Leopardigekosta..

asiaa..

Millaisia teidän muidet gekot on? Itselle tuli hiukan pettymyksenä se, että vaikka tiesinkin sen olevan enemmän yöaktiivinen, niin eihän sitä näy melkein koskaan. Se pysyttelee lähes koko ajan wetboxissaan. Antaa kuitenkin käsitellä hyvin. Olisi pitänyt valita jokin päiväaktiivinen laji :/ Kiva tuo muuten on, mutta haluisihan sitä joskus edes nähdä, muutenkin kuin hoidettaessa. Onko mitään tehtävissä?

29

2428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauss

      Mulla on leopardigekko ja sitä nään kyllä kokoajan... Mikä lisko sulla on?? Jos se kerran on yöaktiivinen ni sitä ei kyllä saa päiväaktiiviseksi koska se ei kuulu sen päivärytmiin että se on silloin hereillä....

    • Revenge.revenge

      Gekko kun gekko, niin sen pitäisi olal omistajalleen yhtä rakas lemmikki!

    • hämähäkkinainen

      Näin tämä vaan usen terraarioeläinten kanssa menee: ihmisillä on niiden suhteen vääränlaisia odotuksia juuri aktiivisuusajan, aktiivisuuden määrän, kiintymyksen yms. osalta ja kun odotukset eivät täyty, niin lemmikkiin petytään. Et ole valitettavasti ainoa.

      Tämänkin olisi voinut välttää, kun olisi ottanut ensin selvää siitä, miten gekot käyttäytyvät, ehkä haastatellut paria gekon omistajaa tai vaikka käynyt niitä katsomassakin hieman useamminkin.

      Jonkinlaisia temperamenttieroja eläimillä toki on ja aktiivisuustaso voi vaihdella myös vuodenajan mukaan. Wetboxissa viihtyminen voisi viitata lähestyvään nahanvaihtoon, eli se voi tehdä liskosta piilottelevan ja aran. Ehkä gekkosi vielä aktivoituu, mutta ei välttämättä.

      Mutta noh, nyt tiedät, millainen gekko on lemmikkinä ja osaat sen myös kertoa kysyjille. Itse omista terraarioeläimistäni ensimmäisenä kerron , kun kysytään, millaisia ne ovat lemmikeinä, että tylsiähän ne :). Ja se on fakta, jos miettii, mitä odotuksia ihmisillä yleensä lemmikkien suhteen on. Minulle ne kuitenkin tuovat suurta iloa, koska tiesin, millaisia ne ovat ja olen sen mukaisesti suhteuttanut odotuksiani.

      Terraarioeläimet eivät ole syliteltäviä, lääpittäviä läheisyyskorvikekavereita. Ne eivät kiinny omistajaansa kuten pörrölemmikit, eivä kaipaa sinua, eivät aina edes siedä sinua. Ne tekevät omia juttujaan omaan tahtiinsa. Niiden elämää on kiehtovaa seurata, voi iloita, kun ne voivat hyvin ja käyttäytyvät lajityypilliseen tapaan. On yllättävää, miten suuret kicksit voi saada siitä, että se lemmikkikolo joskus näyttäytyy :).

      Jos et pysty muuttamaan asennettasi vaan olet koko ajan pettynyt ja turhautunut gekon luonnolliseen tapaan olla ja elää, niin sinun on parasta ehkä myydä se jollekulle, joka osaa sitä arvostaa sellaisena kuin se on.

    • helepppoo

      muuta sen vuorokausi rytmi. valot yöksi palamaan ja päivät hämärässä nurkkauksessa

      • Voi juma

        Ensinäkin! Kuinka tyhmä olet? Gekon rytmiä ei saa missään nimessä sekoittaa!
        Ja kuka nyt pitäisi yöllä valoja? Huoh, olet yhtä tyhmä kuin tuo omistajakin!


      • voi juma

        No joo ei.


    • <3 :)

      ei sitä päivärytmiä kannata vaihtaa vaikken ole asiantuntia niin mielestäni sen pitäisi antaa liikkua yöllä jos kerran niin huvittaa :D

    • gekonomistaja

      Etpä ole tainnut pahemmin ottaa selvää leoista ennen hankintaa.. Huoh.

      Itelläni on yksi, ei todellakaan mikään sylilemmikki, on omissa oloissaan. Käsittelen pari kolme kertaa viikossa ja ruokin. Ei ole mikään seuraeläin, mutta mahtava silti

    • sdfasewfradcs

      Hanki Iguaani tai Parta Agama, ne on tosi aktiivisia päivällä.

    • Huoh, olisit hankkinut ensin tietoa siitä, ja sitten harkinnut sen ostoa! Ei sillälailla että menet esim. Faunattereen: "Hei, ostan tuon Leopardidekon..".. Eihän tuollasessa ole mitään järkeä! -.-

    • VOI S*ATANA

      KUINKA TYHMÄ SÄÄÄ OIKEEEEEEEEE OOOOT

      • Nimimerkki asiaa

        VOI S*ATANA, ei noin epäystävällisesti saa vastata jos joku kysyy neuvoa täältä. Sen takia nämä sivut ovat olemassa, että voimme vaihtaa ajatuksiamme ja saada asiantuntijoilta apua. Jokainen meistä on erehtyväinen ja tekee tietämättään virheellisiä ratkaisuja. Nimimerkille asiaa sanoisin, että myy tai anna lemmikkisi jollekin ja osta itsellesi enemmän päiväaktiivinen eläin. Turha on olla pettynyt, ottajia kyllä löytyy. Täältä olet saanut paljon hyviä neuvoja ja niiden kera on hyvä siirtyä eteenpäin.


    • heidii8
    • ebin yybeni

      ebin. Alussa leopardigekot saattavat löllötelläkkin vain siellä wetboxissaan mutta kyllä ne paljon liikkuvat. yleensä rupeevat siinä ilta 6 aikoihin vilkastumaan. Tosin tuohn piilotteluun saattaa olla toinenkin syy nimittäin jalostus. albiinojen gekkojen silmät ovat valoarkoja joten valaistuksessakin saattaa olla vikaa. Tarkistappa minkäväriset silmät gekollasi on. :)

    • idiootit omistajat

      Milloin ihmiset oikein tajuavat, että lemmikit eivät ole leluja ? Jos se haluaa pysytellä piilossa, antaa sen. Vai meinasitko hankkia sen sitä varten että töllistelet sitä silloin kun mieli tekee?

    • huohhohhoijaa

      Olisit jättänyt alunperin ottamatta kun ei tuon kummoisempaa aloitusta tullut. Olisit tyytynyt banaanikärpäsiin.

      Olet niiden tasolla.

    • käärmeen omistaja

      Älkää ottako noin harvinaisia eläimiä jos ette ymmärrä niiden tarpeita. Jos ottaa eksoottisen eläimen niin pitäisi perehtyä asiaan tarkemmin.

    • Aina kiinnostunut

      Liskot ei välttämättä ole kovin halukkaita seurustelemaan ihmisten kanssa ja tulemaan esiin, niitä aktiivisesti katsellessa. Onhan se pettymys, jos ei koskaan näe. Voisi auttaa kuitenkin se, ettet liikaa odottele ja katselet silloin tällöin ainakin alkuun..

    • minä en polta käämiä

      Huoh kyllä on soppa saatu aikaan siitä että joku on pettynyt lemmikkiinsä.

      jos joku ei hoida lemmikkiänsä kunnolla niin hoitakaa ite jos ootte parempia

      mut kyl tos tilantees myisin leogekon ja hankkisin skinkin, aavikkoiguaanin tai kääpiöparta-agaman ku on päivä aktiivisia

    • tuntematon8

      Sun pitää ruveta itse yöaktiiviseks :D Joo no ei, harmi tilanne, itellä ei oo kun koira...

    • asiaa..

      Onpas täällä "mukavia" vastauksia..
      Missä käy ilmi, etten hoitaisi gekkoani? Sillä on kaikki tarvitsemansa piilopaikoista wetboxiin jne. En ole pakottamassa sitä väkisin näkyville, enkä pidä sitä sylilemmikkinä, saati leluna.
      Gekko ei ole tullut meille hetken mielijohteesta, vaan harkinnan tuloksena.
      Luin aiheesta paljon, mutta yllätyksenä tuli kuitenkin tämä erittäin harvoin näkyvillä olo. En kuitenkaan ole kivasta lemmikistämme luopumassa, vaan koska olen sen hankkinut, aion hoitaa sen elämänsä loppuun asti, niin hyvin kun voin, oli sitten näkyvillä tai ei.

      • ADATO

        Itselläni on ollut noin 100 leopardigekkoa ja jotkin niistä on olleet hyvinkin liikkuvaisia;) Asiaan voi vaikuttaa, että gekkosi on terrassaan yksin, nahanluonto on lähellä tai jos olet ostanut sen eläinliikkeestä se voi olla vain todella ARKA ja käsittelyyn/ ihmisiin tottumaton. Sen rytmiä voi kyllä hivenen muuttaa mutta EI rajusti. Itselläni alkoivat liikuskellä klo15-16 välillä joka minusta on ihan passeli aika. Paljon riippuu myös siitä mihin aikaan sen syötät. Itse syöttelin tuohon aikaan ne jolloin aktivoituivat.
        Onko terrassasi kiipeilypaikkoja. Itse kiinnitin terran takaseiinän ritillään paksuhkoja puunoksia (ainakin joissain lemmikkiliikkeissä on myynnissä) ja suurin osa tykkäsi kiipeillä niillä. Myös se, että vaihtaa sisustusta, tavaroiden paikkoja terrassa jne saa leot aktiiviseksi. Ne on mielestäni TODELLA uteliaita ja ainakun siistin pohjahiekan (poisti jätökset ja pullasudila silitin hiekan nätiksi) niin tulivat välittömästi tarkistamaan kaiken ;) Minulla oli n5 naarasta uros/ per ISO terra.
        Ebin jo tuossa aiemmin kertoikin, että jos gekkosi on albiino,sen silmät on valonarat. eli eii tykkää esim loisteputkivalaistuksesta. Sitten talviaikaan gekkosi aktiivisuus vähenee vielä lisää, että älä ihmettele.

        Kokeile nyt ainakin muutella sisustusta , lisätä kiipeilypaikkoja ja syöttää päiväaikaan. ONNEA!


    • Läskihäntä

      Itselläni on 8 leoskia joista 2 on albiinoja, ja nämä kyllä piilottelevat päivät mieluummin jossain hämärässä piilossa toisin kuin ei-albiinot kaverinsa, johtuen juurikin tuosta albiinon silmien valoherkkyydestä. Ja leoskeissa on eroja, osa noista paistattelee päivää ihan rentona näkyvillä, osa taas on ujompia. Sen huomasin, että kun ensimmäisen gekkoni hankin, oli neiti todella ujo ja piileskeli paljon. Saman tien kun hankin kaveriksi toisen naaraan, muuttui tämä ujopiimäkin huomattavasti aktiivisemmaksi ja rohkeammaksi. Myös ikä voi vaikuttaa, nuoret gekot, varsinkin poikaset ovat usein hyvinkin arkoja ja rohkaistuvat sitten kun vähän kasvavat. Jos gekkosi ihan säikyksi muuttuu, niin tervetuloa meille 'gekkoterapiaan'. ;)

    • kokeiles

      Kokeile tökkii sitä vähän ja nosta hännästä. Tai sit voit kans ravistaa sitä wetboxii aika sillee voimakkaasti. Kyllä niiden gekkojen pitäis omistaja tyydyttää, jos ei tuu esiin ni ota se esiin. Se on kuitenkin vaan gekko. Muistan ku itellä oli joskus muurigekko ni annoin muutaman luunapin ni johan lähti.

      • ???????????????????

        KOKEILE sä käyttää aivojasi, jooko?


    • PikkuHarjasGeggo

      Geggoja ei saa eri aktiivisiksi mutta sen pitäs tulla lämittelemään

    • lemmikkirakas3

      onko muita leimmikkejä se saataa pelätä niitä

    • maalaisjärjekäs!

      siis kyllähän eläimet pitää tottelemaan saada!! jos lemmikki ei kunnioita omistajaa niin ei siitä mitään iloo oo!!!eli lemmikit, myös liskot,KURIIN!! itselläni on hamstereja, 2, ja ne kyllä kunnoittaa mua, apunani hammastikku! esim,. jos hampsi on menos piiloon koloos niin keppiä ja jos taas ei, niin silitystä!! mun mielesty fiksu käytäntö ja toimii!! käyttäkää hyvät ihmiset maalais järkee!! ;D EI SIIS PAHALLA!!

    • Pikkugekko

      Itse kun ostin leoskin, se oli ekan vuoden kohtuullisen arka ( oli silloin ehkä parivuotias) pikkuhiljaa siitä tuli koko ajan uteliaampi, nyt tulee lähes aina piilostaan kurkkimaan, kun menen huoneeseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe