Alkon ostetuimmat

punkut

Katselin Alkon tilastoa ostetuimmista punkuista, ja hämmästyin kun melkein kaikki olivat uuden maailman viinejä. Tiesin kyllä ne helposti juotaviksi ja suosituiksi, mutta en nyt sentään arvannut eurooppalaisten pulloviinien viinien loistavan poissaolollaan tuolla listalla.

Kyllä minä ainakin mieluummin ostan eurooppalaisia viinejä, ja niistäkin haluaisin oppia välttämään monikansallisten suuryritysten tuotteita. Eikä millään pahalla uuden maailman viinejä kohtaan, hyviä nekin ovat.

9

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekä että

      Italiaa olen pitkään suosinut, mutta kyllä hyllystä löytyy viinejä ympäri maailmaa. Jenkkien tuotoksia en osta, koska en voi sietää kyseistä maata.

    • Se on tuolla Jenkkilässä tuo viinin tuotanton ,niin kun kaikki muukin vähän
      erillaista kuin täällä Euroopassa.
      Eurooppalainen pyrkii yleensä pitämään tuotteensa laadun sellaisena kuin
      se on aina ollut. Mottona on. Jos siitä pidät, niin hyvä. Mikäli et, niin et viinistä
      mitään ymmärrä.
      Jenkeissä on taasen lähdetty ihan päinvastaiselle kurssille. Tiedetään
      ns. viinikritikoiden maku ja laatu vaatimukset, siispä teemme viininmaun
      lähinnä suurta, ostavan yleisön makua vastaavaksi.
      Suuntaviivoina voisi sanoa, että jenkkiviinit ovat maultaan hieman pyöreitä
      ja siten sopivat useimpien ihmisten makuhermoille kuin eurooppalaiset,
      jotka usein ovat ehkä enemmän kantikaita.

      • Punkkusetä

        Yhdysvaltojen kieltolaki (1920–1933) vei maan viinintuotannon alas vuosikymmeniksi. Uusi nousu alkoi joskus 1960-luvulla. Tärkeimpänä pioneerina mainitaan Robert Mondavi, joka tilukset ja tuotantolaitokset ovat Kalifornian Napa Valleyssa. Minulla oli tilaisuus vierailla Mondavin viinitilalla parikymmentä vuotta sitten. Viinit vastasivat makumieltymyksiäni kovastikin, mutta ovat olleet laihan kukkaroni kannalta liiaksi hinnan kiroissa silloin kun niitä on satunnaisesti Alkon hyllyillä näkynyt. Muutama viikko sitten ostin muutaman Mondavi-pullon Viking XPRS:n myymälästä.

        Beringer on toinen Napa Valleyn alueen tuottaja, jonka viinit ovat olleet mieleeni.

        Gallon veljeksillä on Kalifornian Central Valleyssa jättimäiset viiniviljelmät, kuulunevat koko maailman suurimpiin. Gallon viinit kuuluvat selvästi halvempaan hintaluokkaan mutta eivät tarjoa rahalle kummoista vastinettakaan. Samaa voisin sanoa Paul Massonin viineistä.

        Mitä Alkon ostetuimpiin punaviineihin tulee, niin viime vuoden tilastokärki chileläinen Gato Negro C.S. ei ole kovinkaan yllättävä. Se on mutkaton ja helposti juotava. Kolmonen ja nelonen (Viña Maipo C. S. ja Espíritu de Chile Cabernet Carmenère) maistuvat minulle sitäkin paremmin. Kakkosena olevan J. P. Chenet'n ostajia en sen sijaan ymmärrä lainkaan – viini ei vastaa lainkaan suomalaista hintaluokkaansa.

        Valkoviinien tilastoykkönen vuodesta toiseen on unkarilainen Magyar Fehér Bor. Tämä kertoo meidän suomalaisten surkeasta viinimausta valkoviinien osalta.


    • Makuja kun on paljon ja erillaisia.
      Tuota J.P. Chenet:iä olen maistanut ja siihen se sitten jäi.
      Ei siitä ainakaan juotavaksi ollut.
      Tämän Magyar Feherborin tunnen jo paremmin.

      Onkohan se valmistettu ihan vain Suomeen markkinoitavaksi,
      kun sitä ei tuolla nimellä muuten tunneta,

      Rypäleinä näyttää olevan Welschriesling ja Müller Thurgau.
      Ihan juotava juoma,mutta hinta Alkossa on aivan törkeä.

      Samanlaista tavaraa myy Unkarin Liedel tuossa euron
      kahtapuolta. Itävallasakin hinta on alle kahden euron.

    • Viinikapteeni

      Itsekin ihmettelen tätä. Alkosta saa nimittäin sellaisia laatuviinejä kuten Doris ja Jorma jotka ovat 10 kertaa parempia kuin jekkivastaavat. Itse olen maailmaa nähnyt liikemies ja ruokailun ohessa tulee maisteltua lasi viiniä. Tällä kokemuksella voin ehdottomasti todeta Doriksen olevan erittäin hyvää viiniä kuten myös jorman. Itsehän olen monilla kesteillä kaadellutkin dorista viinipulloihin ja tarjonnut sitä eurooppalaisena viininä ja kukaan ei ole huomannut eroa! On jopa kehuttu maittavaksi viiniksi ja minua viinikapteeniksi asiantuntemukseni takia!

      • Viinit ja ”viinit”

        Et sinä onnistu saamaan tuosta sanomastasi uskottavaa, vaikka kirjoittaisit sen tänne kuinka monesti tahansa.


      • olet nolo

        Et taida olla kovin menestynyt maailmaa nähnyt liikemies, kun olet päätynyt kirjoittamaan pas*** suomi24ään....


      • aito viinikapteeni
        olet nolo kirjoitti:

        Et taida olla kovin menestynyt maailmaa nähnyt liikemies, kun olet päätynyt kirjoittamaan pas*** suomi24ään....

        Etpä taida itsekkään olla elämässäsi kovin menestynyt "viininmaistelija" kun pitää täällä avautua toisten viesteistä ja kirjoittaa hävyttömyyksiä toisten nimimerkkien takaa kuin sivistymätön apina.
        Onneksi me astetta paremmat ihmsiet pyrimme pitämään sentään jotain tasoa päällä, vaikka mielipiteitämme ei hyväksytä.
        Meininki on kuin Neuvostoliitossa.


      • vertaisryhmä
        aito viinikapteeni kirjoitti:

        Etpä taida itsekkään olla elämässäsi kovin menestynyt "viininmaistelija" kun pitää täällä avautua toisten viesteistä ja kirjoittaa hävyttömyyksiä toisten nimimerkkien takaa kuin sivistymätön apina.
        Onneksi me astetta paremmat ihmsiet pyrimme pitämään sentään jotain tasoa päällä, vaikka mielipiteitämme ei hyväksytä.
        Meininki on kuin Neuvostoliitossa.

        Ohessa sulle linkki keskusteluun, jossa sinunkin hienostunutta maailmanmiehen makua varmasti arvostetaan...
        http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?p=641393


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1663
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1160
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      937
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      65
      822
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      131
      793
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      758
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      751
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      699
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      674
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      629
    Aihe