Uskotteko mihinkään jumalalliseen?

3 + 3

On selvää kun palstaa lukee että kristinuskoon ette usko pätkääkään, mutta uskotteko mihinkään jumalalliseen koko maailmankaikkeudessa?

49

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä en usko.

      Mutta uskon, että tulevaisuudessa sellainen voisi syntyä. määrittelykysymys tietysti.

      Toimintaani tämä uskomus ei tietenkään vaikuta mitenkään.

    • Itse en ole koskaan uskonut mihinkään yliluonnolliseen. Koen maailman rationalistisesti ja mihinkään yliluonnollisiin selityksiin en ole vielä turvautunut.
      Ei ole toistaiseksi tarvinnut.

    • Kristinuskoa ja islamia on harjoitettu jo lähes 2000 vuotta
      Mutta ovatko uskonnolliset lajitoverimme oppineet sitä tärkeintä "elämisen oppia" ?
      Aabrahamilaiseen uskontopiiriin kuulu noin 3,6 miljardia ihmistä ja on levittäytynut lähinnä eurooppaan ja etelä-ja pohjois ameriikkaan.

      Uskonnon ilosanomaa on taottu ihmisten kalloihin puunuijilla ja miekoin, mutta miksi ihminen ei ole oppinut ?

      Onko oppi väärää vaiko onko opattajien pedagogiset taidot vieläkin puutteellisia?

      En usko jumaliin mutta arvot joita arvostan ovat humanismi, moraali ja etiikka.

      • uskovainen2

        Kristinuskon tarkoitus on myös elämänjälkeistä, eli elämä ei lopu tähän, tämä itse asiassa on vain pieni pyrähdys jonka jälkeen elämä jatkuu. Näin kai on monissa muissakin uskonnoissa tavalla tai toisella.

        Kristinuskossa kristityt eivät siis ole täydellisiä ihmisiä, vaan vajavaisia kuten muutkin ihmiset, samoinen ongelmineen, mutta Jumalalla on meille elämisen ohje jota noudattamalla (älä varasta, älä tapa jne..) voimme saada myös onnellisen tämänhetkisen elämän hyvällä omalla tunnolla, synnit anteeksi saaneena Kristuksen sovitustyön tähden.

        Tätä 'noudattamista' tosin tässä maailmassa on monien vaikea toteuttaa eikä se ole helppoa, mutta jokaisen pitäisi siihen Jumalan avulla pyrkiä. Rehellistä elämää, lähimmäisen rakastamista, Jumala etusijalla jne. Ikävä kyllä Raamatun Ilmestyskirjan mukaan näitä jotka Jumalaan uskovat ns. viimeisinä aikoina, on vähän. Monien mieli on mennyt 'maailman mukaan'. Mutta ne jotka jaksavat loppuun asti, odottaa iankaikkinen elämä.


      • uskovainen2 kirjoitti:

        Kristinuskon tarkoitus on myös elämänjälkeistä, eli elämä ei lopu tähän, tämä itse asiassa on vain pieni pyrähdys jonka jälkeen elämä jatkuu. Näin kai on monissa muissakin uskonnoissa tavalla tai toisella.

        Kristinuskossa kristityt eivät siis ole täydellisiä ihmisiä, vaan vajavaisia kuten muutkin ihmiset, samoinen ongelmineen, mutta Jumalalla on meille elämisen ohje jota noudattamalla (älä varasta, älä tapa jne..) voimme saada myös onnellisen tämänhetkisen elämän hyvällä omalla tunnolla, synnit anteeksi saaneena Kristuksen sovitustyön tähden.

        Tätä 'noudattamista' tosin tässä maailmassa on monien vaikea toteuttaa eikä se ole helppoa, mutta jokaisen pitäisi siihen Jumalan avulla pyrkiä. Rehellistä elämää, lähimmäisen rakastamista, Jumala etusijalla jne. Ikävä kyllä Raamatun Ilmestyskirjan mukaan näitä jotka Jumalaan uskovat ns. viimeisinä aikoina, on vähän. Monien mieli on mennyt 'maailman mukaan'. Mutta ne jotka jaksavat loppuun asti, odottaa iankaikkinen elämä.

        älä sure, et sinä ennen kuolemaasi kuole.


      • Zeus Ramses 3
        epikuros kirjoitti:

        älä sure, et sinä ennen kuolemaasi kuole.

        "älä sure, et sinä ennen kuolemaasi kuole."....vaikka välillä siltä tuntuukin, kun lueskelee uskovaisten aivokuolleita sepustuksia....:D


    • Tässä linkissä olisi tietoa miten voi kokea uudestisyntymän ja tulla Jumalan omaksi ja päästä kuolemanö jälkeen taivaaseen. Sen jälkee ei enää epäile kun on siirtynyt kuolemasta elämään.
      Se on kokemusperäinen asia.
      http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

      • mene muualle

        mainostamaan tuota roskaasi.


      • totuus kestää

    • En.

    • On se hyvä kun ateistit edesauttaa islamin leviämistä, kaaban kiveä ja Baalin palvontaa, kielltämällä kristinuskon , Raamattuhan kertoo siitä, ihmisten viisaudesta.

      • 23wsdfv

        Positiivista (?) se, että esiinnyt ilmeisesti omalla nimelläsi. Negatiivista taas se, että tekstisi sisältö on ihan silkkaa hevonpaskaa.


      • Arto omalta osaltaan edesauttaa kristinuskon häviämistä ja oman fundamentalistisen typeryytensä tiedostamista.
        ps mites koiras voi?


      • Epäjumalienkieltäjä

        "On se hyvä kun ateistit edesauttaa islamin leviämistä,..."

        Suomen kouluissa opetetaan islamia kristittyjen vaatimuksesta. Jos te kristityt Suomen uskontokunnista suurimpana ja rikkaimpana hoitaisitte uskonnonopetuksen itse, niin ei islamiakaan tarvisi verovaroilla opettaa.Tietenkin voisitte ajatella sellaistakin radikaalia ehdotusta, että opettaisit lapsillenne uskontonne ihan itse.


      • ikiateisti kirjoitti:

        Arto omalta osaltaan edesauttaa kristinuskon häviämistä ja oman fundamentalistisen typeryytensä tiedostamista.
        ps mites koiras voi?

        Jäi linja-auton alle eilen ja ikävä on Kun tuli Bosniasta mukaani miinakoiran tehtävistä, niin siitä lähtien oli mukanani joka paikassa. Kiitos kysymästä, mutta niin vain on kuka sinä olet, vai pelottaako ?


      • Täällä väitelly
        arto.lohvansuu kirjoitti:

        Jäi linja-auton alle eilen ja ikävä on Kun tuli Bosniasta mukaani miinakoiran tehtävistä, niin siitä lähtien oli mukanani joka paikassa. Kiitos kysymästä, mutta niin vain on kuka sinä olet, vai pelottaako ?

        Ei se uskalla, turhaa kysyt.
        On vain räksy.


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Jäi linja-auton alle eilen ja ikävä on Kun tuli Bosniasta mukaani miinakoiran tehtävistä, niin siitä lähtien oli mukanani joka paikassa. Kiitos kysymästä, mutta niin vain on kuka sinä olet, vai pelottaako ?

        Eilen? Oliko se syy, että tulit tälle palstalle, koska en ole ennen huomannut nimimerkkiäsi.
        Näillä suomi-24-sivuilla ei mielestäni kannata paljastaa tarkkaa henkilöllisyyttään, edes Sinun.
        Oma valinta. Rekatun nikin, kuten omani kirjoituksista saa äkkiä selville, onko tullut kirjoiteltua totta vai mitä sattuu.
        >>>kuka sinä olet


      • herääminen
        ikiateisti kirjoitti:

        Eilen? Oliko se syy, että tulit tälle palstalle, koska en ole ennen huomannut nimimerkkiäsi.
        Näillä suomi-24-sivuilla ei mielestäni kannata paljastaa tarkkaa henkilöllisyyttään, edes Sinun.
        Oma valinta. Rekatun nikin, kuten omani kirjoituksista saa äkkiä selville, onko tullut kirjoiteltua totta vai mitä sattuu.
        >>>kuka sinä olet

        Ahaa, nyt selvisi, miksi olet uskiksen kanssa naimisissa...


      • herääminen kirjoitti:

        Ahaa, nyt selvisi, miksi olet uskiksen kanssa naimisissa...

        En edes tiennyt vaimoani uskovaiseksi etukäteen. Sitä se rakastuminen teettää.


    • Olly

      En.
      Jos uskoisin, en olisi Ateisti.

    • 17+6

      En usko kristinuskoon enkä yhteenkään muuhunkaan uskontoon siksi että ne ovat yksinkertaisesti tieteellisten tosiasioiden edessä kestämättömiä. Raamattu on sinänsä jo niin ristiriitainen, järjetön ja epälooginen teos että pelkästään siksi en usko kristinuskoon. Mutta sitten itse kysymykseen että uskonko mihinkään jumalalliseen. Ihmistä korkeampia biologisia olentoja (avaruusolentoja) on varmasti tässä maailmankaikkeudessa olemassa mutta en näe niitä jumalallisina. On paljon maailmankaikkeuteen liittyviä asioita joita emme tiedä tai ymmärrä ja maailmankaikkeus vaikuttaa hyvin loogiselta ja toimivalta systeemiltä. Oma maailmankatsomukseni on avoin. Mahdollisia vaihtoehtoja ovat ateismi/panteismi/deismi.

    • Tämä riippuu hieman siitä mitä jumalallisella tarkoitetaan.
      Esim: monesti törmää esityksiin joiden mukaan ihmismieli taikka tunteet ovat jotakin jumalallista ja tietenkin minä en ainoastaan usko vaan tiedän näiden olevan olemassa.
      En vain näe mitään perusteltavissa olevaa syytä määritellä näitä asioita jumallisiksi.

      Kun edellinen otetaan huomioon niin minä en ainoastaan koe maailmankaikkeutta totaalisesti jumalattomaksi, mutta minä en myöskään näe minkäänlaista syytä olettaa jonkinlaisen yliluonnollisen asian olemassaoloa.

    • Riippuu pitkälti mitä jumalallisella tarkoitetaan. Itse määrittelen jumaluuden olemukseksi joka on pyhä ja jonka tahdon uhmaaminen olisi absoluuttisesti aina väärin.

      En usko että mitään kyseiseen kuvaukseen sopivaa tahoa voi olla olemassa. En usko että mikään olemassaoleva tietoisuus voisi olla absoluuttisen hyvä jonka tekemiset olisivat aina oikein vaan uskon että tietoisuuden mukana seuraa aina mahdollisuus toimia väärin ja uskon ettei mikään tietoisuuden omaava taho ole välttynyt virheiden tekemiseltä.

      Jumalallisuus kuvaa minusta asiaa joka ei todellisuudessa minusta ole mahdollinen.

    • Onko polkupyörä siis viisaampi kuin sen tekijä ?
      Ihmisäly on rajallinen, vaikka viisaaksi itsemme luulemme.

      • vmnnvjhg

        Polkupyörän on tehnyt ihminen. Ihmisen on tehnyt miljardien vuosien evoluutio.


    • "On selvää kun palstaa lukee että kristinuskoon ette usko pätkääkään, mutta uskotteko mihinkään jumalalliseen koko maailmankaikkeudessa?"


      Kristinuskosta eron jälkeen uskoin ja perustelin jumalan olemassaolon samalla tavalla kuin Platon. Mutta myöhemmin käännyin kokonaan ateistiksi.

    • Elämä

      Minulle on itese elämä olemassa olo ja kaikki mitä on Jumala. Kukaan ei lähes tulkoonkaan voi selittää esm kuin pienen murtoosan siitä mitä elämä yleensä on JUmala on vain minulle jokin korkeampi voima tässä kakkeudessa jonka osia esm me kaikki ihmiset olemme.

    • Ai että me ihmiset ollaa niin viisaita. Oikein yritetään perustella viisautemme, vaikka se on lahjaks saatu.
      Ai, ai , kun olemme luomakunnan kruunuja, siis oman pikkupäämme mielestä.

      • Älä nyt pikku-arto erehdy pitämään itseäsi minään luomakunnan kruununa tai peräti älykkönä. Sun lahjas ja pikku pääs just ja just riittää sen käsittämiseen, että olet olemassa. Olet ihan perusjuntti. Sorry. Keskity vain kalastukseen ja muihin harrastuksiisi.


      • ikiateisti kirjoitti:

        Älä nyt pikku-arto erehdy pitämään itseäsi minään luomakunnan kruununa tai peräti älykkönä. Sun lahjas ja pikku pääs just ja just riittää sen käsittämiseen, että olet olemassa. Olet ihan perusjuntti. Sorry. Keskity vain kalastukseen ja muihin harrastuksiisi.

        Kerroppas suoraan ikiateisti monessako maassa oot töissä ollut ja mitä tehnyt, kun olet nyt avannut keskustelun , mulla on koossa 62, että jotain olen nähnyt.
        Joko nyt uskallat ni es paljastaa, vai ?


      • lolollollol

        kuules arto, kristinuskossahan sitä ollaan olevinaan luomakunnan kruunuja, nimittäin jumalan kuvia jotka eroavat siksi muusta elollisesta. tieteen mukaan ihminen on eläin, apina.


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Kerroppas suoraan ikiateisti monessako maassa oot töissä ollut ja mitä tehnyt, kun olet nyt avannut keskustelun , mulla on koossa 62, että jotain olen nähnyt.
        Joko nyt uskallat ni es paljastaa, vai ?

        Artohan nyt suuttu. Ei se älykkyys luovuus ja viisaus ole siitä kiinni, monessako maassa on ukkoa/akkaa riepoteltu. Jos noin olisi, niin maailman suurimmat älyköt olisi lentoemäntiä tai stuertteja. Toki ei se toisinkaanpäin todista.


    • Juntiksi sanomasi

      Ikiateisti ei uskalla tulla julkisuuteen, kermaperse mitättömyys, ei ole sanojensa mittanen mies.
      Nyt ryhtiä ja tule esiin jos on vähääkään selkärankaa.

      • Vitalis vaan

        Mitempä nilviäisellä ois selkärankaa, Hah.
        Kyllä näitä riittää, raukkoja.


    • ytyikljklbnv

      kerro meille arto todisteita siitä että juuri kristinuskon jumala on tosi niin saadaan kaikki nauraa.

      • Lue Raamattua, mutta todistappa sinä uskos muihin Jumaliin tai kuukiven kappaleeseen.
        Anna tulla vaan, niin minäkin saan, en nauraa, vaan sääliä ja rukoilla sinunki puolesta, kun olet ymmärtämätön.
        Ymmärtämötön olen minäkin, siksi luotan Jumalaan, omat aivot kun ei riitä.
        No mikä sun nimes olikaan ?


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Lue Raamattua, mutta todistappa sinä uskos muihin Jumaliin tai kuukiven kappaleeseen.
        Anna tulla vaan, niin minäkin saan, en nauraa, vaan sääliä ja rukoilla sinunki puolesta, kun olet ymmärtämätön.
        Ymmärtämötön olen minäkin, siksi luotan Jumalaan, omat aivot kun ei riitä.
        No mikä sun nimes olikaan ?

        En viiti paljoo tässä kirjoitella, jos olet nimetön raukka.
        Kasva mieheksi vähitellen.
        Hyvää kasvunaikaa ja substraalia.


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Lue Raamattua, mutta todistappa sinä uskos muihin Jumaliin tai kuukiven kappaleeseen.
        Anna tulla vaan, niin minäkin saan, en nauraa, vaan sääliä ja rukoilla sinunki puolesta, kun olet ymmärtämätön.
        Ymmärtämötön olen minäkin, siksi luotan Jumalaan, omat aivot kun ei riitä.
        No mikä sun nimes olikaan ?

        "Lue Raamattua"

        Eli sinulla ei ole todisteita vaan pelkkiä luuloja.


      • ertert kirjoitti:

        "Lue Raamattua"

        Eli sinulla ei ole todisteita vaan pelkkiä luuloja.

        Kai sulla kuitenkin nimi on ?

        Saitko sen kasteella vai yliopistolla koeputkessa ?

        Näytä että sulla ois sentään varaa tulla kaapista, ole MIES , etkä
        kuin ikiateisti nimetön räksyttäjä.


      • jhuhhjgfkfgghf
        arto.lohvansuu kirjoitti:

        Lue Raamattua, mutta todistappa sinä uskos muihin Jumaliin tai kuukiven kappaleeseen.
        Anna tulla vaan, niin minäkin saan, en nauraa, vaan sääliä ja rukoilla sinunki puolesta, kun olet ymmärtämätön.
        Ymmärtämötön olen minäkin, siksi luotan Jumalaan, omat aivot kun ei riitä.
        No mikä sun nimes olikaan ?

        "Lue Raamattua, mutta todistappa sinä uskos muihin Jumaliin tai kuukiven kappaleeseen."

        Hömppä huuhaa kirja ei ole mikään todiste. En usko kristinuskon jumalaan enkä muihinkaan jumalaan. Kuuhun uskon. Voin todistaa kuun olemassaolon sinulle esim. tällä Wikipedia artikkelilla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuu

        Jos se ei riitä todisteeksi niin hyvä todiste on katsoa itse taivaalla olevaa kuuta. Jos sekään ei riitä todisteeksi, niin homma on aika paha. Parempi todistus vaatisi avaruusrakettia jolla pääsisi kuuhun.


      • arto.lohvansuu
        jhuhhjgfkfgghf kirjoitti:

        "Lue Raamattua, mutta todistappa sinä uskos muihin Jumaliin tai kuukiven kappaleeseen."

        Hömppä huuhaa kirja ei ole mikään todiste. En usko kristinuskon jumalaan enkä muihinkaan jumalaan. Kuuhun uskon. Voin todistaa kuun olemassaolon sinulle esim. tällä Wikipedia artikkelilla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuu

        Jos se ei riitä todisteeksi niin hyvä todiste on katsoa itse taivaalla olevaa kuuta. Jos sekään ei riitä todisteeksi, niin homma on aika paha. Parempi todistus vaatisi avaruusrakettia jolla pääsisi kuuhun.

        Kukas sinä olitkaan ?
        Mies vai Hiiri ?
        Jokatapauksessa hyvää yötä ja Jumalan siunausta .


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Kai sulla kuitenkin nimi on ?

        Saitko sen kasteella vai yliopistolla koeputkessa ?

        Näytä että sulla ois sentään varaa tulla kaapista, ole MIES , etkä
        kuin ikiateisti nimetön räksyttäjä.

        arto arto, koita nyt rauhoittua. Olet vain suomi24-palstan yksi píkku uskovainen ihka omien uskis-juttujesi kanssa, et sen enempää. Samanlaisia on maapallo täynnä. Ainoa ero on noissa uskomuksissa.
        Ps Mitä, varmempi olet vakaumuksestasi, sen varmemmin olet väärässä.
        Sorry arto


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Kukas sinä olitkaan ?
        Mies vai Hiiri ?
        Jokatapauksessa hyvää yötä ja Jumalan siunausta .

        Hyvää Yötä Arto ja nuku hyvin.
        Jumalan Siunausta Sinullekin!


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Kai sulla kuitenkin nimi on ?

        Saitko sen kasteella vai yliopistolla koeputkessa ?

        Näytä että sulla ois sentään varaa tulla kaapista, ole MIES , etkä
        kuin ikiateisti nimetön räksyttäjä.

        "Kai sulla kuitenkin nimi on ?"

        On.

        "Saitko sen kasteella vai yliopistolla koeputkessa ?
        "

        Väestörekisteriin kirjattaessa virallisesti. Nimeä ei anneta loitsuilla vaan vanhemmat sen antavat.

        "Näytä että sulla ois sentään varaa tulla kaapista, ole MIES , etkä
        kuin ikiateisti nimetön räksyttäjä. "

        Mistä ihmeen kaapista?


    • Totuus ateisteista

      Ateistit eivät esiinny netissä koskaan omalla nimellään eikä heillä ole tunnusta Facebookissa. He kirjoittelevat ainoastaan kaikille tällaisille ateistisille palstoille kuin tämä ja siihen heidän tietokoneen käyttönsä onkin rajoittunut.

      • fjfhahhffh

        Minulla ei olekaan tunnusta Facebookissa. Enkä ikinä tekisi tunnusta johonkin saatanan lapselliseen IRC-Galleria vastineeseen voidakseni mainostaa itseäni ja kytätä muiden ihmisten hölmöyksiä. Sinun tietokoneen käyttösi on rajoittunut siihen että kyttäät Facebookin etusivua että milloin sinne tulee kavereiltasi uusia saatanan lapsellisia, turhanpäiväisiä tilapäivityksiä, joihin voit painaa tykkää-nappia ja saada näin taas itseäsi näkymään muille. "Henkilö hihhuli ja xx muuta tykkäävät tästä." Turhanpäiväistä ajan tuhlausta.


      • ...

        Jotenkin säälittävää kun nimetön kirjoittaja piipittää toisille nimettömyydestä. Ja onhan meillä Mikkonen, joten älä jauhaa paskaa.


    • agnostikko.

      KAikki ateistit uskovat jumalaan. Mistä muuten hirveä pakkomielle tulla ateismipalstalle todistelemaan kantaansa ?

      • ...

        Tarkoittaako tuo sitten sitä että kukaan teisti ei usko Jumalaan, miksi ne muuten täällä parveilisi todistelemassa kantaansa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe