Huoltoasemilla ei pakkasdieseliä

vielä tankeissa

Auto jäi motarille kun polttoaine ei toimi -22 pakkasessa.
Eikö pääkaupunkiseudun huoltoasemat osaa varautua talveen kun eivät myy kunnon pakkaslaatua?

20

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai vettä myyty muka

      Tai sitten yyty vettä dieselin mukana.

    • 2+10

      Koska olet viimeki tankannut ja missä?

    • jäykkää on

      Luultavasti n. viikko sitten ABC-Kauniainen.
      Auto tankanttu usein mutta voi olla mahdollista että kesädieseli ei sekaannu ? tankissa?

    • Mankkaalla tankkaan

      Minä olen tankannut jo pidemmän aikaa Nesteen Prota, siinä on pakkaskesto -32/-37. Tavallisessa dieselissä se on vähän heikompi, mutta kyllä sen -22 tulisi sietää.

      Aja tankki melkein tyhjäksi ennen talvitäyttöä, äläkä osta kesälaatua vaikka sitä olisi tarjolla ellet aja paljoa ja tarkista säätietoja.

    • väliaikalaatua kaupa

      Pääkaupunkiseudulla myydään väliaika dieseliä,
      välikauden laatu, jonka suodatattavuus on -15 C ei riitä -17 C- - 25 C:n pakkasilla.

      • efbkefn

        ja miltäköhän asemalta välilaatua kuvittelet saavasi?


      • se riippuu autosta
        efbkefn kirjoitti:

        ja miltäköhän asemalta välilaatua kuvittelet saavasi?

        Olen tämän koko talven ajanut kesädiiselillä, pakkasta pahimillaan 29, eikä mitään ongelmia. Teboilin rekkapumpulta myydään, pumpussa lukee kesälaatu, on kuitenkin terästettyä, paremminkin välilaatu, ilmoitetaan kestävän vähintään -15/-25

        Suodatin vaihdettu n 10 vuotta sitten. On autosta kiinni, miten toimii, missä auto on seissyt ennen ajoon lähtöä, tankin sijainti ja polttoaineen lämmitysteho ja kierto, ym. Auto VW paku.


      • Neste Shell
        efbkefn kirjoitti:

        ja miltäköhän asemalta välilaatua kuvittelet saavasi?

        Shellit myyvät välilaatua, mutta Nesteen Pro:ta tankkasin itse tankin täyteen jo muistaakseni lokakuussa. Neste varautui ajoissa, enkä muualta ole tankannutkaan.

        Neste pro kestää -40 asteeseen, joten kun ajat tankin melkein tyhjäksi ja tankkaat täyteen kestoa piisaa vielä -25 mennen tullen.


    • tyhjällä tankilla ta

      Kesä- ja talvidieselin sekoittaminen keskenään tuottaa Nesteen oppaan mukaan yllättävän tuloksen. Pienikin määrä kesädieseliä pohjalla heikentää oleellisesti päälle tankatun talvidieselin kylmäominaisuuksia.

      Jos tankissa on puolet kesä- ja puolet talvilaatua on esimerkiksi niin sanottu samepiste paljon lähempänä kesä- kuin talvilaatua.

      • ???

        no paljon ja paljon. välilaadun sekoitussuhde on 60/40% talvilaatua luonnollisesti enemmän, että mikä on paljon kenellekkin. miettikää itse.


    • bensakuski

      Kun tankillisella voi ajaa yli tuhat kilometriä, on vastuu myös kuljettajalla, joka syksyllä tankkaa. Ne kesälaadun raskaammat komponentit kiteytyvät vaikka siinä olisikin kevyempää tavaraa päällä.

    • hesu.

      Tuskin vika on pääkaupunkiseudun huoltoasemissa, jos vika olisi myydyssä polttoaineessa siinä tapauksessa kaikki dieseliä käyttävät pääkaupunkiseudun ajoneuvot olisivat tien poskessa.
      Hyvät diesel autoilijat, VAIHTAKAA SE POLTTOAINESUODATIN JOKA SYKSY, se on muutaman kympin sijoitus varmoille kilometreille ja toimivalle polttoaineen syöttölaitteistolle.

    • suodatin vaihdettu

      Suodatin on vaihdettu ja nyt se on taas tukossa. Täytyy nyt vain tyhjentää letkulla koko tankki tyhjäksi. Vaihtaa taas suodatin ja kokeilla onnea. Ja ostaa pari uutta suodatinta varastoon.

      • Ympärivuotisesti

        Kumpi sen suodattimen tukkii - parafiini vai vesi vai molemmat. Jos vesi on ongelma, niin dieselin jäätymisenestoaine estää veden jäätymisen. Jos ongelma on suodattimissa, niin niitä saa vaihtaa jatkuvasti ja ongelma ei kuitenkaan poistu.

        Tankissa voi olla vedenpoistoruuvi ja sitä hiukan avaamalla voi vesi poistua tankin pohjalta. Ja samalla kun vaihtaa suodattimet ja laittaa polttoaineen sekaan dieselin jäätymisenestoainetta, niin ongelma yleensä poistuu. Jäätymisenestoainetta kannattaa käyttää ympärivuotisesti "vedensyöjänä", niin silloin polttoainejärjestelmään ei kerry vettä ja mitään muita erityisiä toimenpiteitä ei tarvita kun pakkaskausi alkaa.

        Jo yksi ylimääräinen polttainejärjestelmän huolto maksaa saman kuin koko vuoden "vedensyöjän" kustannus on. Lisäksi veden tasainen poistuminen polttoaineen mukana on monion verroin turvallisempaa verrattuna siihen että polttoainejärjestelmään kertyy vapaata vettä mikä saattaa aiheuttaa voiteluongelmia pumpuissa ja suuttimissa.


    • HinuriAsentaja

      Kun polttoainejärjestelmästä pitää veden pois jäätymisenestoaineella, niin ei ole mitään tarvetta ylimääräiseen suodatinhuoltoon. Järjestelmä pysyy kunnossa ja normaalit huollot riittää. Dieselongelmat on yksi helppo rahalähde korjaamoille ja siksi ei haluta ohjata dieselien käyttäjiä vesiongelman poistoon. Usein jopa väitetään että polttoaineen seassa oleva vesi ei ole mikään ongelma. Usein vielä todetaan että suodattimen vaihdolla ja järjestelmän huollolla voidaan vesiongelma pitää kurissa.

      Talvella lähes kaikki hinatut dieselit on polttoaineen seassa olevan jäätyneen veden aiheuttamia. Suurin osa autoista saataisiin liikkeelle tien päällä kun lisättäisiin polttoainesäiliöön dieselin jäänestoa. Jäätyneeseen järjestelmään jääneston lisääminen on kuitenkin pieni riski, koska silloin saattaa vapautua jääneston ja veden seosta haitallisia määriä ja tästä syystä pyritään kaikki dieselit hinaamaan korjaamolle polttoainejärjestelmän huoltoa varten - saadaanhan siitä 200E laskun sijaan 600-1000E lasku. Dieselit onkin yksi helppo rahastuskohde talvikautena.

      • haaskaat rahasi

        Jäätynyt vesi ei liiku tankinpohjalta pakkasilla mihinkään, eikä jäänestoaineita tarvita muutenkaan koskaan, 35 vuotta ja paljon kilometrejä ovat tämän näyttäneet toteen. Ei ainuttakaan purkkia ole tarvinnut ostaa, eikä koskaan ole jäätynyt tielle.


      • Asentajalle töitä
        haaskaat rahasi kirjoitti:

        Jäätynyt vesi ei liiku tankinpohjalta pakkasilla mihinkään, eikä jäänestoaineita tarvita muutenkaan koskaan, 35 vuotta ja paljon kilometrejä ovat tämän näyttäneet toteen. Ei ainuttakaan purkkia ole tarvinnut ostaa, eikä koskaan ole jäätynyt tielle.

        Keväällä tulee remonttiin useitakin vaurioituneita pumppuja ja suuttimia, kun jää on sulanut ja vettä on lähtenyt muutama desi liikkeelle. Myös lämmin talli kerryttää vettä järjestelmään ja näitä useinkin hinataan korjaamolle, kun jäätyvät usein jo matkan alkuvaiheissa. Näistä ongelmista selviää kun käyttää dieselin jäätymisenestoa.

        Rahan haaskuuta suodattimien ylimääräiset suodattimien vaihdot, siitä kun ei ole apua kuin hetkeksi. Jos tankkaa viikottain niin vesi poistuu polttoaineen mukana. Parin viikon tankkausvälin aikana veden kertymä voi olla niin suuri että dieselin vedensietokyky ei enää riitä vettä sitomaan vaan vesi jäätyy putkistoihin.

        Tankkiin kertynyt jää on kaikkein vaarallisinta, koska se sulaa kerralla ja veden määrä riittää aiheuttamaan vakavia pumppu ja suutinvaurioita.


    • Ostakaa bensakäyttöinen auto niin ei jäädy polttoaine eikä kuljettaja!

    • 436464242

      Onneksi ajan bensalla niin ajoni ei ole täysin riippuvainen huolto-asemien päätöksistä talvidieselin suhteen! Jokavuosinen ilmiö tuo että talvidieseli tuli myyntiin ja vasta ekojen kovien pakkasien jälkeen.

      • Kertyvä jää

        Ei dieselillä ajossa mitään ongelmaa ole, kun pitää huolen että vettä ei pääse kertymään järjestelmään.

        Ja missään tapauksessa tankkiin ei saa kertyä jäätä. Kun jää sulaa, niin silloin voi kerralla lähteä liikkeelle runsaasti vettä mikä aiheuttaa häiriöitä ja suoranaisia vaurioita polttainejärjestelmässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      67
      2493
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2137
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      97
      2097
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      8
      2036
    6. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1885
    7. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      584
      1836
    8. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1793
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      17
      1657
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1433
    Aihe