Mikä vene on tukeva ja vakaa?

repa

Kertokaa omat kokemukset siitä mikä vene on hyvä ja vakaa,kokoluokassaan 4,2-5,2 m,pulpetti tai HT vene,eli millä ajaessaan ei tarvi kaikkien istua keskellä että vene pysyisi suorana tai sitten paikalla ollessaan voi liikkua ja kahteen mieheen pilkkiä samalla puoella ilman että vene pahemmin kallistelee.
Ja toki kertokaa myös ne kiikkerämmät veneet mitä olette ajaneet ja mistä pilkkikaveri on lentänyt yli laitan ;)

16

9325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KPy

      Kumiveneet ovat tukevia seisoa, liikkua ja mm nostaa vedestä oli se iso kala tai jollalla kaatunut purjehtija. Lisäksi ne kolhivat purjeveneitä vähemmän, kuin alumiiniveneet. Tämän takia pääosa purjehdusseuroista on vaihtanut alumiiniveneet RIB:eiksi, eli kovapohjaisiksi kumiveneiksi.

      Pääosa kumiveneistä Euroopan markkinoille tehdään nykyään entisen Neuvostoliiton alueella ja laatu on ihan kelvollista. Meidän seuralla on käytössä BRIG, jonka työn laadussa ei ole moittimista. Raaka-aineet ovat lännestä, joten nen ovat käytännössä samoja kaikilla. Varsinaisia Venäjän markkinoille tarkoitettuja, huonommista raaka-aineista tehtyjä veneitä, on jonkun verran tuotu Suomeen.

      http://www.sakaco.fi/mallisto_brig.htm

      Jossakin kotimaisista venelehdistä oli viime talvena kumiveneiden erikoisnumero. Siinä testattiin pari joku kalastuskäyttöön soveltuva malli, kerrottiin veneiden korjauksesta ja oli myös artikkeli tosimiesten päiväunesta, kotimaisesta Boomeranger veistämöstä, joka hallitsee isoa osaa viranomaisveneiden markkinoista Itämerellä.

      http://www.boomeranger.fi/

      Eli tuollainen 4,5 - 5m:n RIB on ihan teellinen, jos hakee tukevaa kahdelle soveltuvaa venettä. RIB:n lisäksi on sukeltajaporukoilla näkynyt vastaavan tyylisiä, mutta kokonaan pehmeästä muovista (viemäriputkesta) hitsattuja veneitä. En vain tiedä kenenkään valmistavan niitä kaupallisesti.

      • S.A.R

        Itsellä kokemusta Avonin 5,4 metrisestä RIBistä, 7 henkilöä seisomassa samalla laidalla ponttoonin päällä ei vielä kallistele huolestuttavasti ja tarvittaessa nopeuttakin löytyy (115hv / n.45 solmua) eikä taatusti uppoa eikä tarvi pelästyä aallokkoa.
        Kyseisessä kokoluokassa RIB tyyppinä paras lähes kaikkiin "vaativiin" käyttötarkoituksiin, mutta valitettavasti taitaa olla kalliinpuoleinen vieläkin ? Normaali "pehmeäpohjainen" kumivene olisi edullisempi mutta ei välttämättä sovellu kaikkeen käyttöön... "normaaleista" veneistä varminta kokeilla vakaus ennen ostoa, kyseisessä kokoluokassa enimmäkseen hieman turhan kiikkeriä jos on tarvetta liikkua veneessä enemmän.


      • jari.p
        S.A.R kirjoitti:

        Itsellä kokemusta Avonin 5,4 metrisestä RIBistä, 7 henkilöä seisomassa samalla laidalla ponttoonin päällä ei vielä kallistele huolestuttavasti ja tarvittaessa nopeuttakin löytyy (115hv / n.45 solmua) eikä taatusti uppoa eikä tarvi pelästyä aallokkoa.
        Kyseisessä kokoluokassa RIB tyyppinä paras lähes kaikkiin "vaativiin" käyttötarkoituksiin, mutta valitettavasti taitaa olla kalliinpuoleinen vieläkin ? Normaali "pehmeäpohjainen" kumivene olisi edullisempi mutta ei välttämättä sovellu kaikkeen käyttöön... "normaaleista" veneistä varminta kokeilla vakaus ennen ostoa, kyseisessä kokoluokassa enimmäkseen hieman turhan kiikkeriä jos on tarvetta liikkua veneessä enemmän.

        se on tukeva vene, ainakin pukkien päällä !


      • repa
        jari.p kirjoitti:

        se on tukeva vene, ainakin pukkien päällä !

        No joo,kumivene on varmasti vakaa,itellä ollut 3 kpl,tosin kaikki 3.3 metrisiä ,vakaus olikin sitten ainoa hyvä asia niissä.En oikein kuvittelisi 4,5 m kumivenettä trailerinpäällä ja siinä 20-30 hv kone perässä ,tuntuu jotenkin hassulta ja epävarmalta,vai onko joku nähnyt kumiveneen lohiuistelussa ;)


      • mika
        repa kirjoitti:

        No joo,kumivene on varmasti vakaa,itellä ollut 3 kpl,tosin kaikki 3.3 metrisiä ,vakaus olikin sitten ainoa hyvä asia niissä.En oikein kuvittelisi 4,5 m kumivenettä trailerinpäällä ja siinä 20-30 hv kone perässä ,tuntuu jotenkin hassulta ja epävarmalta,vai onko joku nähnyt kumiveneen lohiuistelussa ;)

        repa hoi, millaisesta "kumiveneestä" on kyse tuossa rib-veneessä!! älä missään nimessä lähde lohihommiin tuonne ulos merelle jos taitosi ovat sitä luokkaa että täytyy netistä kysyä neuvoja !
        aloita jostain järveltä pikkuhiljaa vaikka juuri tuolla terhi 520 ht mallilla, siinä on asillinen vene. myös särki 570 ht on samaa kategoriaa..


      • repa
        mika kirjoitti:

        repa hoi, millaisesta "kumiveneestä" on kyse tuossa rib-veneessä!! älä missään nimessä lähde lohihommiin tuonne ulos merelle jos taitosi ovat sitä luokkaa että täytyy netistä kysyä neuvoja !
        aloita jostain järveltä pikkuhiljaa vaikka juuri tuolla terhi 520 ht mallilla, siinä on asillinen vene. myös särki 570 ht on samaa kategoriaa..

        avomerelle millään venellä,kunhan vitsailin että onko kumiveneitä näkynyt lohiuistelussa,yritän nyt kartoittaa niitä veneitä listalle mitkä ovat vakaat varsinkin paikallaan ollessaan,kumivene toki on sitä mutta se ei ole oikein kalaveneeksi tehty.. tämän hetken tietojen mukaan vain Trehi 520 on vakaa vene ja muut kiikkerät,ehkä lista vielä siitä kasvaa ;)


      • KPy
        repa kirjoitti:

        avomerelle millään venellä,kunhan vitsailin että onko kumiveneitä näkynyt lohiuistelussa,yritän nyt kartoittaa niitä veneitä listalle mitkä ovat vakaat varsinkin paikallaan ollessaan,kumivene toki on sitä mutta se ei ole oikein kalaveneeksi tehty.. tämän hetken tietojen mukaan vain Trehi 520 on vakaa vene ja muut kiikkerät,ehkä lista vielä siitä kasvaa ;)

        Jos olet pääkaupunkiseudulla, niin käy katsomassa Sacako:lla noita viiden metrin kokoluokan RIB:jä. He myyvät myös trailereita, joten kuljetuskysymykset ovat hallinnassa. Mutuna: pienemmät veneet kuljetetaan (ainakin < 4,5m) pumpattuina ja suojattuina, mutta suuremmat tyhjennettyinä. Suojat kannattaa ostaa veneen mukana, niin veneeseen tulee kiinitykset suoraan tehtaalla. Katselin käytettyä 4m:n Falconia täksi kesäksi, mutta sitten löysin pienen purkkarin.


    • Pekka.T

      noin 5m venettä,suosittelen Terhi 520.Uskomattoman tukeva.Tää on vanha malli mitä ei enää valmisteta,mutta käytettynä löytyy nettiä selailemalla.

      • repa

        kaikki vakaita,en tiedä mikä siihen vaikuttaa,ainakin Nordicia kehutaan myös tosi vakaaksi,4100 mallista en tiedä.


    • pjk

      Itsellä on Elan GT495F, joka on keskipulpettivene. On todella vakaa, ottaa kevyesti 6 henkeä kyytiin, ja vielä itsetyhjentyvä avotila. Ominaisuudet ovat riittäneet sisävesille aivan mainiosti.
      Noita ei vaan taida saada uusia Suomesta.

      • Tracker

        En ole ainoa joka on sitämieltä,että Tracker 17 on vene joka ei turhia kallistele.Kolmekin miestä saa mennä samalle reunalle,ei juuri kumarra.


      • ariju64
        Tracker kirjoitti:

        En ole ainoa joka on sitämieltä,että Tracker 17 on vene joka ei turhia kallistele.Kolmekin miestä saa mennä samalle reunalle,ei juuri kumarra.

        ostin juuri tällasen HT:n.menee 55hv:llä plaanissa alle puolella kaasulla.on tosi vakaa ja varmaan kokoonsa nähden tilavin sisältä.4:lle aikuiselle makuu paikat.SUOSITTELEN!


      • repa
        ariju64 kirjoitti:

        ostin juuri tällasen HT:n.menee 55hv:llä plaanissa alle puolella kaasulla.on tosi vakaa ja varmaan kokoonsa nähden tilavin sisältä.4:lle aikuiselle makuu paikat.SUOSITTELEN!

        se Terhi 520,ABS vai lasikuitu ja missä hinnoissa se pyörii moottorinkanssa,olisko kuvia sen veneen sisätiloista?


      • ariju64
        repa kirjoitti:

        se Terhi 520,ABS vai lasikuitu ja missä hinnoissa se pyörii moottorinkanssa,olisko kuvia sen veneen sisätiloista?

        Ei oo kuvia.Niitä on valmistettu sekä muovista,että lasikuidusta.Omani on lasikuitu.Hinnat varmaan 3000-5000e, 80 -luvun koneilla.Itse ostin pelkän veneen,jonka kunnostan maalaamalla pohjan ja kansiosan,sekä vaihdan sivu pleksit.Patjat oli vasta verhoiltu ja pressu OK.Keskellä venettä,molemmin puolin on kaapit.Keula patjojen lisäksi takana sivuilla patjat peräpeiliin asti.Olin onnekas ja maksoin 1300e.


    • petro1

      olin onnekkaampi maksoin ok kunnossa olevasta terhi ht 520 jossa kuomu hyvässä kunnossa ja patjat myös. 700€ koneen hain erikseen 55hv 700€

    • Sportage1

      Jos vakaata ja pientä venettä haet niin nettiveneestä vain etsimään Flipper 450HT mallia, siinä se on, tai sitten Flipper 580 cabin niin ei sitten kallistele yhtään.

      Itselläni oli tuollainen Terhi 520HT viime kesän ja se riitti sille purtilolle kokeeksi, ei voi kehua pätkääkään sitä tuotetta, nyt on tulossa FinFamily 550 cabin ja siitä ei ole kokemusta vielä, kyllä se tuon Terhin ainakin ylittää ominaisuuksiltaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe