Alkoholin käytön lopettamisen hyödyt ?

Lopettanu

mitä hyötyjä juomisen lopettamisesta on ?

50

9530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin sen näen

      Palstan raitistelijoiden kirjoituksia lukeneena sanoisin, että hyödyt alkoholin käytön lopettamisessa ovat vähissä. Niin katkeraa tilitystä sieltä tulee. Kehoituksia itsemurhan tekemiseen ja toisten kirjoittajien jatkuvaa haukkumista.

      Johtopäätös on, että raitistuneen juopon elämä on yhtä kärsimystä. Iloa ei irtoa mistään, paitsi jos joku tekee itsemurhan tai aa-toveri aloittaa juomisen uudestaan, jolloin voi tuntea hetken ylemmyyttä.

      • "PenkkienHaistelija"

        -Morkkikset ei ahdista
        -Voi hankkia kaikenlaista kivaa kun kaikki rahat ei mene kusena viemäriin.
        -Terve perhe-elämä (jos vielä -kasassa)
        -Unen laatu paranee.
        -Ei vituta jatkuvasti.
        -Työpanos paranee.
        -Ym. ym.


        "Johtopäätös on, että raitistuneen juopon elämä on yhtä kärsimystä. Iloa ei irtoa mistään, paitsi jos joku tekee itsemurhan tai aa-toveri aloittaa juomisen uudestaan, jolloin voi tuntea hetken ylemmyyttä."
        Em. lainauksen mukaiella ajatusmaailmalla ei tietenkään juomista kannata lopettaa:)


    • abso nti

      Pääset eroon kavereista ja alat kyttää muiden juomisia.
      Sinusta tulee nti.

    • ½ cm askeleet

      Mitä hyötyjä alkoholin käytön jatkamisesta on?

      • 5 + 8

        Juomisen jatkamisella pystyy ehkäisemään raitistumisen haitat.


    • Tipaton tavaksi

      Viinan puute aiheuttaa illuusion nimeltä todellisuus.

    • perseenkäry

      Ei mitään hyötyä. Älä ihmeessa mene lopettamaan ryyppäämistäsi!

    • Nuori lääkäri

      - Ei krapuloita
      - Ei rahan tuhlaamista räkälöihin ja viinaan
      - Ei itsensä kolhimisia ja murjomisia
      - Et kännirettelöitä kenenkään kanssa
      - Ei rattipaloja
      - Ei pilattuja ihmissuhteita
      - Ei potkuja työpaikoilta viinan takia
      - Ei itsensä häpeään saattamisia
      - Ei mielialahäiriöitä
      - Ei unihäiriöitä
      - Ei kunnon ja terveyden menetystä

      • "PenkkienHaistelija"

        Noista jää paitsi, kun lopettaa juopon uran.


      • Yksi unohtui

        Ei hauskaa (kirjoituksista päätellen).


      • Kylmät kädet
        Yksi unohtui kirjoitti:

        Ei hauskaa (kirjoituksista päätellen).

        Totta.

        Täytyy vain laskea rimaa, mitä odottaa elämältä. Kännissä on hauskaa jopa internetissä.


      • Holko Alisti

        Yksi lisää: ei mene rahat ämmiltä vonkaamiseen.


    • Tuurijuoppo

      Mulla on tää vaiva edennyt aika pitkälle.. Olen tuurijuoppo. Mulla on huono impulssikontrolli ja harmittaa, että vaikka olsin 2kk vahva, niin kaupassa 5sekunnin heikko hetki pilaa kaiken pitkäksi aikaa. Raittiiden kausien hyötyjä suhteessa dokupätkiin, kun karpula on kärsitty:
      *mieliala parempi
      *jaksan tehdä asioita joista nautin (luonnossa liikkuminen, kädentaidot, kuntoilu, lukeminen jne)
      *fyysinen olo on parempi, ei hikoilua, kurapaskaa, päänsärkyä, yrjöämistä, vatsakipuja jne
      *en joudu riitoihin tai lähes käsirysy tilanteisiin ollenkaan

      Mistä helvetistä se retkahdus oikein iskee, kun oon selvinä kausina hauskaa seuraa, huumorintajuinen ja reilu ja voin naureskella ja höpistä selvänä, vaikka olis seurueessa pikkusen känniäistä porukkaa. Olin selvänä risteilylläkin ja siitäkään ei jääny "kärvistelyolo", vaikka muut joi..
      Aivan kamalaa tää tuurijuoppous ja miksen pääse tästä, vaikka mulla on se etu, että on kokemusta selvänä olosta ja kyky nauttia siihen liittyvistä asioista.. Toisin kun jos ois ollu vaan se juova elämä..
      Vinkkejä? :)

      • Holko Alisti

        Olet todennäköisesti alkoholisti. Pane korkki kiinni.


      • Vuorikiipeilijä.

        2 kuukautta. siinä se vika! Vähintään 3 kuukautta, jotta alkoholiin liittyvät ainesosat poistuvat kehosta. Varmaankin se myrkyllinen aine, joka alkoholin palamistuotteena kertyy aivoihin.

        En l selvinnyt kuin 35pv ja retkahdin. Nyt on alla uusi yritys.


    • Äkäinen kansalainen

      Te, jotka luulette alkoholin juomisen olevan kivaa ja mukavaa yms yms yms.... Olette täysiä urpoja! Näin lyhyesti ja ytimekkäästi. Toki edellinen virke kaipaa selitystä: ihmiset jotka näkevät alkoholissa jotakin taivaallista ovat kuin tyhjä taulu,ei elämässä ole mitään muuta kuin viina ja muu promillepaska. Näin alkoholistin lapsena voin sanoa, kuinka v***umaisia ihmisiä TE juopot olette. Imette läheistenne veret, jolloin lopulta läheiset sanoutuvat irti. Mahtaa vituttaa, jos vaimo/mies jätti? Tai lapset eivät välitä paskaakaan? Maatte paskassanne odottaessaan lisää viinaa... Ai niin! Eihän enää ole rahaa, millä ostaa alkoholia! Sitten juoksette sossulle tai myytte omaisuutenne. Säälittäviä otuksia, katsokaa peilistä ennen kuin alatte itkemään, kuinka paska teidän elämä on. Kaiken lisäksi valtio vielä hoitaa teitä. Ei minulla muuta. Kiitos.

      • Eloonjäänyt.

        Juoppo sairastuttaa lähiympäristönsä. Niin se menee. Eräs juoppo kuoli juuri ennen joulua. Juopon äiti totesi siihen: Tää on paras joululahja moneen vuoteen...


    • .....

      Kuolee nuorempana eikä näin ollen jää rasittamaan valtiontaloutta eläkkeiden muodossa.

    • raitis stina

      Juopot keksivät juomiselleen aina syyn muista tai muualta..Onhan niitäkin jotka vain haluavat juoda kun kokevat olevansa niin huonoja ihmisiä silti kierosti vetävät toisia sotkuihinsa mukaan tavalla tai toisella..Eli onpas tosi vastuullista meininkiä heillä.

    • pullon pohja

      Tossa on kyllä tietty logiikkakin noissa puolusteluissa, mikä pitää
      paikkansa. Työikäisenä kuollut, jolla alkoholiperäisiä sairauksia saattaa
      joissain tapauksissa kuolla niin, ettei kerkeä aiheuttamaan julkiselle
      terveydenhuoltosysteemille kovin suurta kuluerää, pysyen samanaikaisesti
      töissä töitä tehden lähes loppuun asti.

      Siis ainakin teoriassa tämä on mahdollista, käytäntö voi olla toinen juttu.
      Kun vanhaksi elää, kuormittaa kaikkia eläkesysteemejä, samoten sinne
      loppupäähän yleensä keskittyy se yli sadantonnin kulupiikki sille
      terveys systeemille, viimeisen vuoden, parin ajanjaksolle.
      Tämäkin jää väliin työikäisenä kuolleelta, voi se tosin sekin kuormittaa
      parina viimeisenä vuotenaan melkoisilla summilla sitä systeemiä.

      Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

    • eva 1970

      kaipa olen niin veen ääliö etten enää löytänyt syitä juomiseen,ok.mä nyt kuitenkin elän itseni kanssa 24/7 ja lopetus oli helpotus,henk.koht päätös : ).

    • Voitko kertoa jotain positiivista lopettamisesta? Minä en keksi.

    • Tarkoitin, että mitä negatiivista siitä löydät. Menin väärin päin!

    • evp. juoppo

      Minä olen ollut 3.5v juomatta (mies 37v) Olen laihtunut 30kg, elämäni kunnossa mutta voin myöntää että sosiaalisen elämän puolella on suuri aukko. En ole vielä oppinut täyttämään sitä baari-iltojen jättämää aukkoa mutta käsittääkseni sen vielä opin. Nyt mä lähinnä keskityn pyykkilautavatsan metsästämiseen, voihan olla että sitten löytyy tuota sosiaalista seuraa aika itsestäänkin :)

    • iutyrtevfrdc

      Riippuu vähän siitä, miten paljon käyttää. Jos on kohtuukäyttäjä, joka ei juurikaan juo itseään kovaan humalaan, en näe suuriakaan hyötyjä lopettamisessa.

    • lässynlässy

      Jos täytyy juomistaan täälläkin pohtia - lienee ongelmia asian kanssa.

    • Tässähän näitä

      Riippuu paljolti siitä millaista käyttö on ollut, mutta joitain yleisiä hyötyjä voidaan listata:

      - Terveyden paraneminen (sisuskalut yms)
      - Ennenaikaisen vanhenemisen pysäyttäminen. Alkoholihan vanhentaa esim. ihoa pahasti
      - Unen laadun paraneminen --> energisempi olotila
      - Masennustilojen ja morkkiksien huomattava väheneminen
      - Taloustilanteen paraneminen. Kädestä suuhun taloudesta kohti suunnitelmallisuutta. Loppukuussakin tilillä on sen verran rahaa, että saa joka kuukausi useamman satasen säästöön isompia hankintoja varten. Rahaa lomiin, elektroniikkaan, huonekaluihin tai mitä sitten tarvitseekaan
      - Työssä jaksaa paremmin, saa enemmän aikaan. Mahdollisuus ylennyksiin, palkankorotuksiin yms.
      - Tärkeät ihmissuhteen paranevat, kun viina ei aiheuta riitoja, känniavautumisia yms.
      - Vähemmät tärkeät juoppokaverit, pummit ja muuten huono seura poistuu elämästä --> Ei enää pubiruusuja ym. huonoja naisia.
      - Jatkuva häpeän tunne helpottaa, kontrollin tunne omasta elämästä.
      - Viikonloppuisinkin pirteä olo, ehtii tekemään vaikka mitä ainaiseen krapulassa makaamiseen tai pubiss istumiseen verrattuna.
      - Kunto kasvaa, tulokset paranevat.
      - Laihtuminen, tai on helpompi saada lisää lihasmassaa
      - Ajan myötä terävämpi ajatustenkulku --> Vaikutat teräväpäisemmältä kuin juoppoaikoina
      - Huomattavasti pienempi riski joutua tappeluihin tai ryöstetyksi, tai että hukkaa tavaransa

      Huonoja(?) puolia:

      - Tylsistyminen aluksi, kun ei keksi tekemistä sen ainaisen juopottelun tilalle
      - Ihmissuhteet vähenevät, kun ei tapaa enää juoppokavereita. Oikeastihan on vain hyvä vaihtaa tämä seuraa toisenlaiseen, tai tavata näitä tyyppejä selvinpäin.
      - Osa ihmisistä alkaa pitämään sinua tylsänä seurana tai tiukkapipona
      - Sinkkumiehenä on vaikeampi saada naisseuraa, jos ei käy enää kapakoissa

      • Suzy_100

        Olen ollut puoli vuotta juomatta ja voin kertoa että mikään ei saisi mua enää aloittamaan uudelleen.
        Lopettamispäätökseeni vaikutti alkoholin käytön mukanaan tuomat psyykkiset ja sosiaaliset ongelmat. Nämä ilmenivät masennuksena ja ihmissuhteiden kariutumisena.
        Nyt raittiina ollessani elämä on auennut aivan uudestaan. Ilman apua en olisi selvinnyt. Tämä apu pelasti minut ennenaikaiselta kuolemalta ja mahdollisti mulle uuden elämän.


    • jokapäivä8kaljaa

      Matti Nykänen yrittää olla juomatta 100 päivää. Ehkä lähden messiin :)

      • .....

        vai 100:tta kertaa ?


    • Se sama 19vee tissu

      Ottakaa kaljaa ja lopettakaa tää vitun paskan jauhanta.

    • irtipäässyt

      siinä muuttuu vain yksi asia, elämä!

    • Nuori lääkäri

      suomi24 asiantuntijat suosittelee nauttimaan joka päivä 17 annosta alkoholia.

    • kohtuus kaikessa

      Taloudellinen puoli paranee hieman, minun tapauksessa vain hieman,
      mitään todella suurta oleellista muutosta aikaisempaan ei tullut.
      Sosiaaliseen elämään ei ole tullut mitään suurta muutosta siihenkään.

      Terveystilanne on ehkä ainakin joiltain osin parempi kuin aiemmin,
      killittelyaikoina jäi se ravintopuoli huomattavasti huonommaksi ja
      ehkä siitäkin johtuen kasvojenkin iho näytti tosiaankin paljon
      vanhemmalta kuin nykyisin, liikunta samoin.

      En tiedä, mä oon vähän sihti sihti, jotenkin oli hauskempaa
      aikaisemmin. Sisuskalut ois saattaneet mennä nopeammin tilttiin,
      mene ja tiedä tai saattaneet kestääkin vielä kauan.

    • yöpöllö66

      Kokeilin, oli viikko yksinäistä. Kaikki kamut juo,onneksi tulin järkiini.
      enää en pidä viikon pausseja dokaamisessa.

    • Luostariinko

      Mulla parani todella moni asia elämässäni kun sain korkin kiinni 9kk sitten. Mutta kiinnostus seksiin, panemisseen ym rietasteluun loppui myös saman tien ja se panee mietityttämään. Olen 35 vuotias ja kuin leikattu kollikissa. Olin käyttänyt tolkuttomasti alkoholia vuosia ja aina oli erotiikka mielessä, nyt korkeintaan haaveissa.

    • Toistaiseksi juoppo

      Hyvä Tuurijuoppo

      Minulla on sinun kaltaisesi ystävä. Hän on tuurijuoppo, ollut naimisissa varmaan 45 vuotta, älykäs, runollinen, loistava seuraihminen, huumorintajuinen, erinomainen puoliso, isä ja pappa. On pitkään juomatta, puoli vuotta/vuden. Ja sitten repsahtaa jopa sairaalakuntoon. En tiedä hänen muista sairauksiaan.', mutta joitain mainitsee olevan. Ehkä eräänä päivänä on viimeinen kerta.

      Hän sanoo, ettei vanha juoppo mitään mahda.

      Mitä jos hyväksyisit itsesi sellaisena kuin olet? Iloitse niistä kausista, jolloin et ota. Toki vähän riippuu elämäntilanteestasi, jos on vielä perhe hoidettavana ja vastuut kannettavana, niin on eri juttu. Rahatilannekin pitää ottaa huomioon, tällä ystävällä ei ole liikaa rahaa, mutta aina sen verran että juopottelmiseen.

      Siunausta ja voimia!

    • pizzafeissi

      Dear nuori lääkäri

      Lopetin monen muun idiootin tavoin alkoholin käytön vuoden vaihteessa, saadakseni paremman elämän itselleni. Vaihdon oluen ja vodkan veteen ja aloin syömään kasviksia ja hedelmiä. Tämän seurauksena en saa enää nukuttua ja nyt naamani on alkanut kukkimaan, jota ei tapahtunut vuosia kestäneen suurkulutuksen aikana. Naamastani pukkaa kaiken väristä moskaa, joka on erittäin kiusallista, joten olen tulossa tulokseen, että alkoholi on erinomainen yleislääke, joka pitää koko kropan kunnossa. Uni tulee, iho pysyy nuorekkaana ja hyväkuntoisena yms.

      Pitäisikö minun siis nyt työntää löylykauha perseeceen ja jatkaa kärvistelyä vai siirtyä hetimiten kuluttumaan 17 annosta vuorokaudessa?

      • Anonyymi

        Lopetin viime vuonna viikonloppukännäämisen. Alkoholi pitää hormonitoiminnan sekaisin, joten mullakin n. 3viikkoa-1kk lopettamisen jälkeen alkoi naama kukkia pahemmin kuin koskaan, edes verrattuna murrosikään. Pahimmillaan oli 2kk kohdalla, ja kesti yhteensä n. 3kk.

        Sen jälkeen on iho ollutkin parempi kuin vuosiin. Vähemmän näppylöitä tulee jos ollenkaan, vrt. viikonloppukännäämisaikaan. Jos joku nyt lukee tätä ketjua vielä, niin tiedoksi tämäkin kokemus.


    • Kivaa?
      • suoharkki

        Alkoholi turmellee kodin, tapetit ja kaikki. Siks vaan kerran viikossa tuopillinen.


    • IIIkarhu

      itse tässä pohdiskelin radikaalia vähentämistä.. tämän jutun luettuani en tullut yhtään viisaammaksi mutta ainakin hauskaa oli kerrankin myös selvin päin :D

      • KylmätKädet

        Älä hintti aina vikise.


    • tissuttelija_ei_kirj

      Alkoholi ympäröi meitä kaikkialla, ei voi seinään lopetta, koskaan....

    • Anonyymi

      Ärhäkkä tippuri on veemäinen partneri kun dekaani, vähentää kusemisen halua ja täten dokausta
      As
      D

    • Anonyymi

      Olen suunnitellut verkkovirralla Toimivaa stimuölaattoria. Palstaa seuranneet tietävätkin varmaan, mihin. Koska sähköinsunöörikokemukseni rajoittuu omatekemiin sähköansoihin, ajattelin kysyä tarvitseeko tämä tukes-hyväksynnän?

      Asd

    • Anonyymi

      Krapulapäiviä ei ole. Ei tarvitse kestää juomisesta seuraavaa masennusta, vitusta, sekavia olotiloja, hallusinaatioita, "liskojen öitä", keskittymiskyvyttömyyttä, voimattomuutta, ärsyttävää krapulapanetusta, päiväkausien pöhnäistäja tokkuraista oloa, krapularipulia ja oksennusta, holtitonta krapulasyömisvimmaa, päiväkausien väsyneisyyttä, itsensä idiootiksi tuntemista krapulan ja kännisekoilujen takia(näistä muistoista on kyllä hankala päästä yli vuosienkaan päästä kun rupeaa miettimään kaikkia sekoiluja), ei tule myöskään kännissä loukattua itseään(tai ulkopuolisia henkilöitä, suomessahan näitä henkirikoksia tehdään usein kännipäissään), usein sitä itseään kolhii johonkin päissään, myöskään puhelimet ja lompakot ja muu omaisuus pysyy selvinpäin paremmin turvassa.

      Eipä kyllä kiinnosta enää ryyppääminen

    • Anonyymi

      Veriulosteet polttaa peräreikää auttakaa

      As
      D

    • Anonyymi

      Ei tarvitse hoomoilla muiden spukejen kanssa viinipullosta. Psca ei turskahtele vakosamettihousujen vakoihin vakiona joka ilta. Huomaa että 8.vuotta kun kirjoittelee tälle palstalle riibulijuttuja, kuinka järjetöntä se oikeasti on.

      T: tohtoritason mies

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      76
      2894
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2025
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      152
      1471
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      313
      1436
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1219
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1139
    9. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1123
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe