Saan opintotukea ja opintolainaa, voiko se vaikuttaa tukiin jos esim myyn huuto.netissä omia vanhoja tavaroitani vaikka 100 eurolla kuussa ja rahat tulee tietty tilille? Vähän jäi epäselväksi kun hölynpölypölppää on netti täynnä, ei yksinkertaista tietoa kaltaisilleni imbesilleille :)
Vaikuttaako tavaroiden myynti tukiin?
7
1881
Vastaukset
- 17+12
Voi.
- jeesusolipuuseppä
Jee, eli paljon pitää myydä että tuet otetaan pois? Ja onko se rajoitus kuukausitasolla vai vuositasolla paljon saa tienata tuloja? :)
- kissanmaa21
Moi, olen myynyt kuusi vuotta Huuto.netissä tavaraa. Takana 900 kauppaa ja olisin täysin kusessa ollut jo monta kertaa ilman Huuto.nettiä. Parhaimmillani olen tienannut 800 euroa kuukaudessa, eikä tuloista ole koskaan tullut huomautusta. Sinun pitää laskea paljonko tuloa tulee yhteensä per kuukausi, jos olet vielä töissäkin ja verrata sitä opiskelijan kuukausitulorajan/vuositulorajan kanssa. Asia riippuu myös siitä paljonko otat tukea per vuosi.
- öllöslööppööö
Edelleen epäselvää että onko noi kirpputorimyynnit "tuloja"? Eikö ne ainakin oo verovapaita, oman roinan myyminen ei ole verotettavaa vasta kun tuhansissa euroissa?
- Unto Vajaakunto
Tietääksen pienet ja epäsäännölliset tulot vaikuttavat vain toimeentulotukeen.
Epäilen kyllä suuresti, että kukaan voisi myydä "omia vanhoja tavaroitaan" sadoilla euroilla kuussa (siis toistuvasti). Jobbaus, koski se sitten uutta tai käytettyä tavaraa, on mielestäni liiketoiminta, josta pitäisi maksaa veroja ja tulot ottaa huomioon tukiasioissa. Vai olisiko paikalla asiantuntijoita, jotka voisivat valaista asiaa?- toinen kerta tod...
Lisäyksenä vielä, että kirppismyynti on verovapaata siksi, että tavarasta saadaan yleensä vähemmän kuin siitä on aikoinaan maksettu. En tiedä, onko tämä implisiittinen vai eksplisiittinen, eli kirjattu lakiin ehtona verovapaudelle, eli pitäisikö asia voida tarvittaessa osoittaa?
- kissanmaa21
Jos saa myös toimeentulotukea opintotuen ja -lainan rinnalla (mikä on mahdollista, tosin hyvin pienenä summana) niin kirpputorimyynti lasketaan ainakin sosiaalitoimistossa tuloksi. Vain kerran olen yltänyt 800e ja vain kerran 500e per kuussa ja normaalisti tuloni Huuto.netistä jäävät muutamaan kymppiin kuussa. Muuten, Huuto.netissäkin joutuu maksamaan myymisestä, jos on ns. tehomyyjä. Itse olen yrittänyt välttää sellaiseksi tulemista. (edellyttää 100 kauppaa 12kk sisällä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029