Perinteinen murtomaa

Etelän lumimies

Ennen vanhaan talon nuori väki piti hiihtämällä yllä perinteistä hiihtolatua lähimetsässä. Siis metsässä, ei pellolla. Nyt kun asun seniorina taas metsän laidassa olen taas tehnyt samaa. Mihinkään kiireiseen hiihtoon ei omasta ladusta ole, koska se ei juuri koskaan ole täysin kova. Mutta ei se ole tarkoituskaan. Voi katsella siinä jäniksen, ilveksen ja ketun jälkiä ja hangesta pyrähtäviä pyitä. Joskus on kyllä mukava mennä koneella tehdylle hiihtostradalle, jos haluaa vauhdikkaampaa menoa.
Vaikka latu on helppo, voi se olla tuskien taival liukkailla suksilla ja vain tasaisilla koneladuilla hiihtäneelle vierailevalle hiihtäjälle. Puolen metrin korkuisen mättäänkin ylitys voi olla vaikea, jos ei sauvojen ja jalkatyön yhteiskäyttö ole hallussa, ja sukset liian liukkaat. Taitaa tuollainen perinnehiihdon taito olla vähentynyt Suomesta, mutta haitanneeko tuo.

7

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK:

      Tuo on ainoastaan hyvä asia,itse opetin aikoinaan omille lapsille metsähiihdon ja nyt heidän lapsilleen.
      Perinnehiihto on hävinnyt melkein kokonaan joka tietysti harmittaa.

    • Hieno homma

      Tuo on sitä hiihtoa jaloimmillaan. Mikä oma rauha ja tunnelma siellä metsässä onkaan kun hiljakseen etenee. Parempaa stressin poistajaa tuskin on.

      Julkisilla laduilla tuota aistii vain ajottain kun on vähemmä hiihtäjiä, yleensä kovemilla pakasilla, siihen asti kun takaa kuuluu LATUAA...

      • laduton

        Eipä siitä LATUA huudosta tarvitse sen kummemmin välittää, eiköhän se vauhdilla tuleva pääse muutenkin ohitse.


      • kuntohiihtäjä

        Joo, kyllä tuollaisella luistelubaanalla mahtuu helposti ohittamaan.

        Kävin vetäisemässä 20:n kilometrin lenkin. Ei ollut tungosta, mutta luonnonrauhaa oli siinä kuin umpimetsässäkin. Jokainen taaplaa tyylillään, minä osaan hiihtää myös valmiilla ladulla hiljakseen, jos tarvis vaatii.


    • Iso sompa

      Pitää olla myös siihen soveltuvat välineet leveämpi suksi ja sauvan sompa semmoinen mikä kantaa polkemattomilla pohjilla silloin siitä nauttii muuten on tuskaista?
      Nykyvälineillä ei kannata poiketa tampatuilta reiteiltä!

      Ei aikanaan ollut edes kelkkaa periteisen latua tamppaamaan hiihtämällä ne tehtiin.

    • Julkisilla ja koneilla hoidetuilla reiteillä ei tarvitse olla ruuhkaa.

      Jos lähtee liikkeelle klo 20.30, kuten itse eilen, niin ainuttakaan hiihtäjää ei näkynyt 12km kiertolenkillä. Joku rusakko tuli vastaan, mutta muuten rauhallista. Tuo latu kulkee peltojen ja metsien läpi ilman valaistusta ja se taitaa karsia aika monen hiihtäjän.

      Täällä etelämpänä saisi olla enemmän lunta, että voisi lähteä paremmin umpihankeen hiihtään. Edellisen suojan jälkeen on tullut vain vähän lunta, että se pieni lumi kantaa kapeammankin suksen.

      • kuutamohiihtoo

        Nyt näkee jo hyvin hiihtää valaitsemattomia reittejä ja kiva seurata samalla näkyykö metsän eläimiä vaikka karkuun ne pötkivät suksen kahinasta?
        Se vähän ärsyttää että jotkut tuikkivat otsalamppuineen suoraa silmiin vaikka siellä mitään lamppua tarvis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      568
      3769
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3268
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2761
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2679
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2064
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2021
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1837
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1785
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1710
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      46
      1692
    Aihe