En osaa jutella ihmisille

mykkänen

Oon 19v tyttö. Kuulostaa omituiselta mutta mä en osaa puhua ihmisten kanssa! En tiedä onko ongelma enemmänkin se ettei vain tule mitään puhuttavaa mieleen vai enkö siis vain ole tippaakaan keskustelutaitoinen, toisinsanoen olen kuin mykkä!

Olen välillä ajatellut että no mitäs tästä mä olen vain melko ujo ja hiljainen, mutta minusta kyllä löytyy myös se keskustelutaitoinenkin persoona. Mutta en enään näe muuta vaihtoehtoa kuin etten vain yksinkertaisesti omaa vuorovaikutustaitoja :( Tilanteessa ajatukset lyö tyhjää eikä mitään irtoa suusta. Jos joskus joudun kahden kesken toisen osapuolen kanssa ja siinä jotain pitäisi jutella niin se on niiin niin kiusallista, yhtä hiljaisuutta kokoajan. Olin sitten kotona, koulussa tai sukulaisjuhlissa niin minusta ei kyllä oikein seuraa irtoa ja se on huomattu :(

Jos yritän väkisin saada edes jonkinlaista puhetta aikaan niin siitä ei tule yhtään mitään, kaikki on niin käsittämättömän sekavaa soopaa.

Ja sitten kun olen vain tuppisuuna hiljaa niin annan itsestäni sellaisen kuvan että mua ei voisi vähempää kiinnostaa ja että olen ylimielinen. Tiedän että luokkalaiseni ajattelevat minusta jotakin tämän suuntaista, olen vain huomannut.

Ehkä tämän takia myös jännitän hieman sosiaalisia tilanteita koska en osaa puhua?

Olenko ainut tästä kärsivä? :/

Mua myös pelottaa etten tule saamaan ikinä mitään seurustelukumppaniakaan! Puhumattakaan että pääsisin edes treffeille asti.
Ja työpaikan suhteen sama juttu...

Täytyisikö mun hakea jotain puheterapeutin apua? Vai voisinkohan vielä päästä tästä kurjuudesta yli ajan myötä jos vain menen ihmisten keskusteluihin mukaan..edes kuuntelijaksi.
Vaikka kyllä luulen ettei se johda yhtään mihinkään.

7

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika hiljainen

      Olen myös huono juttelemaan ihmisille. Minulla ei vain tule mitään erityistä puhuttavaa mieleen monestikkaan. Minua ei esim. erityisesti kiinnosta jutella muista ihmisistä ja heidän asioistaan tai elämästään. Toisaalta tämä on hyväkin puoli siinä suhteessa, että enpä ainakaan juoruile toisten asioita. En myöskään utele juurikaan. Minulla ei vaan normaalisti ole tarvetta uteluun ja tietää missä kukin milloinkin on mitäkin tekemässä.

      Toisaalta pohdin mielessäni kaikenlaisia monesti tieteeseen liittyviä ajatuksia. Minulla tulee ajoittain paljonkin kaikenlaisia ideoita mieleen, mitä sitten pohdin ja testailen erilaisilla ajatuskokeilla, tms. Välillä kirjoittelen ideoita paperillekkin. En kuitenkaan noista nyt niin paljon keskustele muitten ihmisten kanssa. Monet ihmiset eivät varmaan ymmärrä kaikkia aatteitani tai kaikkea teoriaa ajatuksen takana. Joten mitäpä noita puhumaan. Jos joku noista ymmärtää, niin voin toki jutella. Minä en myöskään paljon muistele menneitä joten siitäkään ei välttämättä saa paljoa puhuttavaa.

      Olen kuitenkin puheliaampi puheliaan ihmisen seurassa yleensä. Samoin juttua riittää, jos on jotain yhteistä tekemistä jonkun tai joidenkin kanssa. Tällöin siitä tekemisen kohteesta riittää puhuttavaa. Näin pystyn toimimaan esim. vapaaehtoistoiminnassa yhdistyksessä ryhmänjohtajana. Myös jos huomaan, että joku on aidosti kiinnostunut esim. menneisyydestäni, niin saatan siitä hyvinkin kertoa.

      En tiedä mistä tosiaan johtuu ettei mieleeni tule monesti mitään sanottavaa, vaikka jotain kokoajan ajattelen. Kaverit saattaa sanoa, että kyllä sitä aina jotain puhuttavaa keksii, mutta entäs jos ei. No toisaalta olen sujuva kuuntelija ja työpaikkakin on. Pystyn hyvin ryhmätyöhön ja työtodistuksissa lukee, että olen ollut pidetty työntekijä.

    • Hei!
      Itse olen ollut Altruistinen ihminen, ujo ja huono keskustelija. Älä mieti että se on huono asia ettet osaa keskustella ihmisten kanssa vaan jotkut eivät välitä keskustelusta vaan pelkkä läheisyys riittää ja voi keksiä sellaista tekemistä että ei tarvitse välttämättä puhua esim. Tennis.

      itse nyt 2 vuotta sosiaalisemmaksi yrittäneenä olen miettinyt että ehkä se on helpompaa harjoitella toisen samassa tilaanteessa olevan kanssa joka ymmärtää mistä kyseinen ongelma johtuu

      Tiedän että se ärsyttää kun muut ihmiset pystyvät puhumaan vaikka tikusta 5 tuntii putkeen eikä itse osaa ees 3 sanaa yhdistää lauseeks

    • fhfgjfh

      Ole onnellinen että olet syntynyt tytöksi! Meillä miehillä se vasta vaikeaa on

    • jotain tehdä

      Kyllä minä sanoisin ettei sinun kannata vain jatkaa samalla tavalla ajan käydessä. Kyllä sinun tulisi tehdä asialle jotain muuta kuin vain antaa ajan kulua. Itse olen 26 vuotias ja mikään ei ole ajan myöten muuttunut. Kaikki muuten hyvin elämässä mutta seurusteltua ei ole tullut saati ystäviä juuri ole ollut. Silti minua pidetään mukavana ihmisenä mutta miltein kukaan ei tietenkään tiedä millainen minä todella olen. Yritä puhua asiasta ehkä jonkun kanssa ja yritä saada itseäsi mukaan sosiaalisiin tilanteisiin saadaksesi edes jonkinlaista kokemusta niistä. Tietysti en ole kovin hyvä neuvomaan tällaisessa asiassa mutta jotain tulisi tehdä asialle kuin vain antaa odottaa. Sen verran osaan kuitenkin sanoa.

    • tunnistaja

      Hei, täällä mies joka tunnisti itsensä tuosta kirjoituksesta.
      Kannattaa tehdä Myers Briggsin persoonallisuustesti, niin saatat saada paljonkin selkoa/suuntaa/varmistuksen siitä, millainen ihminen olet.

      Jos jatkuvasti vertaa itseään muihin, tulee joko katkeraksi tai ylimieliseksi.
      Pyri hyväksymään itsesi ja kerro kavereillesi rehellisesti että asia nyt on näin, älkää loukkaantuko jos olen hiljainen.

    • 11+11

      Aloittajalle:
      Monessa ketjussa olen jo tarjonnut luettavaksi Susan Cainin kirjoittamaa kirjaa Hiljaiset- introverttien manifesti. Jos haluat, etsi käsiisi ja kokeile, löydätkö itsesi.

      Ehkä yrität olla erilainen kuin tosiasiassa olet. HIljaiset ja sisäänpäin suuntautuneet kokevat monesti huonommuutta tässä tietynlaisten sosiaalisten kykyjen ylimääräämässä maailmassa ja rikkovat siinä samalla itsetuntonsa. Hiljaisten sosiaaliset kyvyt eivät ole yhtään huonommat kuin muillakaan, he vain käsittelevät asioita eri tavalla. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta luottamalla omaan itseen arvokkaana ihmisenä ja pitämällä kiinni omista elämänarvoista löydät vielä sen, mitä haluat ja kuka todella olet. Ja seurusteluun ei ole mitään kiirettä. Tein itse aikoinaan sen virheen, että seurustelun pakosta aloitin ensimmäisen naisen kanssa, joka minut kelpuutti. Meno oli seuraavat neljä vuotta sellaista, että toivun siitä vieläkin ja ikuiset arvet siitä voi jäädä. Mieti siis tarkkaan haluatko seurustella ympäristön painostuksesta vai todellisen rakkauden vuoksi sen oikean kanssa.

    • reilu2kymppinenmies

      pian huomaat että on itselle helpompaa kun yrittää välttää tilanteita joissa pitäisi jutella jonkun kanssa ja alat vältellä niitä paikkoja/tilanteita.pian huomaat oppineesi mestariksi kyseisten tilanteiden välttelyssä ja huomaat kuinka paljo helpompaa on itselle kun ei tarvitse murehtia koko asiaa kun ei joudu moisiin tilanteisiin...
      ....näin ainakin itselle käynyt..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe