Hyundai i20 ongelma

ernesti11

Tervehdys , kertokaapa onko tämä vain minun oman auton ongelma .

Niin , tämä ei ole mikään provojuttu , kolmas samanlainen auto minulla .
i20 on vuosimallia -11 , 1,4 bensamoottori . Muissa autossa ei ole ollut tällaista vikaa .
Lohkolämmitin on , koska ei ole autotallia . Puoli tuntia riittää ihan hyvin alkutalvesta .
Kun pakkanen menee yli - 20 C:n , silloin alkaa ongelmat , starttimoottori ei toimi , kuuluu vain naks eikä tapahdu mitään .
Starttimoottori vaihdettiin toiseen . Korjaamopäällikkö selitti , että entisessä startissa oli kuulemma sellainen rasva , joka jäykistyi kovalla pakkasella , siksi startti ei toiminut . Korjaamolta kotiin , startti toimi muutaman viikon ja pakkanen kiristyi uudestaan yli - 20C:n , hups startti ei toiminut . Hinausautolla korjaamolle ja uusi startti . Toimi hyvin kunnes tuli - 22C . Korjaamopäällikkö nosti kädet pystyyn .
Kun muuta ei keksitty joudun lämmittämään moottorin lisäksi myös STARTTIMOOTTORIA lisälämmittäjällä . Tämä toimi perj.aamuun asti, silloin pakkasta - 28 C ..

Auto ei lähtenyt käymään kahden tunnin lämmityksen jälkeenkään , sama lämmitys myös startille . Hinausautolla taas muutteksi korjaamolle , jossa annettiin lämpöhoitoa (starttia ei suostuttu vaihtamaan ).
Tällä konstilla käy helposti niin , että myöhästyy töistä ellei varaudu pahimpaan ja soita taksia ovelle .

Onko kellään muulla sattunut tuollaista , pliis pistäkää viestiä ?

71

17288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppiä2013

      Kuulostaa enemmänkin sähkö ongelmalta.
      Ensiksi tarkista kylmän auton akun jännite.
      Toiseksi tarkista akun sekä startin maajohdon kinnitys

    • Mättää tuo

      "Niin , tämä ei ole mikään provojuttu"

      Sehän on aina hyvä, että ei mikään provojuttu. Pitäisi sitten uskoa.

      En väitä suoraan, että provoilet. Mutta tarinasi on kyllä älytön. Jos autossasi on vikaa, on sitä jutussasikin. Jotain on liikaa tai liian vähän. Jos et itse tiedä autoista juuri mitään, niin pyydä kaveri apuun ja tulkitsemaan. Ja sen kaverin vikakuvauksen kanssa vasta korjaamolle.

      • hyundainen

        Ei ollut mikään provo, -11 1.2l i20 täälläkin ja sama naks kuului ja kojelaudan valot sammuivat, virtaa sai mutta käynnistynyt ei.


      • Kohta poks
        hyundainen kirjoitti:

        Ei ollut mikään provo, -11 1.2l i20 täälläkin ja sama naks kuului ja kojelaudan valot sammuivat, virtaa sai mutta käynnistynyt ei.

        Joo, niksunnaksun koko ajan. Mutta ei mitään perää. Sama tyyppi.


      • cssds

      • PÖWW
        Kohta poks kirjoitti:

        Joo, niksunnaksun koko ajan. Mutta ei mitään perää. Sama tyyppi.

        Sama tyyppi kirjoittelee samaa tarinaa eri nimimerkillä.


      • Anonyymi
        hyundainen kirjoitti:

        Ei ollut mikään provo, -11 1.2l i20 täälläkin ja sama naks kuului ja kojelaudan valot sammuivat, virtaa sai mutta käynnistynyt ei.

        Niin tekee munkin auto. Asiantuntia kyllä häärää sen ympärillä...uusi auto ei tullut mieleenkään et ei käynnistyisi...


    • hyundainen

      Jep, meillä tapahtui sama asia, piti auto vetää käyntiin.

      • Akku täynnä

        Sama tauti täällä. Naksahtelee vaan. Auto on i20, 1.4, -10. Kuukauden vaha uusi akku, jonka latasin ensioireiden ilmaannuttua.

        Tänään lähti muutaman naksahduksen jälkeen, kun pakkanen oli laskenut -10 C.

        Täytynee huomenna soittaa huoltoon.


      • uskon pukkiin
        Akku täynnä kirjoitti:

        Sama tauti täällä. Naksahtelee vaan. Auto on i20, 1.4, -10. Kuukauden vaha uusi akku, jonka latasin ensioireiden ilmaannuttua.

        Tänään lähti muutaman naksahduksen jälkeen, kun pakkanen oli laskenut -10 C.

        Täytynee huomenna soittaa huoltoon.

        Naapurustossa kova niksuttelu tosiaan. Kaikki hyundait niksuu. Liikenteessä ei yhtään Hyundaita. Ne vaan niksuu. Ja ei korjaamolle. Vaan suolikaksneloseen.


    • i20- 12

      Sama vaiva myös mulla naksu mut läks kumminniin.Pahempi vaiva tull ku läksin
      kaupan parkilta.EPS valo ei sammunut ,eli ohjaus tehostin ei toimi.Sai muuten vääntää tosissaan ratista et pääsi kotio.Auto vm.12 i20 .Tää tapatu 19.1.-pakkasta
      noin 24c.Käsikirjan ohje(jos valo syttyyAJON aikana ,vie auto huoltoon)
      Onneksi ei tapahtunut ajon aikana liikenneympyrässä!!!!
      Tää on hyvä viestipaikka kirjoittaa muille omista kokemuksista.

      • Joku nykii

        Sehän tässä onkin kun kaikki hyundait vaan niksuu ja naksuu. Kuka korjaisi. Missä on korjaamo. Ja miksen vie autoa sinne ja miksen selitä asioitani siellä. Niks. Miksi autoni on vaan parkkiruudussa. Naks. Ja on minulla auto. Mutta yhtään en provoile. En. Paitsi tiistaisin. Ja joskus muutenkin. Naks.

        Jos vielä saisi (naks) lintsattua koulusta, niin vois vahtia (niks) ikkunasta pihalle.Olen tärkeä. Naapuri lähtee parkkiruudusta Skodalla. En ole kateellinen. Naks. En vaikka väittäisitte.

        Kun täytän vuosia, ostan mopoauton. Kun saan ajokortin, isä antaa vanhan sepelimyllynsä mulla ajettavaksi. Muttei omaksi. Noks.


      • Tosi automies

        VIE SE HYUNDAI HUOLTOON ÄLÄKÄ TÄÄLLÄ PROVOILE.


      • Anonyymi
        Joku nykii kirjoitti:

        Sehän tässä onkin kun kaikki hyundait vaan niksuu ja naksuu. Kuka korjaisi. Missä on korjaamo. Ja miksen vie autoa sinne ja miksen selitä asioitani siellä. Niks. Miksi autoni on vaan parkkiruudussa. Naks. Ja on minulla auto. Mutta yhtään en provoile. En. Paitsi tiistaisin. Ja joskus muutenkin. Naks.

        Jos vielä saisi (naks) lintsattua koulusta, niin vois vahtia (niks) ikkunasta pihalle.Olen tärkeä. Naapuri lähtee parkkiruudusta Skodalla. En ole kateellinen. Naks. En vaikka väittäisitte.

        Kun täytän vuosia, ostan mopoauton. Kun saan ajokortin, isä antaa vanhan sepelimyllynsä mulla ajettavaksi. Muttei omaksi. Noks.

        Mikä saatanan kusipää tää on


      • Anonyymi
        Tosi automies kirjoitti:

        VIE SE HYUNDAI HUOLTOON ÄLÄKÄ TÄÄLLÄ PROVOILE.

        Hahhah, lähes uusi i20 lakkasi käynnistymästä. Hyundai-merkkikorjaamossa ihmettelivät viikon, saivat sitten jotenkin käyntiin. Sammui sitten taas, mutta pienellä taskuakulla käynistyi heti. - Vaihtoivat sitten akun ja se siitä
        .


    • hyundainen

      Ratkaisu löytyi ja se perinteinen akkuhan se oli, puolitoista vuotta vanha mutta testeri herjasi että vaihtaa pitää. Varta tilalle ja ongelman pitäisi olla pois päiväjärjestyksestä.

    • i20isti

      Samaa vikaa täälläkin, sillä poikkeuksella, ettei naksu. Satunnaisesti ei vaan starttaa, vaikka virtaa näyttäisi olevan. Edes mittariston valot ei himmene, kun avaimesta vääntää. Autolle tilattu aika takuuhuoltoon, ehdottivat samoin startin vaihtoa. Epäilen, ettei vika ole tuossa, sillä auto lähtee kuitenkin mukisematta käyntiin jonkun ajan kuluttua. Samoin kun käytin akunkenkää irti, niin hörähti heti sen jälkeen. Ajonestovikako?

      • ????????????????????

        ????????????????????


      • ent.autonasentaja
        ???????????????????? kirjoitti:

        ????????????????????

        Kokeilkaa seuraavaa !
        Jos kuuluu startatessa naks , eikä mitään tapahdu .
        Vaihde päälle , käsijarru pois päältä . Työntäkää autoa(huh huh raskasta hommaa) sitten 15 - 20 sm . Penkille istumaan ja startatkaa ; auto lähtee käyntiin eikun ajoksi .
        Niin , älkää painako kaasua ennenkuin moottori käy .


      • onkohan koreanpojat?
        ent.autonasentaja kirjoitti:

        Kokeilkaa seuraavaa !
        Jos kuuluu startatessa naks , eikä mitään tapahdu .
        Vaihde päälle , käsijarru pois päältä . Työntäkää autoa(huh huh raskasta hommaa) sitten 15 - 20 sm . Penkille istumaan ja startatkaa ; auto lähtee käyntiin eikun ajoksi .
        Niin , älkää painako kaasua ennenkuin moottori käy .

        Keksinyt rasvata bendikslaitteen ja ainakaan se ei pakkasessa toimi?


      • korjaantuujuu
        ent.autonasentaja kirjoitti:

        Kokeilkaa seuraavaa !
        Jos kuuluu startatessa naks , eikä mitään tapahdu .
        Vaihde päälle , käsijarru pois päältä . Työntäkää autoa(huh huh raskasta hommaa) sitten 15 - 20 sm . Penkille istumaan ja startatkaa ; auto lähtee käyntiin eikun ajoksi .
        Niin , älkää painako kaasua ennenkuin moottori käy .

        Opelissa oli tuota vikaa aiemmin. Varsinkin jos autoa siirsi vain ihan vähän. Rankempi tapa 'korjata' asia on startata vaihde päällä että auto 'hyökkää'


      • Pakka nen
        ent.autonasentaja kirjoitti:

        Kokeilkaa seuraavaa !
        Jos kuuluu startatessa naks , eikä mitään tapahdu .
        Vaihde päälle , käsijarru pois päältä . Työntäkää autoa(huh huh raskasta hommaa) sitten 15 - 20 sm . Penkille istumaan ja startatkaa ; auto lähtee käyntiin eikun ajoksi .
        Niin , älkää painako kaasua ennenkuin moottori käy .

        Mutta tuo ei kai riipu pakkasesta?


    • ovia lukkoon

      Pitäisi kouluikäisten pysyä koulun seinien sisäpuolella.

      • Ketjulla pulpettiin

        Muuten jatkuu loputtomiin tätä älyttömyyksien jankkaamista.


      • honda3
        Ketjulla pulpettiin kirjoitti:

        Muuten jatkuu loputtomiin tätä älyttömyyksien jankkaamista.

        Mun isällä sama ongelma, huomenna korjaamolle purkaa akkua vissiin. Tuohon startti ongelmaan vois olla apu kun puhdistaa rasvat startin solenoidista pois. Minulla honda accordissa oli myös että ei pakkasella startannut. Puhdistin rasvat pois ja sen jälkeen ei ollut ongelmaa.


    • Akku tyhjä

      Niin se naksu meidän 2 päivää vanha i20; nen . Ei muuta kuin hinurilla huoltoon ja lämpöseen sekä akunlataukseen , nyt ajettu 600 kilometriä Aamuks luvattu -20 pakkasta Saas nähä miten käy?

      • ernesti11

        Ensin alkuun tämä , lähetin samaa viestiä eilen , se vaan katosi jonnekin , kun katsoin viestiketjua .
        Jokatapauksessa , kiitos ent . autonasentaja , sulla oli toimiva neuvo .
        Perjantaiaamuna sanoi i20 naks, eipä sitten muuta.
        Asentajan neuvon mukaan , vaihde päälle ja 15 sm:n työntö .
        Penkille istumaan , vääsin virta-avainta ja auto lähti käymään ilman minkäänlaista nikottelua , sitten paanalle .


      • testi85

        Vika on starttimoottorin solenoidissa, joka ei lyö starttimoottoria päälle. Kovassa pakkasessa Solenoidissa oleva vähäinen rasva on jäykistynyt, tai sitten solenoidissa on hieman kosteutta, joka on jäässä. Hätäratkaisuna pikku kopautus solenoidin kylkeen saattaa irrottaa osan ja sitten se toimii. Huollossa kannattaa auto käyttää, asian korjaaminen siellä on pikku juttu.


    • Miikko2

      Sama ongelma täällä, kuukauden vanha i20 ei käynnistynyt, pakkasta aamulla 20C. Avaimesta starttaaminen ei käynnistänyt starttimoottoria.
      Mutta edellisin vinkin Asentajan neuvon mukaan toimittuna auto starttasi ja käynnistyi heti!

    • lähtee se joo.

      Auton työntäminen vaihde päällä ei vaikuta starttimoottoriin millään tavoin. Yhtä hyvä neuvo voisi olla auton vieressä pyörähtäminen keitetyt kananmunat käsissä, ja samalla tokaista " Lähde sinä Korean koijari, pyöritä paikkojasi, laita tulta allesi" , ja sitten startista käyntiin.

      • afgqwertv

        Ei se starttimoottoriin vaikutakkaan mutta bendix laitteeseen vaikuttaa.
        Hammasrattaat loksahtavat oikealle paikalle kun vaihdepäällä liikauttaa autoa.
        Tämä konsti on ikivanha,,,60-luvulla Angliaa ei saanut muuten startista ikinä käyntiin kuin näin.


    • Hynyi20

      1 päivän vanha hyny lähti hinurilla huoltoon. Virrat tuli, mutta startti ei sano mitään eikä apuvirtaa saa annettua kun konepellin avausvipu ei ole missään kiinni. Semmonen korean peli tuli ostettua. Toivottavasti lapsen vikoja ja toimii moittetta kunhan alkukankeus saadaan pois.

    • lamppu pois.

      Minulla kävi Hynday i20 kanssa toissa syksynä että käynnistettäessä auto sanoi vain niks. Ei ollut vielä pakkasia , mutta oli jo syys kylymiä??
      Akusta virta kaikki pois? Auton sisälle oli jostain syystä jäänyt karttavalo päälle.
      Oli syönyt akun tyhjäksi. Hyndain karttavalokytkin se joka on lampussa niin se rinkasi pakkasella. Lämpimänä kyllä toimi. Vein auton akun huoltoon jossa totesivat ok.
      Elikkä. Pakkanen oli jostain syystä niksauttanut karttavalon päälle. Tämän totesin ITSE myöhemmin.
      Poistin omaaloitteisesti itse autoni molemmat karttavalojen lamput.
      Sen koommin ei ole sellaista vikaa ollut.

    • Hyundai dreamz

      Voi Ziisus varjele! Pitääkö mun heittää HUNTAI unelmat romukoppaan ja jatkaa arkea kasari Jesellä.
      Se kun vaan kulkee ja kulkee vaikka ilman käsiä.
      Tosi on!

    • pazkat-muistot

      Minulla oli 5vuotta sitten uutena ostettu i30 diisseli ja oli ainoa auto joka hyyty 25 asteen pakkaseen mökille josta hinattiin pois. Muutakin jatkuvaa häikkää oli, ei lähtenyt ajoitain kunnolla käyntiin ja kuntoon ei saatu. Kaksi vuotta pidin ja sitten vaihdoin pois ikiajoiksi. Mulle riitti hyndailut. Helv.. kova metelöimään lisäksi. Yks lysti vastailetteko tai ei tähän.

    • Vesipää-Mongoloidi

      Vaimonkin Hyundai i20:ssa, 1.2i vm. 2012 startti naksui koko eilisen vapaapäivän, ja tänäkin aamuna, vaikka auto oli lohkolämmityksessä ja akku latauksessa koko yön. Pakkasta oli aamulla -24C kun katsoin.

      Meillä auttoi, kun panin vaihteen päälle, ykköselle tai parkille, aivan sama. Sitten starttasin 'veto päällä'. Ihme ja kumma, starttasi joka kerta oikein reippaasti. Auto kylläkin ryntää heti käynnistyttyään, ja tarvii nopeaan painaa kytkintä. Akku on alkuperäinen ja 3-4v vanha. Todennäköisesti ohjekirja kieltää käynnistyksen veto päällä. Koita siinä sitten kuvailla vikaa huollossa, kun on saanut ajettua auton huoltoon. Vaimo varaa juuri aikaa Wetterille. 5v takuu on onneksi voimassa. Katsotaan mitä se kattaa. Raportoin tänne myöhemmin.

    • Vesipää-Mongoloidi

      Vaimonkin Hyundai i20:ssa, 1.2i vm. 2012 startti naksui koko eilisen vapaapäivän, ja tänäkin aamuna, vaikka auto oli lohkolämmityksessä ja akku latauksessa koko yön. Pakkasta oli aamulla -24C kun katsoin.

      Meillä auttoi, kun panin vaihteen päälle, ykköselle tai siis pakille (R), aivan sama. Sitten starttasin 'veto päällä'. Ihme ja kumma, starttasi joka kerta oikein reippaasti. Auto kylläkin ryntää heti käynnistyttyään, ja tarvii nopeaan painaa kytkintä. Akku on alkuperäinen ja 3-4v vanha. Todennäköisesti ohjekirja kieltää käynnistyksen veto päällä. Koita siinä sitten kuvailla vikaa huollossa, kun on saanut ajettua auton huoltoon.

      Vaimo varaa juuri aikaa Wetterille. 5v takuu on onneksi voimassa. Katsotaan mitä se kattaa. Raportoin tänne myöhemmin.

    • i10020

      Startin solenoidi jäätynyt. lyökää startin kylkeen harjan varrella tms.

    • Koreanihme

      Sama vika täällä kuin edellisellä Hyundain omistajalla. Eilen 300 km ajon jälkeen i20 ei kahden tunnin seisonnan jälkeen edes yrittänyt käynnistyä. Naksui vaan. Yleismittarin mukaan jännitteet akussa kunnossa. Porukalla saatiin tänään työnnettyä käyntiin kun apuvirtakaan ei heti eilen auttanut. Aina aikaisemmin hyrähtänyt iloisesti käyntiin pakkasella.

    • PetePihilajasta

      Sama åongelma i20 vm,2015 ajettu 1500 km

    • Schröderinkissa

      Viime talvena vain naksui yli 20 pakkasessa. Toivottavasti tulee leuto talvi. Merkkikorjaamolla sanottiin, ettei syy selviä silloin kun auto toimii. Pitäisi hinata sinne tulipalopakkasella? Nyt tuntuu, että myös keskuslukitus ei tykkää pakkasesta. Auto on auki kuin Muumitalo.

      • yyh

        Hyundai i20 vm 2011. Takuu jo ummessa, mutta käynnistysongelmia edelleen! Alkoi heti eka talvena. Akku vaihdettu kaksi kertaa, starttimoottori kerran, softattu ja päätä raavittu. Oli kesä tai talvi, sama vika! Ei mitään logiikkaa lämpötilojen kanssa tai onko juuri ajettu jne. Naksuu vaan. Viimeksi eilen, mutta silloin yllättäen sentään yritti startata. Yli 10 kertaa jurnutti ennen käynnistymistä. Jonkun mielestä vika voisi olla virtalukossa, se kun on vielä vaihtamatta. En voi suositella Hyundaita vaivoiksi kenellekään, vaikka kuinka testivoittaja onkin!!


    • naksutinkoulutus

      Hyundai i20 on erittäin suositeltava auto juurikin luotettavuuden takia.
      Vie nyt se autosi pajalle niin korjaavat jo svikaa edes on pois ei tuommoista kannat jankata loputtomiin.

    • hunumies

      Hyundai pesee Yariksen rallissa. Hyvä automerkki.

      • Anonyymi

        Pesee? Eikös ne pese joku ihminen tai pesukone? :-D


    • Sakemanni66

      Autojakin saa ostaa niin ei tartte kärsiä noista riisilootista...

    • juuroppa

      olen samaa mieltä Euroopassahan hynytkin on koottu.

      • Anonyymi

        Meillä oli kaksi i20:stä. Molemmat made in India. Eivät naksuneet kumpikaan.


    • Jartsahhh

      Sama käynnistysongelma pakkasessa meidän i20:ssä joka vasta ostettiin. Startti vaan naksuu eikä lisävirta auta. Jos työntää autoa vähäsen vaihde päällä tai pyörittää konetta apulaitehihnasta niin lähtee heti käyntiin. Onko tähän mitään korjausta vai pitääkö vaihtaa taas autoa?

    • eimuuta

      bendix-laite on hyytynyt. Se kannattaa voidella moottoriöljyllä. Se on se mekanismi joka siirtää startin akselilla olevan hammasrattaan moottorin vauhtipyörän kehällä olevan hammasrattaan kohdalle ja sitten samalla kytkee 200A virran kulkemaan startin käämeissä. Silloin pitäisi pyöriä koska hampaat on tehty reunoiltaan yleensä kiilamaisiksi jolloin voideltuina loksahtavat paikalleen. Startin itsensä vaihto ei välttämättä auta yhtikäs mittää.

      Toinen yleinen vika tämmöisessä oireyhtymässä on joko akun heikkous tai huono kontakti kaapeleissa akusta.

    • Talvisodan_opetukset

      Ota vaseliini pois, vaikka palamattomalla paineilmalla lähtee.

      Kun olet poistanut, niin grafiittia tilalle, sinne missä vaseliinia oli. Sivelypinnoitteena tai suihkutettavanakin löytyy.

    • Hyundai-ajelija

      Tässä -20C pakkasessa yritin käynnistää kylmänä Hyundai i20:stä, mutta ei lähde käynnistymään. Avainta käännettäessä mitään ei tapahdu. Saman oireen antoi noin -10C asteessa jota edelsi noin viikon kahdenkymmenen asteen pakkaset jolloin autoa ei ajettu. Tällöin auto lähti käyntiin lumen putsauksen jälkeen, kun toistamiseen yritin. Auto vuosimallia 2015 ja ajettu ~28000km. Tähän mennessä kaikki toiminut täysin moitteetta.

      Pitääpä katella miten tässä homma etenee.

      • Hyundai-ajelija

        Ja nyt kävin uudelleen kokeilemassa. Ei mitään poppakonsteja vaan sinnikkäästi avaimen kääntämistä ja toivomista, että jotakin tapahtuu. No oisko pari-kolme minuuttia ja auto lähti käyntiin. Asteita -17C.

        Hieman tämä iskosti kylmän ilman pelkoa. Autossa sinänsä noin muuten ei mitään vikaa.


    • AINAHYNY

      Joo näissä hynyissä on ollut ongelmii,,pieni pakkanen ei starttaa..itselläni on i20 mutta vähän vanhempi akku alkoi olen loppu,,ostin uuden no nyt lähtee kuin palmunalta miinus18 oli muuten toiminut hyvin ainut on että kuskinpuoleinen polttimo joskus kärähtää ajovalo,,se on vaikee vaihtaa pitäs otaa koko umpio poi niin ohjeissa..mutta kävin tuolla hyndain huollussa siitä se vaan sen laitto vakoilin ei ottanut umpioo pois, taitaa olla joku erikoistyö kalu se on niin pahassa paikassa tilaa 2cm<<<<

    • Muutetaan-etelään

      Mulla sama auto vm. 2010. Ei mitään vikaa startissa pakkasilla, sen sijaan kuskin puoleinen ovi ei aukea kaukosäätimellä, kun pakkasta yli 15 astetta. Sisäpuolelta avaamalla kyllä aukeaa.

      Itse sanoisin näin, että eihän näitä autoja (mulla ollut useita merkkejä) ole pakastimen lämpötiloihin luotu. Edellinen merkki oli Nissan (uutena ostettu) eikä se suostunut tunnistamaan virta-avainta, jos pakkanen lähestyi - 20 astetta. Ilmoitti vain kojelaudassa, että avain on varastettu taikka muutoin ei ole tähän autoon yhteensopiva. Kun pakkanen laski, kaikki toimi taas normaalisti.

      Minusta vika ei ole autoissa, vaan siinä, että asumme liian pohjoisessa. Kesällä kaikki ok, mutta talvella ei.

      • Anonyymi

        ^Vanha viesti, mutta erinomainen päätelmä, autot operoivat Pohjolan oloissa ääriolosuhteissa ja on suoranainen ihme että ne kestävät käyttöä 20vuotta näissä olosuhteissa!

        Usein kuulee autojen alustan kolinoista, mutta ei jakseta muistaa että täällä ajetaan talvisin aivan karmeakuntoisilla teillä, kumiosat pakkasen kavettamia ym... Autonvalmistajat suunnittelevat autot toimimaan hyvällä, sulalla asfalttitiellä, mutta silti autot suoriutuu 50tkm-100tkm näikin karuilla teillä....

        Ihminen on erittäin hyvä valittamaan, mutta erittäin huono ajattelemaan asioita laajemmin.


    • Anonyymi

      Lähes 160 000 Hyundai i20n matkamittarissa, ja juuri minkäänlaista suurempaa ongelmaa ei ole autossa ollut.

      Paitsi pakkasilla. Jos on pakkasta yli -10, on huono starttaamaan, jos lainkaan. Kahtena talvena olen joutunut pyytämään ulkopuolista starttausapua. Viimeksi vaihdettiin akku.

      Starttimoottoriongelmat näyttäisivät oireilevan nyt. En kylläkään tiedä, johtuuko kylmästä vai starttimoottorista ylipäänsä...

      Hyundai i20 on kylmänherkkä. Ja varsinkin jos ei ole lämmityslaitetta, kuten tässä.
      Vien auton työpaikan parkkihalliin pääsääntöisesti, kun mittari alkaa näyttää -10 kireämpiä pakkasasteita.

      Nyt vielä mietinnässä, pitäisikö starttimoottori korjauttaa. Lasku n. 300 euroa?

    • Anonyymi

      Edelliseen jatkaen...nyt vaikuttaa siltä, että saattaa olla aidosti starttimoottoriongelmaa, koska lämpötilasta riippumatta starttaa heikosti. Mut onhan tuossa autossa jo kilometrejäkin. Hieman alkaa auton vaihto olla mielessä.

      • Anonyymi

        Pääsitkö 10000 km ilman huoltoa?
        Eikö näissä ole huolto kaksi kertaa vuodessa jos
        joutuu liikennevaloihin pysähteleen paljon, ja myös oulussa suolataan tiet, silloin auto huollettava 7600km välein, ja jos ajaa liian hiljaa ja liian lujaa huoltoväli on 7600km,Start stop kannattaa pitää pois päältä, kalliikis tulee hyndai i20 huollot, tulppien vaihdot kaksi kertaa vuodessa, onkohan väärä auto suomen oloihin? i20 tosi paskaläjä


    • Anonyymi

      Mulla ollu kans ongelmii niin ikään saman vuosimallin hundaissa. Nyt tosin epäilen et tällä kertaa meni virtalukko paskaksi ja siis ongelmat alkanu just -20 kohdalla

    • Anonyymi

      Täällä Hyundai I20 vm.2009 aj.50tkm Heti kun -15c pakkasta startatessa vain napsahti. Helppo korjata ja ei kannata uusia kallista starttia. Osaava mekaanikko tekee tämän korjauksen alle 1h. Akun johto irti, 1.vaihde päälle että siirtäjä ei ole edessä startin yläpultia irroittaessa, auto ylös, startin heräte- ja pluskaapeliliitos irti, 2kpl 14mm kannalla olevat startin kiinnityspultit irti= noin 10-15min, startttia pyöritin ruuvipenkissä akkukaapeleilla ja "ruuvimeisseli" herätyksellä eli ruuvari herätenapaan ja kaapeliin samaan aikaan ja miinus startin rungossa, pikku pyöräytyksiä samalla brace cleaneriä suihkuttaen, ENSIN pyörimään ja sitten vasta cleaneriä eli VARO kipinöintiä koska cleaner on erittäin syttyvää ainetta, sitten päästin vielä startin päästä pultit auki ja startin raotus ja putsaus myös sisältä brake cleanerillä, kuivaus ja kevyt rasvaus CRC tyyppisellä aineella (tämä ei voitele pitkän aikaa eli jokin muu voisi olla vielä parempi mikä kestää pakkasta), startti kasaan ja kiinni. Tänään -20c eikä ollut lämmityksessä ja tärähti käyntiin kuin palmun alta.

    • Anonyymi

      tee niinkuin minä

      VW on tallissa tavlen ja kesän käytössä.

      Talvella toimii Toyota

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Jep. Hyundai ei osannut tehdä kunnollista talviautoa joten merkistä siirryin Toyotaan parisen vuotta sitten. Loppui talvimurheet. Kalliiksi tuli kun Hyundai ei kelpaa helpolla muuhun merkkiin mutta otin mielummin takkiin teemalla kerran se vain kirpaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Hyundai ei osannut tehdä kunnollista talviautoa joten merkistä siirryin Toyotaan parisen vuotta sitten. Loppui talvimurheet. Kalliiksi tuli kun Hyundai ei kelpaa helpolla muuhun merkkiin mutta otin mielummin takkiin teemalla kerran se vain kirpaisee.

        Korealainen Hyundai Sonata on seuloutunut Tekniikan Maailman testissä Vuoden Talviautoksi 2006. Kolme viikkoa kestäneen testausjakson aikana arvioidaan muun muassa autojen ajettavuus erilaisissa talvisissa ajotilanteissa, moottorin kylmäkulutus ja -päästöt sekä lämmityslaitteen toiminta.

        Voittajaksi 12 auton joukosta noussut Hyundai Sonata sai arvosanaksi 8,7. Sen valtteja olivat mm. ESP-ajonvakautusjärjestelmä, lämmityslaite ja jarrut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korealainen Hyundai Sonata on seuloutunut Tekniikan Maailman testissä Vuoden Talviautoksi 2006. Kolme viikkoa kestäneen testausjakson aikana arvioidaan muun muassa autojen ajettavuus erilaisissa talvisissa ajotilanteissa, moottorin kylmäkulutus ja -päästöt sekä lämmityslaitteen toiminta.

        Voittajaksi 12 auton joukosta noussut Hyundai Sonata sai arvosanaksi 8,7. Sen valtteja olivat mm. ESP-ajonvakautusjärjestelmä, lämmityslaite ja jarrut.

        siis että sonata 16 vuoden takaa? ajat semmosella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis että sonata 16 vuoden takaa? ajat semmosella?

        Sonatan kori on ajaton. Ei ruostetta ja menee aina ekalla kerralla katsatuksesta läpi.
        Erittäin hyvä ajaa.


    • Anonyymi

      Täälläkin i20 päätti olla käynnistymättä. Kaksi viikkoa sitten vaihdettiin uusi akku, Nyt näytti 12,34v ja naks naks. Startti boosteria kiinni ei auta. Toisesta autosta kaapeleilla apuvirtaa ei auta. Jännite latailun jälkeen 12,75 eikä tee muuta kuin naksuttelee. Ei iske starttia päälle. Ja samalla vielä purkaa virtoja. Sama vika nyt tänä talvena toistamiseen. Molemmilla kerroilla pakkasta noin -20°c Menee hinuri hommiksi.

    • Anonyymi

      Sama juttu, sama auto. Startti putsattu takuuseen. Ei auta. Virtalukon pohja vaihdettu, ei auta. Käynnistykseneston antennihärveli uusittu, ei auta.. Saattaa mennä pitkiäkin aikoja ilman kotkotusta. Nyt teki taas kovemmalla pakkasella.
      Akku kunnossa. Saattaa käynnistyä kun sata kertaa vääntää avaimesta.
      Väittäsin että se on sähköinen vika. Ei merkkiliike saanut kuntoon. Takuu ummessa ja vika ilmeni taas parin vuoden kuluttua. Eivät pidä edes kirjaa takuutöistä. Selitä niille sitten, henkilökunta osittain- korjaamopäällikköä myöten kukaties vaihtunut. Löytyispä joku joka on päässyt vastaavasta ongelmasta eroon ja kertois mulle.
      Syö kyllä miestä.

    • Anonyymi

      Kerrotaan oma kokemus ja ratkaisu, jos joku painii saman ongelman kanssa. Lyhyesti sanottuna vika on startin solenoidin pakkasessa jähnettyvissä rasvoissa.

      Oma 1.4L i20 ei aina käynnistynyt, kun pakkasta oli alle -10 astetta. Sillä ei ollut merkitystä, vaikka kone oli lämmin. Ainoa mitä kuului oli pieni naksahdus. Auton pieni tuuppaaminen vaihde päällä saattoi auttaa, kun startti hieman liikahti. Tilasin Aeromotorilta pelkänstartin solenoidin, joka maksoi n. 10-15€ (startti olisi maksanut yli 100€ ja Suomessa n. 200€). Moni korjaamo ei suostu vaihtamaan pelkkää solenoidia. Lopulta eräs arabikorjaamon omistaja vaihtoi osan (30€:lla). Solenoidin vaihto ei vaatinut startin irroitusta ja hommaan meni n. puolisen tuntia.

      Koko viime talven auto käynnistyi joka kerta. Laitoin testimielessä vanhan solenoidin pakastimeen. Solenoidi ei sisään painaessa palautunut, kuin puoliksi ja silloinkin todella hitaasti. Sitten, kun solenoidi oli ollut muutaman minuutin huoneenlämmössä, niin se ponnahti painaessa välittömästi ulos. Eli rasvat todellakin jämähtävät pakkasessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe