Ostin juuri Gardol 105SB-3 (bauhaus) sama kuin McCulloch PM105.
Ajoin esi kerran sillä lunta ja totesin että meno on todella tökivää sillä heittokaukalon sukset painuvat pehmeään pohjaan. sillä seuraksella että viimeistelyterä painuu syvään kovaan lumeen ja meno tökkää kuin seinään.
Ei muuta kun puolituntia vanhaan koneeseen uudet isommat ohjain sukset paikoillee ja homma jatkui. ja loppui tökkivä meno kokonaan.
http://m.husqvarna.com/fi/products/lumilingot/2-vaihelumilingot/st-276ep/
ja sama ohjain suksi on myös 2200€ versiossa. ei hyvä....
alkuperäinen suksi on kooltaa noin 15mm*100mm joka on aivan liian pieni.
Tein itse uuden ohjain suksen kokoa 40mm*150mm.
uudella itsetehdyllä ohjainsuksella lumilinko ei tökkinyt kertaakaan vaan meno oli jouhevaa. että tiedoksi muillekkin.
jopa kiinalaiset osaa tehdä ohjain suksen oikean kokoisena katso kiinan likki
http://klscts.en.made-in-china.com/product/cbuEkYeUAZhN/China-Snow-Blower-KC1534GT-.html
lumilinko ei kulje tasaisesti vaan tökkii.
21
10237
Vastaukset
- ingenjör
Itku, vinku, valivali. Insinööri. Sun pihaahan ne miettis ku ton kehitteli.
Moikka Pena 007 ! Kiitos vinkistä , nyt tehtyäni korjauksen ohjettasi mukaillen vehje pelittää hienosti, aiemmin tökki niin pirusti , että meinasin ottaa kolan takas käyttöön.
- näinpä ön
eiköhän ole parempi siirtyä lapioon ja lumikolaan.ei töki ja kunto kohhoo
- Hyvä oli neuvo
Kiitos pena-007. Tiedä sitten teinkö oikein, mutta hitsasin alkuperäisten suksien alle kooltaan 5cm*20 cm n. 5 mm paksut raudat, jotka käänsin hieman "nokista" ylöspäin.
Toden totta alkoi kulkemaan suoraan kone.
Kone on nyt leveämpi kuin alunperin oli, koska nuo sukset asensin ulkopuolelle enkä sisäpuolella. Oviaukko pitää olla suurempi jotta sen saa sisälle jos laitata sitä "pienestä oviaukosta suojaan".
Ainoa haitta on enää se, että kone tahtoo nousta pystyyn eli "kiivetä" hangen päälle, jos edessä on suuri ja tiukka kinos. Tällöin joutuu joko nostamaan aisoista ylöspäin eli estämään keulan nousemisen tai yksinkertaisesti vetämään konetta taaksepäin jotta voi aloittaa uudestaan.
Pitäisikö tuohon laittaa lisäpainoa keulalle jos on isoa kinosta ajamassa ? Se on vielä ratkaisematta.- Pena_007
Luulen että tekemäsi suksi on liian iso. Toinen juttu on että suksen kärki ei saa olla liian korkea jotta suksi enemmän lävistää lunta kuin pukkaa lunta suksen alle.
uskoisin että kapeampi ja pitempi on parempi kuin leveä ja lyhyt. mutta suksen kärki ei saa olla liian iso että se ei ohjaa lunta suksen alle..
ehkä paras olisi sellainen että lumi ohjautuisi osin sivulle eikö suksen alle.
Ainakin mulla toimii nyt niin hyvin että en jaksa fiilistellä enempää...:) - Hyvä oli neuvo
Pena_007 kirjoitti:
Luulen että tekemäsi suksi on liian iso. Toinen juttu on että suksen kärki ei saa olla liian korkea jotta suksi enemmän lävistää lunta kuin pukkaa lunta suksen alle.
uskoisin että kapeampi ja pitempi on parempi kuin leveä ja lyhyt. mutta suksen kärki ei saa olla liian iso että se ei ohjaa lunta suksen alle..
ehkä paras olisi sellainen että lumi ohjautuisi osin sivulle eikö suksen alle.
Ainakin mulla toimii nyt niin hyvin että en jaksa fiilistellä enempää...:)Terve pena_007. Tuo koneen keuliminen tapahtui jopa ennen suksen isontamista. Eli se edessä oleva "rulla" kampaa lumipenkkaa ylhäältä alaspäin ja sen takia kone alkaa kiipeämään penkkaa pitkin ellei aisasta "pane vastaan". Lunta oli tuossa tapauksessa kait 60-70 cm, ja paakkuuntunutta. Täten se tökkäsi kovasti vastaan ja kun veto oli päällä niin kone ei ehtinyt ko. lumipenkkaa murskata eikä poistaa sitä edestä pois. Eikä vaihti ollut iso eteenpäin. Miten on ketjujen hankkiminen koneeseen ettei suttaisi tyhjää renkaat?
- nostaa liikaa ylös
Tulin juuri kesämökin tien linkoamistöistä. Tien pituus yhteen suuntaan n. 150 -200 metriä. Kyllä Gardon hyvin tien aukaisi (lunta oli koko matkalla liki koko suuaukon korkeudelta). Se harmillisin asia on koneen "keuliminen" eli sitä pitää liki koko ajan pitää aisasta ylöspäin - joka toisaalta heikentää renkaiden pitoa.
Millä tavalla tuohon keulaan saisi painoa - ja paljonko sitä siihen rohkenisi laittaa - jotta saisi rennosti pelkästään ohjata linkoa eikä koko ajan painaa kaulaa alaspäin jottei linko nouse pystyyn. Kokeilin vauhdin pienentämistä eli pienensin pykälää.
Koneeni on varustettu i l m a n k a a s u v i p u a eli siinä on aina kierrokset täysillä - ja kone on vasta noin viikon vanha eli ihan uusi kone.
Voimaa siinä on reilusti. EI yskinyt kertaakaan ja heitti lunta todella kauas. Käytännössä kävelin sen perässä kilometrin verran. Hiki tuli juuri mainitsemani asian takia. MIkä neuvoksi että saisi rennosti olla perässä ja pelkästään ohjata?- ei keuli eikä uppoo
Ottakaa jalakset pois ja tilalle 100-120mm leveä huulilevy kierukan eteen. Levyn päät taivutetaan 90" ja jalasten reikämitoituksella ja porataan korkeussäätöä varten ellipsireiät. Levyn etureuna kannattaa teroittaa jotta puree paremmin kovaan penkkaa. Huulilevy ehkäisee myös keulimisen ja estää kierukan vaurioita jos lumen alla on esteitä. Vähän vaikea kuvailla mutta itsellä toimii loistavasti. Levun takareunaan kannattaa taivuttaa 20mm lievä jäykiste (n.5" ) jotta tulee jämäkämpi.
- ei keuli eikä uppoo
ei keuli eikä uppoo kirjoitti:
Ottakaa jalakset pois ja tilalle 100-120mm leveä huulilevy kierukan eteen. Levyn päät taivutetaan 90" ja jalasten reikämitoituksella ja porataan korkeussäätöä varten ellipsireiät. Levyn etureuna kannattaa teroittaa jotta puree paremmin kovaan penkkaa. Huulilevy ehkäisee myös keulimisen ja estää kierukan vaurioita jos lumen alla on esteitä. Vähän vaikea kuvailla mutta itsellä toimii loistavasti. Levun takareunaan kannattaa taivuttaa 20mm lievä jäykiste (n.5" ) jotta tulee jämäkämpi.
Lisäys edelliseen : voin laittaa kuvia kun laitat osoitteen tänne. Linkoni työleveys on 82cm ja painoa 172kg silti yritti keulia.
- nostaa liikaa ylös
ei keuli eikä uppoo kirjoitti:
Lisäys edelliseen : voin laittaa kuvia kun laitat osoitteen tänne. Linkoni työleveys on 82cm ja painoa 172kg silti yritti keulia.
Hei nimimerkki "ei keuli eikä uppoo". Selityksesi oli sen verran mielenkiintoinen että jos sinulla on kuva asiasta niin voit halutessasi laittaa sen tulemaan.
Laitan emailin tähän sen verran salaisesti ettei roskapostia se kerää: p&&e&&n&&t&&t&&i(@)r%a%h%t%u.suomi24.fi. Jätä tuolta pois & merkit ja % merkit niin saat järkevän osoitteen.
Kiittäen etukäteen nimimerkki "nostaa liikaa ylös" - ei keuli eikä uppoo
nostaa liikaa ylös kirjoitti:
Hei nimimerkki "ei keuli eikä uppoo". Selityksesi oli sen verran mielenkiintoinen että jos sinulla on kuva asiasta niin voit halutessasi laittaa sen tulemaan.
Laitan emailin tähän sen verran salaisesti ettei roskapostia se kerää: p&&e&&n&&t&&t&&i(@)r%a%h%t%u.suomi24.fi. Jätä tuolta pois & merkit ja % merkit niin saat järkevän osoitteen.
Kiittäen etukäteen nimimerkki "nostaa liikaa ylös"Laitoin kuvia> nostaa liikaa ylös
- kuviamyösmulle
ei keuli eikä uppoo kirjoitti:
Lisäys edelliseen : voin laittaa kuvia kun laitat osoitteen tänne. Linkoni työleveys on 82cm ja painoa 172kg silti yritti keulia.
Laita kuvia mulle myös ! tyoukko (ät) gmail.com
- ei keuli eikä uppoo
kuviamyösmulle kirjoitti:
Laita kuvia mulle myös ! tyoukko (ät) gmail.com
Kuvat laitettu
- nostaa liikaa ylös
ei keuli eikä uppoo kirjoitti:
Laitoin kuvia> nostaa liikaa ylös
"nostaa liikaa ylös" kiittää kuvista nimimerkkiä "ei keuli eikä uppoo".
Ne selvittivät asian. Kokeilen miten onnistun asian rakentelun osalta. K i i t o s ;)
Oisko mahdollista laittaa mullekkin niitä kuvia. Oma linko toimii nyt kohtuudella, mutta aina sitä voi silti parannella.
- ei keuli eikä uppoo
Laita osoite niin laitan kuvia.
- juhallekin kuvia...
ei keuli eikä uppoo kirjoitti:
Laita osoite niin laitan kuvia.
minäkin toivoisin noita kuvia juhanmaili1 (miukumauku elikkä ät) gmail.com.
- linkomies2
Täs vastaus ongelmaan:
Vaihda metallisukset vihreästä nylon muovilevystä kuviosahalla leikattuihin.
Sahaa kaksi lihavan T- kirjaimen muotoista palaa ja pyöristä T- kirjaimen yläviivan päät.
Kiinnität sitten T- kirjaimet ylösalaisin linkopesän sivuille poraamalla reät sopivaan kohtaan.
Muotoiluun voi ottaa mallia valtamerilaivan keulasta, ei nostata alusta:
https://www.google.fi/search?q=ship bulb nose&hl=fi&client=safari&sa=X&biw=1024&bih=672&tbm=isch&tbs=simg:CAESEgmLDmq-MQYPMSEdyzBqOmS7lw
Levyn etureunan voi vielä ohentaa, jotta se sukeltaa ja uppoaa paremmin kovaankin lumeen. - Pelle P
Tässä pari vinkkiä:
Kulkemaan paremmin kovassa lumessa:
http://www.youtube.com/watch?hl=fi&gl=FI&client=mv-google&v=WDLrdQ_vASw&nomobile=1
Pidennystä heittomatkaan ja estämään tukkeutumista nuoskalumessa ja sohjossa:
http://www.youtube.com/watch?v=EMAgb3QNEE8
Torven kääntö vaijerilla:
http://www.youtube.com/watch?v=Cd0Gwcxnswg- Anonyymi
Itse laitoin lumilingon vanhaan potkuriin kun MTD lingosta petti messinkinen hammaspyörä ja pyörät lopetti vetämisen. Nyt kulkee suoraan ja alamäkeen linkoaminen on yhtä juhlaa.
- Anonyymi
oliks karbiinis lukko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 795397
- 824351
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.3824328Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi5103933- 1523418
- 533079
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.603063- 232748
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192326- 522221