Korkea syke ja verenpaine

Miksei kukaan välitä

Eli olin 16v, kun neuvolassa ekan kerran todettiin korkea verenpaine. Silloin ei vielä muuta tehty, todettiin vaan sen olevan korkea. Kerran vuodessa kävin papassa jonka yhteydessä verenpaine tarkastettiin, korkea oli. Lopulta minua neuvottiin n 19-vuotiaana alkamaan käydä verenpainemittauksissa kunnan terveysasemalla. Korkeita tuloksia oli. Keskimäärin 85/195.

Sain lähetteen lääkärille, sillä suvussani on verenpainetta, ja isälläni ja isoisälläni on alle 30v ollut aivoinfrakti. Lääkäri oli huvittuneen oloinen jo sinne saapuessani, ei ottanut todesta ollenkaan. Sanoi minun vain jännittäneen tilannetta niin paljon että verenpaine ja syke olivat sen vuoksi niin korkealla. Eihän nyt minun ikäiselläni voi verenpainetta olla. Neuvoi syömään terveellisemmin, ja lopettamaan tupakoinnin.

Verenpaine pysyi korkealla, sain aina vuoden mittausten jälkeen uuden lähetteen lääkärille, mutta aina oli samat hymyilevät vähättelyt vastassa. 4vuotta tätä kesti, jonka jälkeen totesin mittaukset turhiksi, enkä enää niissä käynyt.

Sain n.3 vuotta sitten lahjaksi sykemittarin, jota aloin käyttämään urheillessani. Olen aina harrastanut liikuntaa paljon. Yllätys oli suuri, kun n.puolen tunnin lenkin jälkeen mittari alkoi piipata ja käski lopettamaan urheilusuorituksen. Syke oli 180. Huomasin myös leposykkeeni olevan 80-130. Menin taas lääkärille, josta sain samat vähättelevät naurut. Lakkasin mittaamasta sykettä oman mielenrauhan vuoksi.

Tuossa välissä oli vuosi, jonka ajaksi onnistuin olemaan tupakkalakossa, ja jolloin kävin parit kerrat mittauttamassa verenpaineen. Noina kertoina oli suht normaali: n.70/160.

Olen nyt 29-vuotias, ja tupakoin siis taas. En ole mitannut aikoihin verenpainetta tai sykettä, mutta tunnen niiden olevan taas todella korkealla. Päässä tuntuu noustessa ja istuessa viiltävää kipua ja huimaa, on usein migreeniä, ja uusimpana rytmihäiriöt. Pelottaa tosissaan.

Onko syytä taas hakeutua lääkäriin, joko tän ikäisenä oireeni otettaisiin todesta? Onko minun elintapamuutoksilla mahdollista päästä tästä eroon? Voiko tämä mitenkään olla psyykkistä? Voiko verenpaine nousta noin korkeaksi pelkästä jännityksestä? Olen pienikokoinen, urheilua aina harrastanut nainen, näytän huomattavasti ikäistäni nuoremmalta, ja tämä ulkonäkö tuntuu olevan suurin syy tilanteeni vähättelyyn. Kolesterolini on kaikesta huolimatta normaali, n. 2.2.

5

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • busybee1

1. Lopeta tupakointi,sen hyödyistä tuskin tarvitsee erikseen kertoa ja lopetuksen tueksi on myös sinulle sopivia lääkkeitä ellei käsikauppatavarat riitä teholtaan/et osaa käyttää niitä oikealla tavalla.

2. Varaa aika lääkärille, tapaamista edeltävinä päivinä (3-5) mittaa verenpainetta (ohjeen mukaan) ja kirjaa ne ylös,ota mukaasi ja näytä lääkärille, mukaan myös kaikki aiemmat mittaustulokset.

• Monenlaista kokenut

Käytkö terveyskeskyuksessa lääkärillä? Lääkärisi on toiminut minusta tosi huonolla tavalla, vähätellen vaivaasi. Hänen olisi pitänyt kertoa, miksi vaivasi ei ole huolestuttava tai kertoa, että tilannetta pitää seurata. Jos sinulla on varaa käydä yksityisellä lääkärillä, niin käy sydän- ja verenkiertoelinsairauksiin erikoistuneella lääkärillä.

Hnaki itsellesi verenpainemittari. Eivät ne kovin paljon maksa. Mittaa esim. aamulla useina päivinä rauhallisessa tilanteessa useita mittauksia peräkkäin. Sinun pitää olla sitä ennen paikallaan istumassa jonkin aikaa, sillä liikkuminen juuri ennen mittausta voi vaikuttaa vielä jonkin aikaa mittauksiin. Sillä tavalla saat "mustaa valkoiselle", eli todisteita paperille siitä, millainen verenpaineesi todellisuudessa on.

Voin sanoa, että herkällä ihmisellä voi mennä lääkärin huoneessa verenpaine huimiinkin lukemiin, esimerkiksi minulla yli 200/100.

Kun olet urheilullinen, niin voi olla, että pulssisi ja verenpaineesi vaihtelee sen vuoksi aika paljon, säätelee tarpeen mukaan. Leposykkeen korkeus on kyllä sinulla liikaa, minulla usein leposyke alle 60, esimerkiksi tietokoneen ääressä istuessa. Oletko jatkuvasti vieläkin harrastanut urheilua? Ylikunto vai onko kunto repsahtanut? Ei kai sinulla vain olisi kilpirauhasen liikatoimintaa, se voi nostaa leposykettä. Pyydä kilpirauhasarvojen mittaus. Tupakoinnin voisit jättää pois. Käytätkö D-vitamiinia?

• huoh.

Tosissaan pelottaa, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että lopettaisit tupakanpolton?
      Tämän täytyy olla provo. Tiedät aivan hyvin itsekin, että tupakka nostaa verenpainetta, mutta silti edelleen vedät sitä myrkkyä?

Miksi lääkäri ottaisi sinut tosissaan, kun et itsekään ota?

• 12+4

Joo. Ensin kannattaa lopettaa tupakointi. Toinen juttu on stressi. Minä olen tahtomattani joutunut stressin alaiseksi........ ja se näkyy kohonneessa verenpaineessa! Jos on herkästi herpaantuvaa sorttia, kannattaa hakea jotain auttavaa lääkettä ja yrittää vähentää stressitekijöitä elämässä!
      Jatkuva adrenaliini saa mielen ja sykkeen toimimaan hiukan ylikierroksilla!

• timoantero1

lääkkeetön verenpaineen hoito, tutustu
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=146

Mutta muuten järkyttävää kohtelua, kyllä asia pitää selvittää kunnolla ja tutkimalla
      verikokeet, verenpaineen seuranta, sydämen ultra, polkupyrätesti, jossa seurataan verenpaineen käyttäytymistä rasituksen aikana. Myös holtter eli rytmin seuranta 24 nauhoittvalla laitteella...

Vaadi lääkäriä tekemään ed. mainitut asiat, eikä vain arvailemaan
      - älä suostu pelkäksi kuuntelijaksi... yritä saada keskusteluyhteys ja jos tuntuu ettei lääkäri kuuntele, älä lähde huoneesta pois vaan sano että otetaanpa tämä uusiksi...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe