Ripulia?!?! Mikä helv mun suolta vaivaa

Onneton11111

Eli ongelmani on joitakin kuukausia kestänyt ripuli. Varsinkin aamusin, ennenkun pääsen liikkeelle pitää käydä p.skalla ainakin kaksi kertaa. Syön ihan normaalisti, enemmänkin kasvispainotteiseti, en siis syö lihaa, kanaa, enkä kalaa. lihaakin syön jauhelihan muodossa. Aamusin syön sen 2kpl ruisleipää ja kahvia rasvattomalla maidolla. Heti kun olen nuo syönyt, juoksen vessaan ja sitten tulee, sitten vielä senkin jälkeen. Tää vaikeuttaa mun elämää todella. Aina saa pelätä kun syö jossain, että nytköhän tulee. Välillä siis alkaa p.skattamaan kun syö, mutta silloin se ei välttämättä ole ripulia. Tuo ripuli on siis aamuisin ja varsinkin sillon se yltyy kun jännitän vastallani ja mietin että tuleekohan p.skaa ja kehtaanko mennä vessaan ja kuinka nopeasti sinne pääsen. Alkoholi juodessa ja varsinki seuraavana rapulapäivänä p.skattaa niin maan perkeleesti, että pakko mennä aina kotiin juhlaillan päätteeks, että pääsen kotivessaan. Ajattelin että tultava loppu tälle ja menen edes terveydenhoitajalle joka laittaa lähetteet edes keliakia ja laktoosi kokeisiin. Olen siis 21v nainen, eikä mitään muita allergioita tai "vikoja" ole, muutakun tämä. Tää on tosi noloa, missään ei voi olla yötä ja jos onkin, niin en syö, koska sillon se pahenee kun syö. Juon siis kahvia ja poltan myös tupakkaa, jotka tekevät vatsalle extraa.. Olen vielä stressaaja ja jännittäjä ihminen ja sillonkos vattassa vasta kiertääkin.

10

5757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 456

kahvi ja ruisleipä on sellainen yhdistelmä että varmaan rasittaa suolta, tupakka lisäksi. Ehkä kannattaisi jotain muuta aamulla syödä. Vaikka kaurapuuro mustikkakeiton kera sen ruisleivän asemasta.

• Onneton111111

Muuta toisaalta kun ajattelee, niin eihän se kahvi ja ruisleipä mene sinne suoleen heti??! Vai voisko se olla niin että edellisen päivän tavarat mitä ei oo käyny sit edellisaamun jälkeen laittamassa ulos, nii tulee aamulla ripulina?

• ibsibs

Ei ruoka tosiaan tule muutamassa minuutissa ulos suolesta, eikä se ehdi noin nopeasti heti syötyä vaikuttamaan. Ellei sitten ole kyse laktoosi-intoleranssista tai keliakiasta, missä voi suhtkoht nopeasti alkaa mahaan sattumaan, mutta ei sekään ihan heti kuitenkaan ripulia tee. Itsellä laktoosi-intoleranssi ja aikoinaan kun vielä joskus jotain laktoosipitoista söin niin kyllä itsellä ainakin meni joku tunti ennenkuin tavarat tuli ulos laktoosin ärsyttämänä.

Vaikuttaa ihan siltä että sinulla on ripulipainotteinen ibs. Enkä yhtään ihmettele että ripuloit jos syöt kuvailemasi mukaisesti ja vielä poltat tuppakaakin. Ruisleipä ja maitokahvi on se kaikkein hirvein yhdistelmä mitä vain voi aamupalalla ibs-potilaalla olla. Voin omasta kokemuksesta sanoa että kyllä ripulit lensi viiteenkin kertaan kun aikoinani vielä tuolla tavalla aamuisin söin. Vaihdoin tuon ruisleipä kahvi yhdistelmäni kaurapuuroon ja teehen, nykyään syön sataprosenttista kauraleipääkin. Myös hirssipuuro ja mustikat toimii. Nykyään ei ole ripulia enää ollut kuukausiin, mutta kyllä tämä ibs juoksuttaa silti isolla hädällä aamuisin moneenkin kertaan. Mutta itsellä nuo olot ovat rajoittuneet nykyään vain aamuun, jolloin loppupäivä meneekin ihan kevyesti, söi tai joi.

Kannattaa käydä ensin tarkistuttamassa tuo laktoosi ja keliakia pois. Toki ripulia voi aiheuttaa myös tulehduksellinen suolistosairaus, jonka diagnosointi vaatii miltein tähystystä. Mutta jos ripulointiin ei liity verta, niin tuskin sitä ensimmäisenä ehdotetaan, mutta hyvä sekin on käydä.

Kannattaa myös stressiä pyrkiä vähentämään ja tekemään mm. rentoutusharjoituksia, hengitysharjoituksia jne. Liikuntakin auttaa asiaan. Itsellä oma ibs on täysin stressin aiheuttamaa. Olen myös aikamoinen jännittäjä, joka vaikuttaa myös vatsan toimintaan. Itselle on auttanut elämän täysremontti. Ruokavalio uusiksi, työpaikan vaihdos jne. Jokapäiväinen vaiva tämä on, mutta tarkan ruokavalion ja strssittömän elämän avulla olen saanut suurimmat oireet kuriin. Sairaslomalla en ole nyt ollut yli puoleen vuoteen, kun aikaisemmin niitä ripulikausia tuli moneksi viikoksikin, jolloin en töitä pystynyt tekemään.

Ruokavalioista kannttaa valita FODMAP-ruokavalio. Siitä löytyy netistä lisää tietoa. Niin ja piti siitä alkoholista vielä sanoa, että kannattaa jättää aika vähille, mutta jos haluat jotain juoda niin mieluummin raakaa viinaan sokerittoman lantringin kanssa. Esim kivennäisvesi tai tuoremehu. Tosin hedelmäsokerikin aiheuttaa monelle vatsavaivoja, riippuu vähän miten oma kroppasi kestää. Oma masu ei ainakaan kestä sokeria, fruktoosia eikä makeutusaineita. Pieni määrä joskus harvoin menee, mutta enemmästä tulee maha kipeäksi.

Tsemppiä ja jaksamista. Näistä mahavaivoista ei päästä tosiaan minkään ihme pillerin kanssa. Ne vaatii kunnon muutosta elämään.

• crohn...

Ite oon 23v ja alkuun oli suht samanlaista kuin sinun kuvailemasi oireet, sitten todettiin Crohnin tauti. Aamuisin oli paha, mutta välillä myös päivällä. Monet kerrat jouduin suoraan ruokapöydästä vessaan juoksemaan. Alkuun katsottiin keliakia ja laktoosikokeet, ja todettiin laktoosi-intoleranssi. Pitkään sitten sinnittelin vaikka ripuli vaan jatkui kun ajattelin että tohon laktoosihommaan vaan liittyy. Sit kävin labroissa --> ei muuta ihmeitä kun tulehdusarvo hieman koholla. Paino oli kuitenkin laskenut noin 7kg (53kg->46kg) puolessa vuodessa niin suoraan keskussairaalaan lähete ja noin viikon sisällä pääsin tähystykseen missä tuo Crohnin tauti todettiin. Itselläni ei verta tms ollut ulosteessa missään vaiheessa.
      Mutta kannattaa kyllä käydä asiasta juttelemassa että sais ainakin nuo perusverikokeet. Tarkemmat kokeet minulle määräsi sitten gastrologi. Ja jos ei ruokavaliomuutoksilla tms helpota niin tähystys olis varmaan ihan paikallaan.

• Hyötybakteeripula

ohutsuolen limakalvoillasi:

....................jatkuu.
      * Vaihe 5. Nykyvitsaus: RIPULI!
      Sitten tarvitaan suuria bakteerimääriä: Tehosessio 60…90miljardia bakteeria tai enemmän/vrk!
      - Tähän ei riitä maitotuotteista saatavat bakteerimäärät, eli on pysyttävä bakteeripurkilla:
      - Lue: Ohjeistus ripulin parantamisesta:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=43

Alkuun
      Jatkuu..............
      Kokonaan linkissä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

• Onneton11111

Mullakaan ei ulosteessa ole mitään verta ollut missään vaiheessa, mutta aamusin se on pahimmillaan, ei nyt tietenkkän välttämättä joka aamu, mutta aamusin sieltä jotain tulee, itse käyn vielä koulussa, pitää herätä aikasemmin että ehdin tehdä tarpeeni kaksi kertaa, koska koulussa se on niin noloa käydä isommilla tarpeilla, vaikka normaali asia onkin.. En edes syö hirveästi päivässä, ehkä 3-5krt päivässä, riippuu miten ehtii. Nyt olen parina aamuna jättänyt ruisleivän ja kahvin ja syönyt kuitupitoista paahtoleipää ja juonut teetä, joo p.ska kyllä tulee, mut ei ripulina, eikä kovanakaan.. Koulussakin olen juonut vain teetä koska oon epäillyt että kahvi ei käy mun mahalle, tuntuu että se pistää mahan sekaisin, mikä on harmi koska pidän kahvista.. Tupakanpoltonkin olen vähentänyt, koska en vain uskalla mennä muiden mukana tupakkatauolle, jos vaikka sen jälkeen jotain tulisikin, koska itellä justiin tupakka aiheuttaa ulosteen pois tulemista..

• -------

Ehkä sinulla on taipumus ärtyneeseen paksuunsuoleen.
        Havaitsin kun jouduin käyttämään gefilus-tuotteita, jogurttia ja mehuvalmistetta, ilmavaivat vähenivät sen viikon jälkeen, hain myös apteekista lactophilus-jauhetta.
        Kun sairauden asteelle pääsee tämä paksusuolivaiva, siihen liittyy myös kivuliaita kouristuksia, verenvuotoa, joskus ummetustakin.
        Psykosomaattinen tauti iskee usein pitkäaikaisen stressin seurauksena, kuten jos joutuu pelkäämään jotakuta ihmistä ja hänestä vapautuu, on helpottunut ja samalla tulee taas näitä kouristuksia.
        Kuitupitoinen ruoka on hyvä, vältä voimakkaasti maustettuja ruokia.
        Hienoa jos opettelet terveelliset ruokailutottumukset nuorena.
        Kokeile käyttää vaalean leivän kanssa oliiviöljyä, se lievittää kipua ja ärsytystä.
        Ethän syö grillituotteita kovin usein?

• Onneton11111

En syö grillituotteita, enkä muutenkaan mitään roskaruokaa, hyvin harvoin, ehkä kerran kuukaudessa. Muutenkin syön mielestäni terveellisesti.. Kerran tai kaksi viikossa jotain herkkuja, muuten normaalisti aamupala, koulussa kouluruokaa ja kotiin kun pääsen niin yleensä jos en ole jaksanut ruokaa tehdä, niin keitän nuudelia, tai syön rahkaa, hedelmiä, jogurttia.. Välillä kyllä mahanpohjaan alkaa sattumaan syömisen jälkeen, mutta se menee ohi ja jos jännitän ja stressaan niin mahassa alkaa vellomaan inhottavasti, stressaan ja jännitän päivittäin kaikenlaisia asioita, en vaan pääse siitä tavasta eroon.. Muutamaan päivään en ole nyt ripuloinut ollenkaan, ainakaan sen jälkeen kun jätin ruisleivät ja kahvin aamulla pois..

• pupu23444

Hei! Jos ruisleivän poisjättäminen auttaa, niin viittaa oman kokemuksen pohjalta mahdolliseen keliakiaan. Aamupuuron (monivilja) olo oli todella kaamea enkä siltikään osannut heti yhdistää. Kannattaa käydä edes veritestissä. Ennen veritestiä ei kannata vältellä viljoja, sillä vasta-aineet eivät näy testissä jos rupeat välttelemään ennen diagnoosia.

• ------

Todennäköisesti edellinen kirjoittaja on oikeassa, olin itse 35-vuotias kun todettiin paksusuolivaiva, harvemmin se on pahassa vaiheessa.
        Herkkä vatsa voi olla jo kohtalaisen nuorena, joka reagoi lisäaineita sisältäviin, kuten valmisruokiin.
        Aloita aamu jollain lempeällä vaikka hyla-gefilusjuomalla. Sittenhän suljet laktoosivaivan pois jos kipua ei ole, jollet käytä tavallisia maitotuotteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2384
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      429
      2203
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      98
      1200
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      14
      1013
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      859
    6. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      837
    7. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    8. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      796
    9. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      748
    10. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      737
    Aihe