ikäihisen auttaminen kotiin ja esim. henkilökohtainen apu

kotona/laitoksessa

Takkuaa joka pitäjässä tänä päivänä. Nyt puhutaan vain laitoshoidoista ja kukaan ei tunnu ottavan esille niitä vanhuksia jotka kärsivät kotonaan kenenkään välittämättä miten heillä menee ja pärjäävätkö.

Tosiasia on ettei kotisairaanhoito auta esim. dementoituvaa vanhusta, kun ns. valvontaa ei ole. Jos vanhus sitten omaa tilannettaan tajuamatta vielä kiroitelee auttajat kotoaan, vanhus jätetään oman onnensa nojaan. Tämä on tositarinasta lyhennys. Ainoa joka voisi auttaa, on oma sisko 76 v. ja liikuntakyvytön. Kenen vastuulla on tällaisen vanhuksen hoitaminen ja etujen valvonta? Ei ilm. kenenkään.

Henkilökohtaisen avustajan saa, JOS sairaus ja tarve on kartoitettu ja apu myönnetty alle 65 -vuotta. Sen jälkeen sairastut mihin sairastut, tämäkin avustajarinki katoaa mahdollisuuksistasi. Siis kuka herää keräämään yksinäisten kotonaan sinnittelevien vanhusten kohtaloa?

10

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökin mummeli

      Jokainen haluu asua omassa kodissa niin kauan kun on mahdollista.Ilman ulkopuolista apua se ei ole aina mahdolliste.

      • lumiukko+

        Vaikea tilanne jos ei ole omaisia lähellä.


      • Väärä suunta
        lumiukko+ kirjoitti:

        Vaikea tilanne jos ei ole omaisia lähellä.

        Muistan kuinka vuosikymmeniä sitten kodinhoitajat ajelivat polkupyörillä ympäri kylää auttamassa vanhuksia. Siivosivat, laittoivat tarpeen vaatiessa ruokaa ja tiskasivat. Nykyään ei taida vastaavia enää olla palkattuna. Joku voi korkeintaan laittaa lääkkeet dosettiin ja kirjoittaa vihkoon, että käyty on. Mitään eivät tee tai saa tehdä, aikataulut on laadittu tiukoiksi. Pitäisi palata muutamia vuosikymmen taaksepäin. Ei se kehitys aina kehity oikeaan suuntaan.


      • minä & sinä
        Väärä suunta kirjoitti:

        Muistan kuinka vuosikymmeniä sitten kodinhoitajat ajelivat polkupyörillä ympäri kylää auttamassa vanhuksia. Siivosivat, laittoivat tarpeen vaatiessa ruokaa ja tiskasivat. Nykyään ei taida vastaavia enää olla palkattuna. Joku voi korkeintaan laittaa lääkkeet dosettiin ja kirjoittaa vihkoon, että käyty on. Mitään eivät tee tai saa tehdä, aikataulut on laadittu tiukoiksi. Pitäisi palata muutamia vuosikymmen taaksepäin. Ei se kehitys aina kehity oikeaan suuntaan.

        Siivousapu la muuta "turhuuksia "joutuu vissiin itse maksaa ?


      • tulevaisuus )
        minä & sinä kirjoitti:

        Siivousapu la muuta "turhuuksia "joutuu vissiin itse maksaa ?

        Robotit tulevat,nythän on jo näitä ruokarobotteja,ja lemmikkirobotteja.(oli juttu iltalehdessä )


      • silloin ennen
        Väärä suunta kirjoitti:

        Muistan kuinka vuosikymmeniä sitten kodinhoitajat ajelivat polkupyörillä ympäri kylää auttamassa vanhuksia. Siivosivat, laittoivat tarpeen vaatiessa ruokaa ja tiskasivat. Nykyään ei taida vastaavia enää olla palkattuna. Joku voi korkeintaan laittaa lääkkeet dosettiin ja kirjoittaa vihkoon, että käyty on. Mitään eivät tee tai saa tehdä, aikataulut on laadittu tiukoiksi. Pitäisi palata muutamia vuosikymmen taaksepäin. Ei se kehitys aina kehity oikeaan suuntaan.

        Silloin myös diakonissat tekivät kotikäyntejä.


      • Järkeä vai ei
        silloin ennen kirjoitti:

        Silloin myös diakonissat tekivät kotikäyntejä.

        Monella on niin pieni eläke, että ei siitä siivouksia makseta, kun oma kunto ei enää riitä. Vieläkin on paljon jopa pelkän kansaneläkkeen tai takuueläkkeen varassa eläviä. Heidän osansa ei ole helppo. Minä olen ymmärtänyt, että tällainen pieni apu tulisi yhteiskunnalle kuitenkin halvemmaksi kuin laitoksiin sijoittaminen.


      • Tulevaisuutta...
        minä & sinä kirjoitti:

        Siivousapu la muuta "turhuuksia "joutuu vissiin itse maksaa ?

        Suomeenkin on jo rantautunut suuri amerikkalaisyritys, joka totta kai rahastaa seurasta ja pikku avusta, hinta näkyy olevan nyt 30 euroa tunti.

        Muutenkin yrityksen johtajan näkemykset ovat mielenkiintoisia.

        "Suomea valtaavan jenkkijätin pomo laukoo: ”Pääsette eläkkeelle 75-vuotiaina”

        Yhdysvaltalainen hoivapalveluyritys Home Instead Senior Care on laajentamassa franchise-toimintaansa koko Suomeen. Yritys on viritellyt uudenlaista vanhusten hoiva- ja seurapalvelua Suomeen vuodesta 2008.

        - "Home Instead Senior Caren kouluttamat ja työllistämät ”hoivanantajat” eivät ole sairaanhoitajia. Tämän takia hoivanantajien palkat ja palvelun tuntihinta pysyvät alhaisina. Yhtiö tarjoaa vanhuksille kotihoitoa ja seuraa: noin 30 euron tuntihintaan saa apua kylvyssä käyntiin, pukemiseen, ulkoiluun tai esimerkiksi kauppareissuun."

        http://www.uusisuomi.fi/raha/56766-suomea-valtaavan-jenkkijatin-pomo-laukoo-paasette-elakkeelle-75-vuotiaina

        Eli rahalla saa seuraa, joskin pidän tuota tuntilikasaa melko kalliina, mutta amerikkalaiset ovat aina osanneet rahastaa ja tämäkin yritys vie totta kai vottoja ja rahaa maasta pois, kenties jopa veroparatiiseihin.


      • Niinpä..
        Tulevaisuutta... kirjoitti:

        Suomeenkin on jo rantautunut suuri amerikkalaisyritys, joka totta kai rahastaa seurasta ja pikku avusta, hinta näkyy olevan nyt 30 euroa tunti.

        Muutenkin yrityksen johtajan näkemykset ovat mielenkiintoisia.

        "Suomea valtaavan jenkkijätin pomo laukoo: ”Pääsette eläkkeelle 75-vuotiaina”

        Yhdysvaltalainen hoivapalveluyritys Home Instead Senior Care on laajentamassa franchise-toimintaansa koko Suomeen. Yritys on viritellyt uudenlaista vanhusten hoiva- ja seurapalvelua Suomeen vuodesta 2008.

        - "Home Instead Senior Caren kouluttamat ja työllistämät ”hoivanantajat” eivät ole sairaanhoitajia. Tämän takia hoivanantajien palkat ja palvelun tuntihinta pysyvät alhaisina. Yhtiö tarjoaa vanhuksille kotihoitoa ja seuraa: noin 30 euron tuntihintaan saa apua kylvyssä käyntiin, pukemiseen, ulkoiluun tai esimerkiksi kauppareissuun."

        http://www.uusisuomi.fi/raha/56766-suomea-valtaavan-jenkkijatin-pomo-laukoo-paasette-elakkeelle-75-vuotiaina

        Eli rahalla saa seuraa, joskin pidän tuota tuntilikasaa melko kalliina, mutta amerikkalaiset ovat aina osanneet rahastaa ja tämäkin yritys vie totta kai vottoja ja rahaa maasta pois, kenties jopa veroparatiiseihin.

        Kaikesta joutuu maksamaan, jopa seurasta.


      • Hoivanantaja
        Järkeä vai ei kirjoitti:

        Monella on niin pieni eläke, että ei siitä siivouksia makseta, kun oma kunto ei enää riitä. Vieläkin on paljon jopa pelkän kansaneläkkeen tai takuueläkkeen varassa eläviä. Heidän osansa ei ole helppo. Minä olen ymmärtänyt, että tällainen pieni apu tulisi yhteiskunnalle kuitenkin halvemmaksi kuin laitoksiin sijoittaminen.

        Olen Home Instead Seniorihoivan työntekijä Espoossa. Maksupuolihan pelaa niin, että varakkaammat asiakkaat maksavat palveluista itse, varattomammat maksavat kaupungilta saamillaan palveluseteleillä. Tavoitteena juuri kotona asuminen pidempään, laitoshoidon sijaan. Toimii käytännössä hyvin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe