terve mustasukkaisuus

oraakkeli

käsitykseni mukaan pieni mustasukkaisuus on tervettä. toisinsanoen se osoittaa välittämistä kumppaniaan kohtaan, ja tokihan omista pitää kiinni pitää. kertokaahan, missä teidän mielestänne menee raja terveen- ja "väärän" mustasukkaisuuden välillä ?

7

1840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiuku

OIkeaa tai väärää mustasukkaisuutta, vain mustasukkaisuutta.
      Kaikki koemme jossakin vaiheessa elämää liittyen johonkin tiettyyn ihmisee mustasukkaisuutta, mutta minun mielestäni kyse on siitä miten asia ilmaistaan ja otetaan vastaan.
      Eli on ihmisiä, jotka hyväksyvät mustasukkaisuuden itsessään, ja luottamuksen ja rakkauden lujituttua tunne häviää, mutta valitettavasti on myös niitä, jotka eivät osaa päästää irti ja todella rakastaa toista ihmistä, vaan he alkavat mustasukkaisuuden nimissä rajoittaa toisen elämää ja ryhtyvät omistushaluisiksi.
      OIkein kohdattuna mustasukkaisuus muuttuu rakkaudeksi, ja suhde luontevaksi, tasavertaiseksi luottamusta huokuvaksi suhteeksi.

• Emma

siis mie en jaksa enää ainakaa tätä koko palstaa seurata, ku on nii alkanu vituttaa tää koko mustasukkasuus aihe. miusta terveessä suhteessa ei oo mustasukkasuutta ja piste. mie en oo yhtään mustasukkanen, koska luotan täysin mieheeni, ja tiedän, että olen hänelle 'parempi kuin kukaan muu'. Turhaa kuluttaa energiaa johonkiin niin helvetin typerään kun mustasukkasuuteen, se on samaa kun toisten kadehtiminen; ei oo vaan oma itsetunto kunnossa.

Onneksi on ihmisiä, jotka tunnistaa oman mustasukkasuutensa ja pystyy sitä hillitsemään ja siinä kehittymään. Voimia heille.

• Rajamieli

Kyllä terveeseen suhteeseen kuuluu annos mustasukkaisuutta.
        Jos on laittanut koko elämänsä ja rakkautensa peliin, niin joskus tulee hetkiä jolloin sen selkeästi tajuaa, kuinka iso investointi on kyseessä.
        Silloin ei naurata pätkääkään, jos kumppani yllättäin viihtyy liikaa jonkun vastakkaista sukupuolta edustavan henkilön kanssa.
        Terve mustasukkaisuus tuntuu pistona sydämessä, mutta sen voi tunnustaa kumppanille ja asioista voidaan keskustella. Se ei rajoita liiemmälti suhdetta, eikä aiheuta näytöksiä julkisilla paikoilla.
        Se on hiljaista kipinää sisuksissa, muttei se ole ajatuksissa koko ajan.

Sairasta mustasukkaisuutta on se, että suljetaan kohde toisten ihmisten ulottuvilta esim. neljän seinän sisään. Ei anneta toisen elää normaalia elämää, vaan estetään kaikki epäseksuaalinenkin kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa.
        Ei päästetä serkuille kylään, kavereita moikkaamaan, sisarusten luo, kauppaan, töihin ja roskia viemään. Ei saa jutella kenellekkään mitään, ei katsoa heihin, olla katsottavana, jne. Toi on sairasta. Usein siihen liittyy vielä väkivaltaa.

• yks mustis

,,,koskaan joutunut kokemaan hylätyksi tulemisen tunteen, ovatko ystäväsi, sukulaisesi tai parisi koskaan hylännyt sinua.

Joidenkin mukavien ihmisten on vaikea ajatella mustasukkaisuutta sikis koska eivät ole koskaan tunteneet turvatomuutta. joku on aina halunnut heidän seuraansa.

Toinen mikä aiheuttaa totaalisen mustasukkaisuudettomuuden on suoja jonka ihminen rakentaa pelkonsa suojaksi.

No samapa tuo mutta kirjoitksesi viesti hyvin sen että mustasukkaisuus on osa huonoa itsetuntoa, se pitää paikkansa.

• Emma
        yks mustis kirjoitti:

,,,koskaan joutunut kokemaan hylätyksi tulemisen tunteen, ovatko ystäväsi, sukulaisesi tai parisi koskaan hylännyt sinua.

Joidenkin mukavien ihmisten on vaikea ajatella mustasukkaisuutta sikis koska eivät ole koskaan tunteneet turvatomuutta. joku on aina halunnut heidän seuraansa.

Toinen mikä aiheuttaa totaalisen mustasukkaisuudettomuuden on suoja jonka ihminen rakentaa pelkonsa suojaksi.

No samapa tuo mutta kirjoitksesi viesti hyvin sen että mustasukkaisuus on osa huonoa itsetuntoa, se pitää paikkansa.

...minut on moni ystävä hylännyt tässä vuosien varrella, että kyllä todellakin tiedän hylätyksi tulemisen tunteen! MUTTA, sellaiset eivät minun ystävyyttäni ansaitse, itse olen uskollinen ystävä, joka en toista hylkää.

• Tyttö24

Mielestäni terveen ja sairaan mustasukkaisuuden raja on suhteellisen selvä kuten olen jo aiemminkin todennut; Sairaalla mustasukkaisuudella ei ole todellisuuspohjaa, vaan toista kytätään sen pelossa, että on "joku" toinen, "se löytää jonkun toisen", "se kuitenkin katselee toisia" jne. vaikkei mitään todisteita ole, eikä syytä epäillä. Tervettä mustasukkaisuutta taas on haluta tuntea itsensä erityiseksi ja ainutlaatuiseksi ja siksi loukkaantua, jos toinen esim. osoittaa liiallista huomiota muille, flirttailee selkeästi tms.

Eli perimmäinen sairaan ja ns. normaalin mustasukkaisuuden välinen ero on siinä, onko mustasukkaisuudelle syytä ts. onko siihen annettu aihetta vai ei.

• Kristiina

Onkohan minullakin turhaa mustasukkaisuutta, kun naapurin hehkeä yksin elävä eronnut nainen leikkaa aina nurmikkoa samaan aikaan kuin mieheni, ja kun mieheni menee raja-aidan luokse leikkaamaan, niin hän on välittömästi myös siinä leikkaamassa nurmikkoa. Tämä on toistunut jo useamman kerran. On esitellyt itsensä vain miehelleni mutta ei minulle vaikka olen pihalla touhuillut. Ehkäpä pitäisi sallia tällainen tietynlainen flirtti miehelleni (ja olla kuin en huomaisi mitään). Piristäähän se varmasti hänen päiväänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2132
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1785
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1278
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      855
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      762
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      708
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      696
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe