TopGearin näkemys XJS:stä

Combi Coupé

Eilisessä (12.8.) TopGearin osassa esiteltiin restauroitua XJS:ää ja tätä ennen käytiin läpi XJS:n vikoja; alustan kumityynyjä, sähköliittimien ja koko sähköjärjestelmän puutteita, moottorin alitehoisuutta (?) sekä koko XJS:n valmistusajan laaduttomuutta. Itse asiassa, auto sai kuulla melko paljon.

Kaikki jotka ovat restauroineet/korjanneet laajasti XJ-S/XJS:ää, onko näin? Vanha XJS ei ollutkaan alusta alkaen kovin laadukkaasti rakennettu? Luonnollisesti Jaguar-palstalla tälläistä ei kannattane tiedustella, mutta TopGearin teksti vain kuullosti melko kovalta "I've been driving for 2 hours and it still works.."

Eilisiltaan asti XJS oli yksi haaveista, mutta nyt hiukan ottivat ajatukset takapakkia. NO, eipä auto vielä olekaan :)

23

3459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satunnainen tarkkailija

      Niin, kyseessähän ei ollut tarkasti ottaen restaurointi vaan auto oli rakennettu uudestaan kokonaisuudessaan. Samalla oli nuo puutekohdat (alusta, ohjaus, koko sähköjärjestelmä, laaduttomuus, tehottomuus ...) korjattu. Eli voitaneenko puhua vanhoihin kuoseihin tehdystä uudesta autosta ??? Hinta vaan oli melkoinen, jotain 32 000 puntaa perusauto ( optiot luonnollisesti päälle, kuvittelisin).

      Samaa konseptiahan on noudatettu mm MkII ja E-typenkin kohdalla jo vuosia!

      Harmi vaan etteivät ole vielä muotoiluakin saaneet korjattua samaan hintaan :)

      • H.E.E.

        >Harmi vaan etteivät ole vielä
        >muotoiluakin saaneet korjattua
        >samaan hintaan :)

        Tuota, eikös se muotoilu muutettu (korjattu? ) vuonna 1997. Mallin nimi taisi olla XK8 ;-)
        Ja niinkuin tuossa alempana tuli mainittua, niin autohan on muotoiltu joskus 70 -luvun alkupuolella.


    • H.E.E.

      Toivottavasti joku XJS:n omistajakin kommentoisi tätä mutta tässä oma näkemykseni.

      Ensinnäkin noiden TopGear herrojen kommentteja ei kannata ottaa kovinkaan vakavasti, vaikka nämä kirjoittamsi kommentit ovat varmaankin ainakin osatotuus.
      Nuo samat kommentit voidaan lausua varmaan kaikista maailmassa olevista 70-luvun alkupuolella suunnitelluista autoista. Joten koitetaan muistaa laittaa asiat oikeaan mittakaavaan. Jos haluat Jaguar XJS:n harrastusautoksesi, niin olet ihan oikeilla teillä. Niin sen, kuin muidenkin Jaguar mallien huolto- ja korjaustoimet ovat Erittäin hyvin dokumentoituja. Ts. ei tarvitse pelätä että jäisit yksin mahdollisten ongelmiesi kanssa.
      Peruskoneet ovat jaguarissa olleet aina brittiläisen "alitehoisia". Tarkoittaa käytännössä sitä että vääntöä löytyy, mutta hevosvoimat ovat usein yllättävänkin alhaiset. Jos tehot eivät miellytä niin niiden lisääminen sillä sallitulla n. 20% säännöllä onnistuu pikkuvaivalla (ja rahalla).

      Alustasta: kun kerran on kyseessä melko painava auto, ovat kaikenlaiset alusta puslat yms. kovilla. Tämä ei ole vika, vaan iän mukanaan tuoma huoltokohde (kysy vaikka jenkkiautoharrastajilta). Onhan XJS:n "esihistoriallinen" alusta kuitenkin kelvannut vielä 90 -luvulla Aston Martin DB7:ään, joten ei se nyt ihan kauhean huono voi olla!

      Sähköt: joo, eihän ne parhaasta päästä taida olla, mutta mihin tätäkin sitten taas verrataan... 90 -luvun volkkariinko?

      Kannattaa perehtyä XJS valmistussarjan aikana tapahtuneisiin muutoksiin. Olen kyllä itsekkin lukenut jostain aikanaan että "Series I" (n. 1975-1981) on vain HC harrastajille.

      • jouko56

        Monikaan tavallinen tallaaja ei ehkä tiedä, että autojen alustojen puslat iskari jousitus on kovilla jos autossa on huonot iskarit. Autohan pääsee keinumaan aivan tolkuttomasti sitten ja niinpä nämä osat ovat tiukoilla. Laittakaa autoonne Koni Iskarit niin teillä on kunnon Iskarit autoissanne. Eikä auto keinu sitten. Tosin meno on sitten vähän kovanpuoleista kylläkin.


    • Jeesus

      Kyllä Top Gearin kaverit ovat aivan oikeassa, XJS:n tai muiden sen aikaisten Jaguarien laatu ei ollut lähelläkään esimerkiksi samaan aikaan valmistettujen saksalaisautojen tasoa. Tyyppivikoja yms. oli reilusti yli oman tarpeen, kuten kaikissa British Leylandin tuotteissa. Tämä on kaikkien brittiläisten autojulkaisujen tunnustama asia, vaikka yleensä pyrkivätkin olemaan ylpeitä oman maansa tuotteista. Fordin omistukseen siirtymisen jälkeen laatu kohosi huomattavasti.

      Jos itse olisin XJS:ää harkitsemassa, valinta kohdistuisi uusimpiin malleihin. Tietenkin jos osaat ja haluat korjata itse, vanhempi XJS tarjoaa mukavasti haastetta ;)

      • H.E.E.

        >Tyyppivikoja yms. oli reilusti yli oman tarpeen...

        Niin sitä vielä piti sanomani noista tyyppivioista, että eiköhän ne ole tullut jo korjattua kun on ollut parhaimmassa tapauksessa aikaakin melkein 30 vuotta niitä korjailla!
        Eli jos löydät hyvän (mitä se sitten tarkoittaakin) XJS:n joka on ollut koko ajan ajossa, niin kyllä siitä tyyppiviat on jo hävinneet.
        Ajan mukanaan tuomat kulumat ja ruoste on sitten asia erikseen - mutta nehän eivät ole tyyppivikoja vaan niitä vikoja joita löytyy niistä mersuistakin.


    • V12

      Kuulostaa kummalta mutta en itse ole ohjelmaa
      nähnyt vaan omat tietoni perustuu pelkkiin
      omakohtaisiin kokemuksiin: eli
      -alitehoinen?? no voisihan 5,3L V12 koneesta
      puristaa 300hv sijasta helposti 400-600hp mutta
      montako samantehoista autoa on tällä hetkellä
      myytävänä > hinta > koneen ja tekniikan huoltoväli ja huollettavuus (et voi itse tehdä mitään!), et taatusti jää jalkoihin vakio V12HE
      koneella esim. Audeille (1,8T,2-3,5L Qutroille), Volvoille, Nissaneille-sen verran olen omaani kokeillut huvikseni
      -alusta?? jos vertaan ja verrattiin ajettavuutta uuteen V70 Volvoon (turbo) niin ylätykseksi minä
      ja Volvon omistaja(konepuolen Di) huomattiin että XJS:ni oli jopa parempi ajettava > alustat/rakenteet eivät ole kehittyneet vaan on keksitty halvempi (enemmän voittoa myydessä auto) lähellä oleva ratkaisu > aika loogista ja todettavissa.
      -sähköt? Onhan Mr Lucas "pimeyden valtias" mutta
      yllättävän monessa esim. Boch-osassa on Lucaksen komponentteja ja ratkaisuja. Esimerkki sähköistä
      että "tietokoneboksi" jolla ohjataan ruiskua: sitä
      voi itse korjata eli avattavissa ja komponentteja
      voi ostaa vaikka Yleiselektroniikasta ja juottaa
      paikoilleen-moniko automerkki antaa tähän mahdollisuuden (uusista tai vanhoista)-tietääkseni
      tilanne muiden kohdalla on että ostat tuhansia maksavan uuden boksin, kaikki releetkin voi vaihtaa jos haluaa vaikka Hellan tekemiksi.
      (tiedoksi:olen omistanut,korjaillut/harrastanut ja harrastan Bemuja, jenkkejä, japseja=en ole mikään JAG-fanaatikko mutta kohta kokemuksieni perusteella olen)

    • V12

      Ei taida tällä nimim. Jeesuksella olla ihmeemmin kokemusta tai tietoa eri automerkeistä, tässä vähän Jeesukselle muutamia esimerkkejä 22-vuoden autokokemuksieni pohjalta:
      Bemari (alle 10v vanha)-perä hajosi, ruisku hajosi
      (tietokone), laturi hajosi, vesipumppu hajosi jne.
      MB (Väyrynen)-lamput tippuilevat (kysyppä paljonko esim. yksi etuvalo maksaa), ajonesto rikki vähän väliä
      Volkkari (Golf Four Motion)-"jakolaatikko" ja vaihdelaatikko hajosivat mutta onneksi takuuaikana.
      Jne jne.
      Tuttujen ranskalaisista en jaksa edes tehdä listaa.
      Koko asia lienee makuasia ja mitä siitä sitten voi päätellä?

      • Jeesus

        Minä perustan omat arvioni hieman useamman henkilön kokemuksiin sekä laajaan kirjalliseen aineistoon. Se, että sinun Bemarisi tai Mersusi hajosi, ei kerro yhtään mitään kyseisten automerkkien yleisestä laatutasosta. Jokainen käytetty auto on yksilö.

        Sen sijaan alkupään XJS:stä puhuttaessa sellainen yksilö, joka ei jättänyt tielle vähintään jokaista 20000 kilometriä kohden, oli poikkeus.


      • V12
        Jeesus kirjoitti:

        Minä perustan omat arvioni hieman useamman henkilön kokemuksiin sekä laajaan kirjalliseen aineistoon. Se, että sinun Bemarisi tai Mersusi hajosi, ei kerro yhtään mitään kyseisten automerkkien yleisestä laatutasosta. Jokainen käytetty auto on yksilö.

        Sen sijaan alkupään XJS:stä puhuttaessa sellainen yksilö, joka ei jättänyt tielle vähintään jokaista 20000 kilometriä kohden, oli poikkeus.

        Kuulopuheet ovat yleensä luulopuheita ja
        jos luettelisin edes näkemieni muiden omistamien
        autojen korjaukset (2 lapsuuden ystävää omistavat
        kumpikin autoliikeen/korjaamon ja ovat erikoistuneet tuomaan Saksasta autoja ja jo paljon ennen veromuutosta ja EU:ta Mersuja, Bemuja ja Opleleita korivaihtoautoiksi) niin saisin kirjoitella mainitsemistasi "yksilöistä" puoli vuotta eli asiantuntemukseni ei perustu kuulopuheisiin eikä ennakkoasenteisiin tai kateuteen niinkuin usein on.
        Joka tapauksessa satun sitten omistamaan todella
        harvinaisen XJS:n (on myös pari muuta autoa ja mp)
        koska autoni mukana tullut ajopäiväkirja kertoo
        että tielle ei ole 90 000km:n (joista omia 12000)
        kertaakaan jättänyt-on kyllä merkattu polttimon vaihdotkin kirjaan kun ed. omistaja oli todella tarkka ajokustannuksista ym. tutkimusmielessä.
        Huom. ajan autolla päivittäin työmatkat ym. että
        ei ole mikään "lasikaappiauto" ja vielä kohtuullisen raskaalla jalalla.


      • V12
        V12 kirjoitti:

        Kuulopuheet ovat yleensä luulopuheita ja
        jos luettelisin edes näkemieni muiden omistamien
        autojen korjaukset (2 lapsuuden ystävää omistavat
        kumpikin autoliikeen/korjaamon ja ovat erikoistuneet tuomaan Saksasta autoja ja jo paljon ennen veromuutosta ja EU:ta Mersuja, Bemuja ja Opleleita korivaihtoautoiksi) niin saisin kirjoitella mainitsemistasi "yksilöistä" puoli vuotta eli asiantuntemukseni ei perustu kuulopuheisiin eikä ennakkoasenteisiin tai kateuteen niinkuin usein on.
        Joka tapauksessa satun sitten omistamaan todella
        harvinaisen XJS:n (on myös pari muuta autoa ja mp)
        koska autoni mukana tullut ajopäiväkirja kertoo
        että tielle ei ole 90 000km:n (joista omia 12000)
        kertaakaan jättänyt-on kyllä merkattu polttimon vaihdotkin kirjaan kun ed. omistaja oli todella tarkka ajokustannuksista ym. tutkimusmielessä.
        Huom. ajan autolla päivittäin työmatkat ym. että
        ei ole mikään "lasikaappiauto" ja vielä kohtuullisen raskaalla jalalla.

        Kirjojen mukaan niin Jeesus kuin ufojakin on olemassa(valokuviakin löytyy) ja noidat lentää luudalla-lue itse jos et usko.
        Katsos valitettavasti kaikki mitä mainitsin on omin käsin korjattu (kone-,kansi-,alusta ja muut täydet remontit) eikä muilta kuultua tai yllämaintsemista kirjoista luettua.


      • Jeesus
        V12 kirjoitti:

        Kuulopuheet ovat yleensä luulopuheita ja
        jos luettelisin edes näkemieni muiden omistamien
        autojen korjaukset (2 lapsuuden ystävää omistavat
        kumpikin autoliikeen/korjaamon ja ovat erikoistuneet tuomaan Saksasta autoja ja jo paljon ennen veromuutosta ja EU:ta Mersuja, Bemuja ja Opleleita korivaihtoautoiksi) niin saisin kirjoitella mainitsemistasi "yksilöistä" puoli vuotta eli asiantuntemukseni ei perustu kuulopuheisiin eikä ennakkoasenteisiin tai kateuteen niinkuin usein on.
        Joka tapauksessa satun sitten omistamaan todella
        harvinaisen XJS:n (on myös pari muuta autoa ja mp)
        koska autoni mukana tullut ajopäiväkirja kertoo
        että tielle ei ole 90 000km:n (joista omia 12000)
        kertaakaan jättänyt-on kyllä merkattu polttimon vaihdotkin kirjaan kun ed. omistaja oli todella tarkka ajokustannuksista ym. tutkimusmielessä.
        Huom. ajan autolla päivittäin työmatkat ym. että
        ei ole mikään "lasikaappiauto" ja vielä kohtuullisen raskaalla jalalla.

        Voittavat ihmiset lotossakin, vaikka se ei ole kovin todennäköistä... Onnittelut hyvästä yksilöstäsi!


      • V12
        Jeesus kirjoitti:

        Voittavat ihmiset lotossakin, vaikka se ei ole kovin todennäköistä... Onnittelut hyvästä yksilöstäsi!

        jos ei lottoa ei voi voittaa vaikka itse
        en lottoakkaan (olen lotonnut max.10 kertaa yli 40:n ikävuoteni aikana) enkä usko kyllä mihinkään mitä en itse ole kokenut tai nähnyt (Suomalaista perusviisautta=maalaisjärkeä).
        Perusasioita kuitenkin on että moottorissa on männät, kiertokanget, kampiakseli ym. ym. ja näitä
        perusasioita on valmistajan todella vaikea tehdä väärin. Kiitoksia toivotuksestasi mutta kuten
        yllä mainitsin niin minä en lottoa en tule lottoamaankaan syystä että kun laskee %:ssa mahdollisuuden voittaa niin...
        "Tehokkaista" autoista vielä: tiesitkö että esim.
        BMW M3:n kone alkaa olla loppu (eli kun ei ajeta kuten naiset) n.150 000km:n kohdalla vaikka vaihtaisit öljyt päivittäin eikä
        se ole edes hirveän tehokas!


    • jasu

      autorekisteritilaston mukaan noin 90% vuonna -78 rekisteröidyistä jaguareista on edelleen liikenteessä.
      Kakkosena tuli mersu...n.40% samana vuonna rekisteröidyistä autoista yhä liikenteessä.

      • H.E.E.

        Loistava tilastotieto!
        Löytyykö tuonne linkkiä tms. josta saisi lisätietoa?


      • jasu
        H.E.E. kirjoitti:

        Loistava tilastotieto!
        Löytyykö tuonne linkkiä tms. josta saisi lisätietoa?

        tiedonjyväsen luin paikallisen tekniikan maailman sivuilta.


    • XJ12Sov

      Itselläni on ollut -84 mallinen XJ12 noin 6 vuotta. Yhtäkään sähkövikaa ei ole vielä ollut! Vaihdelaatikon ja ruiskuboxin olen päivittänyt mieleisikseni. Jäähdytin on myös päivitetty. Jarrut on kunnostettu ja ja joitakin kumipuslia vaihdettu. Auto toimii hyvin. En ole ajanut uusimmilla Volvoilla tai Mersuilla, mutta minulle on välittynyt mielikuva, että niiden täytyy olla tositehokkaita jos V12 päihittävät.

      Tehoa on riittävästi ja sitä tulee niin vaivattomasti, vain kaasua painamalla, oli nopeus 50, 100, 150 tai 200km/h.

      Toisaalta ei vanhan Jaguarin hankkiminen perustu järkeen. Se on tunteella tehty valinta, jota yritetään järjellä selittää. Kun olet ajanut Jaguaarillasi, sitten ei tarvitse enää edes selittää. Tulee myös aika, jolloin hämmästykseksesi huomaat, että Jaguaarilla ajo on niin intiimi tapahtuma, ettet haluaisi ottaa ketään kyytiin häiritsemään suhdettanne. Tiedän, ei liene tervettä, mutta näin se vain on!

      • V12

        Totta, en olisi itse uskonut että sellaista
        oikeata autolla ajamisen nautintoa olisikaan
        koska olen enemmänkin mp-ukkoja ja kuten
        aikaisemmissa viesteissä olen kirjoittanut
        niin kokemusta muista merkeistä on eli jokainen
        joka haaveilee tai on haaveillut Jaguarista niin
        koeajamaan jonnekkin > saattaa sen jälkeen olla "valitettavasti" että ei enään muu kelpaakkaan...mutta toisaalta miksi pitäisikään


      • Vastatuuli
        V12 kirjoitti:

        Totta, en olisi itse uskonut että sellaista
        oikeata autolla ajamisen nautintoa olisikaan
        koska olen enemmänkin mp-ukkoja ja kuten
        aikaisemmissa viesteissä olen kirjoittanut
        niin kokemusta muista merkeistä on eli jokainen
        joka haaveilee tai on haaveillut Jaguarista niin
        koeajamaan jonnekkin > saattaa sen jälkeen olla "valitettavasti" että ei enään muu kelpaakkaan...mutta toisaalta miksi pitäisikään

        Hei !
        Ajelin tässä eräänä ilta mutkaista tietä Lappeenrantaan ja soittelin hyvää musiikkia. Kävi mielessä ajatus - on tää Jagge tosi ihana ajaa !
        Hiljaisuus oli korvin kuultavissa ja alusta toimi kuin unelma. Tällaisena hetkenä en todella kaivannut seuraa ! No tiedän, ettei mikään satu kestä ikuisesti. Keskustelu autoista voidaan käydä monella tasolla ja se on ihan mukavaa.


    • V12

      ...on että itselläni on ollut vaikea sopeutua
      siihen että koiranpennusta Ferrarikuskiin > KAIKKI TÖLLÄÄ mutta voi olla että jos asiasta
      kuulee näin etukäteen ja hankkii oman JAG:in
      niin ehkä siihen on helpompi sopeutua.

    • mikke641

      XJS 4.0 l olis kiikarissa, vm 94. Mitäs sanotte :-)

      • jagge

        Jagge on Jagge Avensis on Avensis!

        Jos halvalla haluaa päästä pitää ajaa polkupyörällä!
        Huoltokulutkin pienet!


      • Jaguaristi
        jagge kirjoitti:

        Jagge on Jagge Avensis on Avensis!

        Jos halvalla haluaa päästä pitää ajaa polkupyörällä!
        Huoltokulutkin pienet!

        XJS monmutkainen korjata, kaunis LAATUauto!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe