Kannattaako vaihtaa alaa vai jatkaako viestintäalalla päänsä lyömistä seinään? Omat ja tuttujen kokemukset ovat osoittaneet, että töitä on todella niukasti ja hakijoita valtavasti. Seuraan useaa nettisivustoa, joilla työpaikoista ilmoitellaan, ja esimerkiksi toimittajien paikkoja on ollut eteläisessä Suomessa auki viimeisten puolen vuoden aikana muutama. (En laske tähän kesätyöpaikkoja.) Tiedottajien ja verkkotiedottajien paikkoja on ollut enemmän, mutta niin on hakijoitakin, yleensä vähintään toista sataa per paikka. Ennätys on ollut yli 300 hakijaa paikkaan, joka etsi MÄÄRÄAIKAISTA tiedottajaa.
Toinen huomioni on se, että valituksi tulleet ovat usein olleet tehtävään ylikoulutettuja ja ylipäteviä. Vai mitä kertoo alasta se, että viestintäpäällikkönä aiemmin työskennellyt tuplamaisteri hakee määräaikaista tiedottajan paikkaa?
Tilanne on aivan hullu. Viestintäalan työntekijöistä on järkyttävä ylitarjonta. Ihmiset joutuvat joko hakemaan koulutustaan ja kokemustaan vastaamatonta työtä tai sitten he eivät työllisty lainkaan. Ennen töitä on sentään saanut työkokemuksella ja hyvällä koulutuksella, nyt niistäkään ei ole mitään apua. Suuriin mediataloihin lappaa väkeä ovista ja ikkunoista, ja työn saa lopulta se, joka tekee huonoimmilla ehdoilla ja pienimmällä palkalla.
Ihmisiä laitetaan kylmästi pihalle koeaikana, jos naama ei miellytä, koska on niin helppoa korvata kenet tahansa milloin tahansa. Absurdia tällä alalla onkin, että työllistyäkseen joutuu menemään aikamoisen mankelin läpi: ensin on erottauduttava 150 muusta hakijasta, sitten on tehtävä vaikutus haastatteluissa, joita on 2-3 ja lopuksi on läpäistävä psykologiset testit. Tähän vielä neljän kuukauden koeaika päälle. Työsi voit kuitenkin menettää lyhyessäkin ajassa.
Viestintäalan palkat ovat myös aivan jälkeenjääneitä. Esim. Helsingin kaupunki maksaa verkkotoimittajalle/verkkotiedottajalle palkkaa runsaat paritonnia kuussa. Kuitenkin edellytetään aikaisempaa työkokemusta ja korkeakoulututkintoa, ja työ itse vaatii monenlaisia taitoja: pitää osata kirjoittaa, kuvata, käsitellä kuvia, taittaa, hallita sosiaalinen media jne. Eihän noin pieni palkka riitä edes elämiseen pk-seudulla!
Täällä on varmaan muitakin työtä etsiviä viestintäalan ammattilaisia. Mitä olette alasta mieltä? Millaisia varasuunnitelmia teillä on, jos töitä ei vain ala sitkeästä hakemisesta huolimattakaan löytyä?
Viestintäalan työtilanne katastrofaalinen
25
7476
Vastaukset
- Ammatti vaihtoon
Hei,
Viestintäalan työtilanne on tosiaankin aikamoisen katastrofaalinen, alalle on koulutettu aivan liikaa työntekijöitä. Tilanne on aikamoisen karsea, varsinkin vastavalmistuneille ja heille, joilla ei ole tällä hetkellä töitä. Samoin myös heille, jotka haluaisivat vaihtaa työpaikkaa ja työtehtäviä.
MInulla on moniin verrattuna hyvä tilanne, koska oma työni on vakituinen eikä YT-neuvotteluita ole todennäköisesti tulossa. Kuitenkin haluaisin vaihtaa työpaikkaa, koska reilu 7 vuotta nykyisessä työpaikassa on hirmuisen pitkä aika. Tunnen menettäneeni luovuuden omassa työssäni ja eläkkeeseenkin on vielä matkaa noin 30 vuotta. Pari vuotta yritin saada viestintäalan töitä, mutta haaveeksi se jäi. Hakijoita on paljon ja pitäisi tosiaan olla aikamoinen ihmeotus, että saisi viestintätyötä nykyään. Ajatus siitä, että tähän työpaikkaan minä jään homehtumaan ja odottamaan eläkettä, oli aikamoisen piinaava.
Tein itse päätöksen reilu vuosi sitten, että nämä viestintätyöt saavat riittää. Jos niitä ei ole, niin sitten niitä ei ole, ja pitää työllistyä jonnekin muulle alalle, mahdollisesti opiskella myös uusi ammatti. Aikamoiseen kriisiin tämä päätös minut vei, mietin monenlaisia mahdollisuuksia, mm. opiskelemista sote-alan ammattiin, kuten sosiaalityöntekijäksi. Lopulta tein onneksi tosi mielekkääksi osoittautuneen ratkaisun ja opiskelen nyt työn ohessa tietotekniikkaa. Olen todella tyytyväinen ratkaisuun! On hyvin vaikeaa sanoa, miten tulen työllistymään tulevaisuudessa - ennustajan taitoja kun ei ole - ja tulenko haikailemaan takaisin viestintätehtäviin, mutta tällä hetkellä muutos tuntuu oikealle.
Kannattaa miettiä rohkeasti eri vaihtoehtoja, niitä on kuitenkin olemassa. :) - Toimittaja
Jos vain mahdollista, hakeudu/kouluttaudu johonkin muuhun työhön! Varsinkin toimittajan työt ovat niin kiven alla. Jos olisin nyt 9. luokalla ja miettimässä alanvalintaa, tekisin kaksoistutkinnon (lukio ja lähihoitaja) ja sitten suuntaisin luultavasti sosiaali- ja terveysalalle.
Vaikka toimittajan työ onkin maailman mielenkiintoisin työ. - fiksut pärjää aina
amis se vaan tienaa! ite oon ollu putkimiehenä ja duunia ja fyrkkaa riittää....
- harmittaa12
Viestintäala on todella huono vaihtoehto näinä päivinä. Itse olen valmistumassa yliopistosta pääaineena viestintä tässä keväällä. Olen tehnyt ja teen tällä hetkellä alan töitä ilmaiseksi... Tarkoitus ei ole jäädä alalle.
Aloitin uuden ammatin opiskelun jo viime vuoden puolella. Vähän ehkä niin sanotusti kyrsii tämä opiskelun jatkaminen, mutta minkäs teet. Hanttihommat ja työttömyys ei juurikaan kiinnosta.- Ammatti vaihtoon
Hei,
todella surullista kuulla, että pian valmistuvalla on näin huonot näkymät. Kun itse valmistuin v.2001, niin töitä oli tarjolla, vaikka tilanne oli silloinkin tiukka. Ymmärrän oikein hyvin, että uuden alan opiskelu kyrsii, mutta kannattaa muistaa, ettei syy ole sinun. Kun työmarkkinatilanne on mennyt tukkoon, niin on järkevää etsiä muita vaihtoehtoja. Työttömäksi jääminen, ilmaistyön tekeminen, alityöllistettynä freenä työsketely yms. pään hakkaaminen betoniin ei kannata, varsinkaan pitkällä aikavälillä. Kun itse mietin omaa työtilannettani, niin harmittaa, etten lähtenyt ammatinvaihtoon jo useita vuosia sitten.
On todella ihme juttu, miksei koko Suomen tasolla viestintäalan koulutusta ole leikattu aikaisemmin, vaikka esim. journalistiliitto on pitänyt ongelmaa esillä jo ainakin vuodesta 2006 alkaen. - media-assari
Ammatti vaihtoon kirjoitti:
Hei,
todella surullista kuulla, että pian valmistuvalla on näin huonot näkymät. Kun itse valmistuin v.2001, niin töitä oli tarjolla, vaikka tilanne oli silloinkin tiukka. Ymmärrän oikein hyvin, että uuden alan opiskelu kyrsii, mutta kannattaa muistaa, ettei syy ole sinun. Kun työmarkkinatilanne on mennyt tukkoon, niin on järkevää etsiä muita vaihtoehtoja. Työttömäksi jääminen, ilmaistyön tekeminen, alityöllistettynä freenä työsketely yms. pään hakkaaminen betoniin ei kannata, varsinkaan pitkällä aikavälillä. Kun itse mietin omaa työtilannettani, niin harmittaa, etten lähtenyt ammatinvaihtoon jo useita vuosia sitten.
On todella ihme juttu, miksei koko Suomen tasolla viestintäalan koulutusta ole leikattu aikaisemmin, vaikka esim. journalistiliitto on pitänyt ongelmaa esillä jo ainakin vuodesta 2006 alkaen."On todella ihme juttu, miksei koko Suomen tasolla viestintäalan koulutusta ole leikattu aikaisemmin, vaikka esim. journalistiliitto on pitänyt ongelmaa esillä jo ainakin vuodesta 2006 alkaen."
Koska sitten noin parikymmentä ammattikoulua ja aikuisopistoa menettäisi hyvän tukun rahaa. Siihenhän tämä mediaihmisten kouluttaminen perustuu.
Ei siihen että alalla olisi hyvät työnäkymät vaan koska ala on haluttu ja media-alan koulutukset vetävät varmasti kaikki hakupaikat täyteen (datanomi on toinen).
Koska tarjontaa on paljon niin koulutuksen laatu heittelee katastrofaalisesti. Useissa kouluissa opettajilla ei ole mitään työkokemusta ja heidän ohjelmatuntemus on pahasti päivityksen tarpeessa.
Itse kävin eräässä keski-suomalaisessa koulussa jossa valokuvauksen opettaja oli suurinpiirtein vitsi ja ehkä ainoa oikeasti pätevä ja alasta innostunut opettaja oli Määräaikaisena joka lähtikin sitten freelanceriksi kesken kaiken!
Monella opiskelijalla tuntuu olevan myös se kuva että koulussa opetetaan kaikki ja omana aikana ei tarvitse tehdä mitään. Media-ala on intohimoala jossa varsinainen opiskelu alkaa vasta kotona.
On järkyttävää kuulla media opiskelijoista jotka eivät ole edes viitsineet hankkia Adobe pakettia omalle koneelleen saati lutkauta korvaansakaan että niitä ohjelmia pitäisi opiskella nimenomaan omalla ajalla!
Itse olen sitkeällä suhteiden punomisella päässyt useiksi kuukauksi töihin alalle, johon en ole oikeastaan suuntautunutkaan mutta tietotekniikkaosaamiseni auttaa eteenpäin.
Nyt kahdeksan kuukautta myöhemmin paikka aukeni viestintäpuolelle ja pääsin vihdoinkin hommiin joihin olen kouluttautunutkin. - Ammatti vaihtoon
media-assari kirjoitti:
"On todella ihme juttu, miksei koko Suomen tasolla viestintäalan koulutusta ole leikattu aikaisemmin, vaikka esim. journalistiliitto on pitänyt ongelmaa esillä jo ainakin vuodesta 2006 alkaen."
Koska sitten noin parikymmentä ammattikoulua ja aikuisopistoa menettäisi hyvän tukun rahaa. Siihenhän tämä mediaihmisten kouluttaminen perustuu.
Ei siihen että alalla olisi hyvät työnäkymät vaan koska ala on haluttu ja media-alan koulutukset vetävät varmasti kaikki hakupaikat täyteen (datanomi on toinen).
Koska tarjontaa on paljon niin koulutuksen laatu heittelee katastrofaalisesti. Useissa kouluissa opettajilla ei ole mitään työkokemusta ja heidän ohjelmatuntemus on pahasti päivityksen tarpeessa.
Itse kävin eräässä keski-suomalaisessa koulussa jossa valokuvauksen opettaja oli suurinpiirtein vitsi ja ehkä ainoa oikeasti pätevä ja alasta innostunut opettaja oli Määräaikaisena joka lähtikin sitten freelanceriksi kesken kaiken!
Monella opiskelijalla tuntuu olevan myös se kuva että koulussa opetetaan kaikki ja omana aikana ei tarvitse tehdä mitään. Media-ala on intohimoala jossa varsinainen opiskelu alkaa vasta kotona.
On järkyttävää kuulla media opiskelijoista jotka eivät ole edes viitsineet hankkia Adobe pakettia omalle koneelleen saati lutkauta korvaansakaan että niitä ohjelmia pitäisi opiskella nimenomaan omalla ajalla!
Itse olen sitkeällä suhteiden punomisella päässyt useiksi kuukauksi töihin alalle, johon en ole oikeastaan suuntautunutkaan mutta tietotekniikkaosaamiseni auttaa eteenpäin.
Nyt kahdeksan kuukautta myöhemmin paikka aukeni viestintäpuolelle ja pääsin vihdoinkin hommiin joihin olen kouluttautunutkin.Hei media-assari!
Eri oppilaitosten halukkuus järjestää viestintäalan koulutusta selittyy tosiaan sillä, että ala kiinnostaa nuoria ja oppilaitokset saavat rahaa opiskelijamäärien vuoksi. En ihmettele oppilaitosten motiiveja, vaan lähinnä opetus- ja kulttuuriministeriön, joka on antanut tilanteen velloa, vaikka monet muutkin tahot journalistiliiton lisäksi ovat vedonneet viestintäalan koulutusmäärien supistamisen puolesta. Veronmaksajien rahaa heitetään hukkaan, kun kaikenlaiset oppilaitokset saavat järjestää viestintäkoulutusta. Puhumattakaan nuorten ahdingosta, kun alaa vastaavaa työtä ei niin vain löydykään. Ja on todella järkyttävää, jos opetuksen laatu on joissakin paikoissa näin huonoa, mistä kerroit. Tätä ei voi kuvata miksikään muuksi kuin nuorten ihmisten pettämiseksi.
On todella hienoa, että olet päässyt kiinni viestintäalan töihin! Oma osaaminen vie asioissa paljon eteenpäin. Joskus voi kuitenkin joutua sellaiseen tilanteeseen, mihin minä olen joutunut - siihen, että kaikesta omaan osaamiseen ja verkostoitumiseen panostamisesta huolimatta ei pääse alalla eteenpäin. Toivottavasti sinulla ura jatkuu eteenpäin ilman näitä ongelmia. :) - moniosaaminen!
media-assari kirjoitti:
"On todella ihme juttu, miksei koko Suomen tasolla viestintäalan koulutusta ole leikattu aikaisemmin, vaikka esim. journalistiliitto on pitänyt ongelmaa esillä jo ainakin vuodesta 2006 alkaen."
Nyt kahdeksan kuukautta myöhemmin paikka aukeni viestintäpuolelle ja pääsin vihdoinkin hommiin joihin olen kouluttautunutkin.Lutkauta koneelles vielä AVID ja finalcut ja treenaa, niin on kiinnostuneita enemmän tarjoamaan töitä. Itse hallitsen Leikkauksen kolmella eri softalla, sekä osaan toimia assarina eri tehtävissä ja toimin myös elokuvaajana, videokuvaajana tai kameraoperatöörinä, jos tarvetta.
Hallitsen myös valaisun ja äänen!
- Mahtava luova ala!
Itse en vaihtaisi alaa, vaikka onkin huonoja hetkiä välillä töiden saamisen suhteen. Viikoista venyy joskus kuukausiin ennenkuin on taas tekemistä, mutta se tekeminen sitten isoissa porukoissa on niin palkitsevaa ja mukavaa, että siitä saa semmoisen energiapiikin, joka kantaa taas eteenpäin elämässä.
Toki toivoisin vakituista työpaikkaa alalla, mutta harvassa ne on jos ei laita omaa firmaa pystyyn, tosin olen senkin tehnyt ja lopetin tammikuussa firmani ja toimin nyt freelancerina ja kaksi elokuvaajan paikkaa on tänävuonnakin jo sovittuna! - hreyewywu
On tämä nykytilanne vaan aika tyly...
http://yle.fi/uutiset/free-toimittajien_tyotilanne_heikentynyt/5455733 - 18+20=?
Kyllä riippuu tasan ihmisestä, että onko töitä! Mulla on sen takia katastrofaalista, että ei meinaa kaikkiin töihin ehtiä! Kolme työnantajaa, jos nyt oikein laskin äkkiseltään ja keikkaa ympäri suomen!
TV-tuotantoja, livekuvaamista verkkoon, elokuvaajan töitä, leikkaamista, suunnittelua, avunantoa projekteissa! Lopetin oman yrityksen tammikuussa, kun ei jaksa kaikkea päälletysten, eikä oikeesti ehtinytkään.- ILEtso
Sitten mä heräsin :) :)
- Content is the King
Kerää sieniä ja marjoja tai pulloja puoli vuotta että saat matkarahat Syyriaan. Sitten menet sinne ja kirjoitat sisäpiirin tarinoita sodasta ja takaan että jutut julkaistaan ja niistä maksetaan. Ei haittaa onko kokemusta vai ei. Tai koulutusta vai ei. Se että menet sinne henkesi uhalla niin se on enemmän kuin yksikään Hesarin tai YLE:n kaffetta ja munkkipossuja suuhunsa tunkeva ns. etabloitunut toimittaja sisällä siellä niiden Helsingin toimistokomplekseissa. Voit tietysti päästä hengestäsi Syyriassa mutta elämä on täynnä riskejä.
- 183565ys
Aloittajalle:
Onhan tilanne ikävä, mutta ei se juuri poikkea muidenkaan alojen tilanteesta. Kuulosta varmasti hullulta, mutta eipä monella alalla kovin paljon kummoisempaa tilannetta Suomessa ole.
- Jopa osa-aikaisen kaupan myyjän työhön saattaa pk-seudulla tulla 300 hakemusta. Trust me, tosiasia.
- Työpaikat menevät aika pitkälti suhteilla, eli mol.fi:n avoimet työpaikat eivät kerro koko tilannetta. Eräs työkkärin täti arvioi, että ehkä vain noin 30% kaikista avoinna olevista työpaikoista päätyy työkkärin ilmoitettaviksi asti. Suhteet ovat valitettavasti elinehto monella alalla.
- Ei ole mitenkään ihmeellistä, että ihmiset joutuvat välillä tekemään töitä, joihin ovat ylikoulutettuja. Tokihan hakijoista otetaan usein mieluiten se kaikista pätevin tapaus. Nykyään vaaditaan korkeakoulutusta moneen hommaan, johon sitä ei oikeasti tarvitsisi, koska työnantajat voivat niin tehdä valtavien hakijamäärien vuoksi.
- Ei siinä ole mitään outoa, että maisteri saa vähän päälle 2000 € kuussa. Opettajatkin tienaavat sen verran, vaikka töissä joutuu olemaan vapaa-aikanakin (kokeiden tarkistus, vanhemmat soittelevat, yms.) Ja jos tuollaista palkkaa ei saa riittämään elämiseen pk-seudulla, vika on mielestäni rahojen käyttäjässä eikä palkassa. Kyllähän Helsingissä asuu ja elää osa-aikaisia siivoojiakin.
- Viestintäalalla (kuten monella muullakin alalla) on siitä outo tilanne, että joillakin on enemmän hommia kuin ehtisivät tehdä, mutta jotkut eivät saa edes armopaloja. Raaka meininki on se, että vain parhaat (tai parhaiten verkostoituneet) saavat töitä.- tyhmä ketju
plää plää pläää
olipa taas asiaa
Riippuu varmaan mikä on tämä ko. viestintä alan tehtävä josta puhutaan
Verkkoviestintä on kuitenkin tätä päivää!!! Jos olet huippugraafikko varmana saat töitä, jos taas joku perus tiedottajan urasta haaveileva voit miettiä mikä on se ammattitaito tai ne kvalifikaatiot joista sinulle pitäisi maksaa. Totuus on että monimutkaisimmista töistä maksetaan ihan oikeutetustikin enemmän ja jos ammattikvalifikaatiot ovat vähäisemmät palkankin tulisi olla pienempi.
Media- ja viestintä ala on niin monisäikeinen että tuskin tämä ketju auttoi yhtään ketään. Jonkunlaista provoa ehkä? Hölmökin tietysti huomaa jos jollain on kuvallisia lahjoja niin että niitä kannattaa kehittää. Voihan hankkia itselleen ammatin ja tehdä esim. graafikon hommia osa-aikaisesti tai harrastepohjalta jos ei ole halua tai kykyä panostaa niin paljoa. Riippuu myös pitkälti lafkasta mitä esimerkiksi titteli AD vaatii. Älkää uskoko aina kaikkea mitä kuulette ja näette. - ei jummarra
tyhmä ketju kirjoitti:
plää plää pläää
olipa taas asiaa
Riippuu varmaan mikä on tämä ko. viestintä alan tehtävä josta puhutaan
Verkkoviestintä on kuitenkin tätä päivää!!! Jos olet huippugraafikko varmana saat töitä, jos taas joku perus tiedottajan urasta haaveileva voit miettiä mikä on se ammattitaito tai ne kvalifikaatiot joista sinulle pitäisi maksaa. Totuus on että monimutkaisimmista töistä maksetaan ihan oikeutetustikin enemmän ja jos ammattikvalifikaatiot ovat vähäisemmät palkankin tulisi olla pienempi.
Media- ja viestintä ala on niin monisäikeinen että tuskin tämä ketju auttoi yhtään ketään. Jonkunlaista provoa ehkä? Hölmökin tietysti huomaa jos jollain on kuvallisia lahjoja niin että niitä kannattaa kehittää. Voihan hankkia itselleen ammatin ja tehdä esim. graafikon hommia osa-aikaisesti tai harrastepohjalta jos ei ole halua tai kykyä panostaa niin paljoa. Riippuu myös pitkälti lafkasta mitä esimerkiksi titteli AD vaatii. Älkää uskoko aina kaikkea mitä kuulette ja näette.Mikähän tän sun viestin pointti oli ja mihin tää liittyi? Surkeasti ainakin kirjoitat...
- pätevä toimittaja
Millä tavalla katastrofaalinen? Itselleni on tarjonnut kolmea eri työpaikkaa viimeisen puolen vuoden aikana, mutta olen nyt lähdössä 2 vuodeksi stipendiaattina ulkomaille, joten sorry vaan työnantajat.... Samoin moni muu tuntemani toimittaja on saanut useita työtarjouksia ja enkä tunne yhtään työtöntä toimittajaa. Free-tuttunikin ovat saaneet hyvin toimeksiantoja ja pari niin hyvin, että on joutunut jakamaan työtä alihankkijoille.
Kyse on nyt vain siitä, että teknisesti onnettomat ja kehnosti kirjoittavat ja verkon huonosti hallitsevat vanhemman polven toimittajat pistetään sivuun. Kyllä nuorille ja koulutetuille työtä riittää ja vieläpä hyväpalkkaista työtä. Samahan se on muillakin aloilla, ei viestintäala poikkea niistä mitenkään. Entinen toimittajapolvi ei vaan enää sovellu pätevyytensä vuoksi nykyiseen mediamaailmaan eikä ole työnantajalle tuottavaa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Joka alalla tosiaan sama juttu. - Nuori ammattilainen
"Kyse on nyt vain siitä, että teknisesti onnettomat ja kehnosti kirjoittavat ja verkon huonosti hallitsevat vanhemman polven toimittajat pistetään sivuun. Kyllä nuorille ja koulutetuille työtä riittää ja vieläpä hyväpalkkaista työtä."
Höpöhöpö. Vanhoja pistetään ulos, mutta tilalle ei juurikaan oteta nuoria. Et taida kovin paljoa toimittajia tuntea, jos heistä ei ole yhtään työtöntä. Ajat on kovat, vaikka olisi nuori ja samalla olisi jo ehtinyt hommata sen verran alan työkokemusta, että voi luokitella itsensä ammattilaiseksi. Ja päteväksi toimittajaksi, jota nyt tässä niin painotat. Jos sinulla menee hyvin, se ei tarkoita, että koko alalla menisi hyvin. Ei nimittäin mene. - Ei voi suositella
Työpaikat alalla vähenevät koko ajan, ja pitkää uraa ei ole tarjolla. Jos valmistumisen jälkeen (alan yliopistotason-maisterintutkinto) roikut pätkätyö/ttt-helvetissä 10-15 vuotta ja saat jostakin vakiduunin ennen kuin täytät 35, olet onnekas. Sitten edessä voi olla parhaimmassakin tapauksessa 10- 20 vuotta jotakin vakaata toimeentuloa, kunnes 45-50 vee kilahtaa lasiin, ja olet auttamattomasti paariaa. Riippumatta kokemuksesta, erikoistumisenn määrästä tai siitä miten olisit ikinä päivittänyt osaamistasi jatkuvasti, ja joustanut ja joustanut ja joustanut...
- Vituntyhmät!
Alalla on töitä! PISTE!
- Erikoistoimittaja
Töitä kyllä riittää. Palkanmaksajista tuntuu vain olevan pulaa.
- alahaaveet loppuivat
Kyllä vaan, minäkin joskus kirjoitin, suomensin ja taitoin työkkärin harjoittelurahalla...
- Mediaguru
Tallennetuotannosta löytyy av-alan töitä, mutta ei koulutusta.
Katso:
Viestinnän tutkinnot ovat muutoksen murroksessa
http://yle.fi/uutiset/viestinnan_tutkinnot_ovat_muutoksen_murroksessa/6539880
Tallennetuotannossa olisi työpaikkoja, mutta ei koulutusta
Audiovisuaalinen viestintä on ollut ammattillisessa koulutuksessa vasta vuodesta 1995 lähtien, joten ala on varsin tuore Suomessa.
- Audiovisuaalinen viestintä yhdistää ihmisiä sekä maakunnallisesti että kansainvälisesti. Se on siinä mielessä hyvin tärkeä ala, Mölsä sanoo.
Audiovisuaalisen viestinnän koulutus monipuolistuu tulevaisuudessa, sillä uutena on tulossa peligrafiikan ammattitutkinto. Viime kesänä audiovisuaalisen viestinnän perustutkintoon lisättiin tallennetuotannon osatutkinto.
Pelituotanto on menestysala, mutta tallennetuotanto edustaa Mölsän mukaan näkymätöntä alaa, joka palvelee kulttuuriperinnön tallentamista.
- Kajaanissa on esimerkiksi IBM:n palvelin ja CSC:n palvelukeskus, joka tallentaa digitaalisesti kulttuuriperintöä kovalevyille, mutta koulutusta ei ole olemassa. Nyt olisi tärkeää saada koulutus käyntiin, koska tällä alalla olisi työpaikkoja.- Mediaa
Minä lähden alalle koulutettavaksi Kajaanissa,vaikka työssäoppimaan, jos ei koulustusta löydy. media-alalla 9 vuotta ja kiinnostaa tallennepuolikin.
- Hei pellet
Hahahahahha "Alalla on töiä!" =D Päivän vitsin murjaisit!
Varmasti mainostoimistoissa riittää hommaa, vaikka muille jakaa, mutta jaetaanko sitä? No ei todellakaan! Siitähän pitää maksaa palkkaa.
Ja hei pellet, nykyään ei pääse edes ilmaiseen työharjoitteluun OMALLE ALALLE. Sen pitää olla sitten jotain muuta alaa, jota menee harjoittelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1404411- 902094
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152061Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi721841Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541512Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421512VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 751306
- 991248
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201099