Minun ongelmani ovat polvet. Ne kipeytyvät aika ajoin, tosin välillä voi olla pitkäänkin oireetonta aikaa. Nyt olen siirtynyt salilla uuteen järjestykseen niin että teen yläkroppaa yhtenä päivänä ja alakroppaa toisena. Tästä on polvet tykännyt kyttyrää. Uudessa työpaikassa piisaa rappusia, niistäkään ei polvet tykkää. Tai jos käy usempana päivänä peräkkäin vähän pitemmillä lenkeillä, siitäkin herjaavat. Yleensä kipu rauhottuu levossa, mutta ei aina.
Nyt vielä pärjää, mutta tulevaisuus huolestuttaa. Olen alle kolmekymppinen, eli ihan vielä ei pitäisi polvien oikutella. Sukuraistetta kyllä on, äidiltä on leikattu polvi kun on ollut kulumaa, mummulta molemmat polvet. Veljeltäni on myös leikattu ja hän on minua nuorempi. Tosin he ovat kaikki ylipainoisia, minulla taas on ylimääräistä vain muutama kilo. Tietysti niistäkin hyvä olisi päästä eroon mutta suurta apua siitä lienee turha odottaa. Liikun aika paljon ja siellä salilla on nyt tullut käytyä vuoden verran, eli lihaskunnonkin pitäisi olla ihan ok. Lisäksi syön kalanmaksaöljyä vaikka sen vaikutusta nivelkipuun ei olekaan saatu todistetuksi.
Mitä muuta voisin tehdä polvieni hyväksi? Tuntuu että on kaiken maailman kremppaa vaikka ikään nähden pitäisi olla huippukunnossa.
nivelrikko nuorella?
13
1853
Vastaukset
- Jorgus Meinkampf
Onko sulla tutkittu että johtuisi nivelrikosta? Kyseessä voi olla vaikka kondromalasia (rustonpehmenemätauti) tai mun tapauksessa, liian ahdas kanava ettei osat vaan mahdu liikkumaan kunnolla siellä.
- aaa puuu va
Ei oo mitään tutkittu, mutta se kai se yleisin vaiva siellä on. Sukuraistettakin siihen on, tosin ole varma onko nivelrikko periytyvää, olen saanut vähän ristiriitaista tietoa.
- Ylipaino!
Se on se ylipaino tässäkin tapauksessa, kuten niin monessa muussakin sairaudessa se pahin ongelma! Painoa pois, niin kyllä se siitä!
http://www.terve.fi/polven-nivelrikko/polven-nivelrikko - aaa puuu va
Ylipaino! kirjoitti:
Se on se ylipaino tässäkin tapauksessa, kuten niin monessa muussakin sairaudessa se pahin ongelma! Painoa pois, niin kyllä se siitä!
http://www.terve.fi/polven-nivelrikko/polven-nivelrikkoPainoindeksini on 25,3. Ylipainoa on tasan yksi kilo. Meinaatko että sen yhden kilon pudotus vie polvivaivat mennessään? Ja olihan mulla niitä vaivoja jo vuosia sitten, kun painoa oli ainakin viisi kiloa vähemmän. Olen pyrkinyt pitämään painoa kurissa, kun on rasitteita myös muihin ylipainoon liittyviin sairauksiin, kuten II-tyypin diabetekseen ja sepelvaltimotautiin.
- viljat pois
Jätä viljat pois ruokavaliosta.
Viljat aiheuttaa nivelrikoa, jos viljat eivät sovi.
Ihan oikeesti, olet nuori vielä ja et todellakaan halua olla 40v kaikki nivelet paskana.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Joskus voit herkutella kaffepöydässä, mutta muuten viljaton ruokavalio kehiin.
Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.
C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.
C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
D-vitamiinia 50-100µg / vrk
Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
Omega-3 rasvahappoja- reumaatikko
Heips!
Olen juuri ollut reumatologilla nivelpsoriasiksen aiheuttamien reumaoireiden vuoksi, minulla on myös paha ja nopeasti etenevä artroosi, ja siihen artroosiin ei vaikuta viljat (olen vilja-allergikko), viljat aiheuttavat särkyä, mutta eivät nivelrikkoa tai reumaa! tämän sanoi yksi maamme arvostetuimmista ja pätevimmistä sisätauti/reumalääkäreistä. - 100µg
reumaatikko kirjoitti:
Heips!
Olen juuri ollut reumatologilla nivelpsoriasiksen aiheuttamien reumaoireiden vuoksi, minulla on myös paha ja nopeasti etenevä artroosi, ja siihen artroosiin ei vaikuta viljat (olen vilja-allergikko), viljat aiheuttavat särkyä, mutta eivät nivelrikkoa tai reumaa! tämän sanoi yksi maamme arvostetuimmista ja pätevimmistä sisätauti/reumalääkäreistä.Jollei viljat sovi, niin silloin ne voivat aiheuttaa vaikka mitä vaivaa.
Ethän syö mitään viljoja?
Kvinoa, quinoa jne...
- lonkka ja polvikipui
Polvikivut voi johtua myös lonkkien virheasennoista, eli ihminen on kokonaisuus. Menisin jollekin asiantuntijalle, joka osaa katsoa myös lonkista tietyt asiat, ja tarvittaessa otettaisiin röntgenkuvat josta selviää lonkan rakenteelliset viat.
Olet vielä nuori, eli jos lonkissa on jotain, niin sille asialle voisi ehkä vielä tehdä jotain. - aaa puuu va
Alaselkä on kuvatu joskus vuonna nakit ja muusi, mahtaisko niissä kuvissa näkyä lonkkaongelmat? Olen kyllä vähän "vinossa" hartioista lantioon, fyssarit siitä aina huomauttelee. Mitä ravitsemukseen tulee, olemme olleet jonkin aikaa viljattomia kun miehelläni epäiltiin keliakiaa, sittemmin siirryttiin takaisiin kaikkiruokaiseen valioon. Eipä tuo vilja meille kummallekaan mitään tehnyt, edes noin pitemmän tauon jälkeen. Mitä magnesium tekee nivelille? Entä c-vitamiini? D nyt on jo tuttu juttu.
- lonkka ja polvikipui
Lonkkakuvat pitää ottaa erikseen ja oikealla tavalla. Suosittelen, että käyt lääkärissä ja otat puheeksi, että voisiko polvikivut johtua lonkista. Näin vastuu asiasta jää lääkärille.
- aaa puuu va
lonkka ja polvikipui kirjoitti:
Lonkkakuvat pitää ottaa erikseen ja oikealla tavalla. Suosittelen, että käyt lääkärissä ja otat puheeksi, että voisiko polvikivut johtua lonkista. Näin vastuu asiasta jää lääkärille.
Ääh, ei millään viittis mennä lääkäriin vinkumaan pikkuvaivoja. Luulisi että jos lonkissa on virheasento niin kipua olisi myös siellä lonkissa, mulla kun lonkat on ihan kivuttomat. Ja vähän aina toi kuvaaminenkin arveluttaa, tuleeko turhaa säteilyä. Kokeilisin mielummin itsehoitoa, jos semmoista vaan suinkin on. Opin tänään yhden jumppaliikkeen, joka kuulemma helpottaa polvivaivoja jopa kuukaudessa.
- lonkka ja polvikipui
aaa puuu va kirjoitti:
Ääh, ei millään viittis mennä lääkäriin vinkumaan pikkuvaivoja. Luulisi että jos lonkissa on virheasento niin kipua olisi myös siellä lonkissa, mulla kun lonkat on ihan kivuttomat. Ja vähän aina toi kuvaaminenkin arveluttaa, tuleeko turhaa säteilyä. Kokeilisin mielummin itsehoitoa, jos semmoista vaan suinkin on. Opin tänään yhden jumppaliikkeen, joka kuulemma helpottaa polvivaivoja jopa kuukaudessa.
Itselläni on kolmekymmpisestä lähtien ollut kipua vain polvissa ja selässä (si-nivel). Nyt alle viisikymppisenä ja kahden tähystyksen jälkeen on kipua myös lonkassa. Jos polvet kuormittuu väärin, niin niihin ei auta jumppaliikkeet.
Jos käyt fysioterapiassa, niin fysioterapeutilla pitäisi olla myös velvollisuus ohjata asiakas eteenpän tutkimuksiin.
Kerron tämän siksi, että itselläni on ollut kivulias elämä, ja kivulias se tulee olemaan loppuun saakka. Laitoin tuohon linkin jossa lonkkavioista kerrotaan. Sen takia olisi hyvä saada ajoissa lääkärin arvio, että olet ainakin käynyt lääkärissä ja pyytänyt kuvia. Jos lääkäri vähättelee asiaa, ja mitään kuvia ei oteta, niin silloin hän on vastuussa sinun tulevista lonkkavaivoista.
Sinulle ei välttämättä tultaisi tekemään mitään radikaalia korjausta lonkkaan, mutta jos edes tiedetään mikä siellä on, niin sopisiko tietty liikunta esim. pilates jolla voisi tilannetta helpottaa. Mutta päätös on sinun.
Lue täältä kohdasta temppuileva lonkkamalja....
http://www.jyrilepisto.fi/lonkkakivut-haltuun-ajoissa/
- 100µg
Käy kiropratikolla, niin hän tutkii sinut.
http://www.kiropraktikkoliitto.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779