Ongelmanani on muistikortti. Ostin uuden koneen, jolle yritin ladata kuvia muistikortilta. Minulla on erillinen muistikortinlukija jolla olen aina aikaisemmin siirtänyt kuvat koneelle mutta uuden koneen kanssa se ei onnistu. Kun kytken kortin koneeseen tulee ilmoitus joka pyytää alustamaan kortin. Kortilla on kuitenkin tärkeitä kuvia joita en halua poistaa joten ostin uuden muistikortin, jonka sitten alustin onnistuneesti (FAT- muodossa). Otin tuolle viimeisimmälle kortille muutaman kuvan ja kun yritin ladata niitä koneelle tuli taas ilmoitus jossa käskettiin alustamaan kortti. Olen myös koittanut ladata kuvia muille koneille joissa kaikissa on sama käyttöjärjestelmä kuin omassani (windows7). Voiko tämä kaikki johtua käyttöjärjestelmästä? Aikaisemmassa koneessa oli Windows XP.
Kamera on Nikon 3100
tietokone on Acer Aspire pöytätietokone X1470 (käyttöjärjestelmä Windows7)
muistikortti on kingston SD 2gb (ja ei, muistikortti ei ole lock-asennossa.)
Onko kellään vastaavia kokemuksia? Miten niistä selvisitte?
Muistikortti vaatii alustamisen joka kerta
18
5544
Vastaukset
- jhjgdfddf
Tavallista, jos yrittää lukea SDHC tai SDXC korttia tavallisella SD-kortinlukijalla.
- 8+10
Muttakun ei ole aikaisemmin ollut tuota ongelmaa. Mitä voin tehdä? Jos se kerran on niin tavallista niin kai siihen on kehitetty joku ratkaisu??
- ölpokuijyh
Alusta kertaalleen se kortti. Kokeile sitten koekuvilla ja jos jatkuu, niin yritä imuroida netistä kingstonin ajuria. Ellei toimi vieläkään, niin kortinlukijassa alkaa olla likaa tai häikkää.
- Nikon D90
Formatoi se kortti kamerassa jolloin se toimii!
Olen aikojen kuluessa saanut kaupasta uusia kortteja ostamalla pari ei toimivaa, ne ovat antaneet osan kuvista vain osina, raw kuvia ei osin lainkaan, vaativat uudelleen alustamista jne. mikään ei kuitenkaan lopulta auttanut ja toisesta oli jo kuittikin karannut koska se oli pitkään varakorttina mutta toisen sain vaihdettua koska edellisestä viisastuneena otin kortin heti koekäyttöön.
Viallisia korttejakin löytyy!
Mikä se vika on en osaa sanoa ja tuo viimeinenkin toimimaton kortti näytti toimivan Canonin bridgessä ainakin alkuun ja kun latasin siihen kuvia koneesta mutta Nikon D5100 oli sille liikaa. Saatuani korvaavan kortin kaikki oli kunnossa ja homma pelitti ja pelittää edelleen viimeksi toissapäivänä kuvatessani. - Pasianssi82
Osta uus kortinlukija, hintakin vain 5-10 euroa.
Tuosta löytyy alkuun
http://www.muistikauppa.fi/muistikortit-kortinlukijat-adapterit-c-33_89.html - Automaattikuvaaja
Loppuiko raha ostaa 15 € uutta korttia
- perhevalokuvaaja evp
Ammattivalokuvaajalle vaan, vaikka on varaa, on viisasta olla säästäväinen ja taloudellinen joka asiassa, köyhäily on järkevää.
Harvalla meistä on oikeasti liikaa tai yllinkyllin rahaa.
Ostin juuri toisen Canon EOS_M Kameran, koska ensimmäinen on jo erittäin hyväksi havaittu, ja siihen seuraavat varusteet:
- nahkalaukku
- 3 kpl uv suodinta
- 2 kpl pyöröpolarisaatiosuodatinta
- 3 kpl vastavalosuojia
- kaukolaukaisin
- lisälaturi
- 2 kpl 1250 mAH akkuja
- mikrofoni, en Rödeä koska 1/3 hinnalla saa kevyemmän ja yhtä hyvän, ehkä paremman.
- näyttöön etsimen, silmäsuppilon, suurennuslasilla
- 2 2 = 4 kpl orjasalamia
- 20 kpl micro SD-muistikortti adapteri, 5 eri väriä
- 2 kpl vesitiiviitä laukkuja, pusseja joissa mahtuu kädet alakautta hyvin sisälle
- 3 kpl päähän kiinniteltäviä hopeanväristä sateensuojaa, sateen- ja auringonpaisteen ja heijastamaan valoa.
- 6 kpl muunnosrenkaita 52-58 mm lisälinsseilleni 0,35x, 0,60x, 1,5x, 2.0x ja 3.0x.
Tilpehöörit tilasin keveään aikana ja kaikki maksoivat yhteensä, kotiin tuotuna 178.30 €.
Canon EOS_m EF-M 18-55mm f/3.5–5.6 IS STM
ilmaiseksi Canon Selphy CP810 valokuvatulostin maksoivat postikuluineen alle 380 €.
--. - Valehtelet! Sinulla
perhevalokuvaaja evp kirjoitti:
Ammattivalokuvaajalle vaan, vaikka on varaa, on viisasta olla säästäväinen ja taloudellinen joka asiassa, köyhäily on järkevää.
Harvalla meistä on oikeasti liikaa tai yllinkyllin rahaa.
Ostin juuri toisen Canon EOS_M Kameran, koska ensimmäinen on jo erittäin hyväksi havaittu, ja siihen seuraavat varusteet:
- nahkalaukku
- 3 kpl uv suodinta
- 2 kpl pyöröpolarisaatiosuodatinta
- 3 kpl vastavalosuojia
- kaukolaukaisin
- lisälaturi
- 2 kpl 1250 mAH akkuja
- mikrofoni, en Rödeä koska 1/3 hinnalla saa kevyemmän ja yhtä hyvän, ehkä paremman.
- näyttöön etsimen, silmäsuppilon, suurennuslasilla
- 2 2 = 4 kpl orjasalamia
- 20 kpl micro SD-muistikortti adapteri, 5 eri väriä
- 2 kpl vesitiiviitä laukkuja, pusseja joissa mahtuu kädet alakautta hyvin sisälle
- 3 kpl päähän kiinniteltäviä hopeanväristä sateensuojaa, sateen- ja auringonpaisteen ja heijastamaan valoa.
- 6 kpl muunnosrenkaita 52-58 mm lisälinsseilleni 0,35x, 0,60x, 1,5x, 2.0x ja 3.0x.
Tilpehöörit tilasin keveään aikana ja kaikki maksoivat yhteensä, kotiin tuotuna 178.30 €.
Canon EOS_m EF-M 18-55mm f/3.5–5.6 IS STM
ilmaiseksi Canon Selphy CP810 valokuvatulostin maksoivat postikuluineen alle 380 €.
--.Valehtelet! Sinulla ei ole kaikkia Korkkareita hyllyssäsi! Valehtelet! Tex Willer ampui myös vasemmalla! Valehtelet, kun sulla ei ole virallista valvojaa jeesuksen syntymässä. Valehtelet, kun et äänittänyt tai kuvannut dioille sitä! Minä olen Klenkka ja mulla on kaikki sota-arkistot kotonani. Varastin ne ollessani Isosaaren saunakoskettelijavääpeli!
- liitin ei yhdistä
"Muistikortti vaatii alustamisen joka kerta"
jospa olisikin kyse että sinulla on micro kokoinen ja se ei täysin sovi siihen adabteriin, eli yhdistys heikko.
Koieile eri adabtereihin.
En tiedä käyttääkö tietokone eri liittimiä kuin kamera, luulen ainakin että kortin joka liitin ei ole joka kerta käytössä.
Eli joku liitin ei yhdistä, itselläkin on kaikki tähän asti microkokoisia kortteja koska ne sopivat joka paikkaan, nyt juuri ostin ensimmäisen isomman kokoisen joka ei tarvitse adateria.
--. - Rahamies Nikoniin
Osta ihmeessä kunnon kamera ja kunnon kortti, vaikka Sandisk. Ei tarvitse valittaa sen jälkeen täällä.
- Painii korttien kans
Suurin osa digikameroiden korttivirheistä johtuu pelkästään kortista, kamerat kyllä toimii. Mutta oikeassa olet, että kunnon kortti! Kingstoneissa taitaa olla korttimerkeistä kaikista eniten ongelmia? Ainakin minulla meni vuoden sisällä kaksi 8GB Kingstonia vaihtoon ja kolmannella kerralla en huolinut enää Kingstonia, vaan vaihdoin merkkiä, loppui kortti ongelmat sillä sekunnilla siihen paikkaan.
- kgfjwhejg
Yksi asia on ainakin varma, muistikorttia ei pidä koskaan alustaa muutoin kuin kamerassa.
Kokeile suorasiirtoa kamerasta, mutta katso että akku on täysi, ennen kuin aloitat.
2 GB on aika pieni ja vanha korttityyppi.
Kaikki kortit ei ole kamerayhteensopivia. Voipi muuten olla, että tuo kortti sisältää wanhan FAT-16 systeemin, jota w7 ei välttämättä enää tue.
Suuremmissa korteissa on FAT 32 ja vielä suuremmissa exFat, joka on siitä kiusallinen, että mikään muu kuin uusimmat windowsit ei voi lukea sitä patenttisyistä. Maciinkin pitää ostaa lisäpalikka sitävarten.Katsoin juuri 3 Nikon rungoilla formatoitus korttia 8 ja 16G kokoisia. Formatointi oli FAT32 muotoa jokaisessa.
Nykykameroissa joissa on 16 - 25Mpix tai enemmän ei juurikaan pienempiä kortteja edes kannata käyttää ainakaan jos kuvaa muotoa jpg RAW joka kuvasta. ollessani hieman epäluuloinen en myöskään käytä ihan max kokoja vaan mieluummin useampaa pienempää tuosta kokoluokasta.
Joskus kun matkoilla joku kortti kiukuttelee niin ei ihan niin montaa kuvaa häviä yhdellä kertaa. Tosin, enemmän kuvattuani päivällä siirrän illalla kuvat läppärin kovalevylle ja varmistan ulkopuoliselle. Jos se on vainoharhaista niin olkoon, olen kerran menettänyt päivän kuvasaaliin kovalevyn hajottua ja toisen kerran kun kortti ei suostunut luovuttamaan kuin osan jpg kuvista eikä yhtään nef muotoista. Kortti lensi sen jälkeen pitkälle.
exFAT on vielä tietääkseni jäänyt näkemättä.- kgfjwhejg
Työeläkeläinen kirjoitti:
Katsoin juuri 3 Nikon rungoilla formatoitus korttia 8 ja 16G kokoisia. Formatointi oli FAT32 muotoa jokaisessa.
Nykykameroissa joissa on 16 - 25Mpix tai enemmän ei juurikaan pienempiä kortteja edes kannata käyttää ainakaan jos kuvaa muotoa jpg RAW joka kuvasta. ollessani hieman epäluuloinen en myöskään käytä ihan max kokoja vaan mieluummin useampaa pienempää tuosta kokoluokasta.
Joskus kun matkoilla joku kortti kiukuttelee niin ei ihan niin montaa kuvaa häviä yhdellä kertaa. Tosin, enemmän kuvattuani päivällä siirrän illalla kuvat läppärin kovalevylle ja varmistan ulkopuoliselle. Jos se on vainoharhaista niin olkoon, olen kerran menettänyt päivän kuvasaaliin kovalevyn hajottua ja toisen kerran kun kortti ei suostunut luovuttamaan kuin osan jpg kuvista eikä yhtään nef muotoista. Kortti lensi sen jälkeen pitkälle.
exFAT on vielä tietääkseni jäänyt näkemättä.Kingstoneita mainostetaan parhaiksi, mutta todentotta, niissä on ollut eniten käyttäjien kokemia ongelmia. Eräskin tuttava yritti turhaan saada Kingston muistitikkua toimimaan. ei onnistunut edes valmistajan ohjelmilla. Joissakin koneissa kuitenkin toimi.
Sandiskin USB-tikussa puolestaan on sellainen "ongelma", että siinä on erillinen käynnistysosio ja se haluaa asentaa itsensä tietokoneeseen, vaikka se on tarpeetonta. Onneksi ei ole muistikorteissa.
Minulla ei ole ollut ongelmia CF-kortteien kanssa, mutta SD on ollut ongelmallinen ja helposti tuhoutuva. pehmeä kortti kun taipuu helposti ja lakkaa toimimasta. Usein myös lukituspalikka putoaa pois.
Tietääkseni exFat esiintyy toistaiseksi vain irtokovalevyissä ja suurissa muistitikuissa. Olen itse törmännyt sellaisiin.
Kamerat ei tietääkseni vielä tue muuta kuin FATia.
Ihmettelen, miksi ollaan niin tyhmiä, että aina tanssitaan MS:n pillin mukaan. Kameroissa ja muissa vastaavissa pitäisi käyttää vapaita tiedostomuotoja, joita ei kukaan yksinään omista.
Nykyinen menettely aiheuttaa sen, että kameran käyttö pakottaa myös windowsin käyttöön ja irtokovalevyt pitää formatoida järjestelmäkohtaisesti, jolloin niitä ei voi käyttää ristiin missään muussa järjestelmässä.
- Oikeat kamerat
Käyttävät CF-korttia.
- theo1
Jos käytän 8 gb korttia riistakamerassa kuinka formatoin sen, pitääkö LOCK toiminto olla lukittu asennossa?
- okjkhhg
Jos panet kortin lock-tilaan ei koko korttia löydy, tai systeemi väittää sitä sudeksi.
Lock tarkoittaa kirjoitussuojausta, jonka voi laittaa päälle, kun kortti on kuvattu täyteen, ettei sitä vahigossa mene deletoimaan mm. kortinvaihdon yhteydessä.
- kfjshfhvf
W7 lienee niin tyhmä, ettei se ymmärrä kortin 2 Gigan kortin FAT-16 formaattia.
Muutenkin uusien windowsien kanssa on ongelmia, kun yrität FATia formatoida. Kone vänkää väenväkisin NT-formaattia, ellei ole tarkkana.
Vika voi myös olla siinä, että se on niin kauheasti mainostettu Kingston.
Sandiskin muistikorteissa en ole löytänyt ongelmia, mutta laitapa Sandiskin muistitikku windowsiin. Mitään ei tapahdu, mutta hetken kuluttua tulee ruutu: "Asennetaan laitteen ohjaimia" ja hetkenkuluttua se sitten toimii.
Mitä varten windowsiin pitää erikseen asentaa ohjaimet "lyijykynällekin"?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181