Helluntaiherätys on heräämässä diakonian kehittämiseen. Suomen kristillisistä piireistä ainoastaan Pelastusarmeija on kunnostautunut sillä saralla.
Herätyksen tämän vuotisille Talvipäiville on aiheesta kutsuttu luennoimaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Jouko Karjalainen, joka tulee ulkopuolelta helluntailiikkeen (liekö edes tunnustava kristitty?). Saako hän meistä aikaiseksi heikkihursteja?
Diakonia
15
74
Vastaukset
Jopas pomppas.
Diakonia = kirkollinen hyväntekeväisyys
Se on Suomessa luterilaisen kirkon toimintamuoto.- tode*
turhaan pompittelet, taitavat ei-kirkolliset nukkua jo.
Termi löytyy Raamatusta, ei ole luterilaisten keksimä. Diakonus, seurakuntapalvelija on määritelty mm. tässä:
3:8 Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,
3:9 vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa.
3:10 Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat.
3:11 Samoin tulee vaimojen olla arvokkaita, ei panettelijoita, vaan raittiita, uskollisia kaikessa.
3:12 Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.
3:13 Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa.
- Tuumaillaan
Hyvältä kuulostaa, mutta toisaalta... Eikös se ole meidän jokaisen tehtävä, ruokkia kun näkee nälkäisen ja niin edelleen.. Lisää välinpitämättömyyttä saattaa saada aikaan, jos ajatellaan että menköön sossuun, ja diakoniatoimistoon, ja olisi sitten hellareillakin diakoniansa. Asiassa on monta puolta... Vaikka tavallaanhan me saisimme sitäkin kautta olla ne auttajat, koska seurakuntaväen tuomista varoistahan ne jaetaan... Jaa-as
- tode*
Seurakunta on kutsuttu tekemään diakoniatyötä. Me olemme ohittaneet tuon kutsumuksen. Hurstit ovat näyttäneet tietä jo vuosia, mutta sekään ei ole saanut meitä liikkeelle.
Virallisia diakooneja jotka voivat olla ylpeitä viroista.
Kun Raamatun muka jokainen uskova pitäis olla lähimmäisille diakon ,, Mutta tällainen on maailmanekumallisen kirkkon.- Tuumaillaan
Oon samaa mieltä, että laitostumalla ei hengellistytä, vaan uskonnolistutaan. Enemmän vaan oikeaa uskovien yhteyttä, pienissä kotipiireissä ja ystäväpiireissä joissa oikeasti pidetään toisen hyvinvoinnista huolta!
- Tuumaillaan
Tästä on hyvänä esimerkkinä esimerkiksi kotikokoukset. Kaikki tuovat mukanaan jotain. Joku tuo sanaa, joku osaa soittaa sitä kitaraa, kaikki osaavat rukoilla ja siunata ja rohkaista. Suurin osa tuo jotain evästä pöytään, ja kaapista voi laittaa isompaa jos joku sattuu tulla suoraan töistä nälkäisenä. Usein varsinkin naisihmiset tuovat jotain itselleen tarpeetonta ja kyselevät tarviiko joku muu. Yleensä löytyy tarvitsija, tai joku joka tietää kenelle voisi viedä. Niin ei jää tavarat pyörimään nurkkiin, samalla kun joku ostaa saman kalliilla kaupasta. Ja ajan mittaan kaikki on saaneet "omansa" takaisin muodossa tai toisessa. Yhdellä on ylettömästi omenoita, toinen taas on hätää kärsimässä marjapuskiensa kanssa. Yksi osaa korjata ruohonleikkurin ja toinen voi ottaa lapset hoitoon. Kaikki ilman organisointia tai vastaanottoaikoja. Kukaan ei pidä kirjaa mistään, rakkaus vain lisääntyy. Ilo on sekä olla avuksi että saada apua. Siinä missä on itse kokenut suurta armoa ja välittämistä, haluaa sitä välittää myös eteenpäin. Kaiken keskipiste on kuitenkin Kristus, joten siinä me paistattelemme suurimman osan aikaa. Pelastuksen jälkeen on ystävyys ehkä arvokkain asia. Että on korva joka kuulee, käsi joka siunaa, sydän joka välittää.
- Tuumailee vieläkin..
Tuumaillaan kirjoitti:
Tästä on hyvänä esimerkkinä esimerkiksi kotikokoukset. Kaikki tuovat mukanaan jotain. Joku tuo sanaa, joku osaa soittaa sitä kitaraa, kaikki osaavat rukoilla ja siunata ja rohkaista. Suurin osa tuo jotain evästä pöytään, ja kaapista voi laittaa isompaa jos joku sattuu tulla suoraan töistä nälkäisenä. Usein varsinkin naisihmiset tuovat jotain itselleen tarpeetonta ja kyselevät tarviiko joku muu. Yleensä löytyy tarvitsija, tai joku joka tietää kenelle voisi viedä. Niin ei jää tavarat pyörimään nurkkiin, samalla kun joku ostaa saman kalliilla kaupasta. Ja ajan mittaan kaikki on saaneet "omansa" takaisin muodossa tai toisessa. Yhdellä on ylettömästi omenoita, toinen taas on hätää kärsimässä marjapuskiensa kanssa. Yksi osaa korjata ruohonleikkurin ja toinen voi ottaa lapset hoitoon. Kaikki ilman organisointia tai vastaanottoaikoja. Kukaan ei pidä kirjaa mistään, rakkaus vain lisääntyy. Ilo on sekä olla avuksi että saada apua. Siinä missä on itse kokenut suurta armoa ja välittämistä, haluaa sitä välittää myös eteenpäin. Kaiken keskipiste on kuitenkin Kristus, joten siinä me paistattelemme suurimman osan aikaa. Pelastuksen jälkeen on ystävyys ehkä arvokkain asia. Että on korva joka kuulee, käsi joka siunaa, sydän joka välittää.
Ja sitten tuli heti mieleen, että vaikka uskovien kesken asioiden pitäisi hoitua luonnostaan, ei se ole kuitenkaan seurakuntaan kuuluvien tavoitettavissa. Siihen tuo diakonia on tietenkin tarpeen, etenkin jos ajat tästä ottaa ja huononee.
- tode*
minä olen ymmärtänyt, että tässä "virka-asiassa" ei olla laitostuneita vaan hengellistyneitä. Nämä virat ovat Jumalan valtakunnan virkoja.
Raamattu käyttää nimenomaan ilmaisua virka myös srk kaitsija, apostoleiden ym. kohdalla. Ei siis ole kyse laitostumisesta, jos halutaan perustaa Jumalan tahtomukaisia virkoja. Näiden virkojen haltijoille UT antaa vakavaa opastusta, ei saa uskonnollistua, vaan palvella Hengen mukaan. - Hyvin Tuumailtu!
tode* kirjoitti:
minä olen ymmärtänyt, että tässä "virka-asiassa" ei olla laitostuneita vaan hengellistyneitä. Nämä virat ovat Jumalan valtakunnan virkoja.
Raamattu käyttää nimenomaan ilmaisua virka myös srk kaitsija, apostoleiden ym. kohdalla. Ei siis ole kyse laitostumisesta, jos halutaan perustaa Jumalan tahtomukaisia virkoja. Näiden virkojen haltijoille UT antaa vakavaa opastusta, ei saa uskonnollistua, vaan palvella Hengen mukaan.Okei, tuo kuulostaa paremmalta!
(ehkä olisi alunperinkin pitänyt enemmän kysellä kuin tuumailla...) - Tapio522eikirj
Hyvin Tuumailtu! kirjoitti:
Okei, tuo kuulostaa paremmalta!
(ehkä olisi alunperinkin pitänyt enemmän kysellä kuin tuumailla...)SEITSEMÄN AVUSTAJAA VALITAAN
Apt. 6:1-7
--.
6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.
6:4 Mutta me tahdomme pysyä rukouksessa ja sanan palveluksessa."
--
Seurakunnan kasvaessa mukaan tuli yhä enemmän kreikkaa puhuvia juutalaisia eli hellenistejä.
Alkuseurakunnan enemmistö puhui hebreaa.
Näiden kahden kieliryhmän välille tuli ongelmia varsinkin köyhien avustamisessa (1).
Kreikkaa puhuvat valittivat, että heidän leskiään syrjittiin avustusten jaossa.
Useinhan tänäänkin kielimuuri aiheuttaa epäluuloisuutta ja väärinkäsityksiä- joskus jopa aiheetta.
Apostolit joutuivat järjestämään uudelleen ”pöytäpalveluksen” eli ruuan jakamisen, koska muuten siitä aiheutui heille liian paljon työtä ja rukoukseen ja Jumalan sanan opetukseen jäi vähemmän aikaa(4).
Niinpä ruuan jakeluun valittiin seitsemän miestä, ”joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä” (3). Valittujen puolesta rukoiltiin ja siunattiin kättenpäällepanon kautta tehtäväänsä. Näin apostolit luovuttivat seitsemälle valitulle sen osan työstään, mikä koski sosiaalista huolenpitoa (diakoniaa).
Näin apostolit saattoivat keskittyä sen viran hoitamiseen, mihin itse Jeesus Kristus oli heidät kutsunut. ”Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;...” (Rm 12:7).
Tässä on ohje meillekin, joka on pätevä kaikkina aikoina. Koko seurakunta on mukana valinnoissa ja siunaa valitut tehtäviinsä kätten päällepanemisen kautta (3).
Jeesus ennusti, että lopun aikoina tulee nälänhätää monin paikoin (Matt. 24:7).
Tästähän kuulemme viestejä lähes päivittäin, läheltä ja kaukaa.
Miten järjestämme ruuan jakelun niin, ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä ruuan puutteesta? - Tyhjää paskaaa
Tapio522eikirj kirjoitti:
SEITSEMÄN AVUSTAJAA VALITAAN
Apt. 6:1-7
--.
6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.
6:4 Mutta me tahdomme pysyä rukouksessa ja sanan palveluksessa."
--
Seurakunnan kasvaessa mukaan tuli yhä enemmän kreikkaa puhuvia juutalaisia eli hellenistejä.
Alkuseurakunnan enemmistö puhui hebreaa.
Näiden kahden kieliryhmän välille tuli ongelmia varsinkin köyhien avustamisessa (1).
Kreikkaa puhuvat valittivat, että heidän leskiään syrjittiin avustusten jaossa.
Useinhan tänäänkin kielimuuri aiheuttaa epäluuloisuutta ja väärinkäsityksiä- joskus jopa aiheetta.
Apostolit joutuivat järjestämään uudelleen ”pöytäpalveluksen” eli ruuan jakamisen, koska muuten siitä aiheutui heille liian paljon työtä ja rukoukseen ja Jumalan sanan opetukseen jäi vähemmän aikaa(4).
Niinpä ruuan jakeluun valittiin seitsemän miestä, ”joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä” (3). Valittujen puolesta rukoiltiin ja siunattiin kättenpäällepanon kautta tehtäväänsä. Näin apostolit luovuttivat seitsemälle valitulle sen osan työstään, mikä koski sosiaalista huolenpitoa (diakoniaa).
Näin apostolit saattoivat keskittyä sen viran hoitamiseen, mihin itse Jeesus Kristus oli heidät kutsunut. ”Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;...” (Rm 12:7).
Tässä on ohje meillekin, joka on pätevä kaikkina aikoina. Koko seurakunta on mukana valinnoissa ja siunaa valitut tehtäviinsä kätten päällepanemisen kautta (3).
Jeesus ennusti, että lopun aikoina tulee nälänhätää monin paikoin (Matt. 24:7).
Tästähän kuulemme viestejä lähes päivittäin, läheltä ja kaukaa.
Miten järjestämme ruuan jakelun niin, ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä ruuan puutteesta?Nälänhätää on ollut aina.
- tode*
Hyvin Tuumailtu! kirjoitti:
Okei, tuo kuulostaa paremmalta!
(ehkä olisi alunperinkin pitänyt enemmän kysellä kuin tuumailla...)on ihan toivottavaa, että tälle(kin) palstalle eksyy leppoisia tuumailijoita. :)
Lähimmäisissämme me palvelemme Jumalaa. Seurakunta tekee oikein, kun se ulottaa palveluaan erottelemattomasti kaikkiin ihmisiin. Paljon vapaaehtoistyösarkaa olisi esim. vanhuspuolella, ikäihmisten parissa.
- Only
5.Moos.11:1. "Joka seitsemäs vuosi pane toimeen vapautus.
2. Ja näin on vapautuksesta määrätty: jokainen saamamies luopukoon siitä, minkä hän on lähimmäiselleen lainannut, älköönkä velkoko lähimmäistänsä ja veljeänsä, sillä silloin on Herran kunniaksi vapautus julistettu.
3. Vierasta saat velkoa, mutta luovu siitä, mitä sinulla on saamista veljeltäsi.
4. Tosin ei köyhää sinun keskuudessasi tulisi ollakaan, sillä Herra on runsaasti siunaava sinua siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi ja jonka saat ottaa omaksesi,
5. jos vain kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä ja tarkoin noudatat kaikkia näitä käskyjä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan.
6. Sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunaava sinua, niinkuin hän on sinulle puhunut; ja sinä lainaat monelle kansalle, mutta sinun ei tarvitse lainaa ottaa, ja sinä vallitset monia kansoja, mutta he eivät vallitse sinua.
7. Jos sinun keskuudessasi on joku köyhä, joku veljesi jossakin porttiesi sisäpuolella siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä kovenna sydäntäsi äläkä sulje kättäsi köyhältä veljeltäsi,
8. vaan avaa auliisti kätesi hänelle ja lainaa mielelläsi, mitä hän puutteessansa tarvitsee.
9. Varo, ettei sydämessäsi synny tämä paha ajatus: 'Seitsemäs vuosi, vapautusvuosi, on lähellä', ja ettet sen tähden katso karsaasti köyhää veljeäsi etkä anna hänelle mitään. Jos hän silloin huutaa sinun tähtesi Herran puoleen, niin sinä joudut syyhyn.
10. Anna mielelläsi hänelle, älköönkä sydämesi olko vastahakoinen antaessasi, sillä lahjasi tähden on Herra, sinun Jumalasi, siunaava sinua kaikissa töissäsi, kaikessa, mihin ryhdyt.
11. Koska köyhiä ei koskaan puutu maasta, sen tähden käsken minä sinua näin: Avaa auliisti kätesi veljellesi, kurjalle ja köyhälle, joita sinun maassasi on.
12. Jos joku veljesi, hebrealainen mies tai nainen, on myynyt itsensä sinulle ja palvellut sinua kuusi vuotta, niin päästä hänet seitsemäntenä vuotena luotasi vapaaksi,
13. ja kun päästät hänet luotasi vapaaksi, niin älä lähetä häntä tyhjin käsin.
14. Vaan sälytä hänen selkäänsä runsaasti lahjoja laumastasi, puimatantereeltasi ja kuurnastasi; anna hänellekin siitä, millä Herra, sinun Jumalasi, on sinua siunannut.
15. Muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vapahti sinut. Sentähden minä tänä päivänä annan sinulle tämän käskyn...."
("..11. Koska köyhiä ei koskaan puutu maasta, sen tähden käsken minä sinua näin: Avaa auliisti kätesi veljellesi, kurjalle ja köyhälle, joita sinun maassasi on. ..)
Matt."..Kun Jeesus oli Betaniassa pitalisen Simonin asunnossa, tuli hänen luoksensa nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä kallisarvoista voidetta, minkä hän vuodatti Jeesuksen päähän hänen ollessaan aterialla. Mutta sen nähdessään hänen opetuslapsensa närkästyivät ja sanoivat: "Mitä varten tämä haaskaus? Olisihan sen voinut myydä kalliista hinnasta ja antaa rahat köyhille." Kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän heille: "Miksi pahoitatte tämän naisen mieltä? Sillä hän teki hyvän työn minulle.
Köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina. Sillä kun hän valoi tämän voiteen minun ruumiilleni, teki hän sen minun hautaamistani varten. Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa tätä evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä hän teki, on mainittava hänen muistoksensa.".."
Mark."..Ja kun hän oli Betaniassa, pitalisen Simonin asunnossa, tuli hänen aterialla ollessaan nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä oikeata, kallista nardusvoidetta. Hän rikkoi alabasteripullon ja vuodatti voiteen hänen päähänsä. Niin oli muutamia, jotka närkästyivät ja sanoivat keskenään: "Mitä varten tämä voiteen haaskaus? Olisihan voinut myydä tämän voiteen enempään kuin kolmeensataan denariin ja antaa ne köyhille. "Ja he toruivat häntä. Mutta Jeesus sanoi: "Antakaa hänen olla. Miksi pahoitatte hänen mieltään? Hän teki hyvän työn minulle.
Köyhät teillä on aina keskuudessanne, ja milloin tahdotte, voitte heille tehdä hyvää, mutta minua teillä ei ole aina. Hän teki, minkä voi. Edeltäkäsin hän voiteli minun ruumiini hautaamista varten. Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä tämä teki, on mainittava hänen muistoksensa."..."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654470Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563500Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5083242Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972154Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361803Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja231777- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446