Olen osaomistaja/korjaaja eteläsuomalaisessa autokorjaamossa. Ropattu on vehkeitä jo neljännes vuosisata. ja käyttö autot on milloin mitäkin. Nytkin Saab 9000.
Olen huomannut lehtien jutut katsastustilastoista. Ajattelin kertoa asiasta jotain.
Sain asiakkaaksi 2010 erään naisen joka oli ostanut Jeep Patriot auton. Kilometrejä oli n. 87000. Huollon yhteydessä huomasin väljyyttä raidetangossa. Tarkistin alustan ja nivelet muilta osin, ja totesin alapallot väljiksi.
Olin jo aikaisempina vuosina vaihtanut vastaaavia niveliä Voyagereihin. Siispä ostin alapallot ja raidetangot Us-Partsista (saa muistakin amer.harrasteauto firmoista), vieläpä nipalliset=voideltavat. Asensin ne autoon ja katsastuksessa ei ole ollut niistä sen koommin huomautettavaa.
Olen sen jälkeen voidellut nivelet joka huollon yhteydessä. Onhan tuo vanhanaikaista jonkun mielestä, mutta takuulla kestävää! tiedän erään pakun jossa oli uutena jo voideltavat nivelet ja sillä on ajeltu jo 850000km ja kestää loppuun asti, jos vain muistaa voidella ne! Huom!
Kilometrejä tuli Patriotille joulukuussa 210000 ja auto meni taas leimasta läpi ilman huomautettavaa. Sain kiitokseksi viinipullon.!
Muita osia on vaihdettu vain jarrupalat ympäriinsä ja joitakin polttimoita normaalien öljynvaihtojen yhteydessä. Eli hänellä on aika viaton yksilö.
Olen asentanut samoja niveliä mm. Jeep Compassiin, Dodge Caliberiin/Avengeriin ja Voyagereihin. sekä 300C./PT Cruiseriin. Niiden alkuperäiset nivelet ovat valitettavan huonoja kuten monien muiden merkkisten autojenkin!
Tämä on alihankinnan hedelmiä. vaikka komponenttia olisi jo parannettu, on jo osaa kiinni autoissa ja varaosa hyllyissä.
Patriot on kelpo peli, eikä sitä tarvi harmitella. Tilastot saavat auton näyttämään huonommalta kuin ovatkaan.
Olen huomannut osan ihmisistä pitävän autoa itsetunnon jatkeena. Muita mollataan ja nimettömästi ilkutaan netissä. Asia kysymykset lipevät riitoihin yms.
Onneksi fiksuja ihmisiä on suurin osa.
Shine doesn't replace Attitude!
Patriot korjausta!
10
3039
Vastaukset
- geezer4x4
Kerrankin todella hienoa ja asiallista tekstiä. Itse olen myös sitä mieltä että hyvä automalli on hiukan turhaan haukuttu monella palstalla. Yksi suht helposti korjattava tyyppivika (alimitoitetut pallonivelet) ei tee autosta sutta jos muuten saa ajella huolettomia kilometrejä. Eikä tämäkään vaiva koske koko automallikantaa suomessa, viattomiakin yksilöitä löytyy joiden paljon puhuttu ensikatsastus on sujunut ihan normaalisti.
Omassa Patriotissani on nyt yli 90000 mittarissa, alkuperäiset alustan osat alla lukuun ottamatta etujarrupaloja jotka viime huollossa vaihdettiin. Nivelissä ei ole havaittu liikaa väljyyttä. Jos tarvis vaatii niin sitten nipalliset nivelet alle ja taas kilometrejä nielemään. Auto on mukava ajaa ja Jeepin neliveto on aina pelannut juuri kuten sen pitääkin.
Olisitpa pistänyt kirjoituksesi myös maasturit-palstalle. Siellä kun automallia kohtaan on suoranainen hysteria käynnissä...niitä kuulemma seisoo kilvettöminä katsastuskonttorit pullollaan ;) - Sportage
Eihän mikään estä laittamasta rasvanippoja niihin alkuperäisiin palloniveliinkään, itse kun korjaamoa aikanani pidin niin moneenkin noin tein.
Niin tarkemmin tuosta nivel operaatiosta! Us-Partsissa oli tarjolla mm. kokonaisia alatukivarsia, joihin sai kestovoidellun tai nipallisen alapallon. Kuten myöskin raidetangon päät.
Hintaa alatukivarrella sis. alapallon oli n. 300€ kpl. Pelkät alapallot n.150€ pari.
Raidetangon päät n.120€ pari. Muitakin osia kannataa kysellä!
Alapallon vaihtamiseksi joutuu alatukivarren irrottamaan ja prässäämään vanhan osan irti. Dremelillä tms. voi aukkoa hieman avartaa ja uusi menee myös prässäämällä paikoilleen. Jonka jälkeen lukkorengas laitetaan varmistamaan kiinnitys. Nippa ruuvataan kiinni ja rasvataan. Mielellään alatukivarsi vapaasti roikkuen!
En poraisi kestovoideltuun niveleen reikää ja laittaisi nippaa! Jos nivel on väljä se kannattaa vaihtaa joko mekaanisesti järeämpään tai jos saa nipalliseen voideltavaan osaan.
Näitä nipallisia alapalloja ja raidetangon päitä yms. taitanee saada vain amerikkalais autoihin. En ole juuri nähnyt muihin autoihin vastaavia osia olevan tarjolla, vaikka moni auto niitä tarvitsisikin!
Jarruhuolto kannattaisi tehdä ennen katsastusta. Suomen olosuhteissa varsinkin taka levyjarrut ovat ongelmaiset, merkistä riippumatta.! Suola, kura, jarru/maantiepöly ja vähäinen käyttö.
Patriotissa irrotin jarrusatulat. Ja puhdistin ne mekaanisesti, herkistin mäntiä ja puhdistin jarrupalat tai vaihdoin ne. Voitelin liukuholkit ja tarkistin niitten suojakumien eheyden. Sekä jarrulevyjen kunnon. Ja tarvittaessa jarrunesteet, jos aika tai kilometri väli on täynnä. Tämä on normaali toimenpide merkistä riipumatta!
Sen jälkeen rivakkaa jarruttelua ennen auton katsastusta/luovutusta asiakkaalle.
Autot ovat ihmisten tekemiä, käyttämiä ja voivat siten rikkoutua miten vain!
Tämän sivuston ja kaikki muutkin voisi sulkea, jos ei asiallista keskustelua synny! Suurin osa ihmisistä ei voi tietää autoista suhteelisesti mitään. Täällä sivustoilla ja työssäni sen huomaa.
Kommenteissa on itsetunnon uhoa automerkillä. Epäluuloa oletetun valmistusmaan perusteella. Tai vedotaan johonkin tilastoon miettimättä miksi?!
Oletetaan kavereiden kuulopuheina autoista vioista mutu juttuja.
Jos haluaa tietää jostain merkistä/mallista jotain, kannattaa kysyä joltain joka on ajanut ja ajaa sillä edelleen. Mutta vältä ihmisiä jotka haukkuvat muun merkkisiä paskoiksi. Omaa pitää arvostaa muita mollaamatta! Pätee joka paikkaan!
P.S. Katsokaa tuota Jeep patriot/Compass tekniikkaa osa 1. (nim. Jeepisti)
siinä on roimasti tietoa.
Artificial intelligent doens't match with natural wisdomEdellämainitussa Patriotissa lähti ääntä takaakselin kumipuslista, tosin kuivahkolla pakkaskelillä tms. Väljyyttä en löytänyt.
Eräässä Dodge journeyssa viime talvena oli kylmäkäynnistys ongelmia joihin uusi optiman akkukaan ei auttanut. Auto oli varustettu webasto lisälämmittimellä, mutta se ei helpottanut kylmäkäynnistystä. Ei jaksanut pyörittää käyntiin. Sama murhe kuin VW yhtiön autoissa.
Siksi kyselin uutta starttimoottoria autoon (2.0 crd) merkkiliikkeessä 600-700€ ja tarvikeliikkeessä vaihtostartti 400€. Tämän auton alkuperäinen Mitsubishin starttista oli tod. n. hiilet menneet. Ajettu 140000km.
Tämän jälkeen moottori käynnistyi hiljaisemmin ja liki -30 pakkasilla ilman esilämmitystä.! Tämä taitaa auttaa muihin vastaavaa konetta käyttäviin?
Laitoin autoon webastosta huolimatta letkulämmittimen ja akkulaturin (defa).
Olen neuvonut häntä pitämään autoa lohkolämmitimessä ja käynnistyksen jälkeen laittamaan webaston käsikäytöstä päälle. Ja antaa lämmittää n. viisi minuuttia ennen liikkeellelähtöä. Se nostaa lämmöt ylös nopeasti . Ja lämmittää 30 minuuttia, ellei sitä sammuta aiemmin.
Jos kaikki peilin/penkin/lasin lämmittimet ja radion on samaan aikaan päällä voi kylmä akku tyhjentyä ja auto sammua. Eli malttia sähkönkäytölle.
Pientä aikalisää kylmälle aamulle. Kuten pitäisi varata lumisade keleille kun tietää mitä se liikenteessä merkitsee. Säätiedotuksia tulee!
Kun muistaa autoja aiemmilta vuosikymmeniltä, ovat ne parantuneet ajo ominaisuuksiltaan , turvallisuudeltaan , yleisellä mukavuudella = (lämmitys-ilmastointi-tehostimet-käynnistyvyys-varusteet) yms.
On tämän ohessa tullut nykyautoista enemmän sähköä vaativia. Ennen autot tarvitsivat akkua n. kärjistetysti vain käynnistykseen, nykyään myös käynnissä pysymiseen.
Noita hyytymisiä ja kylmäkäynnistys ongelmia on joka talvi ja kaikilla merkeillä.
Ei muisteta ostaa kerrankin uutta akkua, vaihdattaa diesel suodatinta (kannataa vaihtaa joka syksy, oli auto uusi tai ei!), ostaa talvilaatua tankkiin ja tarkistaa yleensäkin auton talvikestävyyttä. Talvet ovat edellekin lumisia ja kylmiä!
Auton keulalla oleva merkki ei ole tae toimivuudesta vaan omistajan tietoisuus mitä tehdä, niin kuin osaat pukeutua kelin mukaan!
P.S. Suodattimia yms. löytyy Motonetistä halvalla.
ja Englanninkielisillä sivustoilla löytyy tietoa. esim. Allpar.com ja Patriot Forum.
Sekä FJDC (finnish jeep drivers club). Kielitaitoa ja teknistä osaamista luulisi löytyvän ympäriltään. Sukulaisia, tuttuja jne.
Minulle sykäksen kertoa tänne antoi tuo mukava naisasiakas Patriotillaan!!- Suojärvi
Kiitos Korjaaja70 tiedoista suht.tuoreelle Jeeppimiehelle.Sinulla on kyllä asenne kohdallaan.Itselläkin on ollyt ladaa,japsia,saksalaisia,kaikki ne ovat ollet autoja.Oikeat autoharrastajat ovat mukavaa porukkaa,mutta koskaan en ole ymmärtänyt toisten merkkien mollaamista ihan päätyönä.
Missä päin Suomea vaikutat,olisi mukava tuoda Jeeppi joskus huoltoon,jos vaikka nämä "nivelongelmat" yllättää. - Sportage
Suojärvi kirjoitti:
Kiitos Korjaaja70 tiedoista suht.tuoreelle Jeeppimiehelle.Sinulla on kyllä asenne kohdallaan.Itselläkin on ollyt ladaa,japsia,saksalaisia,kaikki ne ovat ollet autoja.Oikeat autoharrastajat ovat mukavaa porukkaa,mutta koskaan en ole ymmärtänyt toisten merkkien mollaamista ihan päätyönä.
Missä päin Suomea vaikutat,olisi mukava tuoda Jeeppi joskus huoltoon,jos vaikka nämä "nivelongelmat" yllättää.Täällä pitää olla suodatus päällä, näistä ketkä tänne kirjoittelevat varmaan 80% on ala-ikäistä mopopoika ikäistä porukkaa joka autolehtiä lueskelee ja niistä pätevyytensä hankkii.
Ei muutä kuin lueskelee ja naureskelee noille tampioille, lisää hupia on etenkin Kia ja maasturipalstoilla.
- Emush
korjaaja70, missä sun paja on?
- Ex. Jeep-Toyota Man
Asiallista tekstiä, mukava lukea sellaistakin joskus Suoli24:lta (ei tapahdu usein, koska täällä on tosiaan moninkertaisesti häiriköitä verrattuna oikeisiin, rekisteröinnin vaativiin foorumeihin).
Itsellä oli pari vuotta sitten Patriot, ajoin sillä 20 tkm (30 - 50 tkm välin). Olin toinen omistaja, auto oli 1,5v vanha ostettaessa ja 3v vanha myytäessä. Syy myyntiin oli pitkälti juuri se, että auto hylättiin sen ensimmäisessä katsastuksessa (!) löysän pallonivelen takia ja korjaus maksoi merkkihuollossa 450 euroa (pelkästään toiselle puolelle ja ilman suuntauksen hintaa). Pelkkää palloniveltä kun ei kuulemma ollut saatavilla, vaan koko alatukivarren joutui tilaamaan. Korjauksen jälkeen myin auton heti.
Itse olen tottunut vanhojen Toyotien kanssa, että vielä parinkymmenen vuoden iässäkin auto menee joka ikinen kerta katsastuksesta läpi kuin vettä vain, joten hylkäys ensimmäisessä katsastuksessa oli järkytys. Toki sittemmin, mutta oliko se vasta viime vuonna, maahantuoja julkaisi tiedotteen, että "normaalia suurempi välys" onkin sallittu näissä autoissa, ja tämän perusteella varmaan minunkin Patriot hylättiin katsastuksessa turhaan!
Oli siinä toki muutakin syitä, miksi autosta nopeasti luovuin, kuten työnjälki (osien sovitus huono monessa kohtaa ympäri koria), lievä veden vuotaminen sisään rankkasateessa (tyyppivika, jenkkifoorumi täynnä kirjoituksia aiheesta) ja korkeat käyttökustannukset. Mutta ajettavuus ja ah se ulkonäkö!!! Edelleen pitää viikottain huokailla kuville, koska Patriot on minun mielestäni aivan mielettömän hyvän näköinen. Samaa mieltä oli lähipiiri ja siellä nyt etsitäänkin taas Patrioottia, mutta valitettavasti uudet tai lähes ajamattomat ovat harvassa.- jepjepjeep
Uusissa Jeep Compasseissa ja joissakin viimeisissä Suomeen tuoduissa Patrioteissa on jo uudet nivelet. Chrysler yhtiö vaihtoi lopultakin osatoimittajaa ja nämä uudet osat ovat vakioina Suomessakin jo ainakin syksystä 2011 alkaen.Jenkkifoorumilta luin,että näissä uusissa Patrioteissa ja Compasseissa ei nivelvaivoja ole osatoimittajan vaihdon jälkeen esiintynyt.Merkkihuollon asentaja myös kertoi havaintonaan jo viime talvena,että nivelet on vaihdettu erinäköisiin.Olen itse ajanut uudella Jeep Compassilla ilman ongelmia yli kaksi vuotta ja ollut todella tyytyväinen autoon.
- JEes
"Syy myyntiin oli pitkälti juuri se, että auto hylättiin sen ensimmäisessä katsastuksessa (!) löysän pallonivelen takia ja korjaus maksoi merkkihuollossa 450 euroa (pelkästään toiselle puolelle ja ilman suuntauksen hintaa). Pelkkää palloniveltä kun ei kuulemma ollut saatavilla, vaan koko alatukivarren joutui tilaamaan. Korjauksen jälkeen myin auton heti"
Olen ajanut Compass:lla nyt n. 40 000 km. Sen olen oppinut, että sitä ei ikinä pidä viedä merkkihuoltoon, ellei halua rahojaan menettää.
Esim. tässä kyseiset pallonivelet molemmille puolille:
http://www.ebay.co.uk/itm/2x-BALL-JOINT-FRONT-LOWER-DODGE-CALIBER-06-10-JEEP-COMPASS-JEEP-PATRIOT-/251467741303?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a8ca53877
Hinta euroina toimitettuna kotiovelle n. 50 e, toimitusaika n. 4 päivää. Työaikaveloitus missä tahansa pajassa n. 1 tunti, hinta Suomessa keskimäärin 50 euroa.
Maksoit siis 350 euroa liikaa. Jotkut laittavat näitä jopa itse paikoilleen, netistä löytyy helpot ohjeet.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875