Mistä tietää hupiakkujen olevan tiensä päässä? Kysymys kuulostaa tyhmältä, mutta valaisen hiukan asiaa. Ostamassani veneessä on 2 x 175 Ah lyijyakut ja niitä ladataan mastervoltin 50 A maasähkölaturilla , 70 W aurinkokennoilla tai mastervoltin 90 A konelaturilla, jossa on joku latauksen tehosäädin. Eli harvoin on tilanne päällä, jolloin näkisi jo junkun aikaa kulutettujen akkujen napajännitteen ilman latausta. Minkälaisella rasitustestillä voisi päätellä akkujen kuntoa? Sähköä riittää yleensä, mutta kulutus on yleensä suurta vasta rannassa ja silloin olemme jo maasähkössä. Akut ovat ainakin 4 v vanhat.
Sähkärit kertokaa - akun kunto?
24
6771
Vastaukset
- 23+33
"Mistä tietää hupiakkujen olevan tiensä päässä?"
Lataat yksitellen täyteen. Odotat vuorokauden ja mittaat lepojännitteen, joka tulisi olla vähintään 12.8 volttia. Kuormita vaikka veneen lämppärillä tai autovalolla ja jos toimii pitkään akku on ok.
Jos akut ovat erikuntoisia, ne eivät yhdessä enää toimi kuten pitäisi ja jatkossa kannattaa ladata erikseen.- excide
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että erikuntoisia akkuja ei tulisi laittaa samaan järjestelmään, mutta koskeeko tämä myös geeliakkuja vai ainoastaan näitä lyijy- ja nestetäyttöisiä?
- -Mika-
No vuorokausi ei kyllä riitä, enneminkin viikko. Silti pelkkä lepojännitemittaus ei vielä kerro akkujen kuntoa. Toisinaan akut kun huononee siten, että niiden sisäinen resistanssi kasvaa. Silloin lepojännite on kuin ehjässä akussa, mutta kuormitettuna jännite romahtaa, vaikka kapasiteettia muuten riittäisikin.
Taitaa paras tapa olla vakiokuormalla kuormittaminen ja ajan mittaminen. Jos kuormittaa vaikkapa 35 ampeerin kuormalla 5 tuntia, pitäisi (teoriassa) ehjien akkujen kapasiteetista olla jäljellä puolet. Ja jännite ei saisi laskea kuormituksen aikana kovin paljoa.
Kuormituksen jälkeen pitkähkö odottelu ja lepojännitteen mittaus ja taulukosta tarkistaa jäljellä olevan kapasiteetin. Ei kai tuohon muuta konstia ilman "älykästä" akkumonitoria ole. - muuan mies
Hanki älykäs laturi, esim Defa Smartcharge, ne näyttävät myös akun epäkuntoisuuden.
- 3233
75 eur:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/autotarvikkeet/lahjaideat/defa-smartcharge-12v-4a-akkulaturi/p/403001/
Tuohon hintaa saa jo uuden akun. - -Akkumulaattori-
3233 kirjoitti:
75 eur:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/autotarvikkeet/lahjaideat/defa-smartcharge-12v-4a-akkulaturi/p/403001/
Tuohon hintaa saa jo uuden akun.Pienen akun saa mutta ei aloittajan 175 Ah: akkua.
Tuollaisella laturilla saa noin isoja akkuja ladata vuorokausia vaikka laadukas laturi onkin.
Ostin pari viikkoa sitten akkuliikkeestä autooni uuden akun. 100 Ah Exide Premium maksoi 150 €. Toissavuonna veneeseen ostamani 'jonkunmerkkinen' 100 Ah akku maksoi 60 € traktorikaupan tarjouksessa ja hyvin on toistaiseksi toiminut.
- SähköstäOpiskellut
Akkujesi kunto riippuu jonkin verran myös siitä miten olet niitä käyttänyt? jos olet antanut akkujen olla pitkään (päiväkausia tai viikon) tyhjänä tai lähes tyhjänä niin voivat olla jo huonokuntoisia, mutta jos oikein ja hyvin olet käyttänyt niin saattaapi olla lähes uuden veroisia?
Omani veneen akut on kestäneet ongelmitta 10..12 vuotta käytössä ja talvella muutaman kerran ladattuina, sitten laitoin ne autokäyttöön jossa toimivat hyvin talvellakin, joten kyllä akut kestää oikealla käytöllä melko kauan.
Tuossa jo -Mika- kertoikin kuormituskokeesta ja sillä saat ainakin jonkin verran tietoa kunnnosta ja tietysti voit myös kokeilla suuremmalla kuormalla esim. sopivalla kuormitusmittarilla vaikka 500A jolloin jännite ei muutaman sekunnin aikana saisi laskea alle 9V.
Joku akkuliike saattaa mitata tai ehkä lainaa mittaria?
Eihän hupiakkujen kuntoisuus ole vesillä kovin suuri ongelma jos akut heikkenee eikä pidä/ota vastaan enään virtaa jatkuvasta latauksesta huolimatta, ne voi silloin helposti vaihtaa uusiin.
Jos taas käynnistysakku loppuu yllättäen niin moottorin saaminen käyntiin voi olla ongelmallista. - sy Snoopy
Akkujen hoidosta ja kunnosta löytyy paljon tietoa vaikka netistä. Voit esim hankkia kuormitusmittarin, jolla on yksinkertaista mitata. Jos akkuja raiskaa, saa ne kulumaan loppuun jopa 2-3 vuodessa. Mulla kesti 6 V golkärryn akut 8,5 v, mutta pyrin käyttämään niitä 70-90 % kapasiteettivälillä. Tuskin koskaan laskin niitä alle 50%. Kun vaihdoin ne hiljattain uusiin, ne olivat vielä ihan toimivat. Liisää kotisivuilta www.snoopy.fi
- 11+10
Onko tämä ongelma peruspurkkarin 75ah akku maksaa 85 egeä
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/900076/0
kun painaa perjantian starttinappia ja ei kone inahdakkaan niin hyppää vain autoon ja ajaa kauppan ja ostaa uuden akun. jos moiseen ei ole varaa on parasta etsiä halvempi harrastus.
Vanha akku kannattaa ottaa mukaan sillä akuista pääsee nykyäään myös helposti eroon vie vaan sinne motonettiin kun ostaa uuden.
Elämä jossa pohditaan kaikki mahdolliset ongelmat etukäteen ei ole elämisen arvoinen. Ongelmat ratkotaan sitä mukaa kun ne tulevat eteen.- 11+10
Kyseisen merkkinen akku rupesi mulla vuotamaan parissa vuodessa. Meni vaihtoon.
- Noname2
Akkujen kapasiteetti (Ah) määritellään ajan suhteen. Esim. 100 Ah/20 h, jolloin kuormitettaessa akkua nimellisvirralla, tässä tapauksessa 5 A:n virralla, pitäisi tuo 20 h täyttyä, ettei akun napajännite putoa alle 10,5 V. Lämpötilallakin on merkitys.
Kotikonsteilla saa suuntaa- antavia tuloksia ja mielenrauhan. Jos on käytössä parempilaatuinen yleismittari tai parempi olisi, jos olisi kaksi mittaria. Toinen mittaamaan virtaa ja toisella seuraa akun jännitettä. Keinokuorma ja aikaa, voi testin tehdä. Keinokuormaksi kelpaa vaikka auton ajovalopoltin 55 W, jolla saadaan n. 4,4 A:n virta. Mittaa ensin käytettävän keinokuorman ottaman virran. Laittaa kellon käymään ja alkaa odotteleen, mittaillen välillä akun jännitettä. Sitten kun akun jännite kuormitettuna lähenee tuota 10,5 V, niin kello seis ja laskutoimitus. Aika kertaa amppeerit.. Itse olen testannut vuosittain näin talvipuhteina, mutta käytössä on keinokuorma, yleismittari, scopemeter ja 10,5 V:n laukaisin. Tuloksista sen verran, että jos pääsee 60-70 %:n nimellisestä, ei huolta. Akkutestit on juuri menossa, ensimmäinen testattu, 110Ah:n akku ikä 3 v, lämpötila testipaikassa - 0 C, tulos 64% nimellisestä, enkä vielä uusi akkuja. Kokeiltu / verrattu on myös noita akkukapasiteettimittareita, mutta no, antaahan ne suuntaa.- Joakim_
Helpoin keinokuorma on kulku- tai sisävalot. Jos ei veneessä satu olemaan virtamittaria, pihtiamppeerimittari on tuossa varsin kätevä. Niitähän saa nykyään muutamalla kympillä ja tarkkuus on kaikilla tuohon käyttöön riittävä,
En tiedä onko tarpeen viedä testiä 10,5 V saakka. Sehän kuluttaa akkua ja menee helposti yli, jos ei ole paikalla vahtimassa. Itse olen laittanut pari kertaa kulkuvalot päälle n. 50% kapasiteettia vastaavaksi ajaksi ja ollut tyytyväinen, jos akku ei ole tyhjä (jännite vielä ainakin 11,5 V) testin jälkeen. En ole uutta akkua testannut, mutta lehtien testeissä ei yleensä päästä läheskään ilmoitettuun kapasiteettiin ja 80% on uudellekin jo hyvä arvo. Tässä yksi testi: http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf - Noname2
Joakim_ kirjoitti:
Helpoin keinokuorma on kulku- tai sisävalot. Jos ei veneessä satu olemaan virtamittaria, pihtiamppeerimittari on tuossa varsin kätevä. Niitähän saa nykyään muutamalla kympillä ja tarkkuus on kaikilla tuohon käyttöön riittävä,
En tiedä onko tarpeen viedä testiä 10,5 V saakka. Sehän kuluttaa akkua ja menee helposti yli, jos ei ole paikalla vahtimassa. Itse olen laittanut pari kertaa kulkuvalot päälle n. 50% kapasiteettia vastaavaksi ajaksi ja ollut tyytyväinen, jos akku ei ole tyhjä (jännite vielä ainakin 11,5 V) testin jälkeen. En ole uutta akkua testannut, mutta lehtien testeissä ei yleensä päästä läheskään ilmoitettuun kapasiteettiin ja 80% on uudellekin jo hyvä arvo. Tässä yksi testi: http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdfLaitan tässä vielä omakohtaisen kokemuksen. Uusin starttiakun muutama vuosi sitten, tunnetun laadukkaan AGM akun. Akku oli käytössä kesän ja seuraavana keväänä kuormitustestissä akku romahti 8 h:n kohdalla, 34,5 Ah ulos 95 Ah:n akusta. En uskonut tapausta, latasin älykkäällä laturilla ja toistin testin, sama tilanne. Ei muuta kuin ostokuitti ja testin dokumentit mukaan myyjäliikkeeseen ja uusi akku tilalle. Testasin tämän uuden akun ennen kuin laitoin paikoilleen, testissä sain kapasiteetiksi aika tarkoin tuon 95 Ah. Seuraava testi olisi juuri tuo uusittu akku....
- 18-18
Joakim_ kirjoitti:
Helpoin keinokuorma on kulku- tai sisävalot. Jos ei veneessä satu olemaan virtamittaria, pihtiamppeerimittari on tuossa varsin kätevä. Niitähän saa nykyään muutamalla kympillä ja tarkkuus on kaikilla tuohon käyttöön riittävä,
En tiedä onko tarpeen viedä testiä 10,5 V saakka. Sehän kuluttaa akkua ja menee helposti yli, jos ei ole paikalla vahtimassa. Itse olen laittanut pari kertaa kulkuvalot päälle n. 50% kapasiteettia vastaavaksi ajaksi ja ollut tyytyväinen, jos akku ei ole tyhjä (jännite vielä ainakin 11,5 V) testin jälkeen. En ole uutta akkua testannut, mutta lehtien testeissä ei yleensä päästä läheskään ilmoitettuun kapasiteettiin ja 80% on uudellekin jo hyvä arvo. Tässä yksi testi: http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdfOnko Airiston Veneilijöillä tosiaan oikeus jakaa verkossa Tekniikan Maailman sisältöjä? Mielenkiintoinen tapaus tekijänoikeuslainsäädännön kannalta!
- tunari...
Joakim_ kirjoitti:
Helpoin keinokuorma on kulku- tai sisävalot. Jos ei veneessä satu olemaan virtamittaria, pihtiamppeerimittari on tuossa varsin kätevä. Niitähän saa nykyään muutamalla kympillä ja tarkkuus on kaikilla tuohon käyttöön riittävä,
En tiedä onko tarpeen viedä testiä 10,5 V saakka. Sehän kuluttaa akkua ja menee helposti yli, jos ei ole paikalla vahtimassa. Itse olen laittanut pari kertaa kulkuvalot päälle n. 50% kapasiteettia vastaavaksi ajaksi ja ollut tyytyväinen, jos akku ei ole tyhjä (jännite vielä ainakin 11,5 V) testin jälkeen. En ole uutta akkua testannut, mutta lehtien testeissä ei yleensä päästä läheskään ilmoitettuun kapasiteettiin ja 80% on uudellekin jo hyvä arvo. Tässä yksi testi: http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdfOlen samaa mieltä. Minun käyttämä kuormitustesti on päivän purjehdus jääkaappi ja mittarit yms. päällä. Jos lämmitin vielä käynnistyy illalla ilman moottorin latausta, olen tyytyväinen, jos ei, vaihdan akut. Akustoni on normaali lyijyakku, Fiam 2x110 Ah vuodelta 2002 ja toiveikkaana lähden taas uudelle kaudelle.
- Luki luki
18-18 kirjoitti:
Onko Airiston Veneilijöillä tosiaan oikeus jakaa verkossa Tekniikan Maailman sisältöjä? Mielenkiintoinen tapaus tekijänoikeuslainsäädännön kannalta!
Lue mitä TM:n sivujen alareunassa lukee.
- Bossu
Koita ominaispainomittaria, jos pääset akkuvesiin käsiksi.
- Joakim_
Ominaispainomittari kertoo akun varaustilan ei kuntoa. Käyttökelvoton akku voi olla ominaispainomittarin mukaan täydessä varauksessa. Viimeksi hyytynyt auton akkunikin näytti sisäänrakennetulla ominaispainomittarillaan vihreää juuri ennen lopullista simahtamista.
- +-+-+-+-+-
Joakim_ kirjoitti:
Ominaispainomittari kertoo akun varaustilan ei kuntoa. Käyttökelvoton akku voi olla ominaispainomittarin mukaan täydessä varauksessa. Viimeksi hyytynyt auton akkunikin näytti sisäänrakennetulla ominaispainomittarillaan vihreää juuri ennen lopullista simahtamista.
Kyllä se vähän kertoo akun kunnosta jos yksi kenno on mittauksen mukaan "punaisella" ja muut "vihreänä". Samalla tulee ne nesteetkin katsottua ja jos aina on hävinnyt nestettä niin ei sekään hyvää lupaa!
- Bossu
Mä taas olen monta kertaa hyötynyt tästä mittauksesta. Jos pitkän aikaa lataa, ja silti akun varaustila ei nouse korkealle, on akku varmasti finaalissa. Jos akku on sulfatoitunut pahasti, se ei pysty varautumaan kunnolla, ja tällöin ominaispaino jää huonoksi. Se ei välttämättä kerro koko tilannetta tarkasti, mutta sen testin selvittäminen kunnialla on välttämätön (muttei kenties riittävä) ehto akun kunnossaololle.
- mbbb
Akun kunto ei selviä volttien mittaamisella kun tarvitaan niitä amppereita vaikka voltit on 12 niin jos ampeerit on matalat niin se ei kestä kuormitusta eli matka akkukauppaan.
- Biltemaollutminulleok
Olen vuosikausia käyttänyt bilteeman halpisakkuja, 2kpl eli startti ja hupi. Lataan ne aina erikseen ajon aikana, tonen mennessään ja toisen tullessaan. Minulla on sellainen 1,5 h "pakkoajoa" kotisatamasta avoulapalle joten akut ovat pysyneet hyvässä kunnossa. Talvisin minulla on autokytkentäkellon kautta vuoronperään kummankin akun osittainen käyttö ja vastaavalla kellolla smartlataus kytkee voron perän akkuja määräajoin latautumaan. Hyvin on nyt kymmenen vuoden aikana toiminut, kerran olen akut vaihtanut ihan varmuuden vuoksi. Toinen niistä on nyt vaimon autossa ja toistaiseksi no problems. Kun noin 60 Eurolla saa uuden akun niin ei ole minusta kovin kallis lysti.
- Boostiaelämään
Minulla ollut pitkään veneessä kannettava starttiboosteri missä monta muutakin käyttömahdollisuutta. Voi ottaa rannalle , mökkiin jos tarve sekä autossa talvisin. Ei ole vielä omaa autoa tarvinnut ksillä käynnistää mutta useamman muun auton olen kyllä lapinmatkoilla sillä käynnistänyt. Minulla on sekä veneessä että autossa sopivankokoinen ivertteri joten boosteri on aina käyttövalmis. Kaikenkaikkiaan monikäyttöinen aparaatti eikä maltaita maksaa.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Jos akut on toimineet 11vuotta moitteetta(kuten mulla)kannattaa akut vaihtaa muuten vain ettei tule katastrooffia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855