Mikä eläin näistä sopisi parhaiten opiskelijalle?

KisuKoiraJyrsijä

Olen opiskelija ja asun 32 neliöisessä yksiössä luhtitalon alemmassa kerroksessa.

Tahtoisin ottaa jonkun lemmikin, mutta en tiedä mikä olisi elämäntyyliini sopivin. Ongelmaksi koituu se, että käyn suhteellisen usein kotonani, 180 kilometrin päässä opiskelupaikkakunnaltani. Olisin käymässä kotonani 1-2 krt kuukaudessa, jos eläin tulee taloon, nyt olen ilman lemmikkiä käynyt 3 kuussa kotona. Eläimen tulisi joko

a) selvitä mainiosti kotona yksin perjantai-illasta sunnuntai-päivään (hoitaja saattaisi toisinaan löytyä viikonlopuksi, mutta en voi luottaa siihen) tai

b) kulkea kätevästi mukanani paikasta toiseen (oma auto lähes aina käytettävissä, mutta ei lämmityspaikkaa, joten kovilla pakkasilla joudun linja-autoa käyttämään)

Mikä siis olisi helpoin elämäntyylini takia?

-Koira? Koiria minun kotonani on ollut aina. Ainut että kouluttaminen sisäsiisteyden opetus on kova homma yksin, varsinkin kun haaveissa on ollut labradorinnoutaja, tosin voisin hankkia pienemmänkin koiran.

-Kissa? Tuntuisi muuten kivalta vaihtoehdolta, mutta pelkään noita viikonloppujärjestelyjä, ettei kissa sopeudu, kusee nurkkiin kotonani...

-Jyrsijä? Häkki olisi helppo kuljettaa autossa. Tosin se matkustaminen voisi aiheuttaa stressiä. Plussaa olisi helpompi vuokra-asunnosta toiseen muuttaminen (kaikki eivät halua vuokrata asuntoaan kissan/koiran omistajalle)

Tässä nykyisessä asunnossa aion asua vähintään 2 vuotta, jonka jälkeen oli suunnitelmissa jopa oman kämpän osto, tai korkeintaan vielä yksi vuokralla asuminen välissä.

6

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Hmm no riippuu millaisen lemmikin noin niinkuin muuten haluat. Pikkujyrsijät kuten hamsteri, hiiret tai gerbiilit on helppo siirtää pienen häkin kanssa, tai ne pärjäävät ilman ihmisseuraakin, mutta niistä ei ole samalla tavalla seuraa kuin koirasta tai kissasta tietenkään. Isommat otukset esim. rotat, marsut tai kani taas kelpaa seuraksi (rotista on välillä liikaa seuraakin, jos niitä tunkee syliin neljä kerralla :D), mutta ne jyrsii paikkoja (täytyy pitää paljon vapaana), ja häkit on niin isoja, että kätevintä olisi olla häkki myös kotona. Mä olen jättänyt rottiani yhdeksi yöksi viikonloppuna aika usein keskenään, ja pidempinä lomina ottanut mukaan. Stressaavat kyllä, mutta sopeutuvat yllättävän hyvin uuteen paikkaan. Yksinjättämisessä ongelmana on että ne tosiaan kaipaa pirusti käsittelyä vaikka niillä onkin lauma ja niitä ärsyttää jos ne ei saa tarpeeksi syliä. Olen todennut ettei ne tuhoa paikkoja juurikaan joten ovat saaneet olla vapaan yhdessä huoneessa, kuten yleensäkin päivisin.

      Kissanhan voi opettaa toki myös kulkemaan mukana, mutta jos sen aikoo jättää asuntoon, ja muutenkin, sille on kivempi jos sillä on toinen kissa leikkiseurana niin ei tarvitse tuhota paikkoja.

      Varsinaisestihan eläinsuojelulaki käskee tarkastamaan lemmikin kunnon päivittäin. Kannattaa miettiä tarkemmin millainen eläin sinulle sopii muilla kriteereillä. Etenkin jyrsijöitä on tosi vaikea käsitellä yhtenä könttinä lajien erilaisuuden takia ;)

      • Aaksevengaa

        Sopisiko pienehkö terraario opiskelijalle? Riippuu toki eläimestä...
        Olen lähes samassa tilanteessa kuin keskustelun aloittelija, kotona tulee käytyä lauantaista sunnuntaihin lähes joka viikonloppu, ~3,5 vuotta jäljellä opintoja.


      • Aaksevengaa
        Aaksevengaa kirjoitti:

        Sopisiko pienehkö terraario opiskelijalle? Riippuu toki eläimestä...
        Olen lähes samassa tilanteessa kuin keskustelun aloittelija, kotona tulee käytyä lauantaista sunnuntaihin lähes joka viikonloppu, ~3,5 vuotta jäljellä opintoja.

        keskustelun aloittaja* :D


    • käppänähöppänä

      Kääpiöhamsterit helppohoitoisia, suht hajuttomia, edullisia, helppo ottaa mukaan pienemmässä kuljetusboxissa (pikku jyrsijöille tarkoitettu) tai pärjäävät muutaman päivän, jos on varmasti vettä, ruokaa ja puhdas häkki. Kokemusta on yli sadan käppänän verran! Persoonallisia, seurallisia, JOS pienestä pitäen pidetty käsissä ja tottuneet ihmisiin! Yksi ostohamsteri purrut, kotikasvatetuista ei yksikään!!! Siistejä ja suloisia pitää käsissä hellästi halattavana! Jos ottaa pariskunnan ja teettää poikasia, se onnistuu hyvin, ja jopa 2 eri ikäistä poikuetta voi olla samassa laatikossa, isommat paapovat pienempiä. Poikasia odottava pari on laitettava korkeaan muovilaatikkoon tms umpiseinäiseen, koska emo häiriintyy, kun se tajuaa, että pienet poikaset voi päästä häkin rakosista, mutta hän ei mahdu perästä!!! Hamsteri hyppää yllättävänkin korkealle, joten joku 20cm ei riitä pitämään niitä kopassaan! Poikaset menevät yleensä hyvin maailmalle. Aikuusten hamsterien häkki voi olla pienehkö, puruja kannattaa ostaa isompi paali, jos voi varastoida kuivassa paikassa. Ruoaksi käy moni sellainen, mitä itsekin syöt: tuoreet kasvikset, salaatit, hedelmät, marjat, pähkinät, ..., itse emme koskaan syöttäneet mitään lihaa ja terveitä ja hyvinvoivia olivat kaikki hamsterit. Siinä mielessä käppänät sopivat myös vegaaneille lemmikeiksi, kun ei tarvitse hankkia lihaa eikä syöttää lihaa! Käppänä elää jotain 1,5-2v, uusiutumista voi itse ylläpitää, mutta me emme raskineet erottaa vakioparia, joten poikasiakin tulee 4-6/kpl joitakin poikueita vuodessa. Meillä oli poikasten takia useampi muovinen säilytyslaatikko, jonka pohjalla purua ja silputtua vessapaperia, josta tekevät pesiä. Jos on vain 1-2 hamsteria (esim veljekset), voi ne ottaa mukaan, mutta pakkaselta kannattaa suojata. Ystävämme kuljetti yhtä käppänäänsä vanhassa hatarassa jalkapallossa, joka vuorattu vessapaperilla...

      • Ihmeissään oleva

        Ette erottaneet urosta ja naarasta? Eikös se ole aika rasittavaa emon pienelle keholle ? Ja kyllähän hamsterit pitää jossain vaiheessa erottaa, sillä ikääntyminen lisää synnytysongelmia.

        Kääpiöhamstereita on 3 lajia, venäjänkääpiöhamsteri talvikko, vk campbell ja vk robovski. Talvikot eivät aikuisena yleensä siedä kaveria, mutta kämpsyt ja robot kylläkin. Toki aina pitää varautua erottamiseen, koska hamstereilla on suhtellisen epävakaata lauman toimeentuleminen kun vertaa muihin laumajyrsijöihin.
        Venäjänkääpiöt eroavat ulkomuodoltaan ja luonteeltaan, siinä missä talvikot ovat suhteellisen tasaisia ja rauhallisia, robot ovat vilkkaampia ja käsittely on hankalaa.
        Kämpsyt taas muistuttavat talvikoita, mutta Suomen kannoissa esiintyy reviirinpuolustusta enemmän kuin talvikoissa. Kämpsyt ja talvikot voivat risteytyä, ja tämä voi pahimmillaan hävittää puhtaat kannat kokonaan. Ns. hybridiä ei erota puhtaasta joten taustaltaan tuntemattomien eläinten pennuttamista ei suositella.


    • Hyvä perehtyä

      Tuolla on aika kompaktisti tietoa lemmikeistä koirasta aina pikkuiseen mönkijään kannattaa lukaista ja pohtia mikä vaativuudeltaan vastaisi itseäänsä http://www.faunatar.fi/tietoa_elaimista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe