Käsittämätön ilmiö

autoilija3

Käsittämätön ilmiö

Voisiko joku henkilö joka tunnistaa itsensä seuraavasta kertomuksesta kertoa ystävällisesti, että mikä logiikka on tässä asiassa kyseessä.

Tämä asia tapahtuu moottoriteillä päivittäin useita kertoja samalla osalla moottoritietä mitä minä ajan. Asiaan ei vaikuta se, että onko ylä tai alamäki tai tasainen osuus tai kaarre tai suoratie. Eikä se mikä keli tai olosuhteet ovat onko pimeää vai valoisaa.

Asia on seuraava: Ajan vakionopeussäädin päällä ja saavutan auton, kun laitan vilkun päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle. Mitä tapahtuu??? Ohitettavan nopeus kasvaakin samaksi kuin mitä minulla on!!! Menemme sitten vähän aikaa melkein rinnatusten ja minun on pakko painaa kaasua ja ajaa ylinopeutta, jotta pääsen ohi. Jos luovun ohitus yrityksestä ja laitan vakionopeussäätimen pois päältä ja palaan tämän auton taakse silloin sen nopeus putoaakin lähes alkutilanteeseen.
Mistä tämä oikein johtuu??? Eikö joillakin anna luonto periksi, että joku ohittaa. Tai alkaako vasta sitten kun joku ohittaa hoksata että HEI minäkin voisin ajaa lujempaa??? Tai aiheutanko minä autollani eräänlaisen ”ilmamassan työntövoiman” ??? Että minä alan työntämään sitä viereisellä kaistalla olevaa lujempaa. En oikein usko tuohon jälkimmäiseen.

Mutta joku syy tällä pitää olla. Tämä on ihan jokapäiväistä ja tapahtuu useita kertoja samalla moottoritieosuudella. Olisi mukava lukea selitys tuolta autoilijalta joka tuota vauhdin lisäystä ohitustilanteessa harrastaa.

84

2401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepä se

      Aika sama ilmiö kuin tämä toinen:

      Ajan vakionopeussäädin päällä, joku menee ohi, ottaa vähän etäisyyttä mutta hetken päästä saman auton nopeus on pudonnut niin alas että saavutan sen. Tällä kertaa minä ohitan, edelleen vakionopeussäädin päällä ja kohta taas se sama auto menee minusta ohi vain jäädäkseen köröttelemään eteeni.

      Mutta silti mielestäni moottoritiellä ajaessa suurin kiusa on nämä aivan keulan eteen kiilaavat ohittajat. Miksi sieltä vasemmalta kaistalta on niin kiire pois, kun perässäkään ei ole kukaan tulossa?

      • Matala älykkyys

        "Mutta silti mielestäni moottoritiellä ajaessa suurin kiusa on nämä aivan keulan eteen kiilaavat ohittajat. Miksi sieltä vasemmalta kaistalta on niin kiire pois, kun perässäkään ei ole kukaan tulossa?"

        Se on sitä kun ei osata ajaa eikä älykkyyttä ole tarpeeksi jotta itse pystyisi hahmottamaan mitä ollaan tekemässä.


      • autoilija3
        Matala älykkyys kirjoitti:

        "Mutta silti mielestäni moottoritiellä ajaessa suurin kiusa on nämä aivan keulan eteen kiilaavat ohittajat. Miksi sieltä vasemmalta kaistalta on niin kiire pois, kun perässäkään ei ole kukaan tulossa?"

        Se on sitä kun ei osata ajaa eikä älykkyyttä ole tarpeeksi jotta itse pystyisi hahmottamaan mitä ollaan tekemässä.

        Kukaan ei ole näistä ohituksen aikana nopeutta lisäävistä vielä kommentoinut, että miksi he näin tekevät. Minä jään vielä odottamaan, että jos vaikka joku vielä kertoisi, että mikä logiikka on tuossa.


      • ilhuhliu
        autoilija3 kirjoitti:

        Kukaan ei ole näistä ohituksen aikana nopeutta lisäävistä vielä kommentoinut, että miksi he näin tekevät. Minä jään vielä odottamaan, että jos vaikka joku vielä kertoisi, että mikä logiikka on tuossa.

        Onhan tässä esitetty vaikka mitä syitä. Eiväthän kaikki edes ehkä huomaa, että lisäävät nopeutta juuri ohituksen aikana. Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu. Nopeutenikin vaihtelee, koska nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h, eikä nopeudesta saa minkäänlaista aistillista palautetta. On luonnollista, että nopeus vaihtelee satunnaisesti paljon verrattuna nopeudensäätimellä ajavaan.

        Niinkin käy joskus, että olen joutunut hidastamaan tavoitenopeuteni alle esimerkiksi koska minut on ohitettu, minkä jälkeen eteeni on jääty ajamaan parinkymmenen metrin päähän. Luonnollisesti kun olen saanut etäisyyden kasvamaan riittävästi, lisään jälleen nopeutta. Joku tietysti saattaa olla silloin juuri lähdössä ohittamaan, jolloin voi tuntua siltä, että lisään nopeutta juuri ohituksen vuoksi.


      • höpsistä...
        ilhuhliu kirjoitti:

        Onhan tässä esitetty vaikka mitä syitä. Eiväthän kaikki edes ehkä huomaa, että lisäävät nopeutta juuri ohituksen aikana. Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu. Nopeutenikin vaihtelee, koska nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h, eikä nopeudesta saa minkäänlaista aistillista palautetta. On luonnollista, että nopeus vaihtelee satunnaisesti paljon verrattuna nopeudensäätimellä ajavaan.

        Niinkin käy joskus, että olen joutunut hidastamaan tavoitenopeuteni alle esimerkiksi koska minut on ohitettu, minkä jälkeen eteeni on jääty ajamaan parinkymmenen metrin päähän. Luonnollisesti kun olen saanut etäisyyden kasvamaan riittävästi, lisään jälleen nopeutta. Joku tietysti saattaa olla silloin juuri lähdössä ohittamaan, jolloin voi tuntua siltä, että lisään nopeutta juuri ohituksen vuoksi.

        "nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h"

        No ei todelakaan ole mitään resoluutiota, kyllä se mittari näyttää samassa nopeudessa saman verran väärin.


      • jlhgkuyf
        höpsistä... kirjoitti:

        "nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h"

        No ei todelakaan ole mitään resoluutiota, kyllä se mittari näyttää samassa nopeudessa saman verran väärin.

        Saman verran väärin kuin mikä ja mihin verrattuna?

        Jokaisessa mittarissa on resoluutio. Joissain autoissa se on 10. Direktiivi vaatii kai 1, 2, 5 tai 10 km/h resoluutiota.


      • ^^^^^^^^^^
        ilhuhliu kirjoitti:

        Onhan tässä esitetty vaikka mitä syitä. Eiväthän kaikki edes ehkä huomaa, että lisäävät nopeutta juuri ohituksen aikana. Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu. Nopeutenikin vaihtelee, koska nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h, eikä nopeudesta saa minkäänlaista aistillista palautetta. On luonnollista, että nopeus vaihtelee satunnaisesti paljon verrattuna nopeudensäätimellä ajavaan.

        Niinkin käy joskus, että olen joutunut hidastamaan tavoitenopeuteni alle esimerkiksi koska minut on ohitettu, minkä jälkeen eteeni on jääty ajamaan parinkymmenen metrin päähän. Luonnollisesti kun olen saanut etäisyyden kasvamaan riittävästi, lisään jälleen nopeutta. Joku tietysti saattaa olla silloin juuri lähdössä ohittamaan, jolloin voi tuntua siltä, että lisään nopeutta juuri ohituksen vuoksi.

        "Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu."

        Tuo kertookin sinusta paljon kullettajana.
        Olisi erittäin hyväksi liikenneturvallisuudelle, jos kävisit luovuttamassa ajokorttisis pois.


      • ewrgedb
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        "Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu."

        Tuo kertookin sinusta paljon kullettajana.
        Olisi erittäin hyväksi liikenneturvallisuudelle, jos kävisit luovuttamassa ajokorttisis pois.

        Ei ole mitään velvollisuutta katsoa taakse, ellei ole ohittamassa.


      • ^^^^^^^^^^
        ewrgedb kirjoitti:

        Ei ole mitään velvollisuutta katsoa taakse, ellei ole ohittamassa.

        Ei siihen varmaan mitään mitään velvollisuutta ole, mutta en ymmärrä, kuinka kukaan voi ajaa tietämättä mitä takana tapahtuu.
        Itse katselen taustapeiliin saman veran kuin eteenpäinkin. Tiedän aina mikä auto on takanani tai viereisellä kaistalla takakulman kohdalla, tai ettei siellä ole ketään. Se helpottaa kaistanvaihtoa oleellisesti, kun ei siinä vaiheessa tarvitse "kartottaa" koko liikenneympäristöä, vaan se on jo tiedossa.

        Myöskään moottoritiellä ne nopeammin ajavat ei ikinä pääse yllättämään, kun vähintään puoli minuuttia aikaisemmin olen jo nähnyt niiden lähestyvän.

        Kaikille teille, jotka pidätte taustapeilin seuraamista turhana "ellei ole ohittamassa", koittakaa joskus päästä ajamaan jotain hieman isompaa autoa, niin huomaatte sen takana tulevan liikenteen seuraamisen tarpeellisuuden.


      • sdg90ij
        ilhuhliu kirjoitti:

        Onhan tässä esitetty vaikka mitä syitä. Eiväthän kaikki edes ehkä huomaa, että lisäävät nopeutta juuri ohituksen aikana. Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu. Nopeutenikin vaihtelee, koska nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h, eikä nopeudesta saa minkäänlaista aistillista palautetta. On luonnollista, että nopeus vaihtelee satunnaisesti paljon verrattuna nopeudensäätimellä ajavaan.

        Niinkin käy joskus, että olen joutunut hidastamaan tavoitenopeuteni alle esimerkiksi koska minut on ohitettu, minkä jälkeen eteeni on jääty ajamaan parinkymmenen metrin päähän. Luonnollisesti kun olen saanut etäisyyden kasvamaan riittävästi, lisään jälleen nopeutta. Joku tietysti saattaa olla silloin juuri lähdössä ohittamaan, jolloin voi tuntua siltä, että lisään nopeutta juuri ohituksen vuoksi.

        Ilman vakkaria pystyy kyllä pitämään nopeuden riittävän samana, se vain vaatii että keskittyy ajamiseen. Palautetta saa kun katsoo ulos tuulilasista, kuuntelee moottorin ääntä, renkaiden ääntä jne. - eli paneutuu hommaan. Kannattaa ehkä selvittää miten iso mittarivirhe autossa on. Kohta kun taas vaihdetaan kesäkumeja alle se on hyvä tarkastaa uusiksi.


      • ihluhfv
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Ei siihen varmaan mitään mitään velvollisuutta ole, mutta en ymmärrä, kuinka kukaan voi ajaa tietämättä mitä takana tapahtuu.
        Itse katselen taustapeiliin saman veran kuin eteenpäinkin. Tiedän aina mikä auto on takanani tai viereisellä kaistalla takakulman kohdalla, tai ettei siellä ole ketään. Se helpottaa kaistanvaihtoa oleellisesti, kun ei siinä vaiheessa tarvitse "kartottaa" koko liikenneympäristöä, vaan se on jo tiedossa.

        Myöskään moottoritiellä ne nopeammin ajavat ei ikinä pääse yllättämään, kun vähintään puoli minuuttia aikaisemmin olen jo nähnyt niiden lähestyvän.

        Kaikille teille, jotka pidätte taustapeilin seuraamista turhana "ellei ole ohittamassa", koittakaa joskus päästä ajamaan jotain hieman isompaa autoa, niin huomaatte sen takana tulevan liikenteen seuraamisen tarpeellisuuden.

        Pointti olikin se, että se ei mielestäni vaaranna liikenneturvallisuutta, ettei katso peileihin eikä varsinkaan ole syy luopua ajo-oikeudesta. Kyllä minä ainakin pystyn kartoittamaan takaa tulevan liikenteen aivan riittävän tarkasti ja nopeasti sen jälkeen kun havaitsen lähestyväni hitaammin etenevää ajoneuvoa. Kun katsoo ulkopeiliin, niin jos siinä näkyy ohituskaistalla oleva auto tai ohittamaan lähdössä oleva auto, niin ohitus on kielletty ja ohituksen aloitusta pitää lykätä. Jos ei pysty erottamaan, onko takana oleva auto ohituskaistalla vai ei, niin silloin se todennäköisesti on niin kaukana, että ohitukseen voi lähteä. Niin yksinkertaista se on.

        Tietysti jos ajaa aasinmarssia 15 metrin etäisyyksin, niin siinä varmaan onkin jatkuvasti seurattava kaikkia suuntia.


      • tnxdthfmn
        sdg90ij kirjoitti:

        Ilman vakkaria pystyy kyllä pitämään nopeuden riittävän samana, se vain vaatii että keskittyy ajamiseen. Palautetta saa kun katsoo ulos tuulilasista, kuuntelee moottorin ääntä, renkaiden ääntä jne. - eli paneutuu hommaan. Kannattaa ehkä selvittää miten iso mittarivirhe autossa on. Kohta kun taas vaihdetaan kesäkumeja alle se on hyvä tarkastaa uusiksi.

        > riittävän samana

        Subjektiivinen käsite. Onko riittävän sama 10 km/h resoluution nopeusmittarilla noin ± 5 km/h?

        > Palautetta saa kun katsoo ulos tuulilasista, kuuntelee moottorin ääntä, renkaiden ääntä

        Minä en ainakaan pysty erottamaan tienpinnasta, onko nopeus 75, 80 vai 85 km/h. En myöskään pysty erottamaan tuota moottorin äänestä enkä myöskään muutosta, renkaiden äänestä puhumattakaan. Väitän että suurin osa kuljettajista ei pysty tähän. Nopeusmittari on ainoa luotettava tapa. Ehkä joissain autoissa moottorista kuuluu jonkinlainen raksutus, mutta meikäläisen kehonsiirtimessa kuuluu vain hiljainen jyrinä ja kompressorin sihinä, joista ei kyllä saa minkäänlaista nopeusreferenssiä.


      • olopää

        sepä se. ja yleensä se vasen kaista on vielä paremmassa kunnossa.


      • KALLE KELLO
        ilhuhliu kirjoitti:

        Onhan tässä esitetty vaikka mitä syitä. Eiväthän kaikki edes ehkä huomaa, että lisäävät nopeutta juuri ohituksen aikana. Minä en ainakaan tarkkaile yleensä mitä takana tapahtuu. Nopeutenikin vaihtelee, koska nopeusmittarin resoluutio on 10 km/h, eikä nopeudesta saa minkäänlaista aistillista palautetta. On luonnollista, että nopeus vaihtelee satunnaisesti paljon verrattuna nopeudensäätimellä ajavaan.

        Niinkin käy joskus, että olen joutunut hidastamaan tavoitenopeuteni alle esimerkiksi koska minut on ohitettu, minkä jälkeen eteeni on jääty ajamaan parinkymmenen metrin päähän. Luonnollisesti kun olen saanut etäisyyden kasvamaan riittävästi, lisään jälleen nopeutta. Joku tietysti saattaa olla silloin juuri lähdössä ohittamaan, jolloin voi tuntua siltä, että lisään nopeutta juuri ohituksen vuoksi.

        Mitähän sinä yrität nyt kertoa?? Et tarkkaile, nopeus vaihtelee (olet "nytky" ajaja), tuota mitähän jos siirtysit julkisiin. Kuulut juuri niin tumpeloihin tiellä, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti ja saat aikaan ruuhkia ym tilanteita.


      • ramppa
        jlhgkuyf kirjoitti:

        Saman verran väärin kuin mikä ja mihin verrattuna?

        Jokaisessa mittarissa on resoluutio. Joissain autoissa se on 10. Direktiivi vaatii kai 1, 2, 5 tai 10 km/h resoluutiota.

        Olisikohan kyse virhenäyttämästä eikä erottelykyvystä eli resoluutiosta.


      • minkäs mahdat
        autoilija3 kirjoitti:

        Kukaan ei ole näistä ohituksen aikana nopeutta lisäävistä vielä kommentoinut, että miksi he näin tekevät. Minä jään vielä odottamaan, että jos vaikka joku vielä kertoisi, että mikä logiikka on tuossa.

        Tuollainen kiilaaminen kertoo pelkästään huonosta itsetunnosta.
        Näille junteille kukaan ei mahda mitään .
        Useasti menen itse tien sivuun tai kahveille ja annan juntin jatkaa matkaansa.


      • edtg bfyyb vzt
        ihluhfv kirjoitti:

        Pointti olikin se, että se ei mielestäni vaaranna liikenneturvallisuutta, ettei katso peileihin eikä varsinkaan ole syy luopua ajo-oikeudesta. Kyllä minä ainakin pystyn kartoittamaan takaa tulevan liikenteen aivan riittävän tarkasti ja nopeasti sen jälkeen kun havaitsen lähestyväni hitaammin etenevää ajoneuvoa. Kun katsoo ulkopeiliin, niin jos siinä näkyy ohituskaistalla oleva auto tai ohittamaan lähdössä oleva auto, niin ohitus on kielletty ja ohituksen aloitusta pitää lykätä. Jos ei pysty erottamaan, onko takana oleva auto ohituskaistalla vai ei, niin silloin se todennäköisesti on niin kaukana, että ohitukseen voi lähteä. Niin yksinkertaista se on.

        Tietysti jos ajaa aasinmarssia 15 metrin etäisyyksin, niin siinä varmaan onkin jatkuvasti seurattava kaikkia suuntia.

        olisihan se hyvä huomata vaikka takaa tuleva hlytysajoneuvo


    • Vasuritulppa

      Ihmisen idioottimaisuus liikenteessä ilmenee niin monella eri tavalla. Tuo lienee yksi niistä. Itse en ole kohdannut tätä ilmiötä, koska ohitettaessa lisään aina vauhtia siten, että myös ohitettava sen havaitsee. Jos ajat ohi vakkari päällä, niin silloin ohituksestasi saattaa tulla laiska ja pitkä. Ja suoraan sanoen se ON ärsyttävää katsottavaa.

      • ---

        Ohitustilanteessakaan ei saa ajaa yli suurimman sallitun.

        Itse ohitan myös motarilla vakkari päällä jos se on säädetty niin että todellinen nopeus on suurin sallittu. Jos ohitettava nostaa nopeutta, niin sittenhän ohitus kestää... ja kestää.. ja kestää... Ohitettavan syy jos nostaa nopeutta.


    • ei ne tajua mitää

      " HEI minäkin voisin ajaa lujempaa??? "

      Tämähän se syy on. Ja tästä johtuu toinenkin ilmiö, saavutat rekan jonka takana ajaa auto, ja juuri kun olet ohittamassa heidät, rekan takana ajanut auto poukkaa eteen ja lähtee ohittammaan 85kmh nopeudella. Tämä johtuu samantyyppisestä
      " Hei minäkin voin ohittaa rekan" ilmiöstä, ei tajuta ennenkuin joku näyttää esimerkkiä.

      • Ei tajuakaan

        Ja sä tajuat kaiken? Hohhoijaa


      • ei ne tajua mitää
        Ei tajuakaan kirjoitti:

        Ja sä tajuat kaiken? Hohhoijaa

        Kyllä. vituttaako kun vastavuoroisesti sinä et tajua mitään?


      • Ei tajuakaan
        ei ne tajua mitää kirjoitti:

        Kyllä. vituttaako kun vastavuoroisesti sinä et tajua mitään?

        Juu kyllä vtuttaa niin saatnasti. On se hyvä että täältä saa hyviä neuvoja. Tällainen aivoton apina kun olen.


    • Käsittämätöntä?

      Huolestuttavaa näissäkin vastauksissa on piirre mikä esiintyy: pakko, minä, muiden syy.
      Vituttaa se minuakin jos joku tulee perä edellä vastaan ja nostaa sitten nopeutta kun pääsen rinnalle, mutta ei se minua pakota ajamaan ylinopeutta, tai ole sen syy jos ohitus kestää. Oma ajotapa on se johon voit vaikuttaa, ei muiden.

    • paina kaasua

      Älä ohita, jos olet noin tumpelo. Jää perään roikkumaan.

    • mä osaan ajaa

      Kun ollaan moottoritiellä ei tuosta ole muuta haittaa kuin se että taakse ilmaantuu hälytysajossa oleva kotipoliisi. Heille on vapautettava vasen kaista jota Esson baarissa kutsutaan ohittelukaistaksi.

      Tieliikenneasetus ei tunne vasemman kaistan ohituspakkoa, mutta (moottoritiellä) oikealta ohittaminen on kiellettyä, tosin jo nopeusrajoituskin sen tällaisissä tapauksissa kieltää. Jos oikealla kaistalla on tilaa niin sitä pitää käyttää. Vaan jos joku tai jotkut estää siirtymisen (turvaetäisyyskin on pakollinen) niin sitten vasemmalla kaistalla ajo on ok. Aiheettoman hitaasti ajaminen siellä ei ole sallittua.

      • ettästiedät

        Vasen kaista on palstan termistön mukaan "ylinopeuskaista".

        Motarin vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen, joten se on ohituskaista. Sinne ei jäädä munimaan jos oikealla kaistalla on tilla.

        Itse ajan moottoritiellä aina vakinopeussäätimen kanssa, jos se on mahdollista. Kumpikin ilmiöö on tuttu, ohitettavan nopeus usein nousee kun on pääsemässä rinnalle ja usein ohi mennyt onkin kohta hidastamassa matkaa.


      • mä osaa ajaa
        ettästiedät kirjoitti:

        Vasen kaista on palstan termistön mukaan "ylinopeuskaista".

        Motarin vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen, joten se on ohituskaista. Sinne ei jäädä munimaan jos oikealla kaistalla on tilla.

        Itse ajan moottoritiellä aina vakinopeussäätimen kanssa, jos se on mahdollista. Kumpikin ilmiöö on tuttu, ohitettavan nopeus usein nousee kun on pääsemässä rinnalle ja usein ohi mennyt onkin kohta hidastamassa matkaa.

        >>palstan termistön mukaan "ylinopeuskaista".

        Tottahan tuo on että vasenta kaistaa käyttävän tulisi ajaa ylinopeutta jotta ei rikkoisi niitä kirjoittamattomia sujuvuussääntöjä :/

        Esson baari on kuitenkin ainakin toistaiseksi isomman asiantuntijaporukan käytössä kuin "palsta". Vaikka tietysti se Essokin taitaa nykyisin olla nimeltään ABC-asema.


      • mä osaa ajaa kirjoitti:

        >>palstan termistön mukaan "ylinopeuskaista".

        Tottahan tuo on että vasenta kaistaa käyttävän tulisi ajaa ylinopeutta jotta ei rikkoisi niitä kirjoittamattomia sujuvuussääntöjä :/

        Esson baari on kuitenkin ainakin toistaiseksi isomman asiantuntijaporukan käytössä kuin "palsta". Vaikka tietysti se Essokin taitaa nykyisin olla nimeltään ABC-asema.

        Wi ole vaan ST1 TimeOut


    • katsokaa peiliin

      Käsittämätöntä on se, että mitä muiden nopeus sinulle kuuluu?
      Eikä ole mikään pakko ohittaa, jos ei aja selvästi nopeammin.

    • kaikenlaista.

      Juuri näin, saman olen minäkin kokenut monet kerrat työmatkalla moottoritiellä. Kyllä sen täytyy olla harmitus siitä että joku ajaa ohi, ei siihen muuta selitystä ole. Toinen inhottava tapa on yrittää pussittaa toinen esim. rekan taakse, tämä on todella yleistä kiusantekoa. Tai kun rajoitus nousee esim. moottoritiellä 80 jälkeen 100km/h niin jotkut alkavat riivatusti rynnätä ohi vaikka olisi juuri myös itsekin nostamassa nopeutta. No siinä halutaan näyttää oman auton tehoja muille. Ei tietysti pitäisi provosoitua näistä mutta, useasti joskus polkaisen tallan pohjaan ja vasenta kaistaa rynnivä jääkin sinne taakse, kunnes porhaltaa reipasta ylinopeutta ohi itse jäädessäni ajamaan rajoituksen mukaan.

      • ihmeteltävää riittää

        Talvella pitäisi olla sellainen sääntö että liikennevaloihin pysähtyessä vasen kaista pitää jättää nelivetoisille. Kyllä ottaa päähän kun joku yrittää houkutella liukasrenkaista vaajavetoista autoansa liikkeille, kun itsellä olisi menohaluinen neliveto valmiina toimintaan.


      • niin riittää
        ihmeteltävää riittää kirjoitti:

        Talvella pitäisi olla sellainen sääntö että liikennevaloihin pysähtyessä vasen kaista pitää jättää nelivetoisille. Kyllä ottaa päähän kun joku yrittää houkutella liukasrenkaista vaajavetoista autoansa liikkeille, kun itsellä olisi menohaluinen neliveto valmiina toimintaan.

        Kesällä pitäisi olla sellainen sääntö että liikennevaloihin pysähtyessä vasen kaista pitää jättää moottoripyörille.Kyllä ottaa päähän kun joku yrittää houkutella vajaatehoista autoansa liikkelle,kun itsellä olisi menohaluinen kaksipyöräinen,jossa teho/painosuhde kohdillaan.


      • ...
        ihmeteltävää riittää kirjoitti:

        Talvella pitäisi olla sellainen sääntö että liikennevaloihin pysähtyessä vasen kaista pitää jättää nelivetoisille. Kyllä ottaa päähän kun joku yrittää houkutella liukasrenkaista vaajavetoista autoansa liikkeille, kun itsellä olisi menohaluinen neliveto valmiina toimintaan.

        Ja nelivetoisten kaarteet voisi samalla olla vähän vajaavetoisia loivempia - pysyisivät nelivedotkin mutkassa tiellä.


      • Yutran

        Juuri näin!

        Kiva, että joku muukin on tajunnut tämän saman havaitsemani ilmiön =)

        KATSOKAA KIRJOITUKSENI ALEMPANA :)


    • Toinen autoilija

      Tuttu ilmiö ja aivan käsittämätön. Itse ihmettelen moottoritieajossa kuitenkin eniten sitä, että jotkut nostavat moottoritiellä vauhtia päästäkseen toisista ohi ja sitten hiljentävät vauhtiaan ohitettavien edessä. Hetken päästä tulevat sitten itse ohitetuiksi. Mikä järki siinä on? Moottoritiellä on parasta ajaa tasaisesti sitä vauhtia, mikä tuntuu itsestä hyvältä ja mikäli hitaampia tulee eteen, niin vaihdetaan vain kaistaa. Vauhtia ei ole mitään syytä kasvattaa moottoritiellä ohituksen ajaksi, koska siellä ei ole vastaantulijoita. Paitsi tietysti juuri tuo tilanne, jossa ohitettava alkaakin lisätä vauhtia.

      • kaikenlaisia...

        Luulotautia tuo on. Ottakaa ne vakkarit pois päältä, niin pääsette ohi. Tai hei, eihän se vaadi kuin kaasupolkimen painamista. Ihan helppoa.


      • Toinen autoilija
        kaikenlaisia... kirjoitti:

        Luulotautia tuo on. Ottakaa ne vakkarit pois päältä, niin pääsette ohi. Tai hei, eihän se vaadi kuin kaasupolkimen painamista. Ihan helppoa.

        En käytä vakkaria, mutta ajan muuten tasaisesti ja käytän yleensä moottoritiellä sellaista suurin sallitu 20 km/h vauhtia, joka riittää hyvin hitaampien ohittamiseen. Välillä tulee kohdalle kuitenkin näitä superbimboja, jotka pyyhkäisevät ohi 160 lasissa ja hetken päästä ajavat kuitenkin edessäni minua hitaammin. Joudun sitten vaihtamaan kaistaa, eli ohittamaan heidät ja kas kummaa, kohta menevät taas reipasta vauhtia ohi. Ihme sahaamista.


      • uijokla
        Toinen autoilija kirjoitti:

        En käytä vakkaria, mutta ajan muuten tasaisesti ja käytän yleensä moottoritiellä sellaista suurin sallitu 20 km/h vauhtia, joka riittää hyvin hitaampien ohittamiseen. Välillä tulee kohdalle kuitenkin näitä superbimboja, jotka pyyhkäisevät ohi 160 lasissa ja hetken päästä ajavat kuitenkin edessäni minua hitaammin. Joudun sitten vaihtamaan kaistaa, eli ohittamaan heidät ja kas kummaa, kohta menevät taas reipasta vauhtia ohi. Ihme sahaamista.

        Se on tällaista, kun yritetään pyörittää toimistoa tien päällä. Puhelun aikana näkökenttä supistuu 10 metriin ja vauhti 80:een. Puhelun päätyttyä pitää ottaa menetetty aika kiinni.


      • autoilija3
        kaikenlaisia... kirjoitti:

        Luulotautia tuo on. Ottakaa ne vakkarit pois päältä, niin pääsette ohi. Tai hei, eihän se vaadi kuin kaasupolkimen painamista. Ihan helppoa.

        Ei vakkaria tarvitse pois ottaa päältä. Riittää kun painaa kaasua ja nostaa sitten tilanteen salliessa kaasun ylös ja nopeus palautuu automaattisesti siihen mihin se oli asetettu.


    • öjlk

      Hehheh helppoa. Ohitettava ajaa jalkaohjauksella, joten nopeuden vaihtelu on suurempaa kuin nopeudensäätimen ohjaamana. Ohitettavan nopeus on keskimäärin hieman alempi kuin ohittajan, joten ohittaja saavuttaa.

      Itse olen ratkaissut tämän niin, että jos ohitettava ajaa selvästi hitaammin, niin ohitan. Jos nopeusero olisi vain muutama prosentti, pienennän asetusarvoa sen verran, että etäisyys säilyy, koska hitaita ohituksia ei kannata ruveta tekemään, ellei satu olemaan tie tyhjänä.

      Tarjoan myös toisen selityksen. Kun ohittaja ohittaa sopivalla nopeuserolla ja ohitettava kuljettaja alkaa katsoa ohittavaa autoa, ohitettavan kuljettajan näköhavaintoon perustuva tulkinta omasta nopeudesta häiriintyy, ja ohitettavan nopeus ennemmin kasvaa kuin pienenee.

      En usko että kukaan tahallaan vaikeuttaa ohitusta, koska johan tieliikennelaissakin lukee, että ohitettava ei saa lisätä nopeuttaan. En sano etteikö voi olla tunnehäiriöisiäkin, joista on kiva kiusata ja haitata liikennettä ohituksia vaikeuttamalla.

    • vakkarit kiellettävä

      Jaaha. Vakkarihomoilla on taas vaikeaa. Noin siinä käy, kun auto vie tyhmää kuskia.

      • kaikilla mausteilla

        Karvalakkimalliset autot on kiellettävä, sitäpaitsi kuka tomppeli niitä varusteköyhiä autoja edes ostaa?


    • Nolo Sika

      "Mutta joku syy tällä pitää olla."

      Syy on ihan niin yksinkertainen, että kun huomaa jonkun lähtevän ohittamaan, huomataan että oma vauti onkin lipsahtanut liian alas, ja painetaan kaasua.

      Eli toi vain havahduttaa ohitettavan

    • Kaikkea saa koittaa

      3.0 V 6 myllyllä saa aika tekijä olla kun painaaa kaasua,
      sattuu vielä olemaan intrecooler joten sopii yrittää.

      Toinen oli että yrittivät sitä Kadetinkin aikana, mutta pääsin
      turboista noku koneella ohi (V6 dualram).

      • s ä ä l i t t ä v ä

        Siinä taas yksi säälittävä reppana joka kilpailee liikenteessä. Juokset varmaan kaupassakin mummojen ohi kassalle ja sitten tuuletat miten voitit.


      • Vaaralliset nutaajat

        Te Veekuus XLE superturpo intresooler 2.jotain -klovnit saisitte seurata sen Audinissaninne taustapeilejä. Ei tulisi yllätyksenä kun prätkä ulvahtaa sivu.

        Viime kesänä pari teistä meinasi ajaa ojaan tai kaiteeseen kun tulin moottoritiellä kahden kaistan välistä ohi. Kovaa. Varmaan kuvittelitte ajavanne lujaa kun oli jopa 140 (tms) mittarissa. Meinasin tukehtua nauruun kun kotteronne alkoivat luikerrella kuin madot kakassa.

        Juu, minä olen piittamaton ja vaarannan liikenteen. Ajan tolkutonta ylinopeutta, kiihdytän aina niin nopeasti kuin mahdollista. Mutta se johtuu siitä etten pelkää oman henkeni puolesta enkä piittaa teidän tai muiden turvallisuudesta.

        Minkäs teette! (paitsi että voisitte pysyä kotona)


      • kakka saapuu kohta

        no koita sitten mennä kilparadalle kokeilemaan! ei taia munat riittää!


    • Pviaani

      Aina kun tästä samasta aiheesta mussutetaan, niin takaa paljastuu vakionopeussäädin. Ihme pellejä stana kun ei osaa ohituksia tehdä, kun aivottomaksi saattanut automatiikka on käytössä. Painukaa vttuun niitten säätimienne kanssa. Lailla tarttis varmaan kieltää taas sekin, mutta eihän se niin tietenkään käy.

      • Spanssi

        Ota se kaktus pois sieltä perseestäsi niin vähenee tuo turha kiukku. Työnnä vaikka kesäkurpitsa sen tilalle.


      • Pviaani
        Spanssi kirjoitti:

        Ota se kaktus pois sieltä perseestäsi niin vähenee tuo turha kiukku. Työnnä vaikka kesäkurpitsa sen tilalle.

        Vaihdoin tuon kaktuksen jo okapensaaseen. Miten on, onko kivakin tunne se kesäkurpitsa siellä hanurissa? Meinaan vaan että kokemuksestako suosittelet?


      • LOL :D
        Pviaani kirjoitti:

        Vaihdoin tuon kaktuksen jo okapensaaseen. Miten on, onko kivakin tunne se kesäkurpitsa siellä hanurissa? Meinaan vaan että kokemuksestako suosittelet?

        Kiinnostuit asiasta heti...


      • Pviaani
        LOL :D kirjoitti:

        Kiinnostuit asiasta heti...

        Totta kai haluan tietää jos jotain minulle jotain tuotetta tai toimintatapaa suositellaan. Onko kokemukset hyviä, välttäviä vai jopa huonoja. Tässä tapauksessa epäilen viimeistä vaihtoehtoa. Vai mitä luulet jos itselläsi olisi kurpitsa hanurissa?


      • 1+2
        Pviaani kirjoitti:

        Totta kai haluan tietää jos jotain minulle jotain tuotetta tai toimintatapaa suositellaan. Onko kokemukset hyviä, välttäviä vai jopa huonoja. Tässä tapauksessa epäilen viimeistä vaihtoehtoa. Vai mitä luulet jos itselläsi olisi kurpitsa hanurissa?

        Haluat tietää, miltä jostakusta tuntuu, jos tällä on kurpitsa perseessä? Itse kerrot pitäneesi siellä kaktusta ja okapensasta. Tuota noin. Oletkohan ihan oikeassa keskustelussa?


      • Pviaani
        1+2 kirjoitti:

        Haluat tietää, miltä jostakusta tuntuu, jos tällä on kurpitsa perseessä? Itse kerrot pitäneesi siellä kaktusta ja okapensasta. Tuota noin. Oletkohan ihan oikeassa keskustelussa?

        Totta kai olen. Mikä sai edes epäilemään moista? Jokin omituinen asiaan kuulumaton kommentiko? Sehän kuuluu yleiseen linjaan, ellet ole sitä tajunnut. Äläkä yritä leikkiä vitsikästä, koska et siihen pysty.


    • kortti 43 vuotta

      Tuon aloittajan ikää arvuuttelin, olisiko noin 6 vuotta, ehkä vuosi sinne tai tänne.

      • kortti 10 vuotta

        Kortti 43 vuotta? Olisiko aika jo lopettaa. Te ikänaiset pienten punaisten autojenne kanssa saatte alentuneella hahmottamiskyvyllänne normaalit ihmiset raivon partaalle.


      • KALLE KELLO
        kortti 10 vuotta kirjoitti:

        Kortti 43 vuotta? Olisiko aika jo lopettaa. Te ikänaiset pienten punaisten autojenne kanssa saatte alentuneella hahmottamiskyvyllänne normaalit ihmiset raivon partaalle.

        Kortti 10 vuotta. Jäät muuten kun tikku paskaan. Kortti jo silloin, kun sinä roikuit isäs haarojen välissä


    • E500 V8 306hp

      Pitää olla tarpeeksi tehokas auto alla, että kun tätä tapahtuu tuulipukukansan ja karvahattujen toimesta niin kick-downilla lennätän autoni ohi hetkessä. Ei auta vaikka tuulipuku-Skodisti / Toyotisti painaisi kaasua, ohi mennään. Pakko olla nykyään entistä tehokkaampi auto alla kun näitä kateellisia maantiepellejä löytyy

      • RAUKATNEJARRUAPAINAA

        PAINA SE OIKEENPUOLEINEN POLJIN POHJAAN,NIIN EI TARVII NIKOTELLA!!!!
        JA MITÄ SE MERKKAA JOS 80 ALUELLA ON 190 TAI ENEMMÄNKIN NOPEUS, NIIN LUULIS KERKEEVÄN OHIIIIIIIIIII I!!!


      • Pienimunaiset uhoaa!

        Pienimunaiset hiirulaistressukat tarvitsee edes jonkin keinon voidakseen jotenkin itseään korostaa. Tehokkaalla autolla se jotenkin on tehtävissä. Toisaalta 306 hevosvoimaa ei nykypäivänä juurikaan tee autosta tehokasta.


      • Similar to?
        RAUKATNEJARRUAPAINAA kirjoitti:

        PAINA SE OIKEENPUOLEINEN POLJIN POHJAAN,NIIN EI TARVII NIKOTELLA!!!!
        JA MITÄ SE MERKKAA JOS 80 ALUELLA ON 190 TAI ENEMMÄNKIN NOPEUS, NIIN LUULIS KERKEEVÄN OHIIIIIIIIIII I!!!

        Anteroraukka?


      • KALLE KELLO

        Voi voi, joku reppana kehua retostelee rahoitusyhtiön nimissä olevalla munanjatkeella. Siitä puhe mistä puute


    • Ihmettelen.....

      Kertokaas sitten mikä mättää kun ohituskaistalla saadaan auto kulkemaan talvella ehkä sen 105km/h, sitten kun palataan takas oikean puoleiselle kaistalle niin johan nopeus nouseekin 115-120 km/h...

    • tontin omistajat

      Vielä käsittämättömämpi ilmiö on se kun sata autoa ajaa moottoritien vasenta kaistaa kaikki peräkkäin kuin köyhän talon porsaat samalla kun oikealla kaistalla on vain muutama auto. Pitäisi tietty olla päinvastoin koska vasen kaista olisi hyvä pitää ohituskaistana.

      Olen ajanut paljon ulkomailla eikä tämä ilmiö mahdu nuppiin. Teenkin aina niin että paahdan sitä tyhjää oikeaa kaistaa ja yritän sieltä sitten tuikata vasemmalle kaistalle kun eteeni tulee ohitettava auto, siis oikealla kaistalla.

      Välillä kyllä on vaikea päästä sinne vasemmalle kaistalle kun kukaan ei anna tilaa. Oikea paheksunnan painava pilvi leijuu ylläni koska olen tällainen kapinallinen.

    • Nasdaq

      Kysymys on siitä, että vakionopeussäädin on huono keksintö. Se toimii vain lapin loputtomilla suorilla - ilman muuta liikennettä. Koita ajaa sama matka ilman vakkaria, niin huomaat, miten jouhevaa suomalainen liikennekulttuuri on.

      Eihän kukaan voi kuvitella, että jokin inhimillinen jono liikkuu tasaisella nopeudella pisteestä A pisteeseen B.



      (naurua)

    • ...

      Olen havainnut täysin saman käyttäytymisen.

      Kun asuin pääkaupunkiseudulla ajoin pääasiassa Länsiväylää/Turuntietä, mitä motareihin tulee. Nyt asun Oulussa ja ajelen moottoritieajoni vain Pohjantiellä (VT4, muita kun ei kylällä ole) ja olen huomannut tuon käytösmallin olevan pohjoisessa huikeasti yleisempää kuin etelässä. PKS:n liikenteessä törmäsin siihen pari kertaa vuodessa, pohjoisessa aivan päivittäin, jopa useaan kertaan samalla ajokerralla.

      • ...

        Tämä ilmiö siis toimii, ajoin vakkarilla tai manuaalikaasulla.

        Itse selitys; liittyy täysin henkisesti painavaan alemmuudentunteeseen, pää ei kestä ohittamista. Sitä ilmenee niin paljon valtavammassa mittakaavassa susiseuduilla, ettei epäselvää jää.


    • wcdexwwwwww

      Kyseessä voi olla kuski joka pumppaa sitä vauhtiaan muutenkin koko ajan.

      Mutta, joo olen huomannut samanilmiön kohdanneeni joskus.

    • Sitä ittiään

      Ohituskaistatie. Jonon keulalla ajaa auto 65-70km/h. Jos tulee suora ja mahdollisuus ohittaa nostaakin vauhdin siksi aikaa 90km/h. Ja taas vauhti putoaa. Ohituskaista alkamassa taas hirmu kiihdytys liki sataseen saaden reilun välimatkan ja ei kukaan ennätä edelle. Ja kun ohituskaista loppumassa vauhti putoaa heti taas alle 70. Onko niin sorrettu ja alemmuustunteen vallassa, ettei pysty muuten pätemään kuin kiusaamalla muita näin.
      Ja tämä tälläinen toistuu aina vaan. Miksi hitossa ei voi jatkaa sitä pitämäänsa matkanopeutta myös ohituskaistalla? Tai jatkaa sitten sitä parenpaa vauhtia ohituskaistan jälkeenkin?? Kiusantekoa, kortti pois..

    • kolalla ajan

      Niinpä näkyy osa kirjoittajista näissä kommentoinneissa olevan juuri niitä itserakkaita liikenteen vaarantajia ja muiden härnääjiä/kiusaajia ja liikenteen hidastajia. Kun sitten oikeasti pitäisi osata jotain tehdä, se ei onnistu ja silloin rytisee!
      Aloitus on juuri sitä jokapäiväisen ongelman esilletuontia.
      Aina sitä "törmää" sellaisiin kuskeihin, jotka jostain tuntemattomasta syystä ajavat sallittua hitaammin, eikä kuitenkaan annettaisi toisten mennä ohi. Merkkiskaala on ihan rajaton. Jos tieosuus on sellainen, ettei ole isompaa pelkoa laskun kirjoittajista, painan sen verran kaasua heti alkuun, ettei ohitus ole estettävissä.
      Jos joku ohitettu on niin NUIJA, että lisää omaa nopeuttaan ohituksen jälkeen niin paljon, että ohittaa minut, laitan muutaman kerran ohitukseni jälkeen minulle tehdyn ilmoituksen voimaan: LAITAN PITKÄT VALOT PÄÄLLE! Luultavimmin osaa se pelle sen jälkeen ajaa tarpeeksi lujaa pysyäkseen riittänvän kaukana edessä, tai jäädä taakse ja lopettaa sen pelleilymentaliteetin: " minua ei ohiteta " !!!!
      Vielä niitä on sellaisia kuljettajia jotka eivät välitä tuon taivaallista ajoratamerkinnöistä. Siis olipa kesä tai talvi, mutta se karrikoituu heti kun tulee kuuraa tien pintaan. Idootit oikoo vastaatulijan puolelta niin paljon, että sulkuviiva on lähempänä oikeanpuoleista rengasta kuin vasenta! Vaikka sen kuuluisi näkyä reilusti vasemman ulkopuolella! Tahvoja liikenteessä, peläten sitä ulkokurvia, jossa kuitenkin on talvella se paras pito, kun sitä ei ole hangattu kiiltävän kirkkaaksi.

      • huh huh...

        Taidat nauttia kolan kanssa, on niin skitsoa tekstiä.


    • Kaikilla ei ole vakionopeussäädintä, mistä johtuen ajonopeus vaihtelee 0-15%.

      Ei muuta.

    • Yutran

      Katsele vähän myös niitä liikennemerkkejä äläkä pelkästään sitä kanssakuskin ajokäyttäytymistä... =)

      Oletko aivan varma, ettei nopeusrajoitus juuri sillä kohtaa muutu???

      Itselleni tapahtuu tuollaista melkeinpä joka aamu eräällä motarilla! Ja en ole se ohittaja, vaan se "kiihdyttäjä-ääliö" =) Jos nopeusrajoitus vaihtuu esim. 80km/h -> 100km/h, niin totta helvetissä kiihdytän heti siitä kasikympistä siihen sataseen enkä jää odottelemaan, että joku tomppeli pääsee minusta vasenta kaistaa ajaen ohi. Jos lähdet ohittamaan ennen rajoituksen vaihtumista, niin oletus tietenkin on, että menet etkä meinaa. Näitä tunareita, jotka jäävät vierelle nysväämään on melkein joka aamu. Eivät ole mitään yksittäistapauksia!

      Sillä lailla. Kannattais siis ajaa rajoitustan mukaan =)

    • Olli Patsas

      Tuo viestiketjun aloittajan kuvailema liikennekäyttäytyminen, samoinkuin ketjun epäasialliset kommentit on nimenomaan suomalainen ilmiö. Yllättävän pitkään meni ennenkuin viestit meni epäasialliseksi. Olen asunut monessa muussa maassa ja täytyy valitettavasti sanoa, että suomalaiset on junttikansaa yhä edelleen.
      Mielestäni muutos tulisi tapahtua nimenomaan ihmisten korvien välissä liikennekäyttäytymisen sekä monen muunkin asian suhteen. Tässä ajotapa muutoksessa iso rooli on autokouluilla varsinkin, kun tiedetään mitä ajokortti tänä päivänä maksaa.

      • homo kamus

        Juuri näin. Juntit eivät vielä osaa käyttää vakionopeudensäädintä ja siitä sitten aiheutuu tämänlaisia ongelmia.


    • 335d farmari

      EI VOI OLLA OHITTAMINEN NIIN VAIKEAA!!! Pienempi vaihde silmään, vakkari pois päältä ja kaasua. Oma auto menee esim. 3-vaihteella 80-120km/h välin 3,8s ja 80-180km/h 14s. Siinä saa rauhassa joku perunapellossa kasvanu haalarijuntti polkea oikealla kaistalla ku menen ohi.

    • Helppoa kun osaa

      Yritä ymmärtää, että se vakkari ei vaikuta muihin ajoneuvoihin. Ja kannattaa säätää se lailliseen nopeuteen eikä 15km/h niin sekin helpottaa ongelmaasi. Ohitusta on järjetöntä edes aloittaa pienellä nopeuserolla.

    • 8098jsf

      Ajatko kenties koko aika ylinopeutta? eli säädät sen vakio nopeutesi liian isoksi koskien moottoritien nopeutta.

      Ite olen huomannu hyvin erään seikan, että jotkut katsoo oikeudekseen ajaa reilua ylinopeutta esim. 60 km rajoituksen alueella ajettan 80 - 90, ja 80 km rajoituksen alueella ajetaan 95 - 115 ja vaikkapa 120 km rajoituksen alueella ajetaan 140 - 160.

      Ja kun tälläinen tyyppi sitten ajaa ylinopeutta ja ohittaa normaalia rajoituksia kunnioittavan autoilijan niin siinä ohitettava voi hieman osoittaa mieletään eli nostaa sitä nopeutta ja ikään kuin V....tuillla ylinopeutta ajavalle, että mitä vi...tt...ua sä ajat tollasta vauhtia. (tässä siis voi lla tälläinen ajatus takana).

      Sitten on tosiaan näitä, ketkä ajaa sitten 60 rajoitusalueella 45 ja taasen 80 alueella 60 vaikka keli on hyvä ja kun niitä sitten ohittaa niin tuloksena sama ihme nopeuden muutos..

      Mä luulen, että tosiaan aika moni ohitettava ns. ei tykkää siitä ohituksesta, osa ihan syystä voi olla käärmeissään jos osa vetää yli rajoitusten selvästi mutta osalla nyt ei pitäis olla mitään syytä olla käärmeissään jos ajavat sitten itse liian hitaasti.

      Ja jotta mulla on kättä pidempää eli faktaa omasta ajosta niin voin myöntää että:

      - kun ajan vaikka kehä 1 ja 3 sekä Itä-Väylää joissa rajoitus on 80 ja paikoitellen 60 sekä 70 niin on se vaan helvetin kumma kun näitä 115 km linssissä ajavia löytyy yllättävän paljon eli vedteään ohi, tullaan perään vaikka mä ajan esim. 90 / 80 rajoituksella eli nämä saatanan tunarit kaaharit katsoo oikeudekseen vaarantaa jatkuvasti liikennetta mm. ajamalla puskurissa kiinni, puikkelehtii aika vaarallisesti jonojen välissä etc.

      Ja kun mä huomaan tälläisen kusipään niin kyllä kyllä mä ainakin välistä teen ihan kiusaa eli 115 km. kusipää kun yrittä ohittaa niin nostan sen nopeuteni jolloinka tämä saatanan kusipää joutuu nostaa sen nopeuden sinne 135 maks jotta ohi pääsee (toki katson tämän tilanteen muun liikenteen mukaan eli jos ei muta ole niin näin teen).

      Suomessa kun ei osata ajaa esim. talvella huomioiden keli-olosuhteet vaan vedetään mm. puskurissa kiinni, vaikka ei näkis lumisateelta kuin 20 metrin päähän niin vaihtia pidetään ja vieläpä ylinopeutta..

      Kuskit vois ihan oikeasti mennä itseensä, toki minäkin voisin mennä itseeni ja ajatella että mitä järkeä on kiusata kusipää kaaharia, totta..mutta kun näitä kusipäitä riittää joka päivälle ja niitä on vähintäänkin kymmeniä ruuhkaliikenteessä omalla ajoreitilla.. ellei satoja..joka tapauksessa aivan liian paljon.

      No niin eiköhän tässä jo ollut siis aika hyvää kuvausta miksi ohitettava nostaa nopeuttaan :-)

    • jööteri

      Helvtin hienoa, etten omista autoa.

    • Ottaa se päähän

      Tämä on pakko tapahtua OULUSSA. Ainut paikka missä on tuollaista .

    • gfjg

      no tuohan on ollut aina ja iänkaikkisesti tollasta...samoin kun ihan perässä kiinni ajaminen..sitten kun itse yrität pitää turvaväliä nin ohittelijat liikennettä vaarantaen aina puskee väliin ja syntyy jojo liikettä

    • Onko tämä asia tosiaan tällaisen kiukkuamisen väärti? Täällä kaivetaan veekuutoset ja välijäähdyttimet ja moottoripyörät esiin. Alkuperäinen teksti on lähinnä ihmettelevä. Minusta siinä ei suurennella asiaa. Todetaan vain arkinen, hieman ärsyttävä ilmiö. Mutta kun liikenteestä on puhe, alkaa egoilu, rähjääminen, halventaminen, kyykytysyritykset ja niin edelleen. Jotkut kuljettajat näyttävät saavuttavan 5 G:n kiihtyvyyden.

      Nettikeskustelujen toisinaan mukavakin ominaisuus on rönsyily. Tuo alkuperäinen asiahan olisi hoidettu helposti. Joku vain toteaisi, että niin pakkaa käymään, mutta vastaisuudessa kokeilaan toista tapaa ja kiihdytetään sallittuun nopeuteen vasta kun ohitus on tapahtunut.

      Näissä nettikeskusteluissa ilmenevät asenteet paljastavat sen, että rajoitukset ja valvonta eivät ole turhia. Suomen liikennekulttuuri olisi aivan yhtä karmea kuin erinäisissä vähemmän kehittyneissä maissa, jos moinen sallittaisiin. Väkeä kuolisi moninkertaisesti nykyiseen verrattuna.

      Ymmärrän kyllä, että vauhti ja ajoneuvon hallinta kiehtovat monia, samoin tekniset hienouset. Joitakin ei paina edes pelko omasta vammautumisesta tai kuolemasta. Siitäkin on yksi esimerkki yllä, ja näkyypä noita pelottomia maanteiden sankareita olevan todellisuudessakin.

      Olennainen kysymys kuuluukin, että mitä pitäisi tehdä, että hurjastelunhaluiset saisivat hurjastella. Minä todella ymmärrän tuota kaahailunhimoa. Se istuu joissakin ihmisissä erittäin tiukasti. Itseki ajelisin aika paljon kovempaa, ellen pelkäisi seuraamuksia - ja jossain määrin myös seurauksia. Pitäisikö meidän siis saada lisää moottoriurheiluratoja? Tai pitäisikö rakentaa sinne tänne maahamme tienpätkiä, joilla saa ajaa kuten haluaa, mutta joilla mikään vakuutus ei olisi voimassa? Niillä sattuneista vahingoista kaikki kustannukset otettaisiin omille harteille. Jos siellä siis loukkaisi itsensä, vietäisiin yksityiseen sairaalaan ja hoidon kulut tulisivat lyhentämättöminä itselle maksettaviksi.

    • KALLE KELA

      Hah hah, itselleni tapahtui sama tänä aamuna, eikä oltu moottoritiellä. Körötteli 40 km/tunnissa (ihan ok, oltiin kaupunkialueella), ja kiire kun minulla oli minä ohituskaistaa ohi (itsellä 50), kun siirryi ohitukseen, ohitettavan kuski rupesikin painamaan kaasua. Vauhti oli itsellä 70, että pääsin ohi. Syyllistyttiin sitten kumpikin ylinopeuteen, mutta mikä oli motiivi? Mene ja tiedä, sillä hetkellä olimme molemmat ainoita kulkijoita

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      100
      3459
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      307
      1870
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1707
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1567
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1516
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      430
      1417
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1410
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1172
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      353
      1015
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      277
      1002
    Aihe