Eli siis oon tässä vasta saanut propralia avuksi esiintymisjännistykseen. Mulle on määrätty 10mg, ja mun pitää ottaa yks ja puoli semmosta että selviän edes tunnilla viittaamisesta. Ongelmana tässä vain on,että voiko sitä propralia napsia joka päivä? Koska mulle just sanottiin, että vain ennen esiintymistilannetta, ei joka päivä....... En oikeasti tiedä mitä tehdä koska tuntuu että tämä pelko sosiaalisista tilanteista ja kaikesta mihin liittyy puhuminen luokassa, kauhistuttaa. Joka päivä ennen huomista päivää täytyy miettiä, että pitääköhän siellä tunnilla huomenna jtn puhua, että pitääköhän ottaa propral.. Minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta???
miten käyttää propralia???
28
5177
Vastaukset
- mutku..
Kyllä propralia jotkut ottavat säännöllisesti joka aamu ennen kouluun menoa.töihin menoa jne..mutta asiaa kannattaa kysyä lääkäriltä koska sulle voisi olla jostakin ns paniikkihäiriölääkkekestä parempi apu.
- Opetuksen saanut
Jos paniikihäiriöön tarjotaan esim. alprazolamia (?) tai jotakin muuta bentso-
diatsepiiniä, niin varo! Olen vuosia käyttänyt bentsoja ja annosen lisääntyessä,
kuten hyvin usein käy, jää helposti koukkuun, josta irtautuminen ei ainakaan omin
voimin helposti onnistu. Kysy lääkäriltä, aiheuttaako lääkkeesi riippuvuutta.
Ehkä löytyy sopiva lääke, joka vähentää jännitystä, mutta tehokkaimmat ovat
melkein poikkeuksetta bentsoja, joita ei kannata alkaa käyttämään.
Moni jännitysoireista kärsivä valitettavasti jännittää myös (ilman hyvää terapiaa)
myös vuosien kuluttua. Millä jännityksen saa pois, kun lääkkeet(bentsot) eivät
enää auta? Minä olen nyt siinä tilanteessa monien vuosien jälkeen. En tiedä.
Kannattaa jättää tuollaiset lääkkeet pois niistä kun loppujen lopuksi ei ole kuin harmia. Kyllä se yleisö ymmärtää jos esiintyjän naama vähän punottaa ja ääni vapisee koska kaikilla meillä on jonkin asteinen esiintymispelko.
- Tosi kysymyksessä.
Noin sanoo sellainen, jolla itsellään ongelmaa ei ole. Todellinen jännittäjä miettii, että vetääkö itsensä hirteen vai ottaako lääkkeet...
- niinpä, jos todella
Tosi kysymyksessä. kirjoitti:
Noin sanoo sellainen, jolla itsellään ongelmaa ei ole. Todellinen jännittäjä miettii, että vetääkö itsensä hirteen vai ottaako lääkkeet...
jännittää sairaalloisella tavalla (esim. sos. tilanteiden pelko) niin esitykset jäävät sitten pitämättä ja kouluun menemättä ahdistuksen vuoksi ilman lääkitystä.
- Arvaa, harmittaako
niinpä, jos todella kirjoitti:
jännittää sairaalloisella tavalla (esim. sos. tilanteiden pelko) niin esitykset jäävät sitten pitämättä ja kouluun menemättä ahdistuksen vuoksi ilman lääkitystä.
Minun oli pakko jättää lukio kesken jännittämisen vuoksi. Työelämässäkin
jännitin ja sain kauan sitten lääkäriltä rauhoittavia. Pari vuotta sain niistä apua,
mutta vuosien kuluessa lääkemäärät kasvoivat auttamatta kuitenkaan. Minusta
kehittyi pahemman luokan sekakäyttäjä, joka yrittää nyt vuosia eläkkeellä
oltuaan käydä läpi lääkärin avulla erittäin pitkän vieroitusjakson. Olen ankara
jännittäjä edelleen ja lähes kaikki sukujuhlat yms. olen toisten harmiksi
jättänyt väliin. Ehkä on uusia harmittomia lääkkeitä nykyisin saatavilla? - Arvaa, harmittaako
Arvaa, harmittaako kirjoitti:
Minun oli pakko jättää lukio kesken jännittämisen vuoksi. Työelämässäkin
jännitin ja sain kauan sitten lääkäriltä rauhoittavia. Pari vuotta sain niistä apua,
mutta vuosien kuluessa lääkemäärät kasvoivat auttamatta kuitenkaan. Minusta
kehittyi pahemman luokan sekakäyttäjä, joka yrittää nyt vuosia eläkkeellä
oltuaan käydä läpi lääkärin avulla erittäin pitkän vieroitusjakson. Olen ankara
jännittäjä edelleen ja lähes kaikki sukujuhlat yms. olen toisten harmiksi
jättänyt väliin. Ehkä on uusia harmittomia lääkkeitä nykyisin saatavilla?Lisäys edelliseen...Propralista on ollut minulle vain nimellinen apu. Hyvä, jos se
on kuitenkin muita auttanut.
- gdgggdg
Propralista on ollut itselle suuri apu. Kannattaa ottaa, olisinpa itse jo monta vuotta sitten tajunnut tämän.
- kerlon 4
Minä käytin aikoinaan propral 40mg 3 kertaa päivässä säännöllisesti useita vuosia, nyt on vaihdettu kerlon 20mg pitkävaikutteinen, eli aamulla vain yksi tapletti helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse ottaa kolmesti päivässä. Oikein käytettynä turvallinen lääke ja aina on uusittu kun on ollut tarvis.
- ihmettelijä___
Onko kenelläkään muulla samanlaista että alkaa huippaamaan propralin ottamisen jälkeen? Olen ottanut vain puolikkaan tabletin tarvittaessa. Kummallinen olo ainakin on tullut. Johtuukohan se siitä että fyysiset oireet katoaa mutta ahdistus ei katoa?
- sddsdsd
Otatkohan liian suuren annoksen propralia kerralla, verenpaine laskee liian alas? Itellä 40mg oli liikaa, 20mg sopiva. Mutta sitä ihmettelen, että jos aamulla propralin ottaa, niin iltapäivällä tulee ihan mieletön väsy.
- ihmettelijä___
Minulle annettiin 10 mg:n tabletit tarvittaessa otettavaksi ja sanottiin että kokonaisen voi ottaa. Ensin otinkin kokonaisen mutta siitä sitä vasta tulikin kauhea olo niin olen ottanut sen jälkeen vain puolikkaan. Mutta pelkkä puolikaskin aiheuttaa huimaamisen tunnetta. Normaali verenpaineeni kyllä on jotain 110/85 eli aikas matala ainakin tuo yläpaine niin että varmaan sitten vaikuttaa pienikin annos..Juu, ja minulla on myös tuota väsymystä tullut jonkin verran. Sanottiinkin että voi aiheuttaa joillekkin väsymistä.
- joo o
Kyllä voi ottaa joka päivä, ei ole mitään terveyshaittoja. Joillakin auttaa itsellä ei auta punastumiseen pelkästään tärinään. Jos tuntuu että ei auta niin kannattaa pyytää ja kokeilla jotain muuta (itse aijon). Mullakin oli koulu yhtä paskaa mutta kyllä siitä hengissä selvis, liiallisesta punastumisesta olen kärsinyt noin 15 vuotta.
- rauhallinen mieli
Saitteko reseptinne terveyskeskuslääkäriltä ja ensimmäiselläkö kerralla? Miten on jos menee yksityisen puolelle?
- On kokemusta asiasta
Mene yksityiselle,tervkeskukset ovat kanditaattien harjoittelupaikkoja!
Yksityiseltä puolelta voit valita kokeneen lääkärin!
Maksaa enemmän mutta kannattaa!
Tervkeskuksen nuorista harjoittelijoista hyvinkin huonoja kokemuksia!
- refdfdfdffd
Mä käytin propralia n. 3 vuotta ja otin sitä aina ennen kuin lähdin mihinkään. Oman kokemuksen mukaan voi syödä päivittäin. Propral on kuitenkin paljon parempi ja turvallisempi vaihtoehto kuin rauhoittavat, joten syö vaan jos saat siitä apua.
Mulle se oli vähän piinaava lääke koska verenpaineeni nousi aina kun jännitti mutta muuten oli ehkä hieman normaalia alhaisempi paine joten kun jännitys meni ohi rupesi hikoiluttamaan ja väsyttämään ihan hirveästi.
En enää tarvinnut propralia kun opettelin lihas rentoutus tekniikan ja pallea hengityksen. Luin sen "apua ahdistukseen" kirjasta ja kahdessa viikossa en enää tarvinnut propralia. Se toimii 24/7 kunhan sen tekee joka päivä vähintään kerran. Jännittävissä tilanteissa ei tarvitse kuin 4-10 kertaa vetää kunnolla henkeä ja se lievenee 50%.
Voin kertoa miten molemmat tehdään jos ketään kiinnostaa.- Ninnii2
Moi !
Kerro ihmeessä, olen todella kiinnostunut. Olen käyttäny/tarvinnut proplalia useamman vuoden ajan, mutta sen väsyttävän vaikutuksen vuoksi haluaisin eroon siitä. Olen nyt käynyt fysikaalisessa hoidossa jatkuvien hartijakipujen vuoksi ja se on hieman lievittänyt oloa, sekä parantanut "hengittämistä". - refdfdfdffd
Ninnii2 kirjoitti:
Moi !
Kerro ihmeessä, olen todella kiinnostunut. Olen käyttäny/tarvinnut proplalia useamman vuoden ajan, mutta sen väsyttävän vaikutuksen vuoksi haluaisin eroon siitä. Olen nyt käynyt fysikaalisessa hoidossa jatkuvien hartijakipujen vuoksi ja se on hieman lievittänyt oloa, sekä parantanut "hengittämistä".Pallea hengitys:
On itseasiassa OIKEA tapa hengittää. Yleensä kun ahdistaa tai jännittää niin ihminen hengittää rintakehän kohdalta ja tiheästi, Hengitys on niin automaattista ettei tota tapahtumaa edes huomaa. En osaa selittää että mitä varsinaisesti tapahtuu kun hengittää rintakehällä mutta kai se oli jotain sellaista että happea poistuu enemmän kuin menee sisään ja pallea hengityksellä käytetään koko kapasiteettia keuhkoista.
Kannattaa opetella hengitys tekniikkaa makuu asennossa, selällään. Tarkoitus on siis hengittää niin ettei rinta kehä nouse ollenkaan. Pallea taas sen sijaan nousee. Mulla vähän sattui aluksi se hengittäminen koska jännitin rintakehää.
Tuohon löytyy niin paljon tekniikoita ja apua googlen kautta että löydät varmasti hyvät ohjeet, siis paremmat kuin itse osaisin antaa.
Lihas rentoutus
Kaikessa yksinkertaisuudessaan jännität esim. hauista ja päästät sen nopeasti taas rennoksi. Kannattaa käydä kaikki lihas ryhmät läpi mitä osaat jännittää "manuaalisest" ja päästää ne rennoksi. Niskan saa jännitettyä painamalla päätä tyynyä vasten ja selän saa jännitettyä kun tekee kaaren makuu asennossa.
Syy miksi kannattaa ehdottomasti opetella pallea hengitys ensin ja tehdä sitä samalla kun rentouttaa lihaksia on siinä että keho oppii muistamaan että kun hengitetään syvään niin rauhoitutaan.
Löysin kirjan missä opetettiin nuo molemmat ja sain valtavasti apua paniikki kohtauksiin ja jännitykseen ihan parissa viikossa.
tärkeitä on se ettei ota rentoutusta suorituksena joka on pakko tehdä 100% virheettömästi vaan siis rentoutua. Itse katson telkkaria samalla kun teen sitä.
Kirjan nimi olikin "VAPAAKSI AHDISTUKSESTA". Se voisi löytyä kirjastoista mutta jos ei kannattaa ostaa se. Kaikki tehtävät, itsepsyykkaus lauseet etc. ei kannata välittää niistä. Sieltä löytyy myös infoa eri ruuista ja hyvät ohjeet miten pallea hengitys tehdään lihas rentoutus.
Se lihas rentoutus ja pallea hengitys on jopa selitetty tieteellisesti että se auttaa. Alkuperäinen metodi käsitteli varmaan 200 lihasta ja tehtiin jollain koneella mutta yksinkertaistettiin myöhemmin. - Ninnii2
refdfdfdffd kirjoitti:
Pallea hengitys:
On itseasiassa OIKEA tapa hengittää. Yleensä kun ahdistaa tai jännittää niin ihminen hengittää rintakehän kohdalta ja tiheästi, Hengitys on niin automaattista ettei tota tapahtumaa edes huomaa. En osaa selittää että mitä varsinaisesti tapahtuu kun hengittää rintakehällä mutta kai se oli jotain sellaista että happea poistuu enemmän kuin menee sisään ja pallea hengityksellä käytetään koko kapasiteettia keuhkoista.
Kannattaa opetella hengitys tekniikkaa makuu asennossa, selällään. Tarkoitus on siis hengittää niin ettei rinta kehä nouse ollenkaan. Pallea taas sen sijaan nousee. Mulla vähän sattui aluksi se hengittäminen koska jännitin rintakehää.
Tuohon löytyy niin paljon tekniikoita ja apua googlen kautta että löydät varmasti hyvät ohjeet, siis paremmat kuin itse osaisin antaa.
Lihas rentoutus
Kaikessa yksinkertaisuudessaan jännität esim. hauista ja päästät sen nopeasti taas rennoksi. Kannattaa käydä kaikki lihas ryhmät läpi mitä osaat jännittää "manuaalisest" ja päästää ne rennoksi. Niskan saa jännitettyä painamalla päätä tyynyä vasten ja selän saa jännitettyä kun tekee kaaren makuu asennossa.
Syy miksi kannattaa ehdottomasti opetella pallea hengitys ensin ja tehdä sitä samalla kun rentouttaa lihaksia on siinä että keho oppii muistamaan että kun hengitetään syvään niin rauhoitutaan.
Löysin kirjan missä opetettiin nuo molemmat ja sain valtavasti apua paniikki kohtauksiin ja jännitykseen ihan parissa viikossa.
tärkeitä on se ettei ota rentoutusta suorituksena joka on pakko tehdä 100% virheettömästi vaan siis rentoutua. Itse katson telkkaria samalla kun teen sitä.
Kirjan nimi olikin "VAPAAKSI AHDISTUKSESTA". Se voisi löytyä kirjastoista mutta jos ei kannattaa ostaa se. Kaikki tehtävät, itsepsyykkaus lauseet etc. ei kannata välittää niistä. Sieltä löytyy myös infoa eri ruuista ja hyvät ohjeet miten pallea hengitys tehdään lihas rentoutus.
Se lihas rentoutus ja pallea hengitys on jopa selitetty tieteellisesti että se auttaa. Alkuperäinen metodi käsitteli varmaan 200 lihasta ja tehtiin jollain koneella mutta yksinkertaistettiin myöhemmin.Kiitos paljon viestistäsi, mä lainaan kyl ton kirjan. Oon itsekkin sen kannalla et paljon jännittäminen ja ahdistus johtuu koko elimistön liiallisesta jännitystilasta. Mä olin IHAN jumissa/lihakset kireinä (lähes kivikovana) niska/hartija ja rintalastan kohdalta ja nyt 3 hieronnan ja yhden fysikaalisen jälkeen olo on parempi, lihakset rennommat sekä hengittäminen on helpompaa. Juuri hengittämiseen aion paneutua, koska tuntuu että se on aika iso osa lihaksiston rentona pysymiseen. Toinen pelastajani on ollut MANGESIUM. Uskomaton vitamiini, eka viikon hikoilin joka yö (niin kuin hierojani mukaan kuuluikin) Olin lihaksistostani niin jumissa ennenkuin mangesiumin tehot saivat nesteet ym. liikkeelle, Ja muutenkin ko. vitamiini on tuonut "rauhoittumista" elämääni. Ainoona lääkkeenä syö satunnaisesti proplaalia, se alkaa aika lailla väsyttämään, enkä muihin lääkkeisiin aio turvautua kuin viime kädessä, nyt kuin oon hoksannut kuitenkin mistä loppujen lopuksi jännittäminen/ahdistustilat johtuvat. Nyt pyrin kokonaisvaltaisesti opettelemaan rentouttamaan itseni (kirjan vinkit on siihen varmasti avuksi) ja lähes joka iltainen tunnin ripeä kävelylenkki ja sen päälle venyttelyt´, olo tuntuu taivaalliselta...!!!;) Rentoo ja aurinkoista syksyn jatkoa sinulle ja kiitti vielä kirjavinkistä !
- refdfdfdffd
Ninnii2 kirjoitti:
Kiitos paljon viestistäsi, mä lainaan kyl ton kirjan. Oon itsekkin sen kannalla et paljon jännittäminen ja ahdistus johtuu koko elimistön liiallisesta jännitystilasta. Mä olin IHAN jumissa/lihakset kireinä (lähes kivikovana) niska/hartija ja rintalastan kohdalta ja nyt 3 hieronnan ja yhden fysikaalisen jälkeen olo on parempi, lihakset rennommat sekä hengittäminen on helpompaa. Juuri hengittämiseen aion paneutua, koska tuntuu että se on aika iso osa lihaksiston rentona pysymiseen. Toinen pelastajani on ollut MANGESIUM. Uskomaton vitamiini, eka viikon hikoilin joka yö (niin kuin hierojani mukaan kuuluikin) Olin lihaksistostani niin jumissa ennenkuin mangesiumin tehot saivat nesteet ym. liikkeelle, Ja muutenkin ko. vitamiini on tuonut "rauhoittumista" elämääni. Ainoona lääkkeenä syö satunnaisesti proplaalia, se alkaa aika lailla väsyttämään, enkä muihin lääkkeisiin aio turvautua kuin viime kädessä, nyt kuin oon hoksannut kuitenkin mistä loppujen lopuksi jännittäminen/ahdistustilat johtuvat. Nyt pyrin kokonaisvaltaisesti opettelemaan rentouttamaan itseni (kirjan vinkit on siihen varmasti avuksi) ja lähes joka iltainen tunnin ripeä kävelylenkki ja sen päälle venyttelyt´, olo tuntuu taivaalliselta...!!!;) Rentoo ja aurinkoista syksyn jatkoa sinulle ja kiitti vielä kirjavinkistä !
Hyvä kuulla että mennään valoisampaan suuntaan. Pitää itsekin alkaa taas tekemään rentoutus harjoituksia ja hengittämistä. Kun sen opettelin niin en saanut paniikki kohtausta muutamaan vuoteen. Nyt viimeiset pari vuotta en ole tehnyt ja tuntuu että paineet ovat keräytyneet aika lailla ja paniikkia pukkaa.
Toi lihas rentoutus ja pallea hengitys pitäisi opettaa kaikille joilla on minkään sortin henkisiä ongelmia, koska se on mainio vasta reaktio stressin aiheuttamille fysiologisille ongelmille. Jos jaksaa tehdä sen joka päivä ja kiinnittää hengitykseen huomiota niin saa todella hyvät aseet paniikkia vastaan.
Myös EFT menetelmä toimii ainakin mulla akuutteihin tunne reaktiohin kun on jotain rasittavaa edessä.
- kielova
Pakko kertoa tänne omakohtainen kokemukseni :) Pyysin lääkäriltäni Propral 10 mg pääasiassa työhaastattelujännitykseen. Olen hyvin sosiaalinen ja puhelias ihminen ja ollut aina asiakaspalvelu työssä, mutta työhaastatteluissa sain aivan ylitsepääsemättömän paniikin. Sellaisen, että tuntuu että veri katoaa päästä ja pyörryn. Sanaakaan en saanut suustani, äkelsin vain naama sinisenpunaisena jatkuvasti, että "anteeksi, nyt katkesi taas ajatus" ja tiedätte varmaan miten haastatteluissa kävi. Pari päivää sitten oli edessäni ensimmäinen haastattelu, johon söin Propralia n. 3 tuntia ennen haastattelua 2 tbl (jokaiselle saattaa sopia eri määrä). Normaalisti haastattelupaikan lähestyessä olen jo aivan kauhusta jäykkänä. Mutten tällä kertaa, vaan menin reippaana sisälle. Itse haastattelutilanteessa normaalisti meinaan istua ohi tuolin ja pudotan kansiot kädestä ja muuta yhtä näyttävää, koska en pysty rauhoittamaan itseäni. Mutten tällä kertaa. Olin täysin rento ja olin oma huumorintajuinen itseni heti alusta saakka. Naurettiin haastattelun aikana useaan kertaan ja tuli niin rento olo, että puhuminen oli helpompaa kuin koskaan ennen. Haastattelu meni paremmin kuin olisin ikinä osannut toivoa. Tein siis parhaani ja nyt vain odottelen sitten vastausta, että tärppäsikö :) Vaikkei tärppäisikään, niin olen nyt paljon luottavaisemmin mielin, koska tiedän että on apu saatavilla uusia haastatteluja silmällä pitäen.
- huhhuijjaa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11629531
Tuolla keskustelua mm propralin käytöstä ja sen vaikutuksista.. - jännittäjä312213213
Mä söin päivittäin aamulla 60mg ja 4h päästä uudet 60mg ja tää lääkärin mukaan oli ihan ok.En mä tosta määrästä saanu muita sivuoireita ku hikoilua ja ehk vähä väsyneen olon.
Nää on tapauskohtasia ja itekki kärsin pitkään ku luulin että ei saa ottaa ku 8h välein kunnes lääkäri sano että ei tarvi pitää ku 4h väliä lääkkeen oton kanssa- refdfdfdffd
Sulla on muuten todella korkea verenpaine jos voit ottaa 60mg ilman oireita. Oletko mittauttanut sen? Jos et, niin suosittelen lämpimästi. Isälläni on verenpaine ongelma ja hän syö maksimissaan 40MG.
Itse jos otan edes 20mg niin tulee tukala olo. Vatsassa tuntuu epämukavalta ja hikoiluttaa niin saamaristi.
- Oon123456787654
Jännittäminen ja sosiaalisten tilanteiden pelko on todella lievää henkilöllä jolle apua tuo Propral tai hengitystekniikat. Jos kärsii todellisesta pelosta, niin järeämmistäkään tropeista ei ole apua. Ikävä kyllä näin.
- refdfdfdffd
Voin kertoa ettei ainakaan itselläni lievää ollut nähnytkään vaikka apua sainkin rentoutuksesta ja propralista. Pahimmillaan pelko oli niin voimakasta että harkitsin vakavasti itseni vahingoittamista että voisi välttää tietyt asiat. Ihmisillä varmasti on eri asteisia ongelmia pelkojen suhteen mutta en tykkää yhtään että omiani vähätellään.
- hikihana
Käytin Propralia vuosia n.40mg päivässä. Tärinään lääke auttoi, mutta aiheutti minulle järjetöntä hikoilua. Siitäpä tuli toinen ongelma, koska aloin jännittämään hikoilua. Useasti kerroin tästä lääkäreille, jotka vain ihmettelivät oiretta. Mentyäni psykiatrille, hän määräsi minulle Sotacoria, joka auttaa tärinään. Olo helpottui kun se ei aiheuttanut hikoilua.
- Apua saanut.
Olen käyttänyt beetasalpaajaa, Propanol 40 mg jo 39 vuotta.
Esiinnyn yleisön edessä ja jos on ollut vaikeuksia, ahdistusta saada unta, niin otan yhden lisää ja auttaa. Otan muuten 2 päivässä.
Menin läpi paljon silloin 40 v sitten, ja kiitän sydänspesialistiani, cardiologist, en asu Suomessa, että olen hyvässä kunnossa.
Nyt hän vaihtoi pillerit toiseen, 50 mg Mylan Metoprolol, type L,paine vasemmalla rinnan päällä on pois, nukun hyvin ja suosittelen lääkettä.
Painon nousu on sivuvaikutuksena, väsymys, on otettava nokoset iltapäivällä. Posetiivinen elämänkatsomus, surut pois,
ja elämä jatkuu.....Turvallinen lääke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti27835192Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s854634Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos294584Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2583902Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori1003190Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös192709Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta592526En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122034Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi471793Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.4121629