Lue tämä, jos haaveilet pienyrittäjyyttä!

liik.harj.

Lähde sanomalehti Kalevan sunnuntailiite. Haastateltavana Suomen Pienyrittäjät ry:n puh.joht. Harri Jyrkiäinen.
Suomessa on nyt ennätyksellinen määrä yrittäjiä, 255 tuhatta. Suurin osa tästä joukosta on yksinyrittäjiä.

Koko Suomen yrityskannasta on 99,8 prosenttia on pieniä ja keskisuuria. Näistä taas mikroyrityksiä eli alle 10 henkeä työllistäviä on 93,6 prosenttia ja mikroyrityksistä pääosa työllisti alle 2 henkilöä vuodessa.

Tällä hetkellä noin 180 tuhatta ihmistä hankkii elantonsa ammatinharjoittajana oman yrityksensä kautta.

Harri Jyrkiäinen arvelee pienyrittäjien määrän lisääntyvän entisestään, sillä työelämässä on trendi, jossa palkkatyönä aikaisemmin tehtyä työtä ulkoistetaan itsenäisten yrittäjien tehtäväksi.
Yritysmaailmassa ulkoistamista perustellaan joustavuudella, mutta niiden avulla myös säästetään työnantajamaksuista ja muista oheiskustannuksista. Käytännössä yrittämisen riski siirtyy yksittäisten ammatinharjoittajien harteille.

Yrittäjän sosiaaliturva riippuu hänen maksamastaan YEL- eli yrittäjäeläkemaksusta, jota maksetaan 22,5-23,85 prosenttia yrittäjätulosta. Tämä on nelinkertainen määrä palkansaajan eläkemaksuun verrattuna.
Pienyrittäjien puh.joht. Harri Jyrkiäisen mielestä YEL-maksu on pienyrittäjän kohdalla suorastaan laillista ryöväämistä.
Moni yrittäjä pystyykin maksamaan pienintä mahdollista YEL-maksua.
Yrittäjien sosiaaliturva on lähes nolla. Täten meidän sivistysvaltiossamme on 180 tuhatta lainsuojatonta.

Toinen merkittävä epäkohta hänen mukaansa on se, että yhteiskunnallisessa kohtelussa kaikki yritystoiminta luokitellaan pitkälti samaan kategoriaan ottamatta huomioon yrityksen laajuutta tai toimialaa.
Niin kauan kuin pieniä ja isoja yrityksiä kohdellaan samalla tavalla, se tarkoittaa pienyrittäjän kannalta kohtuutonta tilannetta.

Jos näin jatketaan, meillä on myöhemmin käsissämme todella köyhät eläkeläiset, toteaa Veli Jokelainen samassa haastattelussa.

Yrittäjän ja palkansaajan sosiaaliturvaerot:

Yrittäjä maksaa YEL-eläkkeensä itse määrittelemästään yrittäjätulosta.
YEL-maksu on alle 53-vuotiaalta 22,5 prosenttia ja sitä vanhemmalta 23,85 prosenttia työtulosta.
Sosiaaliturva, kuten äitiys- ja sairauspäivärahat, määräytyvät YEL-maksusta.

Palkansaajan työeläkkeen maksavat palkansaaja ja hänen työnantajansa yhdessä.
Palkansaajan osuus on alle 53-vuotiaalta 5,15 prosenttia palkasta ja 53-vuotta täyttäneeltä 6,50 prosenttia. Lisäksi palkansaaja maksaa 0,6 prosenttia työttömyysvakuutusmaksua.
Työnantajan osuus palkansaajan sotumaksusta on keskimäärin 17,35 prosenttia.

Jutun olivat tehneet Minna Akimo ja Päivi Alasuutari.

Että silviisii, tästähän nyt saatiin lukuja, joten ei tarvi enää arvuutella pienyrittäjyyden kannattavuutta.

Valtiovalta kannustaa työttömille yrittäjyyttä mutta sen kannattavuudesta kannustajat vaikenevat, ovathan he palkkatöissä esim. työkkärissä.

26

3335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgdfgdfgdfsggsdfs26

Yrityksen kannalta työntekijän TyEL-maksu ja yrittäjän YEL ovat suurinpiirtein samansuuruisia prosentteina (yrityksen maksama osuus työntekijän maksama osuus). Merkittävä ero on vain että YELlin tason pystyy itse määrittämään. Eläkemaksut ovat myös vähennyskelpoisia kuluja. Yrittäjän sosiaaliturva perustuu maksettavaan YEL-maksuun - lyhyesti ja tylysti sanottu voisi todeta että jos ei pysty maksamaan itselleen eläkettä, ei yrityskään ole kovin hyvällä pohjalla.

• ex-yrittäjä

No jos toi on peruste siihen kannaatko yrittää vai ei (eli pystyykö maksamaan korkeaa yel maksua vai ei) niin sitten meillä olisi satoja yrittäjiä joiden sinun mukaan olisi varmaan kannattavampaa sitten lopettaa yritystoiminta ja siirtyä kortistoon työttömäksi? Varmaan yksilön kannalta ei olisi huonompi vaihtoehto välttämättä rahan suhteen sillä työttömänä voi saada helposti ihan saman elintason kun huonosti tuottavalla yritystoiminnalla ilman isoja talousriskejä, useimmilla on nimittäin lainaa yritystoiminnasta.Valtio ei varmaan olisi niin iloinen jos sadat yrittäjät päättäisivät lyödä hanskat tiskiin ja siirtyä valtion "ilmaistuloihin" ilman työntekoa.

Onhan se kauan sitten huomattu että Suomessa ei kannata olla yrittäjä ellei ole sitten tosi hyvin tuottava yritys josta voi nostaa kunnon palkkatuloja. Silti löytyy niitä jotka jaksaa yrittää pienyrittäjänä vaikka normi tuloista voi vain unelmoida. Hatun nosto heille. On se ihme että monet velvoitteet ja maksut ovat samat isoille konsernille ja yhden tai kahden miehen yritykselle. Halutaanko tosiaan että täällä toimivat vain isot yritykset ja pienyrittäjät siirtyvät kortistoon tai toisten palvelukseen jos ovat oikein onnekkaita?

• nyrkkipajasta päivää

Tottakai YEL on vähennyskelpoinen, jos ei olisi, siitähän maksettaisiin verot KAHTEEN kertaan. Eläkkeestä nimittäin myös maksetaan verot.

• 5+6

Siis suomen eläkejärjestelmähän perustuu siihen, että jokainen työssä oleva (yrittäjä tai työntekijä) maksaa eläkkeensä työpanoksensa mukaan. Palkansaajalla tuo työpanos on helppo mitata, se on sama kuin palkka. Yrittäjällä tilanne on vaikeampi, siksi on kehitetty tämä työtulo -malli. Onko aloittaja sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa yrittäjien eläkkeet ? - minusta ei, nykyinen malli on toimiva ja antaa yrittäjälle mahdollisuuden itse vaikuttaa eläkkeensä määrään. Näyttää kuintenkin siltä, että läheskään kaikki yrittäjät eivät tätä tajua, puhumattakaan tästä "pienyrittäjien" nokkamiehestä, jonka suusta ei juuri muuta tule ulos kuin sammakoita....

• hgfddfghjhgf

Yrittäjän eläketurva perustuu siihen, että tämä kartuttaa varallisuutta itse, eikä jaa sitä eläkevakuutusyhtioiden pohjattomiin kassoihin muille jaettavaksi. Tämä on lähtökohta, se ratkaisee on yrittäjyys kannattavaa, ei se, miten yelliä pystyy maksamaan.

• yritttäjä

Jep ei kunnon Yel maksuja pysty itselleen maksamaan läheskään kaikki pikkuyrittäjät, taitaa suurimman osan yrittäjyys olla henkiinjäämis taistelua!
        Itsellä 30vuoden yrittäjätaipaleen jälkeen on jopa varaa maksaa "kunnon" yelliä maksu on yli 2000eur neljä kertaa vuodessa,
        jonka maksu kirpasee täytyy vaan toivoo että sieltä joskus jotakin sais.

• Laske oikein!

Artikkeli on täyttä soopaa. Yrittäjätulosta ei makseta muita palkansivukuluja kuin tuo YEL. Palkansaajan tulosta maksetaan palkan sivukuluja yhteensä noin 30%. Katso itse täältä:
      http://www.ennakkovero.fi/palkan_sivukulut%202013.html

Suurin syy, miksi pienyrittäjät ei pärjää, on huono hinnoittelu. Liikevaihto arvioidaan aina yläkanttiin ja kulut alakanttiin ja seuraus on juuri tuo huono tulos. Moni yrittäjä valittaa, että kun pitää tehdä 20-tuntisia päiviä 6 kpl viikossa, että pärjää. Olen sanonut kaikille, että älä valita, vaan nosta hintoja. Saa saman liikevaihdon ja menee vähemmän aikaa. Se vain on niin yksinkertaista. Ilmaiseksi saa tehdä töitä niin paljon kuin silmät pysyy auki, mutta mitä järkeä siinä on?

• asiakaspalvelija

Jos yrityksellä on monopoliasema, voi nostaa hinnat vaikka pilviin.
        Mutta jos kilpailija, saman toimialan firma on naapurissa, asiakkaat menevät sinne, missä hinnat ovat alhaisemmat. Valitettavasti.
        On ihmisiä, jotka valitsevat toimijansa hinnan mukaan,ei välttämättä laadun mukaan.

Itse toimin lähiössä, jossa on asukkaita noin 15 tuhatta ja saman alan liikkeitä, eli hienosti sanottuna kolleegoita, on 10. Kilpailijoita siis todellakin on.

• Mikä ihmeen lama?
        asiakaspalvelija kirjoitti:

Jos yrityksellä on monopoliasema, voi nostaa hinnat vaikka pilviin.
        Mutta jos kilpailija, saman toimialan firma on naapurissa, asiakkaat menevät sinne, missä hinnat ovat alhaisemmat. Valitettavasti.
        On ihmisiä, jotka valitsevat toimijansa hinnan mukaan,ei välttämättä laadun mukaan.

Itse toimin lähiössä, jossa on asukkaita noin 15 tuhatta ja saman alan liikkeitä, eli hienosti sanottuna kolleegoita, on 10. Kilpailijoita siis todellakin on.

Tuolla logiikallahan hintojen pitäisi koko ajan laskea. Mutta havaintojeni perusteella hinnat koko ajan nousevat! Mistä se johtuu?

Monopoliyrittäjäkään ei voi pyytää aivan mitä lystää. Jos viinapullosta alettaisiin periä 1.000 euroa putilolta, niin kyllä kauppa hyytyisi kuin seinään, vaikka ns. nykyihmisen perustarpeesta onkin kyse.

Olen just samaa mieltä siitä, että huono hinnoittelu on ainut syy yrittäjien pitkiin päiviin ja huonoihin tuloksiin. Omalla alallani on hirveä kilpailu, mutta jostain syystä minullakin asiakkaita riittää. Ja hinnoittelusta voin sanoa, että jotkut "kilpailijat" myyvät "samaa tuotetta (palvelua)" jopa yli puolet halvemmalla kuin minä!!! Kannattaa muistaa, että hinta luo myös mielikuvaa. Moni asiakkaani on sanonut, ettei olisi koskaan valinnut halvinta. Huomioitavaa on se, että asiakkaani ovat 99-prosenttisesti kuluttajia.

• nyrkkipajasta päivää
        Mikä ihmeen lama? kirjoitti:

Tuolla logiikallahan hintojen pitäisi koko ajan laskea. Mutta havaintojeni perusteella hinnat koko ajan nousevat! Mistä se johtuu?

Monopoliyrittäjäkään ei voi pyytää aivan mitä lystää. Jos viinapullosta alettaisiin periä 1.000 euroa putilolta, niin kyllä kauppa hyytyisi kuin seinään, vaikka ns. nykyihmisen perustarpeesta onkin kyse.

Olen just samaa mieltä siitä, että huono hinnoittelu on ainut syy yrittäjien pitkiin päiviin ja huonoihin tuloksiin. Omalla alallani on hirveä kilpailu, mutta jostain syystä minullakin asiakkaita riittää. Ja hinnoittelusta voin sanoa, että jotkut "kilpailijat" myyvät "samaa tuotetta (palvelua)" jopa yli puolet halvemmalla kuin minä!!! Kannattaa muistaa, että hinta luo myös mielikuvaa. Moni asiakkaani on sanonut, ettei olisi koskaan valinnut halvinta. Huomioitavaa on se, että asiakkaani ovat 99-prosenttisesti kuluttajia.

No haloo, miksiköhän hinnat ei laske? Onko typerämpää kysymystä kuultu?
        Sano sinä se, että miksi ei alvit laske, sähkö, vuokrat, tarveaineet, mainonta ja kaikki muukin, mitä yrittäjä joutuu ostamaan, pystyäkseen tehdä sitä työtä, jolla hän elantonsa maksaa?
        Harvinaisen typerä kommentti!

• liik.harj

Suurimman osan palkansaajan sivukuluista maksaa työnantaja.

• hyvä maksaa enempi
        nyrkkipajasta päivää kirjoitti:

No haloo, miksiköhän hinnat ei laske? Onko typerämpää kysymystä kuultu?
        Sano sinä se, että miksi ei alvit laske, sähkö, vuokrat, tarveaineet, mainonta ja kaikki muukin, mitä yrittäjä joutuu ostamaan, pystyäkseen tehdä sitä työtä, jolla hän elantonsa maksaa?
        Harvinaisen typerä kommentti!

Veroja lukuunottamatta kaikki mainitsemasi kulut menevät yrityksille, jotka kilpailevat ihan samalla tavalla kuin muutkin. Sähköntoimittajan voi valita, vuokranantajan voi valita, tavarantoimittajat voi valita, mainostoimiston ja mainosmediat voi valita, ym. ym. Kilpailutatko jatkuvasti kaikki em. ja valitset aina kaikkein halvimman? Et varmaankaan, vaan valintaasi vaikuttaa mm. toimitusvarmuus, asiakaspalvelu ja yleensä tuotteen tai palvelun laatu. Kuluttajat toimivat samalla logiikalla. Ihmiset eivät osta pelkkää halpaa hintaa. Jos ostaisivat, niin Suomessa kaikki ajaisivat Dacialla ja pukeutuisivat H&M-muotiin ja söisivät perunaa ja HK:n sinistä. Jos omia hintojaan joutuu polkemaan pelkän kilpailun varjolla, on syytä käydä peilin edessä kysymässä, miksi asiakkaat eivät halua tuotteitamme tai palveluitamme. Niin yksinkertaista se on.

• SAK on syypää!
        liik.harj kirjoitti:

Suurimman osan palkansaajan sivukuluista maksaa työnantaja.

Väärin. Palkansaajan sivukulut, kuten yrittäjänkin YEL:it maksaa KULUTTAJA maksamassaan hyödykkeen hinnassa. Jos ja kun nuo lakisääteiset palkan sivukulut laskevat, tulee se pitkällä aikavälillä näkymään myös edullisempina hyödykehintoina, joka taas vaikuttaa positiivisesti Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn. Suljetuilla markkinoilla ei hyödykehinnoilla ole oikeastaan mitään merkitystä, koska korkeammat hinnat tietävät korkeampia palkkoja, jne.
        Jos suomalaisilla oikeasti olisi mielenkiintoa joskus saada hyödykehintoja alas, niin ei tarvitsisi muuta, kuin lopettaa ansiosidonnainen päiväraha. Siihen ne palkansivukulut ja korkeat verot menee. Laskekaa itse: Jos ansiosidonnaista nauttivia on esim. 150.000 vuodessa (luulen, että enemmän), ja keskimääräinen ansiosidonnaisen osuus vaikkapa 1000 e/kk, niin vuodessa se tekee yhteensä 1.800.000.000 euroa! Ja onhan se fakta, että tuota summaa ei millään jäsenmaksuilla kateta. Jäsenmaksut riittävät ehkä juuri ja juuri ammattiyhdistyksen omiin kuluihin.

• asikaspalvelija
        hyvä maksaa enempi kirjoitti:

Veroja lukuunottamatta kaikki mainitsemasi kulut menevät yrityksille, jotka kilpailevat ihan samalla tavalla kuin muutkin. Sähköntoimittajan voi valita, vuokranantajan voi valita, tavarantoimittajat voi valita, mainostoimiston ja mainosmediat voi valita, ym. ym. Kilpailutatko jatkuvasti kaikki em. ja valitset aina kaikkein halvimman? Et varmaankaan, vaan valintaasi vaikuttaa mm. toimitusvarmuus, asiakaspalvelu ja yleensä tuotteen tai palvelun laatu. Kuluttajat toimivat samalla logiikalla. Ihmiset eivät osta pelkkää halpaa hintaa. Jos ostaisivat, niin Suomessa kaikki ajaisivat Dacialla ja pukeutuisivat H&M-muotiin ja söisivät perunaa ja HK:n sinistä. Jos omia hintojaan joutuu polkemaan pelkän kilpailun varjolla, on syytä käydä peilin edessä kysymässä, miksi asiakkaat eivät halua tuotteitamme tai palveluitamme. Niin yksinkertaista se on.

Joo kyllä, joitain toimittajia voi kilpailuttaa mutta ero halvemman ja kalliimman välillä ei ole kuitenkaan merkittävä.
        Alallani tavarantoimittajien välinen hintaero on pieni, siihenkään ei voi vaihtamalla merkittävästi vaikuttaa.
        Vuokranantajan valinta ei ole todellista kilpailua. Jos liike on toiminut vuosia samassa paikassa, asiakkaat tulevat sinne vanhasta muistista, Jos vuokranantaja nostaa jonkun syyn takia vuokraa merkittävästi, siis ei elinkustannusindeksin mukaan, siihen ei voi itse vaikuttaa. Tai voi lähteä kauemmas, huonommalle liikepaikalle.
        Tarkkaan tilinpitoon kuuluu todella kilpailuttaminen niinhän asiakkaatkin tekevät.
        Jos saman palvelun saa neljänneksen halvemmalla naapurista, he menevät juuri sinne.
        Kotonani olen vastíkään kilpailuttanut jätehuollon, ja valinnut firman joka tekee sen melkein puolella hinnalla edellisen dyykkarin perimästä hinnasta.
        Mulle on aivan sama, kuka roskikseni tyhjentää, kunhan se tyhjennetään säännöllisesti, sopimuksen mukaan.

• Ex--yrittäjä

Tosi on, pienyrittäjät varsinkin rakennusalalla kilpailevat keskenään kovaa ja polkevat hinnat liian alas ja sitten valitetaan, ettei kannata. Kylmä totuus on, jos ei pärjää kunnolla, niin pitää lopettaa, tällöin yrityksiä on vähemmän ja kilpailu pienempää. Lopettanut yrittäjä pärjää paremmin palkollisena. Tein rakennusalalla töitä yrittäjänä noin 25 vuotta eläkkeelle asti. Urakkatarjoushinnoista en juuri koskaan tinkinyt, vaan annettu hinta oli se millä homma tehtiin ja harvoin meni työ ohi. Hinta/laatu kohdallaan ja nyt voin olla eläkkeellä , ei suuren suurella, mutta sellaisella keskitasoisella, ettei aamulla tartte töihin lähteä. Tuohon aloitustekstiin palaan sen verran, että siinä verrattiin tyntekijän ja yrittäjän eläkevakuutusmaksuja väärin, yrittäjä on oma työnantajansa ja maksaa maksut valintansa mukaan , mutta yel-palkkasummasta eläkemaksu on sama kuin palkansaajilla palkasta.

• torppari!!!!

Asiakashan ostaa AINA halvimmalta! Helppo SAK:laisen heittää "nostakaa hintoja" Yrittäjä ei niin vaan nosta hintoja kuten palkkareki; palkka nousee joka vuosi yhteisellä sopimuksella.

Tosin on poikkeus yrittäjiä jotka myyvät korkeata ammattitaitoo ja osaamista, just olin tälläisen yrittäjän kanssa puhetta asiakas ilmoitti pitäis hintaa laskea johonka yritäjä "onko hänellä puolituntia aikaa siivota työkalut?" Ei tarvinnut laskea hintaa eikä siivota työkaluja!

• TuroN

Asiakas ostaa sieltä, mistä hän saa parhaan hinta-laatusuhteen oman profiilinsa mukaan. Profiililla tarkoitan sitä, että jos hiihdät kerran vuodessa ostat halvat sukset ja se on sinulla paras hinta-laatusuhde. Ammattihiihtäjällä jokin toinen. Sama juttu palveluissa, eli asiakas katsoo mitä rahalla saa ja mikä on hänelle tärkeää. Joku haluaa, että tuote on valmistettu Suomessa ja maksaa siitä ylimääräistä, Jollekin on tärkeää,että toimittajalle voi soittaa jos tulee ongelmia (esim. paikallinen toimittaja vs. kiinakauppa) tms. tms. eli halvin hinta on aina suhteellinen asia.
      Itse ostin halvimman tietokoneen (macci), siksi, että minulla ei ole aikaa säätää päivitysten kaatuilun jne. jne. kanssa vaan haluan keskittyän työn tekemiseen.
      Yrittäjä laskee mikä on hänelle edullisin kokonaisuus ja toimii sen mukaan.
      Tuo ammattilaisesimerkki on hyvä, kannattaa kehittää osaamista, josta asiakas on valmis maksamaan ja joka tuottaa asiakkaalle jotain lisäarvoa. Silloin hinnoittlu on vapaamaa kuin markkinoilla, jossa on kova kilpailu samanlaisista tuotteista.

• Työn sivukulut

>> Väärin. Palkansaajan sivukulut, kuten yrittäjänkin YEL:it maksaa KULUTTAJA maksamassaan hyödykkeen hinnassa.>>

No tämähän olikin perin SAK:mainen tulkinta asiasta. Siis että Yrityksen itse omistajiensa eläkemaksuna maksamat YEL-eläkemaksut ovatkin itse asiassa kuluttajan lompakostaan maksamia ja kustantamia.

Rahan kiertokulku ja sitä kautta kustannukset ei tosiaankaan pääty kuluttajaan. Kyllä ketju jatkuu siitäkin eteenpäin.

Siksi ei voida myöskään järkevästi väittää että "Kuluttajat ne ALV:n maksaa eikä yritys joka saa vähentää ne". Se kuluttaja kun nimenomaan hinnoittelee oman työnsä hintaan myös kaikki ALV:n nostamiset
      Jos ALV nousee, niin silloin nousee elinkustannusindeksi, ja sitä kautta SAK ja muut liitot vaativat elinkustannuksen nousun korotuksen perustasoksi. Vasta sen tason päälle aletaan sitten vääntää niistä varsinaisista palkankorotuksen prosenteista.

>>Suljetuilla markkinoilla ei hyödykehinnoilla ole oikeastaan mitään merkitystä, koska korkeammat hinnat tietävät korkeampia palkkoja, jne.>>

Ainakaan Suomi ei toimi missään "suljetuilla markkinoilla" vaikkapa turvallisesti Euroalueen sisällä. Suomen viennistä 70% suuntautuu Euroalueen ulkopuolelle. Siellä pitää ihan oikeasti kilpailla hinnoilla. Kaikki valmistajamaassa Suomessa tuotteeseen lisätyt kustannukset merkkaavat siinä hintakilpailukyvn kisassa.

• vähän jotain

Onhan tämä yksinyrittäminen paljon jotain muutakin kuin eläkkeitten makselua.
      Monet tietää hyvinkin kertoa mitä tehdä sille rahalle joka on tulossa firmaan mutta harva osaa neuvoa miten se raha saadaan kotiutettua.

Pieniä vinkkejä heittäisin mitä omalla yrittäjyyden uralla olen kohdannut.
      Yhtenä juttuna olisi se että monet päämiehet pitää yksinyrittäjää pankkina ja vetkuttelevat laskujen kanssa.Siinäpä sitten se taito punnitaan miten töitä riittää kun pistää useammat laskut perintään.
      Ehkä toinen hyvä esimerkki on miten päämiehet ovat itse laskeneet mitä palvelu tai tavara maksaa että siihen on yksinyrittäjä huono mennä näyttämään dokumenttia paperilla mitä tavarasta tai palvelusta pitäisi saada.Ja vuosi vuodelta hintojen pitää olla laskemaan päin eikä nousemaan.
      Ja näin palvelualalla olen huomannut miten jotkut firmat pitää yksinyrittäjää ongelmien ratkojana.Tarkoitan sitä sillä että yrittäjä otetaan tekemään ongelma-asiakkaan palvelut.Jos on asiakas joka valittaa joka asiasta niin syyllinen on jo valmiiksi etsitty.Tietäisin sanoa muutaman firman jotka tekee tämän tyylistä toimintaa ihan järjestelmällisesti kun uusia yrittäjiä on tulossa.Kaipaisin jonkin tyylin mustaa listaa näistä firmoista.
      Ja helpoimpia työntekijöitähän me yksinyrittäjät ollaan.Eroon pääsee kun ei tartu luuriin :).

• 20v YEL lainsuojaton

Jaa että kuluttaja maksaa...YEL:ita ja TYEL:it? Samalla logiikallahan se kuluttaja on maksanut myös ne kaikki yllisuuret bonukset Nokian, Fortumin ja Finnairin jne. johtajille. Kuluttaja maksaa myös kaikki tarpeettomat mainokset, jotka haittaavat leffailtaa. On se pirun tyhmä se kuluttaja, kun maksaa tämmöisiä.

Mutta kuinka monta yritystä se kuluttaja on ihan itse perustanut Suomeen?

Yrittäminen on juuri sitä että halutaan tehdä jotakin sille kuluttajalle, elli otetaan omaa taloudellista riskiä, ja maksetaan ensin ne YEL:it ja TYEL:it omasta pussista. Jos tuote/palvelu käy kaupaksi, niin toki se kuluttajalta tuleva raha sitten pyörittää firman rattaita.

• katkeruus...

Jos on 20 v mennyt yrittäjällä pieleen, niin minusta se alkaa olla jo tyhmyyttä... Osa firmoista vaan pärjää niistä yelleistä ja lelleistä ja veroista välittämättä. Ei ne ole syntynyt yhtään sen onnellisempien tähtien alla, mutta ne vaan tekee asioita eri tavalla. Jos joku homma ei toimi, niin toiset ihmiset ja yhteiskunta ei ole syypää, vaan se joka asioita tekee!

• keskipäivän kommentt
        katkeruus... kirjoitti:

Jos on 20 v mennyt yrittäjällä pieleen, niin minusta se alkaa olla jo tyhmyyttä... Osa firmoista vaan pärjää niistä yelleistä ja lelleistä ja veroista välittämättä. Ei ne ole syntynyt yhtään sen onnellisempien tähtien alla, mutta ne vaan tekee asioita eri tavalla. Jos joku homma ei toimi, niin toiset ihmiset ja yhteiskunta ei ole syypää, vaan se joka asioita tekee!

Et varmaan tiedä että yrittäjä joutuu itse maksamaan ne omat tyhmyytensä.
        Osakeyhtiöitten viisaat pojat maksattaa omat tyhmyytensa muitten rahoilla niin kuin myös suurelta osin pyörittävät sitä firmaa muitten rahoilla.

• Älä maksa koskaan

YEL-maksusta tuleva eläkekertymä on nolla euroa. Kyse on huijauksesta.
      Voitte tarkistaa asian, se vain on näin.

• Sonic Empire

Ilmeisesti myös sitten TyEL-palkkasuhteesta kertyvä eläke on nolla euroa?

Jos YEL ahdistaa niin perustakaa OY alle 30% omistajuudella. Sen jälkeen yritys maksaa TyEL-maksua alle 1 879 500 euron palkkasummasta 23,4% alle 53-v. työntekijä 5,15%.

• Luuuseri..

Mistähän tuon tarkistaisi, eläkeotteen mukaan kertyy eläkettä, kuten palkkatyöstä.

• 20 v yrittäjyys

>>Jos on 20 v mennyt yrittäjällä pieleen, niin minusta se alkaa olla jo tyhmyyttä... Osa firmoista vaan pärjää niistä yelleistä ja lelleistä ja veroista välittämättä. >>

Älähän viitsi lässyttää ihan pehmoisia. Aloittaneista yrityksistä 50% lopettaa ensimmäisen 5 vuoden aikana. Jos yritys edelleen toimii 20 vuoden jäkeen ja yrittäjä saa siitä perheellensä elannon, niin kyllä se on silloin ihan oikealle pohjalle perustettua ja onnistunutta yrittäjyyttä jos mikä.

>>Ei ne ole syntynyt yhtään sen onnellisempien tähtien alla, mutta ne vaan tekee asioita eri tavalla. >>

Tämä onnistuminen ei ole lainkaan välttämättä sen yrittäjän ylivoimaisen nokkeluuden ansiota. Vaan myös sattumalla ja sitä kautta tietyllä "onnella" on oma merkittävä osuutensa asiassa.
      Saa ilman omaa erikoista ponnisteluaan alkajaisiksi jonkin hyvän asiakkaan tai uuden tuotteen maailmalta tms. Tai viereen avataan kauppakeskus, ja oman alan liikepaikka alkaa kukoistaa tms.

>> Jos joku homma ei toimi, niin toiset ihmiset ja yhteiskunta ei ole syypää, vaan se joka asioita tekee! >>

Harva homma lähtee ns. laakista tuottamaan hyvää tuloa ja tulosta. Kyllä melkein kaikki yrittäminen on pienen kasvattamista isommaksi ja isommaksi. Kaikki nykyiset pörssiyhtiötkin ovat suht pienistä pajoista alkaneita.

Jos siis homma "ei toimi" ensimmäisen 2-3 vuoden aikana, niin se ei oikein ole vielä peruste lyödä hanskoja naulaan. Moni tietää että alkuvaiheen vaikeiden vuosien yli on vaan rämmittävä. Eikä siltikään menestys ala välttämättä kovin hyvänä myöhemminkään, mutta antaa yrittäjälle kuitenkin kohtuullisen toimeentulon.

Sellaisella vaihteella saattaa yrittäjällä äkkiä 20 v. vierähtää. Rikastumisen ihmettä ei sinä aikana tapahdu, mutta yritys on terve ja elinkelpoinen.

Monet isohkot ja varakkaat firmat ajautuvat konkurssiin jo ennen 20 v. elinpäiväänsä.
      http://yle.fi/uutiset/tana_vuonna_2_200_yritysta_ajautunut_konkurssiin/5452941

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7910
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4410
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4033
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3413
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3340
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3248
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2993
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2771
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2514
    Aihe