Oletteko muuten netti fennot...

.. tulleet ajatelleeksi sitä mikä parku siitä syntyisi jos pakkoruotsin rinnalle tulisi vaihtoehdoksi pakkovenäjä?

Minä nimittäin uskon vakaasti ettei mitään vapaata kielivalintaa voi koskaan tulla, syystä että niin suureen valinnaisuuteen ei tule koskaan löytymään rahaa eikä liioin opettajaresursseja.

Sen sijaan pakkovenäjä saattaa toki jossain muodossa tullakin ruotsin rinnalle, eikä minulla ainakaan henkilökohtaisesti ole mitään sitä vastaan.

Vapaaehtoisesti valitun kielen lukijoilta tullaankin sitten vaatimaan vähän enemmän kuin nykyään. Meille suruille tietysti pakkosuomen valitseminen on helppoa ja itsestään selvää mutta voimmehan mekin toki lukea myös venäjää. Se on meille jopa helpompi kieli oppia kuin teille.

38

148

Vastaukset 38

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kvååk
    • Patriootti 22

"Minä nimittäin uskon vakaasti ettei mitään vapaata kielivalintaa voi koskaan tulla, syystä että niin suureen valinnaisuuteen ei tule koskaan löytymään rahaa eikä liioin opettajaresursseja."

Niin, sinä, suomenruotsalainen, rkp:n jäsen uskot.

Äänin 12-2, 140-23 Eduskunta teki päätöksen poistaa pakkoruotsi ylioppilasikirjoituksista.

"Meille suruille tietysti pakkosuomen valitseminen on helppoa ja itsestään selvää mutta voimmehan mekin toki lukea myös venäjää. Se on meille jopa helpompi kieli oppia kuin teille. "

Varmaan PISA-tulokset osaltanne tukevat tätä, tuskin.
      No kun poistetaan teidän "etuoikeuskaistanne" koulutuksista, nähdään.

Ja tulihan taas kerran tuon hur-rien ylimielinen asenne esiin.
      Mene käymään Närpiössä, siellä näet miten hyvin Munsalan soutajien perilliset osaavat suomenkieltä..

• C/R

Kuka sitä ajaisi, RKP? Valinnaisuus on ainut järkevä ja rahaa saadaan muuttamalla uskonnonopetus uskontojen ja etiikan opetukseksi, eli tunnustuksellisuus pois. Opettajat uusiin kieliin löytyy helposti, sillä kielten opettajilla on vähintään kahden kielen pätevyys, mm. ruotsi-saksa, ruotsi-englanti ovat hyvin yleisiä. Kieliryhmän muodotamiseen tarvittava minimioppimäärä pitää antaa kunnan päätettäväksi, niin raha saadaan riittämään.

• portti auki

"Opettajat uusiin kieliin löytyy helposti,"

Muistakaamme, että ruotsin kieli on portti kaikkiin maailman kieliin, joten ruotsinopettajat oppivat helposti opettamaan jotain muutakin kieltä!

• C.E.
        portti auki kirjoitti:

"Opettajat uusiin kieliin löytyy helposti,"

Muistakaamme, että ruotsin kieli on portti kaikkiin maailman kieliin, joten ruotsinopettajat oppivat helposti opettamaan jotain muutakin kieltä!

"Muistakaamme, että ruotsin kieli on portti kaikkiin maailman kieliin, joten ruotsinopettajat oppivat helposti opettamaan jotain muutakin kieltä! "
        Heh! Juuri näin, ja jos nämä muut kielet ovat niin läheisiä ruotsin kanssa, niin luulisi että se portti aukeaa myös kahteen suuntaan, eli jos opettelee maailmankielen, niin myöhemmin ruotsi opiskelu on sitten helpompaa, mikäli sattuu ruotsia jossain tarvitsemaan.

• C.E.

" tulleet ajatelleeksi sitä mikä parku siitä syntyisi jos pakkoruotsin rinnalle tulisi vaihtoehdoksi pakkovenäjä? "
      Mikä ihmeen parkumisen aihe voi olla valinnaisuuden edes pieni lisääminen pakollisiin kielipopintoihin ja erityisesti avautuva mahdollisuus jättää pakkoruotsi pois?

"Minä nimittäin uskon vakaasti ettei mitään vapaata kielivalintaa voi koskaan tulla, syystä että niin suureen valinnaisuuteen ei tule koskaan löytymään rahaa eikä liioin opettajaresursseja. "
      Luultavasti koulut tulisivat erilaistumaan pitemmällä aikavälillä sekä vähän jopa kilpailemaan siitä, mitä kieliä niissä voi lukea, mutta jo nykyään kielten opettajien opetusarsenaaliin kuuluu valmius opettaa useita kieliä.

Eli mitä eroa siinä on jos ruotsinopettaja joka opettaa myös saksaa, alkaa opettamaan saksaa kakkoskielenä, jos vain ryhmä saadaan kokoon?

"Sen sijaan pakkovenäjä saattaa toki jossain muodossa tullakin ruotsin rinnalle, eikä minulla ainakaan henkilökohtaisesti ole mitään sitä vastaan. "
      Ei ole mitään vastaan ja silti aloitat viestisi että kuinka parku tulee jos pakkovenäjä tulee ruotsin kanssa valinnaiseksi?

Siinäpä sitä neutraali kannanottaja. Kannatan vapaata kielivalintaa, ja se on hyvä alku jos edes venäjä saadaan kieleksi jolla pakkoruotsi on mahdollista korvata.

"Vapaaehtoisesti valitun kielen lukijoilta tullaankin sitten vaatimaan vähän enemmän kuin nykyään. Meille suruille tietysti pakkosuomen valitseminen on helppoa ja itsestään selvää mutta voimmehan mekin toki lukea myös venäjää. "
      Kysymys onkin miksi Suomessa pitää hankkia pinnallinen taito useassa kielessä, eikä keskittyä kunnolla yhteen tai kahteen maailmankieleen, jotka hallitsee hyvin.

"Se on meille jopa helpompi kieli oppia kuin teille. "
      Itse hieman venäjää lukeneena joskus kauan sitten kyllä vähän epäilen tätä, sillä vaikka sanasto on jonkinverran samanlaista, niin kieliopin ja venäjän poikkeavien aakkosten opettelu ja ääntäminen vievät saman ajan oli sitten suru tai suomalainen.

Mutta toisaalta kuinka se meitä haittaa jos se on teille helpompaa, jos haluatte korvata pakkosuomen pakkovenäjällä niin siitä vain.

• " ....niin kieliopin ja venäjän poikkeavien aakkosten opettelu ja ääntäminen vievät saman ajan oli sitten suru tai suomalainen."

Kielioppi tietysti on asia erikseen mutta ei ne kyrilliset aakkoset nyt mikään kummoinen ongelma tai edes haaste ole. Itse olen ne aikoinaan opetellut ihan vain pystyäkseni lukemaan katukylttejä y.m. itärajan takana käydessäni. Vaikken varsinaisesti venäjää osaakaan niin kyrillisten aakkosten osaamisesta on ollut paljonkin hyötyä.

Mitä siihen parkuun tulee niin tarkoitin sitä että netti fennot tulisivat taas saamaan hyvän aiheen itkeä ja valittaa epäoikeudenmukaisuudesta koska me suruthan saisimme opiskella kieltä jota jo valtaosa meistä ennestään osaa mutta suomenkielisille tulisi vaihtoehdoiksi kaksi, monille hyvinkin "vierasta" kieltä.

• galsten
        Ankdam kirjoitti:

" ....niin kieliopin ja venäjän poikkeavien aakkosten opettelu ja ääntäminen vievät saman ajan oli sitten suru tai suomalainen."

Kielioppi tietysti on asia erikseen mutta ei ne kyrilliset aakkoset nyt mikään kummoinen ongelma tai edes haaste ole. Itse olen ne aikoinaan opetellut ihan vain pystyäkseni lukemaan katukylttejä y.m. itärajan takana käydessäni. Vaikken varsinaisesti venäjää osaakaan niin kyrillisten aakkosten osaamisesta on ollut paljonkin hyötyä.

Mitä siihen parkuun tulee niin tarkoitin sitä että netti fennot tulisivat taas saamaan hyvän aiheen itkeä ja valittaa epäoikeudenmukaisuudesta koska me suruthan saisimme opiskella kieltä jota jo valtaosa meistä ennestään osaa mutta suomenkielisille tulisi vaihtoehdoiksi kaksi, monille hyvinkin "vierasta" kieltä.

"Kielioppi tietysti on asia erikseen mutta ei ne kyrilliset aakkoset nyt mikään kummoinen ongelma tai edes haaste ole."

Käytännön pakkosuomen ansiosta kaksikieliselle surulle voi olla hieman helpompaa oppia venäjää, kuin vaikkapa riikin. Tarkoitan lähinnä sellaiselle sinun osaamaasi suomea puhuvalle, lähes äidinkielen tasoista. Muutoin en usko oppimisessa olevan suuria eroja, sillä venäjään tuntuu olevan kootun hankaluuksia germaanisista kielistä, kuin myös vähän suomen tapaan varsin paljon taivutuksia. Venäläinen taasen oppi suomea paljon paremmin kuin esim. englanninkielinen.

"Mitä siihen parkuun tulee niin tarkoitin sitä että netti fennot tulisivat taas saamaan hyvän aiheen itkeä ja valittaa epäoikeudenmukaisuudesta koska me suruthan saisimme opiskella kieltä jota jo valtaosa meistä ennestään osaa mutta suomenkielisille tulisi vaihtoehdoiksi kaksi, monille hyvinkin "vierasta" kieltä."

Millä tavoin suomenkielisten asema tuossa heikkenisi, siinähän on yksi vaihtoehto lisää? Eikä ole kysymys vain yhdestä vaihtoehdosta lisää, vaan myös muista vaatimuksista. Enää ei voitaisi sälyttää yhtä kieltä taakaksi koko opiskelu-uran ajaksi. Virkamiesruotsi olisi muisto vain, ainakin nykyisessä muodossaan.

• hauauah
        Ankdam kirjoitti:

" ....niin kieliopin ja venäjän poikkeavien aakkosten opettelu ja ääntäminen vievät saman ajan oli sitten suru tai suomalainen."

Ai että te ryssää puhutte. Älä viitsi pikku baabushka veeruska.

• C.E.
        Ankdam kirjoitti:

"Kielioppi tietysti on asia erikseen mutta ei ne kyrilliset aakkoset nyt mikään kummoinen ongelma tai edes haaste ole"
        No miten vain, muistelin että ainakin itselläni meni tuhottomasti omaa aikaa näiden kyrillisten kaunokirjainten opiskeluun ja niillä venäjäksi kirjoittamiseen, eli siis pitää opetella kahdet kirjaimistot. Mutta tietenkin tämä on vain minun kokemukseeni perustuva subjektiivinen mielipiteeni, mutten usko niiden olevan sen helpompia surulle kuin suomalaisellekaan.

"Mitä siihen parkuun tulee niin tarkoitin sitä että netti fennot tulisivat taas saamaan hyvän aiheen itkeä ja valittaa epäoikeudenmukaisuudesta koska me suruthan saisimme opiskella kieltä jota jo valtaosa meistä ennestään osaa mutta suomenkielisille tulisi vaihtoehdoiksi kaksi, monille hyvinkin "vierasta" kieltä. "
        No tässä kielivapaus kamppailussa pointti on nimenomaan suomenkielisten kielivapaus, aika harvaa meistä kiinnostaa mitä te surut luette tai jätätte lukemata. Ehkä jotain palstan äärifennoa voi karvastella mahdollisuus ettette lukisikaan suomea, suurinta osaa ärsyttää enemmänkin se että valinnanvapaus olisi vain kahden kielen välinen.

• Paskal Pusikos

Eihän veljeskansojen Ruotsin ja Venäjän välillä mitään kielikiistoja ole koskaan ollutkaan. Ovat aina tehneet yhteistyötä tuhotakseen Suomen kielen ja suomalaisuuden, koska ovat kateellisia suomalaisten ylivertaiselle älykkyydelle.

• nooh jaah

Pahimman luokan petturit on Putinit ja Erlanderit. Lasinantti sentään tajusi minkälaisessa julmuri maassa asuu.

• herää nyt jo

Kaikissa muissa maissa vapaa kielivalinta onnistuu useiden kielten kesken. Lisäksi tietyt kielikoulut voivat tarjota hyvinkin laajan kielivalikoiman.

Ainoa mikä suomalaisia estää, on pakkoruotsiin hupenevat resurssit ja pakkoruotsin vinouttama opettajavaranto.

• galsten

"Minä nimittäin uskon vakaasti ettei mitään vapaata kielivalintaa voi koskaan tulla, syystä että niin suureen valinnaisuuteen ei tule koskaan löytymään rahaa eikä liioin opettajaresursseja."

Älä nyt ankka taas älyttömiä esitä. Ei valinnanvapaus mitään maksa, tarjonta se on joka maksaa.

"Vapaaehtoisesti valitun kielen lukijoilta tullaankin sitten vaatimaan vähän enemmän kuin nykyään."

Pakkoruotsi riesana läpi kouluelämän, tuskin enempää vaaditaan.

• paavokas

Meille suruille tietysti pakkosuomen valitseminen on helppoa ja itsestään selvää mutta voimmehan mekin toki lukea myös venäjää. Se on meille jopa helpompi kieli oppia kuin teille.

Ville Haapasalon esimerkki kannustaa meitä suomenkielisiä. Ville ei osannut yhtään venäjää sinne mennessään mutta on nykyään kulttihenkilö Venäjällä ja osaa mainiosti venäjää. Mitäs mieltä olet itse omasta venäjästäsi Ankdam?

• Kuten jo sanoin en osaa juurikaan venäjää paitsi ne kyrilliset kirjaimet.

Kerran tosin herätin epäilyjä (pahennusta?) eräillä juhlaillallisilla Moskovassa kun täysin totuudenmukaisesti olin kertonut etten osaa mutta kuitenkin huomasin että jotain sentään ymmärsin ja aina välillä tulkkasin vierustoverilleni missä mennään.
        Seurue ei nimittäin ollut kovin kielitaitoinen joten venäjää puhuttiin paljon ja englantia ja saksaa vain vähän.

Seurueen isäntä kuitenkin alkoi suhtautua minuun hieman epäluuloisesti koska hän alkoi epäili että ymmärsin enemmän kuin suostuin myöntämään. Niin ei kuitenkaan ollut, ymmärsin vain sanan sieltä toisen täältä mutta jollain lailla pysyin kuitenkin kartalla siitä mistä puhuttiin. Kaipa isäntä luuli minua vakoojaksi :-)

• veeruska alahan
        Ankdam kirjoitti:

Kuten jo sanoin en osaa juurikaan venäjää paitsi ne kyrilliset kirjaimet.

Kerran tosin herätin epäilyjä (pahennusta?) eräillä juhlaillallisilla Moskovassa kun täysin totuudenmukaisesti olin kertonut etten osaa mutta kuitenkin huomasin että jotain sentään ymmärsin ja aina välillä tulkkasin vierustoverilleni missä mennään.
        Seurue ei nimittäin ollut kovin kielitaitoinen joten venäjää puhuttiin paljon ja englantia ja saksaa vain vähän.

Seurueen isäntä kuitenkin alkoi suhtautua minuun hieman epäluuloisesti koska hän alkoi epäili että ymmärsin enemmän kuin suostuin myöntämään. Niin ei kuitenkaan ollut, ymmärsin vain sanan sieltä toisen täältä mutta jollain lailla pysyin kuitenkin kartalla siitä mistä puhuttiin. Kaipa isäntä luuli minua vakoojaksi :-)

Ja mikähän seurue tuo oli. Paskovan bordelleihin Donnerille gambialaisia hommannut seurueko.

• mitenkä niin

Eikai tuota kovin vaikea ole osata paitsi vähä-älyisen läski germaani. Ponimait harasoo dasvidanja baabuska sto. Svekko vor voro kysyy "Kuka talar ryska".

• paavokas
        Ankdam kirjoitti:

Et siis osaa ollenkaan venäjää mutta epäilet etteivät suomenkielisetkään sitä osaisi. Eikös Ville ole hyvä esimerkki siitä, että ruotsia osaamaton oppii vaikka venäjää jos vain tarvetta esiintyy?

• veeruska alahan kirjoitti:

Ja mikähän seurue tuo oli. Paskovan bordelleihin Donnerille gambialaisia hommannut seurueko.

Mistä arvasit? Se juuri!

• paavokas kirjoitti:

Et siis osaa ollenkaan venäjää mutta epäilet etteivät suomenkielisetkään sitä osaisi. Eikös Ville ole hyvä esimerkki siitä, että ruotsia osaamaton oppii vaikka venäjää jos vain tarvetta esiintyy?

"Et siis osaa ollenkaan venäjää mutta epäilet etteivät suomenkielisetkään sitä osaisi."

Juurihan minä sanoin etten osaa, onko sinulla lukihäiriö?

En myöskään sanonut ettei suomenkielisetkään sitä osaa vaan että venäjää on helpompi oppia ruotsin kielen pohjalta kuin suomen kielen pohjalta.

Itse asiassa tunnen useita ruotsinkielisiä suomalaisia jotka osaavat venäjää mutta en ainuttakaan venäjän taitoista suomenkielistä mutta se saattaa olla ihan sattumaa.
        Tunnen lisäksi myös venäläisiä jotka puhuvat ruotsia, itse asiassa kaikki oman lapsuuteni nk "emigrantti-venäläiset" eli vallankumousta Suomeen paenneet venäläiset puhuivat kaikki ruotsia.

• C.E.
        Ankdam kirjoitti:

"Et siis osaa ollenkaan venäjää mutta epäilet etteivät suomenkielisetkään sitä osaisi."

En myöskään sanonut ettei suomenkielisetkään sitä osaa vaan että venäjää on helpompi oppia ruotsin kielen pohjalta kuin suomen kielen pohjalta.

Itse asiassa tunnen useita ruotsinkielisiä suomalaisia jotka osaavat venäjää mutta en ainuttakaan venäjän taitoista suomenkielistä mutta se saattaa olla ihan sattumaa.
        Tunnen lisäksi myös venäläisiä jotka puhuvat ruotsia, itse asiassa kaikki oman lapsuuteni nk "emigrantti-venäläiset" eli vallankumousta Suomeen paenneet venäläiset puhuivat kaikki ruotsia.

"Itse asiassa tunnen useita ruotsinkielisiä suomalaisia jotka osaavat venäjää mutta en ainuttakaan venäjän taitoista suomenkielistä mutta se saattaa olla ihan sattumaa.
        Tunnen lisäksi myös venäläisiä jotka puhuvat ruotsia, itse asiassa kaikki oman lapsuuteni nk "emigrantti-venäläiset" eli vallankumousta Suomeen paenneet venäläiset puhuivat kaikki ruotsia. "
        Tuo antaa erittäin hyvän kuvan, ei siitä että venäläiset oppisivat ruotsia tai surut venäjää jotenkin helposti, vaan lähinnä siitä sinun ilmeisen suppeasta tai valikoituneesta tuttavapiiristäsi.

Mielenkiintoista että jälleen löydät kielitaidon sekä liität kielen oppimisen jotenkin kollektiiviseksi positiiviseksi ominaisuudeksi erityisesti suruille.

No minä sattumoisin tunnen ja tiedän useita venäjää puhuvia suomenkielisiä, mutten ruotsinkielisiä. Jotenkin tuntuu että täällä Pohjanmaalla surujen suhtautuminen kaikkeen venäjään liittyvään on sen verran kielteistä, että harva varmaan uskaltaisi edes tunnustaa venäjän osaamistaan.

"En myöskään sanonut ettei suomenkielisetkään sitä osaa vaan että venäjää on helpompi oppia ruotsin kielen pohjalta kuin suomen kielen pohjalta. "
        Eipä juuri, lähinnä vain sanat voivat olla samoja, mutta niissä ongelma on sama kuin suomen ja viron välillä, eli samalta kuulostavat sanat tarkoittavat eri asioita ruotsissa ja venäjän kielessä.

Mikä tämä sinun koko aloituksesi pointti oikein oli?

Ilmeisesti kertoa että venäjän opettelu olisi teille helppoa vai mikä?

Vai korpeaako näiden gallup-kyselyiden tulosten kertoma suosio vaihtaa venäjä ruotsin tilalle?

• kuinka vanha olet
        Ankdam kirjoitti:

Vallankumous tapahtui lähes sata vuotta sitten. Olet siis ilmeisesti Talan ikäinen. Nooh eipä ihme että olet niin katkera.

• galsten
        Ankdam kirjoitti:

Läheltä seuranneena tiedän, että venäläiset oppivat suomea helpommin kuin esim. englanninkieliset.

Mihin perustat väitteesi siitä, että ruotsinkielinen oppii venäjää suomenkielistä helpommin? En pidä sitä mahdottomana, mutta haluan vain tietää. Ainakin morfologialtaan venäjä muistuttaa enemmän suomea kuin ruotsia. Ehkä tuttavasi ovat kaksikielisiä ja ymmärtävät suomea lähes äidinkielenomaisesti ja siksi ovat oppineet venäjää hyvin?

• Vermilionee
        galsten kirjoitti:

Läheltä seuranneena tiedän, että venäläiset oppivat suomea helpommin kuin esim. englanninkieliset.

Mihin perustat väitteesi siitä, että ruotsinkielinen oppii venäjää suomenkielistä helpommin? En pidä sitä mahdottomana, mutta haluan vain tietää. Ainakin morfologialtaan venäjä muistuttaa enemmän suomea kuin ruotsia. Ehkä tuttavasi ovat kaksikielisiä ja ymmärtävät suomea lähes äidinkielenomaisesti ja siksi ovat oppineet venäjää hyvin?

Tietienkin kaikki kolme kieltä on hyvin erillaista, mutta ruotsi ja venäjä muistuttavat silti enemmän toisiaan.

Olen töissäni (koulu jossa opetetaan niin suomea, ruotsia kuin venäjää niin suomalaisille kuin venäläisille) huomannut että ruotsin oppiminen venäläisille sujuu normaalisti helpointen ja ruotsinkielisillä sujuu venäjä yleensä paremmin kuin suomenkielisillä - suurin syy siihen on venäjänkielen suuri määrä meille "tuntemattomia" kirjaimia ja ääniä.

Venäjänkielessä on suuri määrä eri s- ja sch- ääniä jotka ovat yleensä vaikeampia suomenkielisille jotka ovat tottunet yhteen ainoaan s-äänen.

Tämä vaan siis esimerkkinä. Mikän kieli ei ole missään nimessä mahdoton ja mielestäni monen kielen osaaminen on jokaiselle hyvä asia eikä jokin mistä pitäisi valittaa.

Eli en haukkunut viestissäni ketään (kuten te nettivihaajat jostain syystä niin usein luulette) vaan vastasin kysymykseen kielten oppimisesta.

Spasiba.

• katja9
        C.E. kirjoitti:

"Itse asiassa tunnen useita ruotsinkielisiä suomalaisia jotka osaavat venäjää mutta en ainuttakaan venäjän taitoista suomenkielistä mutta se saattaa olla ihan sattumaa.
        Tunnen lisäksi myös venäläisiä jotka puhuvat ruotsia, itse asiassa kaikki oman lapsuuteni nk "emigrantti-venäläiset" eli vallankumousta Suomeen paenneet venäläiset puhuivat kaikki ruotsia. "
        Tuo antaa erittäin hyvän kuvan, ei siitä että venäläiset oppisivat ruotsia tai surut venäjää jotenkin helposti, vaan lähinnä siitä sinun ilmeisen suppeasta tai valikoituneesta tuttavapiiristäsi.

Mielenkiintoista että jälleen löydät kielitaidon sekä liität kielen oppimisen jotenkin kollektiiviseksi positiiviseksi ominaisuudeksi erityisesti suruille.

No minä sattumoisin tunnen ja tiedän useita venäjää puhuvia suomenkielisiä, mutten ruotsinkielisiä. Jotenkin tuntuu että täällä Pohjanmaalla surujen suhtautuminen kaikkeen venäjään liittyvään on sen verran kielteistä, että harva varmaan uskaltaisi edes tunnustaa venäjän osaamistaan.

"En myöskään sanonut ettei suomenkielisetkään sitä osaa vaan että venäjää on helpompi oppia ruotsin kielen pohjalta kuin suomen kielen pohjalta. "
        Eipä juuri, lähinnä vain sanat voivat olla samoja, mutta niissä ongelma on sama kuin suomen ja viron välillä, eli samalta kuulostavat sanat tarkoittavat eri asioita ruotsissa ja venäjän kielessä.

Mikä tämä sinun koko aloituksesi pointti oikein oli?

Ilmeisesti kertoa että venäjän opettelu olisi teille helppoa vai mikä?

Vai korpeaako näiden gallup-kyselyiden tulosten kertoma suosio vaihtaa venäjä ruotsin tilalle?

Osaatko itse venäjää jos tiedät monta venäjänkieltä taitavaa suomenkielistä?
        Omasta mielestäni niitten venäjänkieli on yleensä kammottava ja hirvittävän vaikea ymmärtää...

• C.E.
        katja9 kirjoitti:

Osaatko itse venäjää jos tiedät monta venäjänkieltä taitavaa suomenkielistä?
        Omasta mielestäni niitten venäjänkieli on yleensä kammottava ja hirvittävän vaikea ymmärtää...

"Osaatko itse venäjää jos tiedät monta venäjänkieltä taitavaa suomenkielistä? "
        En enää, mutta olen hieman opiskellut. Pointti kuitenkin oli, että ankkis esitti epäilyn etteivät suomalaiset edes puhu venäjää, ja antoi esimerkiksi oman tuttavapiirinsä henkilöt joissa venäjää puhavat olivat kaikki ruotsinkielisiä.

"Omasta mielestäni niitten venäjänkieli on yleensä kammottava ja hirvittävän vaikea ymmärtää... "
        No luultavasti natiivin mielestä opiskeltu kieli on yleensä aina hieman "kökköä", tosin parinkin venäläisen suusta on tullut kuultua ettei sillä ole oikeastaan väliä, kunhan ymmärretyksi tulee, kun venäjälläkin on omasta takaa niin paljon kansallisuuksia joilla on toinen äidinkieli ja osaavat venäjää vain vähän, eli huonoon venäjän kieleen on totuttu.

Mielenkiintoinen muuten tuo kommentisi rakenne, sillä tuolla tavoin ilmaistuna minun pitäisi osata myös mongolia tai kiinaa, ennen kuin voisin sanoa että tunnen suomalaisia jotka osaavat näitä kieliä.

• galsten
        Vermilionee kirjoitti:

Tietienkin kaikki kolme kieltä on hyvin erillaista, mutta ruotsi ja venäjä muistuttavat silti enemmän toisiaan.

Olen töissäni (koulu jossa opetetaan niin suomea, ruotsia kuin venäjää niin suomalaisille kuin venäläisille) huomannut että ruotsin oppiminen venäläisille sujuu normaalisti helpointen ja ruotsinkielisillä sujuu venäjä yleensä paremmin kuin suomenkielisillä - suurin syy siihen on venäjänkielen suuri määrä meille "tuntemattomia" kirjaimia ja ääniä.

Venäjänkielessä on suuri määrä eri s- ja sch- ääniä jotka ovat yleensä vaikeampia suomenkielisille jotka ovat tottunet yhteen ainoaan s-äänen.

Tämä vaan siis esimerkkinä. Mikän kieli ei ole missään nimessä mahdoton ja mielestäni monen kielen osaaminen on jokaiselle hyvä asia eikä jokin mistä pitäisi valittaa.

Eli en haukkunut viestissäni ketään (kuten te nettivihaajat jostain syystä niin usein luulette) vaan vastasin kysymykseen kielten oppimisesta.

Spasiba.

Pozaluista:

http://blogs.helsinki.fi/venajaavoiymmartaa/suomen-ja-venajan-kielen-eroista-ja-yhtalaisyyksista/

• Nomadikieli

Voi kun olisi hyvä kun tulisi pakkovenäjä , mutta tietenkin PAKKORUOTSIN TILALLE.

Venäjän kielen puhujia on n. 275 miljoonaa, ja se on maailman kahdeksanneksi puhutuin kieli.

Ruotsin kieli taas kuuluu samaan sarjaan tuareqin ja serbokroatian kanssa ja sen taitajia on vain n. 8 miljoonaa.

• itsev black iq

Onhan Pietari svedujen tappion muistomerkki. Kaupunkia ei oltaisi perustettu ellei Ruotsi olisi ottanut niin surkeasti TURPAAN.

• Vermillionee
        itsev black iq kirjoitti:

Onhan Pietari svedujen tappion muistomerkki. Kaupunkia ei oltaisi perustettu ellei Ruotsi olisi ottanut niin surkeasti TURPAAN.

Itseasiassa ruotsi otti turpaan vasta sen jälkeen koska Pyotr I perusti St.Petersburgin ruotsin maille. Onko sinulla muuten tietoa siitä kuinka monta suomalaista kaupungin rakentamisessa kuoli ?

• Itämerensuomalainen1

Ankdam, odottelen vastaustasi tähän ketjuun viimeisiin kommentteihini:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11190170

Vai veikö kissa kielen, kun joku tuo esiin suomenruotsalaisten historiaan liittyviä asioita, joista on virallisen totuuden mukaan pitänyt vaieta tyystin?

• Mihin viimeisiin kommentteihin? En löytänyt niihin viimeisiin mitään kommentoitavaa. Mitähän kommentteja mahdat tarkoittaa.

Niitäkö joissa puhuttiin Porkkalasta, mitä niistä?

• girig

"Sen sijaan pakkovenäjä saattaa toki jossain muodossa tullakin ruotsin rinnalle, eikä minulla ainakaan henkilökohtaisesti ole mitään sitä vastaan. "

Mistäs sinä tuon tiedät? Ai niin, Höblässähän oli kirjoitus, että Jukka Gustafsson on luvannut jo ensi vuonna venäjän opetusta ruotsin rinnalle ja RAHAAKIN löytyy! Ovatko fondit avanneet taas raha-arkkuja, jotta saadaan itä-Suomen koulut hiljaisiksi? Toivottavasti suomalaiset alkavat tajuta, miten paljon ruotsalaisten säätiöiden rahoilla ohjaillaan kansalaisten tulevaisuutta.

• sasitj

Pakkovenäjäähän ei kukaan suomenkielinen halua. Ainoastaan valinnanmahdollisuuden lukea myös venäjää, tai mitä muutaa tahansa isoa kieltä pikkuiruisen ja merkityksettömän ruotsin tilalla.

Eikähän sille muuta estettä ole kuin Opetusministeriön asenne, kaikissa muissa Pohjoismaissa vapaa kielivalinta on itsestäänselvyys ja kustannettavissa.

Ensialkuun se voi maksaa hieman enemmän kuin nykytilanne, mutta pian se tasoittuu.

• insinööri­

Oottekos koittanut ikinä löytää japania puhuvan suomalaisen insinöörin. On muuten aika vaikeaa. Liike-elämässä mitä olen ruottalaisten kanssa ollut tekemisissä, niin englantia järjestään puhuvat/kirjoittavat. Tämä siis vaikka itsekin osaan ruotsia kohtuullisen sujuvasti ja olen sen vastapelureillekin ilmoittanut. Parhaimmillaan pistää ruotsalaiselle firmalle tarjouksen ruotsiksi ja saa siihen vastauksen englanniksi. Onkohan se sitä ruotsalaista vitt­uilua?

• pakkoruotsinet

Rahat ja opettajat on jo olemassa. Rahat tulevat siitä, että ruotsin opetusta voidaan vähentää kuin myös kaikkia vapaaehtoisia kieliä. Saksan ja ranskan opettajia Suomessa on jo vaikka kuinka paljon: melkein kaikki englannin- ja ruotsinopettajat.

• näin vain on

Enpä jaksa uskoa, että Suomeen tulisi koskaan pakkovenäjää, kun yhdestä virheestä eli pakkoruotsista päästään!

Olen matemaattisen linjan käynyt ja pitkän saksan opiskellut insinööri. Olen työssäni vuosien varrella tarvinnut englantia, saksaa ja venäjää. Venäjän oppin käyttökieleksi helposti käytännössä, vaikka en ole lukenut sitä koulussa lainkaan. Enkä todellakaan ole kielellisesti lahjakas, vaan päinvastoin - siis matemaattisesti suuntautunut.

Niin ja ruotsia en ole koskaan tarvinnut missään, vaikka sitä koulussa kovasti joutuikin opiskelemaan.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      142
      1660
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      154
      1134
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      70
      980
    4. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      345
      977
    5. 68
      753
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      743
    7. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      69
      701
    8. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      38
      654
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      621
    10. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      591
    Aihe