Mistä nakutus voisi johtua?

4634737247426

Olen jo 7 vuotta omistanut 80-luvun Mazdan jonka moottorista kuluu kova nakutus, kuin metalli hakkais metallia vastaan. Kuluu jopa monen metrin päähän konepelti kiinnikin. Moottori on kuitenkin toiminut loistavasti jo 70tkm ajan, öljyä nyt vain kuluu noin litran/10tkm. Nakutus on voimakkaampi kone lämpimänä ja se kuuluu venttiilikopan toisesta päästä, jakohihnakotelon läheltä. Moottorin on Mazdan 1.6 bensa F6 eikä ole hydraulisia nostimia, ihan tavalliset säädettävät jotka on pari vuotta sitten korjaamolla säädetty mutta ei vaikuttanut nakutukseen. Samalla vaihdettiin jakohihna sen rullat ja mekaanikko vähän tarkasteli mistä nakutus voi tulla mutta ei osannut sanoa. Olen kerran tehnyt moottorin sisäpesun, tuli paljon likaa ulos ja öljyt on nyt pysyneet kirkkaimpia kauemmin mutta edelleen nakuttaa. Öljyjä olen kokeillut mm. magnatec 5w-40, gold s 5w-40, mobil 1 5w-50 mutta eivät vaikuta nakutukseen. Mikähän siellä voi noin kovaa nakuttaa ilman että kone hajoaa?

14

11521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87869868

      Ja siis on nakuttanut koko tuon 7v/70tkm ajan kun olen omistanut auton. Kilometrejä yhteensä jo noin 330tkm.

      • Nokka-akseli

        Joku nokka luultavasti kulunut piloille.


      • sitroen.
        Nokka-akseli kirjoitti:

        Joku nokka luultavasti kulunut piloille.

        Jos nokka kuluu piloille, ei se nakuta.


      • 2252464672
        Nokka-akseli kirjoitti:

        Joku nokka luultavasti kulunut piloille.

        Luulis että automekaanikko olis huomannut pilallle kuluneen nokan kun sääti välykset, kerroin kuitenkin tuosta nakutuksesta ennen kun kävin säädättämässä.

        Itsekin olen katellu ventiilikopan alle enkä ainakaan sen perustellan pysty näkemään mitään vikaa siellä.


      • Riippuu mistä kuluu
        sitroen. kirjoitti:

        Jos nokka kuluu piloille, ei se nakuta.

        Yksi 80-luvun Sunny naputti tosi pahasti, vaikka välykset olivat ok. Tutkittiin sitä ja nokka-akseliin oli kulunut kuopat siihen kohtaan, mihin keinuvipu ensin osuu. Nokkien kärjet olivat kunnossa.


    • NOKKANOKKA

      PS...mun kaverilla on ford fiesta joku 92,,,,,Sillä kuuluu koko ajan nakutus ääni
      ja kävi säädättymässä venttiilit,,ASENTAJA SANOI EI VOI SÄÄTÄÄ ON SÄÄDETTY JO NIIN PITKÄLLE,,ÄÄNI EI HÄVINNYT NOKKA KULUNUT

      • Auto Masentaja 2

        Ei ole mahdollista. Kirjoitat pelkkää teinipaskaa.


      • NOKKANOKKA,,
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Ei ole mahdollista. Kirjoitat pelkkää teinipaskaa.

        Totta on,,niin sanottin pelivara loppunut jotenkin..ja olis kuulemma nokassa vika kulunut;; tänäänkin ajelee normaalisti,,kuuluu sellanen naputtva ääni koko ajan, mutta ei muuten mitään vaikutusta mihinkään..Mikä sitten voisi olla :)


    • johtuu..

      Vääristä öljyistä.

      • 34634647472

        Luokitukset ja viskositeetit ovat kaikissa käyttämissäni öljyissä olleet ohjekirjan mukaisia joten ei johdu vääristä öljyistä.


      • vanha ukko
        34634647472 kirjoitti:

        Luokitukset ja viskositeetit ovat kaikissa käyttämissäni öljyissä olleet ohjekirjan mukaisia joten ei johdu vääristä öljyistä.

        Ääni saattaisi kuulua vaikka männän helmasta. Kokeile seuraavaa- irroita vuoronperään sytytystulpan johto moottorin käydessä. Jos jonkun sylinterin kohdalla ääni vähenee tai lakkaa jopa kokonaan on mahdollinen äänen tulokohta paikallistettu.


      • Kokemusta.asiasta

        Ja osta sitten uusi puola, kun kipinä lyö läpi puolassa...


    • johtuu..

      Täyssyntettiset öljyt sisältävät muovia, jotain polymeerejä joilla tehdaan notkeus.
      Tämä muovi sitten kertyy voitelukanaviin ja tukkii niitä. Täten esin nostajat eivät saa riittävästi öljyä ja nakuttavat. Eli autossasi on väärät öljyt.

    • Haistavitturisu

      Volvo 740 B200e 2.0 K-jetronic 4 piste ruiskulla. Vm.88
      Ajettu 450 000
      Lämpöleikannut aikoinaan kahdesti ja käy helvetin epätasaista käyntiä. Tehot silti kutakuinkin tallella.
      Päätin sitten asentaa turbon, garret t03. Ajelin sillä noin 500kilometriä aina öljyjä lisäillen, kun savutti niin vitusti niitä pois. Tehoja oli varmasti 200hp kaakkija että pyörät suti kesä flätilläkin kolmosvaihteella muitta mutkitta !! Happea annoin kuutiolleni vitun monta kuutiota ja koska en tietenkään vaihtanut suuttimia isompiin, niin turbo hehkui punaisena, kuin petteri homon kulli. Sitten moottoritie ajossa tapahtui kummia. Kesken tasaisen ajon turbon vihellys töppäsi, kuin seinään. Sniish rip st volle ;'( ajoin seuraavasta rampista ylös katsomaan, että mikä vittu sille tuli niin heiluhan se niiku hullu ite kastokännissä siellä imupesässä meinaan siis se rupelli paska... noh ei siinä lähdin jatkamaan ajojani (tyhmyyksissäni) niin eiköhän öljyt vaöuneet hevon helvettiin ja lämpömittarikin alkoi hehkua punaisena. Ajattelin, että en kuitenkaan pysähdy ihan tähän moottoritien laitaan, joten pöristelin seuraavasta rampista ylös ja kytkimen pohjaan painaessani moottorikin sammui. Vittu siihen se vaan sammu saatana ja ei antanu enää kipinää. Käytin virranjakajan irti ja oli kunnossa.
      Viaksi paljastui katkennut jakopäänhihna hammashihna siis. Hinasin paskan hallille revin turbo hilppeet (ahtopaineletkut,putket,pakosarja,turbo,dumpperi,oravaimuri,yms vittuun ja löin vapari hilppeet takaisin. Ostin uuden jakohihnan ja asensin sen. Ostin myös koko kaupungin halvinta öljyä jtn. Belco paskaa 5w-40 ja syötin sitä öljykorkista sisään.
      Käynnistäessäni onnekseen se nasahti käyntiin ja hörötti menemään ihan mukavasti lukuunottamatta aivan helvetinmoista nakutusta! Onko nyt kiertokanki mutkalla? Kiertokangen laakeri finaalissa? Tulpat huonot? Orava imuri liian imevä vapariin verraten? Ajoituksen kyllä laitoin kohilleeen juuri niin kuin piti eli hihna on oikein. Tehot hieman hukkuneet. Pakoaukosta tsiikaillen venttiilit näyttävät kunnossa olevilta ja liikkuvatkin oikeaan tahtiin kun nokka-akselia pyörittää. Käytin venttiilikopan irti ja kaikki näytti juuri siltä miltä niiden pitääkin näyttää eli hyvältä tässä sisään ajetussa ruotsalaisessa ikiliikkujassa. Voisikohan nakutusanturi olla irti? Vai mikä on vika? Mersu se on ostettava ai että ku ois nahkasisusta,kattoluukku/ikkuna,matalaprofiilivanteet,hieman madallettu,musta, 400hp,takaveto,automaatti,diesel,om606

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe