Miten olette selvinneet henkisesti luottotietomerkinnästä?

Jaksaa jaksaa

Aihe kuuluisi varmaankin tuonne mielenterveyspuolelle, mutta uskon saavani tällä palstalla asiallisempia vastuksia saman kokeneilta.

Lähestyn jo kuuttakymppiä ja olen elämäni ensimmäisen kerran menettänyt luottotietoni. Arvioin tulevia tapahtumia väärin ja maksykykyni ei riittänytkään. Oma vika.

Mutta. Kun menetin luottotietoni masennuin, mikä lienee normaalia. Mutta ahdistus vain jatkuu ja jatkuu. Koen epäonnistuneeni täysin. Koen, että olen menettänyt kokonaan uskottavuuteni. En ole hakemassa lainoja tai tekemässä osamaksuja, sikäli asia ei vaivaa. Asia vaivaa itsetunnon tasolla ja rajusti.

En tunne henkilökohtaisesti muita samassa tilanteessa olevia, että voisin keskustella asiasta. Eikä näistä asioista helposti keskustellakaan edes tuttavien kesken, kun ovat niin kipeitä.

En tarvitse veistä haavoihin, vaan kommentteja asian kokeneilta, että oppiiko tästä edes mitään? Paistaako se aurinko niin sanotusti vielä risukasaan?

161

5489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro tarkemmin

Miten ne luottotiedot menivät ?

• Jaksaa jaksaa

Yritystoiminnassa. Yritin työllistää itseni, mutta varsinaisten myyntituotteisiin liittyvien laskujen lisäksi oli niin paljon muuta, esim vakuutusmaksuja. Lopuksi yrittäjäeläkkeen maksaminenkin oli aivan mahdotonta. Liiketoimintasuunnitelma olii aivan liian optimistinen.

• Yllättää aina.Pankki

Täällä kasvaa niin kauniita koivujakin.Ompa kaunista.Mutta miksi tuo rautatieasema on kahdenkymmenen kilometrin päässä.Sitä minä ihmettelen.

Hiljaisuus.
        Minäpä tiedän.
        Se on siksi kaukana,jos se olisi lähellä, ei se kaukana olisikaan.
        Kadonneet tiedot.

Luottotiedot,Arvailen sanan merkitystä.Ehkäpä kuin rautatieasema,missä lienee..

• jaksamista..
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Yritystoiminnassa. Yritin työllistää itseni, mutta varsinaisten myyntituotteisiin liittyvien laskujen lisäksi oli niin paljon muuta, esim vakuutusmaksuja. Lopuksi yrittäjäeläkkeen maksaminenkin oli aivan mahdotonta. Liiketoimintasuunnitelma olii aivan liian optimistinen.

Niin, sinä olet tietämättäsi joutunut susien ansaan.

Et varmasti ole ainoa ja yrittäjyyttä kannatetaan töyllistämään jne.

Tuttuni oli hyvinkoulutettuna vähennysten takia aikoinaan irtisanottuna Sii..ensiltä.
        Insinjööri kun oli kehotettiin yrittäjäksi.

Siitä se kaverilta helvetti elämässä alkoi. Tavallaan naru kaulassa eli vuosia.
        Ei iloa kotona, kun köyhyys tuli ovista sisään, niin rakkaus hyppäsi ikkunasta ulos.
        Oli laskua, vaadetta, sitä sun tätä. Sai yrityksensä kyllä siirrettyä uudelle.

Täällä ei kannata yrittää, jos ei ole mielettömästi takataskussa pääomaa, eikä tuilla kannata yrittää, ne kun loppuu, olet veloissa.

Toinen isänsä yrityksen jossa oli lapsesta mukana, otti hoitaakseen.
        Isä ikääntyi. Alue oli niin kilpailtu, että halusi eroon yrityksestä ja möi sen toiselle niin, että takasi tämä tulevan jatkajan.
        Kaveri jatkoi ja siinä sumussa tappoi itsensä. Entiselle lankesi velat ja kas, ongelma jatkui. Että yrittäminen ei ole helppoa ja siihen järjestelmään ei pienen kannata hypätä ilman lottovoittoa. Tämä järjestelmä on susi.

ts. olet järjestelmän uhri, eikä sinun syytäsi. Sen sanoisin, että kyllä se aurinko nousee, eikä kenttä sinua syytä.

• yrittänyttä ei...
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Yrittämistä kutsutaan yrittämiseksi juuri siksi: se ei aina onnistu. Riskillä mennään mutta ilman riskinottoa ei synny uutta. Tuossa ei ole mitään häpeän aihetta.Monet suuryritykset ovat syntyneet suorastaan hullunrohkeista ideoista. Joskus ei vaan iske....

• Just joo
        Yllättää aina.Pankki kirjoitti:

Täällä kasvaa niin kauniita koivujakin.Ompa kaunista.Mutta miksi tuo rautatieasema on kahdenkymmenen kilometrin päässä.Sitä minä ihmettelen.

Hiljaisuus.
        Minäpä tiedän.
        Se on siksi kaukana,jos se olisi lähellä, ei se kaukana olisikaan.
        Kadonneet tiedot.

Luottotiedot,Arvailen sanan merkitystä.Ehkäpä kuin rautatieasema,missä lienee..

Taittaa olla trippi päällänsä...

• ent.yrittäjä,eläkelä
        yrittänyttä ei... kirjoitti:

Yrittämistä kutsutaan yrittämiseksi juuri siksi: se ei aina onnistu. Riskillä mennään mutta ilman riskinottoa ei synny uutta. Tuossa ei ole mitään häpeän aihetta.Monet suuryritykset ovat syntyneet suorastaan hullunrohkeista ideoista. Joskus ei vaan iske....

Kukaan yrittäjä ei tietämättään menetä luottotietojaan.

Jaloilleen pääsee tekemällä entistä enemmän töitä ja maksamalla velkansa.

Kyllä se siittä...hommiin vaan entistä tarmokkaammin!

• OPSERVERI
        jaksamista.. kirjoitti:

Niin, sinä olet tietämättäsi joutunut susien ansaan.

Et varmasti ole ainoa ja yrittäjyyttä kannatetaan töyllistämään jne.

Tuttuni oli hyvinkoulutettuna vähennysten takia aikoinaan irtisanottuna Sii..ensiltä.
        Insinjööri kun oli kehotettiin yrittäjäksi.

Siitä se kaverilta helvetti elämässä alkoi. Tavallaan naru kaulassa eli vuosia.
        Ei iloa kotona, kun köyhyys tuli ovista sisään, niin rakkaus hyppäsi ikkunasta ulos.
        Oli laskua, vaadetta, sitä sun tätä. Sai yrityksensä kyllä siirrettyä uudelle.

Täällä ei kannata yrittää, jos ei ole mielettömästi takataskussa pääomaa, eikä tuilla kannata yrittää, ne kun loppuu, olet veloissa.

Toinen isänsä yrityksen jossa oli lapsesta mukana, otti hoitaakseen.
        Isä ikääntyi. Alue oli niin kilpailtu, että halusi eroon yrityksestä ja möi sen toiselle niin, että takasi tämä tulevan jatkajan.
        Kaveri jatkoi ja siinä sumussa tappoi itsensä. Entiselle lankesi velat ja kas, ongelma jatkui. Että yrittäminen ei ole helppoa ja siihen järjestelmään ei pienen kannata hypätä ilman lottovoittoa. Tämä järjestelmä on susi.

ts. olet järjestelmän uhri, eikä sinun syytäsi. Sen sanoisin, että kyllä se aurinko nousee, eikä kenttä sinua syytä.

HAKEUDU VELKANEUVOJAN PAKEILLE TAI YRITYSSANEERAUKSEEN...

PÄÄASIA ETTÄ PÄÄSET PAINOLASTISTA EROON KOHTUUAJASSA.....

• valoon1
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Niinpä. Monesti se itse raha-asia ei olekaan se pahin asia, vaan kun olet tuon ikäinen, ennen oli todella häpeällistä joutua moiseen tilanteeseen.
        Muistat varmaan -80 -90 lukujen vaihteen laman, luulisin että osa sen traagisuudesta oli juuri tässä, niille jotka mahdottomiin tilanteisiin joutui, sekä häpeä että masennus lisäsivät tilanteen vaikeutta.

Sinun kannattaa ehdottomasti käydä puhumassa masennuksesta ja vetämättömyydestä vaikka aluksi terveyskeskuksessa. Joku esim juuri mainitsemani laman aikoihin sinunlaisessasi tilanteessa ollut voisi keskustelemalla olla avuksi.

Raha-asiat aina selviävät. Tärkeää on pitää itsestäsi huolta. Ansaitset kunnioituksen,kun yritit. Tsemppiä.

• ent.yrittäjä,eläkelä kirjoitti:

Kukaan yrittäjä ei tietämättään menetä luottotietojaan.

Jaloilleen pääsee tekemällä entistä enemmän töitä ja maksamalla velkansa.

Kyllä se siittä...hommiin vaan entistä tarmokkaammin!

Se, että sinä menestyit jollain tasolla yrittäjänä, ei takaa jokaisen menestyvän.

Moni menee tuohon mainontaan mitä politiikka mainostaa nykyään "ryhdy yrittäjäksi, se kannattaa".
        Mikäli ei ole kykyä suunnitella markkinointia ja muuta vastaavaa, on pulassa ja suuressa. Kun ryhtyy yrittäjäksi, sanoo samalla itsensä irti kaikista sosiaalituista. Siinä on ainakin yksinään elävä todellisessa pulassa, rahaa 0,- eoroa ja joka suunnalta vaaditaan rahaa.

Jotta yritys menestyy, on ensimmäisenä mietittävä mitä tekee. Pizzeriaa tai ruokalaa ei oikein kannata perustaa, jos parinsadan metrin säteellä on 10 kilpailijaa. Kampaamon ja autokorjaamon voi perustaa melkein kylään kuin kylään, joissa enemmän asukkaita viiden kilometrin säteellä on enemmän kuin 7 000.

• Luulis kiinnostavan
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Kumma tyyppi, kun ei kommentoi kenenkään huomioita, tämä on ainoa.

Ai niin, sillä tavallahan ne provot toimivat, keskustelu käyntiin ja sitten satuilemaan muita tarinoita.

• kjökljlj
        Just joo kirjoitti:

Taittaa olla trippi päällänsä...

Taitaa olla autisti Lahdesta.

• Älä häpeä!
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Se ei ole sinun vikasi. Ole ylpeä ja olen ylpeä että ainkin yritit!
        Nyt vaan kokoat itsesi ja taas noustaan. Tää on syy miksi näin
        käy joku luovuttaa tossa kohtaa, mutta sää lepäät nyt vähän ja alotat alusta.
        Anna itsellesi ihan reilusti aikaa

• Kiinnostaa mut ehkä
        Luulis kiinnostavan kirjoitti:

Kumma tyyppi, kun ei kommentoi kenenkään huomioita, tämä on ainoa.

Ai niin, sillä tavallahan ne provot toimivat, keskustelu käyntiin ja sitten satuilemaan muita tarinoita.

ei jaksa....

• bangkok hilton 2v2kk
        OPSERVERI kirjoitti:

olen ollut ilman luottotietoja vuodesta1978 ja saanut sen jälkeen visan ja n.10 muuta luottokorttia 1989 mutta en enää saa mutta velat vanhenivat 1993 tulleen lain takia 15 vuodessa paitsi visa joka meni petoksena ja vanhenee nyt maaliskuussa ja olen käytännössä velaton,jotain pikku laskuja jää mutta niitä tulee ja menee summan ollessa n.tonnin luokkaa eikä elämässäni ole ollut mitään hankalaa,tosin tuskin saan enään mitään velaksi mutta hyvä näin,että meitä on n.300 000 eli joka kymmenes työikäinen.
        se häiritsee jos käy töissä,ne vie kolmanneksen palkasta jos olet vielä edellisvuoden työpaikassa mihin maksoit verosi,näin ne ennen otti selvää velallisten työpaikat.
        minua se tosin ei häirinnyt kun väsäsin kaikkea muuta kun duunia verokirjalle ja sit ne siirsi eläkkeelle kun ei ollut työmiehen vikaa ja nyt maksan huvitteluni ja velttoiluni kituuttamalla 700€ minimieläkkeellä loppuelämäni ja sivubisneksenikin jäi jalan hajoamisen takia pois että nyt duunarit voi nauraa paskasesti mutta en kadu mitään.
        mielummin 30 vuotta hauskaa nuorena ja terveenä kun varakas vanhana ja sairaana.

• yhdessä veneessä

Ainakin on 300 000 kaveria,ja koko Suomi kohta perässä.

• bangkok hilton 2v2kk kirjoitti:

olen ollut ilman luottotietoja vuodesta1978 ja saanut sen jälkeen visan ja n.10 muuta luottokorttia 1989 mutta en enää saa mutta velat vanhenivat 1993 tulleen lain takia 15 vuodessa paitsi visa joka meni petoksena ja vanhenee nyt maaliskuussa ja olen käytännössä velaton,jotain pikku laskuja jää mutta niitä tulee ja menee summan ollessa n.tonnin luokkaa eikä elämässäni ole ollut mitään hankalaa,tosin tuskin saan enään mitään velaksi mutta hyvä näin,että meitä on n.300 000 eli joka kymmenes työikäinen.
        se häiritsee jos käy töissä,ne vie kolmanneksen palkasta jos olet vielä edellisvuoden työpaikassa mihin maksoit verosi,näin ne ennen otti selvää velallisten työpaikat.
        minua se tosin ei häirinnyt kun väsäsin kaikkea muuta kun duunia verokirjalle ja sit ne siirsi eläkkeelle kun ei ollut työmiehen vikaa ja nyt maksan huvitteluni ja velttoiluni kituuttamalla 700€ minimieläkkeellä loppuelämäni ja sivubisneksenikin jäi jalan hajoamisen takia pois että nyt duunarit voi nauraa paskasesti mutta en kadu mitään.
        mielummin 30 vuotta hauskaa nuorena ja terveenä kun varakas vanhana ja sairaana.

Mulla meni pankin konkurssista johtuen isohko laina (70) muutama osamaksu luottotietoihin kun vaadittiin maksamaan kahden viikon kuluessa? Uudenpankin joka söi sen pienen kyläpankin(SP) sovin puhelimitse tulevani pankkiin tekemään uuden diilin(sampo-pankki,silloin postipankki)pankinjohtajan kanssa,mutta kun soitin että olisisin tulossa niin johtaja sanoi ettei onnistu ,oli luottopäällikkö kieltänyt ja lyönyt vielä 30t korkoa. monen kiemuran kautta pääsin velkasevitykseen ja täytin kuulemma ehdot, siinä meni 5v tasan ja 1-2v jotain turvaaika mutta sain pienillä noin 38e kuukausimaksuilla viidessä vuodessa eroon koko paskasta,ja tunne oli helpottunut kun sain dokumentin käteen että luottotiedot OK,Se siis on kiini siitä onko itse tahahallaan tehnyt velan,mutta ei minustakaan yrittäjää pitäisi panna hyllylle vaan jos uusi liike suunnitelma niin eiku ukko yrittämään ja entinen lafka ei saa siinä kummitella.Nyt jos koskaan valtion pitäisi antaa virheet anteeksi eikä tukea kokonaisia valtiota verorahoilla.

• saat apua
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Jenkeissähän konkurssi on vaan positiivinen juttu. Mulla on tiedossa pari mestaa josta saat jeesiä. Www.vippiilmanluottptietoja.com

• ;(((((
        thunderotto kirjoitti:

Mulla meni pankin konkurssista johtuen isohko laina (70) muutama osamaksu luottotietoihin kun vaadittiin maksamaan kahden viikon kuluessa? Uudenpankin joka söi sen pienen kyläpankin(SP) sovin puhelimitse tulevani pankkiin tekemään uuden diilin(sampo-pankki,silloin postipankki)pankinjohtajan kanssa,mutta kun soitin että olisisin tulossa niin johtaja sanoi ettei onnistu ,oli luottopäällikkö kieltänyt ja lyönyt vielä 30t korkoa. monen kiemuran kautta pääsin velkasevitykseen ja täytin kuulemma ehdot, siinä meni 5v tasan ja 1-2v jotain turvaaika mutta sain pienillä noin 38e kuukausimaksuilla viidessä vuodessa eroon koko paskasta,ja tunne oli helpottunut kun sain dokumentin käteen että luottotiedot OK,Se siis on kiini siitä onko itse tahahallaan tehnyt velan,mutta ei minustakaan yrittäjää pitäisi panna hyllylle vaan jos uusi liike suunnitelma niin eiku ukko yrittämään ja entinen lafka ei saa siinä kummitella.Nyt jos koskaan valtion pitäisi antaa virheet anteeksi eikä tukea kokonaisia valtiota verorahoilla.

Luin Raija orasen kirjaa .
        Siinä kirjassa kerrottiin sodan loppumisesta siihen asti kunnes suomessa pankit meni nurin,
        ihmiset , kun on rehellisiä ja sodassa olleita tai ei vaihtoehdot voi olla kamalia jos ei löydä mitään ulospääsyä.

• rohkeutta !
        OPSERVERI kirjoitti:

Sekä hae keskusteluapua ainakin aluksi, esim. terv.keskuksesta. Älä syyllistä itseäsi enempää, yritä ajatella että nyt jokunen vuosi ja sitten asiat järjestyvät.
        Jos järjestelmä on pettänyt etsi apua velkaneuvojalta miten pääset selville vesille, älä jää neljän seinän sisälle.

• 47- vuotias mies...

Kun jouduin ulosottoon yli 20 vuotta sitten nuorena miehenä niin kaikki meni pieleen tai oli vähintääkin hankalaa kun luottotiedon menneet. Naiset joihin tutustui jättivät aika äkkiä sen jälkeen kun saivat tietää tilanteeni. Muutama työpaikkakin meni ohi kun suoraan sanottiin mistä kiikastaa. Kännykkäliittymää en saanut auki kuin 5000 mk vakuudella. Työpaikan vaihto oli hankalaa vaikka vaihdonkin mutta joutui itkien mennä toimitusjohtajalle myöntämään asiat jotta saisi firman takauksen luottokorteille jotta voisi työnsä tehdä kun joutui matkustelemaan...Vakuutuksetkin jouduin maksamaan aina ennakkoon vuoden kerrallaan. Kaveritkin ihmetteli miksi ei ollut pankkikorttia ja jouduin kesken iltaa lähtemään automaatilta hakemaan rahaa. No yksi kaveri ymmärsi että luotto tiedot mennyt minulta. Asuntoa en saanut hankittua ennenkuin olin 36 vuotia kun kaikki kaveritkin hankkineet jo 10 vuotta aikaisemmin ja aina ihmetelleet miksi vitkuttelin asiasassa. Aina joutui valehtelemaan valkoisia valheita. No asiat parantuneet sen jälkeen ja nykyään jo aika hyvä omaisuus hankittu. Mutta tiettyjä asioita en unohda koskaan. Eli se luottotiedottomuus joka sai minut melkein polvílleen ja luopumaan kaikesta......

• 47.vuotias mies....

Hieman lisäystä.... Syksyllä kun UO-mies soitti minulle että älä maksa enempää koska olet maksanut liikaakkin ja pöytön on osaltani puhdas niin tämä mies (minä) itkin ensimmäistä kertaa onnen kyyneleitä yli kymmeneen vuoteen... Ajoin kesken päivän töistä kotiin ja halasin vaimoani että "vihdoinkin"".....vapaa....

• 47-vuotias mies...
        47.vuotias mies.... kirjoitti:

Hieman lisäystä.... Syksyllä kun UO-mies soitti minulle että älä maksa enempää koska olet maksanut liikaakkin ja pöytön on osaltani puhdas niin tämä mies (minä) itkin ensimmäistä kertaa onnen kyyneleitä yli kymmeneen vuoteen... Ajoin kesken päivän töistä kotiin ja halasin vaimoani että "vihdoinkin"".....vapaa....

""Syksyllä kun UO-mies soitti minulle""

Siis syksyllä 2001..

• Jaksaa jaksaa
        47.vuotias mies.... kirjoitti:

Hienoa!!! Toivon Sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää, oikeasti! Vapauden menetykseltä tämä tuntuukin.Pahinta kun ei voi syyttää ketään muutaa kuin itseäni. Ehkäpä minäkin pääsen vielä "vapaaksi".

• 47-vuotias mies...
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Hienoa!!! Toivon Sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää, oikeasti! Vapauden menetykseltä tämä tuntuukin.Pahinta kun ei voi syyttää ketään muutaa kuin itseäni. Ehkäpä minäkin pääsen vielä "vapaaksi".

Jos haluat keskustella asiasta niin soita puh. 040-5030 798 niin voin antaa neuvoja ja tukeni...

• kohtalotoveri 14 v,
        Jaksaa jaksaa kirjoitti:

Sain joulukuussa ulosottomieheltä kirjeen,että minulta oli peritty liikaa rahaa ulosottoihin ja palauttivatkin takaisin muutaman satasen ja vielä sain veronpalautukset pitkiin aikoihin,siitäkin oli aikaa,kun aina nekin meni voudille,sairastumisen takia minä menetin luottoni,kun jouduin sairaalaan ja sieltä eläkkeelle,niin eka eläke tuli 9 kuukautta sairastumisesta tililleni,mutta kaikki velkojat ei voineet kuulemma odotella niin kauaa rahoja ja vei ulosottoon perittäväksi saataviaan,vaikka ei niiden suuruus ollut moniakaan satasia,mutta kun perintätoimisto iski sitten niihin,niin summat nousi vuosien saatoissa kamaliksi,nyt tein lopulta sopimuksen perintätoimistojen kanssa ja makselen nyt niille vielä ainakin 2 vuotta,ehkä sitten saan pankkikorttini ja luotolliset tilini takaisin,mutta usko vaan ,että elämä nimensä menettäneenä on yhtä helvettiä,mutta yli pääsee,kun on pakko ja jaksaa sen,kun et tee sitä virhettä ,että kun laskut tulee,niin roskiin,kun voutihan jo vie osansa,niin en maksanut terveyskeskusmaksuja,niin niitä ja sairaalalaskuja on perintään mennyt kaikki,vaikka olenkin maksanut kaiken velan pois,niin perintätoimistot iski kiinni heti,kun ulosotosta perintä lakkasi,niin en ole uskaltanut korttejakaan koittaa saada pankistani,koska uskoisin perintätoimiston velkojen näkyvän asiakasrekisterissä,niin menee ainakin jokunen vuosi,kun saan maksettua kaikki korot perinnän laskuistani,onnea pitkälle taipaleellesi,itse olen jo loppusuoralla,mutta aikaa on nyt mennyt 14 vuotta kamalassa tilassa ja kun luulin olevani vapaa,niin sitten haukkana perinnät kimppuun,niin ajattelin,etteikö koskaan lopu tämä ahdinko,mutta 2 vuotta korkeintaan on enään matkaa maaliin.

• Surku

Tämä on taas hyvä esimerkki siitä, että ainakin ystävilleen kannattaa kertoa, miten asiat ovat. Ihan hirveää tuommoinen, että pitää salailla jotain luottotietojen menetystä. Itselle se on häpeällinen asia, ei muille - eikä arvosi ole siitä kiinni, jos muuten osoitat olevasi luotettava tyyppi.

Raha ei ratkaise, jos sen ei anna tehdä niin.

• ringring....
        47-vuotias mies... kirjoitti:

Jos haluat keskustella asiasta niin soita puh. 040-5030 798 niin voin antaa neuvoja ja tukeni...

Siinä yksi tosi älykkö. Soita.....?

Voi hyvää päivää!

Soita itse vaikka 020202

• 1+1
        ringring.... kirjoitti:

Siinä yksi tosi älykkö. Soita.....?

Voi hyvää päivää!

Soita itse vaikka 020202

No hyvähän tuo on että apua tarjoaa sellainen joka on jo käynyt velkahelvetin läpi. Tarvii aina olla täällä rääkymässä toisten viesteistä.

• silakkamies
        kohtalotoveri 14 v, kirjoitti:

Sain joulukuussa ulosottomieheltä kirjeen,että minulta oli peritty liikaa rahaa ulosottoihin ja palauttivatkin takaisin muutaman satasen ja vielä sain veronpalautukset pitkiin aikoihin,siitäkin oli aikaa,kun aina nekin meni voudille,sairastumisen takia minä menetin luottoni,kun jouduin sairaalaan ja sieltä eläkkeelle,niin eka eläke tuli 9 kuukautta sairastumisesta tililleni,mutta kaikki velkojat ei voineet kuulemma odotella niin kauaa rahoja ja vei ulosottoon perittäväksi saataviaan,vaikka ei niiden suuruus ollut moniakaan satasia,mutta kun perintätoimisto iski sitten niihin,niin summat nousi vuosien saatoissa kamaliksi,nyt tein lopulta sopimuksen perintätoimistojen kanssa ja makselen nyt niille vielä ainakin 2 vuotta,ehkä sitten saan pankkikorttini ja luotolliset tilini takaisin,mutta usko vaan ,että elämä nimensä menettäneenä on yhtä helvettiä,mutta yli pääsee,kun on pakko ja jaksaa sen,kun et tee sitä virhettä ,että kun laskut tulee,niin roskiin,kun voutihan jo vie osansa,niin en maksanut terveyskeskusmaksuja,niin niitä ja sairaalalaskuja on perintään mennyt kaikki,vaikka olenkin maksanut kaiken velan pois,niin perintätoimistot iski kiinni heti,kun ulosotosta perintä lakkasi,niin en ole uskaltanut korttejakaan koittaa saada pankistani,koska uskoisin perintätoimiston velkojen näkyvän asiakasrekisterissä,niin menee ainakin jokunen vuosi,kun saan maksettua kaikki korot perinnän laskuistani,onnea pitkälle taipaleellesi,itse olen jo loppusuoralla,mutta aikaa on nyt mennyt 14 vuotta kamalassa tilassa ja kun luulin olevani vapaa,niin sitten haukkana perinnät kimppuun,niin ajattelin,etteikö koskaan lopu tämä ahdinko,mutta 2 vuotta korkeintaan on enään matkaa maaliin.

MUUTA VIROON....

• Tinna Tinakenka
        1+1 kirjoitti:

No hyvähän tuo on että apua tarjoaa sellainen joka on jo käynyt velkahelvetin läpi. Tarvii aina olla täällä rääkymässä toisten viesteistä.

Veit sanat suusta :)

• Virpi1970

Eiks oo kumma kuinka totuus vapauttaa?
        Se mikä ajaa persaukistakin pahemmin naiset pois on viina.
        Olen nyt 43 ja olessani 31 ei minulla ollut vaikeuksia saada
        miehiä, vaikka luottotiedot oli kuralla..Kunahan ilmoitin sen oikealla hetkellä.

• Eri viivalla
        Virpi1970 kirjoitti:

Eiks oo kumma kuinka totuus vapauttaa?
        Se mikä ajaa persaukistakin pahemmin naiset pois on viina.
        Olen nyt 43 ja olessani 31 ei minulla ollut vaikeuksia saada
        miehiä, vaikka luottotiedot oli kuralla..Kunahan ilmoitin sen oikealla hetkellä.

Naisille onkin parisuhdemarkkinoilla eri kriteerit kuin miehille. Etkö muka sitä tiennyt?

• matkalla osittain
        silakkamies kirjoitti:

MUUTA VIROON....

Sinne mieluummin kuiin täällä.Onnettomassa ajassa,Ampuva järjestelmä,Tukahduttava luovuus kaukana kuin tähdet avaruuden.

• :) :
        kohtalotoveri 14 v, kirjoitti:

Kohtalotovereita on paljon suomessa ... jos jostain syystä joudut työkyvyttömyyseläkkeelle voi olla , että teet sitä ennen henkilökohtaisen konkurssin.
        Jos et ole niin terve , että et pysty hoitamaan omia asioitasi.

• Yksinäisyys pahempi

Hei! Täällä 50-v töitä tehnyt (koko eämän) ja rehellisesti elänyt luottotiedot menettänyt noin vuosi sitten. Älä anna ihmisarvosi kadota itseltäsi - se tosin on suuremalle osalle tämänpäivän ihmisistä vain rahalla mitattavaa, mutta kun asiat oikein oivaltaa ja tajuaa tämän elämän järjettömyyden voi myös luottotietojen menettäminen olla valaiseva kokemus! Ne ihmiset. jotka ovat vierlläni nyt ovat todellisia ystäviä ja olen heille arvokas köyhänäkin, sillä olen heille rehellisempi kuin moni muu heidän ystävistään ja he luottavat minuun. Ei tätä "arvottomuutta" kestä koko loppuelämää ja uutta velkaa en tee - en edes itseni työllistämis tarkoituksessa enää.
      Mitä tekisit huomisellasi jos saisit tietää nyt, että olet kuolemassa syöpään pian? Auttaisiko raha tai luottotiedot?

• Veteen muova

Kun noinkin onnettomasti,että syöpään.

Mitäpä tekisin?-Laajentaisin myötätuntoisuuden kehää,joka käsittäisi kaikki elävät olennot ja koko luonnon äärettömässsä kauneudessaan.

ymmärtäen,tai yrittäen..

• öpk

Nii. näin se on . elämän tarkotus on hyvin pitkälti rahan tienaaminen , tavallisella tampiolla, tavalla tai toisella.

• moi persu

Ei mielees tullut et noi luottotiedot meni just tosta rehellisestä elämästä?

• Jos olisin

kuolemassa syöpään tai muuhun niin lohduttaisi edes että jääpähän rikas leski. Tosin ei hän sillä mitään tekisi kun on jo tarpeeksi rikas ilman perintöäkin. Muuten, se on jännä juttu kun tällaisia kysymyksiä esittävät AINA persaukiset, ikään kuin perustellakseen köyhyyttään ja saamattomuuttaan. Varakkaampien kanssa ei ole koskaan tullut tällaiset asiat esille, ehkä he ovat ymmärtäneet.
        Kyllä sitä jonain päivänä kuollaan meilläkin mutta se on sitten sen ajan murhe eikä sen perusteella kannata asioita tänä päivänä eri lailla hoitaa kuin muutenkaan.

• Köyhä ja vapaa
        Jos olisin kirjoitti:

kuolemassa syöpään tai muuhun niin lohduttaisi edes että jääpähän rikas leski. Tosin ei hän sillä mitään tekisi kun on jo tarpeeksi rikas ilman perintöäkin. Muuten, se on jännä juttu kun tällaisia kysymyksiä esittävät AINA persaukiset, ikään kuin perustellakseen köyhyyttään ja saamattomuuttaan. Varakkaampien kanssa ei ole koskaan tullut tällaiset asiat esille, ehkä he ovat ymmärtäneet.
        Kyllä sitä jonain päivänä kuollaan meilläkin mutta se on sitten sen ajan murhe eikä sen perusteella kannata asioita tänä päivänä eri lailla hoitaa kuin muutenkaan.

Joku saa Onnensa rahanpalvonnasta toinen vapaudesta - ymmärrätkö? Omaisuutta pitää aina vaalia ja suojella, se voi käydä raskaaksikin ja viedä koko elämän.

• Pää pystyyn vaan

Onhan se ihan normaalia, että epäonnistumista katuu. Sitä on niin monenlaista ja kaikille sattuu. Siitä pitää vain ponnistella eteenpäin. Surra, mikä surettaa mutta myös selvittää itselle, mitkä kaikki asiat on kuitenkin ihan hyvin. Sillä tavalla löytyy tasapaino.
      Voisiko mitenkään verrata suuriin menetyksiin. Minulla on kestänyt yleensä kaksi vuotta päästä suuresta surusta takaisin tavalliseen arkeen. Niitä suuria suruja on ollut kolme kertaa. Ja niidenkin aikana on elettävä ja niistä yli päästävä.

• kaikillaonmurheensa

Ei kai se nyt raha ole se maailman 'tärkein' asia. Toiset epäonnistuu raha-asioissa, toiset parisuhteessa, toiset jossakin muussa. Jokaisella on omat kivirekensä vedettävänä.

• Jotkut

sitten epäonnistuvat kaikessa. Tunnen aika monta sellaista katkeraa luuseria. Kun järki ei riitä mihinkään ja tehdään tärkeitä ratkaisuja tunnepohjalta niin raha-asioissa kun rakkaudessakin.

• Kokki74

Luottotiedot meni 4 v sitten.
      Kävi vaan paha paikka elämässä, ei mennyt silloin kun elokuvissa.
      Eipä siinä kun alettiin maksamaan ulosottoon vaan, ensin meni suoraan tilistä se osuus. Sitten soitto Uo:naiselle ja itse maksaen 500e kuussa. Onneksi ei mennyt työpaikka samalla kun tuli elämältä kenkää päähän.
      Vuokrakämppä oli ja kännyliittymä ennen tuota eikä se siis vaikuttanut mitenkään.
      Aikani makselin ja sain kaikki velat kuitattua. Laitoin nettipankissa vielä viimeiseen laskuun 1c ylimääräistä....
      Toi luottotiedottomuus on näkynyt lähinnä siinä kun hommasin auton niin piti maksaa vuoden vakuutukset kerralla ja samoin kotivakuutuksen kanssa.
      Sain taannoin uuden parempipalkkaisen työn ja uuden kämpän kanssa meinasi olla hankaluuksia mutta kun olin rehellinen niin sekin onnistui.
      Tämän kuun viimeinen päivä lähtee merkintä tiedoista ja sitten olisi taas "puhdas".
      Pankissa on säästöjä yli 10 000e ja ei tietenkään senttiäkään velkaa, taitaa olla etten koskaan otakkaan. Oli senverta kova koulu.
      Mutta raha on vaan rahaa, muut asiat on oikeasti tärkeämpiä elämässä, miehen sisulla ei ole hintaa.
      Ei muuta kun käyt vaan realisesti läpi tilanteesi ja käyt lusimaan sitä kakkua. Mikään ei kestä ikuisesti, ei edes paskasade.
      Tsemppiä ja muista että 100 000km matka alkaa ensimmäisellä askeleella!

• Jörri

Erittäin hyvä teksti!
        Jos luottotietonsa menettänyt kertoisi asiasta kavereille, hän saisi osakseen varmasti tsemppausta ja "ei maailma tähän kaadu" -tyyppistä rohkaisua ja asiat loksahtaisivat oikeisiin mittasuhteisiin.

• velallinen1

Ihmettelen että miten voi olla säästössä 10000 ja ulosotto ei ole siihen puuttununt?

• Selvä sopimus
        velallinen1 kirjoitti:

Ihmettelen että miten voi olla säästössä 10000 ja ulosotto ei ole siihen puuttununt?

Kokki74 kirjoitti sopineensa ulosottomiehen kanssa että maksaa 500 euroa/kk.
        Jos sen hoitaa sopimuksen mukaan, ei uo-mies muuhun puutu. Eikä mielestäni pidäkään puuttua.

• velallinen1
        Selvä sopimus kirjoitti:

Jos sen hoitaa sopimuksen mukaan, ei uo-mies muuhun puutu. Eikä mielestäni pidäkään puuttua.

Kyllä se vaan on niin että jos tilille alkaa kertymään säästöjä niin ulosotolla on oikeus siihen puuttua. Ulosotolla on myös oikeus tarkistaa tili.

• Selvä sopimus
        velallinen1 kirjoitti:

Kyllä se vaan on niin että jos tilille alkaa kertymään säästöjä niin ulosotolla on oikeus siihen puuttua. Ulosotolla on myös oikeus tarkistaa tili.

Oikeus varmaan onkin. Mutta jos maksut tulee sovitusti, niin eipä niitä käytännössä taideta paljon tarkistella.

• heluna87
        Selvä sopimus kirjoitti:

mikäs uo- mies tuommosta antaa tehdä? oma uo- mies sanoi vain että ei noin pienellä tulolla makseta mitään jätä kaikki laskut maksamatta ja anna tulla tänne ulos ottoon, en kyllä ole noudattanut tuota neuvoa vaan maksanut laskuja sen mukaan mitä on velkojien kanssa sovittu.

• Selvä sopimus
        heluna87 kirjoitti:

mikäs uo- mies tuommosta antaa tehdä? oma uo- mies sanoi vain että ei noin pienellä tulolla makseta mitään jätä kaikki laskut maksamatta ja anna tulla tänne ulos ottoon, en kyllä ole noudattanut tuota neuvoa vaan maksanut laskuja sen mukaan mitä on velkojien kanssa sovittu.

Kirjoitinkin että, "jos maksut tulee sovitusti". Ellei pysty mitään maksamaan, niin se on sitten eri juttu.

• Kokki73
        velallinen1 kirjoitti:

Tuo on tietysti säästetty senjälkeen kun olin saanut velkani maksettua.
        10 000e oli alunperin ulosottoon, sitä maksoin 2v ja 2v säästöä senjälkeen.
        Voin kyllä myöntää että sai vetää ns. vyötä kireälle ton maksuaikataulun kanssa.
        Auttoi kyllä tosi pienet kulut, esim. vuokra oli alle 300e kuussa ja alkonkin lopetin kokonaan.

• Meri ja väri

Ei risukasaan aurinkoa enään löydy.En ole selvinnyt tästä nöyryytyksestä.Enkä tule siitä ikinä selviytymään.

Sinunlaisesi ylvästelijät ehkä sittenkin meistä pienempiä..

• jcej

Luottotiedot meni 2v sitten,ei ole vaikuttanut elämääni negatiivisesti.
      Päinvastoin,loppui se älytön vippaaminen.
      Tuli rauhallinen olo.
      Nyt vaan maksellaan velkoja ja eletään suu supussa.
      Ei luottotietojen menetystä tarvii pelätä,pidemmän päälle se on monelle paras ratkaisu.
      Nuoria ihmisiä säälin,joilla pitäisi olla elämä edessä opiskelut sun muut menot,heille luottotietojen menetys voikin olla isompi juttu.
      Tästä syystä pikavipit tulisi kieltää alta 25 vuotiailta.

• mummiliini1

Pikavipit tulisi kieltää kaikilta, ei vain nuorilta. Olen ulosotossa niiden takia, vaikka lainasinkin vain elämiseen ja laskujen maksuun, en hömppään. Viime kesänä päätin etten ota enää killinkiäkään vippejä ja annan mennä ulosottoon, tuli rauhallinen olo. Jäin eläkkeelle viime kesänä, nyt painan niska limassa duunia, että saan uon maksettua. Silti on rauhallinen olo.

• Kuin vaan.

Antaisin suudelman,ehkäpä kaksikin kun ymmärrät missä mennään.
      Pikavipit,kuin unohdettu eilinen.
      Huomisesta kukaan tietänee.

Kaikenlainen pikavippailu pitäisi kieltää.
      Monikaan meistä ymmärtää sitoutumista ongelmiin,jota rahaksi nimitetään.
      Kaikki sitoutuminen Rahan Julmuuteen,siitä irtautuminen,ehkäpä oivallus,että on yksi myötätunnon kehä ,jota meidän pitää laajentaa,joka käsittääkaikki elävät olennot ja koko luonnon äärettömässä kauneudessaan.

Ilma,jota hengitän,rahaton.

• Jaksaa nyt vaan

En tiedä miltä tuntuu menettää luottotiedot, mutta sen verran köyhää on ollt, että hyvin pienen langan varassa on kitkuteltu. Ei tekoköyhänä, ei wannebeköyhänä joka saa äitiltä kuitenkin rahaa, vaan ihan oikeasti. Niin että tiedän miten paljon häpeää raha saattaa aiheuttaa: mutta myös sen että se on niin turhaa. Älä häpeä rahan takia, älä luottotietojen takia. Ne eivät ole elämä eikä ihmiset, eläimet eikä rakkaat. Raha ei ole mikään arvo eikä luottotiedot ihmisarvo.
      Teidän ikäiset on kasvatettu ajattelemaan niin erikoisen paljon, mutta luovu jo siitä. Raha ei ole kaikki ja sinä lopultakin silti teit YHDEN virheen et koko elämääsi virheitä. Epäonnistuit yhdessä liiketoiminnassa, et koko elämässäsi. Kukaan muu ei kärsi, et ole vahingoittanut muita. Joten mitä sitten? Miksi masentuisit? Miksi tuomitsisit itsesi, sinä sait jo tuomion.

Ymmärrän, vi*uttaa, hävettää, epäonnistuminen kirvelee. Sattuu, pettymys, oli toiveita, ajatteli että pärjää, saa jotain omaa. Mutta ei, nyt joku ehkä ilkkuu, eikä tullutkaan parempaa, tuli epäonnistuminen ja huonompi. Ymmärrän ihan kaikki ne tunteet. Yksinäisyyden, kun ei voi puhua kenellekään. Ellei vaan puhu. Mutta raha-asioita ei levitellä, vaikka joku tuttavasi olisikin luottotiedoton, hän on yhtä hiljaa kuin sinäkin.
      Se ei tarkoita sitä, että se kaikki olisi totta.

Aurinko paistaa risukasaankin. On silti rakkautta, ihmisiä, tuttavia, elämää. On silti jokou toimeentulo, mahdollisuus, tämä päivä ja ehkä huominen. On lenkit ulkona, kahvit kaverille, on bussireissut ja naapurikylät, on ilmaiskeikkoja ja päivätansseja, on työtä tehtävänä.
      On silti kaikki mitä on ollut tähänkin mennessä. Ainoa mitä ei ole on luottotiedot ja yksi firma. Siinä ei lopultakaan ole paljon, kaksi asiaa: kannattaako niiden takia pilata ne kaikki muut? Mitataanko ihmisen arvo rahassa ja yrityksillä vai ihmisenä?
      Voiko yksi epäonnistuminen pilata koko elämän?
      Onko yksi asia niin tärkeä, ettei millään muulla ole merkitystä?

Raha, raha, raha ja raha. Jotkut ihmiset jopa tappavat itsensä sen takia. Ota lompakostasi seteli ja kolikkoja. Katso paljonko ne valittää. Hiero niitä itseesi ja kokeile alatko kiiltää. Juttele niille ja katso vastaako ne.
      Ymmärrätkö? Mene sitten juttelemaan ystävälle, halaa häntä ja katso alatko loistaa. Kerro jollekin miten tärkeä hän on, ja katso saatko mitään takaisin.
      Juttele rakkaalle ystävllle ja katso vastaako se.
      Sitten sen jälkeen tee arvio kannattaako yrittää, yrittää mitä ja missä on sinun arvosi, oli nyt luottotietoja tai ei.

• Oikeaa elämää

Amerikkalainen asenne on paras:

konkurssi on meriitti. Vaikeudet joista on selvitty, ovat aina plussaa.

Noin minäkin ajattelen.

• Ehkäpä näinkin.

Sydämmellinen kiitos Sinulle,kuka lienetkään.Matka,jota elämäksi kutsutaan,yhteinemme?Vaatimottamaan tapaan askellamme kohti totuutta,jonka vain yksin voin kokea.

Runoilija Antado Machado sanoi kauniisti;-Kulkija,sinun jälkesi on polku,ei ole muuta.
        Kulkija,ei ole tietä ,se syntyy kulkien.

• ums1

Itse olen velkajärjestelyssä, nyt 3. vuosi menossa. Hakeminen oli tuskaa, nöyrtymistä totuuden edessä, ettei rahat riitä, kun on pakko jäädä sairaseläkkeelle. Helpotus oli suuri, kun pääsin velkajärjestelyyn ja myös eläkkeelle. Itsetuntoa kirvelee vielä, mutta en anna sen häiritä, sillä tämä oli ainoa vaihtoehto. 32-vuotta työelämässä ja nyt "huipulla"...Ja syyttää ei voi muita kuin itteensä, sairauksista sukua jne....
      Olen tilanteestani kertonut avoimesti.Osa ymmärtää ja osa ei. Jyvät erottuvat akanoista ystävissä ja myös uusissa tuttavuuksissa. Treffimarkkinoilla se varmasti vaikuttaa, niin että rahaa arvostavat häipyvät vähin äänin :-), mutta so what...vertaistuki auttaa sairauksissa ja näissäkin asioissa.
      Nosta pää pystyyn ja nauti loppuelämästäsi, ehkä löydät ne oikeesti tärkeät asiat ja elämäsi on laadukkaampaa ....
      KAikkea hyvää Sinulle.

• Kaikki tässä elämässä on kokemukseksi ja opiksi. Aika kyllä parantaahaaveutuneet tunteet. Kaikki tässä elämässä saatu on vain tähän elämään, jotka jäävät, kun lähdet. Kaikki tulevat kokemaan hankalia ja ajoittain tuskallisia koettelemuksia, mutta älä heitä uskoasi paremmasta pois, kaikki kääntyy paremmaksi.

• onks hilloo

hei haloo
      Miten sait automaatilta rahaa jos ei ollut pankkikorttia?

• Pelikortti.

Hei haloo Pankkikortti ja pankkiautomaattikortti on kaksi eri asiaa. Ennen ei ollut visaelectronia.

• aergergg

Kyllä taas kerran sellainen vedätys , että huh,huh..

Ja hönöt vastailee ja antaa neuvoja.

Hehhheeehhheee

• Ihan asiaa

Oikeastaan nämä neuvot menevät niille lukijoille, jotka kokevat olevansa samassa tilanteessa, ei tuolle "tämän pitäisi olla mielenterveyspalstalla, mutta..:" -feikille.

• voevoeoi

Jaksuhaleja!

• Minne rahat menevät

Äähhhhhhhhhhhhhhhh. Mitä väliä?????

Minullakin meni luotot ja elämäni ei ole sen kummempaa kuin ennenkään.

Vielä toistaiseksi voi maksaa käteisellä eli raha kelpaa.

Paskat, jos suuret valtiotkaan eivät välitä ja maksa velkojaan , miksi pienen ihmisen pitäisi panakkien riistosta syyllistyä.

Me työssäkäyvät suomalaiset Kreikan velat maksetaan ja EU:hun hokainen suomalainen maksaa yli 130 euros vuodessa, ja mitä kehotysmaiden auttatmiseen menee?

Ei ole häpeä olla köyhä, mutta suomalaista työssä käyvää köyhää ei auta kukaan, joten: - huo hai.

• Harmonian syke.

Selkäevätön.

kuin aavistamaton yö hiipii kuoleman varjo.Ehkä sittenkin pellejä elämässä.Katson peiliin ja näenkään:Hirviön.Luotaantyöntävän sairaan.kertakaikkiaan ällöttävän olion.Tämänkö kanssa olen kamppailu-urheilut viimeiset vuosikymmenet

Enään tuskaaan meitä löytää kukaan.
        Kuin vain asteroidi humahdamme ohi vallankumousen
        outo maa,jota runon uljaat ilmentävät,Salaisen sanan omistavat,ellei peräti kaarinan hurmmaaviin laskoksiin uponneita.

Täällä olemme,Vai kuinka sanoikaan tämä nykyinen päällepäsmäri;

oleskelemme.

h

• Jaxt316

Olen ollut mielestäni kohtuu hyvätuloinen viimeistet 6-7-vuotta. Minulle on jäänyt keskimäärin rahaa käteen noin 3000-3500€/kk tuona aikana.

Kuitenkin noiden isojen tulojen mukana tulivat minulle myös ne kuuluisat isot menot. Ostin uuden auton, kerrostalokaksion ja veneen. Kaikki luonnollisesti pätkällä koska olihan mistä lyhentää. Tuohon päälle sitten mastercardit, joustoluotot, ja kun ne olivat tapissa niin pikavipit.

Olin pikavippikierteessä noin 3-4-vuotta. Tiedostin asian mutta en juurikaan välittänyt siitä. Ok tilistä ei laskujen ja lyhennysten jälkeen juurikaan mitään jäänyt käteen, mutta kaikki sai kuitenkin hoidettua. Sitten vain tekstiviesti tai nettihakemus ja rahaa oli taas käytössä. Voin sanoa että olin aika huoleton veikko, enkä juurikaan jaksanut ajatella asioita huomista pidemmälle. Kivaa oli :)

No kävi sitten niin että maksut alkoivat kulkemaan perintätoimistojen kautta, ja lopulta vuonna 2011 menetin sitten ne kuuluisat luottotietoni. Aluksi se tietysti vitutti mutta samalla se oli helpotus. Nyt en saa enää mistään vakuuudetonta lainaa, ja joudun opettelemaan elämään taas niillä rahoilla mitä tilillä on.

Tuohon hatuksi jäin sitten työttömäksi vuodenvaihteessa ja perintäkirjeet vaan kasaantuivat. Noin 6kk olin täysin ilman tuloja, liiton rahoilla maksoin juuri ja juuri vuokrani ja lainojeni korot....

Itseni päätin jatkossa työllistää yrittäjänä, koska se oli ollut pitkäaikainen haaveeni. Nyt kun ei ollut vakituista työpaikkaa ei ollu mitään menettävää, joten kynnys oli pieni...

Perintäkirjeet jatkoivat kasaantumistaa koko kevään, ja kun yritykseni lopulta otti tuulta alleen pääsin lyhentelemään velkojani. Olen nyt 6kk aikana saanut oikeastaan kaikki pikavipit/perintäkirjeet kuitattua pois. Merkintöjä on tullut lisää vamaan 4-5kpl tänä aikana. En siis tule saamaan lainaa ainakaan ilmaan kunnon vakuuksia, tai takaajia seuraavaan 4-vuoteen.

Ei niiden luottotietojen menettäminen elämää lopeta. Paikkapaikoin se on vain pirusti hankalampaa. Maksat sitten telefirmalle jonkun takuumaksun että saat liittymän, ei se sen vaikeampaa ole. Menetät muutaman vuokrakämpän koska vuokranantaja ei luota sinuun. Mitä sitten jossain pystyy aina asumaan. Turhaan ei niitä merkintöjä jaeta, fiksuille ihmisille ei ollenkaan.

Itse hyväksyn "tuomioni" Jos en kerran aikuinen ihminen hallinnut rahan käyttöäni, niin yhteiskunta tekee sen pakolliseksi. Mua ei haittaa pätkääkään että monikin rahaan littyvä muuttui nyt hankalaksi. Mä olen tämän ansainnut. Nyt pärjään mainiosti omillani eikä ole pelkoa että velkaantuisin lisää. Mulla ei ole 3-vuoden päästä eurokanaan velkaa, ja nyt sitä ei edes kerry lisää.

Ei ylivelkaantuminen ole pikavippifirmojen vika. Vika on itse ottajassa ja siitä miten hän yhteiskunnassa painostuksesta haluaa näyttää paremmalta kuin onkaan. Itsekkin oli siinä oravanpyörässä missä moni muukin. Heräsin aamulla katsoin mitä naapurilla ja on, ja päätin haluta sitä samaa.

Ei väliä mitä maksaa kunhan kk erä on sopiva. Nyt kun minulla ei ole edes velkarahalla varaa lähteä mukaan siihen pelleilyyn, näen asiat pajon kirkkaammin. Vastaan nykyään ylpeästi ja kovaan ääneen, jos esim. kaveri pyytää mukaan ravintolaan ulkomaanmatkalle jne... "MULLA EI OLE VARAA (TAI) RAHAA" Menen kotiin lukemaan kirjaa ja annan toisten elää yli varojensa.

Se tuntuu kyllä tosi naurettavalta että jos olen maksanut jonkun pikavippilaskuni 6kk myöhässä, on minulla merkintä tiedoissani 4-vuotta enkä saa kännykkäliittymää, laajakaistaa jne....Mutta jos olisin yli varjonei elämisen sijasta tappanut tai raiskannut jonkun. Olisn istunut tuomisosta max 2-vuotta ja homma olisi sillä yhteiskunnalle selvitetty. Kaikki mikä liittyy rahaan, menee aina ihmisyyden yli uskomatona eikö??

• jepsis3

"Vastaan nykyään ylpeästi ja kovaan ääneen, jos esim. kaveri pyytää mukaan ravintolaan ulkomaanmatkalle jne... "MULLA EI OLE VARAA (TAI) RAHAA" Menen kotiin lukemaan kirjaa ja annan toisten elää yli varojensa."

Tiedätkö mitä, se että sinä olet elänyt yli varojesi ja suurilla tuloilla, ei tarkoita sitä, että muutkin eläisivät. Kyllä keskituloisetkin pystyvät ravintoloissa ja ulkomailla käymään ilman että ovat siitä hyvästä velkahelvetissä.
        Minä olen pienituloinen enkä ole yhtäkään ulkomaanmatkaa maksanut luotolla.

• samma här

Muista, että et ole yksin. Meitä samassa tilanteessa olevia on PALJON. Tsemmppiä! Rahat ne voivat viedä, mutta eivät toivoa ja henkeä.

• KALLE KELLO

Luulen ymmärtäväni sinua, vaikkei luottotietoni olekaan menneet. Kuulumme siihen ikäryhmään, että velat maksetaan vaikka henki menisi. Meidät on opetettu siihen, maksat työlläsi kaiken mitä hankit, luukulle ei mennä perkkele kerjäämään, jne ja jos et tehnyt selkään tuli.. Olen tätä joskus ajatellut, kun seuraan tämän päivän nuoria 18-30 vuotiaita, jotka huolettomasti ostelevat "piikkiin" asenteella "so what", menköön perintään, menköön ulosottoon, maksellaan kun jaksetaan -tyyliä. Siis me vanhemmat, jotka on opettettu pärjäämään omillamme, meidän lapset käyttäytyvät toisin. Vika on meissä (kasvatuksessa) vai kukkahattutädeissä, jotka saivat aikaan sen ettei vanhemmat saa enää kurittaa kakaroitaan vaan on pakko kasvattaa pumpulissa ettei vaan joudu syytteeseen pahoinpitelystä, ja kakarat tietävät sen ja tekevät mitä haluavat kun ei voi enää kasvattaa vanhaan malliin vai siinä, että hallitus pistää kaikki työpaikat ulos, eikä töihin pääse, eli ei ole sitten rahaakaan..

• urponpaljastin

No omapa on tyhmyytes, älä kakaroita hauku siitä,että toimivat kuitenkin lakien sallimissa rajoissa. Moinen itsetehty "moraali" on tyhmää. Tottakai velat maksetaan, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Jos ei ole oma vika niin miksi pitäis vetää vyötä tiukalle ja vaan maksaa? Älytöntä. Luukut on sitä varten, että sieltä saadaan apua, olet itse kuitenkin veroja maksanut juuri siksi, että tarpeen vaatiessa saat apua. Hullu pitää olla jos ei käytä systeemejä, joiden kustannuksiin itse osallistuu.

Mainitset tämän päivän 18-30 vuotiaat nuoret, jotka sitä ja tätä. Kuule, voin sanoa, että sun ikäryhmässä on myös näitä työtä vieroksuvia ja muitten kustannuksella eläviä. Jotenkin yrität vetää sukupolven tähän. Muka sun sukupolvi olis parempi. Puutaheinää.

• KALLE KELLO
        urponpaljastin kirjoitti:

No omapa on tyhmyytes, älä kakaroita hauku siitä,että toimivat kuitenkin lakien sallimissa rajoissa. Moinen itsetehty "moraali" on tyhmää. Tottakai velat maksetaan, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Jos ei ole oma vika niin miksi pitäis vetää vyötä tiukalle ja vaan maksaa? Älytöntä. Luukut on sitä varten, että sieltä saadaan apua, olet itse kuitenkin veroja maksanut juuri siksi, että tarpeen vaatiessa saat apua. Hullu pitää olla jos ei käytä systeemejä, joiden kustannuksiin itse osallistuu.

Mainitset tämän päivän 18-30 vuotiaat nuoret, jotka sitä ja tätä. Kuule, voin sanoa, että sun ikäryhmässä on myös näitä työtä vieroksuvia ja muitten kustannuksella eläviä. Jotenkin yrität vetää sukupolven tähän. Muka sun sukupolvi olis parempi. Puutaheinää.

Hyvä "urponpaljastin". Kerron sinulle yhden asian. Olen ollut ikäni töissä, maksanut veroni (jokunen markka/euro valtion kassaan),. Sinä olet juuri yksi niistä, jota minäkin elätän. Sinä olet juuri yksi sellainen, joka EI HALUA TEHDÄ TÖITÄ, vaikka niitä olisikin. Olet syntynyt luuseriksi, joten ole mielissäsi, että esim Minä teen töitä ja MAKSAN VEROJA, jolla sinun laisesi luuserit elätetään. Olet varmaan jo eläkeläinen (ns nuori sellainen). Hyvää jatkoa elämääsi luuseri, lienet jo istumassa kaljakupin pöhöttyneen naamasi edessä jossain kulmaräkälässä.

• jäkäti jää
        KALLE KELLO kirjoitti:

Hyvä "urponpaljastin". Kerron sinulle yhden asian. Olen ollut ikäni töissä, maksanut veroni (jokunen markka/euro valtion kassaan),. Sinä olet juuri yksi niistä, jota minäkin elätän. Sinä olet juuri yksi sellainen, joka EI HALUA TEHDÄ TÖITÄ, vaikka niitä olisikin. Olet syntynyt luuseriksi, joten ole mielissäsi, että esim Minä teen töitä ja MAKSAN VEROJA, jolla sinun laisesi luuserit elätetään. Olet varmaan jo eläkeläinen (ns nuori sellainen). Hyvää jatkoa elämääsi luuseri, lienet jo istumassa kaljakupin pöhöttyneen naamasi edessä jossain kulmaräkälässä.

Sinä teet töitä ja maksat veroja, just sen takia koska haluat tehdä niin. Eli jatka vain luuserien elättämistä, omahan on valintasi.

• urponpaljastin
        KALLE KELLO kirjoitti:

Hahaha, väärin meni. Sinä sen sijaan paljastit oikean luonteesi. Eikö repsukka kestä kritiikkiä, hahaha. Nauran matkalla pankkiin (kun teen töitä) mutta en heikkojen kustannuksella. Katsos kun yhteiskuntamme on sellainen, että heikotkin saa elää, vaikka sitten toisten kustannuksella. Kun et sitä kestä, niin muuta maahan jossa ei sosiaaliturvaa ole, niin ei tarvitse itkeä kun joku saa tukia.

• Oma koti kullan kallis

No jopas on Kallella yleistämistä!
        Et kai nyt sentään voi koko ikäluokkaa laittaa samaan luuserilokeroon,vaikka sinne osa meistä kuuluukin?!

Minä 29-vee pienen lapsen äiti maksan (aviomieheni kanssa) kiltisti ja tunnollisesti joka ikisen laskun ja lainanlyhennyksen. Vasta sitten käytän rahaa huvituksiin. Ikinä ei ole tarvinnut perintätoimistojen kanssa vehdata.

Että up yours vaan sullekin. Urpo.

• uusi alku

Hei haloo, onks hilloo, automaatista saa rahaa niin sanotulla käteiskortillakin, siis esim. visa elektron, mikä ei ole pankkikortti.! Onhan näitä pelkkiä automaattikorttea ollu jo iät ja ajat. Semmosen saa kuka vaan , jopa 15 vuotiaat.
      Luottotietojen menettäminen on todella nöyryyttävää ja tuntuu, että koko ihmisarvo viedään. Sieltä suosta on vaan noustava ja kohdattava todellisuus. Ei se auta jäädä peiton alle itkemään vaan hammasta purren vaan eteenpäin kohti uusia pettymyksiä. Kyllä ne velat joku päivä loppuu ja ne ihmiset, jotka eivät kestä maailman raadollisuutta eivät sitten ole sinun ystäviäsi olleetkaan. Ihmisarvo ja inhimillisyys, empatia, ystävyys, rakkaus, niitä ei voi rahalla ostaa eikä rahassa mitata. Terveyttä ei voi ostaa, eikä onnea.
      Sinulle vaan tsemppiä. Älä luovuta, ota tavoitteeksesi tehdä joka päivä joku asia , mikä saa sinut tuntemaan, että sinähän pysytyt tähän ja huomaat, että pikku hiljaa, kuin varkain, saat asiasi järjestykseen. Sehän on se vanha sanontakin:" Asioilla on tapana järjestyä".

• helppis1

Hei. Ihmisella on oikeus epäonnistua, ja kaikki tekevät virheitä. Itsesyytös ei auta mitään, jos et pääse asiasta eteenpäin. Jos luottotiedot ovat menneet, niin minkä sille voi? Luottotiedot palautuvat ajan myötä, kunhan laskut tulevat maksettua. Ja vaikkeivat tulisikaan, niin mitä sitten? Onko meillä joku julkinen häpeäpaalu, johon olet tuomittu? Ei ole. Häpeäpaalu on omassa mielessä. Se onkin se vaikein rasti. Miten armahtaa itsensä ja lopettaa rypeminen katumuksessa?

Jos tehtyä virhettä ei saa korjattua, niin sen kanssa pitää vain elää. Vaikka tämä voi tuntua kliseiseltä, niin onhan sinulla kuitenkin terveytesi, vaikkakin ahdistus voi siihen vaikuttaa kielteisesti.

Vaikka ihminen epäonnistuisi avioliitossa, urheilukisoissa, työelämässä tai yrittäjänä, ei se tarkoita että ihminen olisi epäonnistunut ihmisenä. Päin vastoin! Sitähän kehittyy ainoastaan eletyn elämän kautta ja elettyyn elämään kuuluvat virheet. Elämä ei vain mene suunnitelmien mukaan. Pettymyksiä tulee, ja elämä jatkuu aina. Vaikka nyt näyttää murheelliselta, niin se ei kestä ikuisesti.

Kehottaisin sinua menemään itsesi vuoksi johonkin tukiryhmään tai ammattiauttajalle. Käsittelemällä pettymykseesi liittyvät asiat teet tilaa uudelle elämällesi. Pitämällä mielenterveytesi kunnossa, sallit itsellesi hyvän tulevaisuuden. Sinulla on ihan samat oikeudet kuin aikaisemminkin elää hyvää elämää. Salli se itsellesi. Kyllä sinä toivut.

• Joo, tukiryhmään

vaan kuuntelemaan kunnon luuserijargonia että ei se kuule ole sun oma vika jos et hallitse rahankäyttöäsi.

• gfg1

Kyllähän tämä nettikin toimii, niinkuin huomaatte, prepaid mokkulallakin, kun ei ole noita luottotietoja. Eikä varmaan tule olemaankaan.On alvia eläkemaksua,muuta vakuutusmaksua, mitälie ulosotossa. JA PASKAT, PITÄKÄÄ LUOTTOTIETONNE.

• sasto

Yritä ottaa elämä uudelta kantilta. Rupea enemmän ulkoilemaan ja nauttimaan kaikesta muusta paitsi rahallisesta. Sinä saat kuiteskin joskus takaisin tiedot ja elämä helpottaa. Jos ei ole käteistä ostaa tavaraa,niin ei sitä tarvitsekaan. Kiertele vaikka kirpputoreja ja katsele sieltä jos tarvitset jotain. Elämä ei lopu yhteen menetykseen vaan päinvastoin siitä se alkaa. Tsemppiä vaan!

• Ko kemus

Mutta. Kun menetin luottotietoni masennuin, mikä lienee normaalia. Mutta ahdistus vain jatkuu ja jatkuu. Koen epäonnistuneeni täysin. Koen, että olen menettänyt kokonaan uskottavuuteni.

:- Niin oletkin. Aikanaan kun minulta meni luottotiedot, jouduin täysin yhteiskunnan ulkopuolelle. Ongelma ei ole mielenterveydellinen vaan sosiaalipoliittinen.

• Ihme valitusta...

Velkavankeus! Haloo...Mitäs olette eläneet yli varojenne...Turha itkeä kun p....at on housussa.Pitääkö yrittää näyttää kavereille,naapureille et on uus auto,omistus asunto ym,,,ja töistä kun ei nykyisin ole sata varmaa...ennen olikin mm vr,telakat ym "ikuisia" työpaikkoja mutta ei enää,kiitos EU hun liittymisen!Herratnyt kähmii rahoja vielä hienommilla konsteilla ja valtio maksaa verorahoilla eri konkurssi valtioita,ja maksut senkun jatkuu...hullua meininkiä.Joten ottakaa iisisti,tietonne menettäneet,miks surra asiaa kun isotkaan herrat ,valtiot ei häpeää kanna.ja toisekseen kukin meistä aikanaan kuolee ja ei niitä autoja ym monttuun saa mukaansa,veloista puhumattakaan.Velkaisena kin ihminen osaa elää,ja vanhuskoti paikka meille jokaiselle aikanaan lankeaa jossa voi sitten naureskellen kertoja tarinaa elä mästään kuinka mukavaa oli tansseissa käydä luottotiedottomanakin! Tsemppiä vaan !

• yksi maksanut

Mutta eiväthän ne luottotietojen menetykset ikuiset ole. Ilmeisesti nyt summat eivät ole mitkään aivan älyttömät joten sitten kun ne on maksanut niin muutama vuosi ja on pöytä puhdas.

Mahdollisesti elät vielä 40 vuotta joten ei nyt kannata siihen käpertyä, että tämä(kään) on joku ikuisuustilanne. Hetken aiheuttaa päänvaivaa ja henkistä kuormaa, mutta voi kokonaisuutena olla hyvinkin lyhyt aika.

• Fjkkjfenfjkwefefwef

No - itse olen elänyt ilman luottotietoja jo 10 vuotta ja itseasiassa en "luottiksia" kaipaakaan.

Jos luottotiedot ovat ns. liian pitkällä suhteessa tuloihin kannattaa harkita VAKAVASTI ettei edes yritä korjata tilannetta. Miksikö? - Koska se on rahaa pois sinulta. Luottotietojen korjaaminen etenkin pidempään hoitamatta olleista asioista on ERITTÄIN KALLISTA.

Miten minä olen oppinut elämään luottotietojeni menettämisen jälkeen:

1) En maksa mitään muita laskuja kuin asumisen välttämättömät menot ja ne palvelut jotka tarvin.
      2) Koska ulosoton suojaraja on varsin alhainen nostan yhteiskunnan tukia (jotka osuvat suunnilleen samalle rajalle) ja kenties teen virallisesti hanttihommia niin että pieni osuus tulee katettua.
      3) Teen pimeitä töitä. Tällä tavalla vältän ulosoton täysin ja raha tulee itselleni. Koska en maksa veroja voin myös tehdä työtä sekä pienemmällä palkalla että säästää pahan päivän varalle. (Sinun tapauksessasi tämä ei oikein toimi koska sinulla ei ole tilaisuutta ansaita eläkettäsi pimeällä työllä korkean ikäsi takia -> eläkekesi ulosmitataan -> paska juttu.).

Mikä siis oli selviämistaktiikkani? Muutaman vuoden alkushokin ja passivisuuden jälkeen aloin vain huolehtimaan omista asioistani, järjestelemään elämääni niin että voin elää eteenpäin luottotietojen puuttumisesta huolimatta. Kun huomasin että ihan OK tässä pärjää vaikkei tee alkuunkaan niinkuin yhteiskunta haluaa sinun tekevän niin mieli kohenee - ja kun huomaa että osaa luovia tässä tilanteessa oloon jossa oma työ hyödyttää itseä enemmän kuin esim. pienipalkkaisilla veronmaksajilla niin sekin kohentaa itsetuntoa.

Sosiaalisesti en ole juurikaan ottanut takkiin, oikeastaan päinvastoin. Koska olen joutunut tekemään tiettyjä järjestelyitä jotta käytössäni olisi erilaisia hyödykkeitä joita en kuitenkaan virallisesti omista on se ollut syy rakentaa sosiaalista verkostoa laajemmaksi ja koska tässä tilanteessa ei ole todellakaan kannattavaa paskoa kenenkään läheisten tai tuttavien pesiin niin minut tunnetaankin sanani pitävänä anteliaana ystävänä jolle ovet aukeavat moneen paikkaan.

Tässä vuosien mittaan olen hahmottanut kaiken sen mitä "luottohäiriöisyys" merkitsee: Se on merkintä suomen asiakastiedossa ja status verotuksessa/hallinnossa joka estää oman työn hyödyn nauttimisen virallisesti. Samoin luottohäiriöisyys on tiettyä loisenomaista ihmisryhmää (velkojien avustajia) taloudellisesti ylläpitävä järjestelmä josta ei ole hyötyä velalliselle ja usein myös haittaa velkojalle. Mitään sen ihmeellisempää luottotiedottomuus ei loppujen lopuksi ole.

Se mitä olen oppinut että ihminen ei ole se raha minkä hän voi virallisesti ansaita - vaan ihminen on se mitä hän tekee, miten hän kohtelee toisia ja kuinka järkeviä toimia hän tekee ongelmatilanteissa.

Minun kaltaisistani ihmisistä ei haluta puhua julkisesti koska me olemme huonoa mainosta koko velkajärjestelmälle. Astuin velkajärjestelmän ulkopuolelle kun en enää maksanut velkojani - ja velkajärjestelmän ulkopuolella aion sijaita elämäni loppuun saakka. Täällä on vähemmän todellisia loisia.

• Hatunnosto

Hyvin luovittu!

• Fewfjkejkjkwefef
        Hatunnosto kirjoitti:

Hyvin luovittu!

Kaikkein surkeinta tässä tilanteessa on se että yhteiskunta kärsii luottotietojen puutteesta. Hupaisaa on että samat ihmiset jotka kunnioittavat luottotietojärjestelmää ovat ne jotka myös maksavat tappiot - vakuutuksissaan, veroissaan ja siinä että kustannukset maksatetaan niillä jotka oikeasti pyrkivät pitämään yllä luottotietojaan - perimiskulut ovat todellisiin kustannuksiin verrattuna moninkertaiset - minä en perimiskuluja maksa - eli kuka ne maksaa? Ne jotka huolehtivat luottotiedoistaan!

Esim. monen nuoren syrjäytyminen johtuu siitä että nämä nuoret eivät pysty ansaitsemaan työllään mitään. Luottotiedot siis estävät työllistymisen. Samoin luottotietojen menettäminen on vähentänyt kulutusta - joka ekologisesti tietenkin on hyvä juttu - mutta toisaalta kulutusyhteiskunnan, palveluiden, kauppiaiden ja työllisyyden kannalta on erittäin negatiivinen asia.

Tällöin siis velkaantuminen on osa sitä järjestelmää joka heikentää työllisyyttä ja ajaa ihmiset virallisen talousjärejstelmän ulkopuolelle...ja mitäs sinne ulkopuolelle syntyykään? No uusi talousjärjestelmä. Minun talousjärjestelmäni perustuu käteiseen rahaan, verottomuuteen ja valtavaan joukkoon ihmisiä jotka ovat samassa tilanteessa - ja niihin veronmaksajiin jotka haluavat käyttää tämän "Uuden talousjärjestelmän" palveluja hyväkseen. Velat ja niiden kustannukset jäävät niille jotka valitsevat elää virallisessa luottojärjestelmässä - kuin myös verot ja koko roskan ylläpitäminen.

Meidän saaminen takaisin osaksi ns. normaalia yhteistä talousjärjestelmää vaatii yhden oleellisen asian: Työn tekemisen tuottavaksi tekijälleen - eli suomeksi sanottuna joko kohtuullistaa takaisinperintää tai kenties jopa antaa velat anteeksi niin että suostumme tulemaan takaisin osaksi talousjärjestelmää makselemaan veroja.

Valtiovalta on jokseenkin täysin velkojien - ja ennenkaikkea velkojien apureiden (perintätoimistojen) puolella. Tämän takia velkaantuneet ihmiset eivät taloudellisessa mielessä enää kuulu valtioon ja sen toimintaan vaan joutuvat tekemään omansa - ja huomaavat usein että tällä toisella puolella kenet tahansa voi palkata työhön antamalla hänelle rahaa, ei tarvi täyttää yhtäkään kaavaketta - eikä veroja tai sosiaaliturvamaksuja tarvi maksella kenellekkään vaan kaikki mitä ansaitset on sinun ja vain sinun.

Velkahirressä roikottaminen tuhoaa valtion, koska ihminen ei suostu hirteen vaan lähtee tekemään jotain muuta koska ihminen pyrkii hyödyttämään ennenkaikkea itseään eikä mitään maagista talousjärjestelmää. Jos valtamme ei tätä tunnusta ja reagoi siihen ihmis-myötäisesti niin talousjärjestelmä on jo rapaantunut.

• Olyvia
        Fewfjkejkjkwefef kirjoitti:

Kaikkein surkeinta tässä tilanteessa on se että yhteiskunta kärsii luottotietojen puutteesta. Hupaisaa on että samat ihmiset jotka kunnioittavat luottotietojärjestelmää ovat ne jotka myös maksavat tappiot - vakuutuksissaan, veroissaan ja siinä että kustannukset maksatetaan niillä jotka oikeasti pyrkivät pitämään yllä luottotietojaan - perimiskulut ovat todellisiin kustannuksiin verrattuna moninkertaiset - minä en perimiskuluja maksa - eli kuka ne maksaa? Ne jotka huolehtivat luottotiedoistaan!

Esim. monen nuoren syrjäytyminen johtuu siitä että nämä nuoret eivät pysty ansaitsemaan työllään mitään. Luottotiedot siis estävät työllistymisen. Samoin luottotietojen menettäminen on vähentänyt kulutusta - joka ekologisesti tietenkin on hyvä juttu - mutta toisaalta kulutusyhteiskunnan, palveluiden, kauppiaiden ja työllisyyden kannalta on erittäin negatiivinen asia.

Tällöin siis velkaantuminen on osa sitä järjestelmää joka heikentää työllisyyttä ja ajaa ihmiset virallisen talousjärejstelmän ulkopuolelle...ja mitäs sinne ulkopuolelle syntyykään? No uusi talousjärjestelmä. Minun talousjärjestelmäni perustuu käteiseen rahaan, verottomuuteen ja valtavaan joukkoon ihmisiä jotka ovat samassa tilanteessa - ja niihin veronmaksajiin jotka haluavat käyttää tämän "Uuden talousjärjestelmän" palveluja hyväkseen. Velat ja niiden kustannukset jäävät niille jotka valitsevat elää virallisessa luottojärjestelmässä - kuin myös verot ja koko roskan ylläpitäminen.

Meidän saaminen takaisin osaksi ns. normaalia yhteistä talousjärjestelmää vaatii yhden oleellisen asian: Työn tekemisen tuottavaksi tekijälleen - eli suomeksi sanottuna joko kohtuullistaa takaisinperintää tai kenties jopa antaa velat anteeksi niin että suostumme tulemaan takaisin osaksi talousjärjestelmää makselemaan veroja.

Valtiovalta on jokseenkin täysin velkojien - ja ennenkaikkea velkojien apureiden (perintätoimistojen) puolella. Tämän takia velkaantuneet ihmiset eivät taloudellisessa mielessä enää kuulu valtioon ja sen toimintaan vaan joutuvat tekemään omansa - ja huomaavat usein että tällä toisella puolella kenet tahansa voi palkata työhön antamalla hänelle rahaa, ei tarvi täyttää yhtäkään kaavaketta - eikä veroja tai sosiaaliturvamaksuja tarvi maksella kenellekkään vaan kaikki mitä ansaitset on sinun ja vain sinun.

Velkahirressä roikottaminen tuhoaa valtion, koska ihminen ei suostu hirteen vaan lähtee tekemään jotain muuta koska ihminen pyrkii hyödyttämään ennenkaikkea itseään eikä mitään maagista talousjärjestelmää. Jos valtamme ei tätä tunnusta ja reagoi siihen ihmis-myötäisesti niin talousjärjestelmä on jo rapaantunut.

"Hupaisaa on että samat ihmiset jotka kunnioittavat luottotietojärjestelmää ovat ne jotka myös maksavat tappiot - vakuutuksissaan,"

Mitä tapahtuisi, jos luotto ei koskaan menisi?

Tämä rosvousjärjestelmäkään ei ole hyvä ja annan täyden tukeni sille, että irtisanoudut siitä.

• Olyvia

Mitä tapahtuu sitten, kun saat luottotietosi takaisin? Vai eikö niitä voi saada, jos ei lyhennä velkojaan?

Tekstistäsi päättelen, että olet tehnyt aiemmin johtoportaan töitä, joissa olet ollut paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Tyylisi on ainakin vakuuttava.

Ja totta on se, että tästä ongelmasta ei puhuta millään muulla tasolla kuin siten että "ikävää, että olet mokannut ja nyt ei meinaa rahkeet riittää tilanteen korjaamiseen".

• FKeklnfeklefwwefweff
        Olyvia kirjoitti:

"Hupaisaa on että samat ihmiset jotka kunnioittavat luottotietojärjestelmää ovat ne jotka myös maksavat tappiot - vakuutuksissaan,"

Mitä tapahtuisi, jos luotto ei koskaan menisi?

Tämä rosvousjärjestelmäkään ei ole hyvä ja annan täyden tukeni sille, että irtisanoudut siitä.

No onko luottotalous luonut terveitä toimintamalleja ja auttanut ihmisiä parempaan elämään?

Ongelma luottotaloudessa on se että se miksi ihminen voi menettää maksukykynsä voi hyvinkin liittyä esimerkiksi ulkoisiin asioihin - vaikkapa työttömyyteen johon nykyisin harvempi on itse syyllinen.

Samoin talousjärjestelmässä ei ole luotolle vastinetta rahassa, eli esim. koron osuus tarkoittaa suoraan rahan arvon katoamista.

Pitää pystyä kyseenalaistamaaan myös se onko luottotaloudesta hyötyä yhteiskunnalle ja yksilölle - ja että onko vaihtoehtoja? - Kuten teksistäni paljastuu niin kun luottotiedot katoavat jäljelle jää talousmalli joka toimii - ainoa jotka "suljetaan ympyrästä" ovat lähinnä luottoa antaneet tahot ja heidän "oikeuksiaan" ajavat tahot.

Samoin jossain kohtaa kannattaa ihmetellä myös sitä että eikö luotonantajalla ole mitään velvollisuuksia tai riskejä luottonsa suhteen? - Jos luotontantajien riskiä lisätään niin väitän että luottojärjestelmät muuttuvat terveempään suuntaan - koska luottoa ei annettaisi holtittomasti.

Miksi olemme astuneet järjestelmään jossa holtittomat luotonantajat aiheuttavat sen että heidän palveluitaan käyttäneet asiakkaat astuvat suoraan ulos veronmaksajien roolista eivätkä pysty palaamaan tuohon rooliin? Se jos mikä on ei-rakentavaa yhteiskunnallisesti.

Jos järjestelmässä on noinkin oleellisia virheitä ei se voi olla hyvä järjestelmä. Minun mielestäni luottoa ei pitäisi antaa kenellekään, vaan ainoastaan väliaikaisia hyödyntämisoikeuksia - jotka voidaan ottaa pois jos tyyppi sössii asiat. Eli yrittäjä saa työtilat ja välineet - ja jos hän ei saa niillä aikaiseksi mitään tuottavaa niin tilojen ja välineiden käyttöoikeus otetaan pois ja tyyppi palautetaan takaisin tavisten rivistöihin. Samoin pitäisi toimia asuntojen kanssa - jos olet toimettomana asut pienessä läävässä, jos teet jotain hyödyllistä työtä saat asumisoikeuden hyvään asuntoon keskustassa - tällöin ei anneta "luottoa" vaan suoria hyötyjä rakentavasta toiminnasta - ja kun rakentava toiminta loppuu niin loppuu myös hyötyjensaaminen.

Tuossa nyt ensimmäinen luototon malli joka toteuttaa paremmin sen minkä luottotalous muka-toteuttaa. Hyötyjärjestelmä ja siihen sitouttaminen eivät estä ihmistä toteuttamasta itseään - toisin kuin luotottomuus.

Saanen myös huomauttaa että juuri rahasidonnoaisuus mahdollistaa sen että minä toimin luottojärjestelmän ulkopuolella ja voin massiivisista veloista huolimatta oikein paksusti - koska luottojärjestelmä ei aja etuani en myöskään käytä sitä tai yritä kiivetä kyytiin - sensijaan tämä toimii erittäin hyvänä kilpailuvalttina sillä niillä joilla on velkoja maksettavana on tietty minimitaksa millä heidän pitää myydä työtään. Koska minun ei tarvitse huolehtia verojen tai velkojieni osuuksista voin tehdä työ 100% hyödyllä itselleni - kun taas velkojaan makseleva ja veroja makseleva saattaa hyvinkin tehdä töitä alle 30% hyödyllä itselleen.

Tämäkö on muka tarkoituksenmukaista yhteiskunnallisesti?

Jos näet systeemissä räikeän virheen silloin systeemi on viallinen; 1 1=2.

• KLFewlmkwefwefweffwe
        Olyvia kirjoitti:

Mitä tapahtuu sitten, kun saat luottotietosi takaisin? Vai eikö niitä voi saada, jos ei lyhennä velkojaan?

Tekstistäsi päättelen, että olet tehnyt aiemmin johtoportaan töitä, joissa olet ollut paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Tyylisi on ainakin vakuuttava.

Ja totta on se, että tästä ongelmasta ei puhuta millään muulla tasolla kuin siten että "ikävää, että olet mokannut ja nyt ei meinaa rahkeet riittää tilanteen korjaamiseen".

En tarvi luottotietojani ja en aio maksaa sitä summaa ulosotolle, velkojille tai perintätoimistoilla joilla saisin "armon" - En näet tee sillä "armolla" yhtään mitään.

Niin siis miksi en tee?

Jos maksaisin takaisin lainojani olisivat tuloni työtulo MIINUS luottokustannukset - joka on itseasiassa säälittävän pieni määrä rahaa; juuri ja juuri yli toimeentulotuen. Tekisin siis vuosikymmenet töitä vain siksi että velkojani saisivat rahaa. Onko tuo järkevää? Miski? Siksi että saan luottotietoni kuntoon - vaikka muutamaan vuosikymmeneen minulla ei olisi rahaa millä maksaa niistä palveluista joita luottotiedot mahdollistavat! - Eli asian järjesteleminen tekisi minut nin köyhäksi etten tekisi kuitenkaan luottotiedoillani mitään - luottotiedothan ovat olemassa LAINAN OTTAMISTA VARTEN.

Sensijaan kun pysyn luottotiedottomana ja vähätyöllistettynä enkä nosta virallisia tulojani yli ulosoton suojarajan saan : Toimeentulotuen sen minkä voin ansaita ilman että ulosotto alkaa karhuta leijonasosaa. Voin olla maksamatta lähes kaikki laskut mitä minulle lähetetään eli menoissa säästän hyvin paljon (laskut päätyvät velkavuoreni osaksi, mitä sitten? Mereen mahtuu vettä!) - Tämän lisäksi voin tehdä pimeitä töitä joiden avulla todelliset tuloni nousevat niin korkeaksi että minulla on varaa kaikkeen mukavaan; se minkä velkani eväävät on omistusoikeus... mutta omistusoikeus eväytyy _vain minulta_ - esim. ystäväni voivat omistaa sen auton jolla minä ajan päivittäin, kysehän on vain siitä mitä on virallisesti nimissäni. Pystyn myös säästämään tuloistani eläkettä varten, jolloin en tarvitse eläkejärjestelyitäkään - päinvastoin - pyrin siihen että eläkkeeni on niin alhainen sitten joskus ettei minun tarvi siitäkään maksaa velkojani - ja siihen mennessä olen kerännyt arviolta parisataatuhatta sukanvarteen... :)

Miksi yrittää päästä takaisin luottorekisteriin? Luottorekisterissä oleminen on tavallaan palvelu josta pitää maksaa - minä olen laskenut että palvelun hinta minulle on aivan liian korkea - joten en ole hankkinut tai tule hankkimaan kyseistä palvelua.

• OOOs
        KLFewlmkwefwefweffwe kirjoitti:

En tarvi luottotietojani ja en aio maksaa sitä summaa ulosotolle, velkojille tai perintätoimistoilla joilla saisin "armon" - En näet tee sillä "armolla" yhtään mitään.

Niin siis miksi en tee?

Jos maksaisin takaisin lainojani olisivat tuloni työtulo MIINUS luottokustannukset - joka on itseasiassa säälittävän pieni määrä rahaa; juuri ja juuri yli toimeentulotuen. Tekisin siis vuosikymmenet töitä vain siksi että velkojani saisivat rahaa. Onko tuo järkevää? Miski? Siksi että saan luottotietoni kuntoon - vaikka muutamaan vuosikymmeneen minulla ei olisi rahaa millä maksaa niistä palveluista joita luottotiedot mahdollistavat! - Eli asian järjesteleminen tekisi minut nin köyhäksi etten tekisi kuitenkaan luottotiedoillani mitään - luottotiedothan ovat olemassa LAINAN OTTAMISTA VARTEN.

Sensijaan kun pysyn luottotiedottomana ja vähätyöllistettynä enkä nosta virallisia tulojani yli ulosoton suojarajan saan : Toimeentulotuen sen minkä voin ansaita ilman että ulosotto alkaa karhuta leijonasosaa. Voin olla maksamatta lähes kaikki laskut mitä minulle lähetetään eli menoissa säästän hyvin paljon (laskut päätyvät velkavuoreni osaksi, mitä sitten? Mereen mahtuu vettä!) - Tämän lisäksi voin tehdä pimeitä töitä joiden avulla todelliset tuloni nousevat niin korkeaksi että minulla on varaa kaikkeen mukavaan; se minkä velkani eväävät on omistusoikeus... mutta omistusoikeus eväytyy _vain minulta_ - esim. ystäväni voivat omistaa sen auton jolla minä ajan päivittäin, kysehän on vain siitä mitä on virallisesti nimissäni. Pystyn myös säästämään tuloistani eläkettä varten, jolloin en tarvitse eläkejärjestelyitäkään - päinvastoin - pyrin siihen että eläkkeeni on niin alhainen sitten joskus ettei minun tarvi siitäkään maksaa velkojani - ja siihen mennessä olen kerännyt arviolta parisataatuhatta sukanvarteen... :)

Miksi yrittää päästä takaisin luottorekisteriin? Luottorekisterissä oleminen on tavallaan palvelu josta pitää maksaa - minä olen laskenut että palvelun hinta minulle on aivan liian korkea - joten en ole hankkinut tai tule hankkimaan kyseistä palvelua.

Voin olla maksamatta lähes kaikki laskut mitä minulle lähetetään eli menoissa säästän hyvin paljon

• Feklfewwefweffefwe
        OOOs kirjoitti:

Voin olla maksamatta lähes kaikki laskut mitä minulle lähetetään eli menoissa säästän hyvin paljon

Niin, siis toki maksan vuokran, veden ja sähkön ynnä kännykän ja netin - sekä kirjaston myöhästymismaksut.Siis kaiken sen mistä on muutakin seuraamuksia kuin ulosottovuoren kasvu.

Kunnon luottotietoinen maksaa noiden ohella terveyskeskusmaksuja, erilaisia palveluja erikoistapauksissa, erilaisia sakkoja ja myöhästymismaksuja vinon pinon - samoin esim. netti ja puhelinliittymissä minulla on mahdollisuus jättää määräaikaiset sopimukset kesken ilman yletöntä harmia - sinnehän operaattori lähettelee laskujaan - ulosottoon jossa muutkin laskuni makaavat. En ole viitsinyt edes soittaa noille operaattoreille katkaistakseni liittymän - kyllä ne jossain vaiheessa tajuaa sen itsekin tehdä :)

En kuitenkaan käytä tätä "immuniteettia" hyväkseni esim. tilaamalla laskulle yksityisyrittäjiltä, vaan kunnioitan ihmisten henkilökohtaista työtä hyvin pitkälle ja maksan suuren osan todellisesta käyttämistäni palvelusta mukisematta.

Aina kun minun eteeni tehdään oikeaa työtä ja saan todellista hyötyä maksan. Ne jotka laskuttavat huuhaasta saavat laskuttaa maailman tappiin.

• OOOs
        Feklfewwefweffefwe kirjoitti:

Niin, siis toki maksan vuokran, veden ja sähkön ynnä kännykän ja netin - sekä kirjaston myöhästymismaksut.Siis kaiken sen mistä on muutakin seuraamuksia kuin ulosottovuoren kasvu.

Kunnon luottotietoinen maksaa noiden ohella terveyskeskusmaksuja, erilaisia palveluja erikoistapauksissa, erilaisia sakkoja ja myöhästymismaksuja vinon pinon - samoin esim. netti ja puhelinliittymissä minulla on mahdollisuus jättää määräaikaiset sopimukset kesken ilman yletöntä harmia - sinnehän operaattori lähettelee laskujaan - ulosottoon jossa muutkin laskuni makaavat. En ole viitsinyt edes soittaa noille operaattoreille katkaistakseni liittymän - kyllä ne jossain vaiheessa tajuaa sen itsekin tehdä :)

En kuitenkaan käytä tätä "immuniteettia" hyväkseni esim. tilaamalla laskulle yksityisyrittäjiltä, vaan kunnioitan ihmisten henkilökohtaista työtä hyvin pitkälle ja maksan suuren osan todellisesta käyttämistäni palvelusta mukisematta.

Aina kun minun eteeni tehdään oikeaa työtä ja saan todellista hyötyä maksan. Ne jotka laskuttavat huuhaasta saavat laskuttaa maailman tappiin.

Eli kun menet terveyskeskukseen, tutkitutat veriarvosi ja saat ensiavuksi lääkettä ja mahdollisesti lähetteen sairaalaan, et maksa, koska tuossahan kukaan ei ole tehnyt eteesi oikeata työtä, esittää vaan.

• Fewkefwfwefefwef
        OOOs kirjoitti:

Eli kun menet terveyskeskukseen, tutkitutat veriarvosi ja saat ensiavuksi lääkettä ja mahdollisesti lähetteen sairaalaan, et maksa, koska tuossahan kukaan ei ole tehnyt eteesi oikeata työtä, esittää vaan.

No maksan sitten kun maksan muutkin velkani. En vältä laskua, vaan lasku aiheuttaa ulosottomenettelyn (tai siis menee sinne mukaan).

Näin on asiat päätetty hoidettavan suomessa ja jos lisään velkataakkaani josta en kuitenkaan pysty suoriutumaan niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää?

Kuka sen laskun maksaa? - Veronmaksajat, jälleen kerran. Toisaalta veronmaksajat - eli äänestäjät - ovat päättäneet että näin asiat ovat ja siksi toiminkin tämän pelin säännöillä.

Enkä pääse kuin koira veräjästä, vaan lasku lääkärissäkäymiselle on minulle erityisen suuri koska siihen sisältyy myös perintätoimistojen ja ulsoottoviranomaisen kustannukset. Eli siis joudun joka laskun myötä kauemmas ja kauemmas "velkavankeudesta" vapautumisesta.

Missä kohtaa systeemi alkaa toimia itseään vastaan? - No on selvää että se toimii jo itseään vastaan ja velkavankilassa oleva voi siirtää laskunsa muulla yhteisöllä maksatettavaksi - LAILLISESTI.

Ihminen ajattelee omaa parastaan eikä ole minun tehtäväni ajaa moraalisia prisiippejä. Minä otan ilmaiseksi sen minkä pystyn - ja tämän mahdollistaa sen että minua ei voi enää uhata luottotietojen menettämisellä. Olen ihminen; ajattelen omaa parastani. Niin kaikki tekevät, myös kunnolliset veronmaksajat ja äänestäjät jotka loppukädessä vastaavat siitä millainen tämä yhteiskunta on.

• Toivottavasti joku
        Fewkefwfwefefwef kirjoitti:

No maksan sitten kun maksan muutkin velkani. En vältä laskua, vaan lasku aiheuttaa ulosottomenettelyn (tai siis menee sinne mukaan).

Näin on asiat päätetty hoidettavan suomessa ja jos lisään velkataakkaani josta en kuitenkaan pysty suoriutumaan niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää?

Kuka sen laskun maksaa? - Veronmaksajat, jälleen kerran. Toisaalta veronmaksajat - eli äänestäjät - ovat päättäneet että näin asiat ovat ja siksi toiminkin tämän pelin säännöillä.

Enkä pääse kuin koira veräjästä, vaan lasku lääkärissäkäymiselle on minulle erityisen suuri koska siihen sisältyy myös perintätoimistojen ja ulsoottoviranomaisen kustannukset. Eli siis joudun joka laskun myötä kauemmas ja kauemmas "velkavankeudesta" vapautumisesta.

Missä kohtaa systeemi alkaa toimia itseään vastaan? - No on selvää että se toimii jo itseään vastaan ja velkavankilassa oleva voi siirtää laskunsa muulla yhteisöllä maksatettavaksi - LAILLISESTI.

Ihminen ajattelee omaa parastaan eikä ole minun tehtäväni ajaa moraalisia prisiippejä. Minä otan ilmaiseksi sen minkä pystyn - ja tämän mahdollistaa sen että minua ei voi enää uhata luottotietojen menettämisellä. Olen ihminen; ajattelen omaa parastani. Niin kaikki tekevät, myös kunnolliset veronmaksajat ja äänestäjät jotka loppukädessä vastaavat siitä millainen tämä yhteiskunta on.

veronmaksaja vetäisee sinulta ohikulkiessaan kaulavaltimon auki. Ansaitsisit kyllä sen. Juuri sinunlaistesi takia koko köyhälistö kärsii. Varakkaille sinulla ja touhuillasi ei ole mitään väliä.

• veli hoppea

Hei!
      Myötätuntoa täältä. yrittänyttä ei saa moittia. Niin vain joskus käy.

Pystytkö listaamaan ei-rahallisen pääomasi: ihmissuhteet, oman persoonasi positiivet ominaisuudet, kaiken sen, mikä elämässäsi on vielä plussan puolella.

Teeppä plus-lista ja katsele sitä.

Voiko Takuu-säätiö olla avuksesi tässä tilanteessa. Googleta Takuu-Säätiö ja kysele.

• työmies,.

minäkin olen 50v mies ja luottoiedot meni viimme kesänä erinäisiin vaikeuksiin nyt 8 kk mennyt ulosottoon ja vuokrsn ja sähkön jälkeen käteen jää noin 500 euroa,ei minun itsearvoni ole laskenut yhtään raha on vain rahaa ja sitä tulee toimeen pienemmälläkin ei muuta kun aurinkova kesään t positiivienen kuljia

• laskuistaselviytynyt

Hyvä ihminen!

Älä masennu! Minä voin neuvoa. Olen itse ollut aikoinani 10tonnin velkaa joka ilmansuuntaan ja selvisin niistä ja nyt on puhtaat paperit! Ensimmäiseksi otat puhelimen kauniiseen käteen ja soitat perintätoimistoihin ja suunnittelet heidän kanssaan maksusuunnitelman. Toiseksi menet asiakasrekisteriin hakemaan velkatietosi, ja kolmanneksi soitat ulos-ottoon ja kerrot, että nyt olet aikonut maksaa velkasi pois ja siitä se sitten lähtee. Ja eikä siinä vielä mitään, jos et näin halua toimia, käänny rukouksessasi Jumalan puoleen, Hänelle mikään ei ole mahdotonta. Hymyä ja tsemppiä!

• maantin

Moikat!
      Mulla on ollut monta kertaa maksuhäiriömerkintä,joten siinä määrin tolla kohtaa tiedän,mitä itse joudut kokemaan.Mielestäni kaikenlainen liiallinen rahaan keskittyminen ja rahan sekä vallan ja aseman kanssa vehtaaminen vaikeuttaa huomattavasti elämää jo sellaisenaan...

Tiesitkö,että korkea Jumalamme,Herra Jeesus,on myös finanssipolitiikan ja taloushallinnon mestari,Hän pitää Häneen uskovistaan joka suhteessa ja kaikin tavoin huolen.

Tämä perustuu siihen,että Pyhän hengen vaikutuksen(,joka tulee ihmiseen uskoon tulemisen myötä ja on yhtäsuuruinen asia sille,että itse Jeesus asuu meissä kristityissä) ja ohjauksen ansiosta ihminen tulee elämässään aina lohdutetuksi,suojelluksi ja johdatetuksi..

Tekstisi perusteella päättelen,ettet mitenkään voi olla henkilökohtaisessa uskossa..

JOTEN,jos asia sinua pienimmässäkään määrin kinnostaa JA haluat myös varmistaa itsellesi iänkaikkisen elämän Jumalamme valtakunnassa ja huolenpidosta käsin,ota muhun SUORAAN yhteys:[email protected]

RAKKAUDELLA ja ymmärryksellä,*Kuku *

• köyhätkyykkyyn

Luottotiedot menee niin vähästä ettei asiasta kannata edes murehtia omantunnontuskia. Pelkästään siirtämällä (viivästämällä maksuja) pankin luottoja hieman viikon - pari, jotta saa rahaa niiden maksamiseen niin eipä tartte samasta pankista enää hakea vuosiin lainaa.

Tuo sinänsä täysin kieroa peliä, asiasta ei mitään varoitella mutt totuus paljastuu, kun haet lainaa. Kieroa siinä mielessä, että pankki kyllä vetää myöhästymismaksut mutta asia ei olekaan sillä selvä loppuviimeksi. Jos sulla riittävästi fyffee niin pankkki viis veisaa milloin maksat laskut, kun tietää et sulla fyrkkaa riittää.. et se siitä samanarvoisuudesta.

• Markku vaan

Jos oikeesti masentuu tuollaisen mitättömän asian vuoksi, niin kokemuksesta tiedän ajan parantavan haavat. Kuuntele hyvää musaa, rentoudu ja vietä aikaa hyvien kavereiden kanssa. Puhu jollekkin luotettavalle henkilölle. Olen aivan varma, että kuukauden päästä naurat koko asialle? Ongelmasi tuntuu vain niin mitättömältä, että anteeksi vähättelyni. Itse olen juuri menettänyt hyvän ystäväni ja häntä eivät tuo mitkään maalliset mammonat takaisin, vaikka kuinka haluaisin. Miksi aina mitataan elämän onnistuminen rahassa? Itselläni on kyllä runsaasti maallista omaisuutta, mutta uskon olevani onnellisempi, vaikka roskalaatikossa, jos hyvä ystävä ja kumppani seurana? Siis raha ei tuo muuta, kuin kateellisia ja pahansuopia ihmisiä ympärilleni...En ole onnellinen ja masentaa tuo ystäväni menetys. Anteeksi vuodatukseni ja kaikkea hyvää elämääsi. - Markku

• Glu Glu Clan

Itsellä oli 90-luvulla vähän vastaava tilanne. Yritin selviytyä kaikista veloista vaikka vitteliveiksihän se lopulta meni kun se väkisinaikaansaatu lamantynkä tuli. Päätin antaa kaiken mennä ulosottoon ja se vasta se helpotus oli. Enpä ole moista helpotuksen tunnetta sen jälkeen kokenut. Ei se miestä tee, että maksaa laskut vaikka ei ole maksukykyä, se on jotain aivan muuta.

Ulosoton kautta makselin velkoja sitten kymmenisen vuotta ja nyt on jo puhtaat paperit ollut pitkään. Ainoa opetus oli, ettei parane luottaa siihen, että talous pyörii aina hyvin. Velkaa en ota, velaksi voin ostaa, mutta vaan pieniä summia.

Kuvittelin aina, että jos menee luottotiedot niin on kakkosluokan kansalainen. Missään ei kuitenkaan näin kohdeltu. Samassa tilassa olevia on niin paljon, ettet uskokaan. Eikä luottotiedot tee ihmisestä parempaa, varsinkaan niistä, jotka paheksuu epäonnisia ja väittää, että oma vika kun luottotiedot meni.

Niin, että kyllä se aurinko paistaa risukasaan, riippuu itsestäs kuinka pitkä se pimeä aika on.

• __?

Ota jämä!Tämä laajentaa tietoisuutta,poistaa ahistusta lisää itsevarmuutta paremmin kuin raha taikka mitkään terapiat taikka syntteettiset valmisteet.Ai,mistäkö sain tämän?Joko fanitat urheilua taikka rupeat hotellin kerrossiivojaksi,josta minäkin muuten sain tämän ,jämän.

• Vuonna 1987

Itselläni on ollut vuodesta 1990 luottotiedot mustalla listalla. Just valmistuneena rak.mesuna lähdin 87 erään Treella toimineen Rakennusliikkeen toimariksi. No omistaja makso kk enemmän kun olin vuodessa ajatellut tienaavani ja omistaja antoi tilinkäyttö oikeudet minulle ja itselleen. No firman tileiltä ja epämääräisissä kaupoissa hukku muutama kymmenen milliä mummon markkaa ja vaikka itse en yhtään tilisiirtoa tehnyt niin hovi otti minut ystävällisesti yhteisvastuulliseksi vahingon korvaajaksi, ja koska oli kyseessä ns rikoshyöty niin koskaan en pääse velkasaneerauseen eikä velat vanhene. 5 Vuotta sitten kysyin votelta että paljoko on pystyä niin se sanoi että hänen tietokoneen kapasiteetti ei riitä laskemaan kuin kymmeniä miljoonia.

Mutta maailma opettaa, en kaipaa luottotietojani, kyllä luottokortin saa ulkomaisesta pankista ja yritystoiminta pyörii jo 20 vuoden rutiinilla ja silti en pidä elämääni ollenkaan kurjana, päin vastoin itse tunnen olevani onnellinen mies.

• pottuläjä

Kuules, toi sun rikoshyötysi voidaan katsoa niin vanhaksi, ja jos uusia rikoksia ei ole tilillä niin voit päästä velkasaneeraukseen. Lähipiirissä oli yks kavalluksen tehnyt joka ei tehnyt sen jälkeen töppöjä, pääsi velkasaneeraukseen ja sai puhtaat paperit sitten 5 vuoden saneerauksen jälkeen. Tämä riippuu täysin tuomarista joka sun paprut katsoo ja päättää asiasta. Noinkin vanha juttu kuitenkin. Jos meinaan kiinnostaa niin kysele, et olis ainut.

• gh6öä

2 metriä vahvaa köyttä,purkki vaseliinia ja vahva oksa.Kyllä se siitä.
      Ei vaiskaan,keksi parempi provo.

• kähmy 14

Näin tilanteestasi näyn. Olen kristitty. Sinä menit noin 4 cm paksun tangon alta kumartuen eteen päin, ei siis limboamalla vaan alistuen. sen tangon laittoi siihen Jumala. Ala etsiä nyt Taivaan ja maan Luojaa, sillä olet ollut tietoinen siitä, että Jumala on olemassa, mutta et ole välittänyt. Jeesus antaa anteeksi ylpeyden syntisi. Ja lopuksi: Älä pelkää. Jumala rakastaa sinua.

• heheheheheh.....

Älä huolehdi. Kokoomus ottaa omaisuutesi ja sitten lähettää sinulle syanidikapselin.

• ......

Rahajutut on pieniä vaivoja, sentään kukaan ei kuollut tai et saanut puukosta.

• Ahneita

Ei se nyt niin haittaa jos menettää luottotiedot muutamaksi vuodeksi. Jääpähän ainakin näiä turhia kortteja ihmisiltä pois.

Mutta kaikkein pirullisimpia rahan ahnehtijoita ovat nämä erilaiset perintätoimistot. Hidastavat toimintojaan, että saavat suuria korkoja koko ajan. uhkauskirjeitä jatkuvasti ja joka kirje maksaa useita kymmeniä €uroja. Ja köyhältä tai vanhukselta, jolla varallisuus heikko riistävät kaiken.

Pallottelevat ulosoton kanssa vuoronperään ja summat nousevat kokoajan. Miksi tällainen välikäsi on annettu syntyä suomeen. Sehän vie entisestään vähäosaiset ahdinkoon. Korot hirveitä ja erilaiset perintä, lisäkulut yms ovat huomattavasti korkeammat kuin itse velkasaldo.

Jossain kuulemma tulevat oven taakse hakemaan tavaroita.

Miksi oikeusmministeri ja Valtio ei puut näihin asioihin. Ennen kun oli ulosotto se oli jotenkin inhimillisempi ja ei ryövää ahdingossa olevaa ihmistä, mutta perintätoimistot vievät vaikka viimeisetkin mitä sinulla on.

Näin saadaan kyllä vaikeuksissa olevat ihmiset kadulle.

Perintätoimistot tulee lopettaa suomesta ja ulosottoviranomaiset voivat hoitaa asiat ja toimintakin on inhimillisempää.

Uudet lait poistamaan nämä ahneet firmat ja heidänkin rahoistaan menee veropatiiseihin rahoja. Maksaako he edes suomeen mitään veroja.

• Mietit, että kuinka paljon tuo tilanteesi vaikuttaa arkielämääsi ja elät sen mukaan yrittäen parantaa osaamista. Eteenpäin. Tarvittaessa turvaudut velkajärjestelyyn. Turha näitä on jäädä surkuttelemaan. Totta kai tullainen keljuttaa, mutta ei tuohon auta jäädä piehtaroimaan, tuollaiset fiilikset syövät energiaasi. Yritä sopia velkasi velkojiesi ym. kanssa, jos niitä on, muuten potti kasvaa turhaan. On pahemmastakin selvitty...!

Muista lakimiehen johtoajatus laskun loppusumaa kirjoittaessaan: Mieluumin muutaman sekunnin nolotus kuin parin viikon keljutus...:-)

-Pena

• moneymoney1

ei rahan takia kannata masentua, itsellä oli 20 vuotta luottotiedot pois. Se ei haitannut mitenkään elämääni sain ihan normaalisti puhelinliittymät ja lainaa pankista jne pankin johtaja sanoi luototuksen tarpeessa ollessani että laitetaan ohjelma kiinni siksi aikaa kun tehdään lainapaperit no nyt on miljoona velat armahdettu ja mikään ei oikeastaan muuttunut

• Laaksonjalka

Voe hyvä tavaton !
      ONPAS TEILLÄ PIENET MURHEET ! ! !

Juu, oon ollut tiedoton, luottotiedoton. Joskus kauan sitten.
      Ratkaisin asian maksamalla velat veks ja oottamalla että sain tiedot kuntoon.
      Sillon vielä kesti, oliks viis vuotta, nyt saa nopsemmin.

PIKKU MURHEET TEILLÄ !

Sitten kun teillä on munkokosii murheita, niin sit...
      Eikä munkokosetkaan oo vielä mitään, monilla on vielä TOSIPAHEMMINKIN.

KITINÄT VEKS!
      Tai ammu ittes, kukaan sua kaipaa.
      MUTTA JOS ammut, oot raukka pakenija...

• v.eroton

ei kannata menettää toivoa.kyllä se nimi kelpaa viellä ainakin hautakiveen.tyhjästä mieki alotin ja nyt on 2 miljoonaa euroo velkaa eikä paina missään.kaks taloo on menny ja vieläkin on jano.joten mitä pienistä.

• tiina18

aurinko paistaa risukasaan, mutta sitä sellerinvartta pitää pureskella aikansa. kyllä se siitä! hakeudu velkaneuvontaan ja hoida laskuja parhaan kykysi mukaan pois, korkoineen. aika kuluu, velka loppuu ja maksuhäiriömerkintä poistuu. on faktaa ja sekin, ettei opi. muista pitää terveydestäsi erityisen hyvää huolta nyt, että jaksat käydä kaiken läpi. tulevia aikoja sinulle!

• Daytona Demon

Tärkeää muistaa, että kaikkeen auttaa kullin lutkutus. Olitpa sitten rikas tai köyhä? Ota molo suuhun ja unohda mokomat luottotiedot.

• kohta1

olen 50v.nainen ja luottotietoni meni nuoruuden typeryksistä tilaamisista y.m .se on todella nöyryyttävää ja häpeän tunne kun luotto tiedot menivät ja tuntui että kaikki oli mennyt myös itsetunto meni myötä. no ei ollut muuta vaihto ehtoa kun uo otti joka tilistä tietyn summan rahaa nikä oli sovittu kun elämiseen täytyi lapsen kanssa jäädä tietty osuus. mutta olihan se kyllä kauhea paine päällä koko helvetin ajan .en edes kehdannut kenellekkään puhua asiasta en edes vanhemmilleni. että näin kävin ja todella kärsin siintä ja aina mielessä oma tyhmyyteni. nyt olen tytölleni kovasti toitottanut että mitään et saa velaksi tilata etkä ottaa lainaa jos ei pysty maksamaan.( TYTTÄRENI ON NYT AIKUINEN JA EN VIELÄKÄÄN OLE KERTONUT ENKÄ KERRO LUOTTOTIEDOISTANI JOTKA KERRAN MENETIN) NYT LUOTTOTIETONI TULEVAT PUHTAAKSI 9.3-2013 TÄMÄ ON IKUISESTI MINUN MIELESSÄNI MITEN TYPERÄ OLIN JA EN TAKUULLA ENÄÄN TILAA ENKÄ OSTA MITÄÄN VELAKSI JOTA EN PYSTY MAKSAMAAN TÄMÄN PITI OPPIA KANTAPÄÄN KAUTTA.

• entinen yrittäjä

Olen entinen yrittäjä, nyt 60 v.
      Tein 10 vuotta satatuntista työviikkoa ilman lomia 40 - 50 v. ikäisenä.
      Sairastuin masennukseen ja seitsemän eri lääkäriä totesi minut täysin ja pysyvästi työkyvyttömäksi.
      Mutta koska olen entinen yrittäjä en saa työkyvyttömyyseläkettä.
      En saa myöskään työttömyyskorvausta koska olen kyvytön hakemaan sitä.
      Annoin luottotietonikin tahallaan mennä koska entistä yrittäjää ei tämä yhteiskunta pidä ihmisenä.
      En olisi tälle yhteiskunnalle minkään arvoinen vaikka olisin kuinka puhdas tiedoiltani.
      Olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen elämääni. Ajattele Sinäkin niin että olet tehnyt parhaasi. Et voi itseäsi muuksi muuttaa.

• baobao1

Elämää tämä vain on. Minä olen opiskelija ja joudun elää hirveän niukalla rahalla ja vuokra maksaa ja niin sähkö ja puhelinlaskukin.

Ei ole rahaa kuin vihanneksiin ja soijaan. Silti elämä hymyilee.
      Hymyile sinäkin, koska sinulla on terveys, terve mieli ja varmasti paljon muutakin hyviä asioita ja varmasti hyviä muistoja elämästäsi, joten et ole epäonnistunut missään. Luottotiedot menee ja tulee yhä useammalla, ja se vain on merkintä laskujan laiminlyönnistä. Ei se ole rasti otsaan merkkinä jostain epäonnistujasta. Sinä sentään yrität!

Juo kuppi teetä ja järjestele kotiasi vaikka. Se rauhoittaa ja kun on asiat kotona järjestyksessä, niin on koko elämäkin.

• kokeile EFT
    • Perinnän as.tuntija

Raha-asiat ja luottotietojen menetys ei määrittele ihmistä. Ymmärrän kyllä, että
      luottotietojen menetys on kova paikka sinulle. Hakeudu lääkäriin masennuksesi vuoksi ja varmasti vertaistukiryhmiäkin on olemassa. Hakeudu myös ensi tilassa velkaneuvojalle, kun asiat pitkittyvät ne myös mutkistuvat ja vaikeuttavat tilannettasi entisestään. Olen varma, että tuon ikäisenä pääset ilman muuta velkajärjestelyyn (yrityksesi lienee ollut ay, ky ta tmi ja jos oli oy, niin yrityssaneeraukseen). Velkajärjestely kestää vain 3 vuotta ja mikäli olet työtön, pääset todennäköisesti 0-ohjelmalla, eli koska maksuvaraa ei ole, ei velkojille tarvitse maksaa mitään. Tai jos maksuvaraa on, maksuvara jaetaan velkojien kesken niiden keskinäisessä suhteessa. On myös mahdollista hakea Takuusäätiön takaama laina, jolla maksat velat (yleensä velkoja kohtuullistetaan) velkojille ja maksat vain pankkilainaa (lainan takaa Takuusäätiö). On helpompi maksaa vain yhtä lainaa, mutta tämä edellyttää, että tuloja on sen verran, että lainan saa maksettua. Joka tapauksessa, kannattaa toimia heti, ennen kuin velkojat ehtivät hakea tuomioistuimen päätöksiä veloilleen, jolloin ne ovat ulosottokelpoisia 15 vuotta. Vakuutusmaksut vanhenevat 5 vuodessa. Olen varma, että pääset ikäisenäsi velkajärjestelyyn. Luottohäiriömerkinnät poistuu, kun velkajärjestely päättyy. Toivon sydämmeni pohjasta, että jaksaisit mennä velkaneuvojalle (ajan voi saada vasta usean kuukauden päähän, mutta velat ei katoa minnekään). Kun olet varannut velkaneuvojalle ajan, kannattaa ilmoittaa velkojille, että olet hakeutumassa velkajärjestelyyn, jolloin velkojat tuskin lähtevät hakemaan tuomioistuimen päätöksiä veloilleen. Yrittäjäeläkemaksut valitettavasti ovat ulosottokelpoisia sellaisenaan. Velkajärjestely on kevyempi kuin ulosotto, eli mikäli sinulla on tuloja, joita voidaan ulosmitata, velkajärjestelyssä sinulle jää enemmän rahaa käyttöön (elinkustannuksiin). Yritä jaksaa ja tiedä, ettet ole ainoa, jolta ovat luottotiedot menneet. Velkaantumisesi ei ole syntynyt siitä, että olisit leväperäisesti hoitanut asioitasi, vaan inhimillisistä syistä. Ja kuten aikaisemmin sanoin, luottotiedot eivät määrittele ihmistä. Olet hyvä ihminen, vaikka luottotiedot olisivat menneet.

• Tule huominen

Meitä on paljon, mutta päättävät henkilöt eivät ketään auta ja syy on se, että heillä menee hyvin. He eivät tiedä mitä Suomessa todella tapahtuu ja miten ahtaalla moni yrittäjä on! Heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta auttaa. Isoja yrityksiä ei kaadu, koska ne saavat valtion tukea. Minua ei ole koskaan 40 vuoden aikana kukaan halunnut auttaa yhteiskunnan osalta. En siis ole halunnut laajentaakaan.
      Kun stressi iskee, ei uni maistu, masennus iskee ja kädetkin vapisevat. Unet ovat sitä, että heräät ase ohimolla jonkun uhkaamana.
      En siis yhtään ihmettele suurta itsemurhien määrää Suomessa. Minä tunnen monta yrittäjää, jotka ovat lopettaneet päivänsä. Minusta on väärin rangaista itseä siitä, että meitä kupataan erilaisilla maksuilla, jotka eivät mene laskevassa suunnassa vaan päinvastoin. Ei kannata enää kahvillekaan mennä, koska kahvikuppi alkaa olla 2 euroa kuppi, pullasta puhumattakaan! Vielä ennen euroaikaa saimme markalla munkin ja kahvin.
      Tulot eivät ole nousseet, mutta menot kyllä. Vakuutusyhtiöt ja verottaja pettivät omaeläkkeen tallettajat, minäkin menetin monta tuhatta, koska 30% otettiin eikä tästä tiedotettu mitään koskaan ja tästä verostakin vasta kun oli alettu ottaa. Muutenhan minulta ei mene veroja juuri lainkaan, mutta tämä oli pirullinen temppu viedä loputkin köyhän rahat. Suurituloiselle tämä on vain helpotus. Näin suloisessa Suomenmaassa!! Yrittäjäeläkkeetkin ovat todella kauheat eikä niitä moni, kuten veljeni, koskaa saanut, koska kuoli ennen eläkkeelle pääsyään syöpään ja vaimo meni perässä. Eläkeyhtiöt haluavat meidän rahamme, jotka me olisimme sijoittaneet varmasti paremmin ja olisimme saaneet rahamme ulos tarvitessamme. Nuo eläkeyhtiöt eivät edes ole osanneet sijoittaa rahojamme, vaan ne ovat kuulemma tuottaneet vain tappiota!!
      Mielelläni keskustelisin kirjoittajan kanssa, koska jonkun olisi todella autettava yrittäjiä, ei pumpattava heitä kuivaksi! Ei Suomessa todella kannata yrittää, meillä ei ole sitäpaitsi lomia eikä lomarahoja. Ei ole varaa lähteä lomalle! Joskus vielä oli nuorena, kun jaksoi, mutta kun tulee ikää ja maksutkin, kuten kerroin, nousevat, on loma muuttunut stressiksi, miten selviytyä huomiseen päivään!

• IMF World Banks

Ei se ole pelkästään oma vika.

Systeemi sucks:
      Hintoja nostetaan että EUvostoliitto ja USA pääsisivät veloistaan.

Lisäksi Suomen kuin miuidenkin maiden Kansalaisia kyykytetään toki määrätietoisesti. Luottotiedoilla ihmisten merkkaaminen luo vallan tunnetta mm. empatiankyvyttömille: fallistista, oli sitten merkitsijänä nais- tahi miestyöläinen.

Eräänlaista talousrasismia.

Globaalilla eliitti orjuuttanee niin valtiot kuin Kansatkin, luotoin.... ja luottomerkinnöin.

Jälleen valtaa, valtaa koko maailmasta.

Vrt. esim. Juutalaiset & natsisaksa

• sattuuhannäitä

Ei raha tuo elämäniloa, eikä rahattomuus vie elämäniloa! Onhan se elämä helpompaa ja huolettomampaa, kun on tilillä rahaa ja luottotiedot kunnossa, mutta kyllä se elämä soljuu eteenpäin, vaikka näin ei olisikaan. Luottotietojen menettämistä ei kannata sen enempiä surkutella, mennyt mikä mennyt. Sattuuhan elämässä aina välillä näitä takaiskuja, mutta niistä kaikista voi ottaa oppia ja viisastua taas niiltäkin osin pikkuisen lisää. Aloittajan kannattaa olla ylpeä, että hän on uskaltanut yrittää, monella ei sitä uskallusta löydy. Yritystoiminta, pieni tai iso, sisältää aina riskejä, osa riskeistä on ennakoitavissa ja hallittavissa, mutta osa tulee täysin puun takaa, joihin ei voi varautua. Yrittäjyyttä markkinoitaessa usein unohdetaan mainita, että vaikka teet kaikki asiat oikein ja huolellisesti, niin siitä huolimatta aloitteleva yritys voi kaatua myös itsestä riippumattomista syistä. Menneet on menneitä, tapahtuneet asiat ei murehtimalla parane, suuntaa siis ajatukset ja katseesi tulevaisuuteen, siihen voit vielä vaikuttaa. Luottohäiriömerkintä poistuu 2-5 vuoden kuluttua siitä, kun olet häiriömerkinnän aiheuttaneen syyn saanut hoidettua kuntoon. Elikkä ei se elämä tähän kaadu, ainoastaan hetkellisesti ottaa pari taka-askelta, ikään kuin valmistautuakseen uuteen juoksuun. Ei muuta kuin nenän asentokulma yläviistoon, selkä ylpeästi suoraksi, hymyä huuleen ja positiivisella asenteella kohti tulevia seikkailuja.

• Mies 37-v

Et ole elämää siis tuohon ikään nähden nähnyt juuri mitään :-) Huvittava tapaus.

• lippu korkeelle vaan

No just! Eipä se elämä lopu velkoihin ja pariin maksuhäiriömerkintään/luottotietojen menetykseen. Ja mikäli sen hetkinen elämä on vielä hyvin vakaa, et on vakituiset puhelin. ym. liittymät, asunto ja työelämässä töitä riittää niin ei tolla oo suurta vaikutusta elämässä. Itsellä taas pikemminkin ulosoton kautta jää paremmin tilistä fyrkkaa käteen kuin kymmeniä maksusopimuksia noudattamalla ja samalla ei pääsee enää velkaantumaan lisää, joten velat kyllä kuittaa muutamassa vuodessa. Oppiipahan samalla myös elämään vähemmällä ja sijoittamaan rahansa fiksusti. Ja eiköhän se asunnon vaihtokin onnistu, jos on nimenomaan työelämässä ja tienaa kohtalaisesti eikä oo historiassa vuokrarästejä. Ja toki myös luotettavalla ja kunnollisella ihmisellä voi olla myös maksuhäiriömerkintöjä, jos on elämässä ollu takaiskuja ja maksukyky ei vaan ole rittäny. Muutoinkin Suomihan on yks kalleimpia EU-maita, joten ei mikään ihmekään, et luottotietoja menee yksineläjillä, työttömillä, yksinhuoltajilla.. Ei se aina tarkota automaattisesti sitä, et on luottotietonsa kussu hummailemalla! Kyllä se on kumma tässä yhteiskunnassa, kun luottotietonsa menettäneet ovat mukamas huonommassa asemessa kuin jopa rikolliset ja murhamiehet! Raha on kuulkaas pelkkää materiaa ja toisarvosta, eikä kannata edes lähtee mukaan noihin korruptoituneen yhteiskunnan luomiin harhakuviin. Eiköhän se ole tärkeintä elämässä, et on terve, hyvinvoiva, onnellinen ja ympärillä on rakkaita ihmisiä. Rahalla ei nääs onnee saa!

• Pidä huolta itsestäs

Kuulut ikäryhmään, jolle työnteko on ollut keskeinen osa elämänarvoja. Luulisin, että ahdistusta aiheuttaa juuri se, että taloudellinen selviäminen on niin keskeinen osa arvojasi. Siksi nuoli on sattunut pahasti. Lupaathan, että menet juttelemaan lääkärille? Saat apuja tunteisiisi. Käytännön toimenpiteet ovat hoidettavien listalla, mutta oma jaksamisesi on pääosassa.

• igaera

Tunnen sellaisia henkilöitä jolla ei ole ollut 18 ikävuoden jälkeen luottotiedot kunnossa ja silti heillä on onnellinen elämä ja pärjäävät elämässä heinosti. Muistetaan nyt kumminkin että maksuhäiriömerkintä on eri asia kuin luottotietojen menettäminen, luottotiedot menetetään, kun saadaan yksipuolinen velkomustuomio. Se on aivan sama onko mikä merkintä ja minkä muotoinen kun kyse on luottotietohäiriömerkinnästä. Tuota ei kannata jäädä miettimään.

Kerrottakoon että luottotietohäiriömerkintä ei ole mikäään juttu tai sellainen että se olisi luotettavuuden mittari. Sillä ei ole merkitystä onko heti rahaa. Voin huoletta lainata tutuilleni ja kavereilleni rahaa kun heillä on tarvetta ollut. Aina ovat maksaneet takaisin. Käteiskauppa on ollut heidän tapansa hoitaa raha-asiat ja haluavat elää käytössä olevien varojen mukaan mitä on milläkin hetkellä. Paljon luottojuoppoja mutta se ei minua haittaa.

Tämä vielä kaikille tiedoksi. Tuo luottotietoyritysten toiminta ei ole koskaan ollut luotettavuuden mittari eikä ensinnäkään ajatasalla. Hyvin paljon vääräätietoa levitetään asiakkaista.

Menetin rahaa luottotietoyhtiöille turhaan kun ostin sellaista tietoa heiltä joka ei pitänyt paikkaansa. Se alkoi ottaa päähän. Suhtauduin koko luottotietoasiaan ja luottotietoyhtiöihin oman kokemukseni pohjalta negatiivisesti jossa rahastetaan tiedoilla jotka eivät pidä paikkaansa. Se jos mikä on kusetusta. Enkä ole ainoa joka näin ajattelee luottotietoyrityksistä.

Tyhjää saa pyytämättäkin.

• Elämäntapa intiaani

Niin me luottotiedot meni multakin . Lama vuosina 94 oma yritys pystyyn kun rakennus alalta oli työ loppu ja liiton päivät täynnä jotenkin piti pärjätä. turhan optimistinen oli ajattelin että nyt elämä alkaa luistaa vaan vaan eihän se niin mennyt .Ekaks lähti vaimo lapsen kanssa . Sit ei selvinnyt verojen kanssa työeläke maksut jäi hoitamatta. Olis pitänyt tehdä niin kuin vanhemmat kolleegat neuvoivat ilmoita vain puolet muuten veroittaja sut tappaa. Olis pitänyt vain ymmärtää lopettaa sitä vain yritti kun ei muutakaan .Osannut ja ajatteli että sossun luukulle en mene sinnehän sitä sit loppujen lopuksi ajautui . .Töistän kun kotia pikku pelko aina oli päällä mitähän laskuja nyt taas kyllä niitä tulikin paljon jäi hoitamatta kun ei enää jaksanut välittänyt. .Itse tuhoisia ajatuksia .Kaikki takana nyt nämä tälläiset velat vanhenevat osa 5 vuodessa osa 10 vuodessa . Sairastuin masennus pitkiä sairas lomia työ kyvytön pumerangina tulivat eläke paperit takaisin . Viime vuoden joulukuussa sain veron palautukset ei vouti viennyt enää . Viime talvena autolle kun hain vakuutusta niin olisi pitänyt maksaa vuoden maksut etukäteen. Menin sit katsastus asemalle tekemään ne paperit kun tiesin että siellä kun ne tekee niin ei tarvii maksaa ennakkoon mitään, . Nyt mittarissa 60 v. En sen koommin ole työ elämässä ollut siis vuoden 1998v . Olen oppinut pärjäämään ja jopa nautinkin tästä elämästä . Velka vankeus on yhtä helvettiä.

• Stupid

Täällä yksi luottotiedoton. Voin sanoa, että elämäni tuntuu välillä helvetiltä. En ymmärrä, miten jaksan jokaisen päivän yli. Kerronko, miten kaikki alkoi? Noh, kerron, vaikkei ketään välttämättä kiinnostaisikaan ;)

Muutin vanhempieni luota 17 vuotiaana, seurustelin tuolloin miehen kanssa, jota vanhempani eivät hyväksyneet. Heidän mielestään miehellä ei ollut kunnon työpaikkaa, ei vastuuntuntoa eikä muutakaan. Tämä oli TOSI, olisi pitänyt tajuta se jo tuolloin. Miehen kanssa muuttaessani toiselle paikkakunnalle pääsin heti siivousalalle töihin. Suoritin tällöin myös lukio-opintoja. Rahan maku alkoi kiinnostaa, ja koulu jäi hiukan taka-alalle. Tuli törsättyä hiukan, liiankin paljon. En ymmärtänyt rahankäyttöäni, vaan elin yli varojeni. 18-vuotta täytettyäni ajoin poikaystäväni auton lunastukseen (Velka-auto, miehellä ei luottotietoja). Lunastuksessa autosta myönnettiin 5000e, ja se meni herran lainaan. Mies jäi siis autotta, ja sain kuulla siitä joka päivä. Niinpä päätin ostaa meille auton. Sen sai auto-rahoituksella naurettavan helposti. Siivojan palkoilla n.14000e auto, juuri sellainen millaisen MIEHENI halusi. Olin entistä enemmän veloissa. Auto meni, koti piti vaihtaa halvempaan.

Uudessa kodissa mies ei maksanut omaa osuuttaan vuokrasta, ja vuokrasopimuksen ollessa vain omalla osallani sain velat niskaani. Myöhemmin muutin miehen kanssa nykyiseen asuntooni, jossa meillä oli vuokra 580e. Myöhemmin kyllästyin ko. elämään, ja lemppasin miehen viime keväänä.

Ulosottoon minulla menee kuukaudessa n.400e. Elämiseen minulla jää n.800e. Sosiaalitoimi maksaa n.400e. Töiden puolesta auto on pakollinen. Kiirehdin velkaneuvojalle, jolla sanottiin minun olevan paremmassa asemassa Takuu-Säätiöllä, koska minulla ei ole työtöntä poikaystävää. Hän elätteli toivoa, että takaus lainaani olisi mahdollinen. Pidin vuokra-asuntoni, Takuu-Säätiön lainahakuaika on n.5kk, en halunnut muuttaa tänä aikana, jotta hakemusta ei tarvitsisi sotkea entuudestaan. Tänään tuli päätös. Hylätty. Tilillä 4e.

Todella, olen ollut tyhmä. Kärsin nyt. Ja pitkään. Koska helpottaa?? En tiedä ratkaisua. Takuu-Säätiölle soittaessani sanoivat, että asuntoni vuokra on liian suuri. Kaupungin velkaneuvoja taas antoi ymmärtää, että maksukykyni riittäisi, ja kuukausierä olisi pienempi, kun menoja on enemmän. Mutta niitä onkin LIIKAA.

Minulla on uusi mies. Hän on ihana. Täydellinen minulle. Mutta ei tiedä veloistani mitään. Olemme olleet yhdessä n.6kk. Mutta tämä asia tuntuu minusta häpeältä. Tuntuu, että en anna itseni rakastua, koska en voi tarjota tälle miehelle pitkään aikaan vielä normaalia elämää.

Juuri nyt, elämä todellakin tuntuu helvetiltä.
      Kokemuksia, apuja, vinkkejä??

• Kaneli

Hei! Ota uudelleen yhteyttä velkaneuvontaan ja kerro, että Takuusäätiön
        takaama laina on hylätty. Hakeudu velkajärjestelyyn, joka nykyään kestää
        3 vuotta. Pääset varmasti velkajärjestelyyn. Nuoruudessa tulee tehtyä itse kelläkin tyhmyyksiä, niistä ei kannata syyllisyyttä kantaa, vaan yrittää ratkaista asia mahdollisimman pian. Poikaystävälle kertomisesta en osaa antaa neuvoa, kun en häntä tunne. Mutta itse ajattelisin, että mikäli hän sinua rakastaa, hän myös ymmärtää asian, kun kerrot taustat, miksi olet tilanteeseen joutunut. Tsemppiä ihan kauheasti, asiasi järjestyvät ihan varmasta, kun vaan jaksat ottaa härkää sarvista ja mennä velkaneuvojalle (hylkypäätös Takuusäätiöltä mukaan).

• kokenutmies

Heippa "Stupid", pakko kirjoittaa oma vinkkini tilanteeseesi, niin kivanoloinen tyttö olet, etkä yhtään nimimerkkisi kaltainen. Ensinnäkin kaikki tekee virheitä nuorena ja rakastuneina, toisille ne virheet vain maksavat enemmän kuin toisille. Joten turha surra ja harmitella, käytä sekin energia asioidesi kuntoon laittamiseen, joka Sinulta varmuudella onnistuu. Ja sitten ne vanhemman miehen vinkit, mistä päästä Sinun kannattaa tätä vyyhteä lähteä purkamaan. Ensimmäisenä menet huomenna sossuun ja kerrot että et ole syönyt viikkoon ja rahat on totaalisen loppu. Toisena menet tapaamaan vanhempiasi, on Sinulla sitten hyvät tai huonot välit vanhempiisi, ja kerrot asiasi juuri samalla tavalla kuin täällä kirjoitit. Mikäli vanhemmillasi on vähääkään inhmillisyyttä, he pyrkivät auttamaan Sinua selviytymään tilanteestasi tavalla tai toisella. Pyydä reilusti rahaa lainaksi, maksat sitten takaisin, kun saat asiasi kuntoon. Saat taloudellista tukea tai et, kertominen parantaa välejänne ja Sinun olotilasi takuuvarmasti helpottuu. Kolmanneksi kerrot nykyiselle miehellesi saman stoorin, jos mies ei ymmärrä tilannettasi, sellainen mies joutaakin lähteä. Mikään onnellinen parisuhde ei rakennu salailulle ja tosiasioiden peittelylle. Taloudenhallinnan perussääntö on että tuloja pitää pyrkiä kasvattamaan tai menoja pienentämään, selvästi fiksuna nuorena naisena Sinä kyllä löydät konstit ja saat elämäsi mallilleen. Toivon Sinulle parempaa huomista ja onnellista tulevaa kevättä.

• Stupid

Kiitos rohkaisevasta viestistäsi, tälläinenkin piristää jo kummasti! :) Puhuminen helpottaa, tilanteestani ei kuitenkaan tiedä muuta kuin entinen poikaystäväni. Olen varma, että kukaan muu ei osaa kuvitellakaan nykyistä tilannettani. Mitä tarkoittaa velkajärjestely? Kauanko merkintäni säilyvät luottotiedoissa? Velkaa minulla on ollut ehkä yhteensä n. 20 000e. Nyt jäljellä 7.000e.

• Tirri Tarvainen

Velkajärjestelyssä pannaan velat jonoon, katsotaan paljonko pystyt kuussa maksamaan, oikeudessa päätetään pääsetkö järjestelyyn ja jos pääset niin sulle annetaan lista jonka mukaan maksat kuukausittain velkojille. Maksettava summa on yleensä pienempi kuin ulosottoon menevä, koska maksussa otetaan huomioon asioita joita ei ulosotossa huomioida mitenkään. Yleensä järjestelyaika on 3 vuotta nykyään, mutta se voi vaihdella eri syistä, esim. jos on omistusasunto ja haluaa sen pitää.

Joka kunnassa on velkaneuvoja, oletan, joten sinne yhteys.

• 45-v hepsankeikka

Lukematta edellisiä kommentteja juurikaan kommentoin vähän.

Mielestäni sinun on turha olla synkkyydessä.Näitähän sattuu yhdelle jos toiselle,ja sinun tapauksessasi se ei ole edes kovinkaan oma vikasi.

Itselläni sen sijaan oli hepsankeikka-vaihe reilut kymmenen vuotta sitten.Jäin yksinhuoltajaksi ja taloudellinen tilanne oli todella tiukka.Ex-puolisoni sen sijaan rällästi omilla tuloillaan minkä kerkesi.Eipä siinä mitään,omia rahojaanhan hän rellesti,mutta olisi voinut olla tahdikas eikä retostella lasten kuullen kuinka HÄNELLÄ oli nyt varaa matkustella kun äiti maksaa nyt puolet lasten kuluista.
      Kyrsiinnyin tilanteeseen sikäli,että otin lainoja ihan normaalielämistä varten sitten halusin myös tarjota lapsille jotain extraa esim.pieniä matkoja jne.
      Velka kasvoi,kunnes tuli stoppi;en pystynytkään enää maksamaan vanhaa velkaa takaisin muulla kuin uudella velalla.
      Luottotiedothan siinä meni.Se oli minulle kova kolaus vaikka tiesinkin,että minulle tulee käymään niin.Olin hetken aikaa todella masentunut,mutta piristyin kuitenkin kun olin pelannut asiani niin,että olin laittanut rahaa sukan varteen tällaista tilannetta varten...niin lainarahaahan sekin oli,mutta helpompaa oli maksaa ulosoton kautta velkaa pois(vähemmän kuussa kuin mitä eri velkoja olisi ollut maksettavana per kk).
      Olen siis pärjännyt ihan lohdullisesti vaikka maksoin ulosottovelkaa.Kunnian päällehän se kävi,tunsin itseni niin typeräksi kun itse sotkin raha-asiani.Lopulta vaan päätin olla asiaa murehtimatta,koska tiesin,että velka loppuu joskus.

Maksoin velkaa vajaat kymmenen vuotta ja ensi lokakuussa saan luottotietoni takaisin.Olen tästä hyvin tyytyväinen.
      En aio enää isosti velkaantua,sillä siihen ei ole enää edes tarvettakaan kun lapset kasvoivat ja muuttivat jo pois kotoa.Pärjään nyt oikein hyvin velattomana.Mutta sen verran aion velkaantua,että otan visa-kortin kun lähden reissulle johon olen säästänyt rahat.Sen suon itselleni.

Nosta pää vaan pystyyn!Anna vain ajan kulua ja suorita velkaasi.Rahaahan se "vain" on.Voisi sattua vakavampaakin tässä elämässä.
      Sinun tapauksessasi ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä velkaneuvojaan.Asiasi saattavat järjestyä yllättävästikin.

• Unin ajan taakse

Todella kaunis.kuin vaan yö ja kuutamo,kuin Sinä.Muistatko Makiko kun yössä salamoi.
        Ikuisesti sinun.Theodor

• Marja*******

Minullakin luottotiedot menneet vippien takia :( Nuoruuden hölmöilyjä. Onneksi vuokra asunto on, puhelimet ja netti että ei sinänsä haittaa mutta nyt pitäisi muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelujen perässä mutta uutta vuokra asuntoa nyt mahdoton saada kun melkein jokaisessa vuokra asunto ilmoituksessa lukee että luottotiedot oltava kunnossa, tarkastamme luottotiedot jne.. Asuntoa ettiny jo jonku aikaa, ei tärppää ei :(

Mutta en muuten ole huomannut että kauheesti elämää on vaikuttanut, tulevaisuus vähän pelottaa kyllä että miten tästä selviää (mm juuri tuo asunnon haku ahistaa) kun ei meinaa onnistua mutta eikait tässä muuten mitään hätää olisi.

Kyllä se mieltä vaivaa, masentaa ja ahdistaa välillä TODELLA PALJON ja minulla ei ole ainuttakaan ystävää jolle avautua, onneksi sentään miesystävä on joka tietää tilanteestani kaiken, hänkin auttaisi jos rahallisesti voisi. Mutta tavallinen työssäkäyvä sekin, omat velkansa ja laskunsa hoidettavana, ymmärrän sen enkä rahaa ole tivannutkaan häneltä.

Mutta se helpottaa että on joku jolle puhua, joku joka oikeasti kuuntelee ja koittaa auttaa, vaikka ei rahallisesti pystykään niin ainakin muuten, olemalla läsnä ja tukena sekä turvana.

Elämä ei kaadu tähän, minä ainakin olen löytänyt ilon aiheita pienistäkin asioista. Olen onnellinen että olen terve ja onnellinen siitä kuinka ihanan miehen olenkaan aikoinani löytänyt, onnellinen rakkaista lemmikeistäni, vanhemmistani jotka ovat olleet tukeni ja turvani läpi elämäni tähän päivään saakka (vaikka eivät ongelmistani tiedäkään)...

Rahasta on tiukkaa ja vaikea päästä töihinkin nykyaikana, etenkin jos ei ole ammattipätevyyttä. Kunhan vain opiskelut alkaa ja ammatin saan, uskon että tästä suosta vielä noustaan.

Tsemppiä kaikille muillekin samassa tilanteissa oleville !!!

• ..................

Sun kannattaa hakea sosiaalista luototusta, että saat velkasi maksettua. Kannattaa myös kysellä toimeentulotuen myöntämistä, jos on kiva virkailija, niin se kuittaa ainakin osan veloista =)

• Stupid

Vaikka luottotiedoton onkin töppäillyt, siitä tunnutaan rangaistavan aika rajusti. Perusasioista. Asunnosta, puhelinliittymästä, nettiliittymästä. Vaikka kuinka monen mielestä ollaankin "roskasakkia", kyllä nämä pitäisi kuulua jokaiselle kansalaiselle. Itse olen saanut asunnon, monessa ilmoituksessa kyllä lukee,että luottotiedot vaaditaan. Kiinteistövälitysfirmoista en ole edes yrittänyt hakea (ne tuntuvat sen vaativan), mutta jotkut yksityiset myöntävät kyllä. Joko en ole maininnut missään vaiheessa luottotiedottomuudestani(kuten nykyisen asuntoni kohdalla) ja jos on asuntoja katsoessa vuokranantaja on suoraan kysynyt, niin olen kertonut. Mielestäni siitä ei tarvitse toitottaa, jos ei erikseen kysytä. Katto pitää kuitenkin olla kaikilla pään päällä.

Kaverini oli käynyt katsomassa asuntoa, vuokraisäntä oli kysynyt luottotiedoista. Siihen ystäväni ja hänen miehensä olivat kertoneet luottotiedottomuudesta. Vuokraisäntä oli sanonut ei. Kuitenkin myöhemmin soitti, ja kertoi niin monen olleen luottotiedoton, että päätti valita luottotiedottoman, joka oli siis ystäväni. Poikkeus sääntöön! ;-) Siksi toivotankin tsempit asunnon hakuun!

Mitä tarkoitatte toimeentulotuen myöntämisestä velkojen kuittaamisen yhteydessä? Itse tienaan bruttona kuukaudessa n. 1400-1500e, mutta ulosoton jälkeen käteen jää n.700-800e. Toimeentulotukea saan 400e/kk. Työmatkojen takia auto on kuitenkin pakollinen, ja kyllä siitä määrästä mikä vuokran ja pakollisten menojen jälkeen jää, on TODELLA pieni määrä. Aina ei viitsi syödä, jotta pärjäisi kokonaisen kuukauden. En muista milloin olisin ostanut uusia vaatteita tai muuta tarpeellista.

• Stupid

45v-hepsankeikka, onnea tulevista luottotiedoistasi! Lokakuuhun ei enää hirveän pitkästi aikaa ole :) Ja pahin varmasti jo takana päin! Kyllä olen sitä mieltä, että parisuhteessa myös miehellä on paljon vaikutusta. Edellinen ukkoni ei välitellyt rahankäytöstään, ja tartutti saman ajattelutavan varmasti vaivihkaa myös minuun. Nykyisen kanssa tiedän, että vaikka minulla olisi yhtään ylimääräistä, niin se menisi varmasti talteen. Nykyinen onkin tarkka rahankäytöstään, ja arvostan tätä piirrettä.

Ja olen kyllä oppinutkin virheistäni. Itsehän sitä kuitenkin on itsestään vastuussa. Vanhempani ovat suht hyvä palkkaisia, joten ihmettelen suuresti, miten minusta on voinut tulla tälläinen... :D

• velkavanki mutta ei

olen samassa tilanteessa ja olen jo seitsenkymppinen. Kyllähän se välillä masentaa mutta juttu oli tavallaan osittain oma vikani n iin ei voi syyttää muuta kuin itseäni. Illalla kun menen nukkumaan ja mietin seuraavan päivän rahatilannetta on vähän vaikeata sada unta. Mutta samalla on vahvistunut että nyt on vaan pakko jaksaa päästä tämän surkean vaiheen ohi. Mutta aika moneen asiaan se vaikutta tuo luottotietojen puute. Tärkeätä olisi kyllä se että olisi joku jonka kanssa asiasta voisi puhua,ei tarvitse selittää miksi on joutunut tähän tilanteesee vaan jutella asiasta. Minä voin puhua asiasta tyttäreni kanssa mutta en edes parhaimmalle ystävättärelle ole kertonut asiasta. Yritä löytää joku verkosto johon voisi liittyä vaikka anonyyminä. Jaksamista toivoo R.K.

• Tarvasdf

Velkaneuvoja on vaitiolovelvollinen joten jos ahistaa, niin soitto oman asuinkunnan velkaneuvojalle voi auttaa pinteestä. Ei rahan takia kannata yöuniaan menettää, varsinkaan vanhemmalla iällä. Parasta on, ettei puhelu ainakaan täällä maksa mitään, hyvässä lykyssä pääset velkajärjestelyn pariin ja raha-asiasi kohentuvat huminalla. Luottotiedoilla niin väliä, mutta maksat vähemmän kuin ulosottomiehelle.

• liian nuori

Hei!ite olen vasta 20-v,mutta pystyn sen nyt jo myöntämään että:Luottotietoni ovat nyt jo ihan mäsänä ja mennyttä : //.Kaikki tapahtu kun täytin 18v ja rupesin käyttämään rahaa ja tuhlaan kaikkeen,siis ihan kaikkeen melkeempä,ku ajattelin että mä saan ostettua mitä tahansa,olihan mulla rahaa,mutta eihän se niin mennyt,sillä pian sitte alkoki laskuja satelemaan oikeen urakalla ja pian olinki jo ulosotos,ups!.
      no ei muuta ku rahat sulkuun ulosoton jälkeen ja nyt 20v,en saa tilata mitään ja edunvalvoja antaa rahaa tietyn summan viikossa,sillä on pärjättävä,mutta siitä oon nyt onnellinen että asiani ovat menossa parempaan suuntaan :).Uskon myös että sinullakin asiat alkaa ajan mittaan sujua,vaikka nyt ei siltä tuntuiskaan,mutta kyllä näistä ulosotto muista häiriöistä selviää ja pääsee yli,kunhan antaa aikaa asioitten selviämiseen,me ei olla ainoita tässä maassa,meitä on muitakin samaan junaan :)
      Kyllä me selvitään : ).Ps.Kyllä nuoretki voi tyriä..

• hahahahahaahahahahah

Hahahahaah edunvalvoja :,DDD vaan vajakeilla on sellanen xD vähänkö hei noloo!

• fgdfhgh fdj

Suomessa yrittäminen, ainakin pienimuotoisesti (isosta yrittämisestä en tiedä mitään), on tehty melkein mahdottomaksi pakollisin eläkemaksuin, älyttömän korkein alvein ja pakollisin vakuutusmaksuin ja onko vielä arvioituja ennakkoverojakin? Velkaa pitää otttaa, jotta valtio ja vakuutuslaitokset saavat tiristettyä mehut. Heittävät sitten sinut luottotietomenetyksen vankilaan masentumaan ja alkavat kupata jotain toista yritteliästä.

Miksei Suomessa voisi yrittää ilman älyttömän kalliita yrittäjäeläkemaksuja; saahan perheenemäntäkin kansaneläkkeen - miksei se saisi riittää yrittäjälle, jos muuhun ei ole varaa?

Miksi se hiiskutin alvi on nostettu pilviin?! Kuka tällaisessa taloudessa pystyy enää yrittämään?

Ja miksi on pakko olla jokin vakuutus, jos iihen ei yksinkertaisesti ole varaa?

Ja miksei voisi saada normaalia työttömyysavustusta, kunnes oma yritys alkaa tuottaa, ettei tarvitse ottaa lainaa maksaakseen ruokansa ja vuokransa?

Ja miksei voisi tienata vaikka 10 000 euroa verottomana, mistä tahansa tulolähteestä (yrittäminen, päöäomatulot, palkkatyö, royaltit jne)?

Miksi Suomessa ei kannusteta yrittämään? Miksei Suomessa edes sallita ihmisten yrittää? Ne, jotka ovat saaneet pikku yrityksen pyörimään viime vuosina ja ovat velattomia, ovat varmaan uskomattomia liikeneroja tai toimivat pimeästi, kuten kuka tahansa järkevä ihminen tässä tilanteessa tekisi.

• KLFelwkefewefwefefw

Väitän että oikeasti suomen yrityselämä on täysin hyväveliverkoston hallussa ja tuo hyväveliverkosto suojelee bisnestään estämällä uusien tehokkaampien ja halvempien toimijoiden tulemisen markkinoille.

Vapaa markkinatalous? Ei todellakaan - protektionistinen superstruktuuri-monopoli jonka hahmo menee niin valtio- kuin kuntahallinnon, pankkien kuin yritysmaailmankin läpi.

• elämää vaan

sattuuhan sitä. Yrittäjäkurssia suosittelen käymään, itsellänikin oli liian optimistinen kuva ja laskelmien ja riskiarvioiden jälkeen päätinkin olla perustamatta firmaa.

• Oletetaan

lopetan alkuun.Hirmuinen yrittäminen vei vomat:Melko varmasti tulee joku,joka on parempi,kyvykkäämpi.täydellisempi kuin minä

Ontto,kuin kuori olen.
        Tämä maailma ,sanojen valtaamissa laineissa jamyrskyissä_kuin huumaava tuuli-Ilmojen halki suokoon suudelman,Sinulle,Tarujen Helena:kuinka maailma voi luoda kauniimpaa kuin Sinut.Nainen.

• Pitkätarina

-91 kaatui takauksia kuoleman tapauksen vuoksi maksettavaksi, summa oli liian suuri 20 vuotiaalle, sitten vouti perään, pimeisiin töihin ym kolmeksi vuodeksi, taloudellinen hyöty noin 100 000 mk vuosi.
      -94 normaaleihin töihin, palkasta kolmannes voutille. -95 tulikin sitten papaus 3 vuoden verokeplottelusta, iso summa yhteisvastuullisesti maksettavaksi useammalle, minä olen ainut joka on maksanut, elikkä 600 euroa kuukaudessa ei ole riittänyt mihinkään, pääoma kasvaa edelleen korkojen takia.

Oikeuden käyntejä vitkuteltiin siihen aikaan , niin kauan ,että velen vanheneminen alkoikin 2 vuotta myöhemmin, vaikka vouti sai koko ajan.

Perheeltä vietiin luonnollisesti kaikki mitä pystyi auto jne.Pikkukaupungin Vouti vauhkoili nurkissa, sen verran ahkerasti, että oli pakko vaihtaa kaupunkia.

Ilmeisesti tämä härdelli kestää 20 vuotta, jos olis esim. ryöstänyt pankin ysikytluvun alussa , olisi tuomio ollut ohi jo ajat sitten.

• Jussi Kuokkasuo

Mulle pistivät luottomerkinnän reilut 10 vuotta sitten, vaikka rahaakin olisi ollut tilillä ko. laskun maksamiseen.

Finnverassa joku hätähousu tuosta merkinnästä säikähti ja yrityslainat irti vaikka maskusuunnitelma oli jo suullisesti hyväksytty. Kiskaisivatpa vielä hädissään monet kymmenet tuhannet eurot kulu yms. vaatimuksia alkuperäisen lainan päälle. Ja nämä vain muutamalla perintäkirjeellä.

Sitten lähti puoliso lapsineen, autoineen.

Asunto ei ollut minun joten siinä meni kattokin pään päältä.

Kaikki kaverit katosivat myös saman tien.

Työkkäri taas veti työmarkkinatuen pois kolme vuotta sitten kun kieltäydyin menemästä entisen kilpailijan tiloihin työllistämistöihin.

• vaivaiasia sanoja

Kukaan ei vastaa.
        elelevät häikäisevää kirkkautta.
        Yksinäinen.kuin tuuli,joka huuhtoo armasta meren rantaa.Mitenkä nurmio lauloinkaan.

Olen yksin yksinäinen.

• Visa Electron

Enpä ihan jaksanut lukea koko viestiketjua loppuun asti mutta jotkut kirjoittajat taitaa puhua ihan höpöjä korteista... Visa Electron kortti ON pankkikortti elikä sillä pystyy maksamaan kaupoissa ihan samalla lailla kuin tavallisellakin pankkikortilla. Visa Electron on vain automaattisesti varmentava, elikä sillä ei pysty vahingossakaan ylittämään pankkitiliä maksamisen yhteydessä, vaan se ilmoittaa silloin että "tilillä ei ole varaa". Itselläni ovat luottotiedot menneet muutama vuosi sitten ja molemmat pankkikortit hankittu tuon jälkeen.

• Kieroa toimintaa

Miettikää kuinka paljon rahaa riittää jakaa maailmalle ja kuinka paljon Suomi on maana veloissa.

Osa veloista jopa annetaan anteeksi. Mistä ne rahat otetaan veronmaksajiltako?

Tavalliselta velalliselta otetaan valtavat korot, riistetään vaikka kaikki ja lyhennys aina erittäin pieni ja korort sellaisia , että se on jo mielestäni ryöstöä esimerkiksi pikavipit, perintätoimisot ja verotkin menevät veroparatiiseihin.

Herroille maksetaan erilaiset miljoonien eurojen erorahat, stay, eläke-edut, bonukset, optiot, rekryrahat ja sitouttamispalkkiot.

Miksi puhutaan vaan tavallisten työläisten palkka-alennuksesta ja herroille suodaan ed.mainitut kaikki lisäbonukset.

Kyllä nyt täytyy sanoa, että tavallisia työläisiä vedätetään ja pahasti.

Koulutusvapaista sen verran. herrat istuu koultuksissa ja kokouksissa tuon tuosta mutta tavallinen työtätekevä ei sinne pääse?

• kevatnurmi

ei mikään ihme ,minä olen samasta ikä-ryhmästä kuin sinä ,nykyään tehdään mainonnalla tarpeita ja myydään niitä vaikka ei tarvitse tulee ostettua, se on kasvattava kokemus ,kyllä selviät siitä kun ponnistelet ,kaikilla muillakin on vastaavia kokemuksia ,ne hoidetaan hiljaa pois

• saman kokenut

Ota yhteyttä velkaneuvontaan ja hae velkasaneeraukseen. Näin voit päästä irti veloista 5 vuodessa. Muuten jatkuu ja jatkuu... Siis toimi!

• Kiviriippa

Lähes 20 vuotta sitten joku tilasi minulle lehden,josta en lainkaan pitänyt.Säännönmukaisesti joulun aikoihin tulee perintätoimistolta uhkaileva kirje.

Milloin haastetaan oikeuteen jne.
      Jatkuu ja jatkuu.
      Ihminen voi kertakaikkiaan olla ilkeä.

Ihmiset perintätoimistoissa lienevät ilman omaatuntoa.

• Victoria C

Hei, miksi valehtelet? Lehtitilausta ei lain mukaan tarvitse edes peruuttaa, jos joku ilkeyksissään sen sinulle tilaa. Jos et ole allekirjoittanut, taikka suullista sopimusta tehnyt, niin et ole myöskään virallisesti tuota lehteä tilannut. Muistan teinivuosina tilaneeni jonkin nuorisolehden, jota en sitten maksanut. Yllättävän monta kuukautta tuli ja laskut heitin roskikseen ja enpä ole vankilassa tai velkavankeudessa. :-)

• Bananasta

Älä nyt herranjumala anna luottotietojen määrätä omanarvontunnettasi. Itse menetin luottotiedot n. 20-vuotiaana, ja vaikka se pientä hankaluutta onkin aiheuttanut ei elämä ole siihen kaatunut. Ei voi ostaa mitään velaksi tietenkään, mutta sitten ei osteta, vaan säästetään kunnes on varaa. Parempihan se näin päin muutenkin on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe