Paljonko teillä menee punkkua viikossa?

Mrs Malbec

Eli onko ns. kohtuullisen alkoholinkäytön suositusten ylitystä, jos keski-ikäinen ja keskikokoinen nainen juo pullollisen punaviiniä (tai valkkaria kesäaikaan) joka viikonloppu? Esim. pari lasia perjantai-iltana ja loput lauantaina. Viikolla ei mene alkoholia ollenkaan, olen terve työssäkäyvä ihminen, harrastan liikuntaa ja syön normaalin terveellisesti.

3

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Läträäjä

      Pitäisin tuota varsin kohtuullisena. Kyllä meillä tahtoo mennä 4–5 pulloa viikossa kahden varttuneen hengen taloudessa.

      Suosituksista en tiedä.

    • On kohtuukäyttöä

      Mutta silloin tällöin ei haittaa, jos jättää jonkun viikon väliin tai jakaa viinimäärän useammalle päivälle. Yli neljää lasia ei tarvitse juoda kerralla, viisi taisi olla kohtuukäytön yläraja yhdelle juomiskerralle.

      Mutta täysin kohtuudessa olet kyllä. Minulla meni viime viikolla 8 annosta, eli vähän meni extran puolelle.

      Muistelisin, että alkoholista alkaa ilmetä tilastollisesti terveysriskejä niillä jotka juovat yli 7 annosta viikossa, ja 14 annosta viikossa menisi suurkulutuksen puolelle. Alle 7 annosta viikossa voi puolestaan olla jopa terveellistä. Kannattaa myös syödä terveellisesti ja monipuolisesti, koska alkoholi kuluttaa ravinteita elimistöstä. Veden juominen on myös hyvin tärkeää, koska alkoholi kuivattaa elimistöä. Alkoholin aiheuttamat aivotoimintojen heikentymiset selittyvätkin osittain juuri vitamiinien, ravinteiden ja veden puutteella.

      Sitten jos oikein kunnolla hifistellään, niin viinissä on terveellistä resveratroli-flavonoidia, ja sen toiminta tehostuu jos viinin kanssa tai sitä ennen syödään mustapippuria (piperiinin takia. Ei niitä valmiiksi jauhettuja pippureita, vaan itse pitää murskata).
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Resveratroli

    • Pullo kuussa

      Ei mene joka viikko mitään. Suunnilleen kerran kuussa tai vähän harvemmin menee se pullollinen. Se menee kyllä sitten kai vähän suositusten vastaisesti yhden pitkän illan aikana, mutta kuitenkin sen verran hitaasti että ei aiheuta havaittavaa humalatilaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1593
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      59
      1105
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      54
      886
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      791
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      130
      780
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      748
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      711
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      654
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      619
    Aihe