Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Erittäin huono kokemus putkimiehestä!!

Röörimiehen huijaus

Tilasin erään putkimiehen asentamaan meille hanaa wc:hen. Hana oli jo paikallaan valmiina liittämistä vaille ja putkimies tiesi, että kyseessä on pikkuinen asennus, jossa ei kauaa menisi. Putkimies tuli 15 min myöhässä sovitusta ajasta ja aloitti työt. Kun hana 45 min päästä oli liitetty paikalleen, putkimies tuumasi, että oli joutunut katkomaan putkia (vaikka nimenomaan pyysin, että näin ei tehtäisi) ja oli joutunut asentamaan joitain lisäosia. Hajulukko kuulemma vuoti asennuksen jälkeen ja sekin tulisi vaihtaa, jonka hän voisi tehdä samalla. (Ei ollut koskaan aikaisemmin vuotanut). Koska mua alkoi epäilyttään koko hanan liitäntä, sanoin, että teemme/teetämme sen hajulukon vaihdon myöhemmin jos tarvitsee.

Kun kysyin, mitä tämä "urakka" mahtoi maksaa, putkimies tuumasi että 150 euroa. Pyysin laskua, johon putkimies sanoi, että näin heti käteismaksuna on edullisempi. Puhelimessa putkimies oli sanonut, että laskuttaa n. 50 euroa tunti. Aloin ihmetellä laskun suurta summaa. Putkimies sanoi, että osat kilometrikorvauksineen tekivät n. 65 euroa. Minä sitten kysyin, kuinka on mahdollista, että vajaan tunnin työlle jäi sitten 85 euroa hintaa, kun hän puhelimessa sanoi laskuttavansa 50 euroa tunti. Tähän putkimies sanoi, että: Niin, alvillinen hinta on 85 euroa. Näin yksityishenkilönä palvelun tilatessani alvin mainitsematta jättäminen tuntui aika erikoiselta.

Kun putkimies sanoi, että koska minulla oli epäselvyyttä tästä alvin summasta, hän sanoi, että voi antaa "alennusta" työstä, jonka piti alkujaankin olla n. 50 euroa tunti.

Sanoin, että valitettavasti multa ei löydy nyt tähän hätään käteistä kuin 25 euroa. Putkimies lähti kirjoittamaan laskua. Mielestäni laskun teki erikoiseksi mm. se, että ajokulut lvi-tarvikkeet oli lyöty yhteissummaksi 65 euroa. Ilman minkäänlaisia erittelyjä. Putkimiehen osoite on n. 5 kilometriä meiltä ja osien hinnasta ei tullut mitään selvyyttä. Jotkin osat, jotka putkimies oli vaihtanut, maksoivat eräässä lvi-liikkeessä 3,50 euroa, eli olisivat maksaneet enintään 10 euroa... Mielestäni melko kallista. Varmaksi en koskaan siis saanut, mitä osia putkimies laskutti.

Asennus oli sitten 60 euroa. Sain siis "alennusta" 25 euroa, kun lopullinen lasku oli tasan 100 euroa josta olin jo maksanut 25 euroa. En tiedä mistä, mistä ns. "alennus" tuli.... Kun työn piti olla se 50 e/h.

Kun lasku lyötiin käteen, hän pyysi minua vielä allekirjoittamaan sen seuraavin sanoin: Asiakas hyväksyy. Mitä siinä nyt enää alkaa riitelemään, kun toinen on niin sanotusti työnsä tehnyt. Ja eräpäivä tietysti heti.

Kun allekirjoitin laskun, putkimies tämän jälkeen sitten sanoi, että tuo osa putkesta vuotaa vielä. Olin jo niin jo ymmyrkäisenä kaikesta, että sanoin tälle miehelle vain, että korjaa vian nyt saman tien. Hän ruuvaili n. puoli minuuttia ja sanoi, että nyt pitäisi kaiken olla kunnossa, kiitti ja lähti. Sanoin, että soitamme perään, jos jotain ilmenee.

Soitimme putkimiehelle, sillä halusin vielä varmistuksen siitä, että mikä osa maksoi minkäkin verran ja paljonko kilometreille tuli hintaa. Tähän putkimies sanoi, että on omasta mielestään edullinen sillä kukaan ei laskuta Kokkolassa alle 29 euroa/keikka.

Olemme tehneet kotiimme paljon remonttia ja koskaan ei näin härskisti ole toimittu. Putkimiehen mielestä laskussa näkyvä erittely oli meille täysin riittävä.

Mielestäni tästä työstä kohtuullinen lasku olisi ollut reilusti alle 100 euroa. Mutta minkäs teet. Onhan niitä eri hintaisia kampaamoitakin... Ja työ on tehty. Mutta todella huono maku jäi suuhun.

En halua täällä mainostaa, kenestä putkimiehestä on kyse. Tämä putkimies tunnistaa itsensä kyllä tästä. Lupasimme mainostaa hänen "palveluitaan" kaikille tutuillemme ja sen teemme. Tällainen toiminta tulee aina yrittäjälle kalliiksi, sillä huonosta kohtelusta ja palvelusta kuulee aika moni.

250

25901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samatfiilikset

      Parempi, kun laittaisit vain yrittäjän nimen kehiin. Ei näitä törppöjä muuten saa kuriin. Itse olen rakennuttanut useampia kohteita ja aivan sama kokemus valitettavasti näistä putkimiehistä. Kaikkein onnettominta porukkaa. Pimeesti haluavat vielä tehdä hommansa. Siinäpä sitten on asunnon omistajan ongelma, jos putket vuotaa. Ei ole todistetta työn tekijästä. Itse en suostu kertaakaan maksamaan pimeänä, vaikka aina nämä "yrittäjät" sitä haluaa.

      • Kirjallinen sopimus

        Tehkää hyvät ihmiset kirjallisia sopimuksia. Sitten on dokumentti mihin vedota, jos lasku onkin paljon odotettua enemmän. 50€/h kun kirjallisena ilmoitetaan niin se ei saa heittää kuin 15%, joten maksimisumma jonka loppupelissä joutuu maksamaan on 57,50€. Mikäli putkimies tosiaan on tehnyt täyden tunnin töitä.

        Ja toisaalta tuntitaksalla toimivat työntekijät yleensä pitkittää työtä, joten kannattaa seurata niiden toimintaa ja kysellä silloin tällöin että mitä mahtavat tällä hetkellä tehdä


      • iem
        Kirjallinen sopimus kirjoitti:

        Tehkää hyvät ihmiset kirjallisia sopimuksia. Sitten on dokumentti mihin vedota, jos lasku onkin paljon odotettua enemmän. 50€/h kun kirjallisena ilmoitetaan niin se ei saa heittää kuin 15%, joten maksimisumma jonka loppupelissä joutuu maksamaan on 57,50€. Mikäli putkimies tosiaan on tehnyt täyden tunnin töitä.

        Ja toisaalta tuntitaksalla toimivat työntekijät yleensä pitkittää työtä, joten kannattaa seurata niiden toimintaa ja kysellä silloin tällöin että mitä mahtavat tällä hetkellä tehdä

        Jos on sopinut 50€ urakan, niin se on 50€, niitä tehdään hyviä ja huonoja urakoita ja jos se oli putkimiehelle huono, niin se on hänen murheensa. Kytäämistä en kyllä suosittele, se on viimeinen virhe.


      • tee itse p.hommasi
        iem kirjoitti:

        Jos on sopinut 50€ urakan, niin se on 50€, niitä tehdään hyviä ja huonoja urakoita ja jos se oli putkimiehelle huono, niin se on hänen murheensa. Kytäämistä en kyllä suosittele, se on viimeinen virhe.

        Ihmettelen, että yleensä kukaan lähtee tekemään näitä pikku paskahommia asiakkaille, monilla on 2 tunnin vähimmäisveloitus, itse en tee yksityisille enään mitään, ainoastaan yrityksille, 50 euron urakkaan tuskin löytyy edes ketään hullua.

        Ala itse yrittäjäksi, niin näet että raskaita kuluja tulee monesta suunnasta, yel, kirjanpito, ennakoverot, polttoaineet, vastuuvakuutukset, autot ja niiden vakuutukset, tapaturmavakuutukset, alv-tilitykset, auton verot jne jne jne. Me ollaan suomessa, itse olette valinneet sossut poliitikot päättämään, täällä on kaikki helvetin kallista.


      • Silti aina rehti työ
        iem kirjoitti:

        Jos on sopinut 50€ urakan, niin se on 50€, niitä tehdään hyviä ja huonoja urakoita ja jos se oli putkimiehelle huono, niin se on hänen murheensa. Kytäämistä en kyllä suosittele, se on viimeinen virhe.

        Opettele lukemaan,50 tunti ei kai oo urakka (pöljä).ja tällaselle kun ei kannattais kenenkään mennä hommiin!!!!!!!!!!!!! Mitä on kytääminen ???


      • aisoogsa
        tee itse p.hommasi kirjoitti:

        Ihmettelen, että yleensä kukaan lähtee tekemään näitä pikku paskahommia asiakkaille, monilla on 2 tunnin vähimmäisveloitus, itse en tee yksityisille enään mitään, ainoastaan yrityksille, 50 euron urakkaan tuskin löytyy edes ketään hullua.

        Ala itse yrittäjäksi, niin näet että raskaita kuluja tulee monesta suunnasta, yel, kirjanpito, ennakoverot, polttoaineet, vastuuvakuutukset, autot ja niiden vakuutukset, tapaturmavakuutukset, alv-tilitykset, auton verot jne jne jne. Me ollaan suomessa, itse olette valinneet sossut poliitikot päättämään, täällä on kaikki helvetin kallista.

        Hyvä, että sanot asiakkaalle suoraan, että et tee alle 2 tunnin keikkoja. Tietää asiakaskin, mistä alkaa maksamaan eikä tule epäselvyyksiä.

        Kun kyseessä on pikkuhomma ja putkimies tämän tietää, voi putkimies itse valita, ottaako työn vastaan vai ei. Ja sitten kertoa, että meinaa laskuttaa 85 euroa tunnista. Eikä 50 euroa, niin kuin alunperin sovittiin.

        Kun kysyy erittelyä kilometreistä ja käytetyistä lvi-laitteista eikä putkimies suostu sitä erittelemään, niin kai se on sitten sama mennä kauppaan ja ostaa pelkkää ruokaa. Ja saada kuitti esim. 65 euroa jossa lukee "ruokaa, sis. alv 24%". Ei kai kuitille mitään käytettyjä ja myytyjä tuotteita tarvitse erotella Suomen lakien mukaan?

        Jos olisi alkanut erotella, niin olisihan se ollut aika härskiä veloittaa 5 euroa kilometriltä... En oo kuullu kuin taksin, joka maksaa näin paljon ja ne on yöaikaankin halvempia, aloitusmaksun kanssa. 10 km maksaa vähemmän kuin 55 euroa. Esimerkiksi.

        Ei mua huijattu. Se vain meni nyt niin, kun putkimies näin sanoo... :)


      • Viroon vaan kaikki.
        tee itse p.hommasi kirjoitti:

        Ihmettelen, että yleensä kukaan lähtee tekemään näitä pikku paskahommia asiakkaille, monilla on 2 tunnin vähimmäisveloitus, itse en tee yksityisille enään mitään, ainoastaan yrityksille, 50 euron urakkaan tuskin löytyy edes ketään hullua.

        Ala itse yrittäjäksi, niin näet että raskaita kuluja tulee monesta suunnasta, yel, kirjanpito, ennakoverot, polttoaineet, vastuuvakuutukset, autot ja niiden vakuutukset, tapaturmavakuutukset, alv-tilitykset, auton verot jne jne jne. Me ollaan suomessa, itse olette valinneet sossut poliitikot päättämään, täällä on kaikki helvetin kallista.

        Olen Suomalainen,mutta minulla on Virolainen yritys.
        Asiakkat ovat olleet tyytyväisiä,minulla on kaikki vastuuvakuutukset,kirjanpito,ym.t ja kaikki maksan Viroon.
        Tää on niin helppoo ja pystyn erittäin edullisesti tekemään hommia Suomessa. :) Vain hullu yrittää pitää Suomessa yritystä.


      • Kuokkija
        tee itse p.hommasi kirjoitti:

        Ihmettelen, että yleensä kukaan lähtee tekemään näitä pikku paskahommia asiakkaille, monilla on 2 tunnin vähimmäisveloitus, itse en tee yksityisille enään mitään, ainoastaan yrityksille, 50 euron urakkaan tuskin löytyy edes ketään hullua.

        Ala itse yrittäjäksi, niin näet että raskaita kuluja tulee monesta suunnasta, yel, kirjanpito, ennakoverot, polttoaineet, vastuuvakuutukset, autot ja niiden vakuutukset, tapaturmavakuutukset, alv-tilitykset, auton verot jne jne jne. Me ollaan suomessa, itse olette valinneet sossut poliitikot päättämään, täällä on kaikki helvetin kallista.

        Oletoikeassa toulainenmies on sossumies joka kyykyttä,
        yrittäjiä viimmeisenpäälle mikäänniille eiriitä .
        Imevättoisessta kaikenmahdollisen selvä .SOSDem mies
        Olenollut yrittäjänä yli 40 vuotta


      • huij1
        Kirjallinen sopimus kirjoitti:

        Tehkää hyvät ihmiset kirjallisia sopimuksia. Sitten on dokumentti mihin vedota, jos lasku onkin paljon odotettua enemmän. 50€/h kun kirjallisena ilmoitetaan niin se ei saa heittää kuin 15%, joten maksimisumma jonka loppupelissä joutuu maksamaan on 57,50€. Mikäli putkimies tosiaan on tehnyt täyden tunnin töitä.

        Ja toisaalta tuntitaksalla toimivat työntekijät yleensä pitkittää työtä, joten kannattaa seurata niiden toimintaa ja kysellä silloin tällöin että mitä mahtavat tällä hetkellä tehdä

        Onhan meillä kamerakännykät,videoidaan vastedes nää keikat,niin ettei putkimies huomaa.


      • kullinpääkansalaisia
        Kirjallinen sopimus kirjoitti:

        Tehkää hyvät ihmiset kirjallisia sopimuksia. Sitten on dokumentti mihin vedota, jos lasku onkin paljon odotettua enemmän. 50€/h kun kirjallisena ilmoitetaan niin se ei saa heittää kuin 15%, joten maksimisumma jonka loppupelissä joutuu maksamaan on 57,50€. Mikäli putkimies tosiaan on tehnyt täyden tunnin töitä.

        Ja toisaalta tuntitaksalla toimivat työntekijät yleensä pitkittää työtä, joten kannattaa seurata niiden toimintaa ja kysellä silloin tällöin että mitä mahtavat tällä hetkellä tehdä

        Kreikasta ottaa kaikki mallia. EU opettaa vain ja ainostaan kaikki toimiman pimeesti!!

        tämä kusetusvaluutta tulee vaihtaa entiseen ja turvalliseen toimivaan markkaan.

        TYHMÄ suomi voisi ottaa mallia Ruotsista,Norjasta,Britanniasta...

        turha täällä on itkeä jos putkihommat maksaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • 45 e taivaan tuuliin

        vanhat putket yleensä hajoaa irrottaessa ovat tulleet matkan päähän.olen itse irrottanut ja karvas totuus tulee ilmi vanhat vessa säiliön tiivisteet obat hyvä esimerkki.niin ja kirjallinen sopimus työstä.ja lasku maksetaan pankin kautta ja veropidätys.hupsista 45 neljäkymmentä viis prosenttia työstä onkin kotitalous vähennys osuus,verotuksessa.100 sadan euron työ ja 45 euroa onkin kotitalous vähennys.jos maksaa pimeänä 100 euroa häviää 45 euroa taivaan tuuliin siis tuo kotitalous vähennyksen hinnan.vain hölmö maksaa


      • kotitalousvähennys

        ota kamera kännykällä kuva tai tavallisella kännykällä,asentajasta ja palkka maksetaan pankin kautta.ja hupsista 100 euron työ maksaa kin kotitalous vähennyksen kautta 55 euroa.hups 45 euroa kotitalousvähennykseen ja palautus tilille joulurahoina


      • et saa enään tekijää
        kotitalousvähennys kirjoitti:

        ota kamera kännykällä kuva tai tavallisella kännykällä,asentajasta ja palkka maksetaan pankin kautta.ja hupsista 100 euron työ maksaa kin kotitalous vähennyksen kautta 55 euroa.hups 45 euroa kotitalousvähennykseen ja palautus tilille joulurahoina

        Asentaja ottaa sitten sinusta kuvan, lähettää sen nimineen saman alan firmoihin varoitukseksi ikävästä asiakkaasta, lisäksi pääset kehystettynä koristamaan firman omia tiloja vuodenkusipää tekstillä varustettuna. Näitä kuvia näkee firmojen tiloissa.


      • ABCDE......jne.
        Kuokkija kirjoitti:

        Oletoikeassa toulainenmies on sossumies joka kyykyttä,
        yrittäjiä viimmeisenpäälle mikäänniille eiriitä .
        Imevättoisessta kaikenmahdollisen selvä .SOSDem mies
        Olenollut yrittäjänä yli 40 vuotta

        Kuinka olet osannut osannut yrittäjänä olla 40vuotta???? Kirjoittaa et osaa...putken osiin ei kuulu SOSDemit vaan ne ovat politiikkoja!!!!


      • Heh heh
        ABCDE......jne. kirjoitti:

        Kuinka olet osannut osannut yrittäjänä olla 40vuotta???? Kirjoittaa et osaa...putken osiin ei kuulu SOSDemit vaan ne ovat politiikkoja!!!!

        Etpä osaa sinäkään kirjoittaa kunnollista suomea. Ainakin seitsemän (7) pahaa virhettä löytyy kirjoituksestasi.


      • joooll
        Heh heh kirjoitti:

        Etpä osaa sinäkään kirjoittaa kunnollista suomea. Ainakin seitsemän (7) pahaa virhettä löytyy kirjoituksestasi.

        hauska


      • Ihmettelen2
        tee itse p.hommasi kirjoitti:

        Ihmettelen, että yleensä kukaan lähtee tekemään näitä pikku paskahommia asiakkaille, monilla on 2 tunnin vähimmäisveloitus, itse en tee yksityisille enään mitään, ainoastaan yrityksille, 50 euron urakkaan tuskin löytyy edes ketään hullua.

        Ala itse yrittäjäksi, niin näet että raskaita kuluja tulee monesta suunnasta, yel, kirjanpito, ennakoverot, polttoaineet, vastuuvakuutukset, autot ja niiden vakuutukset, tapaturmavakuutukset, alv-tilitykset, auton verot jne jne jne. Me ollaan suomessa, itse olette valinneet sossut poliitikot päättämään, täällä on kaikki helvetin kallista.

        Miksi sitten teet?


      • yrittäjä677
        Kuokkija kirjoitti:

        Oletoikeassa toulainenmies on sossumies joka kyykyttä,
        yrittäjiä viimmeisenpäälle mikäänniille eiriitä .
        Imevättoisessta kaikenmahdollisen selvä .SOSDem mies
        Olenollut yrittäjänä yli 40 vuotta

        Koetat halveksia sosiaalidemareita, niitä minäkään en kannata, paitsi enemmän kuin kokkareita. Kokoomus ei ikinä ole ajanut meidän pienyritysten asemaa. Heitä kiinnostaa vaan ek:n riistäjä yritykset. Itse yrittäjänä haluan hyvää itselleni sekä työtä minulle tekeville. Hyvinvointi on pääasia yhteiskunnassa, että yksilöllä!


      • Anonyymi
        tee itse p.hommasi kirjoitti:

        Ihmettelen, että yleensä kukaan lähtee tekemään näitä pikku paskahommia asiakkaille, monilla on 2 tunnin vähimmäisveloitus, itse en tee yksityisille enään mitään, ainoastaan yrityksille, 50 euron urakkaan tuskin löytyy edes ketään hullua.

        Ala itse yrittäjäksi, niin näet että raskaita kuluja tulee monesta suunnasta, yel, kirjanpito, ennakoverot, polttoaineet, vastuuvakuutukset, autot ja niiden vakuutukset, tapaturmavakuutukset, alv-tilitykset, auton verot jne jne jne. Me ollaan suomessa, itse olette valinneet sossut poliitikot päättämään, täällä on kaikki helvetin kallista.

        Vitun älykääpiö


      • Anonyymi
        Kuokkija kirjoitti:

        Oletoikeassa toulainenmies on sossumies joka kyykyttä,
        yrittäjiä viimmeisenpäälle mikäänniille eiriitä .
        Imevättoisessta kaikenmahdollisen selvä .SOSDem mies
        Olenollut yrittäjänä yli 40 vuotta

        Et ole sitten kirjoittamaan oppinut?
        Vai mitä kieltä tuonon? Klingonia?


      • Anonyymi
        ABCDE......jne. kirjoitti:

        Kuinka olet osannut osannut yrittäjänä olla 40vuotta???? Kirjoittaa et osaa...putken osiin ei kuulu SOSDemit vaan ne ovat politiikkoja!!!!

        Osannut osannut ....😂
        Pata kattilaa soimaa


    • kukkaro tyhjä.

      Tällaista informatiivista asiaa vielä kaikille remonttia teettäville:

      Soitin kuluttajaneuvontaan ihan periaatteestakin. Tuntitaksa on kuulemma ok, siis tämä 60 e/h, mikä veloitettiin. 85 euroa ei olisi ollut, sillä yksityishenkilölle pitää aina ilmoittaa alv-sisältävä hinta. Kun puhelimitse soveimme n. 50 eurosta, on 60 euroa jo noin 50 e... Ja kuten arvasin, voi putkimies veloittaa täyden tunnin vaikka olisi paikalla 15 minuuttia. Ymmärrän kyllä, että kukaan ei harrasta hyväntekeväisyyttä tietenkään.

      Riita olisi pitänyt kehittää tästä 65 eurosta. Km-korvausta ei ole laskutettu riittävin perustein ja käytetyt lvi-laitteet tulisi näkyä laskussa riittävissä määrin... Mistäs tuon tietää, paljonko kilometrejä on veloitettu kun ne eivät laskussa näy. Yhteensä km on kertynyt 10 tämän tyypin firmalta meille ja takaisin. Aika kalliita osia nuo liittimet... Tai kilometrit. Enpäs tuota tiedä, kun ei laskussa näy. No, turhaanpa tässä riitauttamaan asiaa alkaa, sillä aivan turhaa menee energiaa hukkaan. Tärkeintä kuitenkin on, että työn osuus on eritelty, jonka saamme kotitalousvähennyksiin.

      En suosi pimeää työtä ja haluan kaiken aina kuitille, sillä jos jotain sattuu, ei pimeän työn tekijää enää tavoita ja kaikki menee omaan piikkiin. Tämäkin heppu markkinoi itseänsä jo heti puhelimessa siten, että käteismaksu on edullisempi... Sitten älysin puhelimessa kysyä, että mitä muuten veloitat ja hän sanoi, että 50 e/tunti. Käteismaksu kuulostaa tietysti siltä, että eihän hän sitä työtä nyt tietenkään pimeänä tarkoittanut, vaan hetimaksua käteisellä... Piste piste piste.

      Kuluttajaneuvoja antoi sellaisen vinkin, että muistakaa ottaa KAIKKI työstä laskutettavat asiat kirjallisena ennen työn aloittamista/urakasta sopimista.

      Mutta näin. Ensi kerralla viisaammin. Ja tyhmyydestä tietystikin aina voi sakottaa.

      • Putkimies A luokkaa

        Ihme nihilisti. Ilmaiseksi ihmisten pitää töitä paiskia?? Taidat olla joku kokommuksen elitisti mies ja vain kyykytätte työläistä. Maksa tai tee ite hommas porvari !!


    • ja kuppi kahvia

      Joo kun as oy,hyn vaihtetaan hana kannattaa aina käyttää P-asennusliiketta että saa takuun työlle. Työ on helppo vain uusi kuter helmi ja kiine vain ja pimeenä 30 € käteen

    • Vaihtakaa itse

      Mitäs tilaatte putkimiehiä tuollaisten joutavien pukkuasioiden takia.

      • Tämmönen vielä

        Juu ite oltais vaihdettu ja osattukin vaihtaa paremmin ja nopeamminkin olis työ tehty (kas kummaa) mutta jos jotain sattuu niin että tulee vesivahinko tms niin siinä ei paljon enää mikään auta. Mikään vakuutus ei korvaa jos olet itse putkia mennyt laittamaan. Tai jos ei ole kuittia niin ei saa tekijää vastuuseen siitä, jos jokin paikka vuotaa. Että tulis liian kalliiksi, Jos.


      • virtaskako
        Tämmönen vielä kirjoitti:

        Juu ite oltais vaihdettu ja osattukin vaihtaa paremmin ja nopeamminkin olis työ tehty (kas kummaa) mutta jos jotain sattuu niin että tulee vesivahinko tms niin siinä ei paljon enää mikään auta. Mikään vakuutus ei korvaa jos olet itse putkia mennyt laittamaan. Tai jos ei ole kuittia niin ei saa tekijää vastuuseen siitä, jos jokin paikka vuotaa. Että tulis liian kalliiksi, Jos.

        Eihän teillä pitänyt putkia laittaa, vaan vaihtaa hana. Siinä ei ole vakuutuksen kanssa mitään tekemistä, eikä todellakaan tarvita putkimiestä vakuutuksen säilymiseksi.


      • Tällä tavalla.
        virtaskako kirjoitti:

        Eihän teillä pitänyt putkia laittaa, vaan vaihtaa hana. Siinä ei ole vakuutuksen kanssa mitään tekemistä, eikä todellakaan tarvita putkimiestä vakuutuksen säilymiseksi.

        Vakuutusyhtiöt on kyllä näissä asioissa tarkkoja, ei tässä asiassa ole mitään epäselvää. Hana kun vaihdetaan, on kyseessä käyttövesiputket, hana ja niiden liitäntä. Hanasta tulee vettä ja jos putki vuotaa, niin vakuutus ei korvaa jos homma on ite tehty. Näin on.


      • ykssähkömies

        niin, ihme juttu että maksetaan moisia summia pikkujutusta.

        ennenvanhaan putkityöt oli luvanvaraisia ja sähkötyöt kenen tahansa tekemänä. Nykyisin sähkötyöt ovat luvanvaraisia ja putkitöitä voi tehdä kuka tahansa. Eli kannattaa opetella tekemään pienet putkityöt itse, säästää isoja summia.

        Ja olen itse sähkömies, mutta teen pikku putkityöt itse. Tietysti jos ei asu omakotitalossa, niin hallitukselta pitää kysyä lupa ja todennäköisesti sitä ei tule.


      • Toota osin joo...
        Tällä tavalla. kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt on kyllä näissä asioissa tarkkoja, ei tässä asiassa ole mitään epäselvää. Hana kun vaihdetaan, on kyseessä käyttövesiputket, hana ja niiden liitäntä. Hanasta tulee vettä ja jos putki vuotaa, niin vakuutus ei korvaa jos homma on ite tehty. Näin on.

        Kyllähän se periaatteessa näin on, varsinkin jos korvaussumma kohoaa valtavaksi, syyllisen etsintä vakuutusyhtiön aloitteesta on todennäköistä. Mutta joskus voi olla toisinkin. Meillä aikanaan astianpesukone aiheutti vesivahingon ja missään vaiheessa korvausprosessia tai vahingon selvittämisen aikana ei kysytty, kuka sen on asentanut. Todettiin vain vahingot ja annettiin lupa korjata ja laskuttaa vakuutusyhtiötä.
        Oikean syyllisen etsintä vahinkotapauksissa on hankalaa siinäkin mielessä, että joskus asennuksista voi olla todella kauan, kukaan ei muista, kuka on tehnyt mitä ja milloin. Ei edes talon vahinkohetken omistaja välttämättä pysty aukottomasti vastaamaan, kuka asentaja/firma on tehnyt mitäkin vuosien varrella.
        Toisekseen kukaan ei voi todistaa, että olisit jossain vaiheessa itse räpeltänyt oikeiden asentajien jälkeen, esim vaihtanut hanasulkuja tms. Osiin kun ei ikinä asennuksen yhteydessä signeerata omaa nimeä.
        Toki jos joku tekee itse väliin omia laittomia epäammattimaisia patenttejaan, on aika ilmeistä, että että tutkimuksissa selviää nopeasti tälläinen tee-se-itse urakointi.
        Mutta jos vaihdan nykyisen keittiöhanan tilalle täysin samanlaisen ja käytän vaikkapa samoja osia vaihtamalla vain helmet, voin väittää myöhemmin vahingon sattuessa, että syyllinen on hanan alunperin asentanut putkiliike, eikä kukaan pysty asiaa varmasti toisin todistamaan. Tässä syyllisten etsimisen perusongelma.


      • 2hjhlu
        Toota osin joo... kirjoitti:

        Kyllähän se periaatteessa näin on, varsinkin jos korvaussumma kohoaa valtavaksi, syyllisen etsintä vakuutusyhtiön aloitteesta on todennäköistä. Mutta joskus voi olla toisinkin. Meillä aikanaan astianpesukone aiheutti vesivahingon ja missään vaiheessa korvausprosessia tai vahingon selvittämisen aikana ei kysytty, kuka sen on asentanut. Todettiin vain vahingot ja annettiin lupa korjata ja laskuttaa vakuutusyhtiötä.
        Oikean syyllisen etsintä vahinkotapauksissa on hankalaa siinäkin mielessä, että joskus asennuksista voi olla todella kauan, kukaan ei muista, kuka on tehnyt mitä ja milloin. Ei edes talon vahinkohetken omistaja välttämättä pysty aukottomasti vastaamaan, kuka asentaja/firma on tehnyt mitäkin vuosien varrella.
        Toisekseen kukaan ei voi todistaa, että olisit jossain vaiheessa itse räpeltänyt oikeiden asentajien jälkeen, esim vaihtanut hanasulkuja tms. Osiin kun ei ikinä asennuksen yhteydessä signeerata omaa nimeä.
        Toki jos joku tekee itse väliin omia laittomia epäammattimaisia patenttejaan, on aika ilmeistä, että että tutkimuksissa selviää nopeasti tälläinen tee-se-itse urakointi.
        Mutta jos vaihdan nykyisen keittiöhanan tilalle täysin samanlaisen ja käytän vaikkapa samoja osia vaihtamalla vain helmet, voin väittää myöhemmin vahingon sattuessa, että syyllinen on hanan alunperin asentanut putkiliike, eikä kukaan pysty asiaa varmasti toisin todistamaan. Tässä syyllisten etsimisen perusongelma.

        Kun säilyttää kuitin, niin on dokumentti. Aina helpompaa, jos vahinko sattuu.

        Jos teetättää työn pimeänä, ei hutiloiden tehdyllä työlläkään ole mitään takuuta. Jos ei ole kuittia työstä, ei tarvitse huudella tekijän perään.

        Harmittais, jos olis tullut ite sooloiltua ja jos jotain tapahtuu niin syyllistä voi vaan katsoa peiliin.


      • yksputkimies
        ykssähkömies kirjoitti:

        niin, ihme juttu että maksetaan moisia summia pikkujutusta.

        ennenvanhaan putkityöt oli luvanvaraisia ja sähkötyöt kenen tahansa tekemänä. Nykyisin sähkötyöt ovat luvanvaraisia ja putkitöitä voi tehdä kuka tahansa. Eli kannattaa opetella tekemään pienet putkityöt itse, säästää isoja summia.

        Ja olen itse sähkömies, mutta teen pikku putkityöt itse. Tietysti jos ei asu omakotitalossa, niin hallitukselta pitää kysyä lupa ja todennäköisesti sitä ei tule.

        Ei putkityöt oo ikinä ollu luvanvarasia.Yrittäjänä vaatii vaan vähän rankemmat vakuutukset tai pirusti pitoa lompakkoon. Näiden putkenpätkien kanssa jo 15 vuotta duunattu eikä kukaan ole vielä kuallu vesivahinkoon.


      • putkimies
        Toota osin joo... kirjoitti:

        Kyllähän se periaatteessa näin on, varsinkin jos korvaussumma kohoaa valtavaksi, syyllisen etsintä vakuutusyhtiön aloitteesta on todennäköistä. Mutta joskus voi olla toisinkin. Meillä aikanaan astianpesukone aiheutti vesivahingon ja missään vaiheessa korvausprosessia tai vahingon selvittämisen aikana ei kysytty, kuka sen on asentanut. Todettiin vain vahingot ja annettiin lupa korjata ja laskuttaa vakuutusyhtiötä.
        Oikean syyllisen etsintä vahinkotapauksissa on hankalaa siinäkin mielessä, että joskus asennuksista voi olla todella kauan, kukaan ei muista, kuka on tehnyt mitä ja milloin. Ei edes talon vahinkohetken omistaja välttämättä pysty aukottomasti vastaamaan, kuka asentaja/firma on tehnyt mitäkin vuosien varrella.
        Toisekseen kukaan ei voi todistaa, että olisit jossain vaiheessa itse räpeltänyt oikeiden asentajien jälkeen, esim vaihtanut hanasulkuja tms. Osiin kun ei ikinä asennuksen yhteydessä signeerata omaa nimeä.
        Toki jos joku tekee itse väliin omia laittomia epäammattimaisia patenttejaan, on aika ilmeistä, että että tutkimuksissa selviää nopeasti tälläinen tee-se-itse urakointi.
        Mutta jos vaihdan nykyisen keittiöhanan tilalle täysin samanlaisen ja käytän vaikkapa samoja osia vaihtamalla vain helmet, voin väittää myöhemmin vahingon sattuessa, että syyllinen on hanan alunperin asentanut putkiliike, eikä kukaan pysty asiaa varmasti toisin todistamaan. Tässä syyllisten etsimisen perusongelma.

        Ainakin Oraksen hanoista ja vesikalusteista löytyy aina vuosiluku milloin kaluste on valmistettu!


      • virtashepo
        Tällä tavalla. kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt on kyllä näissä asioissa tarkkoja, ei tässä asiassa ole mitään epäselvää. Hana kun vaihdetaan, on kyseessä käyttövesiputket, hana ja niiden liitäntä. Hanasta tulee vettä ja jos putki vuotaa, niin vakuutus ei korvaa jos homma on ite tehty. Näin on.

        Tuosta olen kyllä eri mieltä. Eihän se vesivahinko välttämättä aina johdu huonosti tehdystä työstä vaan saattaa johtua rikkinäisestä osasta. Siinä tapauksessa, sillä ketä työn on tehnyt, ei ole merkitystä. Kyllä meillä on ainakin ennen hanaa sulut ja niistä lähtevät hanan "putket", jotka ovat lähinnä letkuja.


      • putkimies
        Toota osin joo... kirjoitti:

        Kyllähän se periaatteessa näin on, varsinkin jos korvaussumma kohoaa valtavaksi, syyllisen etsintä vakuutusyhtiön aloitteesta on todennäköistä. Mutta joskus voi olla toisinkin. Meillä aikanaan astianpesukone aiheutti vesivahingon ja missään vaiheessa korvausprosessia tai vahingon selvittämisen aikana ei kysytty, kuka sen on asentanut. Todettiin vain vahingot ja annettiin lupa korjata ja laskuttaa vakuutusyhtiötä.
        Oikean syyllisen etsintä vahinkotapauksissa on hankalaa siinäkin mielessä, että joskus asennuksista voi olla todella kauan, kukaan ei muista, kuka on tehnyt mitä ja milloin. Ei edes talon vahinkohetken omistaja välttämättä pysty aukottomasti vastaamaan, kuka asentaja/firma on tehnyt mitäkin vuosien varrella.
        Toisekseen kukaan ei voi todistaa, että olisit jossain vaiheessa itse räpeltänyt oikeiden asentajien jälkeen, esim vaihtanut hanasulkuja tms. Osiin kun ei ikinä asennuksen yhteydessä signeerata omaa nimeä.
        Toki jos joku tekee itse väliin omia laittomia epäammattimaisia patenttejaan, on aika ilmeistä, että että tutkimuksissa selviää nopeasti tälläinen tee-se-itse urakointi.
        Mutta jos vaihdan nykyisen keittiöhanan tilalle täysin samanlaisen ja käytän vaikkapa samoja osia vaihtamalla vain helmet, voin väittää myöhemmin vahingon sattuessa, että syyllinen on hanan alunperin asentanut putkiliike, eikä kukaan pysty asiaa varmasti toisin todistamaan. Tässä syyllisten etsimisen perusongelma.

        hanoissa on vuosiluku tiesitkö räpellä vaan itte


      • Just just
        ykssähkömies kirjoitti:

        niin, ihme juttu että maksetaan moisia summia pikkujutusta.

        ennenvanhaan putkityöt oli luvanvaraisia ja sähkötyöt kenen tahansa tekemänä. Nykyisin sähkötyöt ovat luvanvaraisia ja putkitöitä voi tehdä kuka tahansa. Eli kannattaa opetella tekemään pienet putkityöt itse, säästää isoja summia.

        Ja olen itse sähkömies, mutta teen pikku putkityöt itse. Tietysti jos ei asu omakotitalossa, niin hallitukselta pitää kysyä lupa ja todennäköisesti sitä ei tule.

        niin, ihme juttu että maksetaan moisia summia pikkujutusta.

        ennenvanhaan putkityöt oli luvanvaraisia ja sähkötyöt kenen tahansa tekemänä. Nykyisin sähkötyöt ovat luvanvaraisia ja putkitöitä voi tehdä kuka tahansa. Eli kannattaa opetella tekemään pienet putkityöt itse, säästää isoja summia.

        Ja olen itse sähkömies, mutta teen pikku putkityöt itse. Tietysti jos ei asu omakotitalossa, niin hallitukselta pitää kysyä lupa ja todennäköisesti sitä ei tule

        Siis mitähän sää selität jos todella olet sähkömies niin käväisepäs pomolta kysymässä miten asiat on kun ei näyttä että koulussa enää opetetaan mitään asioita.

        Sähkö urakointi on kyllä suomessa ollut luvanvaraista jo nii kauna että tuskin olit syntynyt siinä vaihessa kun lupia ei tarvittu


      • Anonyymi

        Vittuakobse sulle kuuluu??


    • Ei uusavuton

      Tässsä se nähdään mihin perustuu uutiset että amis putkimies tienaa saman kun kansanedustaja!

    • veti lärvit

      Hei se oli joku tiimi tai k-tekniikka tai sinne päin? se tekee vain suuria töitä eikä hanan kytkentöjä a 3 tuntia

      • fjgkhi

        Ei tätä palstaa kaikki Kokkolalaiset lue, joten tuskin viesti meni perille. Nimi kehiin tai hyvät vihjeet.


      • alv 2
        fjgkhi kirjoitti:

        Ei tätä palstaa kaikki Kokkolalaiset lue, joten tuskin viesti meni perille. Nimi kehiin tai hyvät vihjeet.

        Minä luin alkuperäisen kirjoituksen ja sitten muut ylimääräiset kirjoitukset karmeita juttuja. Kyllä se putki-m oli tärkeä se ei ollut pukiliikkeiden asentajia vaan veroton yrittäjä. Tämä olisi melkein verotoimiston asia.


      • Pesukone
        alv 2 kirjoitti:

        Minä luin alkuperäisen kirjoituksen ja sitten muut ylimääräiset kirjoitukset karmeita juttuja. Kyllä se putki-m oli tärkeä se ei ollut pukiliikkeiden asentajia vaan veroton yrittäjä. Tämä olisi melkein verotoimiston asia.

        Tuskinpa tällä "putkimiehellä"on vastuuvakuutusta.


    • LVV 29 %

      tekijä taisi olla YRITTÄJÄ!!

    • 15% tarkkuus

      Pyytäkää edeltäpäin ainakin kirjallinen kustannusarvio.
      (suullisessa pitää olla kaksi todistajaa)
      Laista löytyy jostakin, että kustannusarvio ei saa heittää 15% enempää, yrittäjän ammattitaitoon kuuluu osata antaa tarvittavan tarkka kustannusarvio.
      Sama pätee myös muitten alojen kustannusarvioihin.

      Kaivakaa joku tuo lakipykälä esiin.

    • 15% tarkkuus

      a) Hinta-arvio (kustannusarvio)

      Hinta- tai kustannusarvio annetaan silloin, kun yritys on voinut tutustua korjattavaan kohteeseen tai laitteeseen. Yrityksellä on oikeus vaatia maksu hinta-arvion tekemisestä. Kustannusarvion maksullisuudesta on kerrottava etukäteen asiakkaalle.

      Yrityksen on hinta-arviota antaessaan ilmoitettava asiakkaalle selkeästi koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta vai vain varaosia. Jos näin ei ole menetelty hinta-arvio tarkoittaa palvelusta perittävää kokonaishintaa.

      Hinta-arviossa pitää pysyä, esimerkiksi lisätöistä pitää aina ensin sopia tilaajan kanssa. Jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion, ei yritys saa periä hinta-arvion mukaista hintaa. Hinta-arvion voi kuitenkin perustelluista syistä ylittää enintään 15 prosentilla.

    • 15% tarkkuus

      b) Suuntaa-antava hintatieto

      Suuntaa-antava hintatieto annetaan usein puhelimessa, kun yritys ei ole vielä voinut tutustua kohteeseen tai korjattavaan laitteeseen. Jos tämä hintatieto ylittyy merkittävästi, yrityksen pitää ilmoittaa asiasta tilaajalle viipymättä ja tarvittaessa myös keskeytettävä työ.

    • 15% tarkkuus

      c) Kiinteä hinta ja enimmäishinta

      Kiinteä hinta on kysymyksessä silloin, kun työstä peritään sovittu summa riippumatta siihen kuluvasta ajasta tms. Täsmällisesti sovittua kiinteää hintaa, "urakkahintaa", ei saa ylittää lainkaan. Sitä ei tarvitse myöskään alentaa, vaikka työ tulisi oletettua halvemmaksi.

      Enimmäishinta on tilaajan maksettavaksi tuleva hinnan yläraja. Enempää ei saa laskuttaa, vaikka työ tosiasiassa aiheuttaisi suuremmat kustannukset. Sen sijaan hinta voi alentua työ- tai materiaalimäärän mukaisesti.

      • 1tunti + matka

        alku oli sekoitajan kytkentä vesi verkostoon kun on otettu vanha hana pois vesijohdoissa on sulut kytkeentään tarvitaan 2/ 10 kuterhelmeä .


      • Putkihommia tehnyt.
        1tunti + matka kirjoitti:

        alku oli sekoitajan kytkentä vesi verkostoon kun on otettu vanha hana pois vesijohdoissa on sulut kytkeentään tarvitaan 2/ 10 kuterhelmeä .

        Niin... helmet maksavat n. 1-2 euroa kappalehintaan. Aika kova on ollut putkimiehen hinnoittelu...


      • täh
        Putkihommia tehnyt. kirjoitti:

        Niin... helmet maksavat n. 1-2 euroa kappalehintaan. Aika kova on ollut putkimiehen hinnoittelu...

        eihän missään ammatissa makset ruuvista vaan siitä mikä ruuvi pitää olla ja miten se asennetaan!


    • 15% tarkkuus

      Silloin, kun tilaajana on kuluttaja-asemassa oleva yksityishenkilö(t) ja työnsuorittajana / urakoitsijana ammattimaisesti toimiva urakoitsija, määräävät säännökset löytyvät kuluttajansuojalaista (KSL). Urakan laajuus määrittää, sovelletaanko KSL 8 vai 9 lukua. Lain 8 lukua sovelletaan pääsääntöisesti silloin, kun kysymys on pienehköistä, noin 10 000 euron arvoisista tai sitä halvemmista remonteista. Lain 9 lukua sovelletaan talopakettikauppoihin ja yli 10 000 euron remonttiurakoihin. Molemmat luvut ovat pakottavaa eli kuluttajaa suojaavaa oikeutta, josta ei voida poiketa kuluttajan vahingoksi, ellei joiltakin osin laki anna siihen nimenomaisesti oikeutta.

      Seuraavassa esimerkissä oletetaan remontin olevan senhintainen, että sovellettavaksi tulee KSL 8 luku, jossa säädetään hinta-arviosta, että lopullinen hinta saisi ylittää annetun hinta-arvion enintään 15 prosentilla. Tosin tilaajalla ja urakoitsijalla on yksittäistapauksessa oikeus sopia siitä, kuinka paljon hinta-arvio saa ylittyä. Ylittävä määrä ei sido tilaajaa.

      Hinta-arvion katsotaan koskevan remontista perittävää kokonaishintaa, jollei toisin ole sovittu. Mikäli esimerkiksi hinta-arvio koskee vain työn osuutta, tulee urakoitsijan siitä nimenomaisesti ilmoittaa. Samoin on meneteltävä erinäisten kulukorvausten osalta, jos niistä aiotaan periä eri korvaus.

      Urakoitsija on velvollinen erimielisyystilanteessa näyttämään, onko sovittu kiinteä- vai enimmäishintaisesta urakasta vai onko siitä annettu hinta-arvio vai pelkkä suuntaa-antava hintatieto.

      Milloin kysymys on sitten hinta-arviosta eikä suuntaa-antavasta hintatiedosta? Tätä kysymystä ratkaistaessa on kiinnitettävä huomiota työtehtävän / remontin luonteeseen ja niihin olosuhteisiin, joissa arvio on annettu. Myös sillä on merkitystä, millaiseksi tilaaja on kyseisen arvion käsittänyt.

      Jotta kyseessä olisi hinta-arvio, on edellytettävä, että urakoitsijalla on ollut mahdollisuus perustaa arvionsa riittävän täsmällisiin tietoihin työhön vaikuttavista seikoista. Toisin sanoen urakoitsijan tulee perustaa näkemyksensä yleensä paikan päällä tehtyihin havaintoihinsa ja omiin mahdollisiin tutkimuksiinsa sekä kokemukseensa. Urakoitsijan edellytetään olevan huolellinen ja ammattitaitoinen.

      Joskus kuitenkin remontin alkamisen jälkeen paljastuu sellaisia rakenteellisia "ihmeellisyyksiä", ettei voida katsoa edes ammattitaitoisen urakoitsijan voineen varautua sellaisiin yllätyksiin ja niin suureen kustannusten kasvuun. Tällöin hinta-arvio ei sido urakoitsijaa. Tällaisessa tapauksessa urakoitsijan tulee viipymättä ilmoittaa asiasta tilaajalle asian ratkaisemiseksi ja viime kädessä keskeyttää työ odottamaan asian ratkaisua.


      Asianajaja Jukka Koski toimii Helsingissä Asianajotoimisto Jouni Kallioniemi Oy:n palveluksessa pääasiassa rakentamiseen ja asuntokauppoihin liittyvissä asioissa.

    • makepee1

      Jo on aikoihin eletty! Ei ole putkimiehillä hinnoittelussa mitään häpyä. Käyttäydytään lipevästi ja annetaan vain noin-arvio putkiremontista, jonka tekevät ja joku ihan mitättömän pieni juttu tuleekin maksamaan maltaita. Ja mitenkäs teet itse putkiremontin, kun niitä ei saa itse edes mennä sorkkimaan. Tavallisen pienituloisen kansalaisen täytyisi sitten kaivaa kuvettaan jostain pikkuremontista, jonka loppusumma näyttää laskussa TÄHTITIETEELLISELTÄ! Jotain rajaa tähän touhuun! Ja jos rupeat itse sorkkimaan putkia, ei mikään vakuutusyhtiökään tämmöisiä sitten korvaa.

    • ==??==

      Ei kyllä kuuluu ihan normaaliin toimintaan käteismaksu ilman kuittia tai laskua.

    • Puijatut rahat

      Vielä pientä lisäystä tämän putkimiehen toiminnasta ja palvelusta... En tiedä, itkeäkö vai nauraa... :

      En muistanut mainita sitä seikkaa tässä jutussani, että kun putkimies katkoi nuo putket tehdessään tätä ns. työtään, hän sanoi minulle työn tekemisen jälkeen, että joutui katkomaan ne, koska putket ovat vanhat eikä hanaliitos olisi muuten onnistunut. En siinä tilanteessa tajunnut, että meillehän tehtiin siis kokonaisuudessaan putkiremontti v. 2009, jossa kaikki, myös käyttövesiputket uusittiin.

      Huomattakoon vielä, että olen kahden pienen lapsen kotiäiti ja mieheni oli töissä, joten varsin hyvä puijauskohde, kun en kerta kaikkiaan voinut missään tilanteessa käydä katsomassa, mitä tämä tyyppi meidän vessassa hommaa.

      Eikä hänelle tullut mieleenkään sanoa mulle, että joutuu tekemään lisähommia, jotka tulevat maksamaan.

      No, laskussahan oli siis eräpäivä heti. Putkimies asioi meillä 21.1.

      Sain eilen illalla TEKSTIVIESTIN, että suorituksemme 100 e on edelleen maksamatta ja kiitos suorituksesta, jos se on jo lähtenyt. :) :) :) 3 päivää laskun jälkeen. Onko kummempaa kuultu?!

      No, ajattelin maksaa laskun pois alta nyt, sillä laskussa ei mainita viivästyskoron määrää ja tässä tapauksessa voinen olettaa, että krävöö seuraa hyvinkin pian ja viivästyskorko voi olla melko paljon, kun alv-prosentin määräkin vähän heitti.... :)

      En tiedä, oletko putkimies lukenut tämän viestiketjun kun niin hanakasti huijaamiasi rahoja penäät? :)

      Kiitos muuten teille/sinulle, joka laitoit hyviä ohjeistuksia remonttihommista sopimiseen!

    • 15 + %

      Olipa Hanuri arskat jaksaneet kirjoittaa täyttä sopaskaa.KOKKOLAAN on ilmaantunut niitä yönli asennus urakoitsijoita . Joilla on vain rahastaa kolmen tunnin töillä.

    • Reteriikki

      Onneks noilta Rööriroopeilta jää aina joku jakoavain tain putkipihdit työmaalle; se vähän kompensoi laskua... Heh,heh!

    • uålevi

      Vertailun vuoksi kylppärirempan jälkeen kolmen hanan, wc-pöntön ja lämpöpatterin takaisin kytkentä 230 euroa. Töitä 2 tuntia, muutama liitin, pientarvikkeita, kromiputki ja huoltoauton kertaveloitus. Tuntitaksa 45 euroa alv.

      • Kultaisetputkipihdit

        Kyllä on typerää alihinnoitella remontti! Tuhon tietä lanaa meille rehellisille putkialan ammattimiehille. Ei tuolla hinnoittelulla tule kulut peittoon lähellekään !!!


      • Apo-CaIypso
        Kultaisetputkipihdit kirjoitti:

        Kyllä on typerää alihinnoitella remontti! Tuhon tietä lanaa meille rehellisille putkialan ammattimiehille. Ei tuolla hinnoittelulla tule kulut peittoon lähellekään !!!

        vai on tuo Sinun toweri mielestäsi vähän - itse tekisin jos 230 pitäisi maksaa !!!


      • uålevi
        Kultaisetputkipihdit kirjoitti:

        Kyllä on typerää alihinnoitella remontti! Tuhon tietä lanaa meille rehellisille putkialan ammattimiehille. Ei tuolla hinnoittelulla tule kulut peittoon lähellekään !!!

        Kalusteet oli paikallaan. Putkimies teki vain kytkennät.


      • pot492
        Kultaisetputkipihdit kirjoitti:

        Kyllä on typerää alihinnoitella remontti! Tuhon tietä lanaa meille rehellisille putkialan ammattimiehille. Ei tuolla hinnoittelulla tule kulut peittoon lähellekään !!!

        Sulla on liian isot kulut?


      • matikka6
        Kultaisetputkipihdit kirjoitti:

        Kyllä on typerää alihinnoitella remontti! Tuhon tietä lanaa meille rehellisille putkialan ammattimiehille. Ei tuolla hinnoittelulla tule kulut peittoon lähellekään !!!

        en kateellinen mutta tämän voi maksimissaan laskea myös näin , 4 X 230e = 920e - todelliset nettokulut esim 4 x 40e = 760e x21 työpäivää = 15960e / KUUKAUSI ja hiljaisempana aikana vaikka puolet = 7980e kk . tietenkin - alv / yms. eli eikö elä sillä vai pitääkö siitä 2 tunnin työstä saada koko päivän palkka ?????.duunari saa n. 2500e BRUTTO/KK


    • LVI asentaja

      Mahtaakohan olla tuulesta tempaistu tuntihinta koska itse en tulisi missään vaiheessa putkimiehenä tienaamaan nuin paljoa. Huijariputkimies :D

      • assssss

        Huomaa ero teetkö yrittäjänä vai jonkun putkiliikkeen palkollisena.
        Yhden miehen yritys maksaa sos.turvamaksuja ym. yrityksenä ja lisäksi työntekijänä myös samanlaisia kuluja. Yritys maksaa myös lomarahakuluja.
        Kai yrityksen pitää veloittaa lähes kaksinkertaista summaa verrattuna työntekijän tuntipalkkaan.


    • Putkimies kunniaan

      Saahan nää maisterit ja muut hum.kandit enemän vaikka ne ei osaa mitään.

      • asssssssss

        Löytyy kyllä osasta porukkaa oikein hyviä tietokoneohjelmoijia,eikä mitään kyhääjiä, näin on.


    • omatoiminen

      En nyt sen takia kirjoita että tätä putkimiestä puolustan.Tein itse pikku homman,vaihdoin kylpyhuoneeseen kalusteita ja hanat ym.Ongelmia siinäkin tuli.Hanan putket jäivät lyhyiksi koska uusi lavuaari tuli vanhaa ylemmäksi.Siis jouduin hakemaan putkiin jatkot.Putket meillä on suhteellisen vanhat 80-luvulta peräsin.Siis seuraavaksi katkesi yksi kupariputki helmen juuresta,sen piti tietysti hakea uuden.Vielä jouduin hajulukolta lähtevät putket jatkamaan koska nekään eivät pituudelta riittäneet.
      Reissuja putkiliikkeeseen tuli lopulta kolme ja aikaa meni paljon ennakoitua enemmän.Että ei se aina mene kuten meinaa.

      • evpp. putkimies

        80-luvun putket vanhat? Taidat olla putkiliikkeiden agentti. H-gissä satoja 20-luvun kerrostaloja, joissa alkuperäiset putkistot. Putkiliikkeitten mielestä "satavarmasti" putkistot olisi pitänyt uusia jo kolme kertaa!
        Älkää menkö helppoon! Usein epävarma isännöitsijä kehoittaa varmuuden vuoksi uusimaan putkiston. Ei tee virhettä, mutta asukas maksaa ja usein vuosikymmeniä liian varhain.


      • omatoiminen
        evpp. putkimies kirjoitti:

        80-luvun putket vanhat? Taidat olla putkiliikkeiden agentti. H-gissä satoja 20-luvun kerrostaloja, joissa alkuperäiset putkistot. Putkiliikkeitten mielestä "satavarmasti" putkistot olisi pitänyt uusia jo kolme kertaa!
        Älkää menkö helppoon! Usein epävarma isännöitsijä kehoittaa varmuuden vuoksi uusimaan putkiston. Ei tee virhettä, mutta asukas maksaa ja usein vuosikymmeniä liian varhain.

        En ole mikään agentti. joo,eihän ne vielä vanhoja ole.Syy taisi olla siinä,että niitä oli auvottu jo aikaisemminkin,eikä se kupariputki kovin monta vääntelyä kestä.


      • putkimies
        evpp. putkimies kirjoitti:

        80-luvun putket vanhat? Taidat olla putkiliikkeiden agentti. H-gissä satoja 20-luvun kerrostaloja, joissa alkuperäiset putkistot. Putkiliikkeitten mielestä "satavarmasti" putkistot olisi pitänyt uusia jo kolme kertaa!
        Älkää menkö helppoon! Usein epävarma isännöitsijä kehoittaa varmuuden vuoksi uusimaan putkiston. Ei tee virhettä, mutta asukas maksaa ja usein vuosikymmeniä liian varhain.

        Köhömm! tiesitkö, että 20-luvun kupariputki on paksumpaa, kuin 80-luvun? Sekä siinä on eri aineita. 80-luvulla jostain syystä kuparissa oli huonompi kestävyys.
        Ja olempa nähnyt remontteja, missä on tingitty taloyhtiössä putkista ja ajateltu, että laitetaanpa vaikka julkisivu eka uusiksi kyl ne putket kestää, no lopulta joutuneet teettään julkisivun ja putkirempan siinä sivussa vesivahinkojen takia palanu muutama tonni hätä korjauksiin tunti työnä, kuivauksiin, asukkaiden evakkoon....
        Ja joo, asun Helsingissä ja toiminut täällä putkarina


      • rhgjk576
        putkimies kirjoitti:

        Köhömm! tiesitkö, että 20-luvun kupariputki on paksumpaa, kuin 80-luvun? Sekä siinä on eri aineita. 80-luvulla jostain syystä kuparissa oli huonompi kestävyys.
        Ja olempa nähnyt remontteja, missä on tingitty taloyhtiössä putkista ja ajateltu, että laitetaanpa vaikka julkisivu eka uusiksi kyl ne putket kestää, no lopulta joutuneet teettään julkisivun ja putkirempan siinä sivussa vesivahinkojen takia palanu muutama tonni hätä korjauksiin tunti työnä, kuivauksiin, asukkaiden evakkoon....
        Ja joo, asun Helsingissä ja toiminut täällä putkarina

        ghbb


    • röörit kunt...

      Sinun olisi pitänyt maksaa se mikä sovittiin, putikmies on vastuusta rikkomista osista ja hinnan korotuksen olisit jättänyt maksamatta.

    • tee se itsemies

      tee hommat itse niin ei tarvi valittaa!niin minäkin teen !jopa pienet kirurgiset toimenpiteet koska lääkärifirmojen hinnat ovat karanneet käsistä !kannattaa myös käyttää luonnonlääkkeitä apteekkarien ahneutta vastaan niin paljon kuin mahdollista!

    • Rööri 1

      Pienikin homma voi vähän poikia lisää. Vanhoja putkia kun liikuttaa niin voivat alkaa vuotaa. Eikä se nyt ole putkimiehen vika. Ja on niitä katkaistava eikä väänneltävä mutkalle.

    • oijijiiojojiojå

      kahden kupariputken katkaisu ja sulkuventtiilien laitto päähän maksoi 90€ ja laskutuksessa oli 90min työtä laitettu. Ohjeet oli annettu selkeästi etukäteen työnjohtajalle mitä pitää tehdä ja mitä tarvitaan... Aluksi tietysti soitti putkimies että oliko sulla täällä tiskarin asennushomma vai mikä...

    • jaxuhaleja!

      Voi voi. Karmeista summista on kysymys.

      • 19+17

        Ei karmeista summista, vaan periaatteesta.


    • Konttori-mies

      Miten voit olla niin onneton ettet osaa itse hanaa vaihtaa..heheh

      • Aloittaja tässä

        No, varmaan pitää irtisanoa kodin vakuutusmaksut, kun ei ole varaa enää palkata putkimiestä hommiin. Tulee liian kalliiks :) Ite oltais tehty, mutta kalliit vakuutusmaksut pakottaa käyttään tämän ammatin harjoittajia.


      • 13plus6

        no kun sä et saa sitä ite vaihtaa


      • NÄIN ON 23
        13plus6 kirjoitti:

        no kun sä et saa sitä ite vaihtaa

        Kuka kieltäääääääääääääääääääääää! EI KUKAAN!


    • KokkariHui'Jari

      Tän ketjun aloittaja on, mitä ilmeisemmin, nuita Kokoomusruikuttajia, maksaisivat Hui'Jari Sarasvuolle, jonninjoutavasta psyykkaamisesta ja mielenpuoskaroinnista vaikka tonni tolkulla..

      Mutta normi käsityöduunarilla he teettäisivät orjapalkalla, 'Herroja v**ttaa kun Jätkätki päriää'..

      Olis teettäny niillä Kokoomuksen maahntuomilla, Virolaisilla rikollisilla, 'Työvoimapulanpaikkaajilla'.. Putkihommansa ja maksanu ensin 'sudesta' ja sitte tilannu Suomalaisen ammattimiehen korjaahan, ja kattonu sitte mitä tilistä käteen jää.?

      Ehkä tässä juurikin näin on käynytkin?

      Kokoomuksen hyväveli ' Vapaamuurarilossi' näyttää täällä AP, roolissa kitisevän, sitä mitä tilaa, siitä myös maksaa..

      • yrittäjän poika

        Tuota...mitä tekemistä Kokoomuksella on tämän asian kanssa? Onko Kokoomus alkanut nyt tekemään myös putkitöitä? Niin, mikäs ruikuttaja sinä sitten olet, perusperttikö?


      • älä lässytä

        Orjapalkalla? Kuinka paljon pitää elää ylivarojen jos 4000€ kuus on "orjapalkka"???? Vähän rajaa hei!


    • LVI-Hartikainen

      Tietysti on tässäyhteydessä syytä muistaa jotta taloyhtiön putkiin tai rakenteisiin ei saa kajota ainakaan ilman lupaa edes asukkaan tilaama putkimies ja vähiten hän itse taikka remppareiska jos asuu semmoisessa talossa missä moni asuu,
      Isännöittijätoimistosta löytyy taatusti päteviä putkiasentajia ja jopa tarkastuskäyntejä
      "halvalla".
      Osa niistä "putkiasentajisista" puhuu vaan vieraita kieliä eikä ymmärrä ollenkaan suomea,

    • opetelkaa neuvottele

      Jos sanoo laskuttavansa 50e/ h niin se ei kerro vielä mitään.
      50e miinus alv (24%, 9,67e)= 40,32e.
      Pitäiskö putkimiehen tulla 5 km päästä tekemään työ 50e maksimi, osineen?

      Matkoihin menee noin 15-20min/ suunta, riippuen liikenteestä. Aikaa noin saman verran. Joten kokonaisuudessa hänellä menee kaikkaan noin kaksi tuntia. Tekee noin 20euroa tunti osineen.

      Tarkaisu on, että hän olis krtonu alun alkaenkin etukäteen mistä laskun loppusumma muodostuu. Työ on 50e/ tunti sis alvin, plus matkat, plus osat.
      Maksimi arvio on hyvä antaa tai silloin kun tulee paikalle ja katsoo arviolta mitä työ vaatii.

      Jos sanoo 50e niin 150e on roisi ylitys.
      Mutta mistä saat putkimiehen 20e tunti, sis matkat ja osat?

      • korjaus

        Tarkaisu= ratkaisu
        krtonu= kertonut


        ( väsyneen kirjoitusvirheitä)


      • Se työn tilannut

        Kohtuullinen summa olisi ollut n. 70-80 euroa, johon olin valmistautunut. Ja halusin, että saan työstä kuitin tai laskun.

        50 euron tuntityö muuttui yhtäkkiä vain 85 euroon. Sainkin "alennusta" sen 10 euroa sovitusta. :) Ei siinä, se onkin ihan ok, eikä mikään iso huijaus, ainoastaan 10 euroa tästä.

        Loppusummaa 65 e en vain vieläkään ymmärrä siis... kalliit km-korvaukset?? (Arviolta n. viisi euroa/km) Mutta tämä jäänee ikuiseksi arvoitukseksi, mistä jouduin maksamaan. Kohtuutta vaikea arvioida.


      • putkijulliko
        Se työn tilannut kirjoitti:

        Kohtuullinen summa olisi ollut n. 70-80 euroa, johon olin valmistautunut. Ja halusin, että saan työstä kuitin tai laskun.

        50 euron tuntityö muuttui yhtäkkiä vain 85 euroon. Sainkin "alennusta" sen 10 euroa sovitusta. :) Ei siinä, se onkin ihan ok, eikä mikään iso huijaus, ainoastaan 10 euroa tästä.

        Loppusummaa 65 e en vain vieläkään ymmärrä siis... kalliit km-korvaukset?? (Arviolta n. viisi euroa/km) Mutta tämä jäänee ikuiseksi arvoitukseksi, mistä jouduin maksamaan. Kohtuutta vaikea arvioida.

        kyllä mulla lähtee laskutus siitä kun perse nousee penkistä ja rupeen kamoja autoon lastaamaan.


    • 1333

      Tuo on pieni raha..Mene naukumaan muualle!!

    • lämmönjako

      Todellinen putkimies ,avaa myös vaimon tukkeutuneet ja patoutuneet tunteet ja himot!

      • Sähkömies

        lämmönjako
        25.1.2013 20:20
        0
        Sulje
        Todellinen putkimies ,avaa myös vaimon tukkeutuneet ja patoutuneet tunteet ja himot!

        Ps. Kannattaa tilata SÄHKÖMIES ovat paremmin varustettuja ja antavat vieläpä kotitalous vähennys kelpoisen laskun.


    • Mike2012

      Palvelujen teettäminen on hankala juttu. Kaikkien vastaavien palveluiden suhteen tulee sopia etukäteen mitä tehdään ja millä hinnalla. Kaikkea ei useinkaan tiedä etukäteen, joten kannattaa henkisesti varautua yllätyksiin. Putkimiestä ei kannata päästää ilman erittelyitä ulos talosta.

      Käteisellä hän olisi tehnyt homman pimeänä. Jo pelkkä väärin laskettu "alviton hinta" osoitti hätävaleen. Usein auttaa, jos työn aikana talossa on mies, joka näyttää ja kuulostaa siltä, että ymmärtäisi.

      Tarina on hyvä opetus kaikille. Korjaajan on helppo piilotella mokailunsa ja laskuttaa asiakkaalta, joten työn seuraaminen vierestä lienee paras takuu. Virheet korjataan tietysti asentajan omaan laskuun. Hyvä yleistieto osien hintatasosta on hyvä turva niissä vedättämiselle. Usein on niin, että oma työ on paras turva - jos osaa.

      Tieto on valtaa. Kannattaa ottaa opiksi asiasta kuin asiasta ja olla korvat auki.

    • TurhaaRutinaa

      Voi ristus muutaman satasen hommasta tällaanen rutina,??

      Jos mua olis pyydetty jo aloitettuun työhön,*hana oli jo asennettu paikoilleen', niin olisin sanonu jotta tehkää loppuki itte kun jo otta aloottanehet.

      Enkä juurikaa alle 500e persettäni penkistä nosta, vaan teen yleensä kymppitonnin keikkoja, eikä ne asiakkaat koskaa oo tuollaasta rutinaa pitäneet, vaan tilaavat aina uudestaan kjun tarvetta ilmenee.

    • Älä yleistä että kaikki putkimiehet on huonoja ja huijareita.

      • SOITA IHMEESSÄ MASAL

        Ei tosiaan ole .Kokkolassa aloitti jokin aika sitten uusi firma enpä muista nimmee, mutta masa siellä ainaski on ja homma on hanskassa, kaikinpuolin. Ja ei oo hanskatkaan hukassa. Soitelkaa Masalle jos haluatte kunnon työn, rehellisesti, ja huumorilla höystettynä, siihen hintaan ja aikaan kun sovitaan. HOMMA PELAA.


    • LVI Man

      Minun mielestä se on ihan oikein että tuollaisia sinun kaltaisia netissä itkijöitä joka johtuu omasta tietämättömyydestä sekä kokemuksen puuteesta pikkaen rokotetaan!!Olisi vaan ottanut 250eur ai jai se olisi tehnyt hyvää.Ihmiselle joka ei tiedä asioiden kulkua.....Kyllä maailmaan tyhjän valittajia sopii ja näkyy jopa riittävän..

    • Kustaa Pascal

      Parikkalassa jos tilaat vastaavan homman etkä sovi hinnasta ja määräajasta etukäteen, sieltä tulee kaksi touhukasta jätkää, jotka sitten välillä käyvät muka työkaluja hakemassa, notkuvat auton takana tupakalla varttitunnin ja laskuttavat siitäkin ajasta.

    • putkijulli 1

      Mielestäni veloitus tässä tapauksessa on ollut yläkanttiin muttei mitenkään kummallista. Monet firmat eivät lähde edes vaihtamaan yhtä hanaa ja mitä putkien katkomiseen tulee niin putkimies tietää vasta åpaikan päällä miten tuo hana olisi järkevintä asentaa..
      Itse otan asiakkaan toiveen huomioon mutta asennan juuri niin kuin parhaimmaksi nään.
      Mites jos oliskin käynyt niin että asennus olisi tehty asiaakkaan toiveiden mukaisesti mutta itse tietäisit mikä on varmin ja siistein ratkaisu.
      putkarille jää myös vastuu tehdysträ työstä joten mitään riski asennuksia en ikinä tekisi vaikka miten asiakas sitä toivoisi.
      Se on vaan edelleen niin että ammattitaitoinen putkari laskuttaa,sille ei voi oikeen mitään. Mutta ainahan voi pyytää naapurin penaa asentamaan ja sitten kun se vesivahinko tulee niin maksella sitten itse remontti kun vakuutusyhtiö ei maksa mitään.
      Muutenkin mitä noiden osien hintoihin tulee niin saat tuolla 3.50eurolla yhen tiivisteen jos kunnon tavaraa haluat. tietysti osat voi ostaa myös biltemasta mutta niille en takuuta antaisi.

    • mareero 1

      Kas kun et vaihtanut ITTE?

    • Urpo Leppänen

      Asiakas on aina hyvä arvioimaan työn kestoa. Kannattaa myös kysyä etukäteen ne veloitukset.

    • prinsessa11

      supermario on ainakin mies vailla vertaansa.

    • Komments

      Kirjoitustani kommentoiden:

      Haluan nyt jo tässä mainita, että tämä tapahtunut on ihan täysin totta ja yllätyin siitä, että keskustelu on auki Suomi24 etusivulla ihan ns. mainoskuvan kanssa. Tällainen kyllä saattaa jonkin verran tunteita kuumentaa. Ja on mielestäni ihan oikein, että tämmöisestä asiasta puhutaan. Onneksi kyseessä ei ollut isompi summa.

      Halusin kertoa oman kokemukseni siksi, että en haluaisi muille yhtä hyväuskoisille kanssaihmisille käyvän vastaavaa. Varsinkin, jos kyseessä on tilaus isommasta urakasta.

      Eli pyytäkää tarjoukset paikan päällä etukäteen ja kysykää, mistä kaikesta lasku koostuu.

      Älkää hyvät ihmiset morkatko turhaan kokkolalaisia yrittäjiä täällä. Tämä oli minun kokemukseni eräästä putkimiehestä ja toivottavasti jää ainoaksi.

    • nolla-nolla

      ei ole paljonkaan mitä auton korjauksesta joutuu maksamaan!

    • Rehellisyys perii

      Eiköhän näitä noita paljon isompia välistäveto huijaus laskutuksia tehdä jossain ihan muualla kun teidän kodin pikku kylppäri/vessa rempoissanne?
      Te ette ehkä vaan huomaa taikka tiedosta sitä?
      Ei kannata ajatellakkaan mitä joku huu-haa feikki maksaa vaikkapa veroa Suomessa?
      Parempi ellei edes kuvittele sitä?

    • teeseitsemies.

      Jos ei käy uuden hanan putket on kai lyhennettävä niitä tulevia putkia hanalle. Oliko hanassa sellaset teräsverkko pinnoitetut rennot putket. Supistajat on kalliita jos joutuu uusimaan sitä ei varmasti voi ennakkoon arvata.

    • Putkari3000

      Jos et saa kuittia, ei ole pakko myöskään maksaa.

    • köyhät kyykkyyn

      Kanna köyhä kaivosta vesi , jos ei ole vara maksaa .

    • Ensin katson ja sit.

      Onko niin että putkimiehen tilaaja ei saanut sitä mitä oli vaillakin? ja laittaakin asiat niin että putkimies onkin syyllinen??

    • HURU-UKOT HELV..TIIN

      Aika kallista,kaksi vessanpytyn vaihtoa,lämminvesi varaajan vaihto ja uudelleen putkitus 46euroa, ai niin tein itse.On surkeaa katsella näitten huru-ukkojen asennuksia ja se minua ainakin ärsyttää,että nämä amatöörit laskuttavat ammattimiehen taksoilla.Jos ruvetaan katsomaan hanan vaihtoa,jossa ei tarvitse putkia katkoa vaan laittaa uudet helmet ja kiristää liittimen toinen puoli aikaa ammattimieheltä menisi kaikkineen puhumisineen n.10 minuttia,joten 50ekua olisi ollut jo kova hinta moisesta,mutta olemattoman ammattitaidon omaava asentaja yritti esittää pätevämpää kuin olikaan tehdessään olemattomia töitä,että sai laskun nousemaan.Mikään ei ärsytä enempää kuin ämätööri työ,mutta ammattimiehen lasku.

      • gay vai ei

        muista matkat vanhan hanan poitaminen uuden asentaminen lavuaariin/tasoon paperi työt.


      • vakuutustark. vm -55

        Joo mutta kun sulla liittimet porsiii ja paikat kastuu,,vakuutusyhtiö vaatii kuitit tehdyistä putkitöistä ..siis LVI-liikkeen kuitit


    • 20vuotta Lvi yrittäj

      Hei

      Kyseiseen tapaukseen kantaa ottamatta.
      Ihan turhaan jauhetta kiinteän hinnan, urakan sopimisesta muutaman tunnin
      työstä. Jos tunnin työstä antaa urakan ei paljon tarvitse homman tökkiä
      niin ei saa asentajalle edes palkkaa maksettua. Kuluttaja ei ymmärrä jos
      kalustesulku ei toimi miksi sen uusiminen ei yllättäen kuulukaan urakkaa.
      vetämään ei välttämättä saa samantien suljettua vaan pitää tulla uudestaa.
      Ja tämä kaikki pitäisi kuulua siihen tunnin urakkaan....

      Meillä ei anneta kiinteää urakkahintaa alle päivän töistä. Tästä pidetään
      kiinni eikä töistä ole ollut pulaa. Kuluttaja ymmärtää kun asian selittää kuin pikkulapselle. Parempi jättää tekemättä kun kuunnella narinoita.

      • Työn tilannut

        Kyseessä ei ollutkaan urakkatyö. Putkimies halusi tehdä tuntityön. Ja mies tiesi ennalta, että työkeikka tulisi olemaan tosi pieni, joka jo osin oltiin itse valmiiksi tehty. Eli valmiiseen pöytään, pari liitosta olisi pitänyt tehdä ja avot.

        Tällaisella palkalla, vastaavat keikat - jos tekee tällaisia hommia 8 kertaa päivän aikana - se on jo 1200 euroa päivässä mahdollisesti puhtaana käteen - siis käteismaksuna, anteeksi. Viikon aikana 6000 euroa... Niin tämäkö ei ole tienestiä? Yrityksessä, jossa ei esim ole huolta varaston kiertonopeudesta saati muusta?

        Soitin ensin toiseen putkifirmaan ja sanoivat suoraan, että jos ei ole kiire/hätä ja on noin pienestä hommasta kyse, niin nyt ei ehdi. En tiedä, olisivatko sitten ottaneet sen realistisemman summan, eli ihan oikean tuntitaksan kilometrit asianmukaisesti. Jolloin ehkä isolle firmalle vähän liian nopea juttu kun ei sakoteta asiakasta.

        Kunnioitan toki rehellisen työn tekijää ja on tärkeää tukea suomalaista yrittäjyyttä. Näin olen aina ajatellut.

        Kiitos ja hyvää yötä. :)


      • Kultapossu suomi

        Juuri näin ! Jokainen Suomalainen mies on olevinaan putkimies ja hommat hoituu niin helposti. Monta asuntoa olen käynyt vuotojen jälkeen kuivaamassa ja vakuutusyhtiöt ei maksa latiakaan. Tervetuloa yrittäjäksi Suomen maahan jos se kerran onnistuu 15€ tunti laskutuksella hah hah


    • Kybätonni-Sixbäk''

      Nää nyt on vaan satkun-pari juttui, .?

      Miten olis tuo Miljardi-puhallus Kreikkaan, peluripankkien tappioiden peittämiseen,.
      Siitä tulee kybätonnin ja ylikin lasku jokaiselle suomalaiselle,.

      Siittä kiittäminen Kokoomusta ja Kataisen Sixbkkiä..

      • asöifoöshg

        Putkimies toimikin Kreikan malliin!!! :)


    • Putkityöläinen 68 v.

      Tässä taas kerran pätee se mainoksen viisaus, että kerro hinta ja aika kolmella,
      niin olet kartalla.

      • asiaa5

        vähän niinkuin omakotitalon rakentaminen.tee tarkka hinta laskelma ja lisää siihen 50% niin ei loppu hinta yllätä enää kovin paljon.


    • Yutran

      Kaikki ns. toisarvoisia hommia tekevät nuijeliinit ovat huijareita.

      Hyvä nyrkkisääntö asialle on, että kun paku ajaa pihaan, niin huijari on saapunut =)

    • Tiedänpä ehkä kuka

      Minäkin tiedän erään todella röyhkeän putkimiehen. Karsea tyyppi, joka luulee olevansa komea. Yök vain hälle, ettei olisi sama röyhkeä ryökäle

    • patterikuiskaaja

      Meillä oli taloyhtiössä patteriremontti. Nuoria putkimiehiä ramppasi kotona lähes päivittäin, milloin otettiin termostaatit pois, milloin mittailtiin jotain.
      Rempan jälkeen olohuoneen patteri alkoi lirutella vettä lattialle, mutta lämmitys ei edelleenkään toiminut.
      Muutaman valituksen jälkeen kotiin tuli vanhempi putkimies, "patterikuiskaaja", joka tosiaan koputteli pattereita ja jutteli itsekseen, ihmetteli, miten homma oli hoidettu.
      Sen jälkeen patterit ovat toimineet. Harmittaa, kun en kysynyt miehen yhteystietoja!

    • SnadiStadista

      Mistä noin halvan putkarin saa? En ole koskaan törmännyt putkariin, joka tekee mitään alle 300 €:n.

    • Tamppiooni

      Putkifirmoilla minimilaskutus on tunti ja aikaahan siihen menee monesti yli tunti, joten kahden tunnin työstä sieltä tulee lasku kilometrikorjaukset. Tuo mainitsemasi lasku oli lähinnä naaruriapua mun mielestä.

      • Työn tilaaja

        Ymmärrän kyllä, jos näin on. Ja tunnista olin varautunut maksamaan. Ja kilometrikorvaukset päälle. En muuta.

        Hanaliitos pitäisi olla ammattimiehelle 10 minuutin juttu.

        Tässä ajatukseni ihan näin yrittäjänkin näkökulmasta, jotta töitä riittäisi jatkossakin:

        1) En pyytäisi/vaatisi asiakasta ehdottomasti maksamaan käteisellä heti työtä edullisemmin, vaan kysyisin, haluaako asiakas laskun vai haluaako maksaa heti homman pois alta. Ja kirjoittaisin kuitin asiakkaan pyynnöstä ihan ilman mukinoita. Kuittiin tarkat erittelyt.

        2) Jos asiakas soittaisi perään ja jostain syystä vaatisi erittelyt mahdollisesti laskuun, niin kirjoittaisin uuden eritellyn laskun. Jotta asiakas saataisiin tyytyväiseksi. Tätä ennen ja jo ennen työn teettämistä olisi asiakkaalle pitänyt mainita, että veloittaa kilometrikorvaukset hintaan n. 5 euroa/km. Kutakuinkin. Näin putkimies voisi käyttää vaihtoehtoisesti taksia liikkumiseensa, sillä sen käyttäminen ja maksaminen tulisi asiakkaalle halvemmaksi.

        3) Jos lisähommia on tiedossa hanan asennuksen yhteydessä, jotka maksavat extraa, tulisi asiakkaalle kertoa tästä asiasta ennen kuin alkaa laittaa helmiliittimiä, jotka mahdollisesti maksavat n. 10 euroa kpl. (Vähän ylihintaisia siis, kenties). Varsinkin, kun asiakas on kotona ja tavoitettavissa. Asiakkaalla olisi mahdollisuus valita, haluaako maksaa tällaisista osista tuota hintaa. Esim. kun putkimies sanoi, että voi vaihtaa hajulukon, niin kieltäydyin.

        4) Ja tärkein asia, asiakkaalle pitää pitää lupaus ja laskuttaa tuntitaksa sen mukaan, mitä on sovittu. Eli se 50 euroa. Ei "alvillista" lisähintaa 85 euroa/h.

        5) En vaatisi allekirjoitusta laskuun siinä muodossa, että asiakas hyväksyy laskun.

        6) En lähettäisi tekstiviestiä kolmen päivän päästä, missä se mun 100 euroa terveisin putkimiehen reskontra.

        Että nämä asiat vähän tökki. :)


      • jkl-62
        Työn tilaaja kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, jos näin on. Ja tunnista olin varautunut maksamaan. Ja kilometrikorvaukset päälle. En muuta.

        Hanaliitos pitäisi olla ammattimiehelle 10 minuutin juttu.

        Tässä ajatukseni ihan näin yrittäjänkin näkökulmasta, jotta töitä riittäisi jatkossakin:

        1) En pyytäisi/vaatisi asiakasta ehdottomasti maksamaan käteisellä heti työtä edullisemmin, vaan kysyisin, haluaako asiakas laskun vai haluaako maksaa heti homman pois alta. Ja kirjoittaisin kuitin asiakkaan pyynnöstä ihan ilman mukinoita. Kuittiin tarkat erittelyt.

        2) Jos asiakas soittaisi perään ja jostain syystä vaatisi erittelyt mahdollisesti laskuun, niin kirjoittaisin uuden eritellyn laskun. Jotta asiakas saataisiin tyytyväiseksi. Tätä ennen ja jo ennen työn teettämistä olisi asiakkaalle pitänyt mainita, että veloittaa kilometrikorvaukset hintaan n. 5 euroa/km. Kutakuinkin. Näin putkimies voisi käyttää vaihtoehtoisesti taksia liikkumiseensa, sillä sen käyttäminen ja maksaminen tulisi asiakkaalle halvemmaksi.

        3) Jos lisähommia on tiedossa hanan asennuksen yhteydessä, jotka maksavat extraa, tulisi asiakkaalle kertoa tästä asiasta ennen kuin alkaa laittaa helmiliittimiä, jotka mahdollisesti maksavat n. 10 euroa kpl. (Vähän ylihintaisia siis, kenties). Varsinkin, kun asiakas on kotona ja tavoitettavissa. Asiakkaalla olisi mahdollisuus valita, haluaako maksaa tällaisista osista tuota hintaa. Esim. kun putkimies sanoi, että voi vaihtaa hajulukon, niin kieltäydyin.

        4) Ja tärkein asia, asiakkaalle pitää pitää lupaus ja laskuttaa tuntitaksa sen mukaan, mitä on sovittu. Eli se 50 euroa. Ei "alvillista" lisähintaa 85 euroa/h.

        5) En vaatisi allekirjoitusta laskuun siinä muodossa, että asiakas hyväksyy laskun.

        6) En lähettäisi tekstiviestiä kolmen päivän päästä, missä se mun 100 euroa terveisin putkimiehen reskontra.

        Että nämä asiat vähän tökki. :)

        Edelleen ja valitettavasti: olet pettynyt ammattikunnan edustajan tapoihin suorittaa pyydetty tehtävä. Se on harmillista, mutta kaikkien lakisääteisten maksujen jälkeen, josta kotiäidin palkkasikin koostuu, olet saanut työn halvalla.
        Seuraavan kerran kun se patterisi ei lämpene ja vaipoissa nukkuva lapsesi itkee kylmyyttä, ymmärtänet antaa arvon hänelle, joka on valmis lähtemään iltapalaltaan auttaakseen sinua ja perhettäsi... Asia olisi varmaan voitu tahdikkaamminkin tapauksessasi hoitaa, mutta lienet siitä muiden kanssa samaa mieltä: hanasi pelaa!


    • Sähkö yrittäjä

      Vaikuttaa ettei ole ammattilainen vaan n s .sähläri.ei kukaan oikea yrittäjä tee urakkaa noin pienestä työstä joka joskus sattaa muuttua isommaksikin ja oikea yrittäjä oisi kertonut että tuntityöhinta on esim.tuo 50,-(yksityiselle asiakkaalle on kerrottava verollinen hinta) tuntityö koostuu siitä kun asentaja saa työmääräimen tai tilauslapun ja kerää tarvikkeet-ajaa-
      kohteeseen-tekee työn-tekee lähetteen-ajaa takaisin ja purkaa tarvikkeet hyllyyn.
      kahvitunti kuuluu työaikaan eli asiakkaan kuuluu maksaa se.ruokatunti on omaa aikaa.
      siitä ei makseta palkkaa eikä laskuteta asiakasta.
      toki ammattilaisen autossa on tarvittavat osat ja työkalut normaaleiden pientöiden
      suorittamiseen mutta tämä on pääsääntöisesti periaate tuntitöissä.
      onkohan kyseinen yritys ennakkoperintärekisterissä? tarkastakaa kotitalousvähennys säännöt verottajan sivuilta.
      olisi ihan oikein että ilmoittasit verottajalle kyseisen yrityksen "rahat
      käteen" periaatteesta.se auttaa oikeita,rehellisiä yrityksiä toimimaan.
      oikean ammattilaisen tekemänä hinta saattaisi olla suurempikin (tässä tapauksessa ehkä halvempikin)
      ainakin olisi selkeästi laskussa lueteltu tarvikkeet,työ,matkat erikseen ja myös
      työ olisi tehty kunnolla ja kunnollisilla tarvikkeilla.
      nyt joku kohta kommentoi että aivan samoja tarvikkeita saa esim,sieltä biltemasta
      paljon halvemmalla,mutta minusta on kummallista että esim.lvi ja sähkö tarvikkeissa halvat ja ns.kalliit tarvikkeet olisivat aina samoja tarvikkeita.
      ajatteletteko samalla lailla esim. autoista?auto kuin auto mutta kyllä niissäkin on
      jotain mikä selittää hinnaneroa.
      oma kokemus on osoittanut että"köyhän ei kannata ostaa halpaa"pitää paikkansa.

      tässä tapauksessa olisi kylmästi pitänyt kieltäytyä allekirjoittamasta lähetettä/laskua
      tai itse kirjoittaa lähetteeseen asiat mitkä omasta mielestä meni pieleen ja
      vielä ystävällisesti kertoa että saatat tilata toisen yrittäjän arvioimaan ja antamaan
      lausunnon tehdystä työstä.
      Toisaalta kannattaa muistaa kun kysyy kustannusarviota työstä
      jota ei erikseen käydä katsomassa niin kannattaisi laittaa vaikka valokuva työkohteesta niin saisi kustannusarvion antajakin jonkun enemmän todellisuuteen
      perustuvan tiedon työstä.
      Kannattaako näinkin pienistä töistä edes kysyä kust.arviota?




      lain mukaan lasku

      • pekka

        Mitä helvettiä että kaveri tulee meille juomaan kahvia! Töihinhän sen tilasin!
        Ja toisekseen kyllä tuntiveloituksen pitäisi sisälttää ne toimistokulut ja tavaroiden haut. jos ei voi reilusti kertoa asiakkaalle kokonaiskustannuksia niin silloin on huijari! olkoon sähkö tai putki tai sähköputkimies!


      • asgiasog

        Tämä oli asiallinen vastaus. Kiitos.

        T. Työn teettänyt.


      • 30min kahvetauko

        asiantuntiat vastatkaa: kuuluuko kahvitauko mahdollisien meno/paluu ajoineen yksityisen työnteettäjän maksettavaksi ja missä näin on sanottu ??????


    • Militantti antti

      Ei yrittäjän kannata lähteä alle 100 euron tekemään minkäänlaista keikkaa! Ihmiset luulee, että viidelläkympillä saa ammattimiehen tekemään vaikka mitä. Se on vähintään puolitoista tuntia, kun menee aikaa pienempäänkin hommaan ajoineen, tavaroiden kasaamisineen jne. Minä en lähde alle satasen tekemään edes sekoittajan sihdin asennusta! Mutta- minulla onkin menestyvä yritys ja tyytyväiset asiakkaat. Asiakas maksaa mielellään hyvästä työstä kunnon hinnan ja tietenkin hinta-arvio pitää olla! Ja- yrittäjällä on myös työstään takuu.

    • JARST

      Ja ainahan asikkaat valittaa laskuusta , ja että olisivat itteki tehny jos vehkeet!

    • eeeeeeeeeeee

      Taitaasit valittaa vielä enemmän ,jos olis tullu vesivahinko sen takia ku ei putkimies olsi snonu jotta on muitaki ongelmia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • pekka

      no meillä putkimies hajoitti katon ja jätti vuotavat liitiimet. Illalla lähetti tekstiviestin uudesta laskusta,joka oli puolet suurempi jo iltapäivällä sovitusta hinnasta.
      oli ammattimies rahastuksessa!

    • Tyhjän valittaja

      Ilmaiseksiko sulle pitäs työt tehä, että oisit tyytyväinen? Ammattimiehelle ei todellakaan ole kallis tuntitaksa tuo 50€/h ja todellakin! NE on alvittomia tunteja, koska näin on helpompi pitää yrityksen kirjanpitoja laskuissa. Sitte toisakseen. Vaikka sitten jälkeenpäin ajateltuna se "vika tai probleema" olikin vain "pieni", niin ammattimies tuli ja hoiti homman ja todellakin huomasi sen vuotavan hajulukon. Entä jos olisikin vain jättänyt sen siihen ja sanonu, että antaa siinä muorin hiustukon vain olla ja haista ja halkeamat ei hajulukkoa haittaa.

      PITÄÄ vähän oikeasti miettiä palvelua tilatessaan, että niiden... siis uskotteko.. NIIDEN työmiestenkin pitää syödä ja maksaa vuokraa tai jotain muuta asumiskulua! EIKÖ oo aivan järjetöntä?????

      • ahaskngoihaogs

        Asiakkaalle tulee silti aina mainita työn sisältämä ALVILLINEN hinta. Ja piste. Asiakaskin maksaa asumiskuluja ja muuta. Ja syö. Eikö oo aivan järjetöntä????

        Ja työ on se, minkä tekijä itse yleensä valitsee. Jos ei elä tällaisilla töillä, josta voi laskuttaa näin paljon eikä pysty silti elinkustannuksiaan hoitamaan, niin joko yrityksen toiminnassa on vikaa tai sitten yrittäjällä on asiakkaat ja rahat loppu. Enkä ihmettelisi tällaisella toiminnalla. Onko asiakasta oikein huijata siksi, että yrittäjän kirjanpito kusee?


      • asgretre

        Jos putkimies sanoo, että alviton tunti on 50 euroa ja sitten yrittää rahastaa 85 euroa, niin eikö se alvin määrä ole tässä tapauksessa 70%???? Tunnin työstä???


      • asgjijsdftere
        asgretre kirjoitti:

        Jos putkimies sanoo, että alviton tunti on 50 euroa ja sitten yrittää rahastaa 85 euroa, niin eikö se alvin määrä ole tässä tapauksessa 70%???? Tunnin työstä???

        Vai 30%... :) Kuka osaa laskea? :) Jos laskin väärin---?


    • PEUKALOKESKELLÄ

      Mitä varten kutsut putkimiehen tee itse nyky osat saat ostettua lähes mistä tahansa hyvinvarustellusta kaupasta , ovat niin yksinkertaisia laittaa että täytyy olla saamaton jos ei onnistu. Kutsutko perseen pyyhkimiseenkin esim. naapurin , älkää olko uusavuttomia.

    • Sillaa,sillaa

      Nykypäivänä ei kannata siirtää edes autoa naapurin tontillekaan asti,on se löbö senverran kallista. Ei satasen keikasta kannata paljon liikahtaa.

      • uusriistäjä ?

        oot vissiin ollut jo tosi kauan kunnallisessa vammais/vanhustenhoidossa


    • työtön putkiMies

      Normaali käytäntö on, että veloitetaan aina tunnin työstä vaikka hommassa menisi 5 min ja jos menee sen 1 min yli seuraavasta tunnista nii sitte velotetaan kahden tunnin, mutta tottakai asiakkaalle pitää pystyä erittely kuitti näyttämään pyydettäessä ja kannattaa muutenkin vähän katsoa minkälaista henkilöä on palkkaamassa ja tehdä kaikki kirjallisena. vastaavasti jos itse tekee niin sillon myös vastaa itse mahdollisesta vesi vahingosta. jos ei ole tuttu yrittäjä tekemässä niin itse kääntyisin aina ennemmin isomman yrityksen puoleen kaikissa rakennus alan töissä jos ei ole 100% varmuutta omasta työn jäljestä

    • putkimies

      Sopii tehdä itse putkihommat jos osaa, tuskin teet itsekkään töitä ilmaiseksi

      • Yliarvostelet

        No ei kenenkään pidä kuitenkaan kiskoa ylihintaa siitä ettei asiakas olisi osannut tehdä työtä itse... Silloinhan kaikkeen lisättäisiin bensakulut sun muut...


    • putkari4

      Ajattelin kertoa mun tavasta tehdä putkimiehentöitä:jos hananvaihto edessä,katson et onko kalustesulut toimivat eli katkaisevat vedentulon..jos ei vaihdan ne samalla..koska kun tekee kunnolla hyvin ei tarvi käydä korjaamassa erikohtaa eli hana ja sulut vaihtoon menee.Pisin aika mitä meni hananvaihdossa oli 2,5 tuntia ,piti sahata lopulta palasiksi kun 32v vanha hana ei irronnut muuten!Muistakaa aina ei hutiloiden ..vaan hyvin!

    • Viikonloppuna...

      ..Monet haluaa putken asennuksen..

    • Ei pimeästi

      Onpas ollut röyhkeä asentaja kun pimeänä ehdotti ja ilmeisesti vaati. Asiakkaan ei tule hyväksyä maksuja pimeästi muutenhan hänen yhtä syyllinen ja vielä tukee kyseenalaista toimintaa.
      Mitä veloitukseen tulee, se oli melkein ollut kunnossa jos olisi toimittu kohteliaammin
      Ja huomattu sanoa että minimilaskutus on 2h ( joka sisältää paikalletulon ja poistumisen ja tietenkin työajan) lisäksi hyvän tavan mukaisesti huomauttaa huoltoajo kustannuksista ( tuleehan asentaja paikalle huoltoautolla jossa on omat kulunsa ). Lisäksi asiakkaalle laskussa on syytä eritellä mistä lasku muodostuu eikä mitään könttisummia. Sovittu lasku olisi siis ollut 2h*50€=100€ huoltoajo 20€ osat 10€ yht 130€. Täytyy vielä huomauttaa etteihän tuo summa jää tekijälle kokonaisuudessaan. Pitää siintä maksaa verot sosiaalikulut kiinteät että muuttuvat menot

      • Etelän putki

        Tää on taidetta ja hienoahommaa.120tonnii verokirjalle vuodessa,30tonnii putsina taskuun firroista. Kannattaa palkata ryssä jos haluu ilmastatyötä.Saat paskan duunin ja päälle viel näköös :)


      • Messingistä silmäniloa
        Etelän putki kirjoitti:

        Tää on taidetta ja hienoahommaa.120tonnii verokirjalle vuodessa,30tonnii putsina taskuun firroista. Kannattaa palkata ryssä jos haluu ilmastatyötä.Saat paskan duunin ja päälle viel näköös :)

        Kyllä ne siistiin kaakeloituun tilaan roiskastut jakotukit ja ympärille väsätyt kottaraiset kötöstykset todella lämmittää mieltä.

        Oikein silmä lepää.


    • entinen vuokra-asuja

      Seinäjokelainen lvi-alan yritys, yhteistyössä Seinäjoen vuokra-asuntojen kanssa asentelivat lähes kaikki kylpyhuoneen putkistot uusiksi asuntooni kun on olin jo muuttanut pois. Asunnossani oli ennen minua asunut rikollinen, joka oli useaan otteeseen tuomittu väkivaltarikoksista ja hän oli jo tuolloin kuollut paikallisen baarin edustalla ampuma-aseen luoteihin. Tästä mm. iltalehdet uutisoivat 2006 joulun jälkeen. Vaikea vaatia mitään edesmenneeltä henkilöltä, niin päättivät laittaa kaiken, sopivasti vähän ennen tulevaa peruskorjausremonttia minun maksettavakseni. Lvi-yritys laskutti mm, lattiakaivon poistoputken uusimisesta jonka vialliseen toimintaan ei ollut noteerattu millään tavoin ennen kuin huoneistoon muutin, 160 euroa, Asunnossani oli myös homevaurio. Asiasta ei mainittu missään millään tavoin. Ei vaikka olin asiasta tehnyt jo kaksi kuukautta ennen pois muttoani ilmoituksen Seinäjoen vuokra-asunnoille. Lisäksi sain tekniseltä isännöitsijältä laittomia uhkauksia puhelimitse vuonna 2009 kun hän oli uskaltanut minun jälkeeni suorittaa asunnon kuntotarkastuksen tietenkin puhelimitse, ettei mitään voisi todistaa jälkeenpäin.
      . Minulla ei ole lvi-alan koulutusta, enkä minä en myöskään olisi osannut tehdä lattiakaivon poistoputkeen sellaisia asennusvikoja joista minua syytettiin, sekä laskutettiin.
      Lienee sinällään turhaa tätäkään kirjoittaa; asia on lakiteknisesti vanhentunut, eikä jo peruskorjatun, "kaupungin vuokrakämpän" edellinen kunto liene kiinnostavan ketään. Ei kiinnosta kyllä minuakaan, mutta kun näin kirjoittamasi tekstin selkeästä ylilaskutuksesta, oli pakko kirjoittaa, että et ole ainoa jota huijataan maksamaan ylihintaa. Pahimmillaan vaaditaan ulosoton uhalla maksamaan ja herjataan vielä isännöitsijän toimesta piittaamattomaksi henkilöksi.

    • yhestä satasesta moinen rutina olisit tyytyväinen että joku viittii edes tulla noin pikkujutun takia

    • nappikauppaa

      Ihan kohtuulliset kulut on putkimies veloittanut.
      Älkää teettäkö mitään rakennustöitä, jos tämä tapaus saa karvat pystyyn.

    • Ammattimies on

      ammattimies huutakoon kuka mitä vai.Kahden vesihanan vaihto 1h 50 € tarvikkeet 11.50 € matkakorvaus 5€ kuitti, toiminut yksitysyrittäjänä jo 20 vuotta.

    • mare2

      Enpä olis uskonut,että pukimiehen arvostelusta nousee näin kauhea häly.En yleistä kaikkia putkimiehiä,olen käyttänyt muitakin putkimiehiä,ja laskutus ja työn laatu ollut kiitettävää.Olen itsekin työmies,ja olen samaa mieltä,että työmies on palkkansa ansainnut.Mutta sitä en voi hyväksyä,että asiattomat kommentit kuten politiikka ja seksi,eivät millään tapaa kuulu asiaan.minulla on esittää lasku, josta ilmenee osien hinta ja arvonlisä.mutta työn osuutta ei ole.Kyseessä on putkimies,joka mainostaa kokkola lehdessä ,joka viikko kuvan kera.Itse pettynyt,ja toivoisin,ettei muille käy samoin.

    • ==??==

      Jos maksu vaaditaan/halutaan käteisellä, eipä siitä taideta yhtään mitää lakien määräämiä maksuja maksaa. Ihan varmasti ne kaikki on pimeää työtä. Haetaan halvat osat jostain ja tankataan auto ja huijattu asiakas maksaa törkeää ylihintaa. Siinä voi sitten "yrittäjä" ihmetellä kun työt vähenee, sana kyllä kiirii..

      • Hyvin toimii

        Ihme polemiiikkia mokomista putkista. Itse rakensin talon v1990 ja tein kaikki putkihommat suunittelusta lähtien itse. Viemärit kaivoineen ja lämpimät vedet ja kylmät vedet ja kaikki. Kaivon jouduin porauttamaan kallioon kun itseltäni ei sattunut sillä hetkellä löytymään niin isoa kivipiraa, mutta reijästä lähtien laitoin itse putket ja siitä lähtien tähän päivään asti on kaikki pelannut kuin junan losetti. Tiskipäytään hanaan jouduin kerran vaihtamaan tiivisteet kun alkoi vuotamaan ja hanan kymmenen vuoden takuu oli jo mennyt umpeen. Muutaman kolikon ilmeisesti säästin kun tein kaiken itse. Sähkötyötkin osittain olen itse tehnyt ja kaikki pelaa viimeisen päälle ja mitään koulutusta en ole mihinkään saanut.


      • Tee-se-itse
        Hyvin toimii kirjoitti:

        Ihme polemiiikkia mokomista putkista. Itse rakensin talon v1990 ja tein kaikki putkihommat suunittelusta lähtien itse. Viemärit kaivoineen ja lämpimät vedet ja kylmät vedet ja kaikki. Kaivon jouduin porauttamaan kallioon kun itseltäni ei sattunut sillä hetkellä löytymään niin isoa kivipiraa, mutta reijästä lähtien laitoin itse putket ja siitä lähtien tähän päivään asti on kaikki pelannut kuin junan losetti. Tiskipäytään hanaan jouduin kerran vaihtamaan tiivisteet kun alkoi vuotamaan ja hanan kymmenen vuoden takuu oli jo mennyt umpeen. Muutaman kolikon ilmeisesti säästin kun tein kaiken itse. Sähkötyötkin osittain olen itse tehnyt ja kaikki pelaa viimeisen päälle ja mitään koulutusta en ole mihinkään saanut.

        Kai sulla kävi ammattilainen ainaski katsastamassa ja hyväksymässä asennuksesi? Muuten voi käydä köpelösti, jos joku sattuukin hajoamaan ja mahd. aiheuttaa isojakin vahinkoja.


    • tiskipäytä

      kyllähän tommosen parinsadanmetrin lämpökaivon tekee muutamassa illassa vaikka rautakangella,se on asenteesta kiinni.

    • 32v alalla

      Maallikon on joskus vaikea ymmärtää että kuntannukset nousevat heti, jos työ ei menekään ihan heittämällä.
      Tuo huvittava 15 minuutin "myöhästyminen" on hyvä osoitus maallikon täydellisestä tietämättömyydestä.
      Jos olisitte tehneet jotakin vastaavaa työtä, niin voisitte ymmärtää.

    • vinkkinä vaan

      allaskaappia ei tarvii irrottaa kun ensin tarkistaa olisko liitosten jotka allaskaapissa tiivisteet kunnossa..

    • pöhköpää

      Halpaa touhua tuo putkimehen homma, mutta parasta tässä on se ettei keskustelu asiasta maksa juuri mitään.

      Toista on nuo rikosten selvittelykustannukset.

      Joku pöllii kaljatölkin (4€) ja rikoksen selvitys 250€

    • rewrwerewrerwe

      Kai näytitte selvästi, että ette olleet tyytyväisiä? Olisitte hyvin voineet vaatia laskua, jossa palvelut ja osat ovat eriteltyinä ja hänen olisi pitänyt se teille toimittaa. Jos siinä vain koittaa olla ystävällinen niin hän ei välttämättä edes tajua palvelunsa heikkoutta.

      Vanhemmillani oli Kokkolan lähistöllä myös vasta putkimies, jonka toiminta oli aika koomista. En sitten tiedä oliko kokkolasta vai mistä.

    • Röörit

      Putkimies hoiti hommansa ja röörit avattu. Ainahan nuo remontit enemmän maksaa kuin arvio puhelimessa näkemättä. Osat maksaa myös tekijälle, joten ihmekön tuo että hinta pompsahti?! Kieltämättä palkkiot on sitä luokkaa että LVI-alan koulutus olisi kannattanut itse kullekin.... Ei tarvisi muutaman kympin takia marista...

      • Asuntomies

        Ei kannata pikkuasioista marista. Asuntoasioissa huijataan paljon suuremmilla asioillakin. Lue vuoden kristillinen kirja joka kertoo asuntoja rakentelevasta ja myyskentelevästä miehestä ilmeisestikin kokkolassa. Rööreillä siinä on aivan eriluokan hinnoittelu, koko elämä.


    • Putkari mie oon!

      Kyllä, me olemme huijareita! Olen urani alusta asti sanonut ettei mikään ole niin lähellä järjestäytynyttä rikollisuutta kuin LVI-ala!!!

      • konnia ovat

        Jep. Näin on. Yksi tuttuni tinaa putkia yhteen 200€ päiväpalkalla, pimeänä tietysti suoraan lapaseen. Tekee kerralla viikosta kahteen ja juopottelee toiset kaksi viikkoa.


    • Lattiamattosi

      Arvio hinta saa poiketa 20 - 30 % toteutuneesta, jos ei mitään yllätyksiä tule korjattaessa vastaan.

    • JenkaJanne

      Hai mikset ottanut vanhaa hanaa mukaasi kun menit ostamaan uutta,niin olisit saanut mukaan myös uuteen hanaan sopivat liitokset.

    • Hölömö(kö)?

      Miks maksoit.... Ei olis kannattanu. Itse tilasin putkimiehen asentamaan wc pöntön kun taloyhtiö vaati sen.. LVI liike sanoi että n. 50 e maksaa. Tulivat 2 kaveria asentamaan pönttöä, ähräsivät reilun puol timmaa ja loppulasku oli aika tarkkaan 50e. Enempää en olis maksanu edes.

    • Putkimiehen sukua

      Oma sukulaiseni toimi aikoinaan putkimiehenä ennen kun joutui jäämään eläkkeelle kun lopulta toinen jalka ja selkä antoi periksi töitä tehdessä. Sukulaiseni ei kuulunut mihinkään toiseen firmaan vaan piti omaa pientä yritystään. Hänellä oli ilmoitukset sekä lehdessä, että netissä ja käytti kulkuvälineenä omaa pakettiautoaan. Kun rakensimme omakotitaloa niin hänen vastuullaan oli putkisto ja koko 10 vuoden asumisen aikana mikään ei ole mennyt kertaakaan rikki paitsi kerran vessan lavuaarin putki. Muutkin jotka ovat käyttäneet hänen palvelujaan eivät ole pettyneet. Hänen liksansa pyöri yleensä siinä 30-150 riippuen kuinka suuri työ oli kyseessä. Hän veti myös oman kotinsakin putket samalla kun rakensi itse koko omakotitalonsa vaimon (tätini) kanssa. Ainut sukulainen jota oikeasti kunnioitan sillä myös nuorempana hän valmensi kotikaupunkimme jääkiekkojunnuja joihin lukeutui serkkuni ja toinen veljistäni.

    • hihpihpih

      Joo... patterikiertoveden tyhjääminen ja sähkövastuksen ruuvaaminen öljykattilaan järjestelmän uudelleentäyttö vesihanasta 20min. Ja 105€. Laskun maksoin kolmessa erässä :D

    • Waterman

      Yksikään LVI-liike ei asenna yhtään hanaa alle 100 euron missään suunnalla Suomea ja jos sekoittaja uusitaan aina tarvitaan pikkutilpehööriä (liitinosia)
      Asentaja liikkuu huoltoautolla (kuluja) ja monesti joudutaan käymään kahdesti kohteessa koska asiakas on antanut väärää informaatiota esim (rivi-tai kerrostalot) vedenkatkomahdollisuuksista


      nimim 25 vuotta allalla ollut...

    • vesi losetti

      Olipa savotta Ei olisi teistä uskonut osaatte näin paljon juttua saada tästä vilpillisestä P-miehestä. Seinäjokiset saivat 29.5 milliä eikä kukaan onnitellut voittjaa.
      Niinpä olitte yöllä ruvennut kaluamaan uutta ja tärkejää hengellistä asijaa, Kaikki eivät osanneet pysyä asian ytemessä vaan lipsuivat yli äyräiden??!!
      Korjatkaa itse kirjoitus virheet#

    • viisas mies

      No huhhuh, onneks ei itse tarvitse välittää tuollaisisti kun tekee hommat itse ja hakee samat osat samasta liikkeestä mistä putkimiehetkin. köyhän pitää osata tänäpäivänä tehdä kaikki itse muuten ei ole varaa elää.

    • Kokemusta alalta

      VOI VOI !!! Kylläpä kauhean suuri juttu jaksetaan tehdä pienestä asiasta ! Voin vain todeta, että valittajalle aika ei näemmä maksa mitään, kun sitä on kulutettu tänne näpytellessä ainakin sen 50 ecun edestä ! Tuo laskutettu summa vaikuttaa varsin edulliselta, kun todellakin huomioidaan kaikki kulut ja kokonais aika mikä tärväytyy
      helposti ja yhtään viivyttelemättä ko. Hommassa ! yritys / yrittäjä ei oikesataan koskaan voi laskuttaa, kuin max. 8/h. päivässä vaikka tekee ihan täysi paioisesti työtä 12-14/h. Että tervetuloa alalle vaan kaikki valittajat, niin avautuu todellisuus
      yrittäjänkin näkökulmasta ! Suomessa ei todellakaan vähällä rahaa tule PK yrityksille mistään ! Eikä bonuksia ja kultaisia kädenpuristuksia, eikä verohelpotuksia jne. Niistä nauttii vain OIKEAT SUURYRITYKSET JA NIIDEN ISOT JOHTOHENKILÖT ( Valtion viroissa veronmaksajien rahoista )

    • lähtötaksa 500.

      Juuri tuollaisten takia en tee enää alle 500 euron huoltokeikkoja. Jatkossa varmasti vähentää muutkin. Siinä sitten maksat 500 euroa pelkän hajulukon vaihdosta.

    • 16+16

      Voiko putkimiehistä sanoa putkimies? vaihtaa vaan osia uusiin parempi nimitys olisi osien vaihtaja ne on niitä oikeita putkimiehiä ketkä niitä osia valmistaa eikä "putkimiehet".

    • TekijäMies-

      Lvi-piirit on sen verran pieniä että hankalien asiakkaiden nimi ja osoite vaihtuu kahvipöydässä olijoiden kesken. Sitten kun sieltä seuraavan kerran soitetaan ja tilataan keikkaa, sanotaan suoraan ettei oteta, tai tehdään kun ehditään, ja pamautetaan kunnon ekstrat hintaan lisää. Jos et kykene itse tekemään niin ei kannata kukkoilla tekijöille. Se käy äkkiä lompsan päälle. Sitten kun tulee isompi ongelma kuten lämmönsiirtimen vaihto, et saa tekijöitä sen alueen putkimiehistä, tai se maksaa helposti moninkertaisesti kuin ilman suunsoittoa olisi maksanut.
      Yhdelle poskisolistille olen käynyt vaihtamassa wc-pytyn sisuskalut tapaninpäivänä. Hinta oli käteisellä maksettaessa 400 euroa osineen. Kilometrejä oli alle 7 edestakaisin. Maksun otin jo ennen kuin avasin vesisäiliön kannen. Alle vartti meni vaihtoon.

      • Vimppa remppa

        Kejtun aloittaja kirjoittaa:

        Ymmärrän, että on olemassa HANKALIA asiakkaita. Hankalat asiakkaat luokitellaan mm. niihin, jotka eivät suostu esim. maksamaan palvelusta ollenkaan tai jo saadusta tuotteesta/palvelusta täyttä, yhdessä ennalta sovittua korvausta tai käyttäytyvät törkeästi muutenkin nimitellen ja solvaten palvelun tarjoajaa jne. Tämä on selvää.

        On kuitenkin olemassa myös ns. yrittäjiä, joita ei kiinnosta se, että tässä nyky-yhteiskunnassa ja kilpailussa kannattaa pitää omasta maineestaan huolta.

        Olen pahoillani siitä, jos tässä joku putkimies hermostuu. Tarkoitus ei todellakaan ole solvata ketään tämän alan ammatin harjoittajaa vaan ainoastaan totesin, miten meitä kohtaan toimittiin. Tämä kyseinen yrittäjä tiesi sen, että olemme tyytymättömiä hänen toimintaansa ja lupasimme mainostaa hänen palvelujaan. En tee sitä kuitenkaan asiattomasti täällä nimellä mollaten, vaan puskaradion kautta niille, jotka tulevaa remonttiapua tarvitsevat. Se, joka ryhtyy yrittäjäksi tietää, että huonosta palvelusta kuulee paljon useampi kuin hyvästä palvelusta. Ja ei ole laitonta kertoa asiasta eteenpäin, kenen palveluita ei kannata käyttää ja miksi on tyytymätön tämän tyypin toimiin. Kerron aina hyvästä palvelusta myös työn tekijälle ja mainostan puskaradion kautta myös hyvää palvelua.

        Jos tämä henkilö ei tajunnut menetelleensä tökerösti, se ei ole minun vikani. Ja en usko, että tällainen toiminta on alan yleinen toimintamalli.

        En myöskään ole asiassa täysin syytön, sillä en ymmärtänyt, että näinkin pienen työn teettämisessä voi viilata linssiin. Eli en ymmärtänyt kysyä tuntityötaksan lisäksi, paljonko melkein valmiista työstä hän veloittaa mm. kilometrikorvauksia. En myöskään huomannut "katsoa" mitä putkimies hommaa enkä kysyä tarkemmin hänen töidensä perään, vaan yritin antaa miehelle täyden työrauhan. Esimerkiksi valmiin työn jälkeen (kun hajulukko ja putkiliitos vuosi), putkimies sanoi, että voi vaihtaa hajulukon uuteen, joka maksaa n. 30 euroa lisää (tässä vaiheessa en siis tiennyt, että hän tulee veloittamaan myös rikkomansa osat).

        Sen lisäksi siis, että putkimies käyttäytyi näin tökerösti, olen vihainen itselleni siitä, että en ymmärtänyt kysyä tarpeeksi tarkasti hänen työnsä hintaa etukäteen.

        Ensi kerralla olen viisaampi ja kysyn kaiken kirjallisena etukäteen. Ja teen vertailut eri liikkeiden välillä.

        Onneksi työ oli suhteessa elinkustannuksiini halpa, eli tällainen pieni vedätys ei talouttani kaada. Joten tämä asia oli omalta kannaltani pelkästään hyvä muistutus siitä, kuinka suullinen sopimus ei koskaan pidä.

        Kuten jo edellä mainitsin, älkää mollatko turhaan tämän alan yrittäjiä tai kokkolalaisia yrittäjiä, puskaradio pelaa muutenkin. Uskon myös, että tällä alalla porukkakin tuntee toisensa ja tietää, kuka pelaa rehdimmin ja kuka vähemmän rehdisti.

        Eipäs sen kummempaa.


      • ^^^^
        Vimppa remppa kirjoitti:

        Kejtun aloittaja kirjoittaa:

        Ymmärrän, että on olemassa HANKALIA asiakkaita. Hankalat asiakkaat luokitellaan mm. niihin, jotka eivät suostu esim. maksamaan palvelusta ollenkaan tai jo saadusta tuotteesta/palvelusta täyttä, yhdessä ennalta sovittua korvausta tai käyttäytyvät törkeästi muutenkin nimitellen ja solvaten palvelun tarjoajaa jne. Tämä on selvää.

        On kuitenkin olemassa myös ns. yrittäjiä, joita ei kiinnosta se, että tässä nyky-yhteiskunnassa ja kilpailussa kannattaa pitää omasta maineestaan huolta.

        Olen pahoillani siitä, jos tässä joku putkimies hermostuu. Tarkoitus ei todellakaan ole solvata ketään tämän alan ammatin harjoittajaa vaan ainoastaan totesin, miten meitä kohtaan toimittiin. Tämä kyseinen yrittäjä tiesi sen, että olemme tyytymättömiä hänen toimintaansa ja lupasimme mainostaa hänen palvelujaan. En tee sitä kuitenkaan asiattomasti täällä nimellä mollaten, vaan puskaradion kautta niille, jotka tulevaa remonttiapua tarvitsevat. Se, joka ryhtyy yrittäjäksi tietää, että huonosta palvelusta kuulee paljon useampi kuin hyvästä palvelusta. Ja ei ole laitonta kertoa asiasta eteenpäin, kenen palveluita ei kannata käyttää ja miksi on tyytymätön tämän tyypin toimiin. Kerron aina hyvästä palvelusta myös työn tekijälle ja mainostan puskaradion kautta myös hyvää palvelua.

        Jos tämä henkilö ei tajunnut menetelleensä tökerösti, se ei ole minun vikani. Ja en usko, että tällainen toiminta on alan yleinen toimintamalli.

        En myöskään ole asiassa täysin syytön, sillä en ymmärtänyt, että näinkin pienen työn teettämisessä voi viilata linssiin. Eli en ymmärtänyt kysyä tuntityötaksan lisäksi, paljonko melkein valmiista työstä hän veloittaa mm. kilometrikorvauksia. En myöskään huomannut "katsoa" mitä putkimies hommaa enkä kysyä tarkemmin hänen töidensä perään, vaan yritin antaa miehelle täyden työrauhan. Esimerkiksi valmiin työn jälkeen (kun hajulukko ja putkiliitos vuosi), putkimies sanoi, että voi vaihtaa hajulukon uuteen, joka maksaa n. 30 euroa lisää (tässä vaiheessa en siis tiennyt, että hän tulee veloittamaan myös rikkomansa osat).

        Sen lisäksi siis, että putkimies käyttäytyi näin tökerösti, olen vihainen itselleni siitä, että en ymmärtänyt kysyä tarpeeksi tarkasti hänen työnsä hintaa etukäteen.

        Ensi kerralla olen viisaampi ja kysyn kaiken kirjallisena etukäteen. Ja teen vertailut eri liikkeiden välillä.

        Onneksi työ oli suhteessa elinkustannuksiini halpa, eli tällainen pieni vedätys ei talouttani kaada. Joten tämä asia oli omalta kannaltani pelkästään hyvä muistutus siitä, kuinka suullinen sopimus ei koskaan pidä.

        Kuten jo edellä mainitsin, älkää mollatko turhaan tämän alan yrittäjiä tai kokkolalaisia yrittäjiä, puskaradio pelaa muutenkin. Uskon myös, että tällä alalla porukkakin tuntee toisensa ja tietää, kuka pelaa rehdimmin ja kuka vähemmän rehdisti.

        Eipäs sen kummempaa.

        Ymmärrän sinun kantasi täysin, olen kuullut samanlaisista tapauksista muiltakin. Sen kerran kun päätti tilata jonkun yksityisyrittäjän, kulu on kohtuuton. Ei ole ikinä kyllä ns. isommat yritykset kieltäytyny "pikkutöistä" ja hinta sekä LASKU (jonka on aina saanut) ovat olleet selkeät. En kannata enää yhden miehen firmoja...


    • Markat takaisin heti

      Euro tämän röyhkeän hinnoittelun mahdollistaa. 300 markan (50 euron) hintaan ei putkimies olisi kehdannut lisätä kuin korkeintaan 100 markkaa (17 euroa).

      Euroissa numeromääräisesti korotukset tuntuvat pieniltä mutta ovat todellisuudessa valtavia. Tässä tapauksessa siis 100 euroa (600 markkaa).

      • Euro on nyt

        Euro tämän röyhkeän hinnoittelun mahdollistaa. 300 markan (50 euron) hintaan ei putkimies olisi kehdannut lisätä kuin korkeintaan 100 markkaa (17 euroa).

        Euroissa numeromääräisesti korotukset tuntuvat pieniltä mutta ovat todellisuudessa valtavia. Tässä tapauksessa siis 100 euroa (600 markkaa).
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Hohoja oikun kurren nahat takaisin maksuvälineiksi.

        kuulee on palkat nousseet vähän sitten markka ajan ja kaikki muukin mutta kun jumiutuu johonkin markkaa aikaan niin suhteellisuus häviää


    • Putkari 5

      Ei hyvää päivää. Jos putki on liian pitkä, sitä pitää lyhentää että mahtuu osat paikalleen. Niin ja siihen tarvii ne liittimet väliin, ja jos kalustesulku maksaa 3,50, en itse sellaista alkaisi edes asentamaan. Vasta asensin halpiskamoilla (asiakas hommasi osat millaisia en ikinä käyttäisi) ja kuinkas kävikään: ponnistusvaiheessa piti mutta muutaman päivän jälkeen 5 liitosta alkoi vuotamaan yön aikana ilman mitään järkevää syytä. 2 rupesi pitämään, mutta 3 ei vaikka väänsin mutterit pohjaan. Lopuksi halkesivat.

      Osta vain halvimpia osia ja asenna muutama niin tiedät miksi putkarit käyttää laatukamaa. Ja mikäli olet niin avuton ettet osaa neljää mutteria kiristää, opettele äläkä kitise hinnoista. Jos työ on 15min, taksa otetaan tunnilta. Katsos kun aikaa menee osien hakemiseen ja työmatkoihin, löpöt maksaa ja 15min menee jo siihen kun kaivelet työkalut ja siivoat jälkesi.

    • höpö höpö

      On kiva huomata mitä provosoinnilla saa aikaan.....

    • remontti**

      Urakoitsijoissa on eroa, joten kannattaa selvitellä itselleen sellainen tekijä, josta hyvää palautetta esillä tutuilta tai asiakkailta. Pointel Oy:sta huonoja kokemuksia, enkä voi suositella heidän palvelujaan.

      • 2Miestä2Naista

        Off-topicina voin tähän kertoa että en oo mistään Kokkolassa saanu niin hyvää palvelua kuin Pointelista. Tosin olen käynyt sieltä ostamassa sähköpuolen tarvikkeita, enkä tiedä heidän putkiasennustaidoistaan. Mutta kuitenkin....


      • sanotaanko
        2Miestä2Naista kirjoitti:

        Off-topicina voin tähän kertoa että en oo mistään Kokkolassa saanu niin hyvää palvelua kuin Pointelista. Tosin olen käynyt sieltä ostamassa sähköpuolen tarvikkeita, enkä tiedä heidän putkiasennustaidoistaan. Mutta kuitenkin....

        Pointelilta huonoa palvelua. Voisivat enemmän olla yhteydessä asiakkaaseen rempan aikaan ja pitäisivät sen mitä lupaavat, mutta ei, asiakkaasta viis! kiire vain seuraavaan kohteeseen.


    • hehkulampun vaihtaja

      Yhden hanan vaihtamiseen ei tarvita putkimiestä. Sen osaa tehdä opetettu apinakin banaanipalkalla. Ei paljoa lampunvaihtoa kummempi.

      Vesilukon vaihtamisesta puhumattaan, tarvitaanko tuntitaksalla ja km-korvauksilla toimiva yrittäjä ruuvaamaan 1-2 ruuvia auki ja kiinni? Herranjestas tätä uusavuttomuutta.

      Jos on niin juppi, ettei sitä voi tehdä, niin onneksi jupeilla on rahaa maksaa.

    • rtrtymb

      Ei se 150€ ole liikaa tunnin työstä ja osista ja veroista. Autokorjaamo veloittaa yli 80€ huollosta tunnilta. Putkimiehellä on 3 v koulutus kuten automekaanikolla. Kuittihan pitää ilman muuta saada jo siksi, että jos korjaus aiheuttaa vesivuodon. Putkiliittimet maksaa yli 10€ kappale. Kyllä putkimies tietää miten liitos kannattaa tehdä. Jos vanhoja kupariputkia alkaa vääntelemään, niihin voi tulla hiusmurtumia ja alkavat myöhemmin yllättäen vuotamaan. Vanhat muoviset hajulukot kutistuu vuosien saatossa ja alkavat vuotamaan kun niihin kosketaan. Ne on syytä uusia kymmenen vuoden välein. Säännöllinen puhdistus tehtävä myös.

    • PeräSuoli@24

      Nää onn niitä PeräSuoli@24,Provoja

      Pelkkää keksittyä mielikuvituslegendaa..

      Suoraan Oleskeluyhteiskunta Sontaa,, parhaimmillaan.

    • Eipä oo alottajan homma pahan hintainen. Putkimiehen tapa esittää laskunsa kylläkin.

    • MyösNäinSenNäen

      Tarkoitit varmaan, suoraan.. " Oleskeluyhteiskunan",,Sontaluukusta.??


      Juuri näin myös sen näen,

      Tänkaltaisilla huuhaa jutilla ei ole mitään todellisuuspohjaa..

    • PolitikotonHuijareit

      Oikea otsikko olisi ollut:..!!

      **Kaikki politikot ovat huijareita, etenkin KOKOOMUSPOLITIKOT,,Kataisen johdolla, on todella HÄRSKIÄ ja RÖYHKEITÄ HUIJAREITA..**

    • Nynäs Erik

      Kylle se kaarlelan kunnan vesimestari osasi vaihta hana.Se oli amattimies.Ja se likkui Jupiter mopedi.

    • Minkäs teet

      Ainahan nuo putkimiehet ylihinnoittelee ja ovat ylimielisiäkin. Niistä kun on pula, niin ei voi kilpailuttaa/ tinkiä hinnasta.

    • ----

      Putkimies huijaa aina.

    • Rassaa muijaa

      Putkimies rassaa sun muijaa!

      • Retkupelle

        Minä rassaan putkimihen muijaa....


      • Naisen teksti

        Vähän ehkä vaikea rassata.... Eikö ensimmäisen kirjoituksen vouhkaamisesta käy ilmi, että se on takuuvarmasti naispuolisen kirjoittama?


    • helppoa kusetusta

      Mitä vittua sinä tänne tulet ruikuttamaan tommosesta asiasta? helpottiko kovastikkin kun sait kertoa kaikille suomalaisille joilla ei ole elämiä että sinua on kusetettu. miksi olet nii tyhmä että uskot. taidat uskoa vielä joulupukkiinkin vai kuinka? sinuna valmistaisin itselle keinun hamppuköydestä.

    • hijaa oikeesti

      Oletpas tyhmä ihminen et olisi maksanut sille paskaiselle putkihomolle mitään vaan olisit uhannut poliiseilla...mutta menin niin kovaan paniikkiin koska hän mainitsi pimeäntyön ja päätin maksaa sille hurjan ylihinnan ja olla hiiskumatta asiasta kenellekään muulle.. Paitsi sitten huomasit että voin mennä kertomaan hurjasta seikkailustani suomi24 foorumille jotta kaikki maailman turhat ihmiset joiden elämillä ei ole tarkoitusta voivat lukea sydänsurujani..

      • Paraskin puhuja

        Huoh... Mitä sinä teet elämäsässäsi? Seuraat tätä palstaa keskiyöllä ja mariset muille, ettei heillä ole muuta elämää?? Herää jo.


      • Epätietoinen 69
        Paraskin puhuja kirjoitti:

        Huoh... Mitä sinä teet elämäsässäsi? Seuraat tätä palstaa keskiyöllä ja mariset muille, ettei heillä ole muuta elämää?? Herää jo.

        Anteeksi,mutta voisitko selventää,mitä tarkoittaa "huoh" ,jota niin usein olet käyttänyt jo kuukauisien ajan?


      • Etsi tietoa
        Epätietoinen 69 kirjoitti:

        Anteeksi,mutta voisitko selventää,mitä tarkoittaa "huoh" ,jota niin usein olet käyttänyt jo kuukauisien ajan?

        Katso sanakirjasta.


    • juttua olisi

      älkää jättäkö asiaa kesken

    • H on M

      viisas epätietoinen 69 jos olet käynyt kouluja tiedät varmasti että "huoh" on kirjoitus virhe

    • rödsö heikki

      Meillä kävi Rödsössä putkimies 1974,ja vetttä ei ole senjälkeen tullut.

    • antti_4

      Pyytäisin teiltä rakentajat ja remppaajat huomiot vielä yhteen seikkaan.Kun tilaatte putkimiehen ja sovitte urakan niin ottakaa Kokkolan alueelta.Itse tein urakkan erään yrityksen(ei Kokkolasta) kanssa niin vetipä sitten pystyyn koko homman,onneksi sain heti uuden putkimiehen(Kokkolan alueelta) töihin ja homma saatiin valmiiksi.Oli vielä talvipakkaset silloin kun tuo juippi veti pystyyn ja olin vielä itse lupautunut irroittamaan vanhat patterit uusien tieltä pois,ei olisi kauaa tarvinut olla ilman putkimiestä kun olisi ollut talo kylmä ja putket jäässä.

      • TOSIrealisti Kokkola

        No entä tuo Kokkolan puhelinluettelosta etsimäni sähkömies. Kävi tekemässä pienen asennuksen (johdon siirron) ennen autotallin nosto-oven asennusta. Minusta hän oli aivan fiksu nuori mies.
        Ovi asennettiin ammattimiehen (firman) toimesta.
        Soittelin sähkömiehelle, että nyt voisi työ viimeistellä - ovi on asennettu. Mutta. Ei tapahtunut mitään. Meni noin kaksi kuukautta eikä edelleenkään sähkömiestä kuulunut. Olinpa lähellä hermostua - rauhallinen mies
        Soitin vaimoni veljelle Halsualle - sähköammattilaiselle (Teijo-talot) - joka kävi parin päivän kuluttua tekemässä työn. Joten on tämä ihmeellistä, että pieni työ Kokkolassa vaatii miehen Halsualta saakka...
        " Kokkolan" sähkömiehen alumiinitikkaat ovat edelleen autotallimme seinustalla...
        Että sellaisia "arkkitehtejä" on tänään...


      • sähköputkinainen

        No ei kai kukaan tuu toista kertaa tämän idiootin taloon käymään. Minäkin luopuisin vaikka alumiinitikkaista ettei tarvitse tuota hölmöläistä tavata toista kertaa.


    • PutkiPate3000

      Ooon putkimies hittosoikoon, ei tullut poliisi ei virkamies. Vuotavat putket on mun elantoni ja pennit revittävä irti niistä... tuhansia putkia, ryypättyjä työtunteja

      • Rantojen kaunotar

        Älä nyt suutu, mutta se sähkömies.
        Sen ei tarvitse runkata paskasia putkia - eihän...


    • putkari yrittäjä

      kuka enää tekee jos joutuu maksamaan vanhat rikkoutuneet osat esim, hanan vaihdossa monesti rupeaa vuotamaan vanhat liittimet joutuu uusimaan sulkuja /allaslukkoja lisäliittimiä että saa liitettyä uuden vermeen hanan tai oli mikä vaan. osat maksaa työt matkat verot sos maksut autot vakuutukset.
      koita itte yrittäjänä 15€ liksalla ja maksa siitä esim. asentajalle 15€ liksa sosiaalimaksut sun muut kannaattaako
      kannattaa asiakkaan hakea putkari omalla autolla ei tule kuluja tavarat konttiin ja menoksi tai taksilla,putkarilla on pakus yleensä vermeet ja työkalut mitä tarvitaan ja joskus sieltäkin loppuu nippelit et joutuu hakemaan kaupasta ei biltema tai vastaava vaan ammattilais käyttöön tarkotetut tarvikkeet

      • Kyllä näin on näreet

        Ammattilaisetkin käyttää halpa tuotteita, eikös ne nykyään tuo putkinippelit Virosta, että saadaan parempi kate.


      • Kylläpäs
        Kyllä näin on näreet kirjoitti:

        Ammattilaisetkin käyttää halpa tuotteita, eikös ne nykyään tuo putkinippelit Virosta, että saadaan parempi kate.

        ne bilteman nippelitkin kestää ainakin 100x kokkolan vesijohtopaineen.
        että riitävänkin kestäviä tarvikkeita ovat kerrassaan.


    • 10.5.-12 klo 17. 43

      Taas joku kehtasi kaivaa tämän putkimies jutun .?

      • Satulatappi

        Se koira älähtää johon kalikka käy !!?


    • Miksi näin

      Hyvä työ, Kokkolassa putkityö maksavat tuplasti sen mitä se maksaa kun otat sellaisen 40-70km päästä Kokkolasta. Ei tietysti kannata tunnin työn takia, mutta jos vähänkin isompi homma niin säästät varmasti.
      Voisin kertoa useamman esimerkin, mutta kun en halua mainostaa ketään erikseen tai aiheuttaa heille kateita kilpailijoita.
      Eikö Kokkolassa ole kilpailua vai onko täällä kartelli?

    • Liity jäseneksi

      Hyvää kilpailua eikun 3 h ja 150 € käteen!

    • virheet korjattu

      Putkimiehiä on paljon, mutta ammattinsa osaavia putkimiehiä näistä vain n. 50%
      Osa sählää ja työnlaatu on huonoo, ei tämmöisestä pidä maksaa yhtään mitään, tai ei ainakaan täyttä hintaa.
      Osa luulee näistä putkimiehistä olevansa ainoat, jotka tekevät homman kunnolla,
      vaikka työn jälki muistuttaa enemmän tulvaa. Ammattiylpeys on hävinnyt monelta ja tärkeämpää on vain rahat pois ja karkuun.
      On niitäkin jotka oikeasti osaavat ja tietävät miten pitää tehdä, ja työn laatu on kunnia asia.

    • ammattitaidotON

      Eräässä kokkolassa toimivalla putkifirmalla on heidän johtajan sanojen mukaan "kolme tapaa tehdä töitä", vasemmalla-, oikealla- tai molemmilla käsillä.
      Kun hänelle valitti huonosta työnjäljestä, vastaus oli: " luulin että sää et ole niin tarkka". Haukutaan huonoksi asikkaaksi jos valittaa työnjäljestä.

      On vain kaksi tapaa tehdä töitä, joko oikein tai uudestaan!!

    • Närhen Munat

      Putkimies pyrki taivaaseen ja ilmoitti Pietarille iäkseen 56 vuotta. Pietaripa ilmoitti, että taivaan kirjoissa laskutettujen tuntien mukaan putkimies oli jo 114 vuotias. Että sillä lailla alalla.

    • Niin on

      Tämä putkimies olisi ainakin 150 vuotias.

    • röörin aukoja

      kanna itse vastuusi, mikset tarkistanut röörimiehen taustoja ennenkuin tilasit hänet hommiin.

    • Kylppäriremppa

      Hei,olen tekemässä kylppälriremonttia Kokkolassa.Olisi ensiarvoisen tärkeää minulle tietää kuka kyseinen putkimies on.Osoitekin riittää....edes suunnilleen.

    • Tero___77

      Nyt on kyllä ollut rasittava asiakas...ei kukaan hae osia sinulle kotiin ja lähde keikalle alle 150e veloituksen. Tästä kun maksetaan alvit ja verot niin ei siitä paljon käteen jää. Huomaa, että ko. kirjoittaja ei ole ollut yrittäjänä päivääkään tai muutenkaan talousihmisiä..hyi helvetti mitä porukkaa! :(

    • rakentaja5

      Se on niin, että raha kelpaa, mutta rahan eteen kukaan ei ole valmis tekemään mitään. On ollut putkimiehillä ja rakennusmiehillä muutenkin liian hyvät oltavat viime vuosina. Toivottovasti lama opettaa tekemään työnsä hyvin ja asiakkaita kunnioittaen. Nimet vaan esiin, ettei muiden tarvitse kärsiä näiden huijareiden takia.

    • putkimies yrittäjä

      Nämä itsetekijät soittavat illalla tai viikonloppuna, sen jälkeen kun ovat itse yrittäneet vaihtaa hanansa. Nykyisin on kaiken maailman tuotteita ja kaikkiin pitäisi olla käyvät osat. Paikat pitäisi saada hetkessä kuntoon: veden tulo on jouduttu katkaisemaan.

      Vanhat vesilukotkin kestävät aikansa ja kasassa nipin napin kun niitä ei tarvitse liikutella. Eikä vuoto tule esiin ennen kuin vettä lasketaan altaaseen. Syy on sitten asian toteajan.

    • äitinipoika

      Iso muutos yrittäjän vinkkelistä on ollut kun ei enää vaadita STF-tyyppihyväksyntää josta VTT laskutti 50 000e per hanamalli. Nyt riittää että on missä vaan EU-maassa laitettu leima sekä hanalle että tiivisteelle.

      Voisin luetella kolme merkkiä samantien jossa tiivisteet pettävä _aina_ kahden vuoden sisällä.

      PO
      www.putkimies-helsinki.fi

    • lvikipinäneveragain

      Näissä itkuvirsissä kannattaa tosiaan suoraan kertoa putkifirman nimi jotta härskiydestään joutuvat edes teoriassa tilille. Itse aion seuraavaksi tehdä niin.

      LVI-palvelu Kipinä pääkaupunkiseudulla harrastaa myös härskiä ylilaskutusta. Aina löytyy jokin syy lyödä laskuun reilusti lisää sovittuun verrattuna. Itselle kävi niin, että tarjouspyynnössä unohdin mainita että vanha tiskialtaan hana tulee tosiaan poistaa ennen uuden paikalleen asentamista. Tämän viiden minuutin toimenpiteen takia laskuni oli 60 euroa sovittua suurempi! Kokonaistyöaika yksinkertaisella toimenpiteellä huiteli lähempänä kahta tuntia.

      Olkaa tarkkoina että jokainen työn yksityiskohta tulee käytyä läpi tarjousta pyytäessä, ja tietysti mustaa pitää olla valkoisella, vaikka sähköpostin muodossa. Tarkkailkaa myös työn edistymistä herkeämättä älkääkä lähtökohtaisesti suostuko mihinkään ylimääräiseen tai ennalta sopimattomaan työhön, se tulee kostautumaan isosti.

      • Keikkakone

        Näin sähköalan duunarina täytyy todeta, että ainakin meidän putiikissa on minimi laskutus 2h. Sehän menee pääkaupunkiseudulla melkein aina matkoineen, oli homma kuinka pieni tahansa, ei ne matkat ole asentajan vapaa-aikaa vaan työaikaa..


    • Tosiasiat

      Ei varsinaisesti putkimiehestä , putki yritys Koti Sun Oy:n markkinoinnista. Lukekaa
      Asiasta tekstiä mm Taloussanomisssa, Jämsän lehdessä, iltalehdessä ja koti Sun suomi24 sivuilla moni retkuun mennyt tai menossa ollut kertoo ,sekä kuluttaja asiamiehen toimiston huomautukset uhkailu ja panostus markkinoinnista jopa erikoistuttu vanhojen ihmisten kiusaamiseen ,heti tilauksiin ja tilausvahvistuksen nimen Otto ensi käynnillä. Hinta n kolmanneksen kalliimpi kuin paikkakunnan putkiliikkeillä,totesi sen itse ottamalla kolmelta paikkakuntani urakoitsijalta .
      Samoin saman Panostaja yhtiön ikkuna yritys tunnetaan toimistaan samoin kotimyynti
      harhaanjohtavan markkinoinnin periaattein ,omistajat kuulemma kuuluvat lestadiolaisuus uskonto yhteisöön . Se Siitä.
      ulkomaat ovelle lappu : KAUPUSTELU ja KERJÄÄMINEN KIELLETTY!

    • laaturakentaja

      Tehkää sopimukset kirjallisesti.Kokkolassa on sellaisia rööriroopeja jotka laskuttavat tekemättömästä työstä.

    • Satulatappi

      Putkimies iski jälleen !?

    • Suur

      Eläkeläiset ja vanhukset erikoisesti erään ns."putkimiehen" kohteina ylisuurine laskuineen.

    • seppoström

      Pyytäkää tarjous.Tuntiveloitus tai urakkahinta.Ja sitten tarkkailkaa tuleeko yksi vai kaksi henkilöä.Tuplatuntiveloitus jos työkalujenkantaja on mukana.

    • acc1

      Eläkeläiset ja vanhukset

    • Hyvähalpajanopee

      Kyllä on hauska lukea näitä kommentteja.
      Se asia on fakta että alle 2h laskua ei kannata edes lähettää. Ja se firma joka lähettää alle 2h laskuja niin on jo konkurssissa tai tulee olemaan pian konkursissa. Alle 2h lasku ei kata millään yrityksen kuluja.

    • Anonyymi

      Kyllä ne osaa kusettaa.. varsinki Peten putki.
      En suosittele kenellekkään kyseistä liikettä.
      Heittelee päästään hinta-arvioita ja laskun loppusumma jotain ihan muuta.

      Veloittaa täyden tuntihinnan siittä kun lähtee hakemaan tarvikkeita kilometrit.
      Esim. Asentaja tuli klo 12 ja lähti kello 14.00 hakemaan muutamaa tarviketta.. asentajaa ei loppupäivästä enää näkynyt,mutta laskutus oli kuitenkin 5h.
      Kova laskututus on kahvin juonnista hallilla.

    • Anonyymi

      kodinplaza.fi avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat, mikäli tarvitset apua putkimiehen hankintaan tai haluat vertailla tarkemmat hinnat?

    • Anonyymi

      Joo sillä yhdellä tyypillä on ihan sairaan kallis tuntihinta.Kerran se haisi vanhalle viinalle .

      • Anonyymi

        Meillä haisi dänkki ainakin kaksi viikkoa pannuhuoneessa kun yksi putkari teki PUOLIPÄIVÄÄ putkihomman siellä.


    • Anonyymi

      Olikohan putkimies juovuksissa?

      • Anonyymi

        Todennäköisesti oli ns. "putki" päällä.


    • Anonyymi

      Putkimies on palkkansa ansainnut,että pääsee viikonloppuna dokaamaan .

      • Anonyymi

        Tämä on jo vanha ketju, niin mitä se hanan vaihto nyt maksaa jos sinulla on valmiiksi ostettuna samanlainen hana mitä vanhakin on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on jo vanha ketju, niin mitä se hanan vaihto nyt maksaa jos sinulla on valmiiksi ostettuna samanlainen hana mitä vanhakin on?

        Nyt se maksaa 68,50€ .


    Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe