä 5.8 tuumaisen näytön. Itsekin olen ajanut kymmeniä autoja, ohjaus tuntumalta tämä ollut paras, sitten tulee Mersu B, Astra ja peugeot 508, Qaskai.
- Leon 103kW
Kannattaako sitä koneessa säästää sillä n. 700 euron lisäinvestoinnilla saat pykälää tiukemman koneen. Vääntö on sama (lähes samalla kierrosalueellakin) kuin 1.8 TSI koneessa ja hevosiakin tulee lähes parikymmentä lisää.
Audi A3:ssa vastaava muutos maksaa n. 2400 euroa (joskin siinä on sylintereiden lepuutustoiminto lisänä)
Lisävaruste valintasi on ihan OK. Itse valitsen kuitenkin "Pysäköintitutka edessä ja takana optinen pysäköintiavustin" tuon kattoluukun tilalle. - teon_13
Leon 103kW kirjoitti:
Kannattaako sitä koneessa säästää sillä n. 700 euron lisäinvestoinnilla saat pykälää tiukemman koneen. Vääntö on sama (lähes samalla kierrosalueellakin) kuin 1.8 TSI koneessa ja hevosiakin tulee lähes parikymmentä lisää.
Audi A3:ssa vastaava muutos maksaa n. 2400 euroa (joskin siinä on sylintereiden lepuutustoiminto lisänä)
Lisävaruste valintasi on ihan OK. Itse valitsen kuitenkin "Pysäköintitutka edessä ja takana optinen pysäköintiavustin" tuon kattoluukun tilalle.Verojen kanssa tulee noin 950e kalliimmaksi tuo tehokkaampi. Aijon ottaa myös style launch päkin, johon kuuluu nuo tutkat automaatti ilmastointi. Kattoluukusta ei voi luopua, kun on tottunut että valoa tulee sisälle, vaikka kallishan se on. Olen myös miettinyt, että jos ensin ottaa tuon laiskemman ja jos alkaa ahdistaa, niin senhän saa lastulla vastaamaan tuota tehokkaampaa ja ylikin.
- Rapid toledoLeonA3
Leon 103kW kirjoitti:
Kannattaako sitä koneessa säästää sillä n. 700 euron lisäinvestoinnilla saat pykälää tiukemman koneen. Vääntö on sama (lähes samalla kierrosalueellakin) kuin 1.8 TSI koneessa ja hevosiakin tulee lähes parikymmentä lisää.
Audi A3:ssa vastaava muutos maksaa n. 2400 euroa (joskin siinä on sylintereiden lepuutustoiminto lisänä)
Lisävaruste valintasi on ihan OK. Itse valitsen kuitenkin "Pysäköintitutka edessä ja takana optinen pysäköintiavustin" tuon kattoluukun tilalle."Audi A3:ssa vastaava muutos maksaa n. 2400 euroa (joskin siinä on sylintereiden lepuutustoiminto lisänä)" Lepuutus toiminto on Seatissakin, kun on kyseessä SAMA kone!
- Leo S.
Rapid toledoLeonA3 kirjoitti:
"Audi A3:ssa vastaava muutos maksaa n. 2400 euroa (joskin siinä on sylintereiden lepuutustoiminto lisänä)" Lepuutus toiminto on Seatissakin, kun on kyseessä SAMA kone!
Kuten kirjoitin aikaisemmin- Seatissa lepuutus toimintoa ei ole toistaiseksi saatavana. Muuten kone on sama.
- seatti1
Nyt ensikertalaisena 1.4. Tsi 180hv. Ja vääntöä löytyy turhankin hyvin.Lähtee kun tykin suusta.Itse en muuten arvosta kun se ettei jää ohittaessa jalkoihin.Kaliimpi verotus,ja rahoitus kuin esim,bmv 2006-2007.Joka oli yllättävää,Varsinkin päästöjen ja vakuutusmaksujen osalta.OLisin olettanut pieni ruokaisen olevan edukkaampi mut toisin kävi tai sitten pitäs ostaa 1.1.Fiesta,mutta olisiko sekän pääsytöiltään edullisempi.Itse en ole kyllä ihan täysin tyytyväinen nykyiseen autoon,kun tottunut ajamaan isommilla koreilla,on tottuminen 3-oviseen.
- herää unesta !
Näillä keleillä ei lähde "kuin tykin suusta" muuta kuin panssarivaunulla.
- insinöörikö??
ei voi auton hankkiminen olla noin vaikeaa.
ei se kuitenkaan ole elämäsi ainut autohankinta, eikä yksi koe ajo kaikkea kerro. - teon_13
Tilattu:
1.4 TSI 122hp
Kattoluukku
Launch pack
Ledit
Parempi mankka soundsystem
Grey sisusta punainen ulkoväri
Talvirenkaat vanteilla
Ilman vaihtoautoa - Alennus lähes 3 tonnia jos renkaille laskee tonnin.... Toimitus aika 10-12 viikkoa.- Jo mä olisin sä
Sinuna olisin kyllä ottanut tuon 140 hp koneella. Harvoin saa niin vähällä rahalla niin paljon lisää vääntöä. Samoin FR varustelutasolla olisit saanut kunnon penkit ja ratin, takalasien tummennukset, sporttalustan, korisarjan, SEAT Drive Profile ym.
Suuren osan lisäkustannuksista olisit saanut jättämällä pois diibadaaba kattoluukun ja sound systemin. - kyseleepi hän
Jo mä olisin sä kirjoitti:
Sinuna olisin kyllä ottanut tuon 140 hp koneella. Harvoin saa niin vähällä rahalla niin paljon lisää vääntöä. Samoin FR varustelutasolla olisit saanut kunnon penkit ja ratin, takalasien tummennukset, sporttalustan, korisarjan, SEAT Drive Profile ym.
Suuren osan lisäkustannuksista olisit saanut jättämällä pois diibadaaba kattoluukun ja sound systemin.Mites vakuutusmaksut isommalle mootorille, entä päästöverot?
- Leo vaari
ja paljonko loppuhinta tilatessa ?
- istuin
Nyt Leon on jopa hyvännäköinen, jos sitten 2 ovea riittää...
http://autohullut.fi/etusivu/seat-leon-sports-coupe-tulossa-geneven-autonayttelyyn/- ajatonmuotoilu myy
Kovasti Leonin ulkonäkö jakaa mielipiteet. Se on riski noissa kun yritetään jotain hienoa ja menevää näköä halvalla. Miksiköhän esim. Golf myy maailmalla niin pirun hyvin??
- hyvä kysymys
ajatonmuotoilu myy kirjoitti:
Kovasti Leonin ulkonäkö jakaa mielipiteet. Se on riski noissa kun yritetään jotain hienoa ja menevää näköä halvalla. Miksiköhän esim. Golf myy maailmalla niin pirun hyvin??
Totta on, että Leonia on muotoiltu jo ehkäpä liiankin lähelle sisarmalliaan AudiA3. Pikavilkaisullahan eroa ei edes huomaa.
Ehkä tällä pyritään saamaan ne ostajaehdokkaat kornsernin asiakkaiksi, jotka eivät halua/pysty maksamaan Audin hintaa. Autothan ovat samoja, mutta hinta ei.
- Miika I.
Oma kokemukseni 122 heppaisesta Leonista:
http://pikamulkaus.com/2013/02/seat-leon-2013/
Hieman lisätehoa kyllä kaipailee, joten se 140 hv versio ei varmaankaan olisi huono valinta.- leon_13
Riippuu siitä minkälaista matkaa ajelee, että kannattaako maksaa enemmän tehoista. Esim jos ajaa 10 kilometrin työmatkaa jossa max 80 kmh rajoitus sekä yleensä ruuhkaa niin tonni lisätehosta on melko paljon. Ennemmin sen tonnin pistää siihen mankkaan jotta musiikki kuulostaa paremmalta tuota työmatkaa ajellessa. Jos taas päivittäin ajelisi motaria ja jos vielä olisi useita aikuisia kyydissä, niin varmasti olisi järkevämpää ottaa se tehokkaampi sillä paremman mankan hinnalla, jota ei kuitenkaan voisi kuunnella.
- Seat Leon
leon_13 kirjoitti:
Riippuu siitä minkälaista matkaa ajelee, että kannattaako maksaa enemmän tehoista. Esim jos ajaa 10 kilometrin työmatkaa jossa max 80 kmh rajoitus sekä yleensä ruuhkaa niin tonni lisätehosta on melko paljon. Ennemmin sen tonnin pistää siihen mankkaan jotta musiikki kuulostaa paremmalta tuota työmatkaa ajellessa. Jos taas päivittäin ajelisi motaria ja jos vielä olisi useita aikuisia kyydissä, niin varmasti olisi järkevämpää ottaa se tehokkaampi sillä paremman mankan hinnalla, jota ei kuitenkaan voisi kuunnella.
on Skodan kaltainen halpismalli. Nuo sisätilan muoviosat ja ohjaamo todella Kiinan halvinta laatua..
- Seatti-penkki
Seat Leon kirjoitti:
on Skodan kaltainen halpismalli. Nuo sisätilan muoviosat ja ohjaamo todella Kiinan halvinta laatua..
Seat ja skoda ovat ihan normaalihintaisia autoja. Halpisautoja suomessa ei taida olla muut, kuin daciat. Auto-bildin laatututkimuksessa skoda oli ihan kärjen tuntumassa, ollen koko konsernin paras merkki! Seat taisi olla sijaluvulla 12.
- tarpeeseen tilataan
Seatti-penkki kirjoitti:
Seat ja skoda ovat ihan normaalihintaisia autoja. Halpisautoja suomessa ei taida olla muut, kuin daciat. Auto-bildin laatututkimuksessa skoda oli ihan kärjen tuntumassa, ollen koko konsernin paras merkki! Seat taisi olla sijaluvulla 12.
Kyllä Seat ja Skoda ovat konsernin kakkosmerkkejä. Käytännössä sillä ei ole autonomistajan kannalta juuri muuta merkitystä kuin ehkä statukseen liittyviä. Ja tietysti hintaankin. Toki sisustuksessa käytetty halvempaa muovia ja kangaslaatujakin, ja erityisesti jos 'karvalakkiversioita' verrataan ykkösmerkkien normiversioihin.
Totta on, että Skoda oli nyt ensimmäisen kerran v 2000 jälkeen Autobildin laatututkimuksessa Seatin edellä (Seat muistaakseni 10. ja Skoda 5.) Järjestys konsernin sisällä Skoda-Audi-Seat-Volkkari viimeksi. Tavallisin 2000-luvun järjestys on ollut Audi-Seat-Skoda-VW ja ainakin kerran aikaisemmin Seat-Audi-Skoda-Volkkari. Silmiinpistävää on, että joka kerta Volkkari on ollut heikoin. Eroa muutamia prosentin kymmenyksiä. Kyse tuossa tutkimuksessa on melkoisesti autonomistajien omista mielipiteistä. Mm omistajien mielipide ko merkin maahantuojan toiminnasta ja huollon sujuvuudesta.
Kaikkiaan kolme seitsemästä kriteeristä oli puhtaasti mielipideasioita, joten kovin suurta painoa ei tuollaisille laatututkimuksille kannata pistää. Ja nämäkin kaikki vain saksalaisten autonomistajien ja Saksan tilanteesta.
Sen sijaan katsastuksen vikatilastoissa, sekä Suomessa että Saksassa ei Skoda ole kovin hyvin pärjännyt. Useimmissa niissä Skoda Seattien alapuolella.. Joskin erot näissäkin on kuluttajan kannalta merkisettömiä yleensä. - gs birotor
tarpeeseen tilataan kirjoitti:
Kyllä Seat ja Skoda ovat konsernin kakkosmerkkejä. Käytännössä sillä ei ole autonomistajan kannalta juuri muuta merkitystä kuin ehkä statukseen liittyviä. Ja tietysti hintaankin. Toki sisustuksessa käytetty halvempaa muovia ja kangaslaatujakin, ja erityisesti jos 'karvalakkiversioita' verrataan ykkösmerkkien normiversioihin.
Totta on, että Skoda oli nyt ensimmäisen kerran v 2000 jälkeen Autobildin laatututkimuksessa Seatin edellä (Seat muistaakseni 10. ja Skoda 5.) Järjestys konsernin sisällä Skoda-Audi-Seat-Volkkari viimeksi. Tavallisin 2000-luvun järjestys on ollut Audi-Seat-Skoda-VW ja ainakin kerran aikaisemmin Seat-Audi-Skoda-Volkkari. Silmiinpistävää on, että joka kerta Volkkari on ollut heikoin. Eroa muutamia prosentin kymmenyksiä. Kyse tuossa tutkimuksessa on melkoisesti autonomistajien omista mielipiteistä. Mm omistajien mielipide ko merkin maahantuojan toiminnasta ja huollon sujuvuudesta.
Kaikkiaan kolme seitsemästä kriteeristä oli puhtaasti mielipideasioita, joten kovin suurta painoa ei tuollaisille laatututkimuksille kannata pistää. Ja nämäkin kaikki vain saksalaisten autonomistajien ja Saksan tilanteesta.
Sen sijaan katsastuksen vikatilastoissa, sekä Suomessa että Saksassa ei Skoda ole kovin hyvin pärjännyt. Useimmissa niissä Skoda Seattien alapuolella.. Joskin erot näissäkin on kuluttajan kannalta merkisettömiä yleensä.Kannattaa muistaa, että ne ovat kuitenkin eri tavoin sijoitettu konsernin sisällä eli kun skoda on volkkarin alainen, niin seat on audin alainen.
Saas nmähdä miten kauppa rupeaa käymään syksyllä, kun ensimmäinen leon farmari esitellään? - 11+19
gs birotor kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että ne ovat kuitenkin eri tavoin sijoitettu konsernin sisällä eli kun skoda on volkkarin alainen, niin seat on audin alainen.
Saas nmähdä miten kauppa rupeaa käymään syksyllä, kun ensimmäinen leon farmari esitellään?On mielenkiintoista. Todennäköisesti Skodan ylivaltaa Suomessa ei hevin murreta. Niin suurta ja massiivista markkinointikampanjaa, jota Skoda on vuosikausia Suomessa tehnyt, ei Seatin suhteen varmaankaan tule.
Tuskin konsernin tavoitekaan on muuttaa Skodan ja Seatin suhdetta Suomessa. Miksi olisikaan? Seat on varmaankin tarkoitettu ensisijaisesti eteläisen Euroopan markkinoille ja Skoda itäisen Euroopan markkinoile, johon Suomikin kuuluu.
Toisaalta Seathan on kasvattanut osuuttaa pienissä kokoluokissa, esim Ibitza on ohittanut Fabian Suomessakin, mutta tuskinpa isommin tavoitellaan Skodan päänahkaa... Leonille ei Skodalta enää löydy vastinetta, nyt kun Octaviastakin yritetään tehdä isomman kokoluokan autoa. Leoniakin kilpailee selvästi Audin A3:n kanssa, ulkonäkökin on lähes identtinen. Tila-autojen Altean ja Alhambran vastinetta ei Skodalta myöskään löydy, volkkarilta kyllä.
Eli nk konsernin 'kakkosmerkkien' välistä kisaa ei taida Suomessa päästetä syntymään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865